نقد دیدگاه فیرحی-استاد رضازاده-1.mp3
2.92M
#نقد_کتاب
📚عنوان کتاب: عاشوار؛ فساد و اصلاح. از مرحوم دکتر داوودفیرحی
🔹ناقد: حجة الاسلام محمدحسین رضازاده
🔹موضوع نقد: تحلیل عاشورا و مسئله بیعت
1⃣جلسه اول
📆محرم الحرام ۱۴۴۶
_______
_ دقیقه 04:00 گزارش اجمالی مطالب کتاب. (ماهیت بیعت. اجبار در بیعت جایز است؟ چرا امام امتناع کردند؟)
_ دقیقه 14:40 نقد اول اشتباه تاریخی در تحلیل وقایع بعد از رحلت رسول الله (صلی الله علیه و آله).
_ دقیقه 17:45 نقد تفکیک ایشان نسبت به فقه و شریعت.
_ دقیقه 20:30 اشتباه در نقل دو روایت و ترجمه آنها.
https://eitaa.com/Tanbiholomah/729
نقد دیدگاه فیرحی-استاد رضازاده-2.mp3
2.28M
#نقد_کتاب
📚عنوان کتاب: عاشوار؛ فساد و اصلاح. از مرحوم دکتر داوودفیرحی
🔹ناقد: حجة الاسلام محمدحسین رضازاده
🔹موضوع نقد: تحلیل عاشورا و مسئله بیعت
2⃣جلسه دوم
📆محرم الحرام ۱۴۴۶
________
_ دقیقه 03:45 نقد اینکه بیعت شرط مشروعیت حکومت حاکم حتی ائمه معصومین علیهم السلام باشد. و معنای بیعت در صدر اسلام.
_ دقیقه 16:04 جمع بندی نظریه مختار
https://eitaa.com/Tanbiholomah/730
درس تحول جلسه روز شنبه 13مرداد1403.mp3
24.57M
⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی
جلسه اول(ضرورت ورود فقهاء به علوم انسانی برای شناخت موضوعات احکام)
📆 جلسه اول: شنبه 13 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
درس تحول جلسه روز یکشنبه 14مرداد1403.mp3
28.42M
⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی
جلسه دوم(میزان حجیت علوم انسانی برای استفاده در فقه)
📆 جلسه دوم: یکشنبه 14 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
درس تحول جلسه روز دوشنبه 15مرداد1403.mp3
21.83M
⏪ علوم انسانی و موضوع شناسی
جلسه سوم(ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی)
📆 جلسه سوم: دوشنبه 15 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
هدایت شده از هیئت انصارالمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
ـ﷽-
#هیئت_انصار_المهدی عجل الله تعالی فرجه
🔰 اقامه عزا در ظهر شهادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام
🎤 سخنران:
استاد محمدرضا #عابدینی
🎤 مرثیهخوان:
حجت الاسلام و المسلمین #حائری
کربلایی جواد #مهدی
🗓 دوشنبه ۲۲ مردادماه از اذان ظهر
📍 بلوار شهید محمد منتظری کوچه ۱۲
#دارالقرآن علامه طباطبایی قدس سره
📌 برای پارک وسایل نقلیه، به پارکینگ شهید کاظمی مراجعه شود.
برادران و خواهران
@ansarolmahdi_aj
✅ چهار جلسه از درسگفتار استاد آیت الله #آملیلاریجانی (حفظه الله) در باب #علومانسانی و #فقه
🔹جلسه اول: ضرورت ورود فقهاء به علوم انسانی برای شناخت موضوعات احکام
🔹جلسه دوم: میزان حجیت علوم انسانی برای استفاده در فقه
🔹جلسه سوم: ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی
🔹جلسه چهارم: ابزار بازنگری در علوم انسانی با نگاه دینی چیست؟
@Tanbiholomah
درس تحول جلسه روز سه شنبه 16مرداد1403.mp3
23.03M
⏪ ابزار بازنگری در علوم انسانی با نگاه دینی چیست؟
📆 جلسه چهارم: سه شنبه 16 مرداد 1403 - مشهد مقدس
آیت الله صادق #آملیلاریجانی
#علومانسانی
#فقه
@Tanbiholomah
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
240611_0846.mp3
22.02M
🔰منشاء و ابعاد اختلاف علما در مشروطه
(مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم سید محمدکاظم یزدی، مرحوم نائینی و شهید شیخ فضل الله نوری)
✅ حجت الاسلام والمسلمین مهدی ابوطالبی
❇️"مدیر گروه تاریخ و اندیشه معاصر موسسه امام خمینی "
🗓سه شنبه 16 مرداد 1403
❇️موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
استاد ابوطالبی.mp3
20.47M
🎙 صوت نشست «اندیشه های شهید #شیخ_فضل_الله_نوری»
💠 با حضور استاد:
👤 حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی
💢 00:44 ابعاد ترور شخصیتی شیخ فصل الله نوری پیش از ترور و حذف فیزیکی
💢 7:28 چرا علما و بزرگان حوزه با اعدام شیخ مخالفت نکردند؟
💢 11:37 علت صدور حکم اعدام شیخ فضل الله نوری صرفا مخالفت با مشروطه بود؟
💢 13:45 آیا قلمرو دین از دیدگاه شیخ فضل الله نوری با دیدگاه مرحوم نائینی تفاوتی دارد؟
💢 21:47 آیا نظارتی که شیخ در آن زمان مد نظرش بود با نظارتی که امروز در شورای نگهبان داریم یکیست؟ چه تفاوت هایی با هم دارد؟
💢 26:05 آیا شیخ شهید مخالف تشکیل مدارس دخترانه و تحصیل دختران بوده است؟
💢 33:29 جامعه ی امروزی به خصوص حوزه و روحانیت فعلی از واقعه ی شهادت شیخ فضل الله چه درسی میتوانند بگیرند؟(مهم ترین درس واقعه مشروطه)
💢 40:06 معرفی چند کتاب در این باره
🏫 مدرسه اندیشه ورز #رحا
🆔 @rahamedia
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
@aboutalebi57
تنبیه الأمة
✅ چهار جلسه از درسگفتار استاد آیت الله #آملیلاریجانی (حفظه الله) در باب #علومانسانی و #فقه 🔹جلسه
﷽
#یادداشت_میهمان
🔹نقدی بر فرمایش استاد لاریجانی در باب لزوم موضوع شناسی فقیه
🖌 علی فقیه
در دخالت فقیه در موضوعات مستحدث، همچون حقیقت پول، حقیقت بورس، رمز ارزها ومشابهات آنها حضرت استاد احمدی شاهرودی می فرمودند که شناخت چنین موضوعاتی وظیفه فقیه نیست و فقیه میتواند حکم را بر اساس قضیه شرطیه بیان نماید، مثلا در اینکه حکم مالکیت در سهام و بورس چیست میتواند بگوید اگر خرید و فروش سهام بورس نوعی شرکت در اعیان خارجیه است و اموال هم مشخص است و غرری در کار نیست، چنین معامله ای صحیح است و اگر شرکت در منافع است من دون الاعیان صحیح نیست،و مثلا اگر خرید وفروش برند و عنوان اعتباری شرکت است صحیح نیست و هکذا...
اخیرا دیدم که جناب استاد لاریجانی به این فرمایشات پاسخ داده اند و فرموده اند:
اولا: این بیان نوعی پاسخ ندادن است واستنکاف از جواب قاطع به مکلفین مبناءا مشکل دارد، چرا که بنظر ما ارشاد جاهل بر فقیه در صورت قدرت، واجب است وحال انکه عرفا این نوع پاسخ برای عموم مردم منتج نیست چرا که اساسا اشنایی با چنین موضوعاتی ندارند.
و ثانیا: سیره سلف فقها هیچگاه بر این نبوده که تنها مؤدای اخبار را برای مردم گزارش کنند بلکه انچه ملاحظه میشود علاوه بر ان، تطبیق بر موضوعات را هم متکفل میشده اند و در رساله ها و ابحاث علمی خود ذکر میکرده اند.
و ثالثا: این قضایای شرطیه و احتمالاتی که بر اساس انها حکم را بیان میکنید و تطبیق ان را بعهده مکلف میگذارید خودشان مبتنی بر شناخت موضوع است و نمیتوان بدون چنین شناختی قضایای شرطیه صحیح و مرتبطی بیان کرد.
این فرمایشات بنظر تمام نمیرسد.
اولا: نسبت به ارشاد جاهل، دلیل مطلقی که شامل بیان حکم این موضوعات هم شود وجود ندارد، ادله ارشاد جاهل اگر مثل"لینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم" باشد در تکالیف منجزه ای است که از پیامبرصلی الله علیه و آله می آموختند و به قوم خود منتقل مینمودند و ظهورش در جایی است که حکم و موضوع از قبل مشخص بوده ونسبت به موضوعات جدیدی که پیامبر صلی الله علیه و اله، بیانی در انها نداشته اند ساکت است .
وثانیا: عرفا اگر منذرین حکمی را از پیامبر اموختند و بر موضوعی بنحو شرطیه واحتمالیه تطبیق نمودند، صادق است که انذار نموده اند و مکلف نمیتواند بعد از این قضیه شرطیه از تکلیف سر باز زند.
و اگر دلیل ارشاد جاهل مثل " ان الله لم یأخذ علی الجهال عهدا بطلب العلم حتی اخذ علی العلماء عهدا ببذل العلم للجهال" باشد اولا چنانکه گفته شد اطلاق این روایت و روایات مشابه بیان حکم ولو بنحو تعلیقی را هم شامل است اگر پرسیده شود ایا دموکراسی یا مثلا ازادی جایز است، میتوان بنحو شرطیه بیان کرد که اگر مراد از ازادی؛ ازادی معصیت و عدم امکان نهی از منکر باشد خیر ودر اینجا به هیچ وجه گفته نمیشود که عالم علم خود را کتمان کرده. اما اینکه تا موضوع خارجی را هم مشخص نکند ارشاد جاهل صادق نیست نقض میشود به موضوعات صرفه مثل اینکه ایا این مایع خمر است و یا خلّ و حال انکه اختلافی در عدم وجوب ان بر فقیه نیست.
اما اینکه فرمودند سیره سلف بر دخالت در موضوعات وعدم اکتفاء به مؤدای اخبار بوده، کلام صحیحی بنظر نمیرسد و بیان تعلیقی بوفور در کلمات دیده شده، مضافا به اینکه بساطت موضوعات در گذشته نسبت به زمان حال و فروض مختلفی که در زمان ما دیده میشود قابل کتمان نیست، مثلا گفته شده که بیش از 30 قول مختلف در حقیقت پول میان کارشناسان اقتصادی مطرح است وحال انکه در موضوعاتی که در گذشته بوده و فقهاء عظام بعضا حکم منجزی برای انها بیان میکردند چنین گستره ای وجود نداشته. مثلا اینکه ماشین لباسشویی تطهیر میکند یا خیر مثلا مبتنی بر دو فرض است، که چه بسا فقهایی در کتبشان ان را مطرح کنند،مثلا ایا اب در ماشین لباس شویی قطع میشود یا خیر و اگر قطع میشود ایا پس از وصل به همه اطراف متنجس اب میرسد یا خیر.
اما اینکه فرمودند احتمالات قبل از بررسی دقیق قابل احصاء نیست و حتی بیان احتیاط هم نیاز به اجتهاد در محتملات مربوطه دارد، بیانی فرضی است و کلیت ندارد و در اکثر موارد با بررسی اجمالی اولیه میتوان احتیاط را در نظر گرفت، مضافا بر اینکه بیان محتملات مربوطه کار کارشناسان ان رشته است و میتوان نتایج احتمالی را از ایشان گرفت وحکم را بنحو قضیه شرطیه بیان نمود، همانند لغت فرنگی مثلا اگر در مورد لیبرالیسم یا دموکراسی از ما سوال شود میتوان ابتدا از مترجم پرسید که معنایش چیست و بر اساس احتمالات نظر داد.
✅هیات تحریریه کانال تنبیه الامه:
ضمن تشکر از نویسنده محترم، انتشار این نقد به معنای قبول آن از جانب هیات تحریریه نیست.
از نقد و بررسی های عالمانه مخاطبین محترم در این موضوع استقبال می گردد.
@Tanbiholomah