eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
38 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
«طـلـبـه نـوشـت»
💠روز ولادت امیرالمومنین صلوات الله علیه (۵) 🔻گاهی شبهه می شود که حدیث صفوان بن مهران جمال مرسل است.
💠روز ولادت امیرالمومنین صلوات الله علیه (۶) 🔻چند سوال و اشکال به طرفداران نظریه ۱۳ رجب داریم که بر اساس قول غیر معصوم یعنی عتاب بن اسید اموی قائل شدند ولادت حضرت در ۱۳ رجب است: 1⃣آیا عتاب خود در سن و سالی بوده تا این که شاهد تولد امیرالمؤمنين عليّ عليه السّلام باشد؟ و یا این که او از دیگری نقل نموده است؟ در نتیجه عن حسٍّ بوده و یا عن حدسٍ؟ و در صورتی که از کس دیگری نقل نموده است آن شخص چون برای ما مجهول است نقل عتاب ارزش ندارد چرا که روایت مرسل فاقد اعتبار است، و اگر خودش شاهد بوده و نقل نموده که بازهم درست نیست زیرا طبق تاریخ او هنوز در هنگام ولادت امیرالمومنین به دنیا نیامده بود! 2⃣آیا کسی مثل عتاب اموی که با حکومت غاصبانه و ظالمانه پس از شهادت رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تا مرگ اوّلی همکاری کرده، و هیچ گزارشی از ارتباط حسنه او با اهل بیت اطهار علیهم السّلام وجود ندارد فردی ثقة است و به خبر او در رابطه با اهل بیت اعتماد می کنید؟ 3⃣هیچ اجماعی بر اینکه ولادت امیرالمومنین در ۱۳ رجب بوده، نشده است و قول ۱۳ رجب اصلاً روایت و حدیث نیست تا بر فرض بگوییم چون با ۷ شعبان متعارض است ولی مشهور است باید ۱۳ رجب را ترجیح بدهیم. 4⃣قول ۱۳ رجب اگرچه قول مشهور است ولی قاعده ای کلیه نداریم بر اینکه هر مشهوری صحیح باشد، چقدر از مشهورات که باطل و غلط اند. 5⃣چطور اقوال مورخین و غیر معصومین را بر قول هفتم شعبان که به بسند صحیح از امام صادق علیه السّلام نقل شده است ترجیح می دهید؟! امام صادق روز ولادت امیرالمومنین را نمی دانست ولی دیگران می دانند؟!! @Talabeh_nevesht110
✴️یک نکته تفسیری در خصوص آیه اولی الامر ⬅️آن افرادی که معمولا بعضی آیات قرآن را که منحصر در اهل بیت است از حصر خارج می کنند و می گویند مثلا اهل بیت مصداق اتم این آیه هستند و بقیه را نیز این آیه شامل می شود و اختصاص به اهل بیت ندارد. 🔻این ها معمولا بین ظاهر قرآن و باطن قرآن عمدا یا جهلا خلط می کنند، یا اصلا نمی دانند ظاهر و باطن قرآن چیست؟! ⬇️اهل البیت علیهم السّلام در معنای ظاهر و باطن قرآن فرمودند: ➖ظاهر قرآن: آن آیه ای است که مثلا در شأن فردی خصوصاً نازل شده است. ➖باطن قرآن: آن آیه ای است که در شأن فردی خصوصاً نازل نشده بلکه من باب مصداق می شود برای افرادی تطبیق داد چرا که آن افراد مثل افرادی که در حق ایشان آیه نازل شده عمل نمودند لذا به عنوان مصداق آیه شدند، اما باید توجه داشت اهل بیت در اشرف و افضل و اتم مصادیق آیه قرار دارند. ❇️خود همین ظاهر قرآن را می شود به دو قسم تقسیم کرد: 1⃣آن دسته از آیاتی که در شأن و خصوص اهل بیت نازل شدند و کسی در آن با ایشان مشترک نیست و آن آیه منحصر در ایشان است مثل آیه تطهیر و اولی الامر و ولایت و راسخون فی العلم 2⃣آن دسته از آیاتی که در شأن اهل بیت نازل شدند و افرادی نیز در آن با ایشان مشترک است و آن آیه منحصر در ایشان نیست مثل آیات: 🔸وَبَشِّرِ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ. (که بشارت ده مومنان