«طـلـبـه نـوشـت»
علامه مجلسی با اینکه شیخ صدوق را محدث اخباری می داند لکن به بعضی از اجتهادات او که تخلف از طریقه اخب
🔍گفته شد که علامه محمد تقی مجلسی شیخ صدوق را یک محدث اخباری کامل نمی داند(حق نیز همین است و شیخ صدوق اخباری محض نیست و زیاد استنباط ظنی و استدلال عقلی می کند) حال مدارک این سخن را ارائه می دهیم:
❇️🔻مجلسی در لوامع صاحبقرانی (ج ۳ ص ۳۳۴) می نویسد: صدوق حد وسط بین اخباری و مجتهد را اختیار کرده و گاهی اجتهاد نیز می کند و از طریقه اخباریون تخلف دارد بعضا، و این شیخ کلینی است که اخباری محض می باشد، به همین دلیل فقهای مجتهدین به آراء فقهی شیخ صدوق اهمیت دادند بخلاف کلینی.
❇️🔻همو در لوامع (ج ۵ ص ص ۴۲۷) از شیخ صدوق به شیخی مجتهد تعبیر می کند.
❇️🔻و در لوامع (ج ۶ ص ۶٠۵) می گوید ظاهرا شیخ صدوق در این مسأله اجتهاد کرده است.
🔵مستندات این ادعاء بسیار است و قول به اینکه شیخ صدوق اخباری (به آن معنای حقیقی محض) بوده است سخنی است که شهرت یافته ولی خلاف آن چیزی است که در کتب شیخ صدوق دیده می شود، چرا که شیخ صدوق عمل به ظواهر کتاب و ظنون می کند و از اصول تفریع می کند و اهل استدلال و استتباط است و به متن حدیث کفایت نمی کند و از مفاهیم و دلالات غیر مطابقیه استفاده می کند.
@Talabeh_nevesht110
🏴ولد های پسمانده داعشی که خبرنگاران را به بریدن سرشان تهدید می کنند..
⬅️شیوه ای که گروهک داعش در شستشوی مغزی کودکان و فرستادن آنان به میدان جنگ و یاد دادن سر بریدن و اسلحه برداشتن، داشتند بسیار زیرکانه است که از بچگی در ذهن و قلب این کودکان نقش می شود که ما با دشمنان خداوند و دین اسلام در جنگ هستیم و باید آنان را از بین برد! بطوری که در بعضی مدارسی که تحت اداره داعش است مشاهده می شود که آنان بجای یاد دادن دروس مضحکی که در مدارس ایران و ترکیه و سائر کشور ها است، کودکان را با جهاد و اسلحه و بمب و نارنجک دستی و چاقو و کافر آشنا می کنند.
✅طبیعی است که نتیجه مدارس ایران جوانان الدنگی باشد که علاقه به آمریکا و اسرائیل دارند و زیادی شان با قاموس معارف اسلامی دور اند. این همه ائمه معصومین تأکید دارند قبل از هر چیزی قرآن و سنت و معارف اسلامی به کودکان یاد داده شود!
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#بداء #کلام #اعتقادات #خواجه ⬅️ملاصدرا در شرح اصول کافی خود در باب بداء قول خواجه نصیر الدین طوسی
#بداء #کلام #اعتقادات #خواجه
⬅️علامه محمد باقر مجلسی در بحارالانوار (ج ۴ ص ۱۲۳) در رابطه با کلام خواجه نصیر الدین طوسی در نفی بداء می نویسد:
🔻عجیب تر از شبهه فخر رازی و سلیمان بن جریر زیدی مذهب، جواب محقق طوسی رحمهُ الله به آن ها در نقد محصل است که بخاطر عدم احاطه به روایات کثیره مثبته بداء، گفته است اهل بیت علیهم السلام و شیعیان قائل به بداء نیستند.
