❇️ جزوه «تأملی در رابطه دین و آزادی»
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
✅ پاسخ به برخی شبهاتی که پیرامون آزادی در دین مطرح میشود:
1⃣ آیا الزامات حکومت نسبت به امور دینی، سلب حق آزادی مردم و ظلم به آنهاست؟
2⃣ آیا الزامات حکومتی با کرامت و ارزش انسان منافات دارد؟
3⃣ آیا آیات قرآن، نافی الزامات حکومتی در امور دینی هستند؟
📌 دانلود در کانال نخبگانی «تنبیهالأمة»:👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
تأملی در رابطه دین و آزادی.pdf
1.31M
❇️ جزوه «تأملی در رابطه دین و آزادی»
📝 پژوهشی مستدل و فقهی
✅ پاسخ به برخی شبهاتی که پیرامون آزادی در دین مطرح میشود:
1⃣ آیا الزامات حکومت نسبت به امور دینی، سلب حق آزادی مردم و ظلم به آنهاست؟
2⃣ آیا الزامات حکومتی با کرامت و ارزش انسان منافات دارد؟
3⃣ آیا آیات قرآن، نافی الزامات حکومتی در امور دینی هستند؟
#آزادی
#فقه_حکومتی
https://eitaa.com/joinchat/3310420148Ca673c3add8
❇️ اگر شرابخوار را حد نمیزنید لااقل از بیت المال هزینه نکنید
🖋 حسین محمودزاده
📗 «همانا شراب و قمار و... پلید و از عمل شیطان است؛ از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.» (قرآن کریم؛ سوره مائده؛ آیه ۹۰)
💠 امام رضا علیهالسلام: «هرگز خداوند پیامبری را نفرستاد مگر اینکه حرام شمردن شراب بخشی از آئین او بود» (عیون اخبارالرضا، ج۲، ص۱۴)
♨️ هر از چند گاهی، خبر مرگ یا بستریشدن عدهای به دلیل مصرف مشروبات الکی در رسانهها منتشر میشود و در کنار همهی عوارض و حواشی، فرصتی نیز برای تحلیلها و آسیبشناسیها و ... فراهم میآید.
🔺 از میان همهی این تحلیلها، شاید مضحکترین و مغالطهآمیزترین تحلیل، از آن عدهای است که چنین سوانحی را ناشی از ممنوعیت مشروبات الکلی در ایران میشمرند و این را بهانه خود برای اعلام مخالفت با آن می شمرند!!
♨️ جالب اینکه این افراد با این سطح آگاهی از جرمشناسی و روانشناسی اجتماعی، هرگز - برای مثال- تلفات ناشی از سوءمصرف مواد روانگردان و توهمزا در غرب را ناشی از قوانین ممنوع کنندهی آنها در آن کشورها نمیدانند. یا توضیح نمیدهند چرا در عین آزادی کامل مشروبات الکلی در ایالات متحده، طبق آمار رسمی دولتی، سالانه ۱۴۰ هزار نفر به خاطر مصرف مشروبات الکلی به کام مرگ میروند؟
چه تضمینی وجود دارد که اگر در کشور اسلامی ایران این حرام قطعی الهی قانونی و عادی بشود، آمار چنین مرگهای تأسفانگیزی کمتر شود؟
یا اصلا به مفاسد اجتماعی مترتب بر آزادی مشروبات الکلی که هم در متون دینی ذکر شدهاند هم تجربه آن را تأیید میکنند، فکر کردهاند؟
🔻 همه این مسائل شاهد بر آن است که صاحبان تحلیلهای پیش گفته، دغدغهی جان انسانها را ندارند و اغراض دیگری را از این به اصطلاح تحلیلها پیگیری میکنند.
⛔️ نافرمانی حکم مسلّم قرآن و داشتن این رفتارهای پرخطر، هزینههای مادی مختلفی را بر نظام سلامت کشور تحمیل میکند که بخشی از این هزینهها به شکل مستقیم در قالب حق بیمه از شهروندان دیگر گرفته میشود و بخش دیگر نیز از بیت المال مسلمین و بودجهی عمومی کشور پرداخت میشود.
برای هر فرد مسلمان و مؤمن به قرآن، این سنگین است که ببیند علاوه بر ارتکاب محرمات الهی و عدم برخورد شرعی -تعزیر- با خاطیان، از سرمایههای عمومی نیز برای جبران خسارت گناهکاری این افراد هزینه شود؛ و همچنین عدهای قلم به دست با ژست دروغین دلسوزی برای جان افراد، نعل وارونه زده و پروژهی عادیسازی منکری مانند شرابخواری -که خود عامل مرگ سالانه هزاران نفر در جهان است- را پیگیری کنند.
✅ پیشنهاد ما این است که همانطور که هزینهی درمان جراحات ناشی از اقدام به خودکشی، یا نزاعهای خیابانی مشمول تعهد برخی بیمهها نمیشود، به همان شکل، هزینهی درمان و جبران خسارات بدمستی و عیاشی عدهای معدود نیز از محل بیت المال و حق بیمهای که ماهانه از دسترنج کارگر و کارمند مسلمان کسر میشود، پرداخت نگردد. به این افراد خدمات اورژانس و درمان ارائه شود، اما با هزینهی آزاد و شخصی خودشان.
#اجرای_حد
#شراب_خواری
#بیت_المال
@Tanbiholomah
❇️ آیا بهائیان ملاکهای شهروندی را دارند؟
📝 پرسشی از استاد علوی بروجردی
🖋 ابوالحسن حسنی
🔸 «شهروندی» یک مفهوم پیچیده و چندوجهی است که تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی قرار دارد.
🔺 چهار معیار «تعلق، همبستگی با مردم، همذاتپنداری با جامعه، و وفاداری»، نشاندهندهی درونیشدن موقعیت و عضویت فرد به عنوان یک شهروند است.
🔻 معیارهای یادشده بر اهمیت نگرشهای ذهنی و پیوندهای روانشناختی، جامعهشناسی و سیاسی در اعطاء شهروندی تأکید میکنند.
در واقع این ملاکها، همسویی درونی با جامعهی ملی و سیاسی اعطای حقوق شهروندی را به اعضای آن توجیه میکند.
✅ بنابر این، اگر شهروندی بر اساس این چهار پایه باشد، حقوق شهروندی کاملاً معنی دار و پایدار خواهد بود.
🔺 توجه به این نکته ضروری است که نظامهای سیاسی و ایدئولوژیهای مختلف ممکن است این معیارها را به طور متفاوتی در اولویت قرار دهند.
🔻 همچنین، باید توجه داشت در قوانین کشورهای مختلف ملاکهایی مانند تولد، اصل و نسب، پیوندهای فرهنگی، اقامت طولانیمدت، انجام خدمت سربازی و ... برای اعطای تابعیت آمده است. اما مبنای همهی این عناوین جز همان چهار معیار مذکور نیست.
♨️ در ضمن، این ملاکها وجودیاند، نه عدمی. بنابر این، در موارد مشکوک نیاز به احراز دارند.
⁉️ حال پرسش این است: آیا بهائیان واجد این ملاکها هستند؟
#بهائیان
#حقوق_شهروندی
#مبانی_اعطاء_حقوق_شهروندی
@Tanbiholomah
🔹استاد میرباقری (دام عزه):
روز عید، روز رجوع به امام است...
https://eitaa.com/Tanbiholomah
12.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹آیت الله جوادی آملی(دام ظله):
از وجود مبارک رسول الله پرسیدند، چرا از علی نگفتی؟
حضرت جواب داد: شما از صحابی پرسیدید...
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️سقیفه، منشا سکولاریسم در دنیای اسلام
آیتالله مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
☀️روایات فراوان در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام)
🔹از پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) روایات فراوانى نقل شده است كه در آنها تعبیراتى از قبیل خلیفه، ولىّ، مولا و تعابیر دیگرى شبیه آنها در شأن امیرالمؤمنین(علیه السلام) صادر شده است. بسیارى از این روایات را اهل تسنن نیز نقل كرده اند.
