🌐 صفحات «طاها مهاجر» در شبکههای اجتماعی
📣 #اطلاع_رسانی
🔷 تلگرام:
🔹 t.me/TahaMohajer1
🔶 ایتا:
🔸 eitaa.com/TahaMohajer1444
🔷 آیگپ:
🔹 iGap.net/TahaMohajer1444
🔶 اینستاگرام
🔸 instagram.com/mohammad.salar95
🔷 توئیتر
🔹twitter.com/TahaMohajer
🔶 آپارات:
🔸 aparat.com/TahaMohajer1444
❇️ وبلاگ:
🌐 www.TahaMohajer.blog.ir
@TahaMohajer1444
سکولاریسم Secularism
در اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17، دورهی #رنسانس واژهی #سکولاریسم در پیمان وستفالی به کار رفت. واژه سکولاریسم secularism برگرفته از واژه لاتینی secularis، مشتق از seculum به معنای «نیا» یا «گیتی» در برابر «مینو» است. به معنی واقعی کلمه، سکولاریسم #عرفیگرایی مینامند. مکتب سکولاریسم، مکتبی است که حضور #الله را در ابعاد مختلف زندگی بشر نظیر سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، دفاعی-امنیتی، علم، آموزش و پرورش، حکومت، اخلاق، و غیره را غائب و به مرور زمان نفی و حذف میکند.
سکولاریسم از زمانی آغاز شد که انگارهی قداستزدایی مطرح شد. با تقدسزدایی بود که سکولاریسم بوجود آمد. قداستزدایی با وارد کردن شک و شبهه بر عصمت انبیاء، ائمهی اطهار علیهمالسلام، کتب آسمانی به ویژه قرآن کریم پدید میآید. در حالیکه در آیهی 2 سورهی بقره، آمده است که «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ؛ در این کتاب (قرآن کریم)، برای #هدایت متقین هیچ شک و ریبی وجود ندارد.»
سکولاریسم، دنیاسازیِ بیتوجه به عقبا است. در این تلقی، دنیا باید ساخته شود. world حاصلجمع دو واژه weor و old به معنای قدمت بشر است. یعنی همهی مدلها و قوانینی که بشرهای قبل از امروز بر جای گذاشتهاند روی هم جمع شده و مجموعه قوانینی ساخته که در نگاه انسان امروز عرف تلقی میشوند. در قرآن کریم بارها بیان شده که «هرگاه به آنها گفته شد چرا ایمان نمیآورید پاسخ میگفتند: چون نیاکان و اجداد ما به این صورت بودند.» حال نیز گفته میشود که عرف است. عرف یا دنیویت یعنی نفی حرام و نفی حلال و نفی مستحب و نفی مکروه؛ حد وسطِ مباح، باقی مانده تا همهی اعمال و رفتار انسان با آن دیده و سنجیده شود. مباح گرفتن همهچیز همان اباحیگری یا #لیبرالیسم است.
به کانال «جنبش مردمی رهایی از لیبرالیسم» بپیوندید: @NoLiberalism
#ثنویت_توحیدی #انقلابی و #غیرانقلابی
#غیرانقلابی #لیبرال #سکولار
@TahaMohajer1444
حکمت عقل / عقل از سوی الله، حباء میشود!
* الْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اللَّه
واژهی «Reason» در قرن هفدهم میلادی به کار رفت اما این واژه چه معنیای دارد؟! همانطور که گفته شد برای دسترسی به مفهوم واقعی و حقیقی یک واژه، باید آن واژه را نخست ریشهشناسی کنیم، سپس از منظر اصطلاح و مفهوم آن در دورههای متعدد، مفهومشناسی کرد:
https://eitaa.com/TahaMohajer1444/7
واژهی انگلیسی «Reason» از ریشهی لاتینی «ration» مشتق شده و در زبان یونانی معادل «Nous» بوده است. واژهی «Intellect» هم نیز معادل ریزن به کار میرود. همچنین در زبان فارسی ریزِن به «خِرَد» و «اندیشه» و در عربی به «فهم» و «تفکر» ترجمه میشود که به هیچ عنوان نمیتوان این واژهها را معادل هم دانست زیرا برداشت مفهومی از هر واژه در هر زبان منحصر به فرد است. بزرگترین انحرافی که در طول تاریخ صورت گرفت این بود که بین ریزن و #عقل خلط کردند کما اینکه واژهی #عقل یک واژهی قرآنی است که هیچ قرابتی با معادلهای ترجمهای خود در زبانهای عربی و حتی فارسی ندارد. «عقل» در لغت به معنی «بازداشتن» و «منع» است و از این رو به این نام خوانده شده است که شبیه عقالِ شتر است؛ چون همانطور که افسار شتر، وی را از بیراهه رفتن باز میدارد. عقل نیز صاحبش را از#جهل و عدول راه راست بازمیدارد.
ریشهی «عقل» در قرآن کریم، 49 بار تکرار شده است. حوزهی تعقل در قرآن کریم، به قلب انسان برمیگردد. قلب انسان، مانند قطبنمایی است که گاهی نور ایمان به آن میتابد و گاهی نیز در تاریکی کفر میماند؛ گاهی در شک است و گاهی در یقین [سوره توبه آیه 110]. در اصول کافی آمده است که: «قَالَ الرِّضَا عَلَیهِالسَّلام: الْعَقْلُ حِبَاءٌ مِنَ اللَّهِ وَ الْأَدَبُ كُلْفَةٌ فَمَنْ تَكَلَّفَ الْأَدَبَ قَدَرَ عَلَيْهِ وَ مَنْ تَكَلَّفَ الْعَقْلَ لَمْ يَزْدَدْ بِذَلِكَ إِلَّا جَهْلا ؛ امام رضا علیه اسلام میفرمایند: عقل از سوی الله، حباء (هدیه) میشود و ادب با رنج سختى به دست آيد پس كسى كه در كسب ادب زحمت كشد آن را به دست آرد و كسى كه در كسب عقل رنج برد بر نادانى خويش افزايد. [اصول کافی؛ ج1؛ ص234]» لذا حکمت عقل، مکتب حباء را برمیتابد. انسان خود نمیتواند با تلاش و کوشش آن را کسب نماید؛ در حالیکه #ادب به دست آوردنی است. فلذا باید تلاش و کوشش خود را معطوف به کسب ادب نماید هر چند که این تکلیف همراه با پذیرش رنج و سختی باشد. انسان برای تعقل به «قوام» که در لغت به غذایی گفته میشود که برای انسان کافی باشد، نیاز دارد که در اصطلاح به معنی «بنمایه» و «اساس» چیزی اطلاق میشود که آن را کفایت نماید. زیرا «قوام» انسان در «عقل» او است. قوام، به عنوان قاعدهای از #حکمت عقل مبتنی بر مکتب حباء، به تبیین چسیتی، چرایی و چگونگی برتافتن عقل به عنوان بنمایهی انسان و پایه و اساس دین است، میپردازد.
امام جعفر صادق علیهالسلام در حدیث #جنود_عقل_و_جهل، ثنویت عقل و جهل را در #توحید_جعفری میبیند؛ توحید جعفری، توحیدی است که دو ستون #عقل و #جهل را معلوم نموده و ستون جهل را میزداید؛ این زمانی محقق میشود که در ما رکن عقل باشد و با جهل به تقابل خیزد.
مکتب #رسیونالیسم یا خِرَدگراییِ شمارشگر، مکتبی است که اصالت را به خِرَد میدهند که با تکیه بر اصول منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار به کار گرفته میشود. رسیونالیسم توسط دکارت در فرانسه، مال برانش و اسپینوزا، آن را پایهگذاری کردند. به غلط در بین دانشگاهیان و کتب متعدد، رسیونالیسم را به #عقلگرایی ترجمه کردند در حالیکه معادل خردگرایی است.
بعد از فلاسفه خِرَدگرایی، تجربهگرایان انگلیسی، به این نتیجه رسیدند که منشأِ شناختِ بشر در واقع تمام از تجربهی حسی و حواس پنجگانه است نه عقل! حال اینکه آنان نه انسان را از منظر کیسیتی میشناسند و نه عقل را؛ زیرا که آنان همه چیز را مبتنی بر حس [ #امپرسیسم] و تجربه [#پوزیتیویسم] میسنجند و به دنبال اثبات آن هستند!
در نتیجه، عقل، دهنه و مهار فکر و خیال است که معیار آن برای تحدید فکر و خیال، #حدود_الهی است. به شهادت #قرآن_کریم، همه از نعمت عقل برخوردار نیستند: «أَکثَرُهُم لَایَعقِلُونَ» اگر #تقوا ورزیده و لایق شدیم، قلب ما آمادهی تعقل میشود در این صورت خدا عقل را به انسان #حباء میکند. عقل و #وحی دو روی یک سکهاند؛ زیرا هر دو با معیننمودن حدود الهی، عمل ما را تحدید و کنترل میکنند. پس عقل، حجت و رسول درون در نسبت با آوردهی حجت و رسول بیرون (وحی) است.
با نشر این #مفهوم_قرآنی، برای تبدیل شدن آن به گفتمان عمومی قدمی برداریم. إنشاءالله
#ثنویت_توحیدی #انقلابی و #غیرانقلابی
#لیبرال #سکولار #امانیسم
#کلبه_کرامت
@TahaMohajer1444
اثباتگرایی Positivism و حسگرایی Empiricism
واژه «Positive» از ریشهی لاتینی «positivus» مشتق شده و مفهومی مدرن است که توسط آگوست کُنت وضع گردیده است. «پوزیتیو» در زبان عربی به «مثبت» در مقابل منفی، و به «محصّل» و «واقعی» در مقابل خیالی ترجمه شده و در اصطلاح «اثبات» و «تحصل» به کار میرود.
