هدایت شده از خیمهگاه صاحبالزمان(عج)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣#اطـلاعـیـه
🔰پذیرش سراسری حوزه علمیه بلند مدت و سفیران هدایت استان قزوین
✅ امکان تحصیل در 16 رشته تخصصی بعد از پایه ششم
🔻جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید
☎️02833690810_14
🔺 حداقل برای☝️نوجوان یا جوان ارسال نمائید
#پیشنهاد_دانلود
#حوزه_علمیه_قزوین
📚معاونت آموزش حوزه علمیه قزوین
@howzehh313
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
یکی از راههای کنترل زبان، عمل به قانون مراقبه و محاسبۀ کارکرد زبان در هر شبانهروز است.
شخصی آمد خدمت پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» و گفت: یا رسول الله! یک نصیحت به من بکنید. حضرت فرمودند: مواظب زبانت باش. گفت: سفارش دیگری بفرمایید. دو دفعه پیامبر اکرم تأکید فرمودند: زبانت را نگهدار. برای مرتبۀ سوّم گفت: مرا نصیحت کنید. باز هم پیامبر«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» تأکید کردند: از زبانت مراقبت کن. شاید او تعجب کرده باشد، در روایت معلوم نیست، ولی ظاهراً تعجب کرده است. سپس پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» فرمودهاند: «وَیْحَکَ وَ هَلْ یَکُبُّ النَّاسَ عَلَی مَنَاخِرِهِمْ فِی النَّارِ إِلَّا حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ»؛ وای بر تو! آیا مردم را چیزی جز محصول زبانشان با صورت در آتش جهنّم میاندازد!؟
بعضی افراد را دیدهاید و دیدهایم که زبانشان نیش دارد. شاید قصد توهین هم ندارند، نمیخواهند دل کسی را بسوزانند، امّا زبان آنها مثل مار و عقرب نیش میزند.
به قول مثنوی:
آن سخنهای چو مار و کژدمت
مار و کژدم گشت و میگیرد دمت
[مثنوی معنوی، دفتر سوّم، بخش ۱۶۶]
یکی از علمای بزرگ را خوابش را دیدند، دیدند وضعش بد است. گفتند: چرا؟ گفت که الحمدلله از نظر جا و مکان و مونس و باغ، «وَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ»[آل عمران، ۱۳۶] دارم و و خیلی عالی است، امّا صبح به صبح یک عقرب میآید یک نیش به پای من میزند و میرود. من باید بسوزم و بسازم تا دو دفعه سروکلهاش پیدا بشود. گفتند برای چه؟ گفت که یک زخم زبان به یک نفر زدم. باید توبه میکردم، باید پشیمان میشدم، باید این عقرب را میکشتم، نکشتم و این عقرب شد و باید برویم به قیامت تا بهواسطۀ شفاعت کشته شود.
بهراستی زبان بعضی افراد نیش دارد، در بین بیسوادها هست، در بین افراد تحصیل کرده هم هست، حتی در میان اهل علم و طلبهها، زبان نیشدار دیده میشود.
برخی میخواهند نهیازمنکر کنند، امّا با نیشِ زبان دیگران را موعظه میکنند. در حالی که قرآن کریم روش موعظه و نصیحت را بیان کرده است. میفرماید: «وَ إِذْ قالَ لُقْمانُ لاِبْنِهِ وَ هُوَ یَعِظُهُ یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللَّهِ»[لقمان، ۱۳]. موعظه، مخصوصاً به همسر و فرزندان باید با تلطف و مهربانی و با بهکارگیری کلمات محبّتآمیز نظیر عزیزم و جانم باشد.
موعظه باید با استدلالِ در فراخور حال و بدون تحمیل بیان شود. نصیحت با داد و فریاد و با زبان نیشدار، نه تنها تأثیر ندارد، بلکه نتیجۀ منفی در بر خواهد داشت. همه باید نیش زبان خود را کنترل کنند، بهخصوص در خانه باید بهگونهای رفتار و صحبت شود که همسر یا دختر و پسر انسان، نترسند.
