eitaa logo
تأملات طلبگی
1.4هزار دنبال‌کننده
672 عکس
714 ویدیو
20 فایل
⚜️ فَبشِّرْ عِبادِ، الَّذينَ یَسْتمِعونَ الْقَولَ فَیَتَّبعونَ أَحْسنَهُ. (۱۷،۱۸ زمر) 🔊 مطالب دینی، مباحث حوزوی، کلام بزرگان، نقد و تحلیل، علوم انسانی، مسائل سیاسی. ⚖️ نَحْنُ أبْناءُ الدَّلیل نَمیلُ حَیْثُ یَمیلُ. ارتباط با ادمین: @Amirhossein_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️علوم انسانی دینی 🔹پیش‌از نظریه‌های علمی فلسفه‌ای حاکم است که این فلسفه به بیان هستی‌شناسی و انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی و روش‌شناسی می‌پردازد. بعد از شکل‌گیری فلسفه و نظام انسان‌شناسی عام و خاص (انسان مطلوب اقتصادی، سیاسی، جامعه شناختی، روانشناختی و ...) یک مدل عقلانیت تحقق می‌یابد و سپس نظریه‌ها نسبت‌ به واقعیت شکل می گیرد و از مجموعه نظریه‌ها علوم انسانی یا دانشی از علوم انسانی پدید می‌آید. 🔸بنابراین اگر عقلانیت و روش‌شناسی دینی و غیردینی معنا داشته باشد علوم انسانی دینی و غیردینی نیز معنادار خواهد بود. ♻️فرایند منطقی شکل‌گیری نظریات در علوم انسانی: فلسفه‌ی مطلق(دربردارنده‌ی فلسفه‌های مضاف به حقایق و مشخص شدن مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، روش‌شناختی و غیره)⬅️ شکل‌گیری نظام ارزشی و الگوی انسان بایسته و بایدها و نبایدهای انسانی (حقوق و اخلاق)⬅️ شکل‌گیری نظام انسان‌شناسی یا انسان شایسته و انسان مطلوب ⬅️ دستیابی به نظام و مکتب رفتاری و اجتماعی ⬅️ تدوین نظام روش‌شناسی⬅️ تولید نظریه 👇👇 @Taammolate_talabegi
تأملات طلبگی
🔸علوم انسانی را باید در سه مقوله؛ توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقَّق و تغییر انسان محقق به انسان
🎙روش‌شناسی حکمی-اجتهادی علوم رفتاری اجتماعی 🔹مقدمه: اجتهاد سه قسم است: 🔸اجتهاد قسم اول همان اجتهاد مصطلح است یعنی کشف کلیات متون دینی و انطباق بر مسائل جزئی. این روش در مقابل اخباری‌گری قرار دارد. این روش قواعد اصول و کلیات را از متون دینی استخراج نموده و بر مصادیق و جزئیات و فروع تطبیق می‌کند. 🔸 اجتهاد قسم دوم عرضه پرسش‌های برگرفته از جوامع و مکاتب جدید بر متون دینی جهت کشف پاسخ‌های دینی آن‌هاست که از سنخ عرضه پدیده بر دین است. شهید صدر این روش را با عنوان «تفسیر موضوعی» معرفی کرده‌است. در این روش پرسش‌های مطرح ازسوی مکاتب و جوامع جدید شرق و غرب را به متون دینی عرضه و متون دینی را مورد استنطاق قرار می‌دهیم. 🔸اجتهاد قسم سوم به‌معنای عرضه پرسش‌های برگرفته از متون اسلامی و منظومه معرفتی اسلامی بر جامعه تحقق یافته جهت کشف پاسخ‌های عینی آن‌هاست که از سنخ عرضه دین بر پدید است. این قسم نیز نوعی اجتهاد است اما نه اجتهاد به سوی متن دینی بلکه اجتهاد از متن دینی به سوی انسان محقق یعنی عکس کاری که در مرحله دوم صورت می‌گیرد. ♻️حال در سه ضلع علوم رفتاری اجتماعی: 1⃣ در توصیف انسان محقق باید از روش تبیینی-اجتهادی بهره گرفت که منظور از تبیین در این‌جا نظریه تأیید گرایی تجربی، آماری، فلسفی است و اجتهاد نیز از نوع سوم است. 2⃣ در توصیف انسان مطلوب باید از روش برهانی-اجتهادی استفاده شود و منظور از اجتهاد، اجتهاد نوع اول و دوم است. 3⃣ در نقد و تغییر انسان محقق به انسان مطلوب از روش انتقادی-اجتهادی استفاده می‌کنند که اجتهاد نوع اول و دوم مراد است‌. 👇👇 @Taammolate_talabegi
