eitaa logo
تدبر حسینی
232 دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
123 فایل
مباحث تدبر استادضرابی "تدبردر کلمات قصار امام حسین علیه السلام _ " محرم ۱۴۴۲ "وتدبر در کلمات ائمه اطهار علیهم السلام" جلسات تدبر در قران استادضرابی که بین سالهای ۷۹ تا ۹۹ ضبط شده و به لطف الهی ادامه دارد ... ارتباط با ادمین : @z_ziaie
مشاهده در ایتا
دانلود
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿 5⃣ 💠« به اعتباری (انسان) ‎‏را دارای دو مقام دانند(عرفا): 🔹 یکی دنیا و شهادت؛ 🔹 و دیگر آخرت و غیب؛‏‎ ☀️که یکی ظلّ (جلوه، مظهر) رحمن، ☀️دیگر ظلّ (جلوه، مظهر) رحیم است. و به حسب این اعتبار، در ظلّ (جلوه، مظهر) و‏‎ ‎‏مربوبْ، جمیع اسمای ذی ظلّ(متجلی) و ربّ، در حیطۀ دو اسم «رحمن» و «رحیم» واقع‏‎ ‎‏است (وجود دارد) چنانچه جمع فرموده در آیۀ شریفۀ: ‏‏بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحیم.‏‏ و عرفا‏‎ ‎‏گویند: ‏‏ظَهَرَ الوُجُودُ بسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم.» ☀️🌿امام راحل ره در شرح کلمه طیبه «‌ بسم الله الرحمن الرحیم» می‌فرماید: « پس از ذکر نام «الله» ـ که اسم جامع است و جلوه جامع همه جلوه‌هاي حق تعالي است ـ ، اسم رحمان و رحيم، به عنوان جلوه‌هاي آن اسم جامع (الله) آمده است 📔 (امام خميني، 1378 ش، ص 104ـ105)، 🌿آن حضرت به استناد آيه شریفه « رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْ‏ءٍ » (156 سوره اعراف) « رحمت من، همه موجودات را فرا گرفته است » و دیگر آیات اسم شریف «رحمان» را محيط‌ترين اسماي الهيه مي‌داند، که مقدّم بر ديگر تجليّات خداوند است. @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿 6⃣ ☀️امام صادق عليه السلام در دعای خود این چنین عرضه می‌دارد: « یَا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ » 📔 (علامه مجلسي، ج ۹۴، ص۲۳۹) « اي کسي که رحمتش بر غضبش سبقت گرفته است! ». ✨حمد لله كاين و رسن آويختند فضل و رحمت را بهم آويختند در رسن زن دست و بيرون رو ز چاه تا ببيني بارگاه پادشاه ✨ 🌿 از این نظر امام راحل ره در تفسير می‌فرماید: «، مقام بسط وجود است و ، مقام بسط کمال وجود. پس وجود، با رحمت رحماني پديدار شد و هر پديده‌اي، با رحمت رحيمي، به کمال معنوي و هدايت باطني خويش مي‌رسد» 📔 (تفسير سوره حمد ص 213). @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿 7⃣ 🌗ابن عربي بر همین مبنا اینچنین تعبیر کرده است: « ظَهَرَ الوُجُودُ، بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.». 📔 (الفتوحات المکية، ج ۱، ص ۱۰۲) جهان، با بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ پديد آمده است.» ⚜ و به تعبیر امام راحل ره: «اين جلوه رحمت رحمانيه است که نظام عالم وجود، مطلقاً بر پايه آن نهاده شده» 📔(تفسير سوره حمد ، ص 221). ⚡️ اما این که امام خمینی قدس سره انسان کامل را مظهر اسم جلاله الله و جلوات آن « رحمن و رحیم» معرفی فرموده‌اند، به جهت روایات وارده در این باب است؛ ☀️امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود: « اِنَّ کُلَّ ما فِی العالَمِ فِی القُرآنِ وَ کُلَّ ما فِی القُرآنِ بِأَجمَعِهِ فِی فاتِحَةِ الکِتابِ، وَ کُلَّ ما فِی الفاتِحَةِ فِی البَسمَلَةِ، وَ کُلَّ ما فِی البَسمَلَةِ فِی الباءِ، وَ أَنَا النُّقطَةُ تَحتَ الباءِ » 📔 (شرح توحيد الصدوق، للقاضي سعيد القمي، ص 32)؛ تمام آنچه در عالم است در قرآن است و تمام آنچه در قرآن است در و آنچه در سوره حمد است در بسم الله الرحمن الرحيم جمع شده است، و آنچه در بسم الله الرحمن الرحيم است در باء آن است و من نقطه تحت الباء هستم». 🔰استاد ضرابی @Tadaborehussaini ادامه دارد ....
