١.
🔻 قتل عثمان
در اين روز در سال ۳۴ هجری قمری عثمان بن عفان بعد از محاصره خانه او توسط مسلمين، در سن ۸۱ يا ۹۰ سالگى به دست مردى از اهل مصر كشته شد.
عثمان را بعد از كشتن از خانهاش بيرون آوردند و در يكى از مزبلههاى مدينه انداختند. از ترس مهاجرين و انصار كسى او را دفن نمىكرد، تا بعد از سه روز با نيرنگ او را به مقبره يهوديان مدينه به نام «حش كوكب» بردند و دفن كردند. معاويه در دوران خلافتش خانههاى بين اين قبرستان و بقيع را خراب كرد، و آن را به قبرستان مسلمين متّصل كرد!
📚 بحار الانوار: ج۹۵، ص۱۸۹؛ فيض العلام: ص۱۲۵
#ذی_الحجه
🆔 @TaghvimShia1
٢.
❌ خلافت غاصبانه عثمان
عثمان بعد از عمر بن خطاب به جاى او نشست. عمر در زمان حيات خود بارها گفته بود كه بعد از من خلافت از آن عثمان است.
ولى به ظاهر امر خلافت را به شورى گذاشت، و آن را به گونهاى پيش بينى كرد كه سرانجامش خلافت عثمان شود.
📚 تاريخ دمشق: ج۳۹، ص۱۸۸-١٨٩
#ذی_الحجه #غدیر
🆔 @TaghvimShia1
٣.
🔺 قتل عثمان به دست مردم
آخر الأمر تعداد زيادى از مردم كوفه و مصر و بصره به عنوان اعتراض نزد عثمان آمدند و چون او اوضاع را خطرناك ديد با واسطه قرار دادن أميرالمؤمنين عليهالسّلام، وعده داد كه به درخواست آنها عمل كند، و حكّام را تعويض و حسن سيره و عدل را پيشه كند.
امّا هنگامى كه معترضين به شهرهاى خود باز مىگشتند، پيك مخصوص عثمان را ديدند كه از بيراهه مىرود.
او را گرفتند و نامه اى از طرف عثمان ديدند كه به والى مصر نوشته است: به محض آمدن اينها، يكى را بكش، و دست ديگرى را قطع كن...
آنان برگشتند و افراد زيادى در مسير همراه آنها به مدينه آمدند و حدود پنجاه روز خانه او را محاصره كردند. عثمان در ايّام محاصره، از أميرالمؤمنين عليهالسّلام آب طلبيد.
حضرت سه مشك آب سرد بردند، ولى آخر الأمر معترضين به منزل او ريختند و مردى مصرى عثمان را كشت. گرچه بنى هاشم مانع شدند، و بنابر نقلى امام حسن عليهالسّلام جراحت مختصرى برداشت و سر قنبر زخمى شد.
📚 مروج الذهب: ج۲، ص۳۵۳
#ذی_الحجه
🆔 @TaghvimShia1
💠 خلافت ظاهرى أميرالمؤمنين عليهالسّلام
در روز قتل عثمان یعنی ١٨ ذیالحجه در سال ۳۴ هجری قمری مردم با أميرالمؤمنين عليهالسّلام بيعت كردند.
💎 از نکات جالب توجه این است که خلافت واقعی امیرالمؤمنین عليهالسلام در روز غدیر به امر الهی، با خلافت ظاهری آن حضرت به دست مردم، هر دو در روز ١٨ ذیالحجه رخ داده است.
همچنین (همانطور که قبلاً بیان شد)، خلافت و جانشینی اوصیاءِ انبیاء نیز در چنین روزی اتفاق افتاده است.
📚 مستدرك سفينة البحار: ج۵، ص۲۱۲
#ذی_الحجه #عید_غدیر
🆔 @TaghvimShia1
✨ولادت امام کاظم علیهالسلام
عليهالسّلام بنابرمشهور در روز ٢٠ ذیالحجه به سال ۱۲۸ ه.ق در «ابواء» بين مكه و مدينه حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام به دنيا آمدند.
پدر والامقام آن حضرت امام صادق عليهالسّلام و مادر ايشان حميدة المصفاة مىباشند.
مشهورترين لقبهاى آن حضرت صالح، صابر، امين و كاظم، و مشهورترين كنيه آن حضرت ابوالحسن است. اگرچه امير المؤمنين عليهالسّلام و امام زين العابدين عليهالسّلام هم مكنى به اين لقباند، ولى در كتب اخبار از امام كاظم عليهالسّلام به ابوالحسن اول، و از امام رضا عليهالسّلام به ابوالحسن ثانى و از حضرت هادى عليهالسّلام به ابوالحسن ثالث تعبير مىكنند. البته گاهى به خاطر تقيّه، از آن حضرت به عنوان عبد صالح، فقيه و عالم نيز تعبير كردهاند.
