eitaa logo
📌تقویم شیعه📜
363 دنبال‌کننده
8 عکس
2 ویدیو
0 فایل
🌱 ﷽ 🌱 ✨اینجا سعی داریم وقـايـع تاریخی مرتـبـط با زندگانی معصومین علیهم‌السلام رو کاملاً مستند و معتبر ارائه بدیم. ⚠️ نشر مطالب با ذکر لینک مجاز است❗ 💢 کانال اصلی‌مون: @Hadis_Shia برای بیان نظرات شما 👇 B2n.ir/w15631
مشاهده در ایتا
دانلود
۴. ⚡ دستور الهى براى مراسم غدير بعد از انجام اعمال حج دستور الهى رسيد كه علم و ودايع انبياء را به اميرالمؤمنين عليه‌السّلام تحويل دهند و امر ولايت آن حضرت را به مردم تبليغ نمايند. در منا پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله دوبار خطبه ايراد فرمودند، و اشاره كلّى به ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السّلام فرمودند. در مسجد خيف جبرئيل نازل شد كه خداوند مى‌فرمايد: ولايت على عليه‌السّلام را به مردم برسان ولى وعده محافظت از شرّ دشمنان را براى آن حضرت نياورد. در كراع الغميم، بار ديگر جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد كه: «فَلَعَلَّكَ تارِكٌ بَعْضَ ما يُوحى إلَيْكَ وَ ضائِقٌ بِهِ صَدْرُكَ»: «شايد تو ترك كنى بعضى از امورى را كه به تو وحى مى‌شود و سينه تو به خاطر آن گرفته باشد» (سوره هود: آيه ۱۲) باز اين بار هم امر ولايت مورد تأكيد قرار گرفت، ولى آيه اى دال بر محافظت آن حضرت از شرّ دشمنان نيامد. اوايل روز ۱۸ ذى الحجة به غدير خم رسيدند، و بار ديگر جبرئيل نازل شد و آيه ۶۷ سوره مائده را آورد كه شامل تبليغ ولايت مولا اميرالمؤمنين عليه‌السّلام و در امان بودن آن حضرت از شرّ منافقين بود. «يا أيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ إنَّ اللَّهَ لا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكافِرينَ»: «اى پيامبر تبليغ كن به مردم آن امرى را كه در باره على عليه‌السّلام از جانب خدا بر تو فرستاده شد و اگر اين كار را انجام ندهى رسالت الهى را تبليغ نكرده‌اى، و خدا تو را از شر مردم حفظ مى‌نمايد. خداوند كافران را هدايت نمى‌كند». 📚 بحار الانوار: ج ۳۷، ص۱۲۷ 🆔 @TaghvimShia1
۵. 🔹 پيامبر (ص) بر فراز منبر غدير هنگام ظهر، پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله بعد از نماز جماعت، بالاى منبرى كه زير دو درخت كهنسال بود و توسط سلمان و ابوذر و مقداد و عمار ساخته شده بود، رفتند و اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را بر فراز منبر يك پله پائين‌تر قرار دادند، در حالى كه عده‌اى از منافقين مقابل منبر بودند. بعد از بيان كلمات خويش درباره توحيد و صفات كمال حق تعالى و بيان قسمت عمده‌اى از احكام حلال و حرام دين خدا، گذشته عرب و زندگى و عقائد آنان و زحماتى كه آن حضرت كشيده‌اند را بيان داشتند. سپس فرمودند: «بين قرآن و اهل بيت عليهم‌السّلام اتصال ناگسستنى است و از يكديگر جدا نمى‌شوند تا روز قيامت كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. سپس قسمتى از فضائل و مناقب اميرالمؤمنين عليه‌السّلام را بيان فرمودند، و در باره امامت و ولايت آن حضرت و اولادشان تا حضرت مهدى عليه السّلام چند بار تأكيد كردند. سپس فرمودند: اى مردم، من در تبليغ آنچه خدا بر من نازل كرده كوتاهى نكردم. جبرئيل دوبار بر من نازل شد و از جانب خداوند متعال به من امر كرد كه در اين مكان به هر سفيد و سياهى از هر قبيله‌اى اعلام