تأمــلاتـــــــــــــــ
📣 #گزارش اولین نشست از سلسله نشست های تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری 📚 موضوع نشست #اول: «
🔶 استاد فرحانی تاکید کردند که رهبر معظم انقلاب نه تنها یک نظریهپرداز صِرف، بلکه فردی عملگرا هستند. مقام معظم رهبری در طول 35 سال زعامت، نظریه خود را در عمل آزموده و آن را در مواجهه با چالشهای مختلف به کار گرفتهاند. این رویکرد عملی، نظریه ایشان را از بسیاری از نظریههای صرفاً آکادمیک متمایز میکند.
🔶 یکی از مهمترین ویژگیهای نظریه، ارتباط تنگاتنگ آن با واقعیتهای عینی است. استاد فرحانی با اشاره به مفهوم "جبهه مقاومت"، جبههدار این امر مبارک را رهبر انقلاب دانستند. ایشان معتقدند که نظریه تمدن نوین اسلامی در مواجهه با چالشهای پیچیده و چندجانبهای که امروز جهان اسلام با آن روبروست، به عنوان یک راهبرد عملی قابل اتکا، عمل میکند.
🔶 استاد فرحانی بر این نکته تاکید کردند که برای درک کامل نظریه رهبر انقلاب، نیاز به یک زبانشناسی اختصاصی است. به عبارت دیگر، مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در این نظریه، دارای بار معنایی خاصی هستند که برای فهم دقیق آنها، باید به بستر نظری و تاریخی آن توجه کرد. این امر مشابه رویکردی است که برخی از اندیشمندان و فیلسوفان مانند سارتر و نیچه در ارائه نظریههای اجتماعی و انسانی خود با زبان رمان اتخاذ کردهاند.
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
┄┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅┄
🟥 پژوهشکده شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
01-Neshast-Tamadon-14030912.mp3
34.71M
🎧 #صوت اولین نشست از سلسله نشست های تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری
📚 موضوع نشست #اول: «مفهوم شناسی تمدن نوین اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» - 1
🎙 با ارائه: «حجةالاسلام و المسلمین استاد علی فرحانی زیدعزه»
🔸دبیر علمی: حجة الاسلام حسن ابراهیم پور
📝 در اولین نشست، استاد فرحانی به تشریح نکات کلیدی در مفهومشناسی نظریه تمدن نوین اسلامی مقام معظم رهبری پرداختند. ایشان با تاکید بر اهمیت این نظریه در فهم تحولات کنونی، به بررسی برخی از ویژگیهای متمایز این نظریه و چگونگی شکلگیری آن پرداختند.
👈 بیشتر بخوانید
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
┄┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅┄
🟥 پژوهشکده شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
#اطلاعیه
🔻 مرکز تربیت اسلامی برگزار می کند:
🏷 |سلسله نشستهای تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی
2️⃣ نشست #دوم: مفهوم شناسی تمدن نوین اسلامی در اندیشه رهبر معظم انقلاب - 2
🔹با ارائه:
حجةالاسلام و المسلمین استاد فرحانی زیدعزه
مدیرِ کلان پروژه تمدن و حکمرانی
استادِ درس خارج حوزه علمیه قم
استادِ دانشگاه جامع امام حسین(ع)
🔹دبیر علمی نشست:
حجةالاسلام حسن ابراهیم پور
پژوهشگر پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره)
🕰 | زمان: چهارشنبه 14 آذر ۱۴۰۳ ساعت 14 الی 15:30
🔹بستر ارائه: قرار
▫️ https://gharar.ir/r/3dd4e161
📝 در اولین نشست، استاد فرحانی به تشریح نکات کلیدی در مفهومشناسی نظریه تمدن نوین اسلامی مقام معظم رهبری پرداختند. ایشان با تاکید بر اهمیت این نظریه در فهم تحولات کنونی، به بررسی برخی از ویژگیهای متمایز این نظریه و چگونگی شکلگیری آن پرداختند.
