طرح مالیات بر عایدی سرمایه، مختص سرمایهداران
«حجتالله فیروزی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، هدف کسانی هستند که سرمایههای کلانی را وارد بازارها میکنند و بالغ بر ۹۵ درصد از مردم، مشمول این نوع مالیات نمیشوند.
فاصله طبقاتی در کشور ما طی ۱۵ سال اخیر بسیار زیاد شده. این نوع مالیات، میتواند فاصله طبقاتی را در آینده کاهش دهد./تسنیم
@Tahlilgaran_Bartar
رویترز: ایران نوسازی بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا را آغاز میکند
◾️رویترز گزارش داد: شرکتهای دولتی ایران و ونزوئلا در هفتههای آینده نوسازی ۱۰۰ روزه بزرگترین مجتمع پالایشگاهی این کشور را برای افزایش ظرفیت پالایش نفت خام و تولید سوخت این کشور آغاز خواهند کرد.
@Tahlilgaran_Bartar
دستور العمل شورای رقابت افشا شد:
-خودرو رو کالایی انحصاری تشخیص دادن پس شامل قیمتگذاری دستوری می شود
-صحبتی از بورس کالا نشده، و گفته که فروش از طریق سامانه یکپارچه باید شود
-نرخهای جدید باید از طریق سازمان حمایت اعلام و از طریق شورای رقابت تأیید و به خودروساز ابلاغ می شود.
-هر فردی پلاک انتظامی داشته باشد نمی تواند خودرو خرید کند. داشتن گواهینامه ضرورت دارد.
-هنگام خرید، تا ۵۰ درصد از قیمت خودرو در فروش فوقالعاده و پیشفروش باید در حساب وکالتی خریدار موجود باشد.
#پرویز_جلیلی
ظاهرا فرمولهای قیمت گذاری و اینکه هیچ حرفی از بورس کالا بمیان نیامده نشون میده داستان قیمت گذاری و روال قبلی میخاد ادامه پیدا کنه
نهایت بی تدبیری مسئولین که صورتجلسه چند روز قبل رو کوچکترین اطلاع رسانی نکرده و نگهداشتن وسط تایم بازار منتشر کردن
کمترین وظیفه سازمان بستن نمادهای خودرویی است .تا اطلاع رسانی رسمی انجام و بازار بتونه تحلیل کنه .
#پرویز_خالقی
#تحلیل_بازار
پایان رویای بورس کالا
1) بالاخره شورای رقابت دستورالعمل مدنظرش برای بازار خودرو را منتشر کرد. خلاصه ی این دستورالعمل چند نکته داشت. نکته ی اول قیمت پایه خودرو توسط این شورا تایید و تعیین خواهد شد و دامنه ی فرمول به قدری باز است که تقریبا می توان گفت مثلا پراید از 150 میلیون تا 300 میلیون تومان قابل تعیین است. نکته دوم شورای رقابت گفته خودرو انحصاری است و همه اموراتش را من باید تعیین کنم. و نکته ی سوم عرضه خودروهای سواری که در این دستورالعمل در مورد آنها صحبت می شود در مورد همه ی انواع آن از طریق سامانه یکپارچه ی فروش صورت می گیرد. به این ترتیب رویای بورس کالا و نجات این صنعت از ورشکستگی خیلی زود رنگ باخت و تمام شد. احتمالا با افزایش نرخ فروش کارخانه کمی وضعیت صنعت بهتر می شود و از آنجائیکه امورات در اختیار شورای رقابت است و اگر به عملکرد 10 سال گذشته ی این شورا نگاه کنیم نمی توانیم انتظار تحول در سواری سازها را داشته باشیم. یکی از دلایل تحول بخش تجاری و حل شدن مشکل مردم در خرید خودروی تجاری عدم دخالت این شورا در حوزه ماشین های تجاری بود. وضعیت خاور، خدیزل، خزامیا که متحول شده اند موید نقش مخرب این شوراست که هر شرکتی از چنگ ایشان آزاد شد رستگار گردید.
2) حالا سازمان چه کار می تواند بکند. طبیعتا امکان پیگیری تجدید نظر در مورد این دستورالعمل و رای به انحصاری تلقی کردن خودروهای سواری از مراجع ذیصلاح قابل انجام است و احتمالا سازمان هم این موضوع را پیگیری کند. اما نکته ی دوم عدم امکان خروج خودرو و خساپا از شرایط ورشکستگی با این دستورالعمل است. لذا به نظر می رسد بهترین کاری که سازمان بورس می تواند بکند، اخراج این دو شرکت از بورس و انتقال آنها به بازار پایه است. هر زمان مدیران این شرکت ها و متولیان دولتی بالاسر راه حلی برای نجات شرکت ها پیدا کردند، آن موقع می توانند مجدد در بورس پذیرش بگیرند.
3) بقیه صنایع هم به آتش این بی اعتمادی ایجاد شده سوختند. البته شدت واکنش در سهم های که این چند وقت رشد نرخ فروش و رشد درآمد داشتند کمتر بود. بسیاری از فلزی ها و پتروشیمی ها در محدوده ی نزدیک به صفر تابلو معامله می شدند. به نظر می رسد پرونده ی جنجالی خودرو را فعلا باید بسته شده تلقی کنیم و قبول کنیم این بی اعتمادی باعث ایجاد یک رکود موقت یک تا سه ماهه خواهد شد. البته ممکن است اتفاقاتی مثل تغییرات در قواعد بودجه، تغییر نرخ فروش دلار برای پتروشیمی ها و اتفاقات مشابه باعث بازگشت رونق شود ولی فعلا با این وضعیت نمی تواند انتظار داشت هیجان خرید بوجود بیاد. اما این سهم های بنیادی که نرخ فروش رشدی داشتند و درآمدشان خوب شده و پی به ای فوروارد محدوده 4 دارند، تا مجمع بازده خواهند داد. فارغ از اینکه چه بلایی سر خودرو و بقیه بیاید.
4) احتمالا این روزها به دنبال استراتژی مناسب برای فعالیت در بورس هستیم. از آنجائیکه چشم انداز رشد درامد و سود شرکت های برای سال بعد بسیار قابل توجه است، ارزش اکثر سهم بسیار بالاتر از قیمت فعلی تابلو به نظر می رسد. همین مساله هم باعث شده با راحتی نتوان این بازار را بوسید و کنار گذاشت. به نظر می رسد داشتن سهم های تدافعی و نگهداری بخشی از پول به صورت نقد فعلا استراتژی بدی نباشد. البته برخی معتقد هستند در شرایط رکودی و نزولی بهتر است کلا نقد شد و خارج شد. اما همین امروز هم دیدیم برخی سهم ها چندان منفی نخوردن. من سهم های تدافعی خودم را نگه می دارم و بخشی از قدرت خریدم هم را نقد نگه می دارم. چون ممکن است همین سهم ها یا سهم های دیگر را مجددا بازار بسیار ارزان فروشی کند.
1401/11/16
#حسن_کاظمزاده
اخبار سراسری شبکه یک ساعت 14 :
با دستورالعمل جدید شورای رقابت، امکان واگذاری سهام خودروسازان محقق نخواهد شد!
قیمت گذای دستوری، باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان و فرار سرمایه گذاران از خرید سهام بلوک خودرویی خواهد شد.
@Tahlilgaran_Bartar
فوری/ یک منبع آگاه در سازمان بورس:
در پی مصوبه ی شورای رقابت، سازمان بورس در راستای حفظ منافع سهامداران اقدامات زیر را پیگیری خواهد کرد:
1️⃣استفسار از مجلس بابت اختیارات شورای رقابت
2️⃣پیگیری ابطال مصوبه ی شورای رقابت در مرجع تجدید نظر
3️⃣پیگیری توقف و ابطال مصوبه شورای رقابت در دیوان عدالت اداری
#بهنام_صمدی
در اینکه این روش فروش خودرو چه به صورت قرعه کشی و چه به صورت روش جاری در بورس کالا اشتباه هست، شکی نیست. در اینکه شورای رقابت متوجه این موضوع است که مافیا و پرستوهای خودروسازها در حال مدیریت بازار خودرو و تابلوی معاملات بورس کالا و نمادهای خودرویی و قطعه ای در بورس هستند شکی نیست. شورای رقابت آنچه اشتباه است را تشخیص داده است، اما متاسفانه قدرتی در جلوگیری از تکرار اشتباهات ندارد. خودروسازها با میلیاردها تومان پول و رشوه، رسانه ها را می خرند، نمادها را در بورس صف فروش می کنند، بورس کالا را دستکاری می کنند، مدیران نفوذی در بدنه دولت و مجلس و نهادهای بالادستی اجیر می کنند، معاملات بلوکی فیک راه می اندازند، مکانیسم خصوصی سازی را منحرف می کنند، تا درست از غلط تشخیص داده نشود.
این بالا بردن نمادهای خودرویی و خالی کردن آنها در سقف اخیر، این خبرهای ضدو نقیض، این تصمیمات متناقض مدیران اجیر شده، این فروش چند برابری قیمت تمام شده در بورس کالا، همه این ها نقشه مافیای خودرو است.
به نظر شورای رقابت آخرین قربانی مافیای خودرو نبوده و نخواهد بود، البته که سهامدار خرد همیشه اولین قربانی مافیای خودرو بوده است.
دود این آتش بازی ابتدا به چشم سهامدار خرد خواهد رفت، سپس مصرف کننده در حسرت خودروی آشغال ایرانی و چینی خواهد بود و در نهایت نهادی چون شورای رقابت قربانی بازی پیچیده مافیای خودرو خواهد شد.
#پرویز_جلیلی
بورس | تحلیلگران برتر
فراخوان تامین مالی جمعی برای کمک به زلزله زدگان خوی از طریق سامانه معاملاتی در نماد #زلزله-خوی۰۱ شر
#یادآوری
شروع پذیره نویسی کمک به زلزلهزدگان خوی
نماد "زلزله خوی۰۱" را سرچ کنید
هموطنان آسیب دیده خود را فراموش نکنیم 🙏
ایران خودرو
در پنج سال اخیری که به بهانه حمایت از صنعت خودرو ممنوعیت واردات انجام دادند و زمام نرخ گذاری را دست شورای رقابت سپردند، ایران خودرو زیان انباشته ش در همین 5 سال به بالای 40 هزار میلیارد تومان رسید.
اگر مسیری اشتباه است و پنج سال اصرار بر انجامش داریم، قطعاً این اسمش خیانت است! خیانت به حقوق سهامدار، خیانت به اقتصاد کشور و .... آمارها گویا هستند.
جای اصرار بر اشتباهات گذشته، طرحی نو در اندازید
#نیما_آزادی
عضو ناظر مجلس در شورای رقابت عنوان کرد؛
🔺اعضای ناظر مجلس، مخالف مصوبه شورای رقابت/باید قانون مربوط به شورای رقابت در مجلس اصلاح شود
🔹مهدی طغیانی گفت: اعضای ناظر مجلس در شورای رقابت مخالف شدید مصوبه این شورا در خصوص دستورالعمل عرضه خودرو بوده و مبانی این تصمیم را قابل قبول نمیدانند.
🔹مبانی نظری این مصوبه محل ایراد است و باید درباره چگونگی اعمال اصلاحات و یا اعتراض نسبت به این مصوبه، قانون را اصلاح و یا استفساریه دهیم؛ باید قانون مربوط به شورای رقابت در مجلس اصلاح شود.
#بهنام_صمدی
ارزش معاملات #خرد (سهام+حق تقدم) امروز بازار مورخ 16 بهمن ماه 1401، مبلغ 5477 میلیارد تومان بود.
در نمودار فوق روند ارزش معاملات روزهای اخیر قابل مشاهده است
#خساپا
📌آثار و تبعات مالي مفاد مصوبه شوراي رقابت در دست بررسي بوده که در اسرع وقت به استحضار سهامداران محترم خواهد رسيد
تخفیفهای مالیاتی برای شرکتهای بورسی
داوود منظور؛ رییس سازمان مالیاتی:
🔹پیش بینی کرده ایم برای سال آینده چنانچه شرکتهای بورسی درآمدهای مالیاتی را صرف توسعه کنند مشمول معافیت شوند.
🔹همچنین پیش بینی شده شرکتهای بورسی معافیت ۱۰ درصد و در شرایطی ۲۰ درصد را شامل شوند.
@Tahlilgaran_Bartar
درسته راه حل پیچیده شده و سهامدار خرد و مصرف کننده دارند تاوان می دهند اما موضوع خیلی ساده است: صنعت خودرو در ایران شدیدا انحصاری است، نباید گول مافیای خودرو را خورد و صورت مسئله رو فراموش کرد. راه حل نابودی انحصارگر است.
#پرویز_جلیلی
#خبهمن اعلام کرد تصمیم شورای رقابت را نمی پذیرد
🔹شرکت گروه بهمن اعتقاد دارد مصوبه مذکور نافی ساير قوانين جاری کشور درخصوص کالاهای پذيرفته شده در بورس کالا است و لذا قصد پيگيری موضوع از طريق مجاری قانونی را دارد.
🔹ضمنا برنامه فروش سال ۱۴۰۱ شرکت فرعی بهمن موتور از طريق بورس کالا و ساير روش ها صورت پذيرفته است و اين مصوبه تاثيری بر عملکرد سال جاری اين شرکت نخواهد داشت.
#پرویز_جلیلی
۸۴ درصد نمادها منفی هستند ولی با حمایت سنگین حقوقی های فولاد، فملی، شبندر، شپنا و شتران شاخص فعلا ۴ هزار واحد منفی است
#پرویز_جلیلی
این را خیلی قبل تر در خصوص ارز نوشته بودم (شاید بهتر بگویم، از فصول اقتصاد کپی کرده ام).
واژه دلار را با خودرو تعویض نمایید،
منتظر کاهش قیمت خودرو نباشید که هیچ، رشد قیمت ها در پیش است.
#حمید_کوشکی
🔹قیمتها واقعی میشود
دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت:
قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی بنگاههای خودروساز واقعی نیست و پایینتر از قیمت تمام شده است.قرار است قیمت خودروها واقعی شود که این مهم میتواند به خودروسازان کمک کند و زیان آنها را پوشش دهد.
@Tahlilgaran_Bartar
بورس | تحلیلگران برتر
🔹قیمتها واقعی میشود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت: قیمت بسیاری از خودروهای تولیدی بنگاههای خودر
فارغ از اثر گذاری تصمیمات شورای رقابت در بازار سرمایه آنچه قبلا این شورا کاشته بود امروز در وضعیت حال وروز بازار خودرو روشن و مشخص است ... دلالان برنده و صنعت و سهامدار بازنده
انچه امروز میکارند هم خیلی دور از پیش بینی نخواهد بود ... بتا سهم
🔵 با وجود اینکه طبق دستورالعمل شورای رقابت، بازار همه خودروها در ایران انحصاری تشخیص داده شده و دیگر نباید در بورس کالا عرضه شوند، این تصمیم برای اجرا نیازمند تایید شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست. طبعا اگر این شورا دستورالعمل شورای رقابت را تایید نکند، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد داشت.
@Tahlilgaran_Bartar
#آواپارس
سهم پذیره نویسی شده که روی ۳۰۰ بازش کردند بعد صف فروش سنگین شد. امروز بالای ۲۰۰ میلیون صف فروش دارد و حتی یک سهم هم معامله نشده است!!
#پرویز_جلیلی
مهم از مجمع ایرانخودرو:
🔹 براساس ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی، شناسایی زیان ناشی از قیمتگذاری دستوری و مطالبهگری از دولت، حدود ۲۲هزار میلیارد تومان تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۱ بوده و مطالبه زیان ناشی از قیمتگذاری دستوری از دولت به مبلغ ۱۹۵۶ میلیارد تومان برای دو ماه پایان سال ۱۴۰۰ بوده است.
🔹مطالبه زیان ناشی از قیمتگذاری دستوری از دولت، مبلغ ۱۹۹۵۶ میلیارد تومان برای ۹ماهه سال ۱۴۰۱ است.
@Tahlilgaran_Bartar