هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️مهدی سلطانی : چرا گفتگوی علم انسانی و علم پزشکی بسیار حیاتی است؟
🔹علم پزشکی مدرن به واسطه مواجهه متهمتیکال با بدن، موجب معنازدایی از بدن شده است.این امر مسیر را برای سکولاریسم و نیهیلیسم (به معنای نفی زندگی) مهیا ساخته است. به واسطه نفی معنا از بدن، و ریاضیوار ساختن بدن، امکان تفکیک بدن از ساحتهای مختلف زندگی ممکن شده است و ماحصل این امر،تولد بیمارستان است.
🔹بیمارستان، مکانی ایزوله از جریان زندگی است.علم پزشکی از طریق تجربه مرگ و بازتولیدی که از تجربه مرگ فراهم ساخته است، گام نهایی در سکولاریسم را ممکن ساخته است. این تجربه برایمان در کرونا خیلی ملموس شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▫️برگزاری نشست علمی با عنوان " جریان شناسی علوم اسلامی در دانشگاه های قرقیزستان " با سخنران : دکتر مورزاخالیلوف کاناتبک سایتموراتوویچ (Kanatbek Murzahalilov) مدرس ارشد در گروه مطالعات دینی و الهیات، دانشگاه دولتی قرقیزستان. بالاساگینا
🔹مکان: حرم مطهر امام رضا (ع)، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شمارۀ 2، سالن شیخ بهائی
🔹زمان: چهارشنبه، 4/7/1403 ساعت 10 صبح
💫این نشست توسط معاونت پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری خبرگزاری فارس برگزار می گردد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ 🏴
🔹سرنوشت مقلدان خمینی چیزی جز شهادت نیست ...
🔹عبد صالح خدا ، عالم مجاهد ، سید حسن نصرالله به خیل شهدا پیوست ...
▪️جمله ماندگار شهید سید حسن نصرالله در مراسم تشییع شهید عماد مغنیه (بهمن ۱۳۸۶): "ما همگی فرزندان مکتبی هستیم که پیامبران آن شهیدند، امامان آن شهیدند و رهبران آن نیز شهید هستند..."
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
🏴 نقاشی جدید حسن روحالامین تقدیم به فرمانده شجاع و مظلوم مقاومت شهید سیّدحسن نصرالله و تمام رزمندگان مجموعه مبارک حزبالله لبنان.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
سلام بر یل صف شکن جبهه مقاومت.
سلام بر آنکه تا بود قوت قلبمان بود و وقتی رفت بیدارمان کرد.
سلام بر آنکه همه تمدن غرب را بر سرش ریختند تا ساکتش کنند، ولی صدایش بلند تر شد.
سلام بر ساقی اطفال کربلای غزه.
سلام بر آنکه چشمهایش نگران کودکان مظلوم و بی پناه امت اسلام در چنگال شیطان بود وقتی جان میداد.
سلام بر نصر الله.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️الشهید القائد السيد حسن نصرالله : أوهن من بیت العنکبوت ...
🏴 راست گفتی سید ... « به خدا قسم که اسرائیل از خانه عنکبوت سست تر است. » ای کاش بودی و فردا برایمان صحبت می کردی...
شیعه واقعی علی بن ابی طالب(ع) جایت خیلی خالی است 😭 ...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
▪️ نشست تخصصی با موضوع "نقش حزب الله لبنان و علامه شهید سیدحسن نصرالله در شکلگیری و تحقق تمدن نوین اسلامی " با حضور فعالان جبهه مقاومت "
🔹سخنران:شیخ غازی یوسف حنینه رئیس تجمع علمای مسلمین لبنان
🔹روز پنجشنبه مورخه ۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰
🔹جمکران، مرکز مدیریت حوزههای علمیه، سالن آیت الله حائری رحمه الله علیه
▪️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس▪️
@TamadonEN
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️رهبر انقلاب: ما عزاداریم اما برنامه دیدار با نخبگان را به بعد موکول نکردیم چون جهتگیری گرایش به نخبگی نباید عقب بیفتد/ در آینده نزدیک درباره مسائل لبنان و شهیدنصرالله صحبت خواهم کرد
▪️ رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی: ما در این روزها عزاداریم؛ به خصوص بنده به جد عزادار هستم. حادثهای که اتفاق افتاد، حادثه کوچکی نیست؛ فقدان آقای سیدحسن نصرالله حادثه کمی نیست و جداً ما را عزادار کرده است.