كنم كه على بن أبیطالب وصى و جانشين و امام بعد از من است. او بعد از خدا و رسولش ولى و صاحب شما و أولى بر همه شما از خود شماست. سپس فرمودند: من از جبرئيل خواستم كه از خداوند بخواهد مرا از تبليغ اين امر معذور بدارد، چون به كمى مؤمنين و زيادى منافقين و استهزاء كنندگان به اسلام آگاهم. آنگاه فرمودند: علی امام مبین است، روى بر مگردانيد از ولايت او. اوست كه هدايت به حق مى‌كند و عمل به آن مى‌نمايد. او را فضيلت دهيد كه خدا او را فضيلت داده و او را قبول كنيد كه خداوند او را منصوب نموده است. اى مردم، او امام از طرف خداست. منكر ولايت او آمرزيده نخواهد شد و توبه‌اش قبول نمى‌شود. بعد از من أفضل از همه زنان و مردان، على است. ملعون و مورد غضب الهى است كسى كه قول مرا ردّ كند و موافق آن نباشد. بدانيد جبرئيل خبر داد كه خداوند متعال مى‌فرمايد: هر كس با على دشمنى كند و او را دوست نداشته باشد لعنت و غضب من بر او باد. بعد فرمودند: خداوندا، تو شاهد باش. من رسالتم را ادا كردم. من رساندم آنچه فرموده بودى. من بر همگان واضح نمودم. آگاه باشيد، غير از برادرم على بن أبیطالب عليه‌السّلام ديگرى أميرالمؤمنين نيست. امارت مؤمنين بعد از من براى أحدى جز على بن أبیطالب عليه‌السّلام حلال نيست. 📚 بحار الانوار: ج۳۸، ص۳۴۴؛ الغدير: ج۱، ص۲۷۶ 🆔 @TaghvimShia1
۶. 💠 معرفى على بن أبیطالب (ع) در اينجا بازوى على عليه‌السّلام را گرفتند و در همين حال على (ع) دستان مباركش را به طرف آن حضرت بلند کرد. سپس پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله فرمود: «ألست أولى بكم من أنفسكم»؟ همه گفتند: «اللهم بلى». فرمود: «هذا على أخى و وصيى، من كنت مولاه فهذا على مولاه و هو على بن أبیطالب. هركس كه من مولى و صاحب اختيار او هستم اين على مولى و صاحب اختيار اوست. مكان و منزلت او مثل مكان و منزلت من نزد شماست. بار الها، دوست بدار هركس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هركس او را دشمن بدارد، و كلماتى ديگر براى تأكيد فرمان الهى و اقرار مردم بيان نمودند. سپس فرمودند: خبر غدير را حاضرين به غائبين و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند. 📚 بحار الانوار: ج۳۸، ص۳۴۴ 🆔 @TaghvimShia1
٧. 🤝 بيعت لسانى و عملى همين كه آن حضرت از منبر پائين آمدند، مردم با صداى بلند با زبان و دست بيعت كردند و پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله مى‌فرمود: «هنئونى هنئونى» به من تبريك بگوئيد. بعد دستور دادند تا چادرى جداگانه براى أميرالمؤمنين عليه‌السّلام زدند و فرمود: همه بروند و به آن حضرت سلام كنند و بگويند: «السّلام عليك يا أميرالمؤمنين». عمر آمد و سلام كرد و گفت: «بخ بخ يابن أبیطالب، أصبحت مولاى و مولى كل مؤمن و مؤمنة». ابوبكر نيز در اين تهنيت با عمر شريك بود. به نقلی بيعت سه روز طول كشيد و در اين سه روز نماز ظهر و عصر را با هم مى خواندند. بعد از نماز بيعت تا غروب ادامه داشت، و نماز مغرب و عشا را نيز با هم مى خواندند. 📚 الغدير: ج۱، ص۲۷۶؛ فيض العلام: ص۱۲۳ 🆔 @TaghvimShia1
