eitaa logo
📖 ترنم وحی 📖
161 دنبال‌کننده
0 عکس
146 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻پاکی در سایه توحید ⁉️آیا می دانید ✨خداوند می فرماید : 📖يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاتَّقُونِ [۱] ◽️خداوند فرشتگان را، همراه با وحى كه از فرمان اوست، بر هر كس از بندگانش كه بخواهد فرو مى‏فرستد كه مردم را هشدار دهيد كه معبودى جز من نيست پس تنها از من پروا كنيد (و مخالف دستورم عمل نكنيد.) 📌🔖 نکته : انسان تا توحیدش قوی نشود از نظر معنوی رشد نمی کند چون بر اساس این آیه : پروا و پاكى، در سايه‏ى توحيد معنا پيدا مى‏كند. «لا إِلهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ »[۲] ‏✨هدیه به لبخند(عج) [۱] - سوره نحل آیه ۲ [۲] - تفسیر نور ج۶ص۳۶۶ با اضافه 📖 ۱۹ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٢٦»: ⁉️نظر اسلام درباره استقلال و عدم وابستگى چيست‌؟ 🔻: اسلام انسان را خليفه‌ى خدا و عزيز دانسته و از هرگونه عملى كه عزت نفس انسان را تباه سازد،نهى كرده و مى‌فرمايد: 📖«لِلّهِ‌ الْعِزَّةُ‌ وَ لِرَسُولِهِ‌ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‌»١ ،عزّت تنها براى خدا و رسولش و مؤمنان است.پيروان خود را به عزّت دعوت كرده و از هر نوع خودباختگى و وابستگى به ديگران نهى مى‌كند. ▫️همين كه يهوديان نماز خواندن مسلمانان به سوى بيت‌المقدس را نشانه‌ى دنباله‌روى اسلام از يهوديت و برترى خود تلقّى كردند،فرمان آمد هر كجا هستيد روى خود را به سوى مسجدالحرام بگردانيد تا هيچ‌كس بر شما منّتى نداشته باشيد. 📖«لِئَلاّ يَكُونَ‌ لِلنّاسِ‌ عَلَيْكُمْ‌ حُجَّةٌ‌»۲ اسلام مردم را از تقليد كوركورانه نهى كرده و پوشيدن لباس كفّار و هرگونه تشبّهى كه نشانه‌ى خودباختگى و پذيرفتن آداب و رسوم و فرهنگ آنان باشد را ممنوع دانسته است. ▫️در قرآن بارها از پيروى كردن از ستمگران،گنهكاران،كافران، مسرفان،مفسدان،هواپرستان و نياكان و از افراط‍‌ و تندروى‌هاى بى‌منطق،با عبارت‌هاى «لا تُطِعْ‌» و «لا تَتَّبِعْ‌» نهى شده است. 🔻قرآن به مسلمانان دستور داده كه سرپرستى و محبّت كفّار را از سر بيرون كنند وهشدار داده كه هركس ولايت آنها را بپذيرد، از آنها محسوب مى‌شود. «وَ مَنْ‌ يَتَوَلَّهُمْ‌ مِنْكُمْ‌ فَإِنَّهُ‌ مِنْهُمْ‌»۳ 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت: (۱).منافقون،۸ (۲).بقره،۱۵۰ (۳).مائده،۵۱ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۲ 🔎دو آفتی که اجر صدقه را نابود می‌کنند 🔻فراز دوم : یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنّ‌ِ وَ الْأَذَی‌ (264/بقره) 📖 منت گذاشتن و اذیت کردن، دو خطر مهمی است که اجر را تهدید می‌کند. خداوند متعال در این آیه، مردم را از نابود کردن اجر صدقاتشان با منت و اذیت نهی می‌کند. 🔸از این آیه به خوبی استفاده می‌شود که انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع می‌شود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب‌ آزار و رنجش نیازمندان است نباشد. 🔹 بنابراین کسانی که در راه خداوند بذل مال می‌کنند ولی به دنبال آن منت می‌گذارند یا کاری که موجب آزار و رنجش اوست انجام می‌دهند در حقیقت با این عمل ناپسند، اجر و پاداش خود را از بین می‌برند.(2) 🔸در این بین کسی اجر می‌برد که بتواند کار ارزشمند خود را از این دو آفت نابودگر حفظ کند.(3) 🔹مالی که می‌شود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونه‌ای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه133 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 45 تا 52 انعام 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖 ۲ 📖 «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» (یونس/۳۵) ❓آیا کسی که به سوی حق هدایت می کند برای پیروی شایسته تر است یا کسی که خود هدایت نمی شود مگر هدایتش کنند، شما را چه می شود، چگونه داوری می کنید؟ ◽️آیه به نوعی دارد شایسته سالاری را در امر هدایت مطرح می کند «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ» _رضا علیه السلام می فرماید خداوند انبیاء و ائمه را که موفق دارد و از خزانه علم و حکمت خودش به آنها داده، در این مسیر قرار داده. یعنی آنها منتخب و شایسته هستند در امر هدایت. 🔖 در حدیث دیگری امام ‌باقر علیه السلام می‌فرماید؛ مراد از «مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَق» پیامبر و آل ایشان هستند. 🔎 پس نکته اینجاست که هادی بشر که انسان را در مسیر هدایت قرار می دهد خداوند است، اما حاکم بودن نظام اسباب و مسببات بر این عالم، امر هدایت توسط افراد برگزیده الهی صورت می گیرد. یعنی افرادی هستند که برگزیده و منتخب خدا هستند. ✨ و خداوند در این آیه در امر واسطه هدایت بین دو ‌نفر تقابل ایجاد کرده سپس عقل را به داوری فرا خوانده. ⁉️کدام یکی از این دوتا شایستگی امامت را دارند؟ 1⃣ کسانی که به سوی حق هدایت می‌کنند 2⃣ کسانی که برای هدایت شدن او به هدایت، یک هدایت کننده ای نیاز دارند. ◽️طبیعی است که همه انسانها وقتی به دنیا می‌آیند چیزی نمی دانند کم کم بر فهم و عقل آنها اضافه می شود و با هدایت هدایتگران الهی زمینه آنها شکل می‌گیرد. 🔻پس نتیجه : دسته اول باید کسانی باشند که هرگز حتی برای یک لحظه گمراه نباشند تا نیاز به هدایت داشته باشند، وگرنه در گروه دوم قرار می گیرند. ➖بنابراین با استفاده از این تقابل نتیجه می‌گیریم دسته اول کسانی هستند پیوسته در هدایت بودن مانند حضرت عیسی در آغاز تولد گفته من بنده خدا هستم.. ◽️به عبارت دیگر این ویژگی‌ای که این دسته دارند از مقام والای عصمت برخوردارند و به طور طبیعی عقل آدمی کسانی که پیوسته هدایت الهی را مطرح می کنند لایق می داند که سکان دار امر هدایت بشر و اولوالامر باشند، نه کسانی که خود به هدایت این هادیان نیاز دارند. ➖لذا باید توجه بکنیم که امامان ما عملا در دوران امروز یعنی حضرت مهدی علیه السلام شایسته امر هدایت بر مردم هست‌ و شایسته هدایت برای مدیریت امامت در دوران فعلی است، ◽️یعنی عملا او خداست، او ولی خداست، او خلیفه الله است، لذا شایسته امر هدایت در این مسیر به دست مبارک امام زمان خواهد بود و لذا ما هم باید رنگ و لعاب زندگی خودمان، برنامه های خودمان، بینش و منش مان، ارزش های زندگی خودمان را بر پایه رضایت ولی خدا و حجت خدا قرار بدهیم. ➖و همان طوری که امام شایسته هست در امر هدایت، ما هم می توانیم با کمک به امام و توجه به امام زندگی یمان را در مسیر الهی و خدایی قرار بدهیم. 🙏 ان‌شاءالله بتوانیم در این راه موفق بشویم و یاران شایسته ای برای علیه السلام باشیم. @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻آیا همه صحابه عادل اند ⁉️آیا می دانید : ✨خداوند می فرماید : 📖وَ إِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيداً [1] 📖و همانا از شما كسانى‏اند كه (هم خودشان سست مى‏باشند وهم) عامل كُندى و دلسردى رزمندگان مى‏شوند، چون به شما مشكلى برسد، مى‏گويد: خدا بر من منّت نهاده كه همراه آنان (در جبهه) حضور نيافتم (يا همراه آنان شهيد نشدم) 🔻 🖌چطور اهل سنت می گویند تمام صحابه رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم ) عادل اند در حالی که این آیه می فرماید : 🔺همه اصحاب پيامبر عادل و در خط حضرت نبودند چون در میان آنها منافقانی بوده اند که باعث تضعیف روحیه مسلمانان می شدند ‏✨هدیه به لبخند(عج) 📚تفسير نور، ج‏2، ص: 326 [1] - سوره آل عمران آیه 72 📖 ۲۰ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔎ملاک های درست از دیدگاه قرآن کریم 8⃣- از مردم طلبکار نباشد (خود را خادم مردم بداند!) ▫️یکی از ویژگی های حاکمان دینی، کار کردن برای مردم و رساندن آنها به سعادت دین و دنیای شان بوده است. 📌 قرآن کریم به این موضوع در آیات متعددی اشاره کرده است. آنجا که می فرماید: 📖«و یا قوم لااسئلکم علیه مالاً و ان اجری الاّ علی الله» یعنی: ای قوم من! به خاطر این دعوت اجر و پاداشی از شما نمی طلبم! اجر من تنها بر خداست. هود / 29 ▫️در سراسر تاریخ حاکمان دینی پیوسته در پی اصلاح دین و دنیای مردم بوده اند و هیچ وقت به خاطر این فعالیت ها نه منتی بر سر آنها گذاشتند و نه تقاضای پاداشی کردند و پیوسته خود را خادم آنها می دانسته اند. 📌حاکمان در جامعه اسلامی ما نیز باید خود را خادم مردم دانسته و با تمام تلاش در راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت آنها تلاش کنند و شناخت این افراد با کمی دقت و تخفیف میسر می شود. ▫️ آیه مذکور با اندک تفاوتی از حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) و نیز پیامبرانی که در جامعه خود حکومتی هرچند کوچک داشتند ذکر شده است مثل نوح (علیه السلام )، هود (علیه السلام )، لوط (علیه السلام )، صالح (علیه السلام ) و. . .  🌷هدیه به لبخند (عج) 📌حسین ابراهیم نژاد 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔎🔖 📖 قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (انعام/۱۶۲) 📌اخلاص‌ یعنی خالص برای خدا ◽️ بنابراین اخلاص فقط در نیست، بلکه همه‌ی وجودمون باید خالص برای خدا باشه ▪️حتّی و زندگیمون هم برای خدا باشه. 📖 قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيَايَ وَ مَمَاتِي لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. ◽️ ﺑﮕﻮ نماز ﻭ ﺗﻤﺎمِ عباداتِ ﻣﻦ....ﻭ زندگی ﻭ مرگِ ﻣﻦ....ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. 🔻 یعنی : ➖ برای خدا زندگی کنیم.. ➖ برای خدا بخوابیم.. ➖ برای خدا نفس بکشیم.. ➖ برای خدا صبر کنیم.. ➖ برای خدا درس بخونیم.. ➖ برای خدا آشپزی کنیم.. برای خدا.... ➖و آخر سر هم برای خدا بمیریم.. @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🎞 🔺ترجمه و توضیح کوتاه تصویری صفحه134 معنی لغات و کلمات + شرح کوتاه صوتی و تصویری 🔻 قرآن کریم و آیات 52 تا 59 انعام 📌 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📖۳ 🔎شرط مالی که انفاق می‌کنید 🔻فراز سوم: یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الْأَرْضِ وَ لَا تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَ لَسْتُم بَِاخِذِیهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنیِ‌ٌّ حَمِیدٌ(۲۶۷/بقره) ◽️ در این آیه برای اموالی که انفاق می‌شوند دو شرط عمده را بیان می‌کند. ابتدا می‌فرماید: 📖 ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از اموال پاکیزه‌ای که از طریق تجارت به دست آورده‌اید و از آنچه از زمین برای شما خارج کرده‌ایم از منابع و معادن زیر زمینی و از کشاورزی و زراعت و باغ، انفاق کنید. ◽️سپس برای تاکید هر چه بیشتر می‌افزاید: به سراغ قسمت‌های ناپاک نروید تا از آن انفاق کنید در حالی که خود شما حاضر نیستید آن را بپذیرید، مگر از روی اغماض و کراهت.(4) ➖پس مالی که انفاق می‌شود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونه‌ای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد. ◽️از فرق‌های یک مسلمان با کسانی که دم از خدا و انبیاء پیشین و کتاب مقدس می‌زنند و به قرآن این آخرین کتاب آسمانی اهانت می‌کنند در این است که: ➖ما مسلمانان بنا به رهنمود قرآن کریم در این آیه، تمام انبیاء گذشته را که همگی فرستاده خدایند قبول داریم و به کتاب‌های آن‌ها که از جانب او هستند ایمان داریم و احترام می‌گذاریم؛ ◽️البته کتب یا بخش‌های تحریف شده‌ای که تولید خود بشرند از این دایره بیرونند و خارج از بحثند  🌷هدیه به لبخند (عج) 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 📗 🔻« ٢٧»: ⁉️خدا كه از همه چيز آگاه است،چرا انسان‌ها را امتحان‌و آزمايش مى‌كند؟ 🔻: آزمايش كردن انسان براى فهميدن است؛ولى آزمايش كردن خدا براى فهميدن نيست؛ ▫️بلكه براى آن است كه از انسان عملى سر زند و پاداش و كيفر بر اساس آن عمل باشد. 🔻توضيح آن‌كه،خدا مى‌داند كه فلان شخص در برابر حوادث تلخ و شيرين چه برخوردى خواهد كرد؛امّا نبايد بر اساس اين دانش به آن شخص اجر و پاداش دهد. ▫️همان‌گونه كه ما مى‌دانيم فلان خياط‍‌ مى‌تواند بدوزد و يا فلان بنّا مى‌تواند بسازد؛امّا هرگز بر اساس اين علم به او مزد نمى‌دهيم،بلكه بايد از او كارى سر زند تا استحقاق پاداش داشته باشد. ▫️ابزار امتحان الهى نعمت‌ها،نقمت‌ها، حوادث وصحنه‌هاى تلخ و شيرين در طول زندگى است. «وَ نَبْلُوكُمْ‌ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ» ١ 🌷هدیه به لبخند(عج) 🔻پی نوشت ۱.انبیاء،۳۵ 📌حجت الاسلام 📖 @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از  📖 ترنم وحی 📖
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔎🔖 ⁉️ منظور از «سخن‌گفتن خداوند با ملائکه» در ابتدای آیۀ ۳۰ سورۀ مبارکۀ بقره چیست؟ 📖 «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً ...» 📖 و هنگامی‌که پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمین جانشینی قرار خواهم داد.» 🖇 در پاسخ باید گفت که اِسناد فعل «سخن‌گفتن» به خداوند با انسان‌ها متفاوت است. 🔸وقتی انسان سخن می‌گوید، اصوات را با برخی اندام‌های بدنش ادا می‌کند. قرآن می‌فرماید : 📖 «أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ» آیا برای او دو چشم قرار نداده‌ایم و زبانی و دو لب؟! 🔹 در سایر موجودات نیز قول وجود دارد؛ دربارۀ اِسناد قول به پرندگان از زبان داوود نبی علیه‌السلام و سلیمان نبی علیه‌السلام آمده است : «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّیْرِ» (زبان پرندگان به ما آموزش داده شد.) 🔸 قطعاً قول مورچه و پرنده مانند انسان نیست؛ یعنی آن‌ها با حروف تهجّی و الفبا سخن نمی‌گویند و خواسته‌های خود را با شیوۀ دیگری منتقل می‌کنند. 🔹 بنابراین، قول همیشه با الفاظ و کلمات صورت نمی‌گیرد؛ بلکه درحقیقت، قول «إِلْقاءُ ما فِی الضَّمِیرِ» و انتقال مقاصد است و کیفیت و اسباب این القا در هر موجودی متفاوت است. 🔸 اِسناد قول به خداوند نیز چنین است؛ یعنی انتقال و تبیین مفاهیم؛ پس «وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ»، یعنی «فَهَّمَ رَبُّکَ» یا «بَیَّنَ رَبُّکَ». درحقیقت، هنگامی‌که ذات باری‌تعالی امری را به دیگران می‌فهماند و نکته‌ای را تبیین یا خواسته‌ای را القا می‌کند، همان قول اوست. 🔹البته جزئیات سازوکار این تبیین الهی چندان مکشوف نیست. @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
࿐᪥✧﷽ ✧᪥࿐ 🔖نكته های کوتاه وجذاب از و احاديث 🔻دشمن شناسی ⁉️آیا می دانید : ✨خداوند می فرماید : 📖كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً يُرْضُونَكُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى‏ قُلُوبُهُمْ وَ أَكْثَرُهُمْ فاسِقُونَ (8توبه) 📖چگونه (مى‏توان با آن دشمنان پيمانى داشت) در حالى كه اگر بر شما دست يابند، هيچ خويشاوندى و پيمانى را درباره‏ى شما مراعات نمى‏كنند. شما را با زبانِ (نرم) خويش راضى مى‏كنند، ولى دلهايشان پذيرا نيست و بيشترشان فاسق و (پيمان شكن) اند. 🖇 🔖 نکته : ➊ عمق كينه‏ى دشمن را هنگام قدرتش بايد شناسايى كرد، نه هنگام ضعف او. «إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ» ➋ سكوت و ساده‏انديشى درباره‏ى دشمنى كه اگر چيره شود مراعات هيچ‏مسأله‏اى را نمى‏كند، گناه است. «لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلًّا وَ لا ذِمَّةً» ‏✨هدیه به لبخند(عج) 📖 ۲۱ @Tarannome_Vahy °❈※☆═🎶═☆※❈°