📚 بحار الانوار: ج ۴۸، ص ۹و۶١؛ جلاء العيون: ص ۵۲۴
#ذی_الحجه #میلاد_امام_کاظم
🆔 @TaghvimShia1
⚫ شهادت ميثم تمّار
در اين روز در سال ۶۰ ه.ق ميثم تمّار به دليل وفادارى به امام حسين عليهالسّلام به دست ابن زياد به دار آويخته شد و به شهادت رسيد.
امام علی علیهالسلام، میثم را از چگونگی شهادتش، قاتل وی و آويخته شدنش به درخت نخلی که آن را به او نشان داده بود، آگاه ساخته و به او بشارت داده بود که پاداش مقاومت او در برابر خواست ابن زیاد آن است که در آخرت، کنار امام در درجهای شایسته خواهد بود. گفته شده است میثم کنار آن درخت نماز میخواند و با آن سخن میگفت.
📚 اعلام الورى: ج۱، ص۳۴۳؛ الإرشاد مفید: ج١، ص٣٢٣
#ذی_الحجه #میثم_تمار
🆔 @TaghvimShia1
١.
⭕ روز مباهله و نزول آیه تطهير
اين روز از يك سو روز مباهله اهل بيت عليهم السّلام با نصارى نجران است و از سوى ديگر نزول آيه تطهير در شأن اهل بيت عليهم السّلام در اين روز بوده است.
هنگامى كه اين آيه نازل شد، پيامبر صلّىاللَّهعليهوآله، على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام را فرا خواند و فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى» «بار الها اينان اهل من هستند».
📚 بحار الانوار: ج۹۷، ص۱۶۸، ۳۸۴؛ تاريخ الخلفاء، ص۱۶۹
#ذی_الحجه #مباهله
🆔 @TaghvimShia1
٢.
🗞️ نامه پيامبر (ص) به نصاراى نجران
در سال دهم هجرى پيامبر صلىاللهعليهوآله نامه اى به نصاراى نجران فرستادند، به اين مضمون كه خداوند يكتا را عبادت كنند و مسلمان شوند، يا به مسلمين جزيه بدهند و به مذهب خود باشند وگرنه آماده جنگ باشند.
بنى نجران در كليساى بزرگ خود به مشورت پرداختند، عدهاى مانند سيّد كه از بزرگان قوم بود و عاقب كه اسقف نجران بود، مخالفت خود را با تسليم در برابر خواسته پيامبر (ص) اعلام كردند.
در مقابل عدهاى مانند ابوحارثه، اسقف اعظم نجران كه ۱۲۰ سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پيامبر (ص) موافق بودند.
بعد از دو روز مشورت قرار شد، كتاب «جامعه» را كه صفات پيامبرِ بعد از حضرت عيسى عليهالسّلام را ذكر كرده بود، بخوانند.
در حضور جمع مسيحيان و فرستادگان پيامبر (ص) فصلهاى جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصميم گرفتند هفتاد نفر از جمله سيّد و عاقب و ابوحارثه را براى تحقيق به مدينه بفرستند.
📚 بحار الانوار: ج۹۷، ص۱۶۸، ۳۸۴؛ تاريخ الخلفاء، ص۱۶۹
#ذی_الحجه #مباهله
🆔 @TaghvimShia1
٣.
🔸 نجرانيان در مدينه
آنان به مدينه آمدند و خدمت پيامبر صلىاللهعليهوآله شرفياب شدند. هرچه آن حضرت دليل و برهان آورد، آنان قبول نكردند و امر به مباهله واگذار شد.
جبرئيل عليه السّلام نازل شد و اين آيه را آورد:
«فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ»
«اگر كسى با تو مجادله كند بعد از علمى كه نزد تو آمده، بگو بيايد تا فرا خوانيم پسران خود و زنهاى خود و كسى كه به منزله جان ماست. آنگاه نفرين كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم». (آل عمران،۶۱)
لذا قرار بر مباهله شد و سيّد و عاقب به محل خود در خارج مدينه رفتند. آنان با يكديگر مشورت كردند و بعضى از علماى آنها گفتند: «اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعى كثير براى مباهله حاضر شود اين روش پادشاهان است و ترسى به خود راه ندهيد. ولى اگر خواص اهل بيت خود را آورد اين كار انبياء است».
📚 تفسير برهان: ج۱، ص ۲۸۷-٢٨٨
#ذی_الحجه #مباهله
🆔 @TaghvimShia1