فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اثر قضا شدن نماز صبح
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
✳️نیل به نتیجۀ مطلوب، تنها از راه مستقیم و متعارف
📍ادامه بیانات آیت الله مظاهری
مثال این قضیه، داستان حضرت آدم«سلاماللهعلیه» است. شیطان حوّا را وسوسه کرد و از طریق او به وسوسۀ حضرت آدم پرداخت. در اثر این وسوسه، آنها میخواستند از راه غیر متعارف مخلّد در بهشت باشند. ارادۀ حق تعالی، آن باغ بهشتی را که برای آنها خلق شده بود، نابود کرد، حضرت حوّا روی کوه مروه و حضرت آدم روی کوه صفا افتادند و در آن بیابان بیآب و علف، بین آنها فاصله افتاد.
حضرت آدم معصوم بود و مرتکب گناه نشد، اما عملی مرتکب شد که با مقام شامخ ایشان سازگاری نداشت و در امتحان الهی مردود گردید. قرآن کریم میفرماید: «وَ عَصی آدَمُ رَبَّهُ فَغَوی».[طه، ۱۲۱]
آدم و حوّا، از راه غیرمتعارف و از راهی که خدا نمیپسندد، میخواستند همیشه در بهشت جاودان بمانند. امّا چون بیراهه رفتند و میوۀ درخت ممنوعه را خوردند، نه تنها به مطلوب خود نرسیدند و از باغ بهشتی اخراج شدند، بلکه مجبور شدند زحمتها و مشقّتهای این دنیا را تحمّل کنند.
اگر هرکسی بتواند با عینک امام حسین«سلاماللهعلیه» زندگی و اعمال خود را بررسی کند، درمییابد که چرا در بسیاری از موارد به مقصود دلخواه خود نرسیده و ضدّ آنچه میخواسته نصیب او شده است! اگر هم کسی ادعا کند که برای رسیدن به اهداف زندگی راه گناه را طی نکرده، باید راههای غیر متعارف را در زندگی خود جستجو کند.
اعمال غیر شرعی و اعمال غیر متعارف در زندگی همۀ افراد وجود دارد و همین اعمال، باعث گره افتادن در زندگیها شده و برکت را از مال و زندگی آنها گرفته است. مثلاً گروهی از مردم به عنوان معاملات شرعی، دچار ربا میشوند و انتظار برکت در مال خود دارند، امّا با اتلاف سرمایه مواجه میشوند و بهجای ازدیاد مال، ورشکست میشوند.
قرآن میفرماید: «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ».[البقره، ۲۷۶] مال ربوی برکت ندارد و دنیا و آخرت انسان را تباه میسازد. در بسیاری از موارد نیز عنوان ربا ندارد، امّا از طریق حیلههای شرعی و از راههای غیر متعارف ربا را برای خود حلال میشمرند و در آن صورت هم به ضدّ مطلوب خود دست خواهند یافت.
معاملات هرمی که در سالهای اخیر گسترش یافته نیز حرام است، اکل مال به باطل است، نوعی قمار است و کسانی که میخواهند از این راه، کسب درآمد کنند، بدبخت و بیچاره میشوند.
تقاضا دارم همه روایت شریف امام حسین«سلاماللهعلیه» را سرمشق زندگی خود قرار دهند و در خانواده، در اجتماع، در معاملات، در امور سیاسی و در هر کاری، با صفا، صداقت و صمیمیت باشند.
راهی غیر از این، برای موفقیت حقیقی در کارها و حصول نتیجۀ مطلوب وجود ندارد. اگر کسی بیراهه برود، حتی اگر با حیلۀ شرعی کار خود را توجیه کند و حتی اگر راه او نامشروع نباشد، ولی غیر متعارف باشد، حتماً سقوط خواهد کرد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حتما حتما حتما امتحان میشوید..
❗️سخت ترین امتحانِ امّت پیامبر صلوات الله علیه و آله، چیست؟!
