《چاقو کاری شون کنیم؟؛ نه، لازم نیست؛ #لاین_تحریف آمادست...》
عجیب و زیبا بود سخن امیرالمؤمنین ع که أَوَّلُ اَلدِّينِ مَعْرِفَتُهُ اولین قدم در دینداری؛ شناخت آن است...
مکالمه زیر را بخوانید:
_سلام آقای حبیبی! نظرتون درباره محمد آقا چیه؟
_خیلی پسر با #دین و ایمونیه؛ نمازهایش یکساعت طول میکشه؛ از در هیئت بیرون بیندازنش از پنجره میاد داخل؛موقع نماز؛ آواز اذون دادنش کل محله رو پر میکنه؛ همه قبیله باخبرند تو هر ماهی؛ حداقل ده روز روزه میگیره؛ از انگشتر عقیقی که پارسال از بازاررضا خرید و ایام اربعین به نجف و کربلا برد و حسابی تبرک کرد که نگم برات...
_بسیار عالی، حالا اجازه میدهید ایشان به خواستگاری دخترتان بیایند؟
_پسر خوبی هست؛ من از اعماق وجودم دوستش دارم؛ حتی اگر امام جماعت وایسته پشت سرس نماز میخونم ولی با عرض پوزش؛ خیر.
_عه چرا آقای حبیبی؟ مگر محمدآقا عیب و ایرادی داره؟
_نه؛ چه عیب و ایرادی؟ محمد آقا از لحاظ دینی همه چی تمومه؛ نماز و روزه هاش نوبره ولی اگر کنارش تعهد و #مسئولیت_پذیری میداشت و میتونست یه زندگی رو بچرخونه؛ خاک پاش هم بودم
⛔️یه لحظه توقف!!!
این مکالمه نیست؛ بیانگر واقعیت و حقیقت تلخی در جامعه ماست...
مسئله ای که سالهاست در فکر و عمل مردم جا افتاده؛ چی؟
《محدود کردن دین به ظواهر》
تا اسمی از دين برده میشود؛ خیلیها یاد گلدسته های مسجد و نماز و رکوع و سجده میفتند؛ در حالیکه #دین فراتر از این حرفهاست...
دین آمده دنیا و آخرت انسانها را بسازد نه فقط دیوار مساجد را...
دین آمده لکه چرکین ظلم و بی عدالتی را از جامعه پاک کند؛ نه فقط خون روی لباست را
دین آمده انسان را موظف به #مسئولیت_پذیری در قبال جامعه کند نه فقط به احکام غسل و طهارت...
اساسا هدف بعثت؛ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِۖ ² بوده
همه ی ظواهر دین سرجای خودش...
ولی ظواهر درصدی از دین هستند؛ نه همه دین...
در #آموزش_و_پرورش و #مدارس خودمان دین چگونه به نوجوان و جوان معرفی میکنیم؟
حتی اگر معلم تمام تلاشش را بکند تا دانش آموزش تشنه خدا و دین شود؛ ولی مفهوم دین را اشتباه به او بفهماند؛ عملا هیج پیشرفتی نصیب آن دانش آموز نمیشود...
عملا بسیاری از مطالب کتاب دین و زندگی دبیرستان نه دین به ما یاد داد نه زندگی...
وقتی تعزیف درستی از #دین ارائه بدهی ؛ خیلی از کسانی که فقط قمپز دینداری را جار میزدند و کم کاری خودشان را زیر سایه خدا و پیغمبر قایم میکنند از #رینگ_دینداران خارج میشوند...
از اون طرف؛ این عده مورد استقبال #دشمن قرار میگیرند.
با یک دید معقول بنگریم؛ حقیقتا لطمه ای که جریان داخلی؛ با فهم ناقص خود به دین میزنند پرهزینه تر از توهین های مستقیم دشمن به مقدسات است.
البته این مطلب نیاز به توضیحات دارد و ابعاد دیگری از این موضوع را انشاالله در یادداشتهای بعدی خواهم گفت.