@Talabeh_nevesht110
#بداء #نسخ #اعتقادات
✳️بداء و نسخ
🔻در این رابطه به نظرات بعضی از علماء اشاره می کنیم:
1⃣شیخ صدوق رحمهُ الله از اقسام بداء نسخ در حلال و حرام و امر و نهی را می داند یعنی قائل است نسخ نیز بداء است، لذا در توضیح بداء میفرماید خداوند زمانی با توجه به صلاح انسان چیزی را که حلال بود برای او حرام می کند چرا که مصلحت در حرمت است یا از چیزی نهی می کند بعد از بداء به همان شیء امر می کند. (📚التوحيد ص ۳۳۵)
2⃣شیخ طوسی رحمهُ الله نیز معتقد است بداء مفید نسخ است البته بنظر شیخ اطلاق بداء بر نسخ مجازاً و من باب توسع است. (📚العدة فی اصول الفقه ج ۲ ص ۴۹۵)
3⃣سید مرتضی رحمهُ الله نیز مثل شیخ صدوق و طوسی معتقد است بداء همان نسخ است. (📚بحارالانوار ج ۴ ص ۱۲۹)
4⃣فیلسوف میرداماد نیز معتقد است بداء بمنزله نسخ است با یک فرق که بداء در امور تکوینی است ولی نسخ در امور تشریعی می باشد لذا از بداء با نسخ تکوینی و از نسخ به بداء تشریعی تعبیر می کند. (📚شرح أصول الكافي ملاصدرا ج ۴ ص ۱۸۲)
5⃣آیت الله جعفر سبحانی نیز در فرق بین بداء و نسخ معتقد است: نسخ مصطلح در اصول نسخ در تشریع است و بداء نسخ در تکوین می باشد. (📚ارشاد العقول ج ۲ ص ۶۵۳)
@Talabeh_nevesht110
✳️طرق توثیق: ترحم و ترضی اعلام
💠علامه محمّد تقی مجلسی ره:
🔻اعتماد اعلامی مثل شیخ صدوق و کثرت ترحم اش دلالت بر توثیق و مورد اعتماد بودن می کند.
📚روضة المتقین
💠شیخ عبد الله مامقانی ره:
🔻دلالت بر توثیق و مدح و جلالت راوی می کند.
📚تنقیح المقال
💠شیخ ابوعلی حائری ره:
🔻دلالت بر توثیق و مدح دارد.
📚منتهي المقال
💠آیت الله سید خوئی ره:
🔻دلالت بر توثیق ندارد.
📚معجم رجال الحدیث
💠آیت الله سید روح الله خمینی ره:
🔻برای اعتماد ترضی و ترحم اعلام کافی نیست.
📚المكاسب المحرمة
💠آیت الله صافی گلپایگانی ره:
🔻کثرت ترحم و ترضی دلالت بر توثیق و مدح می کند.
📚فروغ ولایت در دعای ندبه
💠آیت الله شیخ محمّد سند:
🔻دلالت بر توثیق و جلالت راوی دارد.
📚بحوث فی مباني علم الرجال
#رجال #طرق_توثیق
#ترحم_اعلام #ترضی #ترحم
@Talabeh_nevesht110
🔺آیا قرآن مضمون حکایات خود را از زبان دیگران، تأیید می کند؟
⬅️یکی از مباحث تفسیری علوم قرآنی «حکایات» است، در این مورد دو بحث صورت گرفته:
1⃣🔸اساسا حکایات و قصص قرآنی واقعیت دارد؟! به این معنا که واقعا در گذشته افرادی این چنین بودند که قرآن از آنان حکایت می کند؟ یا چنین افرادی اصلا وجود خارجی ندارند و به اصطلاح ساختگی و سمبلیک برای ترسیم حقایق در قالب داستان های خیالی اند تا انسان ها را تحت تاثیر قرار دهد؟ تا جایی که بعضی مانند محمد احمد خلف الله این نوع تقصیص را نوعی فن بیانی موثر می دانند(به کتاب او الفن القصصی فی القرآن الکریم مراجعه شود).
2⃣🔸بحث دوم اینکه از اساس آیا قرآن هر چیزی که از زبان گذشتگان و دیگران حکایت می کند مهر تأیید بر آن می زند؟ یا هر حکایت قرآنی مورد تأیید قرآن نیست و نمی توان به آن استناد کرد؟!
🟤باید در رابطه با مورد دوم توجه داشت که سخن در جایی است که هیچ قرینه محکمی در میان نباشد، و الا بحث و اشکال در جایی نیست که قرینه ای باشد که قرآن در جایی حکایت خود را تأیید کرده است. برای مثال قرآن از زبان قوم بنی اسرائیل در خطاب به قارون حکایت می کند: خداوند خوشحالی کنندگان را دوست نمی دارد(قصص ۷۶) و از عزیز مصر حکایت می کند که: کید و حیله شما زنان بسیار بزرگ است(یوسف ۲۸).