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
نیل به نتیجۀ مطلوب، تنها از راه مستقیم و متعارف.pdf
104.2K
🌀 #مجموعه_پست هایی که از بیانات آیت الله مظاهری در هفته گذشته راجع به روایتی از امام حسین «سلاماللهعلیه»: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیَةِ اللَّهِ کَانَ أَفْوَتَ لِمَا یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یَحْذَرُ» [الکافی، ج ۲، ص ۳۷۳]، ارائه شد را می توانید در این👆 پرونده مطالعه بفرمایید.
🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال:
👇
1️⃣ 2️⃣ 3️⃣ 4️⃣
#تقوا
#تهذیب_نفس
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
هدایت شده از خیمهگاه صاحبالزمان(عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣#اطـلاعـیـه
🔰پذیرش سراسری حوزه علمیه بلند مدت و سفیران هدایت استان قزوین
✅ امکان تحصیل در 16 رشته تخصصی بعد از پایه ششم
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید
☎️02833690810_14
🔺 حداقل برای☝️نوجوان یا جوان ارسال نمائید
#پیشنهاد_دانلود
#حوزه_علمیه_قزوین
📚معاونت آموزش حوزه علمیه قزوین
@howzehh313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 من ندارم حاجتی از هیچکَس
با یکی کار من افتاده است و بس
من نمیخواهم جز آنچه خواهد او
حال من میداند و میبیند او
#حاج_قاسم
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔰بررسی حدیث دیگری با استفاده از بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
«رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری وَ یَسِّرْ لی أَمْری وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَوْلی»
جلد دوم اصول کافی، یک کتاب اخلاق، از روایات اهلبیت«سلاماللهعلیهم» است و معمولاً روایات آن صحیح السّند و ظاهر الدلاله هستند.
متأسفانه به کتاب اصول کافی، در حالی که به فارسی هم ترجمه شده، کمتر توجه میشود و عموم مردم آن را کم مطالعه میکنند.
بعضی از مردم و حتی بعضی از طلبهها حاضرند یک ساعت، دو ساعت از وقت خود را صرف تماشای فیلم و سریال کنند، امّا کتابهای مفید، از جمله اصول کافی را مطالعه نکنند.
جلد دوم اصول کافی، مربوط به اخلاق است و راجع به رذائل و فضائل اخلاقی روایات خوبی دارد. همه میتوانند با مطالعه و عمل به این روایات، صفات رذیله را از وجود خود ریشه کن کرده، فضایل اخلاقی را جایگزین آن رذائل کنند. تهذیب نفس، که از اوجبِ واجبات است، با توجه و عمل به روایات اصول کافی میسّر خواهد شد، امّا کمتر کسی به آن اهمیّت میدهد.
از جمله روایات اخلاقی که مرحوم کلینی«رحمتاللهعلیه» در اصول کافی آورده، روایاتی است که راجع به زبان و لزوم مواظبت از آن نقل کرده است. در این جلسه راجع به دو روایت مختصر از آن روایات، قدری گفتگو میکنیم.
هر دو روایت از امام صادق«سلاماللهعلیه» نقل شده است. در روایت اوّل فرمودهاند: «إِنَّ أَبْغَضَ خَلْقِ اللَّهِ عَبْدٌ اتَّقَی النَّاسُ لِسَانَه»[الکافی، ج ۲، ص ۳۲۳]؛ یعنی مبغوضترینِ افراد، آن کسی است که مردم از زبان او بترسند. مثلاً زن و فرزندان در خانه از زبان او بترسند یا رفقا در جلسه از زبانش واهمه داشته باشند.
آن حضرت در روایت دیگری میفرمایند: «مَنْ خَافَ النَّاسُ لِسَانَهُ فَهُوَ فِی النَّارِ»[الکافی، ج ۲، ص ۳۲۷]؛ یعنی هر که مردم از زبان او بترسند، در آتش است.
انصافاً هر دو روایت تکاندهنده است، در یکی میفرمایند: مبغوضترینِ افراد، آدمهای بد زبان هستند و در دیگری فرمودهاند: افراد بد زبان، در آتش هستند و استحقاق رفتن به جهنّم را دارند.