مطلب را با سخن زیبای رسول الله ص به پایان میرسانم که فرمودند:
لاَ تَنْظُرُوا إِلَى كَثْرَةِ صَلاَتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ كَثْرَةِ اَلْحَجِّ وَ اَلْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّيْلِ وَ لَكِنِ اُنْظُرُوا إِلَى صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ.³
نگاه نكنيد به بسيار نماز خواندن مردم و بسيار روزه گرفتن و زياد حج كردن آنها و زمزمه آنها در شب؛ بلكه نظر كنيد به راستگویی و ادا كردن امانت[در آنها]
۱)الاحتجاج ج ۱، ص ۱۹۸
۲) اشاره به آیه ۲۵ سوره حدید
۳)الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۳۰۳
#به_واقعیتها_برگردیم (۱)
✍ محمدرضا معيني
#نظامرتبهبندی
یا
#نظامحقخوری
مسئله این است؟
⛔قصه ی پر درد را از جایی باید شروع کرد که در جامعه ای زندگی می کنیم که مسئولین آن برای مهمترین و با ارزش ترین قشر جامعه یعنی #معلم نه تنها هیچ جایگاه و ارزشی قائل نیستند، بلکه چه بسا #معلمی و شغل انبیا را به پایین ترین حد چه از نظر تکریم شخصیتی و چه از نظر جایگاه اجتماعی رسانده اند.
❌جای بسی تاسف است برای آن دسته از مسئولینی که برای حقوق اندکی که قرار است اضافه شود، جمعیت کثیری از معلمانی که با اخلاص و خستگی ناپذیری در جهت تعلیم و تعلم مهمترین قشر جامعه بنا به فرموده رهبری که #نوجوانان و #جوانان هستند، را از این راه دل زده کرده اند. آن هم با یک موضوع خنده دار به نام #نظامرتبهبندی... .
نظامی که قرار بود بهترین ها را شناسایی کند، برای عده ای تبدیل شد به یک اهرمی برای #مدرکسازی، هر کس به هر نحوی برای گرفتن امتیاز بیشتر دست بر هر کار ممکن زد. انقدر ارزش معلمی را پست و کوچک کردند که معلمان سختکوش،به جای درگیر کردن فکر و ذهنشان در جهت #اموزشوپرورش، درگیر #کاغذبازی هایی شدند که در حال حاضر باتوجه به نبود #بودجه کافی، میتوان گفت تمامی تلاشی که برای بدست اوردن امتیاز کردند #پوچ شد.. .
◀️و اکنون که امید همه معلمان از این #نظامرتبهبندی تبدیل به ناامیدی شده است، دیگر هیچ رمق و انگیزه ای برای آن دسته از معلمانی که پای کار و پرانگیزه بودند، وجود ندارد که حتی کما فی السابق به تدریس خود ادامه دهند.
عمق فاجعه آنجایی مشخص می شود که یک فرهنگی دغدغه مند، به #معلمی به عنوان شغل دوم نگاه کرده، و روح و جسمش در صدد کاری دیگر برای بدست آوردن پول بیشتر برود.
عمق فاجعه آنجایی مشخص میشود که #معلم نه از روی دلسوزی بلکه بعضا از روی اجبار در کلاس درس حضور پیدا کند. آن وقت مگر می توان نیروی جوان متعهد برای کشور ساخت؟.
عمق فاجعه آنجایی مشخص می شود که یک شخصی که به عنوان #معلم گروهی از دانش آموزان و آینده سازان یک جامعه شناخته می شود و قرار است تربیتی اتخاذ که بعضا از عهده والدین خارج است به یک فرد منفعل و حقیر در نگاه جامعه تبدیل می شود، آن هم به وسیله یک علت آشکار به اسم #حقوق و #نظامرتبهبندی
کامل کننده این سخن، صبحتی است از پدر جامعه اسلامی که فرمود : تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است؛ نقشی پر رنگتر از نقش خانواده و پدر و مادر. ۱۳۸۴/۰۲/۱۲
عمق فاجعه آنجایی مشخص می شود که نظر و دیدگاه مسئولین امر کاملا متضاد با نگاه ولی جامعه یعنی رهبری است، آنجایی که ایشان نسبت به مقام #معلم این سخن زیبا را به زبان می آورند:
🔰در جامعه ای که بر محور آموزش می چرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است. ۱۳۷۱/۰۲/۰۹
❗مقایسه کنید چه تفاوت آشکاری وجود دارد.. .
