eitaa logo
«طـلـبـه نـوشـت»
262 دنبال‌کننده
369 عکس
39 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️حدیث، رجال، فقه، تاریخ، عقاید، سیاست، فکاهیات و... ✉️ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17368738011123
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶الفوائد المدنیه جناب محمّد امین استرآبادی عالم اخباری مسلک شیعه در نقد مبانی مجتهدین و در بیان طریقت اخباریه نوشته شده است. 🔷چیزی که در این کتاب عجیب است اینست که مؤلف بار ها در جاهای مختلف از این کتاب برای اثبات طریقت اخباریه و حقانیت مسلک خود، گاهی کشف و شهودات و خواب هایی را بیان می کند که مثلا در خوابم امام رضا علیه السّلام من را تأییدکرد یا فلان امام دستور داد این کتاب را بنویسم. 🔻باید توجه داشت در کتابی که برای اثبات طریقت اخباریه و ابطال طریقه مجتهدین نوشته شده است نباید مؤلف حتی در یک جا از کتابش حتی بر فرض صحت خواب ها و کشف و شهوداتش به چنین سخنان بی دلیل که پایه و اساسش خواب است!! تمسک می کرد که شدیدا موجب وهن شدن چهره مؤلف و سطحی شدن این کتاب شده است. @Talabeh_nevesht110
«طـلـبـه نـوشـت»
🔶الفوائد المدنیه جناب محمّد امین استرآبادی عالم اخباری مسلک شیعه در نقد مبانی مجتهدین و در بیان طریق
📝چند نمونه از خواب تعریف کردن های جناب استرآبادی رحمهُ الله 1⃣ذكر رجل ثقة عالم صدوق في أثناء مجاورتي بها أنّه رأى في المنام : أنّ الإمام عليه‌السلام أمرني بأن أكتب في مكّة المعظّمة بخطّي أحاديث كتاب الكافي. ثمّ رأيت أنا في المنام في حرم الله والمدينة المنوّرة ما كان متضمّنا لأمرين : أحدهما أنّ ربّي أعطاني بيتا رفيعا في الجنّة فسكنته... 📚نام کتاب : الفوائد المدنيّة نویسنده : الأسترآبادي، محمّد أمين    جلد : 1  صفحه : 536 2⃣وقد رأيت في صغر سنّي في المنام : أنّ أمير المؤمنين عليه‌السلام أمرني بقراءة سورة الفاتحة  عليه ، فقرأت كلّها عليه. وقد رأيت أنّ الإمام الثامن الضامن ـ صلوات الله عليه ـ كتب ثلاثة أسطر لي فوق درسي. والمقصود من رواية تلك المنامات أنّ هذا التأليف الشريف إنّما هو بتأييد الملك العلّام واعانة أهل الذكر عليهم‌السلام. نام کتاب : الفوائد المدنيّة نویسنده : الأسترآبادي، محمّد أمين جلد : 1 صفحه : 536 3⃣وقد رأيت في المنام واليقظة أبوابا مفتوحة  للوصول إلى الحقّ في هذه المقامات في الحرمين الشريفين ، وشاهدت بعين البصر والبصيرة مصداق قوله تعالى : ( وَالَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا ) والحمد لله تعالى. نام کتاب : الفوائد المدنيّة نویسنده : الأسترآبادي، محمّد أمين    جلد : 1  صفحه : 280 4⃣ومن المنامات عن الصادقين ـ الّذين لا يتشبّه بهم شي‌ء من الشياطين ـ في المواسعة ، وإن لم يكن ذلك ممّا يحتجّ به ، لكنّه مستطرف ما وجدته بخطّ الخازن أبي الحسن ـ رضوان الله عليه ـ وكان رجلا عدلا متّفقا عليه ، وبلغني أنّ جدّي ورّاما ـ رضوان الله عليه ـ صلّى خلفه مؤتمّا به ، ما هذا لفظه : خطّ الخازن أبي الحسن المذكور ، رأيت في  منامي ليلة الأحد سادس عشر جمادي الآخرة أمير المؤمنين و الحجّة عليهما‌السلام و كان على أمير المؤمنين عليه‌السلام ثوب خشن وعلى الحجّة ثوب ألين منه ، فقلت لأمير المؤمنين عليه‌السلام : يا مولاي ما تقول في المضايقة؟ فقال لي : سل صاحب الأمر عليه‌السلام ومضى أمير المؤمنين عليه‌السلام وبقيت أنا والحجّة.... نام کتاب : الفوائد المدنيّة نویسنده : الأسترآبادي، محمّد أمين    جلد : 1  صفحه : 84
⁉️بائک تجر و بائی لا تجر⁉️ 🔶من جمله از تناقضات اهل سنت که می توان اشاره کرد تناقض گویی شان در خصوص آیه ۵۵ سوره مائده (آیه ولایت) و آیه ۲۲ سوره نور " وَلَا یَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنکُمْ " است. 🔷همانطور که می دانیم از اشکالات اهل سنت به آیه ولایت که معمولا مطرح می کنند این است که: مگر نمی گویید منظور از "یؤتون الزکاة و هم راکعون" امیرالمومنین است! آیه که جمع است و علی علیه السّلام مفرد است! 🔻با این حال عالم اهل سنت جناب فخر رازی در تفسیر کبیر اش ذیل "اولو الفضل: صاحبان فضل " در آیه ۲۲ سوره نور می نویسد: اجماع مفسرین اهل سنت بر این است که این آیه در شأن ابوبکر نازل شده است و علت اینکه خداوند با اینکه ابوبکر مفرد است از او به صیغه جمع تعبیر می کند بخاطر علو و عظمت شأن ابوبکر است چرا که از شخص عظیم و بزرگوار به صیغه جمع تعبیر می کنند!! 📚تفسير الكبير ج ۲۳ ص ۳۴۹ @Talabeh_nevesht110
💠اَلطَّرائف فی مَعْرِفَةِ مَذاهِبِ الطَّوائف💠 🔹 کتاب کلامی سید بن طاووس رحمة الله علیه در اثبات حقانیت مذهب شیعه و در نقد مخالفین است، چند نکته در رابطه با این کتاب جالب است که: 1⃣سید بن طاووس در این کتاب از خود به اسمی دیگر بنام "عبد المحمود بن داوود" تعبیر کرده است که برای بعضی توهم شده که این کتاب پس تألیف سید بن طاووس نیست، در حالی که این همانطور که شیخ حرّ عاملی فرمودند نام مستعار سید بن طاووس من باب تقیه است چون سید بن طاووس در عصر حکام و دولت های اهل سنت زندگی می کرد باید تقیه می کرد و این کتاب را با نام فردی مجهول انتشار می داد و اگر میفهمیدند این کتاب تألیف سید بن طاووس است زنده اش نمی گذاشتند همانطور که وقتی فهمیدند کتاب احقاق الحق تألیف جناب قاضی نور الله شوشتری ره است او را کشتند به جرم نوشتن کتابی در رافضی گری و نقد اهل سنت. 2⃣سید بن طاووس خود را به خوانندگان کتاب یک کافر ذمی معرفی کرده است که تازه مسلمان شده و مانده است که کدام مذهب را اختیار کند، او بعد از تحقیقات فراوان به این رسیده است که مذهب شیعه موافق قرآن و سنت است لذا بر این می آید که برای اثبات این مذهب و در اشکالات و عجایب و غرایب و طرائف مذاهب دیگر از صحاح شان و کتب شان بر آنان احتجاج کند. گفتنی است بعد از انتشار این کتاب از علمای اهل تسنن افرادی شیعه شدند که موجب عصبانیت و خشم سنیان متعصب شد لذا نقل است در همان عصر کتابی با عنوان "النکت و اللطائف فی نقض کتاب الطرائف" در رد بر کتاب سید بن طاووس نوشتند. @Talabeh_nevesht110