🔻ان شاء الله ادامه این مطلب خواهد آمد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴: سرودی بسازید که بچهها وقتی در کوچه راه میروند، آن را زمزمه کنند.
#سلام_فرمانده
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ثواب به پای خودش میآید
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
قبل از هر چیز باید مواظب باشیم و توجه کنیم که زبان انسان، آفات زیادی دارد.
یکی از بزرگان علما، مرحوم آیتالله آشیخ مرتضی مظاهری«رحمتاللهعلیه» کتابی عربی به نام «مقبس الیاقوت فی فضل السکوت» نوشتهاند و در آن بیش از دویست آفت برای زبان ذکر کردهاند که از آیات و روایات استخراج شده است.
معلوم است که اگر زبان ۲۰۰ آفت دارد، دویست امتیاز هم دارد. این نظیر همان حکایت لقمان حکیم است که از او خواستند بهترین عضو گوسفند را بیاورد، زبان گوسفند را آورد. روز دیگر گفتند: بدترین عضو گوسفند را بیاور، باز هم زبان گوسفند را آورد. وقتی دلیل این کار را پرسیدند، لقمان گفت: اگر زبان سخن حق بگوید، بهترین عضو بدن است، وگرنه بدترین عضو خواهد بود. به عبارت دیگر، این زبان است که انسان را بهشتی میکند، و این زبان است که آدم را جهنّمی میکند. بنابراین توجه به زبان و کنترل آن خیلی لازم است، و در حالی که خیلی لازم است، بسیار مشکل است.
فراموش نمیکنم، سالها قبل در سفر حج، طلبهای که به من علاقه داشت، همراه ما بود. وقتی وارد مدینه شدیم، به من گفت: یک نصیحت به من بکنید که تا آخر سفر و در اعمال، به آن عمل کنم. گفتم: مواظب زبانت باش! آن طلبه اهل دل بود و به راستی قصد تخلّق و تهذیب نفس داشت. با این حال، بعد از دو سه روز گفت: آقا نمیشود! نصیحت دیگری بگویید، مواظبت از زبان سخت است.
راست میگفت، مواظبت از زبان مشکل است، مگر اینکه خداوند متعال عنایت کند و انسان با فضل و عنایت خدا بتواند زبانش را کنترل کند که به جز فضیلت و سخن نیکو و پسندیده، کلامی از آن سر نزند.
🔻ان شاء الله ادامه این مطلب خواهد آمد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 فصلی نیز باید برای آسان کردن انجام نماز گشوده شود:
در همهی مراکز عمومی :مدارس، دانشگاهها، کارخانهها،سربازخانهها، فرودگاهها، ایستگاههای قطار، ادارات دولتی و امثال آن ،جایگاههای مناسبی برای نماز پیشبینی شود. مساجد و نمازخانهها پاکیزه و مرتب و رغبتانگیز باشد. نماز در وقت فضیلت و به جماعت گزارده شود. در هر محیطی برجستگان و بزرگان آن بر دیگران پیشقدم شوند و عملاً اعتناء به نماز را به دیگران بیاموزاند. و خلاصه در همه جا حرکت به سمت نماز و شتافتن به نماز محسوس باشد.
🔺پیام به اولین اجلاس سالیانهی اقامهی نماز در مشهد مقدس - ۱۳۷۰/۰۷/۱۶
#نماز
#نماز_اول_وقت
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 موشن گرافیک | ماموریت حاج قاسم سلیمانی در عملیات آزادسازی خرمشهر چه بود؟
🔺روزی که ۳۵ تانک بعثی منهدم شد
🔹 روایتهای تاریخی حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع مقدس
#سوم_خرداد
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
هدایت شده از خیمهگاه صاحبالزمان(عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣#اطـلاعـیـه
🔰پذیرش سراسری حوزه علمیه بلند مدت و سفیران هدایت استان قزوین
✅ امکان تحصیل در 16 رشته تخصصی بعد از پایه ششم
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید
☎️02833690810_14
🔺 حداقل برای☝️نوجوان یا جوان ارسال نمائید
#پیشنهاد_دانلود
#حوزه_علمیه_قزوین
📚معاونت آموزش حوزه علمیه قزوین
@howzehh313
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
یکی از راههای کنترل زبان، عمل به قانون مراقبه و محاسبۀ کارکرد زبان در هر شبانهروز است.