🔻ان شاء الله ادامه این مطلب خواهد آمد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀آیه آیه ذکر
📍ترک محرمات و انجام واجبات،مسیر رسیدن انسان به خدا
✔️توصیهی بعدی، مسألهی خودسازی اعتقادی و علمی؛ و اعتقادی و عملی است، که بعضی از دانشجویان عزیز هم اینجا تذکر دادند. «علیکم انفسکم»(مائدة آیه ۱۰۵)؛ آن نگاه اسلام به انسان در خطاب فردی را همیشه در نظر داشته باشید. خودتان را حفظ کنید؛ «علیکم انفسکم»(مائدة آیه ۱۰۵). جادهای که انسان را به خدا و نورانیت میرساند، جادهی ترک محرمات و بجا آوردن واجبات است. واجبات را اهمیت بدهید، گناهان را پرهیز کنید؛ تهذیب یعنی این. چون دلهای شما جوان است، نورانی است، آلودگی بحمداللَّه در دلها و روحهای شما نیست، خدای متعال کمک خواهد کرد؛ تفضل خواهد کرد.
🔺بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد - ۱۳۸۶/۰۲/۲۵
#واجبات_الهی
#قرآن
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تحول معنوی
🔻رهبر معظم انقلاب:
در قلب انسان دو گوش وجود دارد: یک گوش آن است که نفس اماره در او وسواس میکند و یک گوش دیگر آن است که فرشتهی الهی سروش الهی در او میدمد و این تعبیر کنایهای زیبا و شاعرانه و هنرمندانه است، یعنی از دو عامل تأثیر میپذیرد، یکی آن عامل معنوی خدائی است که میگوید: این کار خوب را بکن، و دیگری آن عامل وسواس خناس است که میگوید نکن، یکی آن عامل الهی است که میگوید از این کار بد اجتناب کن و دیگری آن عامل وسواس خناس است که میگوید: اینکار بد را بکن و جملهی جالب این است که در آخر روایت میگوید اینکه خدای متعال درقرآن فرموده: «اولئک کتب فی قلوبهم الایمان و ایدهم بروح منه» ( مجادله : ۲۲): خدای متعال مؤمن را با روح خود کمک میکند، مراد از کمک همین است. یعنی دائم آن سروش غیبی کَاَنَّه به گوش انسان مؤمن که میخواهد کار بدی را انجام بدهد میخواند که آن کار را نکن و به کار خوب که میرسد یک نیروی معنوی به او میگوید برای انجام آن کار اقدام کن و لذا این دو گوش دو چیز را میشنود و در اینجا انتخاب با شماست، بنابراین نقش اراده و انتخاب انسان اینجا معلوم میشود.
🔺بیانات در جلسه بیست و هشتم تفسیر سوره بقره - ۱۳۷۱/۰۳/۰۶
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 درسی از علما
📍 از توصیههای مرحوم حضرت آیت الله میرزا علی اکبر مرندی:
🔺از شاگردان مرحوم میرزا علی آقا قاضی
🔹در بخشی از وصیت نامه آن عارف به فرزندش چنین آمده است:
... در رفتار و گفتار و کردار ، خداوند عالم را فراموش مکن!
در هر جا حاضر و ناظر است و همه امورت در دست اوست.
و در هر کار، توکل به خدا کن.
و از مادرت خوب مواظبت کن مبادا از تو برنجد.
اگر او از تو راضی نشد در دنیا و آخرت، رستگار نخواهی شد.
و تا می توانی نمازها را در اول وقت بخوان، و خوش خلق باش که نشانهی بهشت است، چنانچه بدخلقی نشانهی جهنم ...
#تهذیب_نفس
#علما
#الگو
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تنها به هنری باید پرداخت که راه مبارزه با آنان را بیاموزد
🔻امام خمینی(ره):
هنر در جایگاه واقعی خود تصویر زالوصفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا، لذت میبرند. تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهانخواران شرق و غرب، و در راس آنان امریکا و شوروی، را بیاموزد. ۳۰ شهریور ۱۳۶۷
#هنر
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
گاهی دیده میشود شوخی افراد با همدیگر همراه با تحقیر، استهزاء و سخنان گزنده و نیشدار است. ضربۀ این سخنان از ضربۀ چاقو برندهتر و بدتر است. اگر کسی با شمشیر به انسان حمله کند، بهتر از آن است که با شمشیر زبان، آبرو و شخصیّت او را از بین ببرد. بعضی اوقات با چاقو در سینۀ مردم میزنند، معلوم است که جنایت است، خیلی مذموم است، امّا گاهی چاقوی زبان را در جان مردم فرو میبرند که زخم آن از زخم هر شمشیری بدتر است.
