eitaa logo
تدبر حسینی
236 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
117 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چراغ های حرم خاموش شد و در های حرم رو بستن..... نمی دانند که نگاه این بانوی سه ساله دودمانشان را بر باد خواهد داد ... وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون 🚩🚩🚩🚩 🌹یارقیه خاتون     @tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 حکمت را هرکجا باشد فراگیر.... خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان آمیز را از هر کس باید پذیرفت حتى اگر گوینده آن منافق باشد. مى فرماید: « و دانش را فرا گیر هرجا که باشد»; (خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ) الحِکمَهُ ضالَّهُ المُؤمِنِ ، فَاطلُبُوها وَ لَو عِندَ المُشرِکِ، تَکُونوا أَحَقَّ بِها و أَهلَها. 📘( امالی الطوسی ص 625) گمشده مومن است پس آن را گرچه نزد مشرک ، بجویید که شما بدان سزاوارتر و شایسته ترید. 🔸 امير المؤمنين علي عليه السلام : «خُذِ الحِكمَةَ مِمَّن أتاكَ بِها ، وَ انظُر إلى ما قالَ وَ لا تَنظُر إلى مَن قالَ » را ، از هركه برايت آورد ، فراگير، و به گفتار بنگر و به گوينده منگر . 🔸سپس به دلیل آن اشاره کرده، مى افزاید: «زیرا گاهى در سینه منافق است; اما در سینه او آرام نمى گیرد تا از آن خارج شود و در کنار هاى دیگر در سینه مؤمن جاى گیرد»; (فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ). 🔸تعبیر به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اینکه این به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جایگاه کلام آمیز سینه منافق نیست، ازاین رو در آنجا پیوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جایگاهى که متناسب آن است; یعنى سینه شخص مؤمن در کنار سایر سخنان آمیز قرار گیرد. شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه یک آذرماه ۱۴۰۳ @tadaborehussaini 🍁🍂🍃🍁🍂 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 🎇نتیجه این سخن همان است که از روایات مختلف معصومان(علیهم السلام) استفاده کردیم که علم و دانش هیچ محدودیتى ندارد; 🔸نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» 🔸و نه از نظر مکان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّینِ» 🔸 و نه از نظر مقدار تلاش و کوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ» 🔸و نه از نظر گوینده همان گونه که در این و در بعد آمده است. 🎆آرى علم و به حدى اهمیت داردکه هیچ محدویتى را به خودنمى پسندد. 🧊شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه دو آذرماه ۱۴۰۳ @tadaborehussaini 🍁🍂🍃🍁🍂 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 ❓در اینجا این سؤال مطرح مى شود که در بعضى از روایات از جمله روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در ذیل آیه شریفه (فَلْیَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است که 🔸 امام(علیه السلام)فرمود: منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى یَأخُذُهُ مِمَّنْ یَأخُذُهُ; دانشى است که فرا مى گیرد باید نگاه کند از چه کسى فرا مى گیرد» 📘( بحارالانوار، ج 2، ص 96.) ❓ بنابراین گرفتن سخن آمیز از منافق چه معنا دارد؟ 🔰پاسخ سؤال این است که گاه سخن آمیز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد باید آن را پذیرفت; ولى در موارد دیگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گیرد باید نزد کسى برود که از نظر دیانت و علمیت مورد اعتماد باشد. 🧊شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه سه آذرماه ۱۴۰۳ @tadaborehussaini 🍁🍂🍃🍁🍂 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 🌴در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن این سخن را پایان مى دهیم، نقل مى کند: 🔸 «ابن مبارک» به عنوان نظارت بر شهر در کوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى خواند و مى گفت: أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَلیلٌ *** وَلَیْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبیلٌ هواى نفس مرا ذلیل کرد و افسوس که راهى به آن کس که به او علاقه دارم، نیست. ابن مبارک از آستین خود کاغذى درآورد و این بیت را نوشت. به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نویسى؟ او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنیده اید که «رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً» اى بسا گوهرى در میان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند: آرى. گفت: این هم گوهرى بود از مزبله 📘(بهج الصباغه، ج 12، ص 597.)! 🧊شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه چهار آذرماه ۱۴۰۳ @tadaborehussaini 🍁🍂🍃🍁🍂