اگر قرار است معلم محور حرکت پیشرفت باشد، پس چرا اینگونه آنها را به بازی گرفته اید؟؟
و این قصه پر از درد و بازی پوچ ادامه دارد...
#معلم
#شرافت
۱۴۰۲/۰۱/۰۶
✍️جوادجعفرزاده
@delneveshteh31
یک ایده خوب و کاربردی
#پدر و #مادرها و هم چنین #مدیران_مدارس میتونند برای #روزه_اولی_ها یه #جشن #افطاری_ساده و #پرنشاط برگزار کنند و اونجا برای تشویق بچه ها به روزه داری بهشون #هدیه بدن.
یادمون باشه بچه ها تو سن پایین با #تشویق میتونند خیلی #انرژی بگیرند.
این انرژی رو ازشون دریغ نکنیم.
#ایده
@lataelatt
تو این یه هفته که بعد از از چند وقت تعطیلی بچه ها دارن میرن مدرسه مخصوصا عید امسال که افتاد تو ماه رمضان یه چیزی توجه منو تو کلاس به خودش جذب کرد...
چیزی که برام جالب اینه که مدرسه ها افتاده تو ماه رمضان بچه ها اکثرا تا سحر یا بعضاً تا بعد اذان صبح بیدارن و شاید برای خواب وقت زیادی نداشته باشن
پس طبیعیه که مدرسه رو با رختخواب اشتباه بگیرن مخصوصا اگه درس سنگین ریاضی باشه و تو هم چیزی حالیت نشه...
اتفاقا سر کلاس ریاضی که زنگ اول هم بود و معلم داشت درس میداد تک به تک داشتم بچه هارو نگاه میکردم یکی سرش رو گذاشته بود رو دستاش و داشت خواب هفت پادشاه و میدید یکی دیگه هم که چشماش باز نمیشد و فقط سعی میکرد چشماش باز نگه داره و همینجور ادامه داشت این داستان...
با خودم فکر کردم ببینم آیا راهی نیست که حداقل همین یه ماه رو یکاریش میکردن...
همون دانش آموزی که حواسش به همه جا هس جز درس :))))
•|نوشته های سبز من|•
@neveshtehhaisabzman
سلام
بنده یک دانشجو هستم 🖐️
از نوع دانشجو هنر 🧑🎨🖼️
دوره دبیرستان نوبت اول و دوم به شدت برای من عذاب آور بود! میپرسید چرا؟ خیلی واضح است، در یک شهرستان در قلب #خراسان_جنوبی باشی و از قضا زمانه،محروم💔
این میشود که #شمع_استعداد های درونی نوجوانانی که #آینده_ساز این کشور هسستند خاموش میشود!
خدا پدر و مادرم را خیر بدهد🤲📿 سایهشان بالای سرم باشد،کم نگذاشتند برای من حقیر، در همه حال یاریگر من بودند و شمع استعدادم که از طرف بادهای شمالی انتکرال، سینوس، کوتانجانت، شیمی و ... مورد حمله بود، محافظت کردند!
آخر نمیدانم چرا ! چرا باید من که #رشته_فنی دارم مثل "کامپیوتر"، باید شیمی پاس کنم، باید فیزیک پاس کنم، باید معادلات سخت ریاضی که یاریگر من نیست را #حفظ کنم!
(الان فکر نکنید که بنده مخالف درس #ریاضی هستم ! خیر، ریاضی ضروری است باید باشد ولی حدی دارد! آنکه میخواهد بیشتر از ریاضی بداند به رشته ریاضی و فیزیک رجوع میکند!)