شخصی آمد خدمت پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» و گفت: یا رسول الله! یک نصیحت به من بکنید. حضرت فرمودند: مواظب زبانت باش. گفت: سفارش دیگری بفرمایید. دو دفعه پیامبر اکرم تأکید فرمودند: زبانت را نگهدار. برای مرتبۀ سوّم گفت: مرا نصیحت کنید. باز هم پیامبر«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» تأکید کردند: از زبانت مراقبت کن. شاید او تعجب کرده باشد، در روایت معلوم نیست، ولی ظاهراً تعجب کرده است. سپس پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» فرمودهاند: «وَیْحَکَ وَ هَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَی مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ»؛ وای بر تو! آیا مردم را چیزی جز محصول زبانشان با صورت در آتش جهنّم میاندازد!؟
بعضی افراد را دیدهاید و دیدهایم که زبانشان نیش دارد. شاید قصد توهین هم ندارند، نمیخواهند دل کسی را بسوزانند، امّا زبان آنها مثل مار و عقرب نیش میزند.
به قول مثنوی:
آن سخنهای چو مار و کژدمت
مار و کژدم گشت و میگیرد دمت
[مثنوی معنوی، دفتر سوّم، بخش ۱۶۶]
یکی از علمای بزرگ را خوابش را دیدند، دیدند وضعش بد است. گفتند: چرا؟ گفت که الحمدلله از نظر جا و مکان و مونس و باغ، «وَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ»[آل عمران، ۱۳۶] دارم و و خیلی عالی است، امّا صبح به صبح یک عقرب میآید یک نیش به پای من میزند و میرود. من باید بسوزم و بسازم تا دو دفعه سروکلهاش پیدا بشود. گفتند برای چه؟ گفت که یک زخم زبان به یک نفر زدم. باید توبه میکردم، باید پشیمان میشدم، باید این عقرب را میکشتم، نکشتم و این عقرب شد و باید برویم به قیامت تا بهواسطۀ شفاعت کشته شود.
بهراستی زبان بعضی افراد نیش دارد، در بین بیسوادها هست، در بین افراد تحصیل کرده هم هست، حتی در میان اهل علم و طلبهها، زبان نیشدار دیده میشود.
برخی میخواهند نهیازمنکر کنند، امّا با نیشِ زبان دیگران را موعظه میکنند. در حالی که قرآن کریم روش موعظه و نصیحت را بیان کرده است. میفرماید: «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ»[لقمان، ۱۳]. موعظه، مخصوصاً به همسر و فرزندان باید با تلطف و مهربانی و با بهکارگیری کلمات محبّتآمیز نظیر عزیزم و جانم باشد.
موعظه باید با استدلالِ در فراخور حال و بدون تحمیل بیان شود. نصیحت با داد و فریاد و با زبان نیشدار، نه تنها تأثیر ندارد، بلکه نتیجۀ منفی در بر خواهد داشت. همه باید نیش زبان خود را کنترل کنند، بهخصوص در خانه باید بهگونهای رفتار و صحبت شود که همسر یا دختر و پسر انسان، نترسند.
