🕋متن #خطابه حماسی وشورانگیز علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام / یوم الترویه
بسم الله الرحمن الرحیم،
🔺سپاس خدایی را که بیتالله را با قدوم پدرش (منظور پدر امام حسین علیهالسلام یعنی وجود مقدس امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیهماالسلام است) مشرف کرد، جایی که که دیروز بیت بود، و [امروز] قبله شد.
🔺 ای ناسپاسان گناهکار, آیا راه بیت را بر امام نیکوکاران میبندید؟
چه کسی سزاوارتر به این بیت است از دیگر موجودات؟
و چه کسی نزدیکترین به این خانه است؟
🔺اگر حکمتهای خداوند بلند مرتبه نبود و اسرار بالا و امتحانات موجودات نبود،
همانا بیت به سوی ایشان پرواز میکرد قبل از اینکه مردم حجر را لمس کنند،
حجر دستان حسین علیهالسلام را استلام (بوسیدن سنگ حجر که سنت است) میکند
🔺و اگر خواست مولای من خواست خداوند رحمن نبود،
هر آینه بر سر شما مانند بازِ شکاری که بر گنجشکان فرود میآید نازل میشدم.
🔺 آیا قومی را که مرگ را در کودکی به بازی میگرفتند میترسانید،
در حالی که الان در مردانگی قرار دارند.
🔻 همه جانم فدای آقا و مولای همه موجودات که برتر از حیوانات است [برتر از شما که همه در باطن حیوانید]
🔺 هیهات بنگرید سزاوار است از چه کسی پیروی کنید،
به کسی که شراب مینوشد [مراد یزید ملعون است]
یا کسی که صاحب حوض و کوثر است؛
کسی که در خانه وحی و قرآن است [مراد امام حسین(ع)است]
یا کسی که در بیتش اسباب لهو و نجاست است [مراد یزید ملعون است]؛
و یا کسی که در خانهاش نزول آیات [نشانهها] و [آیه] تطهیر است.
🔺شما در همان غلط (و گمراهی) واقع شدید که قریش واقع شدند،
زیرا اراده قتل پیامبر(ص) را کردند و شما اراده قتل پسر دختر پیامبرتان را
و [این حیله] برای ایشان تا وقتی امیرالمؤمنین(ع) زنده بود ممکن نشد.
🔺پس چگونه ممکن است کشتن ابا عبدالله الحسین(ع) تا وقتی که من زندهام؟
بیایید تا به راهش [راه کشتن امام حسین(ع)] آگاهتان کنم؛
پس مبادرت به کشتن من کنید و گردنم را بزنید تا به مقصودتان برسید.
خدا شما را به مقصودتان نرساند و عمرتان و فرزندانتان را کوتاه کند
و لعنت خدا بر شما و پدرانتان [که قصد کشتن پیامبر (ص)را داشتند ] باد.
📕به نقل از مناقب سادة الکرام، ج۳، ص۲۷۰.
#تدبر_حسینی
#عرفه
#یوم_الترویه
#لبیک_یاحسین
#خطبه_حضرت_عباس
@tadaborehussaini
نقل شده است که حضرت ابا الفضل العباس (ع) در روز 8 ذی الحجه سال 60 هجری، در مکه و بر فراز کعبه خطبه ی پر شور و سنگینی خواندند و در آن خطبه از آقای خود حضرت امام حسین (ع) دفاع کرده و مردمی که در آنجا جمع شده بودند را به جهت رها کردن امامشان، سرزنش کردند. این خطبه بسیار حماسی و پر شور است.
🕋با این لینک عتبه مقدس عباسیه را همراه با بازخوانی رجز حماسی آن حضرت در دفاع از برادر بزرگوارش ببینید
👇
https://www.aparat.com/v/sqWcl
@tadaborehussaini🕋
#تدبر_حسینی
#یوم_الترویه
#لبیک_یاحسین
آیا امام حسین حج خود را ناتمام گذاشت
(بررسی روایات)
🟠در برخی نقلهای تاریخی آمده است امام برای اینکه به دست مأموران یزید بن معاویه دستگیر نشود،
#حج خود را ناتمام گذاشت و نیتش را از عمره تمتع به عمره مفرده برگرداند و در روز ترویه (۸ ذیالحجه) مکه را به سوی کوفه ترک گفت؛
🟡اما بر اساس برخی شواهد تاریخی و روایات، امام از همان ابتدا، نیت عمره مفرده داشت و اصلا حج را شروع نکرد تا آن را ناتمام بگذارد؛
چراکه قربانی نکرد و از میقات، احرام نبست و از پیش برای رفتن آماده بود.
🔶شواهد روایی دیدگاه دوم
۱. حدیث صحیح[۱۳] ابراهیم بن عمر الیمانی: از امام صادق(ع) درباره کسی سؤال شد که در ماههای حج، عمره مفرده بهجا آورده، سپس به شهر خود بازگشته است. امام فرمود: جایز است... حسین بن علی(ع)، روز ترویه به سوی عراق رفت؛ در حالی که به عمره مفرده مُحرِم شده بود.[۱۴]
۲. صحیحهٔ معاویة بن عمار: معاویة بن عمار گوید به امام صادق(ع) عرض کردم فرق عمره تمتع و مفرده چیست؟
امام فرمود: عمره تمتع با #حج مرتبط است و کسی که #عمره مفرده انجام میدهد هنگامی که آن را به پایان برساند، میتواند به هرجا که میخواهد برود و امام حسین(ع) در ذی الحجه عمره مفرده بهجا آورد، سپس در روز ترویه به عراق رفت....[۱۵]
🔵مضمون گفتار سیدمحسن حکیم در کتاب مُستَمسَک العُروه الوثقی،[۱۶] آیت الله خویی در المعتمد،[۱۷] آیت الله گلپایگانی در کتاب تقریرات البیع[۱۸] و محقق نجفی در جواهر الکلام[۱۹] این است که از ظاهر این روایات معلوم میشود خارجشدن امام حسین(ع) از مکه به سوی عراق در روز ترویه از باب اضطرار نبوده است، بلکه امام عمره مفرده انجام داده است.
🟡🌱🟡🌱🟡ا
📚پی نوشت:
۱۳- این روایت با دو سند آمده است:
یکی طریق شیخ طوسی (در کتاب الاستبصار، ج۲، ص۳۲۷) است که از این طریق، روایت صحیح است.
طریق دو، طریق شیخ کلینی (در کتاب الکافی، ج۴، ص۵۳۵) است که از یک جهت معتبر و از جهت دیگر صحیح است.
۱۴-أنه سئل عن رجل خرج فی أشهر الحج معتمراً هم خرج إلی بلاده؟
قال: لابأس وإن حج من عامه ذلک و أفرد الحج فلیس علیه دم، وإن الحسین بن علی(ع) خرج یوم الترویة إلی العراق و کان معتمرا (کلینی، الکافی، ج۴، ص۵۴۵. طوسی، الاستبصار، ۱۴۰۱ق، ج۲، ص۳۲۷).
۱۵-قال قلت لابی عبدالله(ع): من أین افتق المتمتع و المعتمر؟ فقال: إن المتمتع مرتبط بالحج و المعتمر إذا فرغ منها ذهب حیث شاء و قد اعتمر الحسین(ع) فی ذی الحجه ثم راح یوم الترویة إلی العراق و الناس یروحون إلی منی، ولا بأس بالعمرة فی ذی الحجه لمن لایرید الحج (کلینی، الکافی، ج۴، ص۵۳۵، طوسی، الاستبصار، ۱۴۰۱ق، ج۲، ص۳۲۸).
۱۶-حکیم، مستمسک العروة، ۱۴۰۴ق، ج۱۱، ص۱۹۲.
۱۷-همان، ج۲، ص۲۳۶.
۱۸-گلپایگانی، تقریرات البیع، اصدار الثالث للگلبایگانی، ج۱، ص۳۵۵.
۱۹-نجفی، جواهر الکلام، ۱۴۰۵ق، ج۲۰، ص۴۶۱.
🌁استاد ضرابی / ۶ تیرماه ۱۴۰۲
#تدبر_حسینی
#یوم_الترویه
#لبیک_یاحسین
@tadaborehussaini
هدایت شده از قناة العتبة الحسينية المقدسة
🏴 بنفسي غَريباً مُبْعَـــدَاً عن دِيــــــــارِهِ ** أحاطَتْ بهِ الذُّؤبانُ مِنْ كُلِّ جانِبِ
#مسلم_بن_عقيل
قناة العتبة الحسينية المقدسة
https://eitaa.com/joinchat/4222222701Cfc47991e12
ایام مسلمیه
شب عرفه
حرم حضرت عبدالعظیم ع
کربلای ایران
تدبــــــــر حســـــــینی 🕌