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙اگر از کاربران اینستاگرام در مورد احساسشون در استفاده از این برنامه سوال کنید، خیلی با این جواب مواجه می شید که دچار حس نا امیدی هستند و یه جورایی حس بدبختی بهشون القاء می شه! 😐این حس رو تنها مردم عادی ندارند و فردی مثل ایلان ماسک سرمایه دار هم حس می کنه! 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍علوم انسانی رفتاری اجتماعی متعارف در غرب دارای سه ضلع است: 🔹 یک ضلع آن با روش‌های مختلف تبیینی، تفسیری، انتقادی، ساختارگرایی و گفتمانی به توصیف انسان تحقق یافته می‌پردازد. 🔹در ضلع دیگر انسان مطلوب را بیان می‌کند. این انسان مطلوب از انسان‌شناسی معینی گرفته شده‌است‌. 🔹ضلع سوم علوم انسانی توصیه‌هایی است که می‌خواهد انسان تحقق یافته را به انسان مطلوب نزدیک کند. این توصیه‌ها در چهارچوب نظام حقوقی و اخلاقی است. انسان مطلوبی که در این علوم ترسیم می‌شود برگرفته از انسان‌شناسی خاص آن‌هاست. این انسان‌شناسی خاص برگرفته از فلسفه انسان و فلسفه انسان نیز از فلسفه ای هستی و فلسفه معرفت گرفته شده‌است. علوم انسانی متعارف بایدها و نبایدهایی را بیان می‌کند تا انسان موجود به انسان مطلوب تغییر پیدا کند که مبتنی بر یک نظام ارزشی و رفتاری است. 🔸 برای شناخت بایدها و نبایدهای توصیه‌ای باید به وسیله روش‌شناسی اجتهادی دقیقاً از فقه اخلاق و عرفان اسلامی به‌عنوان منبع استفاده شود که از آن به هرمنوتیک اجتهادی تعبیر می‌کنیم. 👇👇 @Taammolate_talabegi
♻️ سیر کلّی مراحل بررسی یک سند 1⃣ انتساب متن به معصوم(ع): اگر متن روایت به معصوم انتساب داده نشده باشد یا انتساب متن به معصوم به دلیل اضمار روایت یا احتمال این که متن بیان شده شرح و تفسیر محدّث باشد یا ... به اثبات نرسد، منقول فاقد اعتبار خواهد بود. 2⃣ اعتبار منبع روایت: انتساب کتاب به مولّف ادّعایی، اعتبار نسخه موجود از کتاب و وثاقت مولّف کتاب در این مرحله مورد بررسی قرار می گیرند. 3⃣ شناخت سلسله سند صحیح و واقعی روایت با مراجعه به نسخ مختلف کتابی که روایت در آن یافت شده است و کتب دیگر روایی یا فقهی که این روایت را نقل کرده اند؛ و همچنین با توجّه به قواعد و شواهد رجالی. 4⃣ تشخیص افراد واقع شده در سند با توجّه به قواعد رجالی تمییز مشترکات، توحید مختلفات و ... . 5⃣ تشخیص اِسناد یا اِرسال سند با توجه به شناخت زمان و مکان راویان (طبقات). 6⃣ بررسی وثاقت افراد واقع شده در سند با استفاده از توثیقات خاصّ یا توثیقات عام.ّ گاهی شخص واقع شده در سند مردّد بین چند عنوان است که برای تصحیح سند، لازم است وثاقت همه ی آنها به اثبات رسیده باشد یا از قرائنی بتوان اثبات کرد که شخص موجود در این سند، ثقه است ولو عنوان دقیق آن را نتوان تمییز داد. 7⃣ گاهی سند روایت قابل تصحیح نیست، اما با پذیرش قاعده تعویض سند و اجرای آن می توان سند روایت را تصحیح کرد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡کنیه شناسی در روایات (۱) ابو القاسم👈 حضرت رسول(ص) و امام مهدی(عج) ابو الحسن👈 امام علی(ع)، امام كاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع). اگر با قید الاول ذکر شود، مراد امام کاظم(ع) اگر با قید الثانی ذکر شود، مراد امام رضا(ع) اگر با قید الثالث ذکر شود، مراد امام هادی(ع) این کنیه به طور مطلق غالبا و بر اساس طبقه بر وجود مقدس امام کاظم(ع) تطبیق میشود. ابو محمد👈 امام حسن عسکری(ع) ابو جعفر 👈 امام باقر(ع) و امام جواد(ع). اگر با قید الأول ذکر شود، مراد امام باقر(ع) اگر مقید به الثانی باشد، مراد امام جواد(ع) در استعمال مطلق نیز غالبا مراد امام باقر(ع) است. ابو عبد الله👈 در اکثر موارد امام صادق(ع) ابواسحاق👈 امام صادق(ع) ابو ابراهیم👈 امام کاظم(ع) 📚مجلسی اول، روضه المتقين، ج ۱۴، ص ۵۰۱ قهپائی، مجمع الرجال، ج ۷، ص ۱۹۲ و مازندرانی حائری، منتهى المقال، ج ۱، ص ۲۵ 👇👇 @Taammolate_talabegi
💡کنیه شناسی در روایات (۲) العبد الصالح👈 امام کاظم(ع) ابی محمد👈 امام حسن عسکری(ع) الفقیه👈 غالب امام هادی(ع) گاهی امام حسن عسکری(ع) و نادر امام کاظم(ع) الشیخ👈 امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) الرجل👈 غالب امام حسن عسکری(ع) العالم👈 مطلق معصوم و بیشتر در امام باقر(ع)، امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) صاحب الناحیه👈 امام مهدی(عج) 📚مرحوم مجلسی اول در روضه المتقین، ج ۱۴، ص ۵۰۲ 📓مرحوم مازندرانی در منتهی المقال، ج ۱، ص ۲۶ معتقد است: في الأكثر يراد بالعالم، والشيخ، والفقيه، و العبد الصالح: الكاظم عليه السلام، لنهاية شدة التقية في زمانه صلوات الله عليه، وخوف الشيعة من تسميته وذكره بالقابه الشريفة، وكناه المعروفة. 👇👇 @Taammolate_talabegi
🎙استاد پارسانیا 📚اگر عقبه نظری و فلسفی پوزیتیویسم، پراگماتیسم و یا فلسفه‌های قاره‌ای با صرف نظر از صحت و سقم آنها بتوانند بر علوم تجربی و از جمله بر جامعه شناسی اثر بگذارند و جامعه شناسی پوزیتیویستی، پراگماتیستی، قاره‌ای و مانند آن تولید کنند دین و یا فرهنگ دینی هم به لحاظ تاریخی باید بتواند بر ابعاد تجربی علوم و نیز بر علم جامعه شناسی تاثیر گذارده و در قبال رویکردهای سکولار، جامعه شناسی دینی تولید کند‌. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍️تغييرِ منشِ فقها ♦️در قديم الايام، كه تكنولوژى و امكانات ارتباطى پيشرفته اى وجود نداشت، غالباً فقها "خط مشى" عرف و افكار آنها را مشخص مى كردند؛ و اكثر مردم و "عرف مردم" تابع نظرات شخصى و فقهىِ فقها بودند (البته جداى از آنكه قدرت نفوذ كلام فقها هم، به دلايلى، خيلى بيشتر از دوران معاصر بوده است). ♦️اكنون كه امكان "تجميع آراء مردم" و "اعلام نظرات مردم" در دامنه وسيع اجتماعى فراهم شده است؛ كم كم و به مرور، به سمتى مى رويم كه، فقها تابع "عرف مردم" و افكار عمومى مى شوند. ♦️نشانه هايى از آراء فقها معاصر مشاهده مى شود كه پيداست، توانايى مقابله با افكار عمومى را ندارند؛ و حداقل اگر فتاواى مطابق افكار عمومى ارايه ندهند، آراء فقهى "خاص" خود را كه خيلى باب طبع مردم نيست، نمايان نمى كنند؛ و نهايتاً در پستوى "كتب استدلالى" خود باقى مى گذارند. ♦️بنابراين؛ به نظر مى رسد كه ميزان "روشنفكرى فقها" در آينده، بسيار بيشتر از گذشته خواهد شد؛ و نقش "زمان و مكان"، در آراى اجتهادى آنها، چشم گيرتر خواهد شد. 👇👇 @Taammolate_talabegi
✍ فهرست ۱۰ فتوای آیت الله صانعی که باعث شد او را تحت فشار قرار دهند. 1. تساوی دیه زن و مرد. 2. قصاص مردی که زنی مسلمان را کشته باشد بدون نیاز به پرداخت نصف دیه یک مرد مسلمان به قاتل. 3. منع ازدواج موقت برای مرد مسلمان متأهل که با همسرش زندگی می کند. 4. محرم دانستن فرزندخواندگان به مرد و زنی که آنها را به فرزندی پذیرفته اند. 5. مجاز دانستن دریافت بهره در قرض هایی که برای رفع نیاز نیست بلکه برای افزایش رونق فعالیت اقتصادی است. 6. پاک دانستن پوست و چرم خارجی. 7. تردید در جاری شدن حکم ارتداد در مورد کسانی که "آگاهانه" و "از روی تحقیق" دین خود را عوض کرده اند‌. 8.ارث بردن غیر مسلمان از مسلمان. 9. مشروط دانستن ازدواج مجدد مرد مسلمان به رضایت همسر اول. 10. سن بلوغ دختران 13 سال تمام است. 👇👇 @Taammolate_talabegi