در زمان قدیم یکی از علما نزد یک پزشک رفته بود. رسم آن دکتر این بود که برای رفع خستگی بیمارها، با آنان شوخی میکرد. آقای دکتر نقل میکند که در آن روز، خانمی از روستا نزد من آمده بود. نسخۀ قبلی را از او خواستم که ببینم. گفت: نسخۀ شما را داخل قوری انداختم، جوشاندم و خوردم. گفتم: حیف نان که شوهرت به تو میدهد بخوری! همه این جمله را شنیدند و خندیدند. بعد برای او توضیح دادم که خواهرم! من نگفتم نسخه را بجوشان، باید آنچه در نسخه نوشتم را در داروخانه یا عطاری تهیه میکردی و آن دارو را میجوشاندی و میخوردی. نسخۀ دیگری برای او نوشتم و رفت. بعد از آنکه همه رفتند، آن عالم به من گفت: میدانید امروز چه شد؟ گفتم: نه، چه شد؟ گفت: شما آن خانم را مسخره کردید، تمسخر شما باعث شد دیگران به او بخندند و خجالت کشید و در مقابل جمع به او اهانت شد.
توهین به یک شیعه، طبق روایت قدسی«مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ بَارَزَنِی بِالْمُحَارَبَة»[الکافی، ج ۲، ص ۳۲۵]، جنگ با خداست. بعضی اوقات دیده میشود در جلسه، حتی در میان اهل علم، یک شخص ساده لوح و ساده دل را دوره میکنند و مطالبی به او میگویند و میخندند. این شوخیها، این خوشمزگیها، گناه است و برای انسان دردسر درست میکند، امّا بسیاری از مردم نسبت به آن بیاعتنا هستند.
قرآن کریم میفرماید: «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ لَدَیْهِ رَقیبٌ عَتیدٌ»[ق، ۱۸]، هرچه بگوییم، رقیب و عتید مینویسند و محاسبه میشود. کنترل زبان، مواظبت میخواهد، امّا کمتر کسی به آن اهمیّت میدهد.
پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» می فرمایند: در معراج افرادی را دیدم که با زبان در جهنّم آویزان بودند، آنها کسانی بودند که در دنیا هسرشان را با زبان آزار می دادند. [عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۱] آویزان شدن از زبان، تجسّم عمل کسانی است که زبانشان نیش دارد، پرخاشگرند، زبان درازند و بدون توبه از دنیا می روند.
🔻ان شاء الله ادامه این مطلب خواهد آمد.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀آیه آیه ذکر
📍مقدمه بودن همه کارها برای اصلاح خود و کسب رضای الهی
✔️آمرزش الهی به معنای اصلاح خطاهاست؛ به معنای جبران کردن ضربههایی است که بر خودمان و بر دیگران وارد کردیم. اگر بشر بجد درصدد اصلاح خطاها و مفاسد باشد، راه خدا هموار خواهد شد و سرانجام بشر، سرانجام نیکی خواهد شد. اشکال کار ما انسانها غفلت از خطای خود، غفلت از لزوم اصلاح، و غفلت از اجرایی کردن اصلاح در خود است. اگر این غفلتها از بین رفت و اگر این عزم به وجود آمد، همه چیز اصلاح میشود. در مرحلهی اول - که مرحلهی مقدماتی و جزو بزرگترین وظایف ماست - خودمان اصلاح میشویم، که اساس هم این است؛ یعنی همهی کارها مقدمهی اصلاح خود است؛ همهی کارها مقدمهی کسب رضای الهی از خود است؛ «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم»( المائدة آیه ۱۰۵)؛ همهی تلاشها و مجاهدتها برای این است که بتوانیم خدا را از خودمان راضی کنیم و به کمالی که در اصل آفرینش برای ما در نظر گرفته شده، خود را برسانیم.
