•┈┈••✾»◾️☘️🕊☘️◾️«✾••┈┈•
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
◾️شهادت جانگداز باقر العلوم (علیه السلام)
،8
🥀معلوم است که منطبق نمودن رفتار و اخلاق و عقاید و خواستههای خود با قرآن یک عمر مجاهدت میخواهد؛
🥀 از این رو امام (ع) میفرماید:
« به راستی، مؤمن، سخت متوجه جهاد با خود است تا بر هوای نفس خود غلبه کند.
إِنَّ الْمُؤْمِنَ مَعْنيٌّ بِمُجَاهَدَةِ نَفْسِه، لِیغْلِبَهَا عَلَى هَوَاهَا
یک بار نفس را از کجی به راستی آرد و با خواهش او، برای خدا مخالفت کند،
فَمَرَّةً یقِیمُ أَوَدَهَا وَ یخَالِفُ هَوَاهَا فِی مَحَبَّةِ اللَّهِ
و بار دیگر، هم نفس او را به زمین زند و پیرو هوس او شود
وَ مَرَّةً تَصْرَعُهُ نَفْسُه فَیتَّبِعُ هَوَاهَا
و خدایش دست او را بگیرد و از جا بلند کند و از لغزش او بگذرد
فَینْعَشُهُ اللَّهُ فَینْتَعِشُ وَ یقِیلُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ
و متذکر شود و به توبه کردن و ترسیدن از خدا گراید و معرفت و بیناییاش را بیفزاید،
فَیتَذَکَّرُ وَ یفْزَعُ إِلَى التَّوْبَةِ وَ الْمَخَافَةِ، فَیزْدَادُ بَصِیرَةً وَ مَعْرِفَةً
برای اینکه ترسش افزوده شده است
.لِمَا زِیدَ فِیهِ مِنَ الْخَوْفِ،
این گونه است که خداوند در قرآن کریم میفرماید:
وَ ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ یقُولُ:
به راستی، کسانی که تقوا دارند، هنگامی که گرفتار وسوسههای شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) میافتند،و ناگهان بینا میگردند.
إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون. »
📔( مستدرک الوسائل، ص142.) و (اعراف/20)
#استاد_ضرابی / تیرماه ۱۴۰۱
•┈┈••✾»◾️☘یاباقرالعلوم ☘◾️«✾••┈┈•
@tadaborehussaini
•┈┈••✾»◾️☘️🕊☘️◾️«✾••┈┈•
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
◾️شهادت جانگداز باقر العلوم (علیه السلام)
9
💞نصیحتهای امام(ع) به جابر شامل موارد فراوانی است که در کتاب شریف تحف العقول ذکر گردیده، از جمله اینکه فرمودند:
🌾ـ ای جابر همان روزی اندک از طرف خدا را برای خود بسیار شمار، تا از عهده شکر درآیی.
« اِستَكثِرْ لِنفسِكَ مِنَ اللّه قليلَ الرِّزقِ تَخَلُّصا إلى الشُّكرِ ». ـ
🌾 طاعت بسیار خود از خدا را کم بشمار تا از این راه بر نفس خرده گیری (یا آن را زبون سازی) و خود را در معرض گذشت (خداوند) قرار دهی.
« اِستَقلِلْ مِن نَفسِكَ كَثيرَ الطّاعَةِ للّه ؛ إزراءً عَلَى النَّفسِ و تَعَرُّضا لِلعَفوِ ». ـ
🌾 و در عمل خالص که انجام می دهی خود را با بیداری و هوشیاری تمام، از غفلت بزرگ نگهدار.
« و تَحَرَّزْ في خالِصِ العَمَلِ مِن عَظيمِ الغَفْلَةِ بشِدَّةِ التَّيَقُّظِ ». ـ
🌾 و بیداری کامل را با ترس صادقانه (از خدا) به دست آور.
« و اسْتَجْلِبْ شِدَّةَ التَّيقُّظِ بصِدْقِ الخَوفِ ؛ ـ
و با راهنمایی خرد، خودت را از خطر و گزافه گویی نفس حفظ کن.
« تَوَقَّ مُجازَفَةَ الهَوى بدَلالَةِ العَقلِ » ـ
🌾 فرود آی در میدان قناعت با نگهداری خود از حرص، و دور کن بزرگی حرص را با مقدّم داشتن قناعت پیشگی.
« وَانْزِلْ سَاحَةَ القَنَاعَةِ بِاتِّقَاءِ الحِرْصِ، وَادْفَعْ عَظِيمَ الحِرْصِ بِإِيثَارِ القناعةِ » ـ
🌾 شیرینی زهد ورزی را با کوتاهی آرزو به دست آور، و به خنکی نا امیدی (از دیگران) ریشه های طمع را قطع کن
« وَ اِسْتَجْلِبْ حَلاَوَةَ اَلزَّهَادَةِ بِقَصْرِ اَلْأَمَلِ وَ اِقْطَعْ أَسْبَابَ اَلطَّمَعِ بِبَرْدِ اَلْيَأْسِ.» ـ
🌾برای راحتی بدن به دنبال راحتی دل باش، و برای راحتی دل به دنبال کم خطا کردن باش»
هر کس کمتر خطا کند، دلش نیز کمتر مشغول و گرفتار است و غصّه دارد، هرگاه قلب راحت و آسوده باشد بدن نیز راحت خواهد بود.
« وَ اُطْلُبْ رَاحَةَ اَلْبَدَنِ بِإِجْمَامِ اَلْقَلْبِ وَ تَخَلَّصْ إِلَى إِجْمَامِ اَلْقَلْبِ بِقِلَّةِ اَلْخَطَإِ ».ـ
🌾 با زیادی ذکر (خدا) خود را در معرض رقّت قلب قرار بده، و با مداومت حزن و اندوه (بر قیامت و پس از مرگ) نورانیّت قلب بدست آور.
« وَ تَعَرَّضْ لِرِقَّةِ اَلْقَلْبِ بِكَثْرَةِ اَلذِّكْرِ فِي اَلْخَلَوَاتِ وَ اِسْتَجْلِبْ نُورَ اَلْقَلْبِ بِدَوَامِ اَلْحُزْنِ ». ـ
🌾 گناهان گذشته خود را با شدّت پشیمانی و زیادی استغفار و طلب بخشش برگردان
.« وَ اِسْتَرْجِعْ سَالِفَ اَلذُّنُوبِ بِشِدَّةِ اَلنَّدَمِ وَ كَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ »ـ
🌾 با نیکو رجوع نمودن (به خدا و توبه) خود را در معرض رحمت و گذشت خدا قرار بده و برای نیکو مراجعه کردن از دعای خالص و مناجات های (شبانه) در تاریکی ها کمک بگیر
« وَ تَعَرَّضْ لِلرَّحْمَةِ وَ عَفْوِ اَللَّهِ بِحُسْنِ اَلْمُرَاجَعَةِ وَ اِسْتَعِنْ عَلَى حُسْنِ اَلْمُرَاجَعَةِ بِخَالِصِ اَلدُّعَاءِ وَ اَلْمُنَاجَاةِ فِي اَلظُّلَمِ »
🌾ـ بقای عزّت (خود) را در میراندن طمع جستجو کن، و خواری طمع را با عزّت ناامیدی (از دیگران) دور ساز، و عزّت ناامیدی (از دیگران) را به بلند بودن همّت بدست آور
وَ اُطْلُبْ بَقَاءَ اَلْعِزِّ بِإِمَاتَةِ اَلطَّمَعِ وَ اِدْفَعْ ذُلَّ اَلطَّمَعِ بِعِزِّ اَلْيَأْسِ وَ اِسْتَجْلِبْ عِزَّ اَلْيَأْسِ بِبُعْدِ اَلْهِمَّةِ ».
📔 ( تحف العقول، ص 284 ـ 286)
مهرت به کائنات برابر نمی شود
داغی ز ماتم تو فزونتر نمی شود
از داغ جانگداز تو ای گوهر وجود
سنگ است هر دلی که مکدر نمی شود
#استاد_ضرابی / تیرماه ۱۴۰۱
•┈┈••✾»◾️☘️یاباقرالعلوم ☘️◾️«✾••┈┈•
@tadaborehussaini
•┈┈••✾»◾️☘️🕊☘️◾️«✾••┈┈•
#تدبر_حسینی (علیه السلام)
◾️شهادت جانگداز باقر العلوم (علیه السلام)
10
در سوگ امام:
🕯◾️◾️◾️◾️◾️🕯
امام صادق(ع) فرمود:
« قالَ لي أبي : يا جَعفَرُ أوقِفْ لِي مِن مالي كَذا و كَذا ، النَّوادِبُ تَندُبُني عَشرَ سِنينَ بِمِنى أيّامَ مِنى ؛ پدرم به من فرمود:
ای جعفر! فلان مقدار از دارایی ام را برایم وقف کن تا گریه کنندگان در منی و در ایام (اعمال) منی ده سال بر من گریه کنند.»
📔( بحار الأنوار ، ج 46 ، ص 220)
◾️◾️◾️◾️◾️◾️🕯
یکی از رازهای بقای دین عزاداری های محرّم و صفر و ایّام شهادت امامان بزرگوار است.
امام صادق علیه السلام،به همه وصیت های پدر بزرگوارش عمل کرد.
یکی از وصیت های امام باقر این بود
، وصیت کرد،: دوتا از دندانهای من شکست،این دو تا دندان رو نگه داشتم،وقتی من رو دفن کردی ، با من به خاک بسپاری، آقا جون راضی نشدی دو تا دندانهای مبارک جدا از پیکر پاکت دفن بشه.. ، اما کربلا امام سجاد چه کرد،.....
◾️◾️◾️◾️◾️🕯🕯🕯🕯🕯🕯
#استاد_ضرابی / تیرماه ۱۴۰۱
•┈┈••✾»◾️☘یاباقرالعلوم ☘◾️«✾••┈┈•
@tadaborehussaini
#استاد_ضرابی / تیرماه ۱۴۰۱
لاحول ولا قوة الا بالله العلی العظیم السلام علیکم یا اهل بیت النبوّة
•┈┈••✾»◾️☘یاباقرالعلوم ☘◾️«✾••┈┈•
@tadaborehussaini
پایان مبحث
♦️اعتراض به «حجّی» که گرداننده اش دستگاه یزیدی است
🔺 بمناسبت هشتم ذی الحجه(یوم #الترویه) و خروج امام حسین علیه السلام از مکه بسوی عراق
🔻عجيب و فوق العاده است اينكه امام حسين عليه السلام در سوم شعبان وارد مكه مى شود و ماههاى رمضان، شوّال، ذى القعده و ذى الحجه تا هشتم اين ماه را
يعنى ايامى كه عمره مستحب است و مردم از اطراف و اكناف به مكه مى آيند در آنجا مى ماند.
🔻كم كم فصل حج مى رسد. مردم از اطراف و اكناف و حتى از اقصى بلاد خراسان به مكه مى آيند. روز «#ترويه» مى شود،
يعنى روز هشتم ذى الحجه، روزى كه همه براى حج از نو لباس احرام مى پوشند و مى خواهند به منى و عرفات بروند و اعمال حج را انجام بدهند.
🔻ناگهان امام حسين عليه السلام اعلام مى كند كه من مى خواهم به طرف عراق و كوفه بروم.
يعنى در چنين شرايطى پشت مى كند به كعبه، پشت مى كند به حج، يعنى من اعتراض دارم.
اعتراض و انتقاد و عدم رضايت خودش را به اين وسيله و به اين شكل اعلام مى كند.*
🔻يعنى اين كعبه ديگر در تسخير بنى اميّه است؛
حجى كه گرداننده اش يزيد باشد، براى مسلمين فايده اى نخواهد داشت.
اين پشت كردن به كعبه و اعمال حج در چنين روزى و اينكه بعد بگويد:
من براى رضاى خدا رو به جهاد مى كنم و پشت به حج،
رو به امر به معروف مى كنم و پشت به حج،
*اين يك دنيا معنى داشت، كار كوچكى نبود.
اين پشت كردن به كعبه تسخيرشده امويان و حجى كه گرداننده اش دستگاه يزيدى بود
- حجى كه ظاهرش اسلامى و روحش جاهلى بود-
نشان داد كه اسلام اين صورت خالى نيست كه خاطرها آسوده باشد، معنى و حقيقت است كه به خطر افتاده است.
🔻ارزش تبليغاتى، اسلوب، روش و متد كار در اينجا به اوج خود مى رسد.
سفرى را در پيش مى گيرد كه همه عقلا (يعنى عقلايى كه بر اساس منافع قضاوت مى كنند) آن را از نظر شخص امام حسين ناموفق پيش بينى مى كنند؛
يعنى پيش بينى مى كنند كه ايشان در اين سفر كشته خواهند شد، و امام حسين در بسيارى از موارد پيش بينى آنها را تصديق مى كند، مى گويد:
خودم هم مى دانم. مى گويند: پس چرا زن و بچه را همراه خودت مى برى؟ مى گويد: آنها را هم بايد ببرم.
...و به این وسیله درواقع خودِ دشمن را ناآگاهانه استخدام کرد که حامل یک عده مبلّغ برای امام حسین و برای اسلام حسینی علیه یزید و اسلام یزیدی باشد
🔻همه براى اين است كه اين صدا ( اعتراض به کعبه در تسخیر بنی امیه و حجی که یزید ، گرداننده اش است) هرچه بيشتر به عالم برسد، بيشتر به جهان آن روز اسلام برسد
و بيشتر ابعاد تاريخ و ابعاد زمان را بشكافد و هيچ مانعى در راه آن وجود نداشته باشد*.
*▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى(حماسه حسینی ج1و2) ج17، ص: 370 - ص369؛ ص641؛ ص225- با تلخیص و ویرایش جزئی-*
https://chat.whatsapp.com/H5JuPvuWpTIK8YhLIzYbUe
#امام_حسین ع
#یوم_الترویه
#عرفه