مکتب #پوزیتیویسم یا #اثباتگرایی، مکتبی است که معرفت بشری را بر پایهی #اثبات میدانند. پوزیتیو یعنی برای هر واقعیتی که مشاهده میشود، نگاتیو (فرمول) تهیه شده و آن را روش کرد؛ سپس هرگاه از این روش استفاده شد، کاری پوزیتیویستی انجام شده است. برای مثال، سیبی از درخت میافتد و بر اساس این اتفاق، فرمول سقوط کشف میشود، سپس استفاده از این فرمول برای موارد دیگر، کاری پوزیتیویستی است. صددرصد علومی که در دانشگاهها ارائه میشود، اینگونه هستند. اما آیا این روندی که در علوم نظیر فلسفه، فیزیک، ریاضی، اقتصاد، حقوق، جامعهشناسی، روانشناسی، عمران، کشاورزی و رشتههای مختلف دیگر طی شده است و به نتایجی رسیدند که آن نتایج، مستند و نگارش شده و حتی برخی از تجربهها به نتایج درستی رسیده، به معرفت نیل پیدا میکند؟ تمام معرفت تنها این علوم تجربی است؟! آیا هرکسی چنین مدارج و مراحلی را طی نمود، #انسان به عالیترین سطح #معرفت رسیده است؟
اما در مکتب #امپریسیسم Empiricism، برپایهی تجربه، دانش شکل میگیرد و معرفت بشری نمیتواند از مرزهای تجربهی حسی فراتر رود. از فیلسوفان تجربهگرا میتوان از جرج بارکلی، #جان_لاک و #دیوید_هیوم نام برد. این مکتب مقابل خردگرایی یا #رسیونالیسم است.
در #قرآن_کریم مشاهده میگردد که برخی از افراد قوم بنیاسرائیل، علم الله را محدود به ظواهر امور مادی میدانستند اما قرآن کریم با تکیه بر حاضر و ناظربودن خداوند متعال و آگاهی او بر همه امور پیدا و پنهان، بر تصور #باطل آنها که از عقیده به #ماتریالیسم (اصالت ماده) و حس ناشی میشد، خط بطلان کشیده و مبارزه خود را با این عقاید پوچ اعلام نموده است. یکی از عواملی که منجر به #حسگرایی میشود، #جهل است. قرآن کریم اشاره به این عامل میفرماید: «وقالوا ما هي إلا حياتنا الدنيا نموت ونحيا وما يهلكنا إلا الدهر وما لهم بذلك من علم إن هم إلا يظنون؛ و گفتند: زندگى جز همين زندگى دنيا نيست دستهاى مىميرند و دستهاى ديگر زنده مىشوند و ما را جز روزگار هلاك نمىكند اينان هيچ علمى به سخنان خود ندارند و جز مظنه و پندار دليلى ندارند.». خداوند در این آیات قرآن حکیم به نقل سخن «دهریون» پرداخته، که مبدأ و معاد را انکار میکنند؛ اما هیچ دلیلی بر انکار خود ندارند، بلکه #جهل، آنها را بر این عقیده واداشته است. و علت دیگری که در قرآن حکیم برای حسگرایی بیان شده، روحیهی استکباری است: «وقال الذين لا يرجون لقاءنا لولا أنزل علينا الملائكة أو نرى ربنا لقد استكبروا في أنفسهم وعتوا عتوا كبيرا؛ كسانى كه معاد را منكرند، گويند: چرا ملائکه به ما نازل نمىشوند يا چرا پروردگار خويش را نمىبينيم؟! حقا كه خويش را سخت بزرگ شمردند و زيادهروى كردند، زيادهروى کبیر! [سوره فرقان آیه 21]»؛ بیان کلی آیه این است که کفار به دلیل روحیهی استکباری از رسولالله، ایمان آوردنشان را مشروط به اینکه خدا و ملائکه را به صورت حسی مشاهده کنند!
معرفت بشری بر مبنای ایدئولوژی #پوزیتیویسم و #امپریسیسم تنها مبتنی بر «حس» و «تجربه» موضوعیت مییابد، فلذا آنچه که به واسطهی حواس و دادههای حسی «اثبات» نشود نهتنها علم نیست بلکه مهمل و بیمعنا تلقی میشود. در نهایت نیز در قرن بیستم میلادی ایدئولوژی «نئوپوزیتیویسم» در ادامهی مکتب پوزیتیویسم، حتی از برتافتن گزارههای «متافیزیکی» سرباز میزند.
«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ خلق نکردم جن و انس را جزء اینکه مرا عبادت کنند. [سوره ذاریات آیه 56]» مفسرین «لِيَعْبُدُونِ» را ناظر به «لِيَعْرِفُون» دیدند. معنای این نیست که «عَبَدَ» به معنای «عَرَفَ» است یا #عبادت به معنای #معرفت است، خیر؛ بلکه به معنای این است که عبادت بدون معرفت امکان ندارد و عبادت نیست. جامعهای که به عبودیت خدا میرسد، یعنی به معرفت کامل خدا میرسد، تخلق به اخلاقالله پیدا میکند؛ این، آن نهایت کمال انسانی است. بنابراین هدف نهایی معرفت است. البته هدف قبل از آن؛ ایجاد #جامعه_اسلامی است که هدف بسیار بزرگ و بسیار والایی است.
#ثنویت_توحیدی #انقلابی و #غیرانقلابی
#لیبرال #سکولار #امانیسم #مدرنیسم #مدرنیته #استکبار #کلبه_کرامت
@TahaMohajer1444
اومانیسم Humanism
ريشهی اين واژه، «Humdle» است و از واژه لاتين «Humus» به معني خاک يا زمين مشتق شده است.
مکتب #اومانیسم یا بشرگرایی، مکتبی است که #بشر را در کانون مناسبات هستی قرار میدهد، و همه چیز و همه کس با بشر تعریف میشود. حتی خدا در اومانیسم نیز در نسبت با بشر دیده و تبیین میشود.