🔺بیانات در دیدار کارگزاران نظام - ۱۳۸۴/۰۸/۰۸
#قرآن
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀تحول معنوي
🔻رهبر معظم انقلاب:
برادران و خواهران! در وجود ما، هم سرچشمهی همهی شرارتها وجود دارد، که همان نفس ماست - که از همهی بتها خطرناکتر، بت نفس و خودخواهی ماست - و هم سرچشمهی همهی خیرات و زیباییها و کمالات. اگر ما بتوانیم و همت کنیم خودمان را از چنگال نفس امارهی به سوء و شهوات نفسانی نجات بدهیم، سرچشمهی خیرات بر روی ما گشوده خواهد شد.
🔺بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم - ۱۳۷۰/۰۸/۰۱
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🛑 بهشت ما محضر امام صادق است!
مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی از مراجع تقلید ساکن در نجف اشرف میفرمودند:
شبی یک نفر درِ خانه ما را به شدت کوبید، بیدار شدم رفتم دیدم یکی از دوستان و هم درسان است. با نگرانی به من گفت:
سید محمود! بیا درس و بحث را رها کن برویم منبری و ذاکرِ اهل بیت(علیهمالسلام) شویم!
گفتم: چرا؟
گفت: به خاطر این که در رویای صادقه دیدم که در روز قیامت دو صف وجود دارد:
یک صف، که طولانی است و آن صفِ علما میباشد، و صف دیگر، صفِ ذاکران و مداحان و منبریها است که خیلی سریع، حسین حسین گویان به بهشت میروند!
با خود گفتم: من هم راه سریع را انتخاب کنم با شتاب به صفِ ذاکران ملحق شدم.
همین که به جلویِ درِ بهشت رسیدم یکی از ملائکه جلوی مرا گرفت و گفت: اشتباهی به این صف آمدی، صفِ شما، صفِ علما است
و مرا دوباره به صف علما برد.
دیدم که صفِ علما، خیلی طولانی است.جلو رفتم ببینم چه خبر است؟
دیدم خیمهای است و امام صادق (صلواتاللهعلیه) در آن نشستهاند و از علما یک به یک میپرسند:.
در فلان فتوا، دلیلت چه بود؟
علما استدلال میکنند و امام پس از شنیدن حرف های آنها،به آنان میفرمایند: بفرما برو بهشت!
ولی صف خیلی طولانی است. از شدتِ وحشت و ترس از خواب پریدم و آمدهام به شما در این نیمه شب بگویم:صف علما در قیامت، طولانی است، بیا راه ذاکرین و منبریها را برویم، سفینه امام حسین(سلاماللهعلیه) سریعتر از دیگران میرود!
به دوست خود گفتم: بهشت ما، محضرِ امام صادق است، من بدم نمیآید در قیامت، در محضر امام صادق(صلواتاللهعلیه) معطل شوم، بهشتی که هنوز امامان در آن نیامدهاند، برای من چندان مزهای ندارد!
#امام_صادق
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🖤 #امام_صادق عليه السلام فرمودند:
🍃 هيچ روزى بر فرزند آدم نيايد مگر اين كه آن روز بگويد :
اى پسر آدم! من روزى نو هستم و من بر تو گواهم.
پس با من خوبى كن و در من كار نيك انجام ده، تا روز قیامت به سود تو گواهی دهم؛ چرا که دیگر مرا هرگز نخواهی دید.