٨. ✅ بيعت زنان براى بيعت زنان، ظرف آبى زير پرده اى قرار دادند، به طورى كه نصف ظرف در طرفى و نصف ديگر آن در طرف ديگر پرده قرار داشت. يك طرف أميرالمؤمنين عليه‌السّلام دست مبارك خود را داخل ظرف آب قرار داده بودند، و طرف ديگر زنها دست خود را مى‌گذاشتند و ضمن تبريك مى‌گفتند: «السّلام عليك يا أميرالمؤمنين». حضور حضرت صديقه طاهره سلام اللَّه عليها زينت بخش مراسم بود. از سوى ديگر بيعت عايشه اين سابقه او را در اذهان ثبت كرد تا روزى كه جنگ جمل را برپا كرد، و در مقابل صاحب غدير صف آرائى نمود و با خوارى و ذلّت از لشكر ولايت شكست خورد. 📚 بحار الانوار: ج۲۱، ص۳۸ 🆔 @TaghvimShia1
٩. 💎 نزول آیه إکمال دین بعد از اعلام ولايت در غدير، جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد: «الْيَوْمَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ ديناً» «امروز براى شما دينتان را كامل نمودم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دين شما راضى شدم». 📚 سوره مائده: آيه ۳ 🆔 @TaghvimShia1
١. 🔻 قتل عثمان در اين روز در سال ۳۴ هجری قمری عثمان بن عفان بعد از محاصره خانه او توسط مسلمين، در سن ۸۱ يا ۹۰ سالگى به دست مردى از اهل مصر كشته شد. عثمان را بعد از كشتن از خانه‌اش بيرون آوردند و در يكى از مزبله‌هاى مدينه انداختند. از ترس مهاجرين و انصار كسى او را دفن نمى‌كرد، تا بعد از سه روز با نيرنگ او را به مقبره يهوديان مدينه به نام «حش كوكب» بردند و دفن كردند. معاويه در دوران خلافتش خانه‌هاى بين اين قبرستان و بقيع را خراب كرد، و آن را به قبرستان مسلمين متّصل كرد! 📚 بحار الانوار: ج۹۵، ص۱۸۹؛ فيض العلام: ص۱۲۵ 🆔 @TaghvimShia1
٢. ❌ خلافت غاصبانه عثمان عثمان بعد از عمر بن خطاب به جاى او نشست. عمر در زمان حيات خود بارها گفته بود كه بعد از من خلافت از آن عثمان است. ولى به ظاهر امر خلافت را به شورى گذاشت، و آن را به گونه‌اى پيش بينى كرد كه سرانجامش خلافت عثمان شود. 📚 تاريخ دمشق: ج۳۹، ص۱۸۸-١٨٩ 🆔 @TaghvimShia1
٣. 🔺 قتل عثمان به دست مردم آخر الأمر تعداد زيادى از مردم كوفه و مصر و بصره به عنوان اعتراض نزد عثمان آمدند و چون او اوضاع را خطرناك ديد با واسطه قرار دادن أميرالمؤمنين عليه‌السّلام، وعده داد كه به درخواست آنها عمل كند، و حكّام را تعويض و حسن سيره و عدل را پيشه كند. امّا هنگامى كه معترضين به شهرهاى خود باز مى‌گشتند، پيك مخصوص عثمان را ديدند كه از بيراهه مى‌رود. او را گرفتند و نامه اى از طرف عثمان ديدند كه به والى مصر نوشته است: به محض آمدن اينها، يكى را بكش، و دست ديگرى را قطع كن... آنان برگشتند و افراد زيادى در مسير همراه آنها به مدينه آمدند و حدود پنجاه روز خانه او را محاصره كردند. عثمان در ايّام محاصره، از أميرالمؤمنين عليه‌السّلام آب طلبيد. حضرت سه مشك آب سرد بردند، ولى آخر الأمر معترضين به منزل او ريختند و مردى مصرى عثمان را كشت. گرچه بنى هاشم مانع شدند، و بنابر نقلى امام حسن عليه‌السّلام جراحت مختصرى برداشت و سر قنبر زخمى شد. 📚 مروج الذهب: ج۲، ص۳۵۳ 🆔 @TaghvimShia1
💠 خلافت ظاهرى أميرالمؤمنين عليه‌السّلام در روز قتل عثمان یعنی ١٨ ذی‌الحجه در سال ۳۴ هجری قمری مردم با أميرالمؤمنين عليه‌السّلام بيعت كردند. 💎 از نکات جالب توجه این است که خلافت واقعی امیرالمؤمنین عليه‌السلام در روز غدیر به امر الهی، با خلافت ظاهری آن حضرت به دست مردم، هر دو در روز ١٨ ذی‌الحجه رخ داده است. همچنین (همانطور که قبلاً بیان شد)، خلافت و جانشینی اوصیاءِ انبیاء نیز در چنین روزی اتفاق افتاده است. 📚 مستدرك سفينة البحار: ج۵، ص۲۱۲ 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ولادت امام کاظم علیه‌السلام عليه‌السّلام بنابرمشهور در روز ٢٠ ذی‌الحجه به سال ۱۲۸ ه.ق در «ابواء» بين مكه و مدينه حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام به دنيا آمدند. پدر والامقام آن حضرت امام صادق عليه‌السّلام و مادر ايشان حميدة المصفاة مى‌باشند. مشهورترين لقبهاى آن حضرت صالح، صابر، امين و كاظم، و مشهورترين كنيه آن حضرت ابوالحسن است. اگرچه امير المؤمنين عليه‌السّلام و امام زين العابدين عليه‌السّلام هم مكنى به اين لقب‌اند، ولى در كتب اخبار از امام كاظم عليه‌السّلام به ابوالحسن اول، و از امام رضا عليه‌السّلام به ابوالحسن ثانى و از حضرت هادى عليه‌السّلام به ابوالحسن ثالث تعبير مى‌كنند. البته گاهى به خاطر تقيّه، از آن حضرت به عنوان عبد صالح، فقيه و عالم نيز تعبير كرده‌اند. 📚 بحار الانوار: ج ۴۸، ص ۹و۶١؛ جلاء العيون: ص ۵۲۴ 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهادت ميثم تمّار در اين روز در سال ۶۰ ه.ق ميثم تمّار به دليل وفادارى به امام حسين عليه‌السّلام به دست ابن زياد به دار آويخته شد و به شهادت رسيد. امام علی علیه‌السلام، میثم را از چگونگی شهادتش، قاتل وی و آويخته شدنش به درخت نخلی که آن را به او نشان داده بود، آگاه ساخته و به او بشارت داده بود که پاداش مقاومت او در برابر خواست ابن زیاد آن است که در آخرت، کنار امام در درجه‌ای شایسته خواهد بود. گفته شده است میثم کنار آن درخت نماز می‌خواند و با آن سخن می‌گفت. 📚 اعلام الورى: ج۱، ص۳۴۳؛ الإرشاد مفید: ج١، ص٣٢٣ 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
١. ⭕ روز مباهله و نزول آیه تطهير اين روز از يك سو روز مباهله اهل بيت عليهم السّلام با نصارى نجران است و از سوى ديگر نزول آيه تطهير در شأن اهل بيت عليهم السّلام در اين روز بوده است. هنگامى كه اين آيه نازل شد، پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله، على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام را فرا خواند و فرمود: «اللهم هؤلاء اهلى» «بار الها اينان اهل من هستند». 📚 بحار الانوار: ج۹۷، ص۱۶۸، ۳۸۴؛ تاريخ الخلفاء، ص۱۶۹ 🆔 @TaghvimShia1
٢. 🗞️ نامه پيامبر (ص) به نصاراى نجران در سال دهم هجرى پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله نامه اى به نصاراى نجران فرستادند، به اين مضمون كه خداوند يكتا را عبادت كنند و مسلمان شوند، يا به مسلمين جزيه بدهند و به مذهب خود باشند وگرنه آماده جنگ باشند. بنى نجران در كليساى بزرگ خود به مشورت پرداختند، عده‌اى مانند سيّد كه از بزرگان قوم بود و عاقب كه اسقف نجران بود، مخالفت خود را با تسليم در برابر خواسته پيامبر (ص) اعلام كردند. در مقابل عده‌اى مانند ابوحارثه، اسقف اعظم نجران كه ۱۲۰ سال عمر داشت و در باطن مسلمان بود با امر پيامبر (ص) موافق بودند. بعد از دو روز مشورت قرار شد، كتاب «جامعه» را كه صفات پيامبرِ بعد از حضرت عيسى عليه‌السّلام را ذكر كرده بود، بخوانند. در حضور جمع مسيحيان و فرستادگان پيامبر (ص) فصلهاى جامعه قرائت شد و با اذعان به آنچه در جامعه آمده بود تصميم گرفتند هفتاد نفر از جمله سيّد و عاقب و ابوحارثه را براى تحقيق به مدينه بفرستند. 📚 بحار الانوار: ج۹۷، ص۱۶۸، ۳۸۴؛ تاريخ الخلفاء، ص۱۶۹ 🆔 @TaghvimShia1
٣. 🔸 نجرانيان در مدينه آنان به مدينه آمدند و خدمت پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله شرفياب شدند. هرچه آن حضرت دليل و برهان آورد، آنان قبول نكردند و امر به مباهله واگذار شد. جبرئيل عليه السّلام نازل شد و اين آيه را آورد: «فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ» «اگر كسى با تو مجادله كند بعد از علمى كه نزد تو آمده، بگو بيايد تا فرا خوانيم پسران خود و زنهاى خود و كسى كه به منزله جان ماست. آنگاه نفرين كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم». (آل عمران،۶۱) لذا قرار بر مباهله شد و سيّد و عاقب به محل خود در خارج مدينه رفتند. آنان با يكديگر مشورت كردند و بعضى از علماى آنها گفتند: «اگر فردا محمّد با اصحاب و جمعى كثير براى مباهله حاضر شود اين روش پادشاهان است و ترسى به خود راه ندهيد. ولى اگر خواص اهل بيت خود را آورد اين كار انبياء است». 📚 تفسير برهان: ج۱، ص ۲۸۷-٢٨٨ 🆔 @TaghvimShia1
۴. 🔹 مراسم مباهله روز ديگر هنگام بالا آمدن آفتاب، پيامبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله دست على بن أبیطالب عليه‌السّلام را گرفت و از حجره بيرون آمد. امام حسن و امام حسين عليهماالسّلام را پيش رو روانه فرمود و حضرت صديقه كبرى فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها از پشت سر آمدند، تا بين دو درختى كه قبلاً تعيين شده بود رسيدند. قبلاً به دستور حضرت زير آن دو درخت را جارو زدند، و به عنوان سايه بان عباى سياهى بالاى درخت قرار دادند. مسلمانان مدينه هم آمدند، بنى نجران هم با فرزندان خود آمدند. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله كسى را نزد سيّد و عاقب فرستاد كه ما آماده‌ايم. اسقف با همراهان آمد و گفت: به چه كسانى با ما مباهله مى كنيد؟ پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله فرمود: «با بهترين اهل زمين و نيكوترين جهانيان نزد خداوند متعال زيرا كه از طرف خداوند متعال امر شده‌ام كه آنها را بياورم»، و اشاره به آل عبا عليهم السّلام فرمودند. سيّد و عاقب و اسقف همين كه چشمشان به پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله و آل عبا عليهم السّلام افتاد، وحشت كردند به حدّى كه چهره هايشان زرد شد. ابوحارث كه ميل به اسلام داشت فرصت را مغتنم شمرده، پا پيش گذاشت و دست سيّد و عاقب را گرفته پس كشيد و آنها را نصيحت كرد و از عواقب اين مباهله مطلع كرد و گفت: صفات او و اهل بيت او را در كتابها خوانده‌اید. اين محمّد همان پيامبر است، مگر نمى‌بينيد ابرهاى سياه را، و دگرگونى آفتاب را، و شاخه‌هاى درختان را كه خم شده، و صداى مرغان، و دود سياه اطراف و آثار زلزله را كه در كوهها نمودار شده است. آن بزرگواران منتظرند كه دست به دعا بردارند. به خدا قسم اگر سخنى گويند از ما نشانى نمى‌ماند. برويم و با او صلح كنيم. 📚 تفسير برهان: ج۱، ص ۲۸۷-٢٨٨ 🆔 @TaghvimShia1
۵. 💠 پرهيز نجرانيان از مباهله ابوحارث نزد پیامبر آمد و مسلمان شد و عرض كرد: مردم نجران پشيمان شده‌اند. حضرت فرمود: اسلام بياورند. گفت: قبول نمى‌كنند. فرمود: آماده جنگ باشند. گفت: قدرت اين كار را ندارند، ولى حاضرند جزيه را قبول كنند. پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله به أميرالمؤمنين عليه‌السّلام فرمودند: «شرائط ذمّه و مقدار آن را به آنها بگوئيد». بعد از معيّن نمودن جزيه و شرائط آن، أميرالمؤمنين (ع) آنها را نزد پيامبر (ص) آوردند، و پيامبر (ص) فرمودند: «اگر با من و اين جماعت اهل بيت من مباهله مى‌نموديد، به صورت ميمون و خوك مى‌شديد و اين وادى بر شما آتش مى‌شد و يك سال نمى‌گذشت كه تمامى نصارى نابود مى‌شدند». 📚 تفسير برهان: ج۱، ص ۲۸۷-٢٨٨ 🆔 @TaghvimShia1
