eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ✍چهار عامل ما را🔥🔥کرد ✅»در قیامت بارها میان اهل بهشت و جهنم گفت و گو رخ می دهد ٬ که قرآن ترسیمی از آن گفت و گوها را بیان فرموده است٬ یکی از آن صحنه ها که در سوره مدثر آمده این است که: اهل از مجرمان می پرسند: چه عاملی شما را به دوزخ روانه کرد؟ 💠»آنها می گویند : ۴ عامل : 1⃣»« لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلّینَ » ٬پای بند به نبودیم . 2⃣»« لَمْ نَکُ نُطْعِمُ المِسْکینَ » به اعتنا نمی کردیم. 3⃣»« کُنّا نَخوُضُ مَعَ الْخائِضینَ » ٬ ما در جامعه هضم شدیم . 4⃣»« کُنّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدّین » ٬قیامت را هم نمی پذیرفتیم. 📚»قصص الصلاة - ص ۱۸۹ ☘☘☘☘☘☘ کانال 👇 @Targomeh
💐مطالعه درباره‌ى موجودات هستى و زيبايى‌هاى آن، بهترين راه خداشناسى است. «أَ وَ لَمْ يَرَوْا» 💐 قرآن كسانى را كه با ديد عميق به جهان نگاه نمى‌كنند، توبيخ مى‌كند. «أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الْأَرْضِ» 💐 يكى از نشانه‌هاى قدرت خداوند، زوج بودن گياهان است. أَنْبَتْنا ... زَوْجٍ كَرِيمٍ‌ 💐 در همه‌ى گياهان فوايدى هست، گرچه ممكن است فايده‌ى بعضى براى ما كشف نشده باشد. «2» «مِنْ كُلِّ زَوْجٍ كَرِيمٍ» 💐اگر قابليّت و زمينه‌ى پذيرش حقّ در كسى نباشد، از همه‌ى هستى نيز درس نمى‌گيرد. أَ وَ لَمْ يَرَوْا ... ما كانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو قرآن از پنج تا رنگ اسم برده شده ▫️سفید0⃣1⃣بار👈بَيۡضَآءَ لَذَّةٖ لِّلشَّـٰرِبِينَ (صافات۴۶) ▪️سیاه7⃣بار👈 ظَلَّ وَجۡهُهُۥ مُسۡوَدّٗا... ؟(نحل۵۸) 🔸زرد 5⃣بار مثل👈 كَأَنَّهُۥ جِمَٰلَتٞ صُفۡرٞ (مرسلات ۳۵) 🔺قرمز1⃣بار👈 وَمِنَ ٱلۡجِبَالِ جُدَدُۢ بِيضٞ وَ«حُمۡرٞ»(فاطر۲۷) ♻️سبز5⃣بار👈ٱلَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ ٱلشَّجَرِ ٱلۡأَخۡضَرِ نَارٗا فَإِذَآ أَنتُم مِّنۡهُ تُوقِدُونَ (یس80) ┅🍃🌸🍃🌸🍃🌸┅ کانال 👇 @Targomeh
💝موهبتهای خدا به افراد برگزیده(مجتبی)💝 🌸🌸☘☘🌸🌸☘☘🌸🌸 1⃣ علم غیب ✳️ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِ مَن يَشَاءُ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﻨﺪ . ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻧﺶ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ[ﺑﺮﺍﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻪ ﻏﻴﺐ]ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺰﻳﻨﺪ. (آل عمران١٧٩) 2⃣ علم تاویل احادیث ✳️ وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ ﻭ ﺍﻳﻦ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻰ ﮔﺰﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺁﻣﻮﺯﺩ.(یوسف٦) 3⃣ هدایت ✳️ شَاكِرًا لِّأَنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺍﺵ ﻛﺮﺩ .(نحل١٢١) 4⃣ صلاح ✳️ فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِينَ ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ(قلم٥٠) 5⃣ نفی حرج و سختی ✳️ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﻫﻴﭻ ﻣﺸﻘﺖ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ . [ ﺩﺭ ﺩﻳﻨﺘﺎﻥ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﮔﺸﺎﻳﺶ ﻭ ﺁﺳﺎﻧﻲِ ]ﺁﻳﻴﻦ ﭘﺪﺭﺗﺎﻥ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ.(حج٧٨) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِى الْسَّرَّآءِ وَ الْضَّرَّآءِ وَ الْكاَظِمِينَ الْغَيْظَ وَ الْعَافِينَ عَنِ الْنَّاسِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏(آل‌عمران/۱۳۴) 🔹(متّقین) كسانى هستند كه در راحتی و رنج، انفاق می‌‏كنند و خشم خود را فرو می‌برند و از(خطاى) مردم می‌‏گذرند و خداوند، نیكوكاران را دوست می‌‏دارد. 🔸امام صادق ‏علیه السلام فرمود: هیچ بنده‌‏اى نیست كه خشم خود را فرو ببرد، مگر آنكه خداوند عزّت او را در دنیا و آخرت فزونى بخشد. خداوند فرمود: «و الكاظمین الغیظ... و اللّه یحبّ المحسنین» این پاداش فرو بردن آن خشم است.(كافى، ج‏۲، ص۱۱۰) 🔸قرآن کریم در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران، به توصیف بهشتی می‌پردازد که از آنِ متقین است و آنگاه در آیه ۱۳۴ به تبیین ویژگی‌های ایشان می‌پردازد. «کظم غیظ» یکی از این اوصاف است که از منظر مفسرین در خصوص کسانی به کار می‌رود که با آن‌که قادر به بروز خشم و عقوبت شخص مقصر هستند، خشم خود را فرو می‌خورند. ⬅️ ارتباط اوصاف برشمرده و عبارت «محسنین» در پایان آیه، برخی مفسران را بر آن داشته تا از طریق ارتباطی ساختاری، به تفسیر سیاق آیه بپردازند. از منظر آنان احسان به غیر، یا به گونه نفع رساندن به دیگران یا دفع ضرر از ایشان بروز می‌یابد. عبارت « الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاء » مصداقی از گونه‌ی اول احسان است و مقصود از عبارت « وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظ » دفع ضرر از دیگران در دنیا و مراد از « وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ » دفع ضرر از دیگران در آخرت است، به این ترتیب وجه مشترک این سه عبارت را مراتبی از احسان می‌دانند. از همین رو قرآن، پاداش این سه عمل را با عبارت « وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِین » بیان می‌کند. دیگر صفات متقین و پاداش آنان، در آیات ۱۳۵ و ۱۳۶ ذکر شده است. ❇️ از پیام‌های آیه ▫️تقوا، از انفاق جدا نیست. «اُعدّت للمتّقین الّذین ینفقون...» ▫️انفاق، سخاوت می‌خواهد نه ثروت. «فى السرّاء والضرّاء» ▫️نه در حال رفاه از محرومان غافل باشیم، و نه در تنگدستى بگوییم كه ما خود گرفتاریم. «فى السرّاء والضرّاء» ▫️متّقین؛ محكوم غرایز نیستند، آنان حاكم و مالک خویشتن‌‏اند. «الكاظمین‏ الغیظ» ▫️تقوا، از سعه‌‏ى صدر جدا نیست. «والعافین عن الناس» ▫️متّقى؛ منزوى نیست، بلكه با مال و اخلاق خوب خود، با مردم معاشرت می‌كند. «ینفقون، كاظمین، عافین» ▫️در عفو خطاكار، ایمان او شرط نیست. «والعافین عن الناس» ▫️كسى كه می‌خواهد محبوب خدا شود باید از مال بگذرد و خشم و غضب را فرو بَرد. «واللّه یحبّ المحسنین» ▫️انفاق به محرومان و گذشت از خطاى مردم، از مصادیق احسان و نیكوكارى است. «ینفقون، كاظمین، عافین، محسنین» کانال 👇 @Targomeh
-أَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ مُسَخَّرَاتٍ فِي جَوِّ السَّمَاء؛ 📚سوره - 79 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋نجات يونس و بازگشت او به سوى قوم خود🦋 🌻 آرى، حضرت يونس عليه‏السلام وقتى كه در شكم ماهى بزرگ قرار گرفت در همان جا دل به خدا بست و توبه كرد، خداوند به ماهى فرمان داد، تا يونس را به ساحل دريا ببرد و او را به بيرون دريا بيفكند. 🌿يونس همچون جوجه نوزاد و ضعيف و بى بال و پر، از شكم ماهى بيرون افكنده شد، به طورى كه توان حركت نداشت. 🌻لطف الهى به سراغ او آمد، خداوند در همان ساحل دريا، كدوبُنى رويانيد يونس در سايه آن گياه آرميد و همواره ذكر خدا ميگفت و كم كم رشد كرد و سلامتى خود را بازيافت. 🌿در اين هنگام خداوند كرمى فرستاد و ريشه آن درخت كدو را خورد و آن درخت خشك شد. 🌻خشك شدن آن درخت براى يونس، بسيار سخت و رنج آور بود و او را محزون نمود. خداوند به او وحى كرد: چرا محزون هستى؟ او عرض كرد: اين درخت براى من سايه تشكيل مى‏داد، كرمى را بر آن مسلط كردى، ريشه‏اش را خورد و خشك گرديد. 🌿خداوند فرمود: تو از خشك شدن يك ريشه درختى كه، نه تو آن را كاشتى و نه به آن آب دادى غمگين شدى، ولى از نزول عذاب بر صد هزار نفر يا بيشتر محزون نشدى، اكنون بدان كه اهل نينوا ايمان آورده‏اند و راه تقوى به پيش گرفتند و عذاب از آن‏ها رفع گرديد، به سوى آن‏ها برو. 🌻و به نقل ديگر: پس از خشك شدن درخت، يونس اظهار ناراحتى و رنج كرد، خداوند به او وحى كرد: اى يونس! دل تو در مورد عذاب صدهزار نفر و بيشتر، نسوخت ولى براى رنج يك ساعت، طاقت خود را از دست دادى. يونس متوجه خطاى خود شد و عرض كرد: 🌿يا رَبّ عفوَكَ عَفوَكَ؛ پروردگارا، عفو تو را طالبم، و در خواست بخشش مى‏كنم. 🌻يونس به سوى نينوا حركت كرد، وقتى كه نزديك نينوا رسيد، خجالت كشيد كه وارد نينوا شود، چوپانى را ديد نزد او رفت و به او فرمود: برو نزد مردم نينوا و به آن‏ها خبر بده كه يونس به سوى شما مى‏آيد. 🌿چوپان به يونس گفت: آيا دروغ مى‏گويى؟ آيا حيا نمى‏كنى؟ يونس در دريا غرق شد و از بين رفت. 🌻به درخواست يونس، گوسفندى با زبان گويا گواهى داد كه او يونس است، چوپان يقين پيدا كرد، با شتاب به نينوا رفت و ورود يونس را به مردم خبر داد. مردم كه هرگز چنين خبرى را باور نمى‏كردند، چوپان را دستگير كرده و تصميم گرفتند تا او را بزنند، او گفت: من براى صدق خبرى كه آوردم، برهان دارم، گفتند: برهان تو چيست؟ جواب داد: برهان من اين است كه اين گوسفند گواهى مى‏دهد. همان گوسفند با زبان گويا گواهى داد. مردم به راستى آن خبر اطمينان يافتند، به استقبال حضرت يونس عليه‏السلام آمدند و آن حضرت را با احترام وارد نينوا نمودند و به او ايمان آوردند و در راه ايمان به خوبى استوار ماندند و سال‏ها تحت رهبرى و راهنمايى‏هاى حضرت يونس عليه‏السلام به زندگى خود ادامه دادند. کانال 👇 @Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂 مواظب خودتون و خانوادتون باشین. 🍂 🔸يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَاراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ..... ( /۶) ⚡️ ترجمه : اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خود و خانواده خود را از آتشى كه هيزم آن مردمان (گنهكار) و سنگ ها هستند، حفظ كنيد. 🔴ای مؤمنین! مراقب خود و خانواده تان باشید! 💥همانطور که برای مبتلا نشدن به بیماری کرونا، از خود و خانواده تان مراقبت کرده و مقیدید که ماسک بزنید، در مقابل ویروس گناه نیز مواظب خود و خانواده باشید. 🚫که البته ویروس گناه بسیار خطرناک‌تره. چون انسان را گرفتار آتش ابدی میکنه. آتشی که هیزمش خود انسانها هستند و نگهبانان سختگیری داره.... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کسی که تشویق به کار نیکی کند نصیبی از آن برای او خواهد بود و کسی که تشویق به کار بدی کند سهمی از آن خواهد داشت و خداوند حساب هر چیز را دارد و آن را حفظ می‌کند. 📚سوره - 85 کانال 👇 @Targomeh
-سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همان‌ها که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع، زکات می‌دهند. 📚سوره - 55 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜نگاهی به اوصاف پیامبر اکرم(ص) در ⚡️ پیامبر دارای خلق عظیم خداوند در مورد پیامبر می گوید که او در اخلاق در قله انسانیت است. در سوره آیه ٤ آمده است «و انک لعلی خلق عظیم»[۱] یعنی «و به راستی تو بر خلق عظیم استواری» این گونه پیامبر را می ستاید و او را دارای اخلاق و منشی بزرگ می داند که البته این موضوع خود می تواند مبحثی جداگانه باشد. چون بحثی بسیار مفصل است. این که قرآن با این بیان پیامبر را خطاب قرار می دهد و این گونه او را به داشتن «خلق عظیم» می ستاید امر ساده ای نیست. نرمخویی پیامبر قرآن همچنین پیامبر را به «نرم کلامی» و «نرم سخنی» می ستاید. یعنی پرخاشگر، تندخو و خشن نیست. قرآن می فرماید پیامبر کسی است که زود برآشفته نمی شود و تند و تیز صحبت نمی کند. «ولو کنت فظاً غلیظ القلب لا نفضوا من حولک»[۲] یعنی اگر تو درشت خو بودی از اطرافت پراکنده می شدند. و این همان راز است که چرا مردم از قبایل مختلف به گرد حضرت حلقه زدند و با او ماندند. در حقیقت پیامبر،قرآن ناطق و آیات قرآنی در رفتار و خلق و خوی ایشان متجلی و مجسم شده بود. او چنان مردمی و از جنس آنان بود که در هدایت مردم سر از پا نمی شناخت و از شدت دلسوزی چنان خود را در رنج انداخت که خداوند از آن در قرآن یاد کرد. او سراپا رأفت و رحمت بود و به ویژه به محرومان و پابرهنگان و به تعبیری مستضعفان بیش تر از دیگران توجه می کرد.طوری می نشست که کسی که وارد مجلس می شد و پیامبر(ص) را نمی شناخت متوجه نمی شد که پیامبر خدا (ص) کدام یک از آنان است.او قله فضایل و کمالات انسانی بود و در عمر با برکت خود رفتاری از خود بروز داد که حتی غیرمسلمانان هم آن هنگام که با زندگی آن حضرت آشنا شدند، جز تحسین و اعجاب از عظمت ایشان چیزی بر زبان نیاوردند. ر مجموعه ای که پیش رو دارید برخی از صفات و ویژگی های پیامبر اسلام که در قرآن به آن اشاره شده جمع آوری گردیده است. اکرم (ص) از مردم در آیه ۱۲۸ سوره یکی از صفات پیامبر مِنْ أَنفُسِکُمْ[۳] دانسته شده است یعنی پیامبر شخصی مردمی و از بین مردم بود نه اینکه جدای از مردم باشد. در واقع این صفت شدت ارتباط پیامبر با مردم را می رساند. مبلغین اسلامی نیز باید چنین صفتی