اومانیستها به یک مکتب فکری معتقدند که موجود انسانی را با سایر گونههای #حیات متمایز است. مبتنی بر این تعریف «Human Rights» (مسامحتاً #حقوق_بشر) به وجود آمد؛ اما آیا این #هیومن_رایتز همان حقوق بشر به معنی واقعی و حقیقی کلمه است؟
معنای واقعی و حقیقی هر واژه و مفهومی به این دلیل مهم است که با وجود تنوع فرهنگها در کنار بنمایههای فلسفی و عقیدتی کشورهای مختلف باعث میشود هنگام ترجمه از زبانی به زبان دیگر معنای اصلی را از دست داده و گاه به شکلی متفاوت حقیقی خود ترجمه شود؛ نتیجه این امر بههمریختگی معنایی و آشفتگی معرفتی در زبان مقصد است. براستی «Human Rights» چیست؟ آیا «Human Rights» همان «حقوق بشر» است؟
واژهی «Truth» انگلیسی، و واژهی «Veritas» لاتینی، مابهازای واژهی «درستی» در فارسی هستند، لیکن معادل واژهی «حق» و «حقیقت» قرآنی نیستند، بلکه واژهی عربی «صحیح» را میتوان نزدیکترین مفهوم به آنها در نظر گرفت. Rights به عملکردن و قضاوتکردن بر طبق آنچه Truth است گفته میشود. فلذا ایدئولوژی «راستی» در راستای تحقق آنچه «درست» است، صورت میپذیرد. مبتنی بر ایدئولوژی راستی، عبارتهایی نظیر «Human Rights»، «Political Rights» و «Civil Rights» تدوین میشود.
اومانیسم آمد تا ارزش و عاملیت انسانها را به صورت فردی و جمعی فراهم کند. آنچه که در قلب و نقطهی کانونی اومانیسم موضوعیت دارد این است که "انسان چه میخواهد؟". نیازهای انسان را مبتنی بر رفتار مطالعه نمودند اما چرا انسانِ #اومانیست، عمیقاً از زندگی و حیات خود، لذت نمیبرد؟ چرا انسانِ اومانیست، ناآرام است؟ چرا انسان با #علوم_انسانی، نمیتواند خیر و مصلحت خودش را بسنجد و تشخیص دهد؟ آیا هر چیزی انسان میخواهد، لزوماً مطلوب وی است؟ چرا در جوامع گوناگون، انسانِ اومانیست، مشکل روحی و روانی دارد؟ و سوالاتی از این دست ... .
#ثنویت_توحیدی #انقلابی و #غیرانقلابی | #حق و #باطل
#لیبرال #سکولار #امانیسم #مدرنیسم #مدرنیته #استکبار #سوپرپارادایم_امانیسم #ابرپارادایم_امانیسم #انسان_محوری #انسان_گرایی #بشر_گرایی #کلبه_کرامت
#Human_Rights #هیومن_رایتس
@TahaMohajer1444
1. حتی اگر FATF هم اجرا شود، تأثیری در تبادلات مالی و بانکی ندارد. چون در بیانیههای مرتبط با ایران وعدهی رفع تحریمهای یانکی را ندادهاند. مثلاً پس از امضای توافقنامهی دولت روحانی با FATF در خرداد 95، نیروی ویژه در تاریخ ژوئن 2016 طی بیانیهای از پیوستن ایران به FATF خوشآمد میگوید؛ 📖بیانیهای که تأکید میکند اگر ایران پیشرفت کافی در اجرای طرح اقدام نداشته باشد، نیروی ویژه اقدامات متقابل انجام میدهد و همچنین، اگر طی 12 ماه به تمام تعهداتش عمل کند، نیروی ویژه گامهای بعدی رو انجام میدهد📖
پس هدف پذیرش FATF رفع تحریمها بوده یا گامهای بعدی؟!!
در بندهای FATF، ایران تعهد داده که دو کنوانسیون پالزمو و CFT تصویب و اجرا کنند! در توصیههای FATF، بایستی کامل کنوانسیونهای وین، پالرمو، سازمان ملل متحد علیه فساد و CFT اجرا شود.
2. نیروی ویژه اقدام مالی FATF، پازلی از محاصرهی مالی ایران در جنگ مالی-ارزی آمریکاست؛ ایسا، کاتسا و یو-ترن از آمریکا و FATF، پالرمو و CFT از نهادهای بینالمللی (UN).
3. در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم CFT، طبق تعریف آمریکا و اروپای مستکبر از تروریسم شامل حزبالله لبنان، حماس، ملت سوریه، عراق و یمن، و کسانیکه در مقابل سلطهجوییها و ظلمهای آنها مقاومت کند، میشوند. درحالی که از نظرِ ما از جنبشهای آزادیبخش تلقی میشوند.
4. در دورهی قبلی مجلس، جهت از بین بردن هرگونه بهانهای، قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم براساس اهداف نظام اسلامی و قانون اساسی ج.ا.ایران در 13 بهمن 1394 تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان از سوی رئیس (سخنگوی) مجلس آقای لاریجانی به رئیس جمهوری آقای روحانی ابلاغ شد. سوال مهم و کلیدی این است که با وجود قانون مصوب مبارزه با تأمین مالی تروریسم در داخل کشور، چه نیازی به تعهد دادن به طرف غربی است؟ قانون مطلوب آمریکا و اروپا در زمینهی تروریسم، چه تفاوتی با قانون مصوب نظام جمهوری اسلامی ایران که خواستهی آنها را تأمین نکرده و دولت آقای روحانی نیز متأسفانه با تمکین خواستههای آنها لایحه جدید قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به مجلس ارائه داده است؟
5. دولت روحانی سعی کرده تا مشکلی که «نهضتهای آزادیبخش و مبارزات گروههای مقاومت و ایران» در پیوستن به CFT به وجود میآید اعلامیهای تفسیری حل کند؛ در حالیکه این اعلامیه تفسیری دولت صرفاً مصرف داخلی داشته و هیچگونه ارزش حقوقی نداشته و نمیتواند به عنوان حقالشرط نسبت به مواد کنوانسیون تلقی شود. در بیانیه 27 ژوئن 2016، آمده است: 📖ایران ذیل بیانیه عمومی FATF باقی خواهد ماند تا وقتی که طرح اقدام، به صورت کامل اجرا شود. ... FATF قویا از ایران می خواهد که به صورت کامل نواقص مربوط به پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را اجرا کند.📖
6. چرا مجلس خودش برای موضوع مبارزه با تروریسم، قانون نمیگذارد؟! وقتی میشود قوانین داخلی داشت، چرا متعهد به قوانین کنوانسیونهای بینالمللی شویم که یقهگیری نهادهای بینالمللی از ایران باشد؟
«لن تَرْضىَ عَنكَ الْيهَُودُ وَ لَا النَّصَارَى حَتىَ تَتَّبِعَ مِلَّتهَُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُْدَى وَ لَئنِِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلىٍِ وَ لَا نَصِير؛ ترجمه: يهود و نصارى هرگز از تو راضى نمىشوند مگر وقتى كه از كيش آنان پيروى كنى بگو تنها هدايت، هدايت خدا است و اگر هوى و هوسهاى آنان را پيروى كنى بعد از آن علمى كه روزيت شد، آن وقت از ناحيه خدا نه سرپرستى خواهى داشت و نه ياورى!»
دنیای استکبار به کمتر از محو کامل هویت دینیِ شما راضی نیست و این پیشروی هیچ حدیقفی ندارد.
#نه_به_FATF
#خود_تحریمی
@TahaMohajer1444
📖 آموزگارانمان هیچگاه به ما نگفتند که آنچه یاد میگیریم بیشینهسازی بازده مالی برای کسانی است که پول دارند - یعنی ثروتمندتر کردن افراد ثروتمند. همچنین اشارهای به این موضوع نکردند که اگر این سازوکار را دنبال کنیم، روشهایی که ما آموختیم احتمالاً منجر به ایجاد ثروت خیالی میشود. چنین مفهومی از ثروت وجود نداشت.
غرق در جزئیات محاسباتمان، هیچگاه نپرسیدیم #پول_چیست؟ چرا باید فرض بگیریم که بیشینهسازی مالی به بیشینهشدن ارزشهای اقتصادی واقعی میانجامد؟ به یاد ندارم که چنین سؤالهایی اصلاً به ذهنم خطور کرده باشند. اگر هم پیش میآمد، از ترس اینکه به چشم نادان نگریسته شوم، آنها را مطرح نکردم. 📖
(https://www.instagram.com/p/B5uTxvqn2Ww/)📒دیوید کورتن، «سرمایهداری فردا؟» ثروت خیالی یا ثروت واقعی، ص 33.
📝 یادداشت 1: فیلسوفی میگفت "اگر به پرسشهای جدید، پاسخ قدیمی دادید، #بحران پدید میآید." امروز اقشار مختلف جامعه پرسشهای جدیدی دارند که هم در #دانشگاه و هم در #حوزه_علمیه به این پرسشها، پاسخ قدیمی و کهنهای میدهند که درد امروزی رو نمیتواند دوا کند. آموزگاران ما به مثابه یک دستگاه ضبط یا وویس ریکوردر هستند؛ یعنی وقتی با دلایل موجه و غیرموجه نتوانید نمرهی قبولی رو بگیرید، مجبورید همان واحدها رو بگذرونید و مجدداً در جلسات و کلاسها حضور داشته باشید، میبینید آموزگار شما، همان مطالب و موضوعاتی که در نوبت یا ترم قبلی گذروندید رو تکرار میکند؛ همان جزوهای رو بیان میکند که ترم گذشته بیان کرده بود! لذا توجه نکنید چرا ما در کشور، حرف جدیدی رو از دانشگاهها و حوزههای علمیه نمیشنوید!
📝 یادداشت 2: زعیمی میفرمود " #التقاطی_فکر_کردن، خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است که نتيجه و ثمره تلخ اين نوع تفكر در سالهاى آينده روشن مىگردد." ما هر مفهومی رو در وادی خودش باید بررسی و به آن بپردازیم. «سوپرپارادایم اومانیسم»، با محوریت بشر و پیرامونیِ خدا و بشر، انسانها از نور به سمت ظلمات خارج میشوند و در «ابروادی خداگرایی»، با محوریت #الله و پیرامونیِ بشر، انسان از ظلمات به سمت نور خارج میشود. امروز بزرگترین مشکلی که داریم این است که بین مفاهیم، گُم میشویم و آنها رو با هم خلط میکنیم.
پوشهی سهزبانهی یک انسان ایرانی:
📁 فارسی
📁 قرآنی / عربی [قرآنی فراتر از عربی بودنه هست]
📁 انگلیسی
بزرگترین اشتباه علما و دانشمندان #جهان_اسلام این بوده که بین این مفاهیم، تفکیکی قائل نشدند و سعی داشته باشند که هر مفهومی رو در پوشهی خودش، بشکافد و روی آن تعمق کند.
یکی از آنها این بوده است که اکانتینگ Accounting انگلیسی رو معادل حسابداری قرآنی گرفتیم. ما مفهوم حسابداری قرآنی رو محدود و مادی کردیم و از ظرفیت به مثابه یک اقیانوس تبدیل به ظرفیت به مثابه یک لیوان نمودیم. اگر آمدید پدیدههایی که از غرب و شرق کپی و ترجمه شده، واژهی "اسلامی" اضافه کردید، فرض نگیرید که جامعهی ما اسلامی شده است! خیر؛ عمدهی زیرنظامها، نه دولتِ ما و نه جامعه ما اسلامی نشده و نیستند.
مقصر اصلی و نابسامانی در جهان، عموماً و در ایران خصوصاً دانشگاه و حوزهی علمیه هست. کموبیش امام جامعه صدبار مطالبهای که داشته این بوده که این کرسیهای نظریهپردازی و آزاداندیشی رو در حوزه علمیه و دانشگاه برگزار کنید، در حالیکه این نیاز برآورده نشد.
جمهوری اسلامی گرفتارِ متحجرین در حوزه علمیه و #تربیت_یافتگان_غرب_و_شرق (چه دانشآموخته داخل باشد چه در خارج!) در دانشگاه میباشد.
در تعقیبات نماز عصر قرائت میکنیم «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَايَنْفَعُ | خدایا به تو پناه میآورم از علم و دانشی که نفع و سودی ندارد»
بحمدلله نظام اندیشکدهای درون نظام جمهوری اسلامی با رویکرد مطالعاتی تطبیقی (یعنی مطالعه تطبیقی بیشرفته درون چهارچوب تصوری و نظام فکری آنچه در مدرنیسم وجود دارد و آنچه در اسلام و #معرفت_توحیدی) میبینید #جهان_اسلام فراتر از #جهان_استکبار و #مدرنیسم، حرف برای گفتن دارد.
💠 در سایت کلبه کرامت (کرسی نظریهپردازی دانش دکترینولوژی با معلمی استاد #حسن_عباسی) سرفصلها و جلسات رو به صورت آنلاین ببینید و یا دریافت نمائید.
@TahaMohajer1444
هدایت شده از مبارز راوندی
🔰 تا شرک و كفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستيم. ما بر سر شهر و مملكت با كسى دعوا نداريم. ما تصميم داريم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفيع كرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوريم.
💠 امام خمینی رحمةاللهعلیه
🗓 ۲۹ تیر ۱۳۶۷
📗 صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۸۸.
@MobarezRavandi
هدایت شده از مبارز راوندی
💠 این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشت، قطعاً انقلابی است
🌸 شاخص اول، پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب؛
🌸 شاخص دوم، هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمانهای انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آنها داشته باشیم؛
🌸 شاخص سوم، پایبندی به استقلال همهجانبهی کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهمتر از همه است- و استقلال امنیّتی؛
🌸 شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشهی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشهی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را #جهاد_کبیر نام نهاده است؛
🌸 شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است.
🔺 این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن، همانطور که عرض کردیم، مختلف است.
💎 بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی) در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهاللهعلیه)، مورخ ۱۴ خرداد ۱۳۹۵.
@MobarezRavandi
هدایت شده از مبارز راوندی
🔰 #جنگ_احزاب آخرين تلاش مشركان براى ايجاد يك جبهه قوى و همگانى بر ضد اسلام بود.
🔺در این جنگ سه جبهه فشار در مقابل مسلمین صفآرایی شد:
۱- جبهه تهدید و تهاجم نظامی
۲- جبهه جنگ تحمیلی اقتصادی
۳- جبهه فتنه منافقین داخلی
⬅️ رسول اکرم(ص) در جنگ احزاب، سه جبهه تنظیم نمود:
1️⃣ حفر خندق به دور شهر و مقابله نظامی
2️⃣ مقابله با فتنهگری فتنهگران داخلی
3️⃣ دیپلماسی اقتصادی و عمومی
✅ نکته مهم: هر سه محورِ فشار به مرور خنثی شد و مسلمین توانستند از این تنگنا خارج شوند.
💚جنگ احزاب، فرآیند تکامل توحیدی یک جامعهی دینی است.
@TahaMohajer1444
@MobarezRavandi
هدایت شده از مبارز راوندی
❓چرا بازخوانی جنگ احزاب در شرایط کنونی حائز اهمیت بسزایی است؟
🔺در جنگ احزاب، سه جبهه مقابل رسول اکرم(ص) گشوده شد:
۱- جبهه تهدید و تهاجم نظامی
۲- جبهه جنگ تحمیلی اقتصادی
۳- جبهه فتنه منافقین داخلی
🔴 اما جبهه سوم، و ما ادراک ما جبهه نفاق!
🔻خط نفاق داخلی، که از صدر اسلام باقی ماند، ریشه دواند و در همهی برهههای حساس تاریخی، خنجر خود را بر اسلام فرود آورد. خط سوم یعنی جبهه منافقین داخلی، در آن شرایط بسیار بسیار دشوار و طاقتفرسا، یک سوم از انرژی و توان رسول اکرم (ص) و یارانشان را گرفت!
🔺امام خمینی(ره) میفرمودند: «منافقینند که از کفار بدترند.» پس از سال ۱۳۶۱ خط نفاق جدیدی در اسلام شکل گرفت که بروز آن در فتنه سال ۷۸، ۸۸، ۹۶ و اکنون دیده میشود. هنوز پیکر مطهر سیدالشهداء مقاومت تدفین نشده، سخن از سازش میزنند تا میان مردم برای #انتقام_سخت تردید و دودلی ایجاد کنند.
🔺همان کسانی که تا همین دو هفته قبل میگفتند «اگر یک درصد هم احتمال بدهیم ترامپ به عهد خود وفا میکند، با او مذاکره خواهیم کرد» در حالی که همزمان کارشناسان آمریکایی از لزوم حمله به سپاه قدس میگفتند، امروز به صف شدند تا #انتقام_سخت را برای نظام هزینهبر جلوه دهند.
🔺تلخی ماجرا اینجاست که همان مماشات و تعارفاتی که نزدیکان پیامبر(ص) داشتند و سبب شد تا خط نفاق تا امروز مانده، ریشه دوانده و به اسلام ضربه بزند، در انقلاب اسلامی نیز تکرار میشود.
☑️ #انتقام_سخت از آمریکا #انتقام_سختتر از منافقین داخلی
🔺صدر اسلام، کسانی چون ابوذر را که مقابل خط نفاق داخلی ایستاده بود، متهم به تندی میکردند؛ اما امروز قضاوت تاریخ در این باره روشن است؛ حتی میگوییم باید بسیار شدیدتر برخورد میکردند.
🔺اگر قضاوت امروز ما درباره پیشینیان، بسته به این معیار است که آیا توانستند در زمان مشخص، حق و باطل را تشخیص داده و در جای مشخص قرار بگیرند؛ پس بدانیم همین قضاوت برای ما در دادگاه آیندگان نیز خواهد بود.
☑️ #انتقام_سخت از آمریکا #انتقام_سختتر از منافقین داخلی
@TahaMohajer1444
@MobarezRavandi
طاها مهاجر | محمد سالار
🔰 #جنگ_احزاب آخرين تلاش مشركان براى ايجاد يك جبهه قوى و همگانى بر ضد اسلام بود. 🔺در این جنگ سه جبهه
💬 جناب آقای زیباکلام @sadeghZibakalam؛ به فرض، مصادرهی سیاسیست! در طول بیست سال گذشته، یک شهید، نه یک مَرد از جریان فاسد اصلاحطلب نشان دهید که حاضر باشد از وطنش دفاع کرده باشد؟!
#انتقام_سخت از آمریکا
#انتقام_سختتر از منافقین داخلی
✍️ محمد سالار
https://twitter.com/TahaMohajer/status/1214511754085990401
@TahaMohajer1444
@MobarezRavandi
طاها مهاجر | محمد سالار
🔰 #جنگ_احزاب آخرين تلاش مشركان براى ايجاد يك جبهه قوى و همگانى بر ضد اسلام بود. 🔺در این جنگ سه جبهه
💬 يک نفاقی هست که انسان ظاهر دين را قبول دارد ولی باطن دين را قبول ندارد.
ظاهر دين همين اعتقادات و مناسک و فقه است، ولی باطن دين جريان #ولايت است.
اگر کسی آن را قبول نداشت #منافق است.
✍️ توئیت حضرت آیتالله میرباقری
https://twitter.com/mirbaqeri_ir/status/1217091879822675968
@TahaMohajer1444
🔰 #10_سؤال از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی
1. خود را متعلق به کدام طبقهی اجتماعی و اقتصادی میدانید؟ آیا #طعم_فقر را چشیدهاید؟ اگر از فقر رها شدهاید، مسیر و نحوهی این رهایی را توضیح دهید. عوامل فقرِ فقرا را چه میدانید؟ چرا عدهای فقیرند و ثروت عدهای، سرشار؟ راهکار شما برای رهایی فقرا از فقر چیست؟
2. مهمترین عوامل نابسامانیهای اقتصادی کشور را چه میدانید؟ برای بهبود وضع معاش مردم و تقویت اقتصادی کشور چه پیشنهادهای عملیاتی و مقدوری را ارائه میکنید؟
3. تحلیلتان از مسئلهی #خصوصی_سازی صنایع و شرکتهای دولتی چیست؟ تبعات و پیامدهای این نوع خصوصیسازی را چه میدانید؟ آیا با این روند موافقید؟ مسیرِ پیشنهادی شما برای ادامهی راه چیست؟
4. پدیدهی #پولی_سازی_مدارس و گسترش مدارس غیردولتی را چگونه تحلیل میکنید؟ آیا با این روند موافقید؟ پیشنهادتان برای اصلاح وضع موجود چیست؟
5. آیا میتوانید گزارشی از وضعیت #عدالت_بهداشتی_و_درمانی در منطقه ارائه کنید؟ کیفیت و کمیت توزیع امکانات بهداشتی و درمانی اعم از بیمارستان، درمانگاه، پزشکان متخصص و فوق متخصص و غیره را چگونه میبینید؟ چه راهکار و اقدامی برای تحول در این وضعیت پیشنهاد میکنید؟
6. پدیدهی #حاشیه_نشینی در تبریز را از حیث زمینهها و پیامدها تحلیل کنید. برای تغییر اساسی در وضعیت حاشیهنشینی تبریز چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟
7. عوامل تخریب #محیط_زیست و آلودگی آبوهوای شهر را چه میدانید؟ برای جلوگیری از تداوم این وضعیت چه اندیشه و راهکاری دارید؟
8. چه برآوردی از وضعیت #صنایع منطقه دارید؟ فرصت و ظرفیتهای عمدهی این حوزه مدامها هستند؟ چه موانعی را پیش پای صنایع میدانید؟ برای رفع این موانع، چه طرحی در ذهن دارید؟
9. فرهنگ منطقه (در دو سطح خاص و عام) با چه چالشهایی مواجه است؟ اندیشۀ فرهنگی شما مبتنی بر کدام اصولِ نظری و عملی است؟ چه پیشنهادهایی برای سیاستگذاری فرهنگی کشور دارید؟
10. مهمترین آسیبهای اجتماعی منطقه کدامها هستند؟ اولویت اصلی با کدام آسیب است؟ از چه راههایی میشود برای رفع این آسیبها اقدام کرد؟
@TahaMohajer1444
#انتخابات_مجلس #تبریز
هدایت شده از مبارز راوندی
🖼 #اطلاع_نگاشت | مکتب حاج قاسم
آنچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول ۲۲ سال اخیر درباره شهید سلیمانی در دیدارها و پیامهای علنی فرمودهاند، گردآوری و دستهبندیشده و در اطلاعنگاشت مکتب حاج قاسم از سوی KHAMENEI.IR در اختیار شماست
➕ farsi.khamenei.ir/photo-album?id=44903
#مکتب_سلیمانی
@MobarezRavandi
🔆 با سلام بر کسانی که نوروز را گرامی میدارند؛ و کسانی که نورِ حقیقت به قلبشان میتابد ...
🌸 «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»
🔰 «به لطف مستدام پروردگار یکتا؛ مدیریتکردن و تسلط بر قلبتان را به سمت نور خورشید حقیقت به دست حضرتش بسپارد و همواره یا لحظه به لحظه با کمک پروردگار بتوانید در کرهی قلبِ ایمانتان، انقلاب قلبی رقم بزنید.» انشاءالله
🌻 این دعا (دعای یا مقلب القلوب)، که معتقدم #دعای_احسن میباشد، برای همهی هممیهنان عزیز که در قلب ما جا دارند، از ذات اقدس «الله» و اهلبیت علیهمالسلام خواستارم و سال «امنیت» و «سلامت» را به معنای حقیقی کلمه برای خود و خانوادههایشان آرزومندم.
مخلص و ارادتمند شما
محمد سالار راوندی
#آیات_الهی #حیات_طیبه
@MobarezRavandi
@TahaMohajer1444
TahaMohajer.blog.ir
هدایت شده از مبارز راوندی
🖼 #لوح | شیعه حق ندارد مأیوس و ناامید بشود
حضرت آیتاللهالعظمی امام خامنهای: مسئلهى انتظار ظهور صاحبالزّمان (علیه الصّلاة و السّلام) یکى از آن مسائل پُرمغز و پُرمعنا و داراى مضامین عالى در مجموعهى تفکّرات شیعه است. این امیدى که در دل یک انسان به وجود مىآید، به برکت ایمان و اعتقاد و یقین به وجود منجى و به حضور منجى، این امید خیلى داراى ارزش و قیمت است. یقیناً مایهى حرکتهاى بزرگ در جوامع اسلامى و در جوامع شیعى و مایهى اصلى حرکت عظیم انقلاب اسلامى، همین عقیده و همین انتظار فرج است.
شیعه یاد گرفته است که با فضیلتترین اعمال، #انتظار_فرج است. معناى این جمله آن است که در هر شرایطى - ولو سختترین شرایط باشد - شیعه حق ندارد مأیوس بشود و ناامید بشود؛ [چون] منتظر است، منتظر فرج، منتظر گشایش، منتظر بازشدن افق و نَفْس این انتظار به او نیرو میدهد و او را قدرتمند میکند و به او نشاط میدهد؛ و نیرو و نشاط و امید هر جا بود، زندگى به طرف سامان پیش میرود؛ به طرف اصلاح حرکت میکند. ۱۳۷۲/۱۱/۰۸
📖 متن بیانات #امام_جامعه در دیدار اعضای مجمع عمومی کنفرانس جهانی اهلبیت (علیهمالسّلام) در روز #نیمه_شعبان
farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45306
@MobarezRavandi
🔰 آنها که از ولیّ تمنایی دارند، در واقع ولیّ را نردبان خواستهها و واسطه هوسهاشان کردهاند.
که سوختگان عشق میخوانند: «ما را از تو به جز تو تمنایی نیست...»
@einsad
📖 مرحوم استاد علی صفائی حائری، #عین_صاد، تو میآیی، ص۲۳
🌸 #حیات_طیبه | #مهدویت #انتظار_فرج #معرفت_توحیدی
@TahaMohajer1444