در آن سن و سال، #شوقوشورجوانی سرشار است🤸 #استعداد_های_درخشان بسیار است، چرا میخواهید با تبر کُند و آرام و دردناک این #درخت_پربار_استعداد_و_خلاقیت را ریشه کن کنید؟
چرا همه باید به دنبال رشته های #تجربی باشند چون پول دارد! چون که دیگر استعداد هایشان #خاموش شده و دیگر نمیدانند از چه راهی به غیر از #درس_خواندن میشود کار کرد، چون که معادلات ساده برخورد در جامعه را یادنگرفته است😢💔 به کسی نزدیک میشود دست دراز میکند و سلام میکند و این معادله تکان خوردن دست را در ذهنش حل میکند که چقدر انرژی رد و بدل شده😐
خب این چه دردی از زندگی را دوا کرد🤦🏻♂️
طرف آموزش اجتماعی و نوع برخورد با دیگران را ندارد و چیزی از قوانین جامعه نمیفهمد و از هر راهی که میخواهد به دنبال پول میرود 😐
حلال و حرامش هم مهم نیست!
اینها از همان دوران نوجوانی ، و وقتی که با تبر🪓 به #ریشه_استعداد و #شور_و_نشاط ضربه میزنند شروع میشود!
دیدم که میگویم...
حرف زیاد است و دلی خون 💔
.
🖋️عین.میم
《بسم الله الرحمن الرحیم》
آنجایی فهمیدم آموزش و پرورش ما لغزیده است که معلمی را دیدم که در کلاس یک ساعت و نیمه فقط یک ساعت درس میداد و بقیه وقت هدر میرفت.
با بچه ها بیش از حد کنار میآمد، به طوری که خیلی جدی میگفت خواهم پرسید ولی جلسه بعد هرکس میگفت از من نپرسید نمیپرسید...
با بچه ها شوخی هایی که شاید مناسب سن و سالشان نبود میکرد، به حدی که اینجا نمیتوانم بیان کنم.
که بعدا فهمیدم همان صحبت ها بر روی رفتار و افکار دانشآموزان تاثیر زیادی میگذارد...
بعد از اینها بدتر... آن معلم را در حال شعار های مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در راهپیمایی دیدم...!
اما سرکلاس عکس این حرف ها عمل میکند و حتی شاید از اغتشاشات هم دفاع کند...
آیا نباید اینهایی که استخدام آموزش و پرورش هستند را درست تشخیص داد و انتخاب کرد!؟
آیا فقط چند سوال دینی و چند سوال از صحبت های حضرت آقا کافیست؟
آیا امکان ندارد مطالبی را حفظ و سپس در مصاحبه فقط بازگو کنند و اعتقادی به آن مطالب نداشته باشند؟
✍سید امیر محمد هاشمی محترم
#آپ
🔹 به کجا میرویم؟!
حضرت آقا معمولاً در ابتدای بیاناتشان در دیدار با معلمان قسمتی را اختصاص به توصیف #شهید_مطهری و گرامی داشتن نام و یاد او میدهند.
اما از چه رو این حکیم این همه به این شهید اهمیت میدهند؟!
بدلیل ویژگی های بارز و برجستهای بوده که ایشان داشتند و یکی از این ویژگی ها #شناخت_عمیق از زمانه خودش و تلاش برای پیشرفت فکری و فرهنگی مردم بوده است.
این ویژگی را از زبان خود حضرت آقا بشنویم:
« یکی از سختترین جهادها این است که در مقابله با #هجوم #افکار و فرهنگهای غلط و انحرافی و درک غلط جمعی از مردم، انسانی که #حق را میشناسد، بایستد و بخواهد از حق دفاع کند و با بیان، بافکر، با منطق و با سلاح #زبان و #قلم، ذهنها را به سمت آنچه درست است هدایت کند.
این، از آن جهادهای بسیار دشوار است و شهید مطهّری، این جهاد سخت را سالهای متمادی انجام داد. او انسان #بصیر و #نافذالبصیرهای بود.»
پس یکی از ویژگی های معلم در تراز تمدن اسلامی داشتن همین بصیرت و زمانه شناسی است.
یعنی علاوه بر اینکه #حق و #باطل را بشناسد، #مروّج آن با زبان و قلم باشد.