🔳💠آنچه که از روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود، نمی توان به صرف حکایت قرآن بدون دلیل و قرینه ای، گفت که قرآن، مضمون آن حکایت را تأیید کرده است، برای مثال خداوند در قرآن از زبان اجنه حکایت می کند که گفتند: تَعَالَی جَدُّ رَبِّنَا مَا اتَّخَذَ صَاحِبَةً وَلَا وَلَدًا (سوره جن ۳) روایات پیش رو دلیل محکمی بر این ادعای ما هستند که هر حکایتی مورد تأیید نمی تواند باشد:
❇️🔹امام صادق علیه السلام فرمود: ابن مسعود با گفتن «تَعَالَی جَدُّکَ» در نمازش، نماز مردم را فاسد کرد! چرا که این عبارت سخنی است که اجنه از روی جهالت گفتند و خداوند از آنان فقط حکایت کرده است! (من لا يحضره الفقيه ج ۱، ص ۴۰۱)
❇️🔹امام باقر علیه السلام فرمود: از اموری که نماز را فاسد می کند سخن مردی است که در نمازش بگوید:«تَبَارَکَ اسْمُکَ وَ تَعَالَی جَدُّکَ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُکَ» چرا که این سخن اجنه است که از روی جهالت گفتند و خداوند نیز صرفا از آنان حکایت نموده است. (تهذيب الأحکام ج ۲، ص ۳۱۶، الخصال ج ۱، ص ۵۰)
@Talabeh_nevesht110
📝مباحث مولی فاضل تونی (علیه الرحمة) در رابطه با حجیت ظواهر کتاب و جواب از شبهه نافیین
@Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🔺آیا قرآن مضمون حکایات خود را از زبان دیگران، تأیید می کند؟ ⬅️یکی از مباحث تفسیری علوم قرآنی «حکایات
📚الفن القصصی فی القرآن الکریم محمد احمد خلف الله
@Talabeh_nevesht110
🔺شیخ صدوق(ره) و حجیت ظواهر کتاب(۱)
🟠محدث صدوق کتاب «کتاب من لا یحضره الفقیه» اولین باب فقهی آن را با استدلال به ظاهر آیه قرآنی آغاز می کند، او در استدلال بر اینکه «الماء طاهر و مطهر کله» می نویسد:
🔹إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَقُولُ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُوراً وَ یَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَسْکَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّا عَلی ذَهابٍ بِهِ لَقادِرُونَ وَ یَقُولُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ فَأَصْلُ الْمَاءِ کُلِّهِ مِنَ السَّمَاءِ وَ هُوَ طَهُورٌ کُلُّهُ وَ مَاءُ الْبَحْرِ طَهُورٌ وَ مَاءُ الْبِئْرِ طَهُور.
⬅️ترجمه:
الله تبارک و تعالی در قرآن می فرماید: وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا؛ و از آسمان آبی طهور(طاهر و مطهر) نازل کردیم. (فرقان ۴۸) و می فرماید: وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْکَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ ۖ وَإِنَّا عَلَی ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ (مومنون ۱۸) و می فرماید: وَیُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ (انفال ۱۱) پس از این آیات نتیجه می گیریم که اصل و ریشه هر گونه آبی از آسمان است که همگی طهور (پاک و پاک کننده) اند و همچنین آب دریا و آب چاه پاک و پاک کننده اند.
📚کتاب من لا یحضره الفقیه المجلد ۱ الصفحة ۵، باب المیاه
💠می بینیم که شیخ صدوق (علیه الرحمة) بر اساس ظواهر آیات قرآنی که ظنی الدلالة اند فتوا می دهد و در مقام افتاء بر اساس برداشت خود از این آیات نتیجه گیری می کند و به روایات اکتفاء نمی کند، علامه محمد تقی مجلسی(ره) که خود مشی اخباریین را دارد، در لوامع صاحبقرانی سعی می کند این کار صدوق را به نحوی توجیه کند تا با مسلک اخباریین سازگار باشد حتی مدعی می شود که صدوق از این روش (استدلال به ظواهر کتاب) برگشته و توبه کرده است! (لوامع ج ۱ ص ۱۹۹) و او در روضه المتقین در ذیل این سخنان شیخ صدوق می نویسد:
🔹استشهد رحمه الله أولا بالآیات تبعا للأصحاب و إن لم یکن من دأب الأخباریین فإن الظاهر من کلامهم أنهم یقولون ما نفهم کلام الله تعالی حتی نستدل به إلا بتوقیف الإمام.
⬅️ترجمه:
شیخ صدوق (رحمهُ الله) در اول به آیات قرآنی استدلال می کند تا اینکه با متقدمین از اصحاب امامیه در این روش تبعیت کند، هر چند این کار با دأب اخباریین سازگاری ندارد! چرا که اخباریین معتقدند ما کلام خدا را نمی فهمیم تا بر اساس آن استدلال کنیم! مگر اینکه حدیثی از امام معصوم علیه السلام باشد که در آن برای ما کلام خدا را توضیح دهد.
📚روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه، المجلد ۱، الصفحة ۳۱
🔍جالب اینکه علامه مجلسی (ره) در ضمن بیان خود اقرار دارد به اینکه عمل اخباریون خلاف روش و مسلک قدمای اصحاب است که داشتند.
@Talabeh_nevesht110