12.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷استاد شیخ جعفر تبریزی فرزند بزرگوار مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رحمة الله علیه @Talabeh_nevesht110
💠تصحیح اعتقادات الامامیة💠 🔹این کتاب منسوب به شیخ مفید (رحمة الله علیه) است که شیخ در نقد و شرح کتاب "الاعتقادات" شیخ صدوق (رحمة الله علیه) تألیف کرده است. 🔶برخی محققین در صحت انتساب این کتاب به شیخ مفید تردید دارند چرا که در این کتاب توهین ها و بی احترامی های شدیدی از سوی شیخ مفید نسبت به شیخ صدوق انجام گرفته است و همچنین در این کتاب شیخ مفید شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام رضا علیه السّلام را منکر شده است با اینکه در کتاب المقنعه خود شهادت رسول خدا را تأیید کرده و در کتاب الارشاد مفصلا جریان شهادت امام رضا علیه السّلام را نقل و تأیید کرده است، این تعارض بین کتب شیخ مفید و همچنین عدم ذکر قدمایی چون نجاشی و طوسی این کتاب را در شمار تألیفات شیخ مفید، این نظریه "عدم صحت انتساب" این کتاب به شیخ مفید را تقویت می کند. 🔻البته باید توجه داشت که بر فرض عدم انتساب این کتاب به شیخ، با این حال از قطعیات است که شیخ مفید چون از علمای مکتب بغداد(مکتب عقل محور و ضد اخباری گری قمیان) بود رساله هایی در رد نظریات شیخ صدوق و اصحاب الحدیث نوشته است همانطور که این مسأله مخالفت شدید با شیخ صدوق در کتب دیگرش کاملا مشهود است و ابن شهر آشوب هم در شمار تألیفات شیخ مفید "رسالة فی الرد علی ابن بابویه(شیخ صدوق)" ذکر می کند. @Talabeh_nevesht110
💠کتاب شریف المحاسن💠 🔶تألیف "شیخ احمد بن محمّد بن خالد برقی رضوان الله علیه" از قدمای شیعه که مورد وثوق و اعتماد طائفه است، کتابش المحاسن یکی از مصادر و منابع کتب اربعه همچون کافی و من لا یحضره الفقیه است. تعبیر اصح از این کتاب تعبیر به "کتب المحاسن" است چرا که المحاسن در خود چندین رساله و کتاب را در موضوعات مختلف جای داده است مثل اعتقادات و فقه و ثواب و عقاب الاعمال و احادیث عددیه و... شیخ صدوق نیز در من لا یحضره الفقیه از المحاسن به کتب المحاسن تعبیر می کند. 🔷البته در تعبیر شیخ صدوق علیه الرحمة از المحاسن به "کتب المحاسن" می شود دو احتمال داد: 1. اول احتمالی که عرض کردیم اینکه این کتاب در خود چندین کتاب و رساله جای داده است. 2. احتمال دوم که ملا محمّد تقی مجلسی (رحمة الله علیه) فرمودند اینست که المحاسن اصلی چندین جلد بوده است و المحاسن امروز ناقص است و بعضی از مجلداتش مفقود شده است. علامه مجلسی در لوامع شرح الفقیه صدوق ذیل تعبیر "کتب المحاسن" می نویسد:  اين كتاب نزد ماهست و چنانكه مشايخ نقل  كرده‌اند بسيار بزرگ و ثقه و معتمد عليه بوده است، آن چه الحال هست شايد ثلث آن باشد. (📚لوامع صاحبقرانی ج ۱ ص ۱۹۲) @Talabeh_nevesht110
💠روایات اهل تسنن 🔹قديمي ترين راوي و ناقل روايت ازدواج ام کلثوم با عمر از بین کتب و مؤلفان اهل سنت، محمّد بن سعد بن مَنيع زُهْري نويسنده كتاب «الطبقات الكبري» است. بعد از محمّد بن سعد دیگران مثل حاکم نیشابوری در المستدرک و و بیهقی در سنن الکبری و و ابن اثیر در اسد الغابة و ابن حجر در الاصابة نقل کرده اند. آیت الله سید علی میلانی در کتابی که در خصوص ازدواج ام کلثوم نوشته اند رجال و راویان این روایات کتب اهل سنت را بررسی کرده و به این رسیدند که راویان این روایات طبق گفته رجال شناسان سنی یا ضعیف و کذاب اند یا هم کسانی اند که در بغض و دشمنی با امیرالمومنین و اهل بیت سابقه دارند که قول شان به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. 🔹این داستان را علمای اهل سنت از لسان امام صادق یا امام سجاد یا امام باقر علیهم السّلام نقل کردند و که خود نشانگر ید جعل است چرا که جاعلان همیشه وقتی میخواستند چیزی را جعل کنند از زبان اهل بیت جعل می کردند مثل داستان خواستگاری امیرالمومنیم از دختر ابوجهل که از زبان امام صادق جعل کردند یا تحریم متعه یا مدح خلفا یا مثل ستارگان آسمان بودن صحابه که از زبان امام صادق علیه السّلام جعل نمودند. 🔹نکته دیگر اینکه بزرگان اهل سنت در کتب دست اول شان اصلا این داستان را نقل نکرده اند مثل مؤلفان صحاح ششگانه و احمد بن حنبل در مسند خود. @Talabeh_nevesht110
💠تضعیف و تجریح حضرت امام صادق علیه السّلام 🔷تجریح و تضعیف در علم رجال به توصیف راوی حدیث به صفاتی که آن صفات موجب عدم قبولی و بی اعتباری روایات راوی است، گفته می شود. 🔻احمد بن حنبل از ائمه اربعه مذاهب اربعه اهل سنت(شافعی و حنبلی و حنفی و مالکی) و بزرگ و امام حنبلی های سنی که معاصر با امام کاظم و امام جواد و امام رضا علیهم السّلام بوده. 🔶او در رابطه با حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام معتقد است جناب جعفر بن محمّد فردی "ضعیف الحدیث" و "مضطرب الروایة" است: 390-جعفر بن محمد بن على بن الحسين بن علي بن أبي طالب، الهاشمي، أبو عبد الله، المعروف: بالصادق. • وقال الميموني: قال أبو عبد الله(کنیه احمد بن حنبل) : جعفر بن محمد، ضعيف الحديث، مضطرب. 📚موسوعة أقوال الإمام أحمد بن حنبل في رجال الحديث وعلله ج۱  ص ۲۰۲ @Talabeh_nevesht110
💠منبع کتب اربعه همان "اصول اربعمائه" است 🔻علامه محمّد تقی مجلسی (ره) می فرماید: 🔸ناقدان اخبار از ميان اين كتب بسيار كه از هر يك از ائمه هدى صلوات اللَّه عليهم روايت كرده بودند چهار صد كتاب را انتخاب نمودند و اصولش ناميدند، چون روات اين كتب در نهايت اعتماد بودند، و بسيارى از اين كتب را بر ائمه هدى صلوات اللَّه عليهم عرض نموده بودند و حضرات ائمه تصحيح يا تحسين فرموده بودند و از متاخرين ثقه الاسلام محمّد بن يعقوب كلينى از اين چهار صد اصل انتخاب نمودند كتاب كافى را كه قريب به نود هزار بيت است، و كتابى در اسلام مثل آن مصنّف نشده است و به اعتقاد او همه متواترات را نقل نموده است، و در عرض بيست سال اين كتاب را تصنيف نمود و عامه و خاصه از او روايت كردند، و در اول كتابش حكم به صحت كل احاديث آن كرده است و بعد از او رئيس المحدثين صدوق محمّد بن بابويه قمى قريب به سيصد كتاب از آن اصول جمع نمود و بسيارى از آن به سبب تغلب ظلمه از دست رفت و بسيارى هست از آن جمله كتاب من لا يحضره الفقيه است و بعد از او شيخ الطائفه محمّد بن الحسن الطوسي كتاب تهذيب الاحكام و كتاب استبصار را از آن اصول اربعمائه جمع فرمودند، و احاديث مختلفه را جمع نمودند و بحسب مقدور جمع بين الاخبار فرمودند، و الحال مدار احكام بر اين چه كتاب است و ليكن بسيارى از اخبار در كتب ديگر بهم مى‌رسد از جهة تاييد اخبارى كه در اين كتب اربعه است، مثل قرب الاسناد حميرى و محاسن برقى، و بصاير الدرجات صفار، و تفسير على بن ابراهيم بن هاشم، و كتب صدوق... 📕لوامع صاحبقرانی ج ۸ ص ۶۹۹
«طـلـبـه نـوشـت»
#زواج_ام_کلثوم #بررسی_تحلیل 💠روایات اهل تسنن 🔹قديمي ترين راوي و ناقل روايت ازدواج ام کلثوم با عمر ا
💠روایات اهل تسنن(2) 🔹اهل سنت خصوصا در کتاب تاریخ خطیب بغداد نقل هایی را دارند که خود نیز نتوانستند قبول کنند، بقول معروف آش آن قدر شور شده است كه صدای آشپز هم در آمده است! مثلا گفته اند: علی علیه السّلام ام کلثوم را در حالی که کودک بود به خانه عمر بن خطاب قبل از ازدواج فرستاد و عمر بن خطاب از ساق پاهاش گرفت و لمسش کرد و به زور بوسید و به دختر نامحرم تعرض جنسی کرد!!! 🔹حتی در روایات اهل سنت دیده می شود که امیرالمومنین علیه السّلام با این ازدواج مخالف بودند و عمر بن خطاب تهدید می کرد که اینگونه ازدواج زوری طعنی عظیم به عمر بن خطاب است، عجب از اهل تسنن که ازدواج یک دختر خردسال را با یک پیرمرد خرفت بنام عمر بن خطاب ازدواجی عاشقانه میدانند و به این ازدواج افتخار می کنند. 🔹طبق تاریخ و مقاتل شیعه و سنی ام کلثوم در واقعه کربلاء کنار برادر‌ش حضور داشت در حالیکه ام کلثومی که با عمر بن خطاب ازدواج کرد طبق روایات اهل سنت در زمان معاویه در گذشت و اصلاً این ام کلثوم در کربلاء نبود. این نیز قرینه ای است در تقویت نظر علامه سید جعفر عاملی که: بر فرض قبولی این ازدواج میگوییم: ام کلثوم دختر امیرالمومنین از حضرت فاطمه علیها السّلام نبود که با عمر بن خطاب ازدواج کرد بلکه ام کلثوم دختر ابوبکر و ربیبه خانه امیرالمومنین یا یک ام کلثوم دیگر از ام ولدی بود و دختر حضرت از حضرت فاطمه زهراء علیها السّلام نبود. @Talabeh_nevesht110
💠طرق توثیق راوی: وکالت امام علیه السّلام 🔻بعضی از علمای رجال وکالت راوی را از طرق توثیق راوی دانستند چرا که امام هر کسی را به امر وکالت بر نمی گزیند. 🔷ولی آیت الله سید خوئی معتقد است وکالت امام مستلزم وثاقت و عدالت راوی نیست چرا که جائز است وکیل کردن فردی حتی اگر فاسق باشد. بلکه نهایتاً عقلاء در امور مالی فردی را که مورد اعتماد نیست و به امانت داریش یقین ندارند، وکیل نمی کنند. ▪️متن عربی: أقول: الوكالة لا تستلزم العدالة، و يجوز توكيل الفاسق إجماعا و بلا إشكال. غاية الأمر أن العقلاء لا يوكلون في الأمور المالية خارجا من لا يوثق بأمانته. 📚معجم رجال الحديث ج ۱ ص ۷۱ @Talabeh_nevesht110