▪️ با اینکه این فضا، فضای عزای عمومیست در کشور و به معنای واقعی کلمه عزاست، این دیدار را به بعد موکول نکردم. این دیدار از قبل برنامهریزی شده بود میشد هفته بعد مثلاً انجام بگیرد. فکر کردم که این موضوع نباید عقب بیفتد. این جهتگیری، جهتگیری گرایش به نخبگی و نخبگانی نباید عقب بیفتد. جلسه را تشکیل دادیم. این تشکیل جلسه یک پیامی برای ما دارد و پیامش این است که ما گرچه در عزا هستیم اما عزای ما به معنی ماتم گرفتن و افسرده شدن و یک گوشه نشستن نیست. عزای ما جنسش از جنس عزای سیدالشهدا علیهالسلام است. زنده و زنده کننده است. عزاداریم اما این عزا ما را به حرکت و پیشرفت و شوق بیشتر به کار وادار میکند. من میخواهم این پیام را در دل و جان خودمان به معنای واقعی کلمه نفوذ بدهیم. احساس کنیم عزاداری ما هم باید ما را به پیش ببرد.
▪️ من البته در زمینه مسائل لبنان و آنچه که مربوط به این شهید بزرگ و عزیز هست عرایضی دارم که در آینده نزدیک انشالله آنها را خواهم گفت. ۱۴۰۳/۷/۱۱
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 انتشار کتاب «درآمدی بر فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه»
▪️کتاب حاضر با هدف احیای فلسفه اجتماعی حکمت متعالی و تحلیل بنیادیترین مبانی حکمت عملی در نظام اندیشه ملاصدرا به نگارش درآمده است. این کتاب برای نشان دادن ظرفیتهای حکمت صدرایی در مواجهه با مسائل و مشکلات و بحرانهای زمانه ما به ویژه برای بهرهوری دانشجویان و طلبه علوم دینی تهیه شده است.
▪️مولف در مقدمه این اثر آورده است: روش ما در این کتاب، شبکه سازی و نظامبندی بحثها و نکات گوناگون در آثار گوناگون ملاصدراست که حول محور یک مسئله یا یک موضوع مطرح شده است. مسائل گوناگونی که حول یک موضوع واحد مطرح بودند، در یک نگاه ترکیبی و شبکهای الهام بخش هستند رهنمود جدید را افاده میکنند و ما را به جزئیات بیشتر و زوایای گوناگون یک مسئله هدایت میکنند.
▪️مطالعه این اثر نشان میدهد تلقی حوزه و دانشگاه از فلسفه ملاصدرا با تلقی ملاصدرا از فلسفهاش که به حکمت متعالی موسوم است، بسیار متفاوت است. نگاه وی به فلسفه و انتظاراتی که از فلسفه دارد، در وضعیت کنونی تدریس فلسفه اسلامی بسیار مغفول واقع شده و این غفلت باعث ناکارآمدی فلسفه ملاصدرا گردیده است. در حقیقت ساحات اجتماعی و سیاسی وجود شناسی در حکمت متعالی و اهداف مدنی و تمدنی که آشکارا ملاصدرا به آنها تصریح دارد، در نحوه تدریس حکمت صدرایی نادیده گرفته شده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
💫 با ارسال حکم جهاد امام خامنهای در نماز جمعه پیرامون ضربه زدن به رژیم صهیونیستی به زبان عربی و انگلیسی به دوستانمون در کشورهای مختلف جهان خودمان را جزء نابودگران اسرائیل قرار دهیم.