🔻ان شاء الله ادامه این مطلب خواهد آمد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀آیه آیه ذکر
📍ترک محرمات و انجام واجبات،مسیر رسیدن انسان به خدا
✔️توصیهی بعدی، مسألهی خودسازی اعتقادی و علمی؛ و اعتقادی و عملی است، که بعضی از دانشجویان عزیز هم اینجا تذکر دادند. «علیکم انفسکم»(مائدة آیه ۱۰۵)؛ آن نگاه اسلام به انسان در خطاب فردی را همیشه در نظر داشته باشید. خودتان را حفظ کنید؛ «علیکم انفسکم»(مائدة آیه ۱۰۵). جادهای که انسان را به خدا و نورانیت میرساند، جادهی ترک محرمات و بجا آوردن واجبات است. واجبات را اهمیت بدهید، گناهان را پرهیز کنید؛ تهذیب یعنی این. چون دلهای شما جوان است، نورانی است، آلودگی بحمداللَّه در دلها و روحهای شما نیست، خدای متعال کمک خواهد کرد؛ تفضل خواهد کرد.
🔺بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۳۸۶/۰۲/۲۵
#واجبات_الهی
#قرآن
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تحول معنوی
🔻رهبر معظم انقلاب:
در قلب انسان دو گوش وجود دارد: یک گوش آن است که نفس اماره در او وسواس میکند و یک گوش دیگر آن است که فرشتهی الهی سروش الهی در او میدمد و این تعبیر کنایهای زیبا و شاعرانه و هنرمندانه است، یعنی از دو عامل تأثیر میپذیرد، یکی آن عامل معنوی خدائی است که میگوید: این کار خوب را بکن، و دیگری آن عامل وسواس خناس است که میگوید نکن، یکی آن عامل الهی است که میگوید از این کار بد اجتناب کن و دیگری آن عامل وسواس خناس است که میگوید: اینکار بد را بکن و جملهی جالب این است که در آخر روایت میگوید اینکه خدای متعال درقرآن فرموده: «اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه» ( مجادله : ۲۲): خدای متعال مؤمن را با روح خود کمک میکند، مراد از کمک همین است. یعنی دائم آن سروش غیبی کَاَنَّه به گوش انسان مؤمن که میخواهد کار بدی را انجام بدهد میخواند که آن کار را نکن و به کار خوب که میرسد یک نیروی معنوی به او میگوید برای انجام آن کار اقدام کن و لذا این دو گوش دو چیز را میشنود و در اینجا انتخاب با شماست، بنابراین نقش اراده و انتخاب انسان اینجا معلوم میشود.
🔺بیانات در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره - ۱۳۷۱/۰۳/۰۶
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 درسی از علما
📍 از توصیههای مرحوم حضرت آیت الله میرزا علی اکبر مرندی:
🔺از شاگردان مرحوم میرزا علی آقا قاضی
🔹در بخشی از وصیت نامه آن عارف به فرزندش چنین آمده است:
... در رفتار و گفتار و کردار ، خداوند عالم را فراموش مکن!
در هر جا حاضر و ناظر است و همه امورت در دست اوست.
و در هر کار، توکل به خدا کن.
و از مادرت خوب مواظبت کن مبادا از تو برنجد.
اگر او از تو راضی نشد در دنیا و آخرت، رستگار نخواهی شد.
و تا می توانی نمازها را در اول وقت بخوان، و خوش خلق باش که نشانهی بهشت است، چنانچه بدخلقی نشانهی جهنم ...
#تهذیب_نفس
#علما
#الگو
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تنها به هنری باید پرداخت که راه مبارزه با آنان را بیاموزد
🔻امام خمینی(ره):
هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت میبرند. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در راس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد. ۳۰ شهریور ۱۳۶۷
#هنر
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
گاهی دیده میشود شوخی افراد با همدیگر همراه با تحقیر، استهزاء و سخنان گزنده و نیشدار است. ضربۀ این سخنان از ضربۀ چاقو برندهتر و بدتر است. اگر کسی با شمشیر به انسان حمله کند، بهتر از آن است که با شمشیر زبان، آبرو و شخصیّت او را از بین ببرد. بعضی اوقات با چاقو در سینۀ مردم میزنند، معلوم است که جنایت است، خیلی مذموم است، امّا گاهی چاقوی زبان را در جان مردم فرو میبرند که زخم آن از زخم هر شمشیری بدتر است.