👈 بیشتر بخوانید
#سلسله_نشست
#تمدن_نوین_اسلامی
#رهبر_معظم_انقلاب
#مرکز_تربیت_اسلامی
#استاد_فرحانی
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
┄┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅┄
🟥 پژوهشکده شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
نشست دوم از سلسله نشست های تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری با موضوع مفهوم شناسی تمدن نوین اسلامی هم اکنون در حال برگزاری است
🔹بستر ارائه: قرار
▫️ https://gharar.ir/r/3dd4e161
❇️ تَأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
⚫ برش هایی از کتاب «حقیقت عظیم» مجموعه بیانات رهبر انقلاب از سال ۱۳۵۱ تاکنون درباره وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها:
«فاطمهی زهرا «سلاماللهعلیها» به صورت، یک بشر و یک زن، آن هم زنی جوان است؛ اما در معنا، یک حقیقت عظیم، یک نور درخشان الهی، یک بندهی صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است»
«اسلام با چه قدرت عجیبی توانسته است تربیت والای خود را به حدی برساند که یک زن جوان، در آن شرایط دشوار، بتواند این منزلت عالی را کسب کند. هم عظمت این موجود و این انسان والا شگفتانگیز است، هم مکتبی که این موجود عظیمالقدر و جلیلالمنزله را پدید آورده است، یعنی تعجبآور و شگفتانگیز است.»
«این خود یک معجزهی اسلام است؛ فاطمهی زهرا«سلاماللهعلیها» در عمر کوتاه خود به مقامی میرسد که سیدهی نساء عالمین است. من نمیگویم حالا شما مثل آن بزرگوار عمل کنید؛ دهان امثال ماها میچاید که بخواهیم تشبیه کنیم زندگی خودمان را به نزدیک آنها. این را نمیگوییم؛ نه از شما توقع داریم و نه از خودمان توقع داریم؛ اما او قله است و باید هر چه ممکن است به او نزدیک شد؛ در آن جهت باید حرکت کرد. آن زن نمونهای که حیاتش با همهی کوتاهی و عمر او در عین جوانی الگویی برای همهی مردان و زنان غیور و مؤمن و مسلمانان و حتی مردم غیرمسلمانی که با مقام آن بزرگوار آشنا باشند، است و ما باید از زندگی آن بزرگوار درس بگیریم.»
«قرنها است که شیعه سعی کرده است معرفت به حق این بزرگوار پیدا کند؛ این یک مسئله است. ابعاد زندگی فاطمهی زهرا استثنائی است؛ یعنی اینقدر ابعادش زیاد و مهم و سازنده و برانگیزاننده است که جا دارد که ما برای فهم و شناخت آن، کار زیادی بکنیم و تا حالا آن کارها نشده. چقدر مطلب وجود دارد در باب فاطمهی زهرا سلام الله علیها که اینها را ما باید به دنیا بگوییم، ابلاغ کنیم.»
⚫ هیأت تحریریه تأملاتـــــــ شهادت بی بی دو عالم سلام الله علیها را خدمت مخاطبین عزیز، تسلیت عرض مینماید.
🔶 هستی شناسی امام، امتداد سنت فلسفی اسلامی
🖊#سید_علیرضا_تقوی؛ پژوهشگر مطالعات حکمرانی اسلامی مرکز تربیت اسلامی
🔻بحث از مبانی حکمرانی اسلامی از منظر امام خمینی (ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب عظیم اسلامی، بدون بررسی نگاه هستی شناسانه او، امری غیرممکن می نماید، این یادداشت در صدد معرفی میراث فلسفی امام خمینی و شناخت دیدگاه ایشان به هستی است.
🔻در این یادداشت با بررسی اهمیت هستی شناسی، جایگاه آن در علوم اسلامی و مشارب فکری فعال در این حوزه، به تبیین دیدگاه امام در این باره پرداخته شده است.
✅ این یادداشت تحلیلی را از اینجا مطالعه کنید.
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🟥پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
🔶هستی شناسی امام، امتداد سنت فلسفی اسلامی
🖊سید علیرضا تقوی
🟥مسئله «هستی» یکی از مهمترین موضوعات و تأملات فلسفی به شمار میآید که بیتردید، فهم صحیح هر نظام فلسفی، وابسته به تحلیل دقیق این مسئله است. فلاسفه، هستی شناسی را «از سویی مادر علوم» دانسته و از سوی دیگر «کلید حل مهم ترین مسائل بنیادی در زندگی انسان» معرفی میکنند؛ مسائلی که «اساسی ترین نقش» را در سرنوشت بشر و سعادت و خوشبختی ابدی یا شقاوت و بدبختی جاودانی وی ایفا می نمایند. 1 در نگاه اندیشمندان، علمی که متکفل بحث از احوالات هستی است و احکام کلی آن را بیان می کند، علم فلسفه است. 2 علمی که از اساس در برابر شک گرایی سوفسطائیان در یونان باستان و در دفاع از واقعیت متولد گردید. 3
تأملی در تاریخ فلسفه ی اسلامی -بر خلاف فلسفه های جدید غربی که دست خود را از خارج کوتاه دیده و منقطع از واقعیت شده اند و یا به تبعیت از سوفسطائیان یونان باستان، به اسلاف فلسفی خود پشت کرده و منکر واقعیت گشته اند، 4 - نمایان گر این مطلب است که دغدغه ی فیلسوفان مسلمان، همواره «واقعیت» و «خارج» بوده است، اگرچه از دریچه های گوناگونی چون «ماهیت» و «وجود» به خارج نظر داشته اند. 5 حتی در میان فلاسفه ای همچون شیخ الرئیس که پرچمدار فلسفۀ مشائیاند نیز، توجه به رویکردهای وجودشناسانه در مباحث فلسفی به قدری اهمیت دارد که بسیاری مباحث مرتبط با الهیات و جهان شناسی خود را مبتنی بر آن استوار کرده است. 6 در این فلسفه مفهوم «موجود» به عنوان یک مفهوم بنیادین و کلیدی، نقش محوری ایفا میکند. با تقسیم موجود به واجب و ممکن، بوعلی به تحلیل ماهیت و مراتب وجود میپردازد. «این رویکرد، اگرچه در چارچوب مابعدالطبیعه ارسطویی قرار میگیرد، اما با تاکید بر بررسی ماهیت موجودات، تفاوتهای اساسی با حکمت متعالیه دارد که در آن، وجود به عنوان یک مفهوم مستقل و فراتر از موجودات مورد مطالعه قرار میگیرد.» 7
صدرالمتألهین اما با تغییر رویکرد و عبور از سیر تفکر صرفا عقلی مشائی، به جمع میان حقایق دینی، مطالب کشفی و تطبیق آن با براهین فلسفی پرداخته و با باور به «حقیقت نمائی» هرسه نظام، حکمت متعالیه را برپا ساخته است. «وی نظام فلسفه ی خود را با اصالت الوجود و پس از آن با تشکیک وجود افتتاح کرده و سپس در هر مسئله ای از مسائل این فن، از همین دو نظریه مدد برهانی گرفته و پایه ی مسئله را روی آن استوار می سازد.» 8 صدرالمتألهین وجود را محور اصلی اندیشه فلسفی خود قرار داده و بر این باور است که شناخت دقیق وجود، نه تنها کلید فهم تمامی مباحث فلسفی بلکه راه انحصاری برای شناخت مسائل الهیه و معارف حقه است. به عبارت دیگر، جهل به وجود، به معنای جهل به تمامی اصول و حقایق است، چنانچه در دیباچۀ کتاب «المشاعر» خود آورده است:
«لما كانت مسألة الوجود اُسُ القواعد الحكمیة ومبنی المسائل الألهیة والقطب الذی یدور علیه رحی علم التوحید وعلم المعاد و حشر الارواح و الجساد و كثیر مما تفردنا باستنباطه و توحدّنا باستخراجه، فمن جهل بمعرفة الوجود یسری جهله فی اُمهات المطالب ومعظماتها وبالذهول عنها فأتت عنه خفیات المعارف» 9
در این میان، مرحوم امام خمینی (ره) به عنوان فیلسوفی متأله، میراث دار این گنجینه ی عظیم فلسفی است، ایشان با تسلطی کامل بر مباحث فلسفی و نظریات حکما، آثار فلسفی خود را تألیف نموده و با نگاهی جامع به آراء فلاسفه، دیدگاه هایش را مطرح کرده است. وی با اعتقادی راسخ، رونوشت بودن فلسفه ی اسلامی از فلسفه ی یونان را رد کرده و معتقد است ریشه های آن را در گنجینه ی قرآن و سنت اهل بیت علیهم السلام باید جستجو نمود، 10 چه آنکه در آثار فلسفی خود، سعی در جمع بین این دو را داشته و منکر تنافر بین وحی و عقل گشته است.
در فلسفه ی امام، از عناصر معرفت عقلانی، شهود عرفانی و وحی قرآنی در کنار یکدیگر بهره گرفته شده، همانگونه که در شکل گیری شخصیت ایشان نیز تحقیق و تأمل برهانی، ذوق عرفانی و تدین، زهد و انس با کتاب و سنت دخیل می باشد. 11 با توجه به این نکات است که امام خمینی اندیشه ی فلسفی خود را وام دار حکمت متعالیه دانسته 12 و با بزرگی و عظمت از صدرالمتألهین به عنوان «مؤسس فلسفه ی عالیه، شیخ مشایخ الاولیاء و الحکماء و صدر صدور المتألهین و العرفا» یاد کرده است. 13
ایشان معتقد است که فلسفه مشائی با وجود قوت و قدرت علمی خود، توان تبیین بسیاری از معارف الهی را ندارد و از این رو «در بازار اهل معرفت در باب معرفة الربوبیه و مبدأ و معاد رونقی نداشته و در پیشگاه اهل معرفت ارزشی از برای آن نیست». 14
البته نگاه امام به میراث فلسفی، به تبع صدرالمتألهین نگاهی تقابلی و دفعی نیست، بلکه سیر تاریخی تطور فلسفه را در خدمت یک باور واحد به نام «اصالت الوجود» دانسته، اگرچه به دلیل شرایط محیطی و خفقان علمی، آن را با ابزار تقیه بیان کرده باشند. 15
🟥بر این اساس، نگاه امام به هستی، نشأت گرفته از این اندیشه ی فلسفی است، نگاهی که صرفا در وادی اندیشه ورزی متوقف نمانده و امتدادات خود را به صورت جدی در حوزۀ عقل عملی و قواعد رفتاری انسان در ساحات اجتماعی از جمله حکمرانی، نمایان می سازد. 16 چه آنکه در عالی ترین سطح سیاسی و خطاب به رهبر اتحاد جماهیر شوروی، وی را به آشنایی با میراث عظیم فلسفی و عرفانی اسلامی و بازآفرینی نظام سیاسی مبتنی بر توحید دعوت می نماید. 17
بر این اساس آشنایی با نظام اندیشه امام خمینی در حوزه حکمرانی اسلامی، بدون در نظر گرفتن کیفیت نگاه هستی شناسانۀ ایشان، آشکارا می تواند دچار انحراف گردیده و در فهم امتدادات اندیشۀ ایشان اختلال ایجاد نماید.
❇پی نوشت ها
1- آموزش فلسفه، ج1، ص242
2- ر.ک: آموزش فلسفه، ج1، ص91
3- ر.ک: کلیات علوم اسلامی، ج1، ص173
4- ر.ک: کلیات علوم اسلامی، ج1، ص174
5- ر.ک: کلیات علوم اسلامی، ج1، ص136
6- ر.ک: الشفا- الهیات، ص14 و 15
7- حکمت متعالیه و و تفکر فلسفی معاصر، ص52
8- بررسی ها اسلامی، ج2، ص15 و 16
9- شرح المشاعر ملاصدرا، پاورقی ص30
10- آداب الصلاة – چاپ قدیم، ص303
11- ر.ک: حکمت معنوی، ص74
12- ر.ک: صحیفه امام، ج5، ص271
13- التعلیقه علی الفوائد الرضویه، ص91
14- آداب الصلاة – چاپ قدیم، ص303
15- ر.ک: تقریرات فلسفه، ج3، ص414
16- ر.ک: تقریرات فلسفه ، ج3، ص462
17- ر.ک: صحیفه امام، ج21، ص219
#اطلاعیه
🔻 مرکز تربیت اسلامی برگزار می کند:
🏷 |سلسله نشستهای تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری مدظله العالی
3️⃣ نشست #سوم: مفهوم شناسی تمدن نوین اسلامی در اندیشه رهبر معظم انقلاب - 3
↩️ زمان نشست سوم: دوشنبه 19 آذر 1403 / ساعت 14 تا 15:30
🔹با ارائه:
حجةالاسلام و المسلمین استاد فرحانی زیدعزه
مدیرِ کلان پروژه تمدن و حکمرانی
استادِ درس خارج حوزه علمیه قم
استادِ دانشگاه جامع امام حسین(ع)
🔹دبیر علمی نشست:
حجةالاسلام حسن ابراهیم پور
پژوهشگر پژوهشکده تمدنی شهید صدر(ره)
🕰 | زمان: دوشنبه و چهارشنبه هر هفته
🔹بستر ارائه: قرار
▫️ https://gharar.ir/r/3dd4e161
📝 در اولین نشست، استاد فرحانی به تشریح نکات کلیدی و مقدمات کلی ورود در مفهومشناسی نظریه تمدن نوین اسلامی مقام معظم رهبری پرداختند.
👈 بیشتر بخوانید
📝 در نشست دوم، استاد فرحانی به برخی از ضوابط و اضلاع هرمِ زبانی نظریه تمدن نوین اسلامی در منظر رهبر معظم انقلاب پرداختند.
#سلسله_نشست
#تمدن_نوین_اسلامی
#رهبر_معظم_انقلاب
#مرکز_تربیت_اسلامی
#استاد_فرحانی
❇️ تأمُّلاتــــــــ | درنگی در باب تمدن و حکمرانی اسلامی:
▫️ @TamadonVaHokmrani
┄┅═✧❁🌿🌺🌿❁✧═┅┄
🟥 پژوهشکده شهید صدر (ره)
📲@sadr_ir
🌐https://sadr.ihu.ac.ir/