▪️ امام خامنهای: هر ضربه که هر شخصی و هر مجموعهای به رژیم صهیونیستی وارد کند خدمت به کل منطقه و کل انسانیت است.
____________________
▪️ الفتوى الصريحة للإمام خامنئي بشأن ضرب المصالح الصهيونية في جميع أنحاء العالم
🔹الإمام خامنئي: أي ضربة يوجهها أي شخص أو أي جهة إلى الكيان الصهيوني هي خدمة للمنطقة بأسرها وللإنسانية جمعاء.
__________________
▪️ The clear fatwa of Imam Khamenei for striking the interests of the Zionist regime across the world
🔹Imam Khamenei: Any blow that any person or group deals to the Zionist regime is a service to the entire region and all of humanity.
_______________________
۱۴۰۳/۰۷/۱۳
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️وظایف و مسئولیتهای نخبگان؛ در کلام رهبر فرزانه انقلاب▪️
حجت الاسلام احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
▫️رهبر فرزانه انقلاب، بیش از هر کس دیگری نخبگان را ارج نهاده و بر صدر نشانده است. و همواره بر صدرنشینی آنان نیز تأکید کرده است. این را خود نخبگان بهتر از هر کس دیگری میدانند. در عین حال، در همه جلسات نخبگانی، انتظاراتی نیز از جامعه نخبگانی کشور داشته و مطرح کردهاند که انتظار میرود، بنیاد نخبگان برای تحقق این انتظارات در جامعه نخبگانی کشور، اقدامات مؤثر و درخوری انجام دهد.
🔹در تاریخ ۲۷ مهر ۱۴۰۱ و همچنین در تاریخ ۱۱ مهر ۱۴۰۳ در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور در مجموع شش انتظار مهم خود را از جامعه نخبگانی مطرح کردند:
1️⃣. خودشناسی: نخبگان باید قدر خود را بدانند؛ باید ارزش هوش برتر و استعداد برتری که خدای متعال به آنان عطا کرده است را بدانند. آنان باید بدانند که در ازای این نعمتها و تفضلهای خاص الهی، مسؤولیت سنگینتر و خطیرتری هم بر دوش دارند. به تعبیر رهبر انقلاب «فرد نخبه مسئولیتش از احاد متوسط مردم بیشتر است. چون از تفضلات الهی بیشتر بهرهمند شده است.»
2️⃣ غیرت ملی: کمترین انتظار از یک نخبه ایرانی آن است که غیرت ملی داشته باشد؛ استعداد خدادادی خود و هزینههایی که در کشور برای ارتقاء او و فعلیت یافتن استعداد او شده است را قدر بداند و در نتیجه «توانایی و ظرفیّت شخصی خود را برای حلّ مشکلات کشور به کار گیرد.»
3️⃣ کشورشناسی: یک نخبه ایرانی باید ظرفیتهای کشور را به خوبی بداند؛ باید فرصتها و خلأها و نقائص و تهدیدهایی که متوجه کشور خودش است را بداند. در آن صورت است که میتواند هم از ظرفیتها به بهترین شکل ممکن استفاده کند و هم در جهت رفع نقائص تلاش کند و هم از هوش و استعداد خود در جهت تبدیل تهدیدات به فرصت استفاده نماید.
4️⃣ دشمنشناسی: از مهمترین وظایف نخبگان این است که دشمنان و مکاید و حیلههای آنان و برنامههای آن علیه ملت و کشور و انقلاب را به خوبی بشناسند. و الا ممکن است ناخواسته در زمین بازی دشمن فعالیت کنند و حتی فریب جاذبههای مادی و دنیوی دشمنان را بخورند و به جای خدمت به کشور و ملت خود، به خدمت دشمنان درآیند.
