فلسفه و پیام قیام امام حسین(ع) با مقتل خوانی روشن می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/news/4715054/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B9-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%82%D8%AA%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
شهادت امام زین العابدین ع.mp3
15.49M
استادضرابی _ شهادت امام سجادعلیه السلام
╭──═▪️🕯▪️═──╮
@tadaborehussaini
╰──═▪️🕯▪️═──╯
🌴⚫️🌴⚫️🌴⚫️🌴
⚫️🌴
🌴
⚫️
🌴
🕯بسم الله الرحمن الرحیم🕯
#دروس_تدبر_استاد_ضرابی
#تدبر_حسینی
#مناسبت_شهادت_امام_زین_العابدین_علیه_السلام
🏴«الَسَّـلامُ عَلَيْكَ يَا زَيْنَ الْعابِديِنَ، الَسَّـلامُ عَلَيْكَ يَا زَيْنَ الْمُتَهَجِّدِينَ،«سلام بر تو اى زينت عابدان، سلام بر تو اى زينت شب زنده داران،
الَسَّـلامُ عَلَيْكَ يَا اِمامَ المَتَّقِينَ، الَسَّـلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ الْمُسْلِمِينَ،سلام بر تو اى پيشواى پرهيزكاران، سلام بر تو اى ولى مسلمانان،
الَسَّـلامُ عَلَيْكَ يَا قُرَّةَ عَيْنِ النّاظِرينَ الْعارِفِينَ، الَسَّـلامُ عَلَيْكَ سلام بر تو اى نور ديده عارفان، سلام بر تو
🔅امام سید الساجدین فرمودند: «یَا ابْنَ آدَم، إنَّکَ لا تَزالُ بَخَیْر ما دامَ لَکَ واعِظٌ مِنْ نَفْسِکَ، وَما کانَتِ الْمُحاسَبَهُ مِنْ هَمِّکَ، وَما کانَ الْخَوْفُ لَکَ شِعاراً»(۱)
اى فرزند آدم، تا آن زمانى که در درون خود واعظ و نصیحت کننده اى دلسوز داشته باشى، و در تمام امور بررسى و محاسبه کارهایت را اهمیّت دهى، و در تمام حالات ـ از عذاب الهى ـ ترس و خوف داشته باشى; در خیر و سعادت خواهى بود.
⁉️ #موضوع_تدبر ما در این است که : چگونه واعظی و نصیحت کننده دلسوزی در درون خود داشته باشیم؟
✔برای پاسخ این سؤال نخست باید بدانیم در وجود انسان چه خبراست. خداوند به انسان طبعی حیوانی داده که تنها به لذات خود خود را میطلبد و حد و حصری نمیشناسد و آنچه از نظر عقل و ایمان قبیح است امر میکند:
🔅«وَ ما اُبَرِّئُ نَفْسِی اِنَّ النَّفْسَ لاَمّارَةٌ بِالسُّوءِ اِلاّ ما رَحِمَ رَبِّی» [یوسف/۵۲]
یعنی: «حضرت یوسف صریحا اعلام میکند که من هرگز خودم را تبرئه نمیکنم که نفس سرکش بسیار به بدیها امر میکند مگر آنچه که پروردگارم رحم کند».
✔دیگر اینکه نفس حیوانی در دست شیطان از ابزار اصلی فریب و وسوسه شمرده میشود:
🔅 «وَ مِنْ شَرِّ الوَسْواسِ الخَنّاسِ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النّاسِ مِنَ الجِنَّةِ وَالنّاسِ؛ [ناس/۴]
پناه میبرم به پروردگار از شر وسوسهگر پنهانکار که در درون سینه انسان وسوسه میکند خواه جن باشد یا از انسان».
〽️در مقابل اینها فطرت وجدان و عقل و ایمان را قرار داده است:
🔅 «... ولکنّ الله حبّب الیکم الایمان و زیّنه فی قلوبکم و کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان اولئک هم الرّاشدون؛.(حجرات/۷) ولی خداوند ایمان را برای شما محبوب ساخت و آن را در دلهایتان بیاراست و کفر و نافرمانی و گناه را منفور گردانید، این چنین افرادی، هدایت یافتگان میباشند.»
🔅«وَلا اُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوّامَةِ..؛ [قیامت/۱] و سوگند به نفس لوامه و وجدان بیدار و ملامتگر
🔅يا عَلىُّ اَلعَقلَ مَا اكتُسِبَت بِهِ الجَنَّةُ و َطُلِبَ بِهِ رِضَى الرَّحمنِ؛ يا على عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى آيد. (۲)
🔅 أَعقَلُ النّاسِ أَبعَدُهُم عَن كُلِّ دَنيَّةٍ؛ عاقل ترين مردم كسى است كه از همه پَستى ها دورتر باشد(۳)
🏴در چنین معرکهای است که امام سجاد ع فرمودند: سعادت و خوشبختى انسان در حفظ و کنترل اعضاء و جوارح خود از هرگونه کار زشت و خلاف است.
🔅«اَلْخَیْرُ کُلُّهُ صِیانَهُ الاْنْسانِ نَفْسَهُ»؛(۴)
وخداوند میفرماید:
🔅 وَ اَمّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهیَ النَّفْسَ عَنِ الهَوی فَاِنَّ الجَنَّةَ هِیَ المَاْوی؛ [نازعات/۴۰]
و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوا (و تمایلات نفسانی) باز دارد، قطعا بهشت جایگاه اوست».
🌄🌄🌄🌄نتیجه عملی بحث ⏬⏬⏬
درچنین شرایطی است که اگر این عوامل را با همه وجود خود در درون خود احساس کرد، خود را در خطر هلاکت میبیند و انسانی که خود را در خطر دید و نگران شد با خود حرف میزند و حساب خود را بررسی میکند. و از نگرانی شدیدی که دارد با ترس و خوف به خدا پناه میبرد. این واعظ درون در چنین شرایطی است که صدایش شنیده میشود. و نصیحتها و دلسوزیهایش انسان را مستعدّ دریافت هدایت میکند.
🔅امام جواد علیه السلام: اَلمُؤمِنُ یَحتاجُ إلی ثَلاثِ خِصالٍ: تَوفیقٍ مِنَ اللهِ، وَ واعِظٍ مِن نَفسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّن یَنصَحُهُ؛ مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد.(۵)
📚پی نوشت ⏬⏬⏬
"۱"(بحارالأنوار، ج 67، ص 64، ح 5)
"۲"(من لایحضره الفقیه،ج4،ص369)
"۳"(تصنیف غررالحکم و دررالکلم،ص197)
"۴"(بحارالأنوار، ج 75، ص 136، ح 3)
"۵" تحف العقول ص ۴۵۷
╭─🌴─═▪️🌴▪️═─🌴─╮
@tadaborehussaini
╰─🌴─═▪️🌴▪️═─🌴─╯