📖 میزان الحکمة ج۸ ص۲۸۴
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان
🔻ادامه مباحث حضرت آیت الله مظاهری
قرآن کریم میفرماید: وای به کسی که بد زبان باشد: «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة»[۹]. ویل دو معنا دارد؛ یک معنای آن، «وای به تو» است که در زبان فارسی به اشخاص خطاکار و بدکار خطاب میشود. معنای دیگر، بر اساس روایات، چاهی در جهنّم است. [تفسیر القمی، ج۲، ص۴۱۰]
هر دو معنا تکان دهنده است. در واقع، خداوند متعال به کسانی که سرزنش، عیبجویی، زخم زبان یا غیبت میکنند، گفته است: «وای به تو». یعنی وای بر افراد بد زبان، چه بدزبانی آنها «لمزه»، به معنای عیب جویی و زخم زبان باشد، چه بدزبانی آنها، «همزه»، به معنای غیبت باشد. آن گناهی که شترش در خانۀ همه خوابیده است. بیشتر مردم، حتی طلبهها امروزه به این گناه بزرگ مبتلا هستند، ولی آن را به عنوان غیبت سیاسی و نظایر آن توجیه میکنند یا به نحوی استثناء برای غیبت قائل میشوند.
غیبت، یکی از مهارهای بزرگ شیطان است و مستثنا تراشیدن برای آن هم مهار شیطان است. غیبت، غیبت است و شاخ و دم ندارد. مرحوم شیخ انصاری«رحمتاللهعلیه» در مکاسب، روایاتی که غیبت را تعریف کرده را از همه نقل کرده است. [کتاب المکاسب، ج ۱، ص ۳۲۲]
از پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» پرسیدند: غیبت چیست؟ فرمودند: «ذِکْرُکَ أَخَاکَ بِمَا یَکْرَهه»[امالی الطوسی، ص ۵۳۷]، یعنی چیزی از برادرت بگویی که او خوش ندارد. حتی استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» میگفتند: «یَکره» نخوانیم، «یُکره» بخوانیم و بگوییم: غیبت آن است که هر حرف بدی را پشت سر دیگری بگوییم، و حتی اگر او ناراحت نشود، باز هم غیبت است. اگر سخنی از نظر عرف و در جامعه، مکروه و بد است، باید در رو یا در غیاب دیگران گفته نشود. کسی هم حق ندارد بگوید: من راضیم پشت سر من غیبت کنند.
خدا مرحوم آیتالله آقای فیاض«رحمتاللهعلیه» را رحمت کند. ایشان در اوایل طلبگی استاد ما بود. روزی یک نفر به ایشان گفت: من راضی هستم که مردم پشت سرم غیبت کنند. آقای فیّاض به شدّت او را نهی کردند و گفتند: مگر میشود انسان به گناه دیگران رضایت دهد؟ بعد گفتند: اگر بعد، غیبت دیگران که حقّ النّاس است را ببخشی، حرف دیگری است، امّا اجازۀ غیبت، مگر میشود؟
در روایات میخوانیم: «الْغِیبَةُ إِدَامُ کِلَابِ النَّار»[روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج۲، ص۴۷۰]. این روایت در تحف العقول از امام حسین«سلاماللهعلیه» نقل شده است. [تحف العقول، ص ۲۴۵] از امام سجاد«سلاماللهعلیه» نیز در جای دیگر نقل شده است. [الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۱۵]میفرمایند: غیبت نان خورش سگهای جهنّم است. این یعنی چه؟ حضرت امام خمینی«قدّسسرّه» مقیّد بودند دست کم سالی یک مرتبه یا بیشتر، این روایت را برای ما بخوانند و معنا کنند. میفرمودند: آدمی که غیبت روی غیبت داشته باشد، کم کم، سیرت و هویّت او مثل سگ میشود. در صورت آدم است، امّا سیرت او درنده است، مثل سگ است. اگر او این هویّت و سیرت را تغییر ندهد و از بین نبرد، در روز قیامت که «یَوْمَ تُبْلَی السَّرائِرُ»[طارق، ۹] است، هویّت واقعی او دیده میشود.
قرآن میفرماید: «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً»[الاسراء، ۱۳]. او را به جهنّم میبرند. در جهنّم غذا میخواهد. غذایش چیست؟ آن غیبتها که کرده، غذای اوست. قرآن میفرماید: غیبت، گوشت مرده و گوشت گندیده است: «لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ»[حجرات، ۱۲]، آن گوشتها را به او میدهند، از این جهت، غیبت، خورش سگهای جهنّم است.