در زمان قدیم یکی از علما نزد یک پزشک رفته بود. رسم آن دکتر این بود که برای رفع خستگی بیمارها، با آنان شوخی میکرد. آقای دکتر نقل میکند که در آن روز، خانمی از روستا نزد من آمده بود. نسخۀ قبلی را از او خواستم که ببینم. گفت: نسخۀ شما را داخل قوری انداختم، جوشاندم و خوردم. گفتم: حیف نان که شوهرت به تو میدهد بخوری! همه این جمله را شنیدند و خندیدند. بعد برای او توضیح دادم که خواهرم! من نگفتم نسخه را بجوشان، باید آنچه در نسخه نوشتم را در داروخانه یا عطاری تهیه میکردی و آن دارو را میجوشاندی و میخوردی. نسخۀ دیگری برای او نوشتم و رفت. بعد از آنکه همه رفتند، آن عالم به من گفت: میدانید امروز چه شد؟ گفتم: نه، چه شد؟ گفت: شما آن خانم را مسخره کردید، تمسخر شما باعث شد دیگران به او بخندند و خجالت کشید و در مقابل جمع به او اهانت شد.
توهین به یک شیعه، طبق روایت قدسی«مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَة»[الکافی، ج ۲، ص ۳۲۵]، جنگ با خداست. بعضی اوقات دیده میشود در جلسه، حتی در میان اهل علم، یک شخص ساده لوح و ساده دل را دوره میکنند و مطالبی به او میگویند و میخندند. این شوخیها، این خوشمزگیها، گناه است و برای انسان دردسر درست میکند، امّا بسیاری از مردم نسبت به آن بیاعتنا هستند.
قرآن کریم میفرماید: «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ»[ق، ۱۸]، هرچه بگوییم، رقیب و عتید مینویسند و محاسبه میشود. کنترل زبان، مواظبت میخواهد، امّا کمتر کسی به آن اهمیّت میدهد.
پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» می فرمایند: در معراج افرادی را دیدم که با زبان در جهنّم آویزان بودند، آنها کسانی بودند که در دنیا هسرشان را با زبان آزار می دادند. [عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۱] آویزان شدن از زبان، تجسّم عمل کسانی است که زبانشان نیش دارد، پرخاشگرند، زبان درازند و بدون توبه از دنیا می روند.
🔻ان شاء الله ادامه این مطلب خواهد آمد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀آیه آیه ذکر
📍مقدمه بودن همه کارها برای اصلاح خود و کسب رضای الهی
✔️آمرزش الهی به معنای اصلاح خطاهاست؛ به معنای جبران کردن ضربههایی است که بر خودمان و بر دیگران وارد کردیم. اگر بشر بجد درصدد اصلاح خطاها و مفاسد باشد، راه خدا هموار خواهد شد و سرانجام بشر، سرانجام نیکی خواهد شد. اشکال کار ما انسانها غفلت از خطای خود، غفلت از لزوم اصلاح، و غفلت از اجرایی کردن اصلاح در خود است. اگر این غفلتها از بین رفت و اگر این عزم به وجود آمد، همه چیز اصلاح میشود. در مرحلهی اول - که مرحلهی مقدماتی و جزو بزرگترین وظایف ماست - خودمان اصلاح میشویم، که اساس هم این است؛ یعنی همهی کارها مقدمهی اصلاح خود است؛ همهی کارها مقدمهی کسب رضای الهی از خود است؛ «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم»( المائدة آیه ۱۰۵)؛ همهی تلاشها و مجاهدتها برای این است که بتوانیم خدا را از خودمان راضی کنیم و به کمالی که در اصل آفرینش برای ما در نظر گرفته شده، خود را برسانیم.
🔺بیانات در دیدار کارگزاران نظام - ۱۳۸۴/۰۸/۰۸
#قرآن
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تحول معنوي
🔻رهبر معظم انقلاب:
برادران و خواهران! در وجود ما، هم سرچشمهی همهی شرارتها وجود دارد، که همان نفس ماست - که از همهی بتها خطرناکتر، بت نفس و خودخواهی ماست - و هم سرچشمهی همهی خیرات و زیباییها و کمالات. اگر ما بتوانیم و همت کنیم خودمان را از چنگال نفس امارهی به سوء و شهوات نفسانی نجات بدهیم، سرچشمهی خیرات بر روی ما گشوده خواهد شد.