. 💎 روز خاتم بخشى در اين روز أميرالمؤمنين عليه‌السّلام در مسجد پيامبر صلى‌الله‌عليه‌وآله، انگشتر خود را در حالت ركوع به سائل بخشيد، و آيه مباركه ۵۵ سوره مائده در شأن آن حضرت نازل شد: «إنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» «سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند.» بزرگان اهل سنّت اتّفاق دارند كه آيه «انما وليكم اللَّه... » در شأن اميرالمؤمنين عليه‌السّلام نازل شده است. از أميرالمؤمنين (ع) معناى اين آيه شريفه را سؤال كردند كه مى‌فرمايد: «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» «نعمت خداوند را مى شناسند و سپس آن را انكار مى كنند» (نحل، ۸۳)، حضرت فرمودند: هنگامى كه آيه مباركه «انما وليكم اللَّه... » نازل شد، عده‌اى از اصحاب پیامبر در مسجد مدينه جمع شدند. بعضى به بعض ديگر گفتند: درباره اين آيه چه مى‌گوئيد؟ بعضى گفتند: اگر منكر اين آيه بشويم ساير آيات را هم بايد منكر شويم و اگر ايمان به اين آيه بياوريم و قبول كنيم براى ما ذلّت است؛ زيرا على بن أبیطالب عليه‌السّلام بر ما مسلّط مى‌شود. عده‌اى از منافقين گفتند: ما مى‌دانيم كه محمّد در آنچه مى‌گويد صادق است. او را به ظاهر دوست داريم، ولى از على در آنچه امر مى‌كند اطاعت نمى‌كنيم. حضرت فرمودند: در اين هنگام اين آيه نازل شد: «يعرفون نعمة اللَّه ثم ينكرونها... »، يعنى: ولايت على بن أبیطالب عليه‌السّلام را مى‌شناسند و حال اينكه اكثر آنها كه آن را مى‌شناسند نسبت به ولايت آن حضرت كافرند. بعضى از مخالفين گفته‌اند: براى كسى اتّفاق نيفتاده كه در يك زمان جمع بين دو عبادت مالى و بدنى بنمايد مگر براى على بن أبیطالب عليه‌السّلام، و براى أحدى نيامده از فضائل مثل آنچه براى على عليه‌السلام آمده است. 📚 تفسير برهان: ج۱، ص۴٧٩ 🆔 @TaghvimShia1
. ✨ نزول سوره هل أتى (انسان) در اين روز سوره «هل أتى» در شأن أميرالمؤمنين و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسين عليهم السّلام نازل شده است. اين مهم بعد از سه روز روزه آنان و اعطاى افطارشان به مسكين و يتيم و اسير بود كه آن طعام بهشتى نازل شد. در دو آیه شریفه ٨ و ٩ این سوره به این اطعام اشاره شده است: «وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا» و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» اطعام می‌کنند. «إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا» (و می‌گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می‌کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی‌خواهیم. امام صادق عليه‌السّلام فرمود: آن كاسه‌اى كه طعام از بهشت آوردند و آن بزرگواران ميل كردند نزد ماست و حضرت صاحب الامر عليه‌السّلام آن را ظاهر خواهد كرد، و طعام بهشتى از آن تناول خواهند فرمود. 📚 زاد المعاد: ص۳۰۱؛ مصباح المتهجد: ص۷۱۲ 🆔 @TaghvimShia1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا