پیام ها و نکات مفهومی مهم جزء دوم قرآن کریم
🔹به یادمن باشید تا به یاد شما باشم
فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ ﴿۱۵۲﴾ مکارم: پس به ياد من باشيد تا به ياد شما باشم، و شكر مرا گوئيد و كفران (در برابر نعمتها) نكنيد.
این عبارت نشان میدهد که خداوند هم برای بیان روابط و مناسبات خود و تشویق انسانها، نوعی تعامل و بده بستان را استفاده میکند. این یک نکته اموزشی برای انسانهاست که در روابط اجتماعی خود از ان بهره ببرند. خدا برای تشویق انسانها در به یاد خدا بودن، یک نفعی را هم متوجه انسان میکند تا راحت تر انرا بپذیرد. همان چیزی که امروز به بازی برد -برد معروف شده است. در روابط با فرزندان و نیز مذاکرات مختلف این نکته جای تامل و استفاده فراوان دارد. در جنبه دینی و معنوی هم که خدا بصراحت تایید کرده که اگر میخواهید به فکر شما باشم، شما هم به فکر و یاد من باشید.
🔹معیاری برای سنجش ایمان
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُواْ إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ ﴿۱۶۵﴾
فولادوند: و برخى از مردم در برابر خدا همانندهايى [براى او] برمىگزينند و آنها را چون دوستى خدا دوست مى دارند ولى كسانى كه ايمان آورده اند به خدا محبت بيشترى دارند كسانى كه [با برگزيدن بتها به خود] ستم نموده اند اگر مى دانستند هنگامى كه عذاب را مشاهده كنند تمام نيرو[ها] از آن خداست و خدا سخت كيفر است.
طبق این ایه،کسانی که اشیا یا افرادی را مانند خدا دوست دارند در واقع انها را همتای خدا قرار داده اند. اما اهل ایمان شدیدترین دوستی را نسبت به خدا دارند.وبه هرچیز دیگری در مقایسه با خدا محبت کمتری میورزند.سعی کنیم در تصمیمات مهم زندگی و هنگام ترجیح بین رضایت خدا یا رضایت سایرین ، به خدا اولویت بیشتری بدهیم وچیزهای دیگر و افراد دیگر را همردیف خدا قرار ندهیم
🔹ماه رمضان،ماه نزول قران، خدا براي شما آساني ميخواهد
أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۴﴾
مکارم: چند روز معدودي را (بايد روزه بداريد) و كساني كه از شما بيمار يا مسافر باشند روزهاي ديگري را (بجاي آن روزه بگيرند) و بر كساني كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيره زنان) لازم است كفاره بدهند، مسكيني را اطعام كنند، و كسي كه كار خير را پذيرا شود براي او بهتر است، و روزه داشتن براي شما بهتر است اگر بدانيد.
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿۱۸۵﴾
مکارم: (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد،خداوند راحتي شما را ميخواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد.
🔹ورود به بهشت،مستلزم تحمل سختی و زیان است.ابتلاء،سنت الهی است درهمه جوامع
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ ﴿۲۱۴﴾
مکارم: آيا گمان كرديد داخل بهشت ميشويد، بي آنكه حوادثي همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟!همانان كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادي كه ايمان آورده بودند گفتند: پس ياري خدا كي خواهد آمد؟! (در اين هنگام، تقاضاي ياري از او كردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشيد، ياري خدا نزديك است!
آیه بسیار گویاست. ورود به بهشت آسان نیست باید سختی و زیان را تحمل کرد تا حدی که متقاضی و ارزومند نصرت سریعتر خدا باشید. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه چنین گفته است :كلمه باساء به معناى شدت و سختى است كه از خارج نفس آدمى به آدمى وارد
مى شود، مانند گرفتاريهاى مالى ، و خانوادگى ، و نداشتن امنيتى كه در زندگيش به آن نيازمند است .و اما ضراء عبارت است از شدتى كه به جان و تن انسان مى رسد، مانند جراحت و قتل و مرض . اين آيه دلالت مى كند بر اينكه مساءله ابتلا و امتحان در امت اسلام نيز جريان دارد، و اين سنت هميشگى است .در همین زمینه، آیه 155 نیز آنچه بدانها امتحان میشویم را برشمرده است:
وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(۱۵۵)
و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مىآزماييم و مژده ده شكيبايان را.