🔺بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - ۱۳۷۰/۰۸/۰۱
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🛑 بهشت ما محضر امام صادق است!
مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی از مراجع تقلید ساکن در نجف اشرف میفرمودند:
شبی یک نفر درِ خانه ما را به شدت کوبید، بیدار شدم رفتم دیدم یکی از دوستان و هم درسان است. با نگرانی به من گفت:
سید محمود! بیا درس و بحث را رها کن برویم منبری و ذاکرِ اهل بیت(علیهمالسلام) شویم!
گفتم: چرا؟
گفت: به خاطر این که در رویای صادقه دیدم که در روز قیامت دو صف وجود دارد:
یک صف، که طولانی است و آن صفِ علما میباشد، و صف دیگر، صفِ ذاکران و مداحان و منبریها است که خیلی سریع، حسین حسین گویان به بهشت میروند!
با خود گفتم: من هم راه سریع را انتخاب کنم با شتاب به صفِ ذاکران ملحق شدم.
همین که به جلویِ درِ بهشت رسیدم یکی از ملائکه جلوی مرا گرفت و گفت: اشتباهی به این صف آمدی، صفِ شما، صفِ علما است
و مرا دوباره به صف علما برد.
دیدم که صفِ علما، خیلی طولانی است.جلو رفتم ببینم چه خبر است؟
دیدم خیمهای است و امام صادق (صلواتاللهعلیه) در آن نشستهاند و از علما یک به یک میپرسند:.
در فلان فتوا، دلیلت چه بود؟
علما استدلال میکنند و امام پس از شنیدن حرف های آنها،به آنان میفرمایند: بفرما برو بهشت!
ولی صف خیلی طولانی است. از شدتِ وحشت و ترس از خواب پریدم و آمدهام به شما در این نیمه شب بگویم:صف علما در قیامت، طولانی است، بیا راه ذاکرین و منبریها را برویم، سفینه امام حسین(سلاماللهعلیه) سریعتر از دیگران میرود!
به دوست خود گفتم: بهشت ما، محضرِ امام صادق است، من بدم نمیآید در قیامت، در محضر امام صادق(صلواتاللهعلیه) معطل شوم، بهشتی که هنوز امامان در آن نیامدهاند، برای من چندان مزهای ندارد!
#امام_صادق
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🖤 #امام_صادق عليه السلام فرمودند:
🍃 هيچ روزى بر فرزند آدم نيايد مگر اين كه آن روز بگويد :
اى پسر آدم! من روزى نو هستم و من بر تو گواهم.
پس با من خوبى كن و در من كار نيك انجام ده، تا روز قیامت به سود تو گواهی دهم؛ چرا که دیگر مرا هرگز نخواهی دید.
📖 میزان الحکمة ج۸ ص۲۸۴
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
قرآن کریم میفرماید: وای به کسی که بد زبان باشد: «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة»[۹]. ویل دو معنا دارد؛ یک معنای آن، «وای به تو» است که در زبان فارسی به اشخاص خطاکار و بدکار خطاب میشود. معنای دیگر، بر اساس روایات، چاهی در جهنّم است. [تفسیر القمی، ج۲، ص۴۱۰]
هر دو معنا تکان دهنده است. در واقع، خداوند متعال به کسانی که سرزنش، عیبجویی، زخم زبان یا غیبت میکنند، گفته است: «وای به تو». یعنی وای بر افراد بد زبان، چه بدزبانی آنها «لمزه»، به معنای عیب جویی و زخم زبان باشد، چه بدزبانی آنها، «همزه»، به معنای غیبت باشد. آن گناهی که شترش در خانۀ همه خوابیده است. بیشتر مردم، حتی طلبهها امروزه به این گناه بزرگ مبتلا هستند، ولی آن را به عنوان غیبت سیاسی و نظایر آن توجیه میکنند یا به نحوی استثناء برای غیبت قائل میشوند.