بعضى از این تعبیرات به قدرى صریح است كه اگر شخصى بدون غرض آنها را مطالعه كند، هیچ شك و شبههاى در مورد ولایت و خلافت حضرت على(علیه السلام) براى او باقى نخواهد ماند. به همین علت بعضى از علماى اهل تسنن كه این گونه احادیث را جمع آورى كرده و در این زمینه آثارى را تألیف كرده اند، به جهت اهتمام نسبت به گردآورى روایات پیرامون مدح امیرالمؤمنین(علیه السلام) و یا اثبات ولایت و خلافت ایشان، متهم به تشیع شده اند. این گونه روایات فراوان است و در كتب متعددى ثبت شده است، كه علاقه مندان مىتوانند به آنها مراجعه كنند.
🚫شبهه در روایات
🔹 نكته مهم در این میان، تشكیكى است كه درباره مضمون این روایات صورت مىپذیرد. از صدر اسلام افرادى كه در مقام بحث و جدل مغلوب شده و بر آنها ثابت مىشد كه این تعبیرات از پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) صادر شده و معنایى جز خلافت حضرت على(علیه السلام) ندارد، متعصبانه با طرح شبهههاى شیطانى، به تحریف معنوى این روایات دست مىزدند. از جمله این شبهات این است كه: مى پذیریم كه بعد از وفات پیغمبر(صلى الله علیه وآله) وظیفهاى كه بر عهده ایشان بوده به حضرت على(علیه السلام) منتقل شده است. اما كار پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ابلاغ رسالت و دین خدا بود و وظیفه دیگرى نداشت؛ از این رو وظیفه حضرت على(علیه السلام) بعد از پیغمبر(صلى الله علیه وآله) ، به عنوان خلیفه آن حضرت، تبلیغ دین خدا است و وظیفه دیگرى بر عهده آن حضرت نیست!
❌ سکولاریسم
بر اساس شبهاتى از این قبیل، منشأ سكولاریزم، یعنى تفكیك دیانت از سیاست، از صدر اسلام پیدا شد. از همان ابتدا كسانى مىگفتند مسأله ریاست بر امت و به تعبیر دیگر «امامت»، مربوط به زندگى دنیا و اداره امور آن است و ربطى به «رسالت» ندارد. پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) ، رسول خدا و مأمور ابلاغ پیامهاى خدا به مردم بود، اما امامت و حكومت بر مردم و وجوب اطاعت مردم از آن حضرت در امور دنیا ثابت نشده است! از این رو درباره حضرت على(علیه السلام) نیز كه خلیفه آن حضرت است، ثابت نیست. بنابراین گرچه حضرت على(علیه السلام) خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است، لكن چون بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) تنها «ابلاغ» پیامهاى خداوند واجب بوده است، به همین دلیل براى حضرت على(علیه السلام) نیز به عنوان خلیفه پیغمبر(صلى الله علیه وآله) امرى بیش از این ـ تبلیغ دین ـ ثابت نیست! خلاصه، مسأله حكومت از مسأله تبلیغ دین جدا است و خلافت امیرالمؤمنین(علیه السلام) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) كه در روایات آمده فقط در امر تبلیغ دین است!
شاید تعجب كنید كه چگونه ممكن است در صدر اسلام چنین مسألهاى مطرح شده باشد؟! اما واقعیت این است كه اتفاقاً پایه و اساس ماجراى سقیفه بر همین نظریه استوار بود. هنوز پیكر مبارك پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) به خاك سپرده نشده بود كه عدهاى در سقیفه جمع شدند تا براى امت، خلیفه و امام تعیین كنند. معنى این كار آن بود كه خدا و پیامبر فقط در امر دین دخالت مىكنند و مسأله رهبرى جامعه و حكومت چون مربوط به دین نیست، از این رو خدا و پیامبر نیز چیزى در مورد آن نفرمودهاند و ما خود باید در این باره تصمیم بگیریم! معناى این كار، تفكیك دین از سیاست بود و نطفه این نظریه در سقیفه بسته شد.
📚 در پرتو ولایت، ص۹۴
#غدیر_خم
#سقیفه
#سکولاریسم
https://eitaa.com/Tanbiholomah
☀️بزرگترین جشن عید غدیر در تاریخ
🖋محمدحسین جمالزاده
جشن غدیر از مهمونی ده کیلومتری تهران گرفته تا موکبهای کوچک روستاها، ثابت کرد این اسلام انقلابی است که میتواند غدیر را از مهجوریت بیرون سازد، نه اسلامهای تقلبی و حداقلیِ انجمنی و سکولار.
#جشن_غدیر
#اسلام_انقلابی
https://eitaa.com/Tanbiholomah
❇️ در تبلیغ، به مبانی فکری جبهه مقابل حمله کنید
🖋 علی اشراقی
🔸 رهبر مقام انقلاب در جلسهای که با طلاب و مبلغین داشتند، به نکات و ضرورتهای مختلفی در عرصه تبلیغ پرداخته و نگرانی خود را پیرامون «تبلیغ» ابراز کردند. یکی از مهمترین فرازهای سخنرانی ایشان، آن بخشی است که میتواند به عنوان «رویکرد تبلیغی» مورد توجه قرار گرفته و براساس آن برنامهریزیهای تبلیغی - چه به صورت فردی و چه گروهی و چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی- صورت بگیرد:
👈 «تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست، موضع دفاعی نیست. این کار، لازم است. اما فقط این نیست. طرف مقابل مبانی فکری دارد باید به او حمله کرد. در تبلیغ موضع تهاجم لازم است. این لازمهاش شناخت صحنه است یعنی شما باید بدانید که وقتی با انبوه شبهه در ذهن جوانها مواجه میشوید با کی طرفید، ما با کی طرفیم حالا فرض کنید که یک شبههای را فلان سرمقاله نویس یا فلان ستوننویس فلان روزنامه یا فلان مثلاً توئیتزن توی فلان شبکهی فلان یک چیزی را مطرح کرده ما با کی طرفیم؟ این کیست؟ آیا این خودش است که این کار را دارد میکند؟ احتمال قوی هست که اینجور نباشد، احتمال قوی هست که این یک پشت صحنهای داشته باشد» 👉
🔹 اتخاذ رویکرد تهاجمی در تبلیغ، به معنای هدف قراردادن مبانی الحادی جبهه باطل، ملازم با این است که، شناختی صحیح از مبانی و بنیانهای فکری جبهه باطل که در تمدن غرب ظهور و بروز داشته، در اختیار باشد. در این یادداشت، به مناسبت به فهرستی از مبانی فکری که باید در رویکرد تهاجمی، به آنها توجه گردد، فراهم میگردد:
1️⃣ لیبرال دمکراسی
این اندیشه بنیادین در عرصه سیاست و حکمرانی، تعارضی بنیادین با اندیشه اسلامی در عرصه سیاست و حکومتداری دارد. در چندین دهه حکمرانی جمهوری اسلامی، هیچگاه میان دو مبنای بنیادین لیبرال دمکراسی و حکومت اسلامی با ولایت فقیه، سازش و تلائمی برقرار نگردید. و هماره، دلبستگان لیبرالیسم، نظریه ولایت فقیه را در ادوار مختلفی مورد آماج حملات فکری و شبهات نظری قرار میدادند. و آنهایی که پیگیر تلائم و سازش میان این دو مبنا بودند، در نهایت به نفع لیبرالیسم، از ولایت فقیه کوتاه میآمدند.
2️⃣ حقوق بشر
حقوق بشر، در بنیان خود، هیچگاه با حق طاعت الهی قابل جمع نبوده، و همیشه، حقوق بشر در برابر اوامر و نواهی الهی، توجیهگر آزادیها و اباحهگریهای فرهنگی بوده است. پذیرش اندیشه «حقوق بشر» در میان بخشی از مسلمانان، با فراروی از تصویری که شرع مبین درباره حقوق و تکالیف انسانها دارد، در نهایت منجر به کم رنگ نمودن «تعبد و تدین» در جوامع اسلامی گردیده است.
3️⃣ فمینیسم و حقوق زنان
این تفکر، با عبور از تقید زنان به خانواده و مدعی برابری مطلق زن و مرد، به شکلی افراطی پای گرفت. هرچند غرب در تجربیات تلخی که داشته، در برخی مواضع از این تفکر عدول کرده، اما آنچه که امروز در جامعه ایرانی شاهد آن هستیم، پیروی از همان تصویر اولیه از حقوق زنان است. تصویری که در آن، شباهت زن به مرد و تصرف جایگاه مردانه توسط زنان، آرمان مطلوب این جریان میباشد. این مبنای فکری، نه تنها واقعیت زنان را مورد تهاجم و آسیب جدی قرار داده، بلکه فروپاشی خانوادهها را نیز به ارمغان آورد. و آنچه که امروز، جامعه ما به عنوان شورش زن زندگی آزادی تجربه میکند، نسخهای از همین مبنای فکری است.
4️⃣ عدالت، به تفسیر مارکسیستی
در برابر اقتصاد سرمایهداری که موجب شکاف طبقاتی و گسترش فاصله میان انسانهای یک جامعه گردیده، از برابری مارکسیستی سخن میرود؛ تفسیری از عدالت و برابری که از اندیشه توحیدی و الهی نشأت نمیگیرد، بلکه، تمام سرمایههای عدالتخواهی را در همین روابط مادی دنیوی، هزینه میسازد و بحرانهای جدیدی را برای بشر می آفریند. این جریان، ستیز خود با تدین و دینداری را بارها نشان داده، هرچند در مقطعی با نهج البلاغه همراه میشود، اما در تمام مسیر با آن همراه نمیگردد، زیرا در مبنا و بنیان، بنای بر تضاد با ولایت الهی دارد.
🔹در این یادداشت کوتاه به برخی از مبانی فکری که باید بدان توجه کرده و آنها را در رویکرد تهاجمی تبلیغی مورد حمله قرار داد، پرداخته شد.
#تبلیغ
#اولویت_اول_حوزه
#رویکرد_تهاجمی_تبلیغ
#مبانی_فکری_غرب
@Tanbiholomah
❇️ تذکری به مبلّغان
🖋 حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری (ره)
🔸 فاضل ارجمند حجة الاسلام سيد موسي موسوي [۱] فرمود: بنده به لحاظ شرايط مساعدي كه از نظر تحصيلي داشتم، در كمتر از شش سال، مقدمات و سطح يك و سطح عالي را طي كرده و حدود پنج سال هم درسهاي خارج فقه و اصول را نزد اساتيدي همچون آيات عظام داماد و حائري و اراكي قدس سره بهره برده بودم و در شرايط بسيار اميدواركننده اي از نظر آينده علمي قرار داشتم و در حوزه، رسائل و مكاسب و كفايه تدريس ميكردم و در ضمن از اساتيد مدرسه حقّاني هم بودم.
✅ در اين موقعيت بود كه در تابستان ۱۳۵۰ش شهيد قدوسي ره به بنده فرمودند: با نظر مساعد حضرت امام، حجج اسلام حاج آخوند و زرندي و كريميان مدرسه اي در كرمانشاه تأسيس كرده اند و بنا دارند كه به سبك جديد، نظير مدرسه حقاني، برنامه ريزي كنند، شما كه به مجموعه برنامههاي ما آشنايي كامل داريد، تابستان سال جاري را به كرمانشاه برويد و اين مدرسه را راه اندازي كنيد. بنده هم آن سال به جاي اصفهان به كرمانشاه رفتم.
در آنجا وضعيتي پيش آمد كه مجبور شدم سال تحصيلي بعد هم آنجا بمانم. بعد از آن هم به لحاظ اوج گيري انقلاب و نياز جدّي كرمانشاه به روحاني مرتبط با جوانان و مراكز علمي و دانشگاهي و نفوذ گسترده انجمن حجتيّه و جريانات ماركسيستي در بين جوانان، با مشورتي كه با برخي از اساتيد بزرگوار، از جمله آية الله مشكينی داشتم، و اكثر آنان با مجموعه شرايط موجود، مصلحت را در ماندن بنده در كرمانشاه ديدند، گرچه سروراني هم نظير مرحوم آية الله العظمي [شيخ مرتضي] حائری به شدت ابراز مخالفت كرده و حتي در غياب بنده فرموده بودند: فلاني خود را ذبح كرده است.
♨️ بالاخره به هر گونه بود چند سالي با نگراني شديد فكري و تحيّر در كرمانشاه ماندم. بحمدالله با توفيق الهي و با برنامههايي كه با كمك دوستان، در مسجد و مراكز فرهنگي داشتيم، عرصه را هم بر ماركسيستها و هم انجمن حجتيه تنگ كرديم، به طوري كه آنها كاملاً به حاشيه رفتند و حتي برنامه اي براي قتل بنده ريختند كه به صورتي معجزه آسا نجات يافتم. سال حدود ۵۴ يا ۵۶ بود كه به رغم همه موفقيتها بسيار منقلب شدم و تصميم گرفتم استخاره كنم و اگر خوب آمد همان وسط سال به قم بازگردم.
🔺 در ساعت و حال مناسبي استخاره كردم، آيه «زحف» [۲] آمد، ولي باز به جهت شدت تأثر با اين كه هم معتقد و هم عامل به استخاره هستم به تصميم خود باقي مانده و مشغول جمع اثاثيه براي انتقال به قم شدم.
♨️ در شب همان روز خواب عجيبي ديدم كه مهم ترين و شيرين ترين فراز زندگيام را رقم زد. در عالم رؤيا ديدم در خيابان، جلوي مدرسه خان اتوبوسهايي بسيار زيبا و. غيرقابل وصف ايستاده و جمع خاصي را از انبوه متقاضيان انتخاب كرده و سوار ميكنند، همه ميدانند كه مقصد سفر بسيار مهم است، ولي به هيچ كس از چگونگي آن خبر نمي دادند. بالاخره جمع محدودي از جمعيت عظيم حاضر را سوار و حركت كردند. در نزديكيهاي مقصد، بوي عطر عجيبي به مشام رسيد كه همه را مدهوش كرد. بعد فهميديم همه اين عطر از فضاي باغ غيرقابل وصفي متصاعد است. دم باغ همه را پياده كردند. باز هيچ كس نمي دانست در داخل باغ چه خبر است. آنجا هم از همين جمعيت محدود، اكثر افراد را راه ندادند. فردي بود از بستگان بنده، هر چه اصرار كردم [كه به او اجازه ورود بدهند]، سه عيب از او گفتند _كه دقيقاً نقصهاي مهم معنوي اوست_ و فرمودند به جهت اين عيبها نمي تواند وارد شود. سپس افراد منتخب را گروه گروه وارد باغ ميكردند. بنده و حجة الاسلام اوسطي و حجة الاسلام حاج شيخ محمود عبداللهي و مرحوم معصومي را با هم وارد باغ كردند. بعد از ورود فهميديم كه مولايمان مولي الكونين حضرت بقية الله_ ارواحنا فداه_ داخل باغ هستند. حضرت در خيمه اي وسط باغ بودند. به محضر مقدس شان رفتيم، شيريني و عظمت محضر قابل وصف نيست.
🔻 بنده ناگهان به يادم افتاد كه اين بهترين فرصت است كه با كسب نظر مستقيم از حضرت [در باره ماندنم در كرمانشاه] تصميم بگيرم. پس از سؤال بنده، حضرت_روحي فداه_ آنچنان روي در هم كشيدند كه هنوز پس از سالها تلخي آن در ذائقه بنده مانده است و فرمودند: «دل من از دست روحانيون خون است كه يا در قم و حوزههاي مشابه آن به بهانههاي مختلف ميمانند يا به جاهاي خوش آب و هوا و همراه با اقبال مردم ميروند. پس اين گونه مناطق را_كه بسيارند _ چه كساني تأمين نياز كنند!؟»
🔖پاورقی:
۱. حجة الاسلام موسوي نمايندۀ سابق ولي فقيه در كردستان بودند. ايشان در سفري كه اين جانب به كردستان داشتم، اين خاطره و چند خاطرۀ ديگر _ كه در فصلهاي بعدي بيان خواهد شد _ را برايم تعريف كردند. سپس بنا بر تقاضاي من آنها را به صورت كتبي در اختيارم گذاشتند.
۲. آیات ۱۵ و ۱۶ انفال. در اين آيات پشت كردن به جبهۀ جنگ موجب خشم الهي و گرفتار شدن به عذاب جهنم دانسته شده است.
📚 خاطرههای آموزنده، ری شهری، ص۷۰
@Tanbiholomah