#مهمانی
#سرگرمى_ها براى بى كاره هاست.
#بازى_ها براى آواره هاست و آنها كه جايى دارند
👈و آنها كه #كارى دارند و آنها كه به #مهمانى دعوت شده اند و لباس ضيافت پوشيده اند، ديگر با توپ ها و با بازيچه ها، كارى ندارند.
📚رشد، ص: 32
#تربیت_فرزند
🔅راهکارهای پرورش غیرت در پسران
👈 #الگو
🔹پسر، اولین نمودهای غیرت را در رفتار پدر خود می بیند.
🔸مرد باید با رفتار خود به فرزندش بفهماند که به واسطه غیرت است که بار مسئولیت خانواده را در بیرون از خانه به تنهایی به دوش می کشد تا مبادا نگاه نااهلی به اهل و ناموسش بیفتد.
👈 #شخصیت_دادن
🔹باید به پسر نوجوان خود اطمینان دهیم که می تواند #تکیه_گاه خانواده باشد.
🔸البته صبوری و داشتن سعه صدر ضروری است، چرا که نوجوان به سبب سن و تجربه کم دچار اشتباهاتی خواهد شد.
🔹غیرت او را جهت دهی کنید و با به کار بردن جملاتی نظیر «دهنت بوی شیر می دهد» شخصیت او را لگد مال #نکنید.
https://eitaa.com/Tarbiatm
#امر_و_نهی_فرزند
#مغز_و_جملات_مثبت_و_منفی
😕شاید تعجب کنید اگر بگویم مغز ما با همه پیچیدگیش قادر نیست جملات #منفی را از #مثبت #تفکیک_کند:
🔸به جمله ً منفی ً زیر توجه کنید:
" لطفا به #خیابان_قرمز فکر نکنید "
ذهن شما اکنون به چه چیزی فکر می کند
بدون شک ذهن شما اکنون در حال فکر کردن به #خیابان_قرمز است.
🔹به نظر شما اگر به کودکی گفته شود
❌دست مرا ول نکن،
❌به پریز برق دست نزن،
❌امروز با بچه ها در مدرسه دعوا نکن،
📣چه پیغامی در مغز او مخابره می شود؟
🔹همه این جملات در ذهن او مثبت برداشت شده و گویی که به او دستور داده اید که این کار را انجام دهد،
✅ در واقع در فرمان دادن باید به کودک گفته شود چه کاری باید انجام دهد نه اینکه چه کاری نباید انجام دهد.
👈بنابراین با کودک خود اینگونه سخن بگویید:
✅ به جای مخالفت نکن بگو کاری که گفتم را انجام بده
✅ به جای فحش نده بگو حرف خوب بزن
✅ به جای دستم را ول نکن بگو دستم را محکم بگیر
✅ به جای ندو بگو آرام راه برو
و ...
https://eitaa.com/Tarbiatm
#برقراری_ارتباط_با_نوجوان
🔵 ۱. اصل برقراری ارتباط کلامی و عاطفی
🔹در هر فرصتی که پیش می آید با فرزندان خود صحبت کنید
و با آنها در یک فضای گرم و صمیمانه ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید.
🔸«با نوجوانتان ارتباط کلامی و عاطفی خوبی داشته باشيد.»
هر فرصتی پیش آمد، با او ارتباط مثبت برقرار کنيد.
مثلا وقتي میبینيد فرزند نوجوانتان از ساعت 2 تا 3 بعدازظهر در اتاقش هست و در اتاق هم بسته، شما مي توانيد از این فرصت استفاده کنید
یک استکان #دم_نوش با کشمش به اتاقش ببرید
و بگویید امروز خواندم که کشمش آنتیاکسیدان زیادی دارد
گفتم امروز در کنار هم کشمش و دم نوش بخوریم.
🔹 تحقیقات نشان می دهد هر چقدر خانوادهها در سن نوجوانی فرزندشان، برای نزدیک شدن به آنها ارتباطات #کلامی و #غیرکلامی بین همه اعضای خانواده برقرار شود و به او #محبت کنيد و او احساس کند #مورد_توجه است؛
نوجوان بيشتر و بهتر اين سن را پشت سر می گذارد؛
❌نه اینکه من و بچه ام خوب باشم ولی پدرش را هفته ای یکبار ببیند.
❌ نه اینکه ارتباط پسرم با پدرش خوب باشد ولی مادر را به عنوان آشپز ببیند.
🔸 «پسری که آمده بود برای مشاوره می گفت: مادرِ من زن خوبی است خوب آشپزی می کند. خوب لباس ها را می شوید. ولی من می توانم غذا را از بیرون تهیه کنم. لباس ها را به خشکشویی بدهم.
من #محبت_میخواهم.
من #درک_شدن_می_خواهم.
درباره #دوستانم نظر بدهد، که من بدانم چه جالب والدینم به من و دوستانم توجه می کنند.
🔹ولی نه به صورت #انتقادی به شکلی بگوید که من احساس کنم مورد توجه هستم. #نه_مورد_انتقاد؛
🔹وقتی به صورت انتقادی نظراتشان را می گویند من را هم همراه دوستانم زیر سوال می برند.
🔸ولی وقتی نظرشان را فقط در مورد #دوستمان یا #مدرسه ام می گویند برایمان دلپذیر است که مورد توجه والدینمان هستیم.
https://eitaa.com/Tarbiatm
تربیت و آموزش
قرآن همواره به مساله الگودهی و الگوپردازی توجه داشته است. 👈 #الگوپردازی یعنی این که #مربی خود به #
#معرفی_نمونه_های_ناپسند
از دیگر روش های قرآنی #الگو_زدایی است
🔹 به این معنا که با معرفی الگوهای ناپسند می کوشد تا مردمان را از آن پرهیز دهد و آثار مخرب رفتار را بنمایاند.
(نحل آیه ۱۱۲و نیز یس آیات ۱۳و ۱۹)
🔹استمرار رهنمودها و تکرار آن
(قصص آیه ۵۱)
🔹و اعتدال در برنامه های تربیتی (اسراء آیه ۲۹ و ۳۸ و نیز فرقان آیه ۶۷ و لقمان آیه ۱۷ و ۱۹)
🔹و بشارت و نوید و تشویق (آل عمران آیه ۱۹۴)
🔹و بیان تدریجی (فرقان آیه ۳۲)
نیز برخی از روش های تربیتی قرآن است که دراین مجال از آن ها یاد شده است.
#معرفی_کتابِ_کودک
#دوره_۱۰_جلدی_خداشناسی
(مناسب برای رده سنی اول تا سوم ابتدایی)
📚به من بگو خدا کیست
اگر مایلید که متربی شما تصویر نسبتاً کاملی از موضوع #خداشناسی به دست آورد ؛ به شما مجموعه ۱۰ جلدیِ《به من بگو خدا کیست ؟》را پیشنهاد می کنم .
🔸این مجموعه اثری است که از یک سو ، با ارائهی یک دوره خداشناسی متناسب با کودک به تقویت بنیان تربیت دینی میپردازد
🔹و از سوی دیگر ، بر دریافتهای توحیدی و فطری کودکان که هنوز با شبههها و اندیشههای ناپاک آلوده نگشته تأکید میکند .
🔸ضمن آنکه این مجموعه به بخشی از مهمترین پرسشهای کودکان دربارهی خدا و صفات او پاسخ میدهد.
🔹این مجموعه توسط (انتشارات جمال) و با قلم (غلامرضا حیدری ابهری) در بازار کتاب موجود است .
#کانال_تربیت_و_آموزش
https://eitaa.com/Tarbiatm
☀️#کار_معلم، زنده کردن است؛
زنده کردنِ
- امید
- رغبت
- دانش
- فرصت
🔹و هر آنچه او را برای کمال انسانی و معنوی، یاری کند.
حتی با قطرهای آگاهی و دانش.
https://eitaa.com/Tarbiatm
🍃 #لذت_یادگیری
ناشی از انگیزه #درونی می باشد.
#یادگیری_لذتی_درونی دارد و به همین سبب نمیتواند کاری تحمیلی باشد.
🔹 هنگامی که در فرایند یاددهی_یادگیری، #معلم تلاش میکند تا حصول یادگیری دانشآموزان را با کنترل منابع خارجی و بیرونی میسر کند، در واقع او دانشآموزان را به عواملی
مانند
#تأیید_خود،
دریافت #جایزه،
#تأیید_اطرافیان،
#کسب_رتبه مانند #شاگرد_اول_شدن و ... وابسته میکند.
🔹با #قطع_شدن این عوامل، دلیلی برای رشد و پرورش خود و تلاش برای یادگیری بیشتر برای دانشآموز باقی نمیماند یا به حداقل میرسد.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/Tarbiatm