eitaa logo
تدبر حسینی
236 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
118 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ الله الرَّحْمن الرَّحیم‏ اَلْحَمْدُلله رَبِّ الْعالَمینَ و الصَّلوةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ و‏ ‏‏لَعْنَةُ الله عَلی اَعْدائِهِمْ اَجْمَعینَ اِلی یَوْمِ الدّین.‏ ┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۵ 1⃣ 🧊‏‏ارزیابی امام قدس‌سره از لیاقت‌‌ها و صلاحیت‌های علمی‌ و عملی خود برای شرح منازل سلوک: 💎 امام راحل به تبعیت از مولایش امام على عليه السلام که فرمود: « آهِ ! مِن قِلَّةِ الزّادِ ، و طُولِ الطَّريقِ ، و بُعدِ السَّفَرِ ، و عَظيمِ المَورِدِ !» 📔 (نهج البلاغة : الحكمة 77 ) « واى از كمبود توشه و درازى راه و دورى سفر و عظمت جايى كه وارد مى شويم!» ⚡️ و ناله کرده، خود را گنهکار می‌شمرد: اَللّهُمَّ لا اَجِدُ لِذُنُوبی غافِراً وَ لا لِقَبائِحی ساتِراً وَ لا لِشَیْءٍ مِنْ عَمَلِیَ الْقَبیحِ بِالْحَسَنِ مُبَدِّلاً غَیْرَکَ» (دعای کمیل) خدایا! آمرزنده ای برای گناهانم و پرده پوشی برای زشتکاری هایم و تبدیل کننده ای برای کار زشتم به زیبایی جز تو نمی یابم». 💠 امام خمینی ره برای نگارش مقامات اولیای عظام در‏‎ ‎‏سلوک روحانی و معراج ایمانیِ عرفانی، خود را نالایق و فاقد صلاحیت علمی و عملی می‌خواند: ⚡️« و بعد، این سرگشتۀ وادی حیرت و جهالت و بسته به تعلّقات إنّیّت و‏‎ ‎‏أنانیّت و سرگرم باده خودی و خودپرستی و بی خبر از مقامات معنویّه و ملک‎‏هستی، ارادت خالص کردم که برخی از مقامات روحیّۀ اولیای عظام را در این‏‎ ‎‏سلوک روحانی و معراج ایمانیِ عرفانی به رشتۀ تحریر درآورم.» ⚡️ باید دانست داشتن چنین نگاهی به خود، لازمه توفیقات بزرگ اولیاء الهی است؛ ز خاك آفريدت خداوند پاك پس اي بنده افتادگي كن چو خاك تواضع سر رفعت افرازدت تكبر به خاك اندر اندازدت @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۵ 2⃣ 🧊‏‏ارزیابی امام قدس‌سره از لیاقت‌‌ها و صلاحیت‌های علمی‌ و عملی خود برای شرح منازل سلوک: .....وقتی خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود: 🔹«بار دیگر که برای مناجات آمدی، بدترین مخلوق مرا به همراه بیاور!». 🔹 حضرت موسي براي همراه بردن كسي كه خود را از او برتر بداند، به هر كس رو آورد، نتوانست خود را از او برتر بداند از اين رو از دايره آدميان خارج شد و در دايره حيوان ها به يافتن كسي كه خود را از وي برتر بداند، با درنده اي مبتلا به بيماري جرب(پيسي) مواجه شد و ريسماني به گردن آن انداخت تا با خود ببرد ولي كمي كه رفتند، حيوان را آزاد كرد و خود به تنهايي رفت و وقتي خداوند از او علت همراه نياوردين (نیاوردن) كسي با خودش را پرسيد، « قَالَ يَا مُوسَي أَيْنَ مَا أَمَرْتُكَ بِهِ » عرض كرد موجودي كه من از او برتر باشم، نيافتم « قَالَ يَا رَبِّ لَمْ أَجِدْهُ» 🔹 خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم اگر موجودي را با خود همراه آورده( و خود را از چيزي برتر شمرده بودي)، تو را از ديوان پيامبري حذف مي كردم. « فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَي وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَوْ أَتَيْتَنِي بِأَحَدٍ لَمَحَوْتُكَ مِنْ دِيوَانِ النُّبُوَّة.» 🔰(عده الداعي، ص218.) به عزت هر آنكو فروتر نشست به خواری نيفتد ز بالا به پست به گردن فتد سركش تند خوي بلنديت بايد بلندي مجوي بلنديت بايد تواضع گزین كه اين بام را نيست سلم جز اين @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۵ 3⃣ 🧊اعتراف به نداشتن لیاقت و بهانه‌های نگارش: 🌷امام راحل با طرح سؤالی در درون خود که اگر شایستگی لازم را نداری پس چرا اقدام به نگارش این کتاب می‌کنی؟ ضمن اعتراف مجدد به نداشتن صلاحیت های علمی و لفظی و صوری شمردن آن و اعتراف به نداشتن صلاحیت‌های عملی و خلقی و روحیات اهل قلوب، بهانه نگارش این کتاب را اینگونه مطرح می‌کند که 🌿من اگر از صالحان نیستم ولی آنها را دوست دارم: « من خود‏‎ ‎‏گرچه از همه مدارج و معارج به لفظ و ترکیبات آن قناعت کردم و به حلیه‏‎ ‎‏هیچ یک از مقامات خُلقیّه و روحیّه اهل قلوب زینت نیافتم، ولی به مقتضای‏‎ ‎‏آنکه « ‏‏اُحِبِ الصّالِحینَ وَ لَسْتُ مِنْهُم»‏‎. ( اُحِبُّ الصالِحینَ وَ لَسْتُ مِنْهُمْ لَعَلَ الله یَرْزُقُنیِ الصَّلاحاً)ـ صالحان را دوست می دارم و خود از آنان نیستم». 🌿🌷 امام على عليه السلام راز این خلق پسندیده را اینگونه مطرح می‌فرماید: « قَلَّ مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ إلاّ أوشَكَ أن يَكونَ مِنهُم» 🔰 ( نهج البلاغة : الحكمة 207 ) كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و به زودى يكى از آنها نشود . 🌿و از باب اینکه « مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّهُ فِى زُمرَتِهِم » 🔰 (نهج الفصاحه: ص 609، ح 2986) «هر کس هر چیزی را دوست داشته باشد خداوند او را با همان چیز محشور خواهد کرد.» همواره ملازم این روحیّه بوده‌اند. 🌿🔹🌿🔹🌿 اين سعادت هر كه را در برگرفت خاك پايش را فلك بر سر گرفت هر كه او از خود بكلي وانرست نايدش دري از اين دريا بدست خود محبت فارغ از ما و من است هر كه او را دوست خود را دشمنست @Tadaborehussaini
⚡️راه توحید را به عقل مپوی ⚡️دیدهٔ روح را به خار مخار ⚡️زان که کردست قهر الاالله ⚡️عقل را بر دو شاخ لا بردار
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💞 آقای من! 💥من تو را اینگونه نشناخته ام که دستور بدهی درخواست کنم و مرا از کرمت محروم کنی
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۵ 4⃣ 💠ناچیز و صوری دیدن عمل و همراه نمودن آن با عجز و نیاز و امید: 🔹 امام راحل می‌فرماید: « با ذکر محبوب این اوراق را مزیّن می کنم، ‏‎ ‎‏شایداین تذکّر بی مغز و صورت بی معنی مشفوع با اظهار عجز و نیاز شده، ‏‎ ‎‏گوشه چشمی از ارباب نظر و اولیای کُمّل علیهم السلام بر این گرفتار آمال و‏‎ ‎‏امانیّ باز شود» 🔹 چرا که شیوه صالحان این است همیشه دست نیازشان به درگاه الهی بلند است و آموخته‌اند که درخواست و طرح نیاز با خداوند بی نیاز، سبب گشایش در امور است: ⚜ پيامبر صلى ‌الله ‌عليه‌ و ‌آله فرمود: « يَدْخُلُ الْجَنَّةَ رَجُلانِ كانا يَعْمَلانِ عَمَلاً واحِدا ، فَيَرى اَحَدُهُما صاحِبَهُ فَوْقَهُ ، فَيَقولُ : يا رَبِّ ، بِما اَعْطَيْتَهُ وَ كانَ عَمَلُنا واحِدا ؟فَيَقولُ اللّه‌ُ تَبارَكَ وَ تَعالى : سَاَ لَنى وَ لَمْ تَسْاَ لْنى » 📔 (عدّة الداعى ، ص ۳۶) دو نفر كه هر دو يكسان عمل كرده‌اند ، وارد بهشت مى‌شوند ، امّا يكى از آن دو ،ديگرى را برتر از خود مى‌بيند . مى‌گويد : پروردگارا ! چرا او را برترى دادى ، در حالى كه عمل هر دوى ما يكسان بوده است؟ خداوند ـ تبارك و تعالى ـ مى‌فرمايد : او از من درخواست مى‌كرد و تو درخواست نمیکردی » @Tadaborehussaini
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۵ 5⃣ 💢امام سجاد علیه السلام ضرورت امیدواری و عرض نیاز به درگاه خداوند را با وجود کوتاهی‌ها اینگونه با زبان دعا توضیح می‌دهد: « اَللّهُمَّ اِنَّهُ يَحْجُبُنى عَنْ مَساَ لَتِكَ خِلالٌ ثَلاثٌ وَ تَحدونى عَلَيْها خَلَّةٌواحِدَةٌ يَحْجُبُنى اَمْرٌ اَمَرْتَ بِهِ فَاَبْطَاْتُ عَنْهُ وَ نَهىٌ نَهَيْتَنى عَنْهُ فَاَسْرَعْتُ اِلَيْهِ وَ نِعْمَةٌ اَنْعَمْتَ بِها عَلَىَّ فَقَصَّرتُ فى شُكْرِها وَ يَحدونى عَلى مَسْاَ لَتِكَ تَفَضُّلُكَ عَلى مَنْ اَقْبَلَبِوَجْهِهِ اِلَيْكَ ، وَ وَفَدَ بِحُسْنِ ظَنِّهِ اِلَيْكَ ، اِذْ جَميعُ اِحْسانِكَ تَفَضُّلٌ و اِذْ كُلُّ نِعَمِكَ ابْتِداءٌ » 📔 (صحيفه سجّاديّه ، دعای 12) « بار خدايا! سه چيز باعث مى‌شود كه من از تو درخواست نكنم و تنها يك چيز مرا بر آن مى‌دارد . آنچه مرا باز مى‌دارد ، يكى آن است كه تو مرا فرمان دادى و من در انجام آن سستى كردم ، ديگر آن‌كه مرا از كارى نهى فرمودى ، امّا من به انجام دادن آن شتافتم ، سوم آن‌كه مرا نعمت ارزانى داشتى ، ولى من در شكرگزارى آن ، كوتاهى كردم . امّا آنچه مرا به درخواست كردن از تو مى‌كشانَد ، تفضّل تو بر كسى است كه به درگاهت روى كند و با خوش‌گمانى به سوى تو آيد ، كه همه احسان‌هايت ، تفضّل است و همه نعمت‌هايت ، نخستين است.» 🍂مشتاق بندگي و دعاگوي دولتم زان جا كه فيض جام سعادت فروغ توست 🍃بيرون شدي نماي ز ظلمات حيرتم هر چند غرقِ بحرِ گناهم ز صد جهت @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈ 🔰مروری بر کتاب شریف سرالصلاة امام خمینی قدس سره ۵ 6⃣ 💠تلاش پیوسته و توکل برای جبران کوتاهی‌ها: 🔅 امام خمینی قدس سره سبب تلاش علمی و عملی خود را چنین مطرح می‌کند « ... و جبر نقصان در بقیۀ عمر گردد و عَلَی الله التّکْلان. » 🔆 پيامبر صلى ‌الله ‌عليه‌ و ‌آله فرمود: « اِذا اَرادَ صاحِبُكُم اَن لا يَسْاَ لَ رَبَّهُ اِلاّ اَعْطاهُ ، فَلْيَياَس مِنَ النّاسِ كُلِّهِمْ ، ولا يَكونَنَّ لَهُ رَجاءٌ عِنْدَ غَيْرِ اللّه‌ِ فَاِذا عَلِمَ اللّه‌ُ ذالِكَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ يَسْاَ لْهُ شَيْئا اِلاّ اَعْطاهُ » 🔰 (تيسير المطالب ، ص ۲۳۵ ) « هر گاه يكى از شما خواست كه آنچه را از پروردگارش درخواست مى‌كند ، به او بدهد، بايد از همه مردم چشم اميد بركَند و به غير خدا هرگز اميدى نداشته باشد . پس هرگاه اين از قلب او بر خدا عيان شد، هر چه را از وى بخواهد، به او مى‌دهد.» 🔆 و امام علی(ع) می‌فرماید: « لا یصدقُ ایمانُ عَبد حتی یکونَ بِما فی یَداللهِ اَوثَقَ مِنهُ بِما فی یَدِه» 🔰 (نهج البلاغه، 310، ص702.) « ایمان بند‌ه ای صدق نمی‌کند، جز آنکه توکل و اعتماد او به آنچه در دست خداست، بیشتر از آن باشد که در دست اوست». 🌿⚡️تکیه بر تقوی و دانش در طریقت کافریست راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش 🌿⚡️🌿 @Tadaborehussaini