5️⃣ پیشتازی در جهاد و نهضت علمی: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۱۱ مهر ۱۴۰۳ با نخبگان تأکید کردند که «ما نیاز به یک خیزش جدید نیاز داریم. یک نهضت علمی جدید نیاز داریم. این را باید شما نخبگان انجام دهید. ... این جهاد شماست. جهاد عمده شما نخبگان عبارت است از همین حرکت علمی و خیزش جدید علمی و پیدا کردن تفوق علمی بر رقیبان و بدخواهان است.»
6️⃣. به کارگیری نخبگی در خدمت فناوریهای تقویت کنند جبهه مقاومت و مظلومان جهان: رهبر انقلاب، در دیدار اخیر خود با نخبگان فرمودند که «برتری علمی و فنّاوری گاهی میتواند دست دشمن را از ضربه وارد کردن به جمعیّتهای بزرگی مثل غزّه و ضاحیه کوتاه کند. ما اگر چنانچه از لحاظ علمی مثلاً فرض بفرمایید در زمینهی تسلیحات، از این [چیزی] که هستیم مبالغی جلوتر بودیم، یقیناً در اوضاع منطقه اثر میگذاشت، و میتوانست مانع از افروختن این آتشهای سوزندهی دلها و جانها بشود یا آنها را خاموش کند.»
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
▪️محمدرضا کرباسچی (پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی) : در جست و جوی نظریه ی اجتماعی آیت الله خامنه ای (حاشیه ای بر خطبه ی اول نماز جمعه ی۱۳ مهر۰۳)
▫️بیانات امروز «آقا» در خطبه ی اول نماز جمعه، پیرامون شبکه ی ارتباطی امت اسلامی را، باید همان بازتعریف الگوی جامعه ی اسلامی، این بار در عرصه ی بین الملل دانست. به عبارت دیگر بیانات امروز امتداد همان مدل ولایت، در عرصه ی بین الملل است.
🔹اگرچه در تبیین مفهوم ولایت گاهی بر سرپرستی تاکید می شود، اما آقا در کتاب طرح کلی، در تبیین مفهوم ولایت، بر معنای پیوستگی و ارتباط تاکید دارند. به عبارت دیگر ایشان جامعه ی ولایی را جامعه ای می داند که در وهله ی اول بین آحاد آن ارتباط و پیوستگی و هماهنگی وجود دارد و اینگونه نیست که هر کس در پی تامین خواسته ها و منافع خود باشد.
🔹آقا امروز این معنا از ولایت را در عرصه ی روابط بینالملل ترسیم کردند که بر اساس ملت های مسلمان نیز باید بهم پیوسته و متحد باشند، بطوریکه تعرض به یکی پاسخ بقیه را نیز در پی داشته باشد و اصولاً معنای امت چیزی جز این نیست.
🔹این مدل از نظم بین المللی تقابل آشکاری دارد با نظم فعلی جهان و ظرفیت های جدیدی از حیات اجتماعی انسان را پدیدار می کند. بسیار جای فکر و تحقیق دارد این الگوی نظم اجتماعی.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
هوش مصنوعی_1.mp3
14.71M
▫️فایل صوتی نشست نخبگانی با موضوع " هوش مصنوعی فرصتی نو یا تهدیدی بزرگ؟ " با ارائه آیتالله سید محمد مهدی میرباقری
🔹زمان: ۱۹ مهر ماه ساعت ۱۰:۳۰
🔹این نشست به همت " تشکیلات تربیتی رسانه ای ماذنه " با حضور جمعی از نخبگان به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
نگاهی به یک ترجمه .pdf
5.15M
▪️مقاله علمی با عنوان " نگاهی به یک ترجمه " نقدی بر ترجمه کتاب " عقل و اعتقاد دینی ، درآمدی بر فسلفه دین " محمد علی مبینی ، محمد جعفری.
🔹کتاب " عقل و اعتقاد دینی ، درآمدی بر فسلفه دین " اثر مایکل پترسون، ویلیلام هاسکر، بروس رایشنباخ ،دیوید بازینجر که سال 1377 توسط احمد نراقی و ابراهیم سلطانی ترجمه و توسط نشر طرح نو چاپ شده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️پایانناپذیری فحاشیها: از «شبهعلم» تا «علم شکمی»!◾️
▫️مدافعان علم دینی و علم اسلامی که سالیانی است با رویی گشاده از منتقدان و مخالفان، پذیرایی کرده و میکنند. به آنان اعلام کرده و میکنند که بیایید به دور از فحاشی و توهین و تحقیر در فضایی علمی با هم گفتگو کنیم.
▫️شما که خود را علمدان و علمشناس میدانید، در کجای تاریخ علم دیدهاید که با توهین و تحقیر، نظریهای ابطال شده باشد یا از میدان به بیرون رانده شده باشد؟! چرا حاضر نیستید در یک میدان واقعی علمی، با مدافعان علم دینی گفتگو کنید؟!
احمدحسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه
🔹«عدهای متوهم»، «از قعر به رو آورده شده»، «مخالفان ریشهای علم»، «سِمَتگرفته از حکمرانان»، «قدرت یافته از حاکمان»، «دنبالکنندگان علمی میانایی»، «صاحبان مدعیات بیدلیل»، «متقاضیان پول و قدرت»، «کبکصفتان دور از واقعیت»، «پنهان شدگان پشت قدرت»، «به خود مشغولان در خلوت»، «سیاستنشینان در جلوت»، «بهرهمندان از ثروت»، «جویندگان علم ناموجود»، «پنهانشدگان پشت مقدسات»، «خائنان به دانشگاه»، «خائنان به فرهنگ»، «خائنان به اسلام»، «بازیکنندگان در زمین دشمنان»، «به اوج رسانندگان ابتذال علم در ایران»، «غوطهوران در توهم مطلق»، «غرقشدگان توهم دانایی»، «نه علم را میشناسند و نه سیاستگذاری علم را»، «پیاز را با زعفران اشتباه گرفتهاند»، «از شبهعلم گذشته و به گزارههایی مبتنی بر توهم رسیدهاند»، «سخن از روی باد شکم میگویند»، «دنبالکنندگان علم شکمی»، «فراتر روندگان از یاوهگویی».
▫️با اعتذار از ساحت مخاطبان عزیز، بابت فهرست کردن چنین سخنانی ، گمان میکنید از سوی چه کس یا کسانی و درباره چه کس یا کسانی بیان شده است؟
🔹اینها بخشی از تعابیری است که از سوی یکی از مدعیان علمدانی در کشور ما نوشته شده است! اینها تعابیر کسی است که مدتها در جمهوری اسلامی معاون وزیر بوده است! و خود را از مدافعان اخلاق علمی در کشور میداند! علیه بیاخلاقی و بیفرهنگی در کشور داد سخن داده و میدهد! حال چنین شخصی، که خداوند او را به «مرض خودتحقیری» و «درد و رنج فحاشی»، و «بیماری بدگویی» مبتلا کرده است، چنین فحاشیها و رکیکگوییها و ناسزاگوییهایی را خطاب به یکی از اندیشمندان افتخارآفرین، مرزشکنان شناختهشده علم در دنیا، و مدافعان استوار دانش و دانشگاه اسلامی، (و البته سایر مدافعان علم و دانش اسلامی) گفته است!
▫️از روی دلسوزی و طبیبانه، خطاب به این برادر عزیز عرض میکنیم:
اولاً، قدری به خود آیید؛ در خود اندیشه کنید؛ علت عصبانیت و فحاشی و ناسزاگویی خود را بکاوید؛ شاید بتوانید درمانی برای این درد جانکاه بیابید.
ثانیاً، مدافعان علم دینی و علم اسلامی که سالیانی است با رویی گشاده از منتقدان و مخالفان، پذیرایی کرده و میکنند. به آنان اعلام کرده و میکنند که بیایید به دور از فحاشی و توهین و تحقیر در فضایی علمی با هم گفتگو کنیم. خوب است با همان روش علمی مورد قبول خودتان بررسی کنید که چرا تن به گفتگوی علمی نمیدهید؟! و به جای آن راه فحاشی و توهین و تحقیر در پیش میگیرید؟!
🔹مع الاسف، این ادبیات سخیف و رکیک، اختصاصی به این بنده خدا ندارد؛ بلکه مدتهاست که برخی از مدعیان علم و دانایی، به جای تن دادن به گفتگو با مدافعان ایده علم اسلامی، راه فحاشی و هوچیگری در پیش گرفتهاند! و معلوم نیست که چه هدفی از به کار بردن و رواج دادن چنین ادبیاتی در فضای علمی و دانشگاهی کشور دنبال میکنند! آیا واقعاً میپندارند با چنین توهینها و تحقیرهایی میتوانند ماهی مراد خود را صید کنند؟!
🔹و بالاخره خطاب به این بنده خدا عرض میکنم، شما که خود را علمدان و علمشناس میدانید، در کجای تاریخ علم دیدهاید که با توهین و تحقیر، نظریهای ابطال شده باشد یا از میدان به بیرون رانده شده باشد؟! چرا حاضر نیستید در یک میدان واقعی علمی، با مدافعان علم دینی گفتگو کنید؟!
🔹کمترین انتظار این است که دست کم با همان روش علمی مورد قبول خودتان، به «تبیین» نحوه کنشگری مخالفان علم دینی بپردازید، شاید راه نجاتی از این بیماری بیابید.
موجهای تیز دریاهای روح
هست صد چندان که بُد طوفان نوح
لیک اندر چشم کنعان موی رست
نوح و کشتی را بهشت و کوه جست
طرح نو چاپ شده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
کرسی نقد کتاب فلسفه چگونگی. متقیان تبریزی.mp3
51.36M
فایل صوتی کرسی_علمی_ترویجی با عنوان: " نقد کتاب درآمدی بر فلسفه چگونگی اسلامی" با ارائه کننده: حجت الاسلام محمد متقیانتبریزی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و مولف کتاب )
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️انتشار کتاب: «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی» تنظیم و نگارش ؛ عباس معلمی ، حسن نوروزی
▫️معرفی کتاب : موضوع کتاب «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی» بررسی و موشکافی گسلها، شکافها و دوقطبیهای اجتماعی است که ثمره و پیامد تنازع فرهنگ غربی با فرهنگ انقلابی است.
➖این دوقطبیها کداماند؟
➖چگونه به وجود آمدهاند ؟
➖چه پیامدهایی دارند؟
➖و راه برونرفت از آنها چیست؟
📖 کتاب حاضر به این چند پرسش پاسخ میدهد.
▪️از نگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، انقلاب اسلامی اثر عمیقی بر مردم گذاشته است و مردم هم بر زندگی و جامعۀ خود اثر میگذارند و لذا چنانچه ساختارهای کلان «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» در تعارض و تقابل با انگیزشها و گرایشها و جهتگیریهای ایمانی و انقلابی باشد، جامعه دچار دوقطبیهای اجتماعی میگردد.
▪️از نگاه ایشان، تنازع قطب حسگرا (قطب توسعۀ غربی) با قطب ارزشگرا (قطب انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد، علم و دموکراسی» ریشه همۀ ناهنجاریها و بحرانها و تنشهای اجتماعی در ایران است که آشفتگیها و نابسامانیهایی را در ابعاد و ارکان مختلف نظام و کشور پدید آورده است.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
◾️استاد پارسانیا و بنیانگذاری زیربنای حکمی علوم انسانی اسلامی◾️
💫 "تجليل از اقدام مهمی که دیده نشد"
▫️ استاد حمید پارسانیا از اندیشمندان معاصری است که توصيف ماهیت و ابعاد پروژه فکری وی و امتدادهای آن نیاز به بحث تفصیلی دارد.
▫️ در ابتدای سال تحصیلی خبری منتشر شد که درس شرح اسفار جناب استاد پارسانیا بهدلیل اشتغال به تدوین بخشهایی از دروس فصوص آیتالله جوادی آملی فعلاً تعطیل است.خب، خبر ساده است اما به پشت صحنه آن دقت نشد.
https://eitaa.com/parsania_net/3870
🔹 استاد پارسانیا که خود اندیشمندی برجسته، نظریهپرداز و مؤسس است، بیش از سه دهه خود را وقف تنظیم و تدوین و نشر اندیشههای حکمی آیتالله جوادی آملی کرده است.
🔹 مجموعه ارزشمند رحیق مختوم، شرح فصوص و برخی آثار دیگر نتیجه کوشش این استاد فرهیخته است. بااینکه او میتوانست زمان خود را تدوین آثار و کتب خود اختصاص دهد، اما این ایثار با یک هدف راهبردی اتفاق افتاد:
1️⃣ استاد پارسانیا درصدد است موسوعة و زیربنای حکمی تحول علوم انسانی اسلامی را مبتنی بر اندیشه و خوانش یکی از مقررین برجسته حکمت متعالیه را بنیان بگذارد. اتفاقی به ظاهر ساده، اما در حقیقت دارای یک جهتگیری راهبردی و زمینهساز تکیه به تراث در زمینه تحول علمی.
2️⃣ استاد پارسانیا تنها مدون آثار آیتالله جوادی آملی نیستند، بلکه در ارتقای محتوا، قالب و نظارت یافتن آن به حوزههای نیاز فکری روز نیز نقشآفرینی محوری دارند.
🔹 استاد پارسانیا یک ایثار و از خودگذشتگی راهبردی انجام میدهند و بهجای آنکه خود آثار خود را ترویج و تولید کنند، به آثار استادشان میپردازند تا جایی که حتی تدریس خود را نیز اینچنین تعطیل میکنند. این اقدام ارزشمند بهعنوان یک سرمایه راهبردی بهچشم نمیآید.
🔹 تبیین ابعاد شخصیت اخلاقی استاد، پروژه فکری، اقدامات راهبردی، اثرگذاری در لایههای زیرین سیاستگذاری کشور و نقشآفرینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتداد اندیشه، تربیت نسل جدید و... ابعادی است که میتوان بعدا به آن بهصورت مستوفی پرداخت.
سایهی این استاد عزیز مستدام...
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
2024_10_15_10_11_32_128kbs.mp3
96.76M
◾️فایل صوت نشست تخصصی با موضوع " معماری علم دینی (نظریه پیوندی علم دینی)" با ارائه حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا
🔹زمان 24 مهر 1403
🔹در جمع هیئت علمی مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
▫️در این جلسه نخست دکتر قائمینیا ادعاهای خود را با توجه به مراحل مختلف فسفه علم مطرح کرده و سپس در ادامه اعضای هیئت علمی پرسشهایی پیرامون این ادعاها مطرح کردهاند.
▫️بنا به دیدگاه دکتر قائمینیا, علم دینی حاصل تلفیق مفهومی معرفت دینی با معرفت علمی است. معرفت دینی هم در روی صحنه علم و هم پشت صحنة آن میتواند تأثیر بگذارد. علم دینی هنوز در مرحلة پیشاپارادایمی به سر میبرد.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
شیوه دستیابی به نظامهای اسلامی بر اساس اقتصادنا1.mp3
10.75M
▪️فایل صوتی جلسه اول درسگفتار نظام های اسلامی با موضوع " شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا " با ارائه آیت الله محمد حسین ملک زاده
🔹 زمان: پنج شنبه، ۵ مهرماه ۱۴۰۳
🔹 مکان: قم ، خیابان صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
JRM_Volume 56_Issue 1_Pages 183-202.pdf
502.3K
▪️متن مقاله پژوهشی "رابطۀ علم و دین از منظر علامه حسنزاده آملی" نویسنده احمد ملکی (مدرس سطح عالی، حوزۀ علمیۀ قم، قم، ایران)
💫چکیده مقاله
▫️نزاع میان علم و دین، در مغربزمین، و مخصوصاً بعد از رنسانس، ریشه دارد که تدریجاً در مشرقزمین نیز گسترش یافت و مورد توجه عالمان مسلمان قرار گرفت. در همین راستا، علامه حسن زاده آملی با تکیه بر سنت جامع تفکر اسلامی، به تبیین رابطۀ این دو پرداختهاست، که تحقیق پیشرو در مقام تبیین و بررسی آن، در نهایت به این نتایج دست یافتهاست: علامه حسنزاده در تعریف علم، با اصالت دادن به حیث کاشفیت علم، تقلیل آن را به علوم تجربی ناصواب میدانند. وی در تعریف دین نیز با دینِ حق دانستنِ اسلام، دین را به معنای جعل تشریعی الهی مبتنی بر اسرار تکوینی آفرینش، در جهت سعادت ابدی انسان دانستهاند و نهایتاً در تبیین رابطۀ میان علم و دین، نظریه معاضدت را، چه در حیطه علوم تجربی، چه ریاضی و چه فلسفی و عرفانی، ارائه نمودهاند.
🔹منتشر شده در مجله عرفان و ادیان دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران ؛دوره 56، شماره 1 ؛ شهریور 1402 ؛صفحه 183-202
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
هوش مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی (2).mp3
53.84M
▪️فایل صوتی سنخرانی دکتر علیرضا قائمی نیا با موضوع " هوش مصنوعی و نظریه آگاهی تطفلی"
🔹سخنرانی دکتر قائمینیا در نشست «مبانی فلسفی توسعه هوش مصنوعی» که در آن برای نخستین بار از #نظریهآگاهیتطفلی هوش مصنوعی سخن به میان آورده است.
🔹دکتر قائمینیا نخست از دلایل چهارگانه اهمیت و تفوق هوش مصنوعی بر دیگر فناوریها سخن گفته است.
🔹در ادامه دکتر قائمینیا به تبیین نظریه آگاهی تطفلی هوش مصنوعی پرداخته است. هوش مصنوعی آگاهی مستقل ندارد اما وقتی انسان با آن کار میکند در پرتو آگاهی انسان آگاهیتبعیوتطفلی پیدا میکند.
🔹این نظریه از تلفیق نظریه ذهن توسعه یافته و دیدگاه نهایی مرحوم صدرا در باب نفس به دست میآید.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
رنسانس (2).mp3
34.73M
▪️فایل صوتی استاد محمد فنایی اشکوری با موضوع " نگاهی اجمالی به عصر نوزایی یا تجدید حیات فرهنگی در اروپا" ( تحولات فکری در حوزه های دین، علم و فلسفه در عصر نوزایی)
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami
هدایت شده از علوم انسانی اسلامی
علم دینی.mp3
7.21M
▪️فایل صوتی سخنرانی استاد کرمانشاهی با موضوع " علم دینی از نگاه ایت الله جوادی املی"
۱. منظور از علم توحیدی یا علم دینی در بیان آیت الله جوادی حفظه الله چیست؟
۲. نسبت توحید با هویت انقلاب اسلامی امام خمینی رحمه الله علیه چیست؟ انقلاب اسلامی چگونه انقلاب اسلامی میشود و چه رابطه ای با انقلاب ها و جنبش های دیگر دارد؟
۳. پروژه علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله علیهما چیست و نسبت به یک دیگر چه نسبتی دارند؟
▫️استاد کرمانشاهانی این موارد را ذیل بحث برهان صدیقین علامه طباطبایی بیان فرمودند.
◾️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس◾️
@OlomEnsaniEslami