صالح العمل را که برایشان باغ هایی هست که تحت شان انهاری جاری می باشد) 🔸الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ (کسانی که یقین دارند پروردگارشان را ملاقات خواهند کرد، و به سوی او باز می گردند) ✅که در تفسیر این آیات فرموده شده در شأن امیرالمومنین و حمزه و حسن و حسین و عمار و سلمان و عثمان بن مظعون و... نازل شده است و تا به روز قیامت می شود مصداق برای این گونه آیات گفت چرا که باطن قرآن آیاتی است که در شأن افرادی آیه ای نازل شود بعد افرادی بیایند بمثل آن افراد عمل کنند بعد آیه در شأن ایشان هم جاری شود و از مصادیق شوند. ☑️روایت در معنای ظاهر و باطن قرآن: 💠عن حمران بن أعين ، قال : سألت أبا جعفر عليه‌السلام عن ظهر القرآن و بطنه. فقال : ظهره الذين نزل فيهم القرآن ، وبطنه الذين عملوا بمثل أعمالهم يجري فيهم ما نزل في أولئك . 📚معاني الأخبار شیخ صدوق علیه الرحمة
«طـلـبـه نـوشـت»
💠روز ولادت امیرالمومنین صلوات الله علیه (۶) 🔻چند سوال و اشکال به طرفداران نظریه ۱۳ رجب داریم که بر ا
💠روز ولادت امیرالمومنین صلوات الله علیه (۷) 🔻گاهی برای بعضی سوال می شود که چرا شما این همه اقوال مورخین را در اینکه ولادت امیرالمومنین علیه السّلام در ۱۳ رجب بوده ترک کردید و به یک روایت چسپیدید؟! در جواب این عزیزان گوییم: 1⃣ما قائلیم در همه موارد چه در احکام چه در عقاید چه در عرفان چه در اخلاق چه در تاریخ چه در موالید اهل بیت باید به "ثقلین" تمسک داشت، لذا ترجیح ما هنگام تعارض قول مورخین و روایت صحیح السند هفتم شعبان، همان اختیار هفتم شعبان و تمسک به فرمایش امام صادق علیه السّلام است. 2⃣ثانیاً "اهل البیت ادری بما فی البیت" یعنی اهل خانه آگاه ترند به آنچه در خانه است، بی تردید امام صادق علیه السّلام به عنوان فرزند امیرالمومنین آگاه تر به روز ولادت امیرالمومنین از مورخین و از شیخ مفید و یا از دیگر علمایِ قائل به ۱۳ رجب است خصوصاً در جایی که آن فرزند از اهل خانه از علم غیب برخورد دار باشد و به ما کان(گذشته) و ما یکون(آینده) عالم باشد. 3⃣با بررسی روایات می بینیم حتی در عصر ائمه هدی علیهم السّلام تعارض بین اقوال غیر معصوم و فرمایشات اهل البیت علیهم السّلام بوده است، من باب مثال روز ولادت رسول خدا صلی الله علیه و آله که بعضی شیعیان فکر می کردند روز دوشنبه است برای همین در این روز شادی کرده و به سفر می خواستند بروند، وقتی به امام صادق علیه السّلام خبرش رسید حضرت فرمود: روز دوشنبه روز شومی است که رسول خدا در آن قبض روح شده و ولادت رسول خدا در روز جمعه است که مردم نمی دانند. (📚بحارالانوار ج ۵۶ ص ۳۷ و ۳۹) @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢صوفیه و تلاوت قرآن 💠از ابوسعيد ابوالخير نقل مى كنند كه گفت: چون «حالت»! به ما روى
💢علوم عقلى و نقلى را رها كن و بيا! 💠جامى در نفحات الانس در شرح حال عين الزمان جمال الدين گيلى چنين مى نگارد: «وى از خلفاى شيخ نجم الدين كبرى است، و بسيار فاضل و دانشمند بوده است در اوائل كه عزيمت صحبت حضرت شيخ كرد به كتب خانه در آمد و از لطائف علوم عقلى و نقلى مجموعه اى انتخاب كرد كه در سفر، مونس وى باشد، چون نزديك خوارزم رسيد، شبى در خواب ديد كه شيخ با وى گفت: اى گيلك! «پشته را بيانداز و بيا» چون بيدار شد انديشه كرد كه پشته چيست، من از دنيا هيچ ندارم و انديشه جمع آن نيز ندارم. شب دوم باز همين خواب را ديد، در شب سوم از شيخ پرسيد كه شيخا پشته چيست؟ گفت آن مجموعه اى است كه جمع كرده اى، چون بيدار شد آن را در جيحون انداخت! چون به حضرت شيخ رسيد گفت اگر آن مجموعه را نمى اندختى تو را هيچ فايده نمى بود! 🔻نگارنده گويد: تا به حال هر چه ديده ايم و شنيده ايم راه نجات و رستگارى در پيروى علوم نقلى و عقلى است، حديث مشهور ثقلين را عامه و خاصه از پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله نقل كرده اند و جاى هيچگونه شك و ترديدى در آن نيست و در آن تصريح شده كه اگر بخواهيد در راه خداپرستى و سعادت ابدى گمراه نشويد به دو چيز گرانمايه كه من در ميان شما به يادگار مى گذارم چنگ زنيد: قرآن و عترت من... اين سخن كجا و گفتار شيخ نجم الدين كه اگر آن «پشته علوم عقلى و نقلى» را نمى اندختى تو را هيچ فايده اى نمى بود، كجا؟! 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۱۰ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۵) 🔻عالم اهل سنت قاضی عز الدین بن
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۶) 🔻عالم اهل سنت قحطانی در شعری در این رابطه می گوید: ▫️ای برادر سنی این سخن من را بگیر و به دیگر اهل سنت نیز برسان که در رابطه با صحابه فقط فقط به خیر و خوبی و مدح تکلم کنید!!! و آنچه که بین صحابه از دعوا و اختلاف واقع شده است را رها کنید!!! و اقوال تاریخ و راویان را در این مورد قبول نکنید!!! 🔹متن عربی: يَا أيُّها السُّنيُّ خُذْ بِوَصِيَّتي ... واخْصُصْ بذَلِكَ جُملَةَ الإِخْوانِ قُلْ خَيْرَ قَوْلٍ في صَحَابَةٍ أَحْمَدٍ ... وَامْدَحْ جَمِيعَ الآلِ والنِّسْوانِ دَعْ ما جَرى بَيْنَ الصَّحَابَةِ في الوَغَى ... لِسُيُوفِهِم يَومَ الْتَقَى الجَمْعَانِ لاَ تَقْبَلنَّ مِنَ التَّوارخ كُلَّ ما ... جَمَعَ الرُّواةُ وَخَط كُلُّ بَنَانِ 📚مجموعة القصائد الزهديات ج ۱ ص ۱۶۰ @Talabeh_nevesht110
✳️طرق توثیق: ترحم و ترضی اعلام 💠علامه محمّد تقی مجلسی ره: 🔻اعتماد اعلامی مثل شیخ صدوق و کثرت ترحم اش دلالت بر توثیق و مورد اعتماد بودن می کند. 📚روضة المتقین 💠شیخ عبد الله مامقانی ره: 🔻دلالت بر توثیق و مدح و جلالت راوی می کند. 📚تنقیح المقال 💠شیخ ابوعلی حائری ره: 🔻دلالت بر توثیق و مدح دارد. 📚منتهي المقال 💠آیت الله سید خوئی ره: 🔻دلالت بر توثیق ندارد. 📚معجم رجال الحدیث 💠آیت الله سید روح الله خمینی ره: 🔻برای اعتماد ترضی و ترحم اعلام کافی نیست. 📚المكاسب المحرمة 💠آیت الله صافی گلپایگانی ره: 🔻کثرت ترحم و ترضی دلالت بر توثیق و مدح می کند. 📚فروغ ولایت در دعای ندبه 💠آیت الله شیخ محمّد سند: 🔻دلالت بر توثیق و جلالت راوی دارد. 📚بحوث فی مباني علم الرجال @Talabeh_nevesht110
⬅️اسیر شدن دوباره اهل بیت ⬅️خواستگاری یزید از حضرت زینب ⬅️قتل غیر عمدی حضرت زینب توسط باغ بان ⬅️محل دفن حضرت در نظر صاحب ناسخ التواریخ 💠صاحب ناسخ التواریخ بعد از نقل اسیر شدن دوباره اهل بیت(!) و خواستگاری یزید از حضرت زینب علیها السّلام(!) و شهادت حضرت زینب توسط باغ بانی که اشتباهی کلنگ را به سر حضرت زد و موجب وفاتش شد(!) از منابع مجهول و ضعیف می نویسد: 🔻در این جمله اخبار که در باب مزار حضرت صدیقه صغری زینب کبری و دوباره اسير شدن اهل بیت ورفتن بشام ووفات حضرت زینب سلام الله عليهم بروايات عديده مسطور گشت بدلائل متعدده محل اعتماد نشاید شمرد. زیرا که در کتب متقدمین یاد نکرده اند و نیز على سبيل التحقيق عبدالله بن جعفر سالهای دراز بعد از یزید وفات کرد و تازنده بودحضرت زینب از حباله نکاحش بیرون نشده بود که بگوئیم یزید میتوانست در صدد تزویج آن مخدره بر آید. 🔻آنچه صحیح مینماید این است که حضرت زینب بعداز مراجعت بمدينه طيبه وفات کرده است و در مدینه مدفون شده است دیگر وفاتش در چه وقت بوده خدای میداند. و این زینبیه که در شام است گمان میرود که همان دختر امام حسين علیه السلام باشد و آنکه در قناطر السباع است دختر امير المؤمنين صلوات الله علیه است اما نه از بطن حضرت فاطمه زهراء سلام الله عليها. و اگر گوئیم این مزاری که در شام است البته از حضرت زینب کبری است باید بأن روایت مذکور اعتماد کنیم که عبدالله بن جعفر آن حضرت را با خود ببرد و در شام وفات کرده در خاك شد. @Talabeh_nevesht110
✳️محل دفن حضرت زینب کبری علیها السّلام 📝آیت الله محمّد امینی گلستانی در اقوال محل دفن حضرت می نویسد: 1⃣حضرت زینب(س)به مدینه آمد و پس از ورود به مدینه پیوسته عزادار و گریان بود تا این که پس از یک سال و نیم در همان مدینه از دنیا رفت و در همان جا دفن شد. اکنون از قبر آن بانوی محترمه، اثری در دست نیست. این قول را علامه سید محسن امین اختیار کرده. 2⃣حضرت زینب (س) پس از ورود به مدینه، در مجالس و محافل سخن می‌گفت و مظالم و جنایات یزیدیان را بازگو می‌کرد. فرماندار مدینه ماجرا را به یزید نوشت و او دستور داد زینب را مخیر سازند تا هر شهری که می‌خواهد غیر از مکه و مدینه برود. حضرت زینب به شام رفت و در آن جا اقامت کرد و پس از چندی در همان جا از دنیا رفت. 3⃣حضرت زینب (س) به علت افشاگری علیه دستگاه بنی امیه، مجبور شدکه مدینه را ترک کند. از این رو مصر را انتخاب کرد و در آن جا رحل اقامت افکند و همان جا از دنیا رفت. سیده زینب در شهر قاهره هم اکنون زیارتگاه مجلل و با شکوهی است. 📚کشکول گلستانی ج ۱ ص ۳۳۱ @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
#تصوف #نقد_تحلیل 💢علوم عقلى و نقلى را رها كن و بيا! 💠جامى در نفحات الانس در شرح حال عين الزمان جمال
💢چگونه درس خواندن عيب بود؟ 💠يكى از صوفيان معروف «ابوسعيد الكندى» در خانقاهى منزل داشت و در جمع دراويش به سر مى برد و گاهى در پنهانى! به حوزه درس وارد مى شد، روزى در خانقاه دواتش از جيبش بيرون افتاد و رازش كشف شد! بعضى از صوفيان به او گفتند: عورت خويش را پنهان دار! 💠روزى شبلى دواتى در دست حسين بن احمد صفار ديد به او گفت: سياهيت را از پيش من ببر كه مرا سياهى دلم بس است! 🔻نگارنده گويد: دسته اى كه دوات و مركب را عورت بدانند و درس خواندن در ميان آنها عيب و ننگ باشد، چه اميدى به خير و صلاحشان مى توان داشت، به قول ظريفى: ميان اين سخن با حكم اسلام تفاوت از زمين تا آسمان است! حال اين سخن را با گفتار امام صادق عليه السلام پيشواى بزرگ مذهب تشيع مقايسه كنيد: مرحوم صدوق در كتاب امالى از آن بزرگوار نقل مى كند: اذا كان يوم القيمة جمع اللّه الناس فى صعيد واحد و وضعت الموازين فتوزن دماء الشهداء معمداد العلماء فيرحج مداد العلماء على دماء الشهداء»: «در روز قيامت خداوند متعال مردمان را در يك جا جمع مى كند، آن وقت خونهاى شهيدان را در يك كفه ميزان و مركبهاى دانشمندان و علماء را در كفه ديگر مى نهند، آن كفه اى كه حامل مركبهاى علماء مى باشد سر فرود مى آورد و برترى مى يابد»! 📘جلوه حق(در نقد تصوف) ص ۱۱۱ @Talabeh_nevesht110
هدایت شده از کتابخانه شیعه
🔍بررسی معنای عبارت «ما رایت الا جمیلا» مقدمه: صوفیه بر این باورند که عاشورا روز فناء سیدالشهدا(علیه السلام) است که بالاترین مقام برای بشر است پس جای مسرت است نه حزن و اندوه... آنها معتقدند مصائب أهل بیت سید الشهداء(علیه السلام) و اسارت و محمل نشینی و فرار در بیابان و سوختن خیمه ها، همه در نگرش الهی اسلام، نعمت و رحمت و از ُبعدی موجب سرور است. و اما در پاسخ به استدلال به سخن حضرت زینب ابتدا لازم است متن روایت را به طور کامل نقل کنیم تا روشن شود هیچ گونه دلالت بر شادی روز عاشورا ندارد. ترجمه: «هنگامی که کاروان امام حسین علیه السلام را بر عبيد الله بن زیاد لعنة الله علیه وارد کردند او اجازه عام به مردم داده بود و سر (مطهر) امام علیه السلام را آوردند در مقابلش گذاشتند و دختر امیرالمؤمنین علیه السلام بی ارزش ترین لباس را پوشیده بود و به طور ناشناس حضور داشت. عبيدالله سه مرتبه پرسید: این زن کیست؟ حضرت زینب علیها السلام پاسخ نداد. شخصی گفت او زینب دختر علی بن ابی طالب است. عبيد الله رو به حضرت زینب علیها السلام کرد و گفت: حمد خدای را که شما را رسوا کرد و کشت و دروغتان را نمایان کرد. حضرت زینب علیها السلام پاسخ دادند: حمد خدایی که ما را به وسیله پیامبر صل الله علیه و آله گرامی داشت و از گناهان پاک کرد همانا فاسق رسوا می شود و فاجر دروغ می گوید و فاسق و فاجر دیگران هستند. عبیدالله لعنه الله گفت: دیدی خداوند با خاندانت چه کرد؟ حضرت زینب پاسخ دادند: من جز زیبایی چیزی ندیدم آنان گروهی بودند که خداوند شهادت را سرنوشتشان ساخت از این رو به جایگاه ابدی خود شتافتند به زودی خدا میان آنان و تو جمع می کند و مورد بازخواست و شکایت قرار خواهی گرفت بنگر در آن دادگاه چه کسی درمانده است؟ مادرت به عزایت بنشیند ای پسر مرجانه... ابن زیاد گفت: خداوند دل مرا با کشتن سرکشان و خاندان قانون شکنت شفا داد حضرت فرمود: به جانم قسم بزرگ خاندان مرا کشتی و خانواده ام را از بین بردی و شاخه های مرا بریدی و ریشه مرا قطع کردی» در این ماجرا باید چند نکته را در نظر بگیریم تا روشن شود که آن حضرت شاد بودند با اندوهگین؟ ١- حضرت زینب که در اوج تقوی و ورع بودند و از برخورد با نامحرمان پرهیز داشته اند داخل مجلسی شدند که بیشتر آنان دشمنان اهل بیت علیهم السلام بوده اند و باید با کافری مانند عبيدالله گفتگو کنند. ۲-حضرت زینب را با حالت اسیری و تحقیر وارد مجلس کردند که در روایت تعبير « قد لبست أردأ ثيابها » آمده است و حکایت از بی حرمتی به آن حضرت دارد. ۳-سر مقدس سیدالشهدا را در مقابل عبيدالله گذاشتند خدا میداند که این منظره چه اندازه برای حضرت زینب دلخراش بوده است. ۴-عبيدالله سخنی گفت که تماما اهانت، تمسخر و تکذیب اهل بیت است. «قال الحمد الله الذي فضحکم و قتلكم و أكذب أحدوثتكم» ۵-در آخر روایت حضرت زینب و فرمودند: «به جانم قسم بزرگ خاندان مرا کشتی و شاخه های مرا بریدی و ریشه مرا قطع کردی» 👈این کلام حاکی از شدت حزن و اندوه آن حضرت بوده است. آیا با این امور می توان گفت که حضرت زینب و شاد بوده اند؟ در حقیقت موضوع گفتگو نزاع در جبر و اختیار است حضرت تمام جنایات و ستم ها را به یزیدیان نسبت می دهد و کارهای خیر و نیکو را به خداوند مستند می سازد ولی ابن زیاد خلاف این را اظهار می کند. 🔹نکته: اگر جمله «مـا رایت إلا جمیلا» را فقط با پرسـش ابن زیاد که گفت:«كيف رايت صنع الله باهل بيتك»ملاحظه کنیم و از موضوع بحث قطع نظر کنیم می توان گفت ابن زیاد پرسید آیا دیدی خداوند با خاندانت چه کرد؟ یعنی چه تقدیر بدی برای آنان رقم زد؟ حضرت زینب(علیها السلام)در جواب فرموند: آن چه دیدم زیبا بود یعنی همه تقادیر خداوند زیبا است و به صلاح و مصلحت مؤمن است. در هر حال این جمله هیچ گونه دلالتی بر شادی و خوشحالی ندارد. برشی از کتاب عاشورا روز حزن یا سرور سیدالشهدا علیه السلام @shia_lib
«طـلـبـه نـوشـت»
#عدالت_صحابه #تاریخ #اهل_سنت 💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۶) 🔻عالم اهل سنت قحطانی در شعری در
💠کتمان حقایق و منع از حکایت ما وقع (۷) 🔻عالم اهل سنت حافظ بن احمد حکمی گوید: ▫️اجماع اهل حل و عقد از اهل سنت بر وجوب سکوت در مورد جریانات واقع شده بین صحابه است!! و تمامی صحابه هر کاری کردند حتی اگر خطا هم باشد ثواب برده اند چرا که همگی مجتهد بوده اند و خطاهایشان نیز بخشیده شده خواهد شد!! باید ساکت بود!!! نباید در مورد اختلافات و جنگ هایی که بین صحابه بعد از قتل خلیفه سوم عثمان واقع شد فکر کرد یا مطالعه ای داشت!!! 🔹متن عربی: إِجْمَاعُ أَهْلِ السُّنَّةِ عَلَى وُجُوبِ السُّكُوتِ عَمَّا كَانَ بَيْنَ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ:ثُمَّ السُّكُوتُ وَاجِبٌ عَمَّا جَرَى بَيْنَهُمْ مِنْ فِعْلِ مَا قَدْ قُدِّرَا فَكُلُّهُمْ مُجْتَهِدٌ مُثَابٌ وَخَطَؤُهُمْ يَغْفِرُهُ الْوَهَّابُ. أَجْمَعَ أَهْلُ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةِ الَّذِينَ هُمْ أَهْلُ الْحَلِّ وَالْعَقْدِ الَّذِينَ يُعْتَدُّ بِإِجْمَاعِهِمْ عَلَى وُجُوبِ السُّكُوتِ عَنِ الْخَوْضِ فِي الْفِتَنِ الَّتِي جَرَتْ بَيْنَ الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بَعْدَ قَتْلِ عُثْمَانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْه. 📚معارج القبول بشرح سلم الوصول ج ۳ ص ۱۲۰۸ @Talabeh_nevesht110
💠مخالفت های شیخ مفید اهل مکتب بغداد عقل گرا با شیخ صدوق اهل مکتب حدیثی قم 🔻ابن شهر آشوب و دیگر علماء رساله هایی از شیخ مفید نقل کردند که در رد بر شیخ صدوق علیه الرحمة و اصحاب حدیث نوشته است. 📚معالم العلماء ص ۱۱۴ 📚اعیان الشیعه ج ۹ ص ۴۲۴ 🔻در کتاب المسائل السرویه شیخ صدوق را فردی معرفی می کند که هر چه می شنود بدون تأمل و تدبر نقل می کند و اهل فکر نیست تا اخبار درست را از باطل تمییز کند! 📚المسائل السرویه ص ۷۳ 🔻در رساله منسوب به شیخ مفید که عدم سهو النبی صلی الله علیه و آله نام دارد از شیخ صدوق به ناقص العقل و فریفته هوای نفس معرفی کرده که حق نباید در مسائل دینی همچون سهو النبی نظر می داد چرا که در شأن اش نیست! ⬇️البته توجه داشته باشید که: 🔹بعضی از محققین معاصر انتساب کتاب عدم سهو النبی صلی الله علیه و آله را به شیخ مفید قبول ندارند، به جهت توهین های شدید خارج از ادب که در این کتاب به شیخ صدوق صورت گرفته است. @Talabeh_nevesht110