#معرفی_کتاب
ده باور بی اساس علم مدرن
نویسنده: روپرت شلدریک
کتاب توسط زیست شناس سرشناس و معاصر انگلیسی نوشته شده و در حقیقت یک حمله علمی به مبانی ماتریالیسم است.
او در این کتاب اساسی ترین مبانی علم مدرن را به چالش می کشد.
کتاب حقیقتا ارزشمند و خوانش آن برای همه علاقمندان به علم مفید است.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
چند نکته درباره مقاله مورد بحث در کنفرانس مذکور:
یک. اساسا ملاصدرا و حکمت متعالیه حتی با عجیب ترین تفاسیر هرگز نمی توانند به عنوان یک مکتب تفسیری در فلسفه ارسطویی به شمار بیایند.
ملاصدرا، تاج فلسفی بر اندام عرفان اسلامی است که بیش از هرکس وامدار ابن عربی است.
اگر بنا باشد برای نظریات او در فلسفه یونان به دنبال سرنخهایی باشیم باید به افلوطین و اثولوجیا می رسیم و نه ارسطو.
ضمن اینکه گویی تلویحا پذیرفته شده که فلسفه اسلامی شاخه تفسیری فلسفه یونان است که هرگز پذیرفتنی نیست.
دو. ذات مدرک هم به نظر ابن سینا و هم در اندیشه ملاصدرا تغییر می کند عمده آن است که ملاصدرا برخلاف ابن سینا با توجه به اینکه تغییر را مساوق حرکت می داند به حرکت در نفس معتقد می شود.
سه. حاصل این حرکت، دستیابی به قدرت تعقل است و البته منطقا، با توجه به رابطه علی میان عاقل و معقول، این دو با هم اتحاد حقیقت و رقیقت دارند.
فی الواقع عاقل و معقول یکی نمی شوند بلکه یکی هستند.
معقول نازله عاقل است و اینچنین عملا تعبیر انفعال نفس، تعبیری نادرست است.
چهار. اساسا تعقل فعل نفس است و نتیجه استکمال آن هر چند متقابلاً موجب استکمال آن نیز می شود لکن تعقل دست کم در حدوث متوقف بر استکمال نفس است نه بالعکس.
پنج. ...
واقعا مقاله پر خطایی است.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
سهروردی به مثابه پدر ادبیات فارسی
معمولا شیخ شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق، به عنوان یک فیلسوف و چه بسا یک عارف صاحب ریاضات سنگین شناخته می شود.
اما بررسی آثار مکتوب نظم و نثر فارسی و عربی وی نشان می دهد، او آشکارا یک ادیب متبحر است.
سهروردی هم به زبان فارسی و هم در زبان عربی، اشعار و متون قابل ستایشی از خود به یادگار گذاشته است.
شاید بتوان این فرضیه را مطرح کرد که سعدی شیرازی (م ۶۹۴) سخنور بزرگ زبان فارسی، کتاب «گلستان» خود را به جهت قالب و روش نگارش از کتاب «لغت موران» سهروردی (م ۵۸۷) الهام گرفته است.
منشا این فرضیه شدت شباهت این دو کتاب در شیوه نگارش است. علاوه بر اینکه شیوه نگارش لغت موران مسبوق به سابقه نیست.
ممکن است با توجه به قرابت تاریخی سهروردی و سعدی همچنین بعد مسافت شیراز و زنجان این فرضیه مخدوش به نظر برسد اما در مورد این فرضیه آنگاه استحکام می یابد که بر اساس گزارشات تاریخی دانسته می شود، قطب الدین شیرازی که در کنار شهرزوری بزرگترین شارح آثار سهروردی است و بهترین شرح از کتاب حکمة الاشراق تالیف اوست، دایی سعدی است.
لذا می توان با یک اطمینان چنین فرضیه ای مطرح کرد که سعدی به واسطه نسبت سببی با قطب الدین شیرازی که از مریدان سهروردی است با آثار او آشنا شده است و گلستان خود را به روش لغت موران نگاشته است.
نهایتا با توجه به جایگاه بلند و بی بدیل گلستان در زبان و ادبیات فارسی و با نظر به نقش لغت موران در نگارش آن، می توان سهروردی را به عنوان ادیب متفکری که پدر زبان فارسی است مطرح نمود.
یاسر حسینپور
@Talvihaat
#معرفی_کتاب
#عقلانیت_شهود
آیت الله جوادی آملی
یکی از عمیق ترین کتب نگارش یافته در موضوع حکمت اسلامی که سرشار از نکات ارزشمند عرفانی و فلسفی است، کتاب عقلانیت شهود تالیف آیت الله جوادی آملی است.
این کتاب که در حقیقت تحریر شرح فصوص الحکم قیصری است، تا به امروز در پنج مجلد به چاپ رسیده است و پیش بینی می شود نهایتا به شانزده مجلد برسد.
لکن نگارنده در این یادداشت، در صدد اشاره به یکی از اهم موضوعات موجود در جلد نخست این کتاب است.
آیت الله جوادی آملی بخشی از اولین جلد این کتاب را، به نقد و بررسی نظریه #تداخل_وجودی خداوند و مخلوقات اختصاص داده اند.
اهمیت این موضوع از آن جهت است که تنها نظریه رقیب #وحدت_شخصی_وجود نظریه تداخل وجودی است.
توضیح آنکه در حکمت اسلامی، ادعای مبتنی بر شهود عرفا که حکایت از وحدت شخصی وجود دارد با یک استدلال عقلی همراه شده است.
این استدلال عقلی به صورت منطقی شکل اول و با حد وسط نامحدود بودن خداوند بیان می شود.
استدلال مذکور هم از مقدمات بدیهی متشکل و هم از صورت متقن منطقی برخوردار است.
لکن نظریه تداخل وجودی تنها راه موجود برای مخالفت منطقی و عقلانی با وحدت شخصی وجود است.
بنابراین در صورت «احتمال» صحت نظریه تداخل تنها استدلال عقلی بر وحدت وجود، مخدوش می شود.
البته برای معتقدین به وحدت شخصی وجود، تنها راه دفاع منطقی از شهود عرفانی شان، ابطال نظریه تداخل وجودی و رفع «احتمال» آن به عنوان عامل خدشه در برهان وحدت وجود است.
این کار را آیت الله جوادی آملی در این کتاب انجام داده اند.
منطقا باید شاهد واکنش مستدل موافقین نظریه تداخل باشیم.
برخی عناوین مجلد نخست این کتاب ارزشمند عبارتند از:
بررسی جمع وحدت و کثرت از طریق تداخل وجودات
دلیل عقلی تداخل
استشهاد به نقل برای دخول وجودی واجب
نقد هماهنگی نامحدود بودن وجود با دخول در وجودهای محدود
اشکالات دلایل نقلی دخول ذات الهی در وجود اشیا
نفی دخول خالق در مخلوق در بیان امام رضا علیه السلام
برهان عقلی بر نفی دخول ذات در اشیا
دخول فیض واحد الهی در موجودات بدون اتحاد و امتزاج
بیان امام رضا علیه السلام در نفی دخول ذات و استناد دخول به مخلوقات
محدود بودن شیء متصف به دخول
جمع دلایل عقلی و روایات نفی کنندهٔ دخول با دیگر روایات
یاسر حسین پور
@Talvihaat
23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در همه کون و مکان _ غیر حسین _ خبری نیست که نیست
@Talvihaat
ایمان به معاد به مثابه استدلال بر ضرورت دین
دو مسأله متفاوت «اهمیت دین» و «ضرورت دین» از دو طریق مختلف قابل بررسی است.
«اهمیت دین» که صرفا ناظر به کارکرد مثبت دین و فواید میدانی آن در حوزه فردی و اجتماعی است، از طریق تاکید بر برخی فواید ملموس و قابل اندازه گیری تجربی، به سادگی اثبات پذیر است.
در مقابل اثبات «ضرورت دین» جز با اعتقاد به معاد و زندگی ابدی پس از ترک دنیا، ممکن نیست.
فی الواقع منهای معاد، اساسا اثبات هرگونه ضرورت برای دین محال است.
به بیان روشن تر، هرچند مثلا نماز حتی منهای ایمان به معاد دارای اهمیت و کارکرد است اما حقیقت فاقد ضرورت است.
این حقیقت در منظومه فکری هر شخص نیز جاری است. به این معنا که تا فرد ایمان به معاد نداشته باشد، ضرورتی برای پایبندی به دین و مثلا اقامه نماز نمیبیند.
همین امر موجب می شود ارتباط مستقیمی بین «التزام عملی به شریعت» با «میزان ایمان به معاد» در رفتار افراد مشاهده می شود.
به بیان دیگر، عامل تعهد بخش به شریعت، ایمان به معاد است.
لذا در واکاوی دلیل ضعف التزام عملی به شریعت، ضعف ایمان به معاد مطرح می شود.
نکته اینجاست که افراد جهت تنظیم گری مستمر التزام عملی به شریعت، می بایست مدام در حال حفظ و تقویت ایمان به معاد باشند.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
شهود ابن عربی، شاعرانگی مولوی و تفلسف ملاصدرا
حکمت اسلامی تلفیقی از این سه عنصر است.
یاسر حسین پور
@Talvihaat
37.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درباره #وجود_ذهنی
خاستگاه انسان شناسانه
تاثیر هستی شناسانه
نقش خداشناسانه
و کارکرد معرفت شناسانه
یاسر حسین پور
@Talvihaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم همگی صحنه ربوبیت تکوینی و تشریعی خداوند است
خداوند شخصا تربیت بعضی افراد را به عهده می گیرد و عملا در وجود آن شخص، اعجاز می کند
کاری که از عهده هر کسی غیر او ناممکن است
صبر و تقوا عوامل انحصاری برخورداری از این فیض ربوبی هستند
#امام_خمینی
یاسر حسین پور
@Talvihaat
پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با همکاری مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان برگزار میکند:
📚📚میزگرد تخصصی با موضوع:
«نظریه یقین معرفت شناختی و عناصر مقوم آن»
🖊ارائه دهنده: حجت الاسلام یاسر حسین پور
🖌استاد ناقد: حجت الاسلام احمد عزتی
🕛زمان
چهارشنبه 13دیماه ساعت ۱۳:۳۰
📪مکان
مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
📂لینک جلسه مجازی
h-navvab.ir/webinar-p
(از طریق گزینه مهمان وارد شوید)
🔶پژوهش مدرسه علمیه نواب🔶
•┈┈••••✾•🍀🌺🍀•✾•••┈┈•
💠 مدرسه علمیه عالی نواب
🔸 اولین مدرسه تخصصی حوزه علمیه خراسان
🌐 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی
@Talvihaat