غیبت، یکی از مهارهای بزرگ شیطان است و مستثنا تراشیدن برای آن هم مهار شیطان است. غیبت، غیبت است و شاخ و دم ندارد. مرحوم شیخ انصاری«رحمتاللهعلیه» در مکاسب، روایاتی که غیبت را تعریف کرده را از همه نقل کرده است. [کتاب المکاسب، ج ۱، ص ۳۲۲]
از پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» پرسیدند: غیبت چیست؟ فرمودند: «ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهه»[امالی الطوسی، ص ۵۳۷]، یعنی چیزی از برادرت بگویی که او خوش ندارد. حتی استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» میگفتند: «یَکره» نخوانیم، «یُکره» بخوانیم و بگوییم: غیبت آن است که هر حرف بدی را پشت سر دیگری بگوییم، و حتی اگر او ناراحت نشود، باز هم غیبت است. اگر سخنی از نظر عرف و در جامعه، مکروه و بد است، باید در رو یا در غیاب دیگران گفته نشود. کسی هم حق ندارد بگوید: من راضیم پشت سر من غیبت کنند.
خدا مرحوم آیتالله آقای فیاض«رحمتاللهعلیه» را رحمت کند. ایشان در اوایل طلبگی استاد ما بود. روزی یک نفر به ایشان گفت: من راضی هستم که مردم پشت سرم غیبت کنند. آقای فیّاض به شدّت او را نهی کردند و گفتند: مگر میشود انسان به گناه دیگران رضایت دهد؟ بعد گفتند: اگر بعد، غیبت دیگران که حقّ النّاس است را ببخشی، حرف دیگری است، امّا اجازۀ غیبت، مگر میشود؟
در روایات میخوانیم: «الْغِیبَةُ إِدَامُ کِلَابِ النَّار»[روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج۲، ص۴۷۰]. این روایت در تحف العقول از امام حسین«سلاماللهعلیه» نقل شده است. [تحف العقول، ص ۲۴۵] از امام سجاد«سلاماللهعلیه» نیز در جای دیگر نقل شده است. [الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۱۵]میفرمایند: غیبت نان خورش سگهای جهنّم است. این یعنی چه؟ حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» مقیّد بودند دست کم سالی یک مرتبه یا بیشتر، این روایت را برای ما بخوانند و معنا کنند. میفرمودند: آدمی که غیبت روی غیبت داشته باشد، کم کم، سیرت و هویّت او مثل سگ میشود. در صورت آدم است، امّا سیرت او درنده است، مثل سگ است. اگر او این هویّت و سیرت را تغییر ندهد و از بین نبرد، در روز قیامت که «یَوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ»[طارق، ۹] است، هویّت واقعی او دیده میشود.
قرآن میفرماید: «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً»[الاسراء، ۱۳]. او را به جهنّم میبرند. در جهنّم غذا میخواهد. غذایش چیست؟ آن غیبتها که کرده، غذای اوست. قرآن میفرماید: غیبت، گوشت مرده و گوشت گندیده است: «لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ»[حجرات، ۱۲]، آن گوشتها را به او میدهند، از این جهت، غیبت، خورش سگهای جهنّم است.
با این حال، متأسفانه غیبت فراوان است. در خانهها و بین اعضای خانواده و فامیل، غیبت فراوان است. در جامعه و بین مردم، زیاد است. حتی کار رسیده به جایی که در کلاس درس، در حوزه یا در دانشگاه و دبیرستان، بعضی از افراد نابخرد، در حین تدریس، درس را رها میکنند و غیبت را شروع میکنند. البته بیشتر این غیبتها تهمت است، که گناه بزرگتری دارد.
گناهان زبانی، اقسام دیگری نیز دارد، بهعبارت دیگر، آفات زبان فراوان است، امّا در این جلسه فرصت بازگویی همۀ آن اقسام نیست و به همین اندازه اکتفا میکنیم.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang