eitaa logo
تلویحات
261 دنبال‌کننده
301 عکس
165 ویدیو
12 فایل
تلویحات یاسر حسین پور (نام کتابی است از سهروردی) دکتری فلسفه مدرس حوزه و دانشگاه تالیفات: فلاح فلسفه عالم نفس از تشکیک تا وحدت عالیجناب فلسفه (در دست نگارش) https://eitaa.com/YaserHoseinpour Instagram:@Yaser_Hoseinpour Telegram:t.me/Talvihaat
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با همکاری مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان برگزار میکند: 📚📚میزگرد تخصصی با عنوان: «بررسی ادله موافقان و مخالفان ضرورت علّی و معلولی» 🖊استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمين یاسر حسین پور 🖌استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی کمالی 🕛زمان چهارشنبه 11بهمن ماه ساعت 13:30 📪مکان مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس 📂لینک جلسه مجازی h-navvab.ir/webinar-p (از طریق گزینه مهمان وارد شوید) @Talvihaat
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوشه ای از مناظره امروز در باب اختیار انسان و اراده آزاد سخن ها بسیار است اما قطعا آنچه در تنافی است، قاعده فلسفی ضرورت بالقیاس است. شهید مطهری با استفاده از دو مبنای فلسفی تعدد نوعی نفوس و تشکیک معتقد است اختیار نسبت مستقیم با کمال انسان دارد، آدمی هرچه کامل تر، مختار تر و بالعکس. امروز در این باره به گفتگو نشسته بودیم. یاسر حسین پور @Talvihaat
توحید، به مثابه تصور بی نهایت یا ذهن انسان، ناکام در تصور شریک الباری توحید در حکمت اسلامی، مهمترین لازمه بی نهایت دانستن خداوند، محسوب می شود. توضیح آنکه پس از اثبات واجب الوجود، بی نهایتی او اثبات می شود به بیان دیگر لازمه واجب بودن، بینهایتی است و پس از اثبات بی نهایتی خداوند، توحید ثابت می گردد. در تقریر توحید سه عبارت به کار می رود: یک. خداوند یکتاست و همتایی ندارد. دو. خداوند یکتاست و محال است همتایی داشته باشد. سه. خداوند یکتاست و محال است برای او همتایی تصور کرد. از میان سه تقریر فوق، اولی عوامانه و اشتباه است زیرا شریک الباری را ممکن می داند. دومی دقت بیشتری دارد اما به لحاظ معرفت شناختی، امکان تصور کسی یا چیزی علاوه بر بی نهایت را ممکن میداند. اما سومی معترف است در صورت تصور بی نهایت، عملا امکان تصور غیر وجود ندارد. یعنی اگر خداوند را به بی نهایتی اش تصور کنیم دیگر امکان تصور شریک وجود ندارد. به بیان دیگر در حکمت اسلامی، هر چیزی امکان تصور دارد‌ جز‌ شریک الباری. یعنی شخص دارای توانمندی ذهنی کافی و مبادی فکری، می تواند همه چیز را تصور کند حتی معدوماتی مثل «اسب بالدار» و یا حتی محالاتی همچون «اجتماع نقیضین» ولی «شریک الباری» تنها مورد غیرقابل تصور برای انسان است. زیرا تصور شریک الباری، متوقف بر تصور خداوند بی نهایت است، و تصور بی نهایت امکان تصور هر چیز دیگری را از بین می برد. یاسر حسین پور @Talvihaat
سال نو و تقارن بهار معنویت با بهار طبیعت بر همه شما همراهان عزیز مبارک ارادتمند شما یاسر حسین پور @Talvihaat
اساس تمدن غرب، که این روزها با وضوح بیشتری برای اهل دقت نمایان شده است، نه آزادی، نه الحاد، نه اومانیسم، نه نظم و نه هیچ یک از موارد مشابه است. اساس تمدن غرب، نژادپرستی است. حتی آزادی، اباحه گری و لیبرالیسم هم به دروغ و یا به اشتباه، بنیان تمدن غرب، معرفی شده اند. آزادی غربی نیز هم در تعریف، هم در گستره و هم در ضوابط ریشه در نژادپرستی دارد. و همینطور نظم. و همینطور الحاد. این روزها ماجرای دردناک و شرمنده ساز فلسطین، نمایشگاهی از بنیادی ترین باور تمدن غرب است. افراد به سادگی به طبقات مختلف تقسیم می شوند و البته مدال انسانیت منحصرا بر گردن انسان چشم آبی و مو بلوند غربی قرار می گیرد و آشکارا هر که غیر اوست فاقد هرگونه حقوق انسانی و شهروندی تلقی می شود. پیشتر در یادداشتی اشاره کرده بودم که الهیات این نژاد پرستی، نظریه تکاملی داروین است، که افراد همگی در فرآیند انسان شدن قرار دارند اما فقط یک انسان غربی است که توانسته است این فرایند را به طور کامل طی کند اما مابقی ممکن است طی قرون آتی به انسانیت دست یابند. این در حالی است که در اسلام اساس، توحید و نفی هر گونه طبقه بندی و نژاد پرستی است. همین مسأله اختلاف غرب و اسلام را در بنیادی ترین باور نشان می دهد که هرگز با اصلاحات و غرب گزینی ها قابل رفع و رجوع نیست. یاسر حسین پور @Talvihaat
3.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه امروز در علم رخ داده و در واقع انتخاب دانشمندان برای توضیح بهتر روابط بین پدیده هاست، به صورت کامل تر و مترقی تر، چهارصد سال پیش در فلسفه اسلامی توسط ملاصدرا مطرح شد و یکی از اصول اساسی در مسأله علیت را تشکیل داد. ملاصدرا، متاثر از عرفان و شریعت، علیت حقیقی را منحصر در رابطه بین خداوند و مخلوقات تعریف کرد و در توضیح روابط میان سایر پدیده ها از علیت اعدادی سخن گفت. در علیت اعدادی همه چیز مطابق یک الگوی طبیعی و البته شاید حتی فراطبیعی پیروی می‌کند اما حقیقت آن است که آنچه میان آنهاست علیت نیست صرفا فرایند طبیعی روابط ضابطه مند طبیعی و گاه فراطبیعی میان پدیده هاست. یاسر حسین پور @Talvihaat
9.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه این روزها در فلسطین میگذرد، رفته رفته انسان را به لحظات ملکوتی «دنیای شما در نظر من از آب بینی بز نیز پست تر است» می رساند. یاسر حسین پور @Talvihaat
طبق آیات ۲۱ تا ۲۳ سوره مبارکه إسرا، راز خوشبختی در دنیا و سعادت در آخرت به ترتیب کدامند؟ @Talvihaat
راز سعادت اخروی و خوشبختی دنیوی.mp3
زمان: حجم: 8.87M
راز سعادت اخروی و خوشبختی دنیوی یاسر حسین پور @Talvihaat
تأثیرات ابن عربی بر حکمت متعالیه.pdf
حجم: 4.45M
تاثیرات ابن عربی بر حکمت متعالیه دکتر فرشته ندری ابیانه ملاصدرا، علیرغم فاصله چهارصد ساله، عملا شاگرد ابن عربی و مولوی است. حکمت متعالیه، تلفیقی از مکاشفات عرفانی ابن عربی، ذوق شاعرانه مولوی و تفلسف صدرایی است. مولوی نیز، خود به واسطه قونوی شاگرد ابن عربی است. بنابراین ملاصدرا و حکمت متعالیه، بیش از هر کس متاثر از ابن عربی است. این کتاب ارزشمند، مروری اجمالی بر تاثیرات ابن عربی در حکمت متعالیه است. بسیاری از فصول این کتاب، می تواند موضوع یک پژوهش مستقل در قالب کتاب، پایان نامه و یا مقاله قرار گیرد. یاسر حسین پور @Talvihaat
با توجه به آیات ۱۹ الی ۳۴ سوره مبارکه معارج، راه عبور از طبیعت انسانی و دستیابی به فطرت الهی چیست؟ @Talvihaat
راه های رهایی از طبیعت و شکوفایی فطرت.aac
حجم: 9.61M
راه های رهایی از طبیعت و شکوفایی فطرت یاسر حسین پور @Talvihaat