با این حال، متأسفانه غیبت فراوان است. در خانهها و بین اعضای خانواده و فامیل، غیبت فراوان است. در جامعه و بین مردم، زیاد است. حتی کار رسیده به جایی که در کلاس درس، در حوزه یا در دانشگاه و دبیرستان، بعضی از افراد نابخرد، در حین تدریس، درس را رها میکنند و غیبت را شروع میکنند. البته بیشتر این غیبتها تهمت است، که گناه بزرگتری دارد.
گناهان زبانی، اقسام دیگری نیز دارد، بهعبارت دیگر، آفات زبان فراوان است، امّا در این جلسه فرصت بازگویی همۀ آن اقسام نیست و به همین اندازه اکتفا میکنیم.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀 تأمل و ژرف نگری در فهم عظمت نماز
🔻رهبر معظم انقلاب:
نماز در عرصهی تکاپوی لایزال و ناگزیری که بشر بدان مأمور بلکه مطبوع گردیده است، بزرگترین فریضه و مؤثرترین ابزار است. شاید برخی این خصوصیت را برای نماز فقط در میدان تکاپوی فردی بسوی کمال، شناخته و از نقش آن در صحنهی جهاد جمعی و اجتماعی و در برابر معارضان پرقدرت دنیائی سخنی نشنیده باشند.
از این رو باید دانست که پایمردی در همه گونه رویارویی، وابسته به آن است که دلها و ارادهها از صفا و توکل و اعتماد به نفس و امید به فرجام، لبریز باشد، و نماز سرچشمهی جوشانی است که این همه و بسی فیوضات دیگر را بر دل و جان نمازگزار سرازیر میکند و از او انسانی روشن ضمیر و ثابتقدم و بیدغدغه و امیدوار میسازد.
اینکه در قرآن و سخن والای پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله و سلم) نماز، بازدارنده از فحشاء و منکر و معراج مؤمن و تقرب دهندهی پرهیزگار و در یک سخن، بهترین نهاد دین معرفی شده و پیامبر مکرم، آنرا روشنی چشم خویش خوانده است، باید ما را در فهم عظمت نماز به تأمل و ژرفنگری بیشتر بکشاند.
🔺پیام به سومین سمینار نماز - ۱۳۷۲/۰۶/۱۶
#نماز
#نماز_اول_وقت
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀دغدغههای فرهنگی
🔻رهبر معظم انقلاب:
خود اسلام از اول در یک قالب صددرصد هنری ارائه شده، و آن قرآن است. قرآن از لحاظ زبان هنری یک چیز بی نظیر و استثنائی است. آن جوری که شما عمق مفهوم یک جمله فارسی، یک ترکیب فارسی، یک لغت فارسی را می دانید ایک آدم بیگانه ممکن نیست بداند، مگر بیگانه ای که از کودکی سالهای متمادی در بین شما بوده، یا دارای استعداد فوق العاده ای باشد و سال هایی را باز با زبان سر کرده باشد. والا امکان ندارد که آن اعماق زیبایی هنری الفاظ و ترکیبات و اینها را یک آدم بیگانه بداند. اهل زبان همه شان متفقند، شعرا، فصحا، بلغاء، و کسانی که در ادبیات و هنر صاحب نظرند از اول تا امروز در مقابل اوج هنری قرآن اظهار عجز کرده اند. اینکه حالا به جای خود قرآن، ایده و ادبیات ابتدایی و اولي فکر و انقلاب، یک چنین ادبیات راقی و بالایی بوده، شما در انقلاب ما که نگاه کنید خواهید دید ما در انقلاب خودمان یک چنین چیزی نداشتیم. البته در بین مسئولینی که با نهضت و مثلا انقلاب سر و کار داشتند و بهتر از همه، از جهات متعدد، در شخص امام یک امتیازاتی وجود دارد، ادبیات ویژه امام یک ادبیات باب این انقلاب؛ ساده، روان، بلیغ، نافذ، مردمی، همه کس فهم، بی تعقید و درعین حال درست؛ یک خصوصیاتی دارد ادبیاتش. اما این را شما مقایسه بکنید، آنچه که ظرفیت ادبی زبان ما، زبان انقلاب ما با قرآن اصلا قابل مقایسه نیست. علاوه بر این خود رسول اکرم از ظرفیت های بالای ادبی سعی می کرده استفاده کند. پیغمبر هم در کلمات خودش، هم در کلمات رهبران اسلام در آن روزگار - صحابه بزرگ و پیشوایان و اینها - وهم علاوه بر اینها از شعر شعرا. پیغمبر از شعر شعرا که آن روز شعر رایج ترین و برنده ترین ابزار فرهنگی بود، تا آن جایی که ممکن بوده استفاده کرده.
🔺۱۳۶۵/۱۰/۲۷
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀دغدغههای فرهنگی
🔻رهبر معظم انقلاب:
خود اسلام از اول در یک قالب صددرصد هنری ارائه شده، و آن قرآن است.
🔺۱۳۶۵/۱۰/۲۷
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قرائتی که باعث شد رهبر انقلاب انگشتر خود را به قاری هدیه دهند. ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
ماجرای لقمان حکیم و زبان گوسفند.pdf
213.3K
🌀 #مجموعه_پست هایی که از بیانات آیت الله مظاهری در روزهای گذشته با عنوان سقوط به جهنّم، بهواسطه زبان، خدمتتان ارائه شد را می توانید در این👆 پرونده مطالعه بفرمایید.
🔻لینک برگه های ارائه شده در کانال:
1️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3481
2️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3484
3️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3488
4️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3494
5️⃣ https://eitaa.com/VA_Farhang/3501
#تقوا
#تهذیب_نفس
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
🌀آیه آیه ذکر
📍به جا آوردن حق بندگی خدای متعال با مجاهدت در راه خداوند
🔻رهبر معظم انقلاب:
برادران عزیز! تلاش، جهاد و مجاهدت، از همه پسندیده و زیباست؛ بخصوص از کسی که ابزارِ این کار در اختیار اوست و میتواند این جهاد را در بهترین جایگاه خود قرار دهد و از آن بهره ببرد. بهرهی مورد نظر چیست؟ آن بهره دو بخش دارد: یک بخشِ شخصی دارد که این اصلِ قضیه است. (این را توجّه کنید!) قسمت اعظمِ مجاهدت در راه خدا، برای شخصِ خودِ شماست. «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ اذ اهدیتم»( المائدة آیه ۱۰۵) اصل قضیه این است که ما باید به عنوان یک بندهی خدا، از عهدهی بندگی خدا برآییم. یا میتوانیم که در این صورت، سر بلند و سعادتمند خواهیم شد؛ یا نمیتوانیم که در این صورت، شقاوت است. تلاش و جهادی که میکنیم، سازندگی، خودسازی و دیگر سازی، که به دنبالشان میرویم، خدمتی که به خلق میکنیم، اقامهی عدلی که میکنیم، حکومتی که به راه میاندازیم، همه در درجهی اوّل، برای این است که پیشِ خدای متعال به عنوان یک بنده بتوانیم عرض کنیم: «پروردگارا! ما حقّ بندگی تو را تا حدّی که توانستیم بهجا آوردیم.» در دعا هست که «و جعل من ظنَّ به علی عباده فی کفاء لتعزیة حقّه.»(بحارالأنوار ، علامه مجلسی ج ۸۴ ص ۲۷۷) دعای خوبی هم هست. احتمال اینکه صادر از معصوم باشد، زیاد است. (حالا سند دعا را درست نمیدانم.) «و جعل من ظنّ به علی عباده فی کفاء لتعزیة حقّه.» یعنی «اگر آنچه را خدا منّت گذاشته و به ما داده است، بهکار بیندازیم، کافی است که بتوانیم حقی را که بر گردن ماست، ادا کنیم.» پس در درجهی اوّل، تلاش مورد نظر است.
🔺بیانات در دیدار
🌀استغفار
🔻بررسی حدیث دیگری با استفاده از بیانات اخلاقی آیت الله مظاهری
بحث این جلسه به شرح حدیث «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»[امالی الطوسی، ص ۳۷۲]اختصاص دارد. این روایت که در امالی شیخ طوسی از لسان مبارک امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» نقل شده، از نظر عرفانی و اسلامی خیلی بالا است و یک نیروی کنترلکنندهای برای همه است. مرحوم صاحب وسائل الشیعه نیز روایت را در جلد 16 وسائل نقل کرده است.[وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۷۰]
شرح چهل حدیث، حدیث دوّم؛ استغفارامام«سلاماللهعلیه» میفرمایند: «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ»؛ خود را با عطر استغفار معطّر کنید. در ادامه میفرمایند: «لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»؛ نگذارید که بوی گناه شما را افتضاح و رسوا کند.
از این روایت و از روایات دیگری فهمیده میشود که گناه بوی بد و تامطلوب دارد. مثلاً در روایتی از قول رسول خدا«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میخوانیم که اگر کسی دروغ گفت، بوی بد او به آسمانها میرود و ملائکه او را لعنت میکنند.[جامع الأخبار(للشعيري)، ص ۱۴۸] همچنین از روایات اهل بیت«سلاماللهعلیهم» در مییابیم که حسنات و اعمال نیکو بوی خوش دارد.[الکافی، ج ۲، ص ۴۲۹]
حتی افکار و نیّتهای انسان و آنچه در دل هرکس میگذرد و هنوز در عمل نیامده است، اگر خوب باشد، در عالم ملکوت بوی خوش دارد و چنانچه بد باشد، ملائکه را زجر میدهد و بوی بد آن از نفس و قلب آدمی خارج میگردد.
در روایات داریم که رذائل اخلاقی نظیر کبر و حسد نیز بوی متعفّن دارند و بوی بد آن، کسانی که اهل دل هستند و همچنین ملائکه را متأذی میکند.
راجع به اهل علم، استاد بزرگوار ما حضرت امام«قدّسسرّه» مقیّد بودند در فرصتها این روایت را برای ما بخوانند که پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میفرمایند: اگر اهل علم، عمل نداشته باشد، عالم فاسق و فاجر، عالم بیعمل را به جهنّم میبرند و جسم و روح او بوی بد میدهد و اهل جهنّم از بوی مشمئز کنندۀ او اذیّت میشوند.[الکافی، ج ۱، ص ۴۴] روایت به این اندازه میفرماید. امّا حضرت امام به ما میگفتند: شعاع بوی بد چنین کسی در جهنّم، به اندازهای است که دنیا را ویران کرده و باعث انحراف و گمراهی دیگران شده است. خیلی حرف خوبی است، مثل خود حضرت امام یک لطافت خاصی دارد. میفرمودند: اگر در خانه، با کردار ناپسندش همسر و فرزندان خود را به اشتباه انداخته و آنها با تصوّر اینکه به طور کلّی رفتار عالمان و روحانیّون چنین است، به دین و اخلاق اسلامی و به علما، بدبین شدهاند، در جهنّم فقط اطراف خود را از بوی بدش آزار میدهد. گاهی اخلاق و دیانت را در یک ده از بین برده است و گاهی نیز مردم یک شهر از او تأثیر منفی و مخرّب گرفتهاند. هرکسی به اندازۀ سعۀ وجودی خود، مشمول این روایت است. در نهایت، اگر اهل دنیا تحت تأثیر گناهان و رفتار زشت کسی قرار گرفته و بدبین و منحرف شدهاند، همۀ اهل جهنّم از بوی متعفّن او در عذاب خواهند بود.
#تهذیب_نفس
#ترک_گناه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رضاجان است شاه مردم ایران...
#امام_رضا
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 یا حضرݓ معصومہ(س) 🌸
ما بہ لطف صفاے مقدمݓان
دو حرم مثل ڪربلا داريم
ايـن طرف قم ڪه خاكِ تربݓ توسݓ
آن طرف مشهدالرضا داريم
#امام_رضا
#فاطمه_معصومه
#روز_دختر
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 اختیاراً نمی خواهیم سلمان بشویم!
چه بکنیم؟ .... .. .
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آغاز دهه کرامت گرامی باد
#دهه_کرامت
#امام_رضا
#فاطمه_معصومه
🔰وارثان انبیاء | فرهنگ و رسانه
@VA_farhang