❤️ یلدای همدلی❤️
✅ چشم انتظار کمک های بااخلاص عزیزان هستیم...
🍉 جهت خرید میوه برای خانواده های ایتام و فقرا
🌸 ویژه #شب_یلدا به نیابت از سردار دلها #شهید_حاج_قاسم_سلیمانی و هدیه به روح بلند _حضرت #زینب سلام الله علیها
🍃شماره کارت بنام واحدنیکوکاری طلاب جهادی گناباد
6037997950208331
#فعالیت_جهادی_مومنین
#واحد_نیکو_کاری_طلاب_جهادی
#نشر_دهید 🙏
#یلدای_همدلی
⭕️گروه مرتبط تلگرامی👇
@gonabad1399
https://t.me/gonabad313/256
ایتا👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/781844526C321335b919
هدایت شده از تبیان گناباد
💠ومَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ * مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
🔸ما آسمانها و زمین و آنچه را بین آنهاست به بازیچه خلق نکردیم.آنها را
جز به حق (و از روی حکمت و مصلحت) نیافریدیم و لیکن اکثر مردم از آن آگاه نیستند.
📗آیات 38و 39 سوره دخان
#قرآن
هدایت شده از تبیان گناباد
#نماز
👈🏻👈🏻چقدر برای نماز -که ستون و پرچم و چهره دین ما و کلید بهشت است - اهمیت قائلیم؟ قرآن کریم حدود ۹۰ بار مستقیماً واژه «صلاة» و مشتقاتش را به کار برده است، همچنین حدود ۹۰۰ بار کلمات و واژههایی که مرتبط با نماز هستند، مانند: رکوع، سجده، وضو، مسجد، ذکر، عبادت و … در آن ذکر شده است. پیرامون نماز سخنها گفته شده و ابعاد مختلف آن مورد کنکاش و دقت نظر قرار گرفته و هر کس به فراخور دانش، بینش و نگرش خود از آن سخن گفته است. اما دوصد گفته چون نیم کردار نیست .... نماز اول وقت خوان هستی؟
40.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قال رسول اللَّه (ص): لا يشكر اللَّه من لايشكر النّاس : پيامبر اكرم(ص):شكر خدا را بجانياورده است آن كه از مردم (درقبال انعامشان) تشكر نكند.
#پرستاران_عزیز
#سپاس
✅ مسابقه میلاد حضرت زینب (ع) وروز پرستار
در کلیپ فوق چند حدیث وجود دارد
احادیث فوق را در قالب یک فایل صوتی (خوانش حدیث)
یا در قالب پیامک
ویا بعد از نوشتن احادیث در قالب یک فایل تصویری به شماره و یا آیدی زیر در تلگرام و ایتا ارسال بفرمایید.
و در یک جمله از پرستاران عزیز تشکر کنید.
📞09332576809
🆔@Labbayk_Yamahdi313
جوایز
🔷🔷 ۲۰عدد کارت پنجاه هزار تومانی
🔶🔶 ۱۰عدد بسته لوازم التحریر(کوله ونوشت افزار)
✅ ستاد نماز جمعه شهرستان گناباد
✅دفترنهادرهبری دردانشگاه علوم پزشکی
✅ معاونت پرورشی آموزش و پرورش
✅طرح فرهنگی تربیتی شمیم ولایت
@shamimvelayat_g
1_689974301.pdf
216.4K
پیشنهادات جهت برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار دلها
@a_fatemi24
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
نظربه اهمیت وجایکاه مساجددراسلام وباتوجه به اینکه کمتربه این مبحث پرداخته شده, ازاین پس بایاری خداوند متعال روزهای جمعه طی سلسله مقالاتی به این امرمهم خواهیم پرداخت .امیدکه موردتوجه ودقت نظردوستان قرارکیرد .
التماس دعا
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
"بسم الله الرحمن الرحیم"
مسجد در فرهنگ اسلامی
مسجد، اسم مکان و در لغت به معنای جای سجده و عبادت است[1] و در اصطلاح، به مکانی گفته میشود که جایگاه عبادت و خضوع و خشوع است. هر چند واژه مسجد در مورد چهار دیواری خاصی به کار میرود که برای عبادت ساخته شده است، اما در اسلام همه زمین، پاک و پاکیزه است و میتواند سجدهگاه و مسجد مؤمن قرار گیرد.
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی پس از بیان فضیلت مسجد الحرام و مسجد الأقصی، به ابوذر فرمود:
«حیثما ادرکتک الصلاة فصلِّ و الأرض لک مسجد؛[2] هر جا وقت نماز رسید، همان جا نماز بخوان که سرتاسر زمین برای تو مسجد است».
واژه مسجد، با صیغههای مختلف 29 بار در قرآن به کار رفته و در بیشتر موارد، منظور مسجد الحرام است که به عنوان نخستین مسجد روی زمین شناخته و برای عبادت مردم ساخته شده است:
) إِنّ أَوّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلّذی بِبَکّةَ مُبارَکًا وَ هُدًى لِلْعالَمینَ(؛[3]
«نخستین خانهای که برای مردم قرار داده شده است، خانهای است در مکه که مایه برکت و هدایت برای جهانیان است».
مهمترین نقش مسجد، مرکزیت بخشیدن به عبادت مسلمانان است. مسجدمحیطی است که انسان ناپاک نباید وارد آن شود و فضا و زمین آن باید از هر گونه پلیدی محفوظ باشد.
مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن اتحاد و هماهنگی امّت و تمسّک جمعی به «حبل الله» برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی، مرکزی برای حکومت و پس از آن، مکانی برای تعلیم و تعلّم بود.
در این نوشته، تلاش بر این است که ضمن آشنایی بیشتر با جایگاه و آداب مسجد، وظایف فرد در برابر مسجد و نقش سازنده آن را در زندگی تبیین کنیم و گامی برای رونق بیشتر مساجد برداریم.
ان شاالله
الف) جایگاه مسجد
مسجد در فرهنگ اهل بیت(ع) :
مهمانخانه خدا در زمین، جایگاه نزول خیرات و برکات آسمانی، خانه آگاهی و عبادت، عشق و محبت، صفا و صمیمیت، ایثار و رحمت، تجلیگاه بهشت در زمین و تفریحگاه موحّدان است.[4]
پیامبر اکرم(ص)، در اولین قدم برای تشکیل حکومت اسلامی، مسجد النبی را در مدینه پایهگذاری کرد که نخستین پایگاه علمی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی اسلام به شمار آمد و به عنوان مرکز آموزش معارف اسلامی و انسان سازی و مرکز حکومت و سیاستگذاری شناخته شد.
1. خانه خدا
خداوند متعال میفرماید:
)وَ أَنّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَدًا([5]؛
«مساجد برای خداست. پس احدی را جز او نخوانید»؛ یعنی همه چیز در مساجد برای خداست و مسجد باید جای تبلیغ ارزشهای الهی باشد.
رسول خدا(ص) فرمود:
«در تورات نوشته شده است که: خانههای من روی زمین، مساجد هستند. آفرین به کسی که خود را در خانهاش پاکیزه کند و بعد برای دیدارم به خانهام بیاید. آگاه باشید بر میزبان است که میهمان را گرامی دارد؛ آنان که در تاریکیهای شب به مساجد میروند، بشارت باد بر آنان به نور درخشان در
روز قیامت».[6]
امام صادق(ع) فرمود: «بر شما باد به رفتن به مساجد؛ زیرا مساجد، خانههای خدا در روی زمین هستند. هر که پاکیزه وارد آنها شود، خداوند او را از گناهانش پاک میکند و او را در زمره زائران خودش مینویسد. پس در مساجد بسیار نماز و دعا بخوانید.[7]
در حدیث قدسی آمده است:
«مساجد خانههای من در زمین هستند. مساجد برای اهل آسمان نورافشانی میکنند؛ همان طور که ستارگان برای اهل زمین میدرخشند».[8]
2. خانه پرهیزکاران
رسول خدا(ص) فرمودند:
«المَسجِد بَیتُ کُلِّ تَقیٍ؛[9]
«مسجد، خانه هر پرهیزکار است».
در حدیث دیگر فرمودند:
«مساجد، خانه پرهیزکاران است و کسی که مسجد خانهاش باشد، خداوند آسایش، آرامش و عبور از صراط را برای او تضمین میکند».[10]
3. خانه مؤمن
از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند:
«المَسجِدُ بَیتُ کُلِّ مُؤمِنٍ؛[11]
مسجد، خانه هر مؤمن است».
4. جایگاه پیامبران
رسول گرامی(ص) فرمودند:
«المَساجِدُ مَجالسُ الأنبیاءِ؛[12]
مساجد، جایگاه پیامبران است».
5. برترین مکان
رسول خدا(ص) فرمودند:
«خَیرُ البِقاعِ المَسجِدُ وَ شَرُّ البِقاعِ الأسواقُ؛[13] بهترین مکانها مسجد است و بدترین آنها بازار است».
6. محبوبترین مکان
امام علی(ع) فرمودند:
«هر کس بخواهد به مسجد وارد شود، با آرامش و وقار وارد شود؛ چون مساجد، خانههای خدا و محبوبترین زمینها نزد خداست و محبوبترین فرد پیش خدا، کسی است که اول از همه وارد مسجد و پس از همه، از آن خارج شود».[14]
رسول اکرم(ص) فرمودند:
«نشستن در مسجد برای من بهتر از نشستن دربهشت است زیرادربهشت
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
خشنودی خودم فراهم میشود و در مسجد خشنودی خدا به دست میآید».[15]
و در بیان دیگری فرمودند:
«أَحبُّ البِلاد اِلَی اللهِ مَساجِدُها وَ أبغَضُ البِلادِ إِلَی اللهِ اَسواقُها؛[16]
محبوبترین جا پیش خدا مساجد، و مبغوضترین زمین پیش خدا بازارها هستند».
7. ساختن مسجد
از آنجا که مساجد در اسلام جایگاه بسیار مهمی دارند، بر ساختن و تعمیر مسجد تأکید زیادی شده است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
«مَن بَنی مَسجِداً وَلَو مَفحَصَ قَطاةٍ
بَنَی اللهُ لَهُ بَیتاً فی الجَنَّةِ؛[17]
کسی که مسجد بسازد، اگر چه به اندازه خوابگاه مرغ سنگخوارهای باشد، خداوند برای او در بهشت خانهای میسازد».
البته وقتی ساختن مسجد ارزشمند است و این همه ثواب دارد که هدف از ساخت آن، اعلای کلمه توحید و تبلیغ فرهنگ اسلام ناب و مکتب پیامبران و امامان معصوم(ع) باشد؛ اما اگر هدف غیر الهی و شیطانی باشد، نه تنها ارزش و ثوابی ندارد، بلکه سازنده آن مؤاخذه خواهد شد. از این رو، خداوند از اولین بانی مسجد در اسلام که مسجد قبا را ساخت، این چنین یاد میکند:
)لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التّقْوى مِنْ أَوّلِ یَوْمٍ أَحَقّ أَنْ تَقُومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبّونَ أَنْ یَتَطَهّرُوا وَ اللّهُ یُحِبّ الْمُطّهِّرینَ(؛[18]
«مسجدی که از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن به نماز قیام کنی؛ چون در این مسجد کسانی هستند که دوست دارند پاک و منزه شوند و خداوند پاکیزگان را دوست دارد».
اما خداوند به کسانی که با مقاصد دیگر مسجد ساختند، نه تنها ثوابی نمیدهد، بلکه با آنان به شدّت برخورد میکند و آنان را منافق به شمار میآورد:
)وَ الّذینَ اتّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرارًا وَ کُفْرًا وَ تَفْریقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ وَ إِرْصادًا لِمَنْ حارَبَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیَحْلِفُنّ إِنْ أَرَدْنا إِلاّ الْحُسْنى وَ اللّهُ یَشْهَدُ إِنّهُمْ لَکاذِبُونَ( [19]؛
«منافقان کسانیاند که مسجدی ساختند به منظور ضرر رساندن به پیامبر و مؤمنان و تقویت کفر و ایجاد تفرقه میان مؤمنان و کمینگاه برای کسانی که با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بودند، و آنان سوگند یاد میکنند که نظری جز نیکی نداشتهایم امّا خداوند گواهی میدهد که دروغ میگویند».
بعد خداوند اضافه میکند:
( لا تَقُمْ فیهِ أبداً)
«هرگز در آن مسجد نماز اقامه نکن
یا هرگز در آن مسجد نایست».
از این آیات بر میآید که «مسجدسازی» باید بر اساس تقوای الهی بنیانگذاری شود و هدف این باشد که خدا در آنجا عبادت و بزرگ داشته شود و محل اجتماع کسانی باشد که علاقه دارند به سوی خدا حرکت کنند و خود را پاک و پاکیزه سازند و خودسازی کنند و اهداف الهی را در آنجا به اجرا درآورند. و
مسجد باید مرکزی برای اجتماع و اتحاد مسلمانان باشد و نفع اسلام و مسلمین در آن مورد توجه قرار گیرد، نه اینکه محلّ باندبازی و تفرقه و زیان رساندن به مسلمانان و موجب بدبینی به خدا باشد و در آن کفر و الحاد و شرک تقویت شود.
در آیه دیگر، قرآن صریحاً میفرماید:
ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ([20]؛
«مشرکان را نرسد که مساجد خدا را آباد کنند، با آنکه خود شاهد کفر خویشتناند؛ چه اینکه اعمال آنان بیاجرو باطل است و خود در جهنم جاوداناند».
آن گاه میفرماید:
(إِنّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ أَقامَ الصّلاةَ وَ آتَى الزّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاّ اللّهَ فَعَسى أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدین)َ[21]
«مسجدهای خدا را تنها کسی آباد میکند که به خدا و روز جزا ایمان دارد، نماز به پا کند، زکات دهد و جز از خدا نترسد. باشد که آنان از هدایت یافتگان باشند».
گروهی از مفسران معتقدند که مراد، عمران ظاهری نیست بلکه این واژه بر عمران معنوی نیز دلالت دارد که همان آباد نگاهداشتن مساجد و حضور در آنها برای ادای نماز و کارهای سودمند است؛ چنان که میبدی در تفسیرش گفته است: «عمارت مسجد، وارد شدن و نشستن در آن است و به قولی، بالا بردن بنای مسجد و نیکو کردن آن و به قولی عمارت مسجد، عبادت کردن، نماز خواندن و طواف در آن است».[22]
آیت الله مکارم شیرازی نیز میفرماید: «آیه مفهوم وسیعی دارد و همه امور را شامل میشود».[23] زمخشری نیز پس از نقل هر دو نظر از پیامبر اکرم(ص) نقل میکند که خدا فرمود:
«إِنَّ بُیوتی فی ألارضِ المَساجِدَ، وَ أنَّ زُوّاری فیها عُمّارُها؛[24] مساجد، خانههای من در زمین هستند و در میان آبادکنندگان مساجد، همانا ملاقات کنندگان من قرار دارند».
8. آبادی معنوی مساجد
روزی رسول خدا(ص) خطاب به ابوذر فرمودند:
«در تعمیر و آبادانی مساجد بکوش که ثواب آن از ناحیه پروردگار، بهشت است».
ابوذر پرسید: مساجد را چگونه آباد کنیم