ای معلم، تو چقدر حق را شناختهای؟
چقدر باطل را شناختهای؟
آیا به همان تدریس درس خودت در کلاس #قناعت کردهای؟ یا نه بلکه خواستهای #طرحی_نو دراندازی؟
آیا #روزمرگی_زندگی تو را غرق در خودت کرده است؟ یا نه اینطور نیست بلکه تو امیر بر حادثهها شدهای؟
آیا با شناخت حق و ناحق باز هم #سکوت پیشه کرده ای؟ یا نه مثل #ابوذر فریاد برآوردهای و خواستهای که صدای بیصداها باشی؟
آیا تو هم مانند دیگران از نقش خودت در ایجاد #تمدن_اسلامی خبری نداری؟ یا نه جایگاه خودت را در این #پازل_بزرگ میشناسی و مراحل ایجاد تمدن اسلامی را شناختهای و در جهت آن حرکت میکنی؟
اصلاً آیا #رسالت خود را درک کردهای؟
اصلا آیا می دانی کجای این #هستی قرار داری و به کجا میروی؟
کانال لاطائلات - جوادی
https://eitaa.com/lataelatt
✅ طرح کاد یا طرح کار و دانش
طی این برنامه دانش آموزان دبیرستانی هفتهای یک روز را برای #کارورزی در یک مرکز #صنعتی، #پزشکی و #آموزشی طی میکردند.
این برنامه برکات فراوانی برای دانش آموزان داشت که یکی مثلا #یادگیری #مهارتهای_اجتماعی_و_اقتصادی بود.
دیگه اینکه خیلیا حتی #شغلشون و #استعدادشون رو بر همین اساس پیدا میکردند و حتی همون کار را ادامه دادند.
حقیقتا نمیدونم چرا طرح به این خوبی برچیده شد.😢
#ایده
#نظام_آموزشی_مطلوب
کانال لاطائلات - جوادی
https://eitaa.com/lataelatt
🗒《میخوای بچه ات عوض بشه؟ اول مدرسه رو عوض کن》
#آموزش_و_پرورش_اسلامی (۱)
🕙زمان مطالعه: بین ۲ تا ۳ دقیقه
🔷این دنیا، انواع و اقسام تفکرات و آدم ها را به خود دیده است.
زمانی کفر آنچنان جولان میداد، که وقتی نوح نبی (ع) از سر دلسوزی و بدون حاشیه، به مدت ۹۵۰ سال مردمش را دعوت به توحید کرد، انگشتانشان را در گوش هایشان فرو میکردند¹
و گاهی آنچنان با ضرب مشت و لگد پاسخش را میدادند که از گوش های ایشان خون میآمد و بیهوش بر زمین میافتاد²، وقتی محمدمصطفی (ص) گفت: اول و آخر حرف من یکی بودن خداست³،مسخره اش کردند ، نایستادند که حرفش را بشنوند؛ فقط شمشیر کشیدند و در طول ۲۳ سال؛ ۲۸ جنگ بر او و یارانش تحمیل کردند.
🔶طولش ندهم، جبهه حق هرموقع خواست حرفش بزند، به باد کتک گرفته شد و ۲۴ ساعته با تیرو کمان و توپ و تانک مورد هجوم قرار گرفت.
آخر چرا؟ چون این تفکر، پا گذاشت روی تفکرات منفی و تعصبی، پاگذاشتن روی منافع بعضی آقایان...
🔷در حکومت ولایت فقیه؛ رهبر جامعه هدفش اجرای اسلام است و میخواهد جامعه و دستگاههای اداری را از شرک و ناکارآمدی گندزدایی کند...
حکومت اسلامی آمده قوانین،ادارات و مسئولین را زیر و رو کند...
زیر و رو کردن تا کِی؟
تا وقتی #عدالت در حق تمام مردم جامعه (از هر قشری) اجرا شود...
🔶هدف فرستادن پیامبران همین است:
وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ⁴
《کتاب و میزان فرستادم تا بین مردم عدالت برپا کند》
عدالت یعنی وَضع الشیء فی مَوضِعِه
قرار دادن هرچیزی سر جای خودش...
جای گل، گلدان است نه سطل زباله
جای زباله، زبالهدان است نه گلدان
وقتی گل را در گلدان و زباله را در زباله دان قرار دادی، عدالت را اجرا کرده ای...
🔷اگر ما میخواهیم، #دولت_اسلامی که مهمترین اولویت است را تشکیل دهیم، نیاز به اجرای #عدالت داریم...
پس اگر الان ناکارآمدی و فشل بودن میبنیم، معنایش ایناست متصدیان و صاحب منصبان قبلی در اجرای #عدالت کم کاری کردند و گرنه اوضاع مملکت ما این نبود
مدیرانی که خواهان تحول نیستند و صرفا با همان فرمان قبلی میخواهند مدیریت کنندباید کنار بروند یا کنار زده شوند.
🔶#آموزش_و_پرورش یکی از عرصه هایی است که به شدت نیاز به تغییر و تحول و پالایش از درون دارد.
آیا آموزش و پرورش کنونی، همان مرکز تعلیم و تربیت اسلامی هست که پیامبر و اهلبیت از آن دم میزدند؟
آیا آموزش و پرورش صرفا مدرسه ای هست که از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱:۳۰ ظهر، بچه های مردم در آن حبس میشوند؟ دستگاهی هست که ۱۲ سال، او را مجبور به خواندن درسهای غیر ضروری میکند و سپس او را در هیاهوی زندگی؛ وقتی بیشتر از هرزمانی احتیاج به کمک دارد؛ رها میکند...
🔷به عدالت آموزشی نمره چند میدهید؟
این پیام جرقه ای باشد، برای سلسله مباحث #آموزش_و_پرورش_اسلامی، راهکار ها...
در قسمتی از آن به علت کمبود معلم در کشور اشاره خواهد شد.
1)سوره نوح آیه ۷
2) مجمع البیان، ج ۴، ص ۴٣۴
3)سوره انبیاء آیه ۱۰۸
4)سوره حدید آیه ۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در سازمان تهیه و تدوین کتب درسی، چه می گذرد؟
آیا هر آنچه در کتب درسی درج می شود، صحیح است؟.
معلمان معتقد و خانواده ها در برابر این مطالب، چه واکنشی باید نشان دهند؟.
آیا با این اوضاع می شود کودکان را با خیال راحت به دست این کتب سپرد؟
@Taninmoallem
#گفتمان_سازی
#عدالت_طلبی
#ظلم_ستیزی
جهتگیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما، تعلیم و تربیتِ ما، عدالتپرور تربیت کند، عدالتخواه تربیت کند، عدالتساز تربیت کند؛ چون عدالت، آن ارزش والایی است که از اوّلِ تاریخِ بشر تا امروز، همواره مورد نظر آحاد بشر بوده است. ارزشها بهمرورزمان و بهتحوّلنسلها تغییر پیدا میکنند، [امّا] بعضی از ارزشها از اوّل تا آخر ثابتند؛ از جمله، ارزش عدالت است. شما ملاحظه کنید؛ ادیانی که معتقد به مهدویّتند -که تقریباً همهی ادیان الهی معتقد به مهدویّتند- اینها معتقدند که منجی بیاید، دنیا را پُر از عدل و داد کند؛ نگفتند پُر از دین کند، [بلکه] پُر از عدل و داد کند؛ این اهمّیّت عدل و داد را نشان میدهد. البتّه عدالت هم جز در سایهی دین حاصل نخواهد شد؛ این به جای خود محفوظ، امّا مسئلهی عدل و داد خیلی مهم است. آموزش و پرورش ما باید جهتگیریِ اینجوری داشته باشد. امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) در نهجالبلاغه میفرماید: وَ مَا اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلىٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛(۱) وظیفهی عالمان را بیان میکند که بر گرسنگیِ گرسنگان و شکمبارگیِ دارندگان، صبر نکند. تحمّل نکند. یعنی عدالت.
مقام معظم رهبری ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
بیانات در دانشگاه فرهنگیان
کانال جهاد تبیین 👇
https://eitaa.com/tabeinJehad