☀️قال عليّ عليه السّلام: العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء: ● أوّلها: بكثرة السّؤال ●و الثّاني: بكثرة الاشتغال ●و الثّالث: بتطهير الأفعال ●و الرّابع: بخدمة الرجال ●و الخامس: باستعانة ذي الجلال. حضرت علی علیه السلام می فرماید: علم جز با پنج چيز به دست نمي آيد: ● سؤال کردن بسيار، ●اشتغال فراوان به «درس و بحث و پژوهش» ●طهارت در رفتار و کردار، ●خدمت کردن به مردان، «يعنى علماء و دانشمندان و اساتید» ● كمك خواستن از خداوند متعال. (تحرير المواعظ العددية، ص: 394) @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿 8⃣ نقطه تحت الباء 🌿سيد حيدر آملي در مورد «نقطه » چنين مي گويد: « از اين جهت،اين حقيقت را ناميده اند كه اين حقيقت، اولين وجود متعين در عالم هستي است كه به خاطر تعين خود، پيدايش تعينات ديگر را به دنبال داشته است. 📍مانند نقطه باء كه اولين نقطه اي است كه الف را كه هيچ اسم و رسم و حدي نداشت، به شكل باء متعين ساخت. 📍«باء» همان «الف» است كه به وسيله نقطه، تعين «بائي» يافته است. ☀️ اين سخن اميرمؤمنان ( صلوات الله و سلامه عليه) كه فرمود: «انا النقطه تحت الباء»، به همين مطلب اشاره دارد. 📍همان گونه كه نقطه باء سبب تعين الف و پيدايش باء شده است ، امير مؤمنان نيز، همانند آن نقطه در عالم هستي است كه سبب تعين وجود شده است. ☀️ و نيز اين بيان آن حضرت كه فرمود: « لَوْ شِئْتُ لَأَوْقَرْتُ سَبْعِینَ بَعِیراً من باء بسم الله الرحمن الرحيم» ☀️ و نيز مي فرمايد: « لَوْ شِئْتُ لَأَوْقَرْتُ سَبْعِینَ بَعِیراً فِی تَفْسِیرِ فَاتِحَةِ الْکِتَاب. » به همين نكته اشاره دارد. ☀️ به همين معناست سخن ديگر آن حضرت كه فرمود: «العلم نقطه كثرها جهل الجهلاء» و به همين معاني اشاره دارد 📍 سخن عارفان كه گفته اند: ظهر الوجود من باء بسم الله الرحمن الرحيم». 🔰( آملي سيد حيدر، نقد النقود، ص 695.) . در خرابات مغان نور خدا مي بينم وين عجب بين كه چه نوري ز كجا مي بينم نيست در دايره يك نقطه خلاف از كم وبيش كه من اين مسئله بي چون و چرا مي بينم 🔰استاد ضرابی @Tadaborehussaini
مبحث زیبای را حتما با دقت مطالعه فرمایید 👆🏻 یاعلی مدد
ا🌿🔹༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀🔹🌿 9⃣ 🌿☀️در توحید صدوق روایتی است از امام رضا علیه السلام در مورد بسم الله الرحمن الرحیم ، سؤال می کنند : که بسم الله الرحمن الرحیم در ابتدای هر کار یعنی چه ؟ ☀️ می فرماید: « اسم یعنی علامت ، اینکه می گوییم اسم فلانی چیست یعنی علامتش چیست ؟ وقتی شما در هر کاری می گویید بسم الله یعنی با علامت کردن ، داغ زدن، یعنی داغ عبودیت بر این زده‌اید یعنی با اعلام عبودیت، می‌گویید خدایا من بنده تو، این کار را انجام می‌دهم .پس هر کاری می خواهید شروع کنید، بسم الله بگویید .تا آن کار در مسیر بندگی باشد .یعنی زندگی شما در مسیر بندگی باشد» 🔰استاد ضرابی @Tadaborehussaini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا