۱.
💥منم غریبِ دیار و تویی غریب نواز
دمی به حالِ غریبِ دیار خود، پرداز
به هر کمند که خواهی، بگیر و بازم بند
به شرط آنکه ز کارم، نظر نگیری باز
🌱از این ابیات خوب ظاهر میشود که خواجه برای اولین بار است که #توجه پیدا نموده در عالم طبيعت،
از #دیدار_ازلی محبوب محروم مانده، لذا با این بیانات در مقام التجاء برآمده تا بازگشت به آن نماید.
#بیت_معروف
۲.
🌱 سالک چون در این عالم در مقام #اصلاح خود برمیآید و به تزکیه خویش میپردازد و قدری دلش از #تعلقات پاکیزه میگردد( با آنکه هر کس را مال و منال و آرزوها، از خدا و توجه به او بازداشته)
در این حال خود را چون مردان خدا تنها مییابد و از همه چیز- جز دوست و #توجه به او- دست کشیده و میگوید: الله و به سوی او فرار و بقیه را رها میکند.
لذا در پیشگاهِ دوست، در این جهان به #غربت بسر میبرد و بر حضرت محبوب عرضه میدارد: بر غربتم در این دنیا رحم فرما!🤲
۳.
🌱حضرت حافظ میگوید:
محبوبا! این منم که در دیارِ عالمِ
طبیعت تو را میجویم و #توجه از هر
چیز جز دیدارت برداشتهام و این تویی
که در غریب نوازی یکتایی.
جانا! نظر به این غریبِ دیارِ ازلیِ
خویش بنما و از چنگ هجرانش
خلاصی بخش،
و به هر طریقی که خاطر تو بر آن قرار
گرفته مرا به کمند و دام خود قرار ده و
به #وصال و بندگیات بپذیر به شرطی
که دگر بار مرا به هجرانت مبتلا
ننمایی...
۱.
از ابوسعید خراز پرسیدند:
عارف را گریستن باشد؟
گفت:
🌱گریستنِ او چندان باشد که
در راه باشــد و چون به حقیــقتِ
قـرب رسد و طعمِ #وصال چِشد
گریه زایل گردد...
۳.
بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت
واندر آن برگ و نوا، خوش نالههای زار داشت
گفتمش در عین #وصل این ناله و فریاد چیست؟
گفت ما را جلوهٔ معشوق در این کار داشت
#پای_درس_حافظ ❤️
ترنم عشق | عرفان و حافظ
۳. بلبلی برگ گلی خوشرنگ در منقار داشت واندر آن برگ و نوا، خوش نالههای زار داشت گفتمش در عین #وصل
🔆 این گریه، گریهٔ شوق و #شکر است.
چنانکه گریهٔ معصومین علیهمالسلام
نیز گریهٔ شوق و شکر است.👇
ترنم عشق | عرفان و حافظ
🔆 این گریه، گریهٔ شوق و #شکر است. چنانکه گریهٔ معصومین علیهمالسلام نیز گریهٔ شوق و شکر است.👇
🌱 در حدیثی آمـده که چون جبرئیـل
توصیف جهنم را برای رسولِ خدا نمود
آن حضرت گریه کرد.
جبرئیل به ایشان عرض کرد:
«ای محمد! گریه میکنی؟ در حالی که
خدا آنچه برای آینده و گذشته تو بوده
بخشیده است.» ❓
حضرت فرمود:
«أفَلا أکونُ عبداً شکوراً؟¹» 💎
۱. آیا بندهٔ بسیار شکرگزار نباشم؟
4_5823471746338001071.mp3
14.22M
تو لبخندی میانِ گریه هایم . .
تو مرهمی بر زخمهایم❤️🩹
🔸 هزاران آفرين بر جان #حافظ
همه غرقيـم در احسان حافظ
🔸 ز هفتـم آسـمـانِ غيـب آمـد
لسان الغيب، اندر شأن حافظ
📚 ديوان حكيـم حـاج ملا هـادى
سبـزوارى، صفحات 75 و 76
#مقام_حافظ
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
@Tarannom_Eshgh
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
#ترنم_آیات
#حافظ_قرآن
۱.
🌱در اشعار حضرت حافظ، یکی از مطالبی که بسیار با اون مواجه میشیم، درگیری با زاهدان و واعظان زمان خودش است.
زاهد و واعظ به کسی میگن که فقط ظاهر اعمال دین رو انجام میده و اصن توجهی به باطن عمل نداره یعنی توجه نداره که چرا خدا این عمل رو واجب کرده...⛔️
۲.
🌱در واقع زاهد و واعظ اگر عمل عبادی رو انجام میدن برای رسیدن به حور و قصور و سیب و گلابی است ❌نه به خاطر خود محبوب.❣
زاهد و واعظ، لذت بردن نفس خودشون رو میخان -نه حضرت محبوب رو- و چون میبینن دنیا و لذاتش محدوده و لذتهای آخرت نامحدود، راغب به نعمت های بهشتی میشن و اصن توجهی به حضرت جانان ندارن.⛔️
لذا حضرت حافظ، خطاب
به واعظ شهر میگوید: 👇
۳.
چو طفلان تا کی ای واعظ! فریبی
به سیــبِ بوســتان و جــوی شــیرم
🔆 حضرت آیتالله #پهلوانی_تهرانی:
یعنی ای واعظ! مرا تنها به عباداتِ
خشکی که جــز به ظواهــر بهشـــت
نمیرساند، دعوت مکن،❌
من طفل نیستم که به پوست قانع شوم.
💎 من کلام محبوب حقیقی را که
میفرماید: وَ سَقَاهُمۡ رَبُّهُمۡ شَرَابࣰا طَهُورًا¹
را خواندهام و میدانم جز با تبدیل
عبادات خشک به لبّی در این عالم، از
#دیدار_دوست در آخرت برخوردار
نخواهم گشت.
۱. پروردگارشان بادهٔ طهور به آنان مینوشاند.
ترنم عشق | عرفان و حافظ
سلام 👋
اگه موافقید دربارهٔ عبادتِ قشری و ظاهری
و عبادتِ لبّی و پرمغز کمی بیشتر صحبت کنیم.
اگه موافقید، یه 🌹 برای ادمین بفرستید ☺️
@estiri72
تشکر از عزیزانی که تعامل کردن❤️🌹
🌱 برای اهمیت مطلب، این پند
آیت الله سعادت پرور(#پهلوانی_تهرانی)
رو توجه کنیم👇👇
ترنم عشق | عرفان و حافظ
تشکر از عزیزانی که تعامل کردن❤️🌹 🌱 برای اهمیت مطلب، این پند آیت الله سعادت پرور(#پهلوانی_تهرانی
ای عزیزان من!
اگر عمری بی خلوص (ظاهری و قشری)،
اعمال خود را انجام دهید فقط به دور خود چرخیدهاید، اما راهی طی نکردهاید...❌
📚 رسائل عرفانی، ص ۱۸۶
۱.
زهد خشک و عبادات قشری در برابر
عبادتِ خالصانهٔ محبوب است؛
عــبادت خالصانه یعنی
فقــط بــرای او
مشغول عمل شوی. 💞
۲.
💠عبادت زاهد و عاشــق، در #نیت
عمل با یکدیگر اختلاف سلیقه دارند؛
عبادتِ زاهد برای رسیدن به نعمت
های بهشتی است و به شرک خفی
آلوده است ولی
عبادت عاشق و عارف از روی عشق
و محبّــت به دوســت میباشـد.❤️🔥
۳.
عبادت قشــری اثری برای رسیــدن به
مقامات روحی ندارد و اعمال ظاهری
بیمحتوا به سمت محبوب راهنمایی
نمیکند. 🥀
🌱 امیرالمومنین علیهالسلام:
تمام اعمال انسان گرد و غباری
است [بی ارزش نزد خداوند] جز
آنچــه در آن #اخلاص ورزیــده
میشود✨
چند بیت از #حضرت_حافظ در اهمیت
توجه به عبادات لبی و توجه به حضرت
دوست در انجام اعمال و ترک راه و روش
زُهّاد 👇
۱.
دوش از مسجد، سوی میخانه آمد پیرِ ما
چیست یارانِ طریقت! بعد از این تدبیرِ ما
ما مریدان، رو به سوی کعبه چون آریم چون؟
رو به سوی خانهٔ خمّار دارد پیر ما
بخواهد بگوید: استاد، قصد دارد ما را
از اعمال قشــری (ظاهــری) به اعمــالِ
لبّی (باطنی) توجه دهد...💎
۲.
تا گنجِ غمت در دلِ ویرانه مُقیم است
پیوســته مرا کُنـــجِ خرابات مقام اســت
محبوبا! تا گنج غم عشقت❤️🔥 پس از
ویرانی از تعلقات و توجّه به غیر تو
در دلم جای گرفت، همواره با خرابات
و خراباتیان همنشین شدم🌿
و از مجالست با زُهاد و صومعه نشینان
(که جز به عبادات قشری نمیپردازند
و به بهشت و نعمتهای آن و یا ترس
از آتش جهنم توجه دارند)، دوری گزیدم.✅
🔆 و روی به عبادات لُبّی آوردم و
#اخلاص در عمل را پیشه گرفتم تا
تنها تو در نظرم باشی.
۳.
ز خانقاه به میخانه میرود حافظ
مگر ز مستی زهد و ریا بهوش آمد؟
میدانید چرا خواجه از عبادات قشری
دست کشید و به عبادات لبی و توجه
به دوست پرداخت؟! زیرا دانست که
عبادات قشری اثری برای رسیدن به
مقامات روحی ندارد و در دیار دوست،
اخلاص بندگی و ذکر و مراقبه میخواهند...