🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🍁🍂🍃
حکمت را هرکجا باشد فراگیر....
خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان #حکمت آمیز را از هر کس باید پذیرفت حتى اگر گوینده آن منافق باشد. مى فرماید:
«#حکمت و دانش را فرا گیر هرجا که باشد»;
(خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ) الحِکمَهُ ضالَّهُ المُؤمِنِ ، فَاطلُبُوها وَ لَو عِندَ المُشرِکِ، تَکُونوا أَحَقَّ بِها و أَهلَها.
📘( امالی الطوسی ص 625)
#حکمت گمشده مومن است پس آن را گرچه نزد مشرک ، بجویید که شما بدان سزاوارتر و شایسته ترید.
🔸 امير المؤمنين علي عليه السلام : «خُذِ الحِكمَةَ مِمَّن أتاكَ بِها ، وَ انظُر إلى ما قالَ وَ لا تَنظُر إلى مَن قالَ »
#حكمت را ، از هركه برايت آورد ، فراگير، و به گفتار بنگر و به گوينده منگر .
🔸سپس به دلیل آن اشاره کرده، مى افزاید:
«زیرا #حکمت گاهى در سینه منافق است; اما در سینه او آرام نمى گیرد تا از آن خارج شود و در کنار #حکمت هاى دیگر در سینه مؤمن جاى گیرد»;
(فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ).
🔸تعبیر به «تَلَجْلَجُ...» با توجه به اینکه این
به معناى اضطراب و ناآرامى است اشاره به آن است که جایگاه کلام #حکمت آمیز سینه منافق نیست،
ازاین رو در آنجا پیوسته ناآرامى مى کند تا خارج شود و در جایگاهى که متناسب آن است;
یعنى سینه شخص مؤمن در کنار سایر سخنان #حکمت آمیز قرار گیرد.
شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه یک
آذرماه ۱۴۰۳
#حکمت
@tadaborehussaini
🍁🍂🍃🍁🍂
👇
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🍁🍂🍃
🎇نتیجه این سخن همان است که از روایات مختلف معصومان(علیهم السلام) استفاده کردیم که علم و دانش هیچ محدودیتى ندارد;
🔸نه از نظر زمان:
«أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ»
🔸و نه از نظر مکان:
«أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّینِ»
🔸 و نه از نظر مقدار تلاش و کوشش:
«أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ»
🔸و نه از نظر گوینده همان گونه که در این #حکمت و در #حکمت بعد آمده است.
🎆آرى علم و#حکمت به حدى اهمیت داردکه هیچ محدویتى را به خودنمى پسندد.
🧊شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه دو
آذرماه ۱۴۰۳
#حکمت
@tadaborehussaini
🍁🍂🍃🍁🍂
👇
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🍁🍂🍃
❓در اینجا این سؤال مطرح مى شود که در بعضى از روایات از جمله روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در ذیل آیه شریفه (فَلْیَنْظُرِ الاْنْسانِ إلى طَعامِهِ) آمده است که
🔸 امام(علیه السلام)فرمود:
منظور از طعام «عَلْمُهُ الَّذى یَأخُذُهُ مِمَّنْ یَأخُذُهُ; دانشى است که فرا مى گیرد باید نگاه کند از چه کسى فرا مى گیرد»
📘( بحارالانوار، ج 2، ص 96.)
❓ بنابراین گرفتن سخن #حکمت آمیز از منافق چه معنا دارد؟
🔰پاسخ سؤال این است که گاه سخن #حکمت آمیز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد باید آن را پذیرفت;
ولى در موارد دیگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گیرد باید نزد کسى برود که از نظر دیانت و علمیت مورد اعتماد باشد.
🧊شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه سه
آذرماه ۱۴۰۳
#حکمت
@tadaborehussaini
🍁🍂🍃🍁🍂
👇
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🍁🍂🍃
🌴در شرح نهج البلاغه علاّمه شوشترى اشاره به نکته جالبى شده است که با ذکر آن این سخن را پایان مى دهیم، نقل مى کند:
🔸 «ابن مبارک» به عنوان نظارت بر شهر در کوچه ها راه مى رفت چشمش به مرد مستى افتاد که آواز مى خواند و مى گفت:
أضَلَّنى الْهَوى وَأنَا ذَلیلٌ *** وَلَیْسَ إلى الَّذى أهْوى سَبیلٌ
هواى نفس مرا ذلیل کرد و افسوس که راهى به آن کس که به او علاقه دارم، نیست.
ابن مبارک از آستین خود کاغذى درآورد و این بیت را نوشت.
به او گفتند: شعرى را از شاعر مست مى نویسى؟
او گفت: مگر ضرب المثل معروف را نشنیده اید که «رُبَّ جَوْهَرَة فى مَزْبَلَةً» اى بسا گوهرى در میان زباله ها افتاده باشد؟ گفتند:
آرى. گفت: این هم گوهرى بود از مزبله
📘(بهج الصباغه، ج 12، ص 597.)!
🧊شرح استاد ضرابی /حکمت ۷۹/صفحه چهار
آذرماه ۱۴۰۳
#حکمت
@tadaborehussaini
🍁🍂🍃🍁🍂
تدبر حسینی
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃 🍁🍂🍃 حکمت را هرکجا باشد فراگیر.... خلاصه این کلام گهربار این است که سخنان #حکمت آمیز را از
شرح این حکمت زیبای نهج البلاغه را در بیان استاد ضرابی بخوانید 👆
وَ قَالَ (علیه السلام): خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ؛ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ، فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.
حکمت را هرکجا باشد فراگیر
گاهی حکمت در سینه ی منافق بی تابی می کند تا بیرون آمده وبا همدمانش در سینه ی مومن آرام گیرد
حکمت ۷۹
🍁🍂🍃🍁🍂🍃🍁🍂🍃
🍁🍂🍃@tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تاریخ به شکل عجیبی در حال تکرار است ...
مصاف تزویر که به شکل دیانت آمده .....
#امان_از_جهالت
#سوریه_مذاکره_تسلیم
🌎📡@moqavematnews_ir