🔹ممنوعیت رشوه و حرام خواری
ایه 188 سوره بقره حاوی دو دستور برای جلوگیری از بروز مفاسد اقتصادی در جامعه اسلامی است.
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَلِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون
ترجمه ایه درتفسیر المیزان اینگونه است:و اموال خود را در بين خود به باطل مخوريد و براى خوردن مال مردم قسمتى از آن را به طرف حكام (به رشوه و گناه )سرازير منمائيد با اينكه مى دانيد كه اين عمل حرام است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌺درجات انفاق درقرآن🌺
🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
1⃣ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺩﺍﺩﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ❤️
ﺍﻧﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤﺎ ﺭﺯﻗﻨﺎﻛﻢ
ﻭﺍﺯﺁﻧﭽﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﺷﻤﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ (منافقون۱۰)
2⃣ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺮﻧﺞ ﻭ ﻛﺴﺐ ﺣﻠﺎﻝ❤️
ﺍﻧﻔﻘﻮﺍ ﻣﻦ ﻃﻴﺒﺎﺕ ﻣﺎ ﻛﺴﺒﺘﻢ
ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻫﺎﻱ ﺁﻧﭽﻪ [ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺳﺘﺪ ] ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ(بقره۲۶۷)
3⃣ﺑﺨﺸﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ❤️
ﻟﻦ ﺗﻨﺎﻟﻮﺍ ﺍﻟﺒّﺮ ﺣﺘّﻲ ﺗﻨﻔﻘﻮﺍ ﻣﻤﺎ ﺗﺤﺒّﻮﻥ
ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ [ ﺣﻘﻴﻘﺖِ ] ﻧﻴﻜﻲ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻴﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻛﻨﻴﺪ.(آل عمران۹۲)
4⃣ ﺍﻳﺜﺎﺭ❤️
ﻭ ﻳﺆﺛﺮﻭﻥ ﻋﻠﻲ ﺍﻧﻔﺴﻬﻢ ﻭ ﻟﻮ ﻛﺎﻥ ﺑﻬﻢ ﺧﺼﺎﺻﻪ
ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﮔﺮﭼﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻴﺎﺯ ﺷﺪﻳﺪﻱ [ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ]ﺑﺎﺷﺪ.(حشر۹)
#انفاق #اخلاقی
🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💙نکات و درس های مهم جزء 2
در خصوص منع رشوه خواری در ایه 188 سوره بقره در تفسیر نمونه چنین امده است:
«ابتدا مى فرماید: اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و ناحق نخورید.
مفهوم آیه عمومیت دارد و هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق را شامل مى شود از قبیل اموالى که از روى غصب و ظلم به دست مى آید، اموالى که از طریق قمار و مانند آن فراهم مى گردد و نیز اموالى که از طریق سوگند دروغ و انواع پرونده سازى هاى دروغین به دست مى آید.
سپس در ذیل آیه، انگشت روى یک نمونه بارزِ «اکلِ مال به باطل» یعنی #رشوه دادن به حکام و قضات برای جلب منافع شخصی گذاشته است.
یکى از بلاهاى بزرگى دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر، ادامه دارد، بلاى رشوه خوارى است که از بزرگترین موانع اجراى عدالت اجتماعى بوده و هست.
ولـى قابل توجه است كه زشتى رشوه سبب مى شود كه اين هدف شوم درلابلاى عبارات و عناوين فريبنده ديگر انجام گيرد و رشوه خوار و رشوه دهنده ازنامهايى مانند هديه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده كنند ولى اين تغيير نامها به هيچ وجه تغييرى در ماهيت آن نمى دهد و در هر صورت پولى كه از اين طريق گرفته مى شود حرام و نامشروع است. در حدیث معروفى از رسول خدا نقل شده است:
لَعَنَ اللّهُ الرّاشِیَ وَ الْمُرْتَشِیَ وَ الْماشِیَ بَیْنَهُما: «خداوند گیرنده و دهنده رشوه و آن کس که واسطه میان آن دو است را از رحمت خود دور گرداند»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
در جزء دوم بسیاری از احکام بیان شده است مانند حج ،طلاق،قصاص،قتال و ...
یکی از ایات زیبای این جزء به نظرم ایه 213 سوره بقره است که فلسفه بعثت انبیا و واکنش مخاطبان و یاوران پیامبران در همه اعصار را بیان میکند:
كَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ
وَمَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلَّا الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ
فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ ﴿۲۱۳﴾
مکارم شیرازی: مردم (در آغاز) يك دسته بودند، (و تضادي در ميان آنها وجود نداشت.
بتدريج جوامع و طبقات پديد آمد و اختلافات و تضادهايي در ميان آنها پيدا شد، در اين حال) خداوند، پيامبران را برانگيخت، تا مردم را بشارت و بيم دهند و كتاب آسماني، كه به سوي حق دعوت ميكرد، با آنها نازل نمود، تا در ميان مردم، در آنچه اختلاف داشتند، داوري كند.
(افراد با ايمان، در آن اختلاف نكردند،) تنها (گروهي از) كساني كه كتاب را دريافت داشته بودند، و نشانه هاي روشن به آنها رسيده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگري، در آن اختلاف كردند.
خداوند، آنهايي را كه ايمان آورده بودند، به حقيقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش، رهبري نمود. (اما افراد بي ايمان، همچنان در گمراهي و اختلاف، باقي ماندند). و خدا، هر كس را بخواهد، به راه راست هدايت ميكند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
🌸ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است.
[📚#بقره-185]
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#یک_آیه_تدبر
-ای افرادی که ایمان آوردهاید!
روزه بر شما نوشته شده، هماونه که برکسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزگار شوید.
📚#بقره-183
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✳️مصیبت های انسان ✳️
🔷سوره شوری آیه ۳۰
✅ وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ
🔶آنچه از سختی ها وناملایمات به شما میرسد، بخاطر اعمالی است که خود انجام داده اید( تازه این تمام مجازات اعمال ناروای شما نیست چرا که)
بسیاری از کارهای شما را خداوند مورد عفو قرار می دهد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی
🍂 از گناه پاک شوید. 🍂
🔶شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًي لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَي وَالْفُرْقَانِ......
(#بقره/١٨۵)
🍁رمضان» از ماده «رَمض» به معناى سوزاندن است. البتّه سوزاندنى كه دود و خاكستر به همراه نداشته باشد.
⚡️وجه تسميه اين ماه از آن روست كه در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده مى شود.
✅پس باید از این فرصت ویژه استفاده کنیم و ریشه گناه را در وجودمان بسوزانیم و به طهارت روح برسیم.
💥در روایات نیز آمده است که: کسی که در این ماه آمرزیده نشود، در ماه های دیگر آمرزیده نخواهد شد.
❌یعنی اگر در این ماه، که کمکهای الهی فراوان است، خود را از گناه پاک نکنیم، آيا در سایر ماهها، می توانیم پاک شویم؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرائت_قرآن
-خدا و فرشتگانش بر (روان پاک) این پیغمبر صلوات و درود میفرستند شما هم ای اهل ایمان، بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گویید و تسلیم فرمان او شوید.
📚#احزاب-56
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍃یک آیه 🍃
🔸سوره #یونس، آیه ٣۶:
وَمَا يَتَّبِعُ أَكْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنّاً إَنَّ الظَّنَّ لاَ يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً إِنَّ اللّهَ عَلَيمٌ بِمَا يَفْعَلُونَ
⚡️ ترجمه کوتاه :
وبيشتر آنان جز از گمان(بى پايه) پيروى نمى كنند. قطعاً گمان به هيچ وجه (انسان را) از حقيقت بى نياز نمى كند، همانا خداوند به آنچه مردم انجام مى دهند، آگاه است.
💥توضیح آیه :
آنچه داراى ارزش واقعى است، «علم» است، امّا گمان در عقيده، اگر منشأ آن تقليد از نياكان و تعصّبات جاهلى باشد، بى ارزش است.
🍁 در عقايد و بينشها بايد سراغ علم رفت، نه گمان.
🚫هميشه اكثريّت، نشانه ى حقّانيّت نيست.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✍ آیتالله بهجت(ره):
خدا میداند قرآن برای اهل ایمان مخصوصاً اگر اهل علم باشند چه معجزهها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید! برنامهی قرآن آخرین برنامهی انسانسازی است که در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن قدردانی نمیکنیم.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص۵۵
«اللّهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي «53یوسف»
و من نفس خود راتبرئه نمىكنم، چرا كه نفس آدمى بدون شك همواره به بدى امر مىكند، مگر آن كه پروردگارم رحم كند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📗#دائره_المعارف_قرآن_کریم📗
❤️ #زیبایى >
💜#مراتب_و_مصادیق_زیبایى>
.
👈2 . #زیبایی_بهشت
...... ادامه
💐 زیبایی دیگر #بهشتیان در قرآن ، به #زیورآلات آنان است .
🌈تنها #زینت ذکر شده بهشتیان در این خصوص #دستبند است که از جنس طلا یا نقره یا نگین لولودار دانسته شده است :
* یحلّون فیها من اساور من ذهب * ( کهف ۳۱ ) ؛ ( حج ۲۳ ؛ فاطر ۳۳ ) ؛
* و حلّوا اساورگ من فضّه * (انسان ۲۱ )
💐 آنان به همراه #همسرانشان با زیباترین زینت ها به بهشت پا می گذارند :
* ادخلوا الجنّه انتم و ازدواجکم تحبرون * ( زخرف ۷۰ )
🌈 وسایل #پذیرایی بهشتیان شامل کوب ، کاس ، ابریق ، صحاف و اِنا نیز با هدف بیان #زیبایی آنها از جنس طلا ،نقره و آبگینه شمرده شدهاند :
* یطاف علیهم بصحاف من ذهب و اکواب * ( زخرف ۷۱ ) ؛
* مخلدون باکواب و اباریق و کاس من معین * ( واقعه ۱۷- ۱۸ ) ؛
* و یطاف علیهم بئینه من فضّه و اکواب کانت قواریرا * (انسان ۱۵ )
💐در بیان #جایگاه نشستن بهشتیان نیز ابعاد زیبایی مورد توجه قرار گرفته است :
تعبیر * لهم غرف من فوقها غرف * ( زمر ۲۰ ) که به جایگاه بلند و تسلط #بهشتیان بر نما و چشم انداز بهشت اشاره دارد .
🌈آنان بر #تختهایی بلند و افراشته و چیده شده مینشینند :
* فیها سرر مرفوعه * ( غاشیه ۱۳ ) ؛
* علی سرر موضونه * (واقعه ۱۵ ) ؛
* متکئین علی سرر مصفوفه * ( طور ۲۰ )
💐و #فرشهایی گسترده شده و نیکو و فاخر با #بالشهای چیده شده از آستر دیبا برایشان فراهم است :
* متکئین علی فرش بطائنها من استبرق * ( الرحمن ۵۴ ) ؛
* متکئین علی رفرف خضرِ و عبقریّ حسان * ( الرحمن ۷۶ ) ؛
* و نمارق مصفوفه * ( غاشیه ۱۵ )
🌈و #پرده هایی گسترده و زیبا فرارویشان افراشته شده است :
* و زرابیّ مبثوثه * (غاشیه ۱۶ )
💐در وصف #همسران بهشتی نیز به زیبایی به طور خاص توجه شده و از #سپیدی ، شفافیت ، درخشندگی و روشنی #سیمایشان یاد شده است :
* و حور عین * کامثال اللّولوء المکنون * ( واقعه ۲۲-۲۳ ) ؛
* و عندهم قاصرات الطرف عین * ( صافات ۴۸-۴۹ )
🌈#حور جمع احور یا حوراء به معنای #سفیدی و درخشندگی چشم دانسته شده و ترکیب * #حورالعین * به درشت چشمی آنان اشاره دارد که سفیدی چشمان را آشکار ساخته این تصویر با تمثیل #مروارید درخشان و سپیدی کامل تاکید میشود ؛
گویی #سپیدی اندام درشت چشم ، دیگر اجزاء #صورت را تحت الشعاع قرار داده است .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
30.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#بقره آیه ۲۳۵
وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّساءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَ لكِنْ لا تُواعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلَّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلًا مَعْرُوفاً وَ لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاحِ حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتابُ أَجَلَهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ ما فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
و گناهى بر شما نيست كه به طور كنايه (از زنانى كه در عدّه وفات و يا در عدّه طلاقِ غير رجعى هستند،) خواستگارى كنيد، يا (تصميم خود را) در دل نهان داريد. خداوند مىداند كه شما آنها را ياد خواهيد كرد، ولى با آنها وعده پنهانى (براى ازدواج مخفيانه) نداشته باشيد، مگر آنكه (به كنايه) سخن پسنديده بگوييد، ولى (در هر حال) اقدام به عقد ازدواج ننماييد تا مدّت مقرّر به سرآيد، و بدانيد كه خداوند آنچه را كه در دل داريد مىداند، پس از (مخالفت با) او بپرهيزيد و بدانيد خداوند آمرزنده و بردبار است.
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٢٣٥) -
💠در اين آيه به يكى از احكام مهم زنانى كه در عدّه هستند (به تناسب بحثى كه در بارۀ عدّۀ وفات گذشت) اشاره كرده، مىفرمايد:
«گناهى بر شما نيست كه از روى كنايه (از زنانى كه در عدّۀ وفات هستند) خواستگارى كنيد، و يا در دل تصميم داشته باشيد، خدا مىدانست شما به ياد آنها خواهيد افتاد، ولى با آنها در تنهايى با صراحت وعدۀ ازدواج نگذاريد، مگر اين كه به طرز شايستهاى (با كنايه) اظهار كنيد»
(وَ لا جُناحَ عَلَيْكُمْ فِيما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّساءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِي أَنْفُسِكُمْ عَلِمَ اللّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَ لكِنْ لا تُواعِدُوهُنَّ سِرًّا إِلاّ أَنْ تَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً) .
💠در حقيقت اين يك امر طبيعى است كه با فوت شوهر، زن به سرنوشت آيندۀ خود فكر مىكند و مردانى نيز ممكن است-بخاطر شرايط سهلتر كه زنان بيوه دارند-در فكر ازدواج با آنان باشند. سپس در ادامۀ آيه مىفرمايد:
«(ولى در هر حال) عقد نكاح را نبنديد تا عدّۀ آنها به سر آيد» (وَ لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاحِ حَتّى يَبْلُغَ الْكِتابُ أَجَلَهُ) .
💠و بطور مسلم اگر كسى در عدّه، عقد ازدواج ببندد باطل است، بلكه اگر آگاهانه اين كار را انجام دهد سبب مىشود كه آن زن براى هميشه نسبت به او حرام گردد. و به دنبال آن مىفرمايد: «بدانيد خداوند آنچه را در دل داريد مىداند، از مخالفت او بپرهيزيد و بدانيد كه خداوند آمرزنده و داراى حلم است»
و در مجازات بندگان عجله نمىكند (وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ يَعْلَمُ ما فِي أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 214
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_253
🌷 #آیه_235 #سوره_بقره
🌸 وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيَما عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ الْنِّسَآءِ أَوْ أَكْنَنْتُمْ فِى أَنْفُسِكُمْ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ سَتَذْكُرُونَهُنَّ وَلَكِن لَا تُوَاعِدُوهُنَّ سِرَّاً إِلّا أَنْ تَقُولُوا قَوْلاً مَعْرُوفاً وَلَا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ الْنِّكَاحِ حَتَّى يَبْلُغَ الْكِتَابُ أَجَلَهُ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ فَاحْذَرُوهُ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
🍀 ترجمه:و گناهى بر شما نیست كه به طور كنایه (از زنانى که در عده وفات شوهرانشان هستند) خواستگارى كنید، یا در دل نهان دارید. خداوند مى داند كه شما آنها را یاد خواهید كرد، ولى با آنها وعده پنهانى نداشته باشید، مگر آنكه سخن پسندیده بگویید، ولى اقدام به عقد ازدواج ننمایید تا مهلت عده به پایان برسد، و بدانید كه خداوند آنچه را كه در دل دارید مىداند، پس از(مخالفت با) او بپرهیزید و بدانید خداوند آمرزنده و بردبار است.
🌷 #لا_جناح:گناهی نیست
🌷 #عرّضتم :به معناى سخن همراه با كنایه
🌷 #خطبة: به معناى خواستگارى
🌷 #النسآء:زنان
🌷 #أکننتم:نهان دارید
🌷 #ستذکرونهن:آنها را یاد خواهید کرد
🌷 #لا_تواعدوهن:قرار نگذارید
🌷 #سرا:پنهانی
🌷 #معروفا:نیکی
🌷 #لا_تعزموا:و اقدام نکنید
🌷 #عقدة_النكاح:عقد ازدواج
🌷 #يبلغ:به پایان برسد
🌷 #أجله:مهلت ، عده
🌷 #فاحذروه:بپرهیزید
🌷 #غفور:آمرزنده
🌷 #حلیم:بردبار
🌸 در آیه قبلی بیان شد زنانی که شوهرانشان وفات می کنند چهار ماه و ده روز باید خویشتن داری کنند و ازدواج نکنند این آیه به مردانی که قصد #خواستگاری این زنان را دارند آنها هم باید در این 4 ماه و 10 روز اقدام نکنند. البته اگر در دل پنهان کرده اشکال ندارد ولی اقدام به خواستگاری نکنند باید صبر کنند تا این مدت و عده #زن تمام شود. البته اگر به صورت کنایه و یا به صورت غیر مستقیم هم گفته باشند باز گناهی بر آنها نیست و اشکالی ندارد. و لا جناح علیکم فیما عرضتم به من خطبة النسآء أو أکننتم في أنفسکم: و گناهی بر شما نیست که به طور کنایه (از زنانی که در عده وفات شوهرانشان هستند) خواستگاری کنید ، یا در دل نهان دارید.
🌸 خدا می داند که شما در دل و ذهنتان به فکر ازدواج با آنها هستید ولی با آن زنان حق ندارید #پنهانی و در جای خلوتی قرار بگذارید زیرا اغلب این قرار ها بر پایه ازدواج نیست و بر پایه گناه است و برای سوء استفاده از طرف مقابل است. زيرا اگر کسی قصد #ازدواج دارد ابتدا تحقیق می کند سپس به خواستگاری می رود و در خواستگاری با گفتار نیکو با زنان صحبت می کند. علم الله أنكم ستذكرونهن ولكن لا تواعدوهن سرا إلا أن تقولوا قولا معروفا:خداوند مى داند که شما آنها را یاد خواهید کرد ، ولی با آنها وعده پنهانی نگذارید ، مگر آنکه سخن پسندیده ای بگویید.
🌸 و لا تعزموا عقدة النکاح حتی یبلغ الكتاب أجله: ولى اقدام به عقد ازدواج نکنید تا آنچه که نوشته شده به پایان برسد. منظور از الكتاب یعنی آنچه که نوشته شده و منظور چهار ماه و ده روز که در #قرآن و در آیه قبلی نوشته شده است. باید این مدت تمام شود بعد اقدام کنید. و اعلموا أن الله يعلم ما فى أنفسكم فاحذروه و اعلموا أن الله غفور حليم: و بدانيد که خداوند آنچه را که در دل دارید می داند ، پس از مخالفت با او بپرهیزید و بدانید خداوند آمرزنده و بردبار است.
🔹 پيام های آیه235سوره بقره 🔹
✅ #اسلام، دین فطرى است و انسان فطرتاً متمایل به ازدواج است. لذا اسلام اجازه مىدهد این خواسته حتّى در زمان عدّه، البته به نحو كنایه و غیر مستقیم كه عواطف زن و بستگان مرد فوت شده جریحه دار نگردد،طرح شود.
✅ به هیجانهاى نفسانى توجّه داشته باشید و به جاى سركوب زدن، #جوانان را راهنمایى كرده و هشدار بدهید. «علم اللّه انّكم ستذكرونهنّ ولكن لاتواعدوهنّ سرّاً»
✅ توجّه به زمان و حالات، در طرح پیشنهادات، یک اصل است. #خواستگارى زن داغدار در ایام عده و با صراحت، بى ادبى یا بى سلیقگى ونوعى گستاخى است. «عرّضتم... تقولوا قولا معروفا»
✅ كسى كه بداند خداوند از درون او آگاه است، #تقوا پیشه مىكند. «یعلم ما فى انفسكم فاحذروه»
✅ #خداوند با بردباری خود، كم صبرى شما را جبران مى كند. شما به قدرى عجله دارید كه به سراغ زن داغدیده آن هم در ایام عدّه مىروید، ولى خداوند با حلم خود این كار را بر شما منع نكرده است فقط باید صبر کنید مدتی بگذرد بعد اقدام کنید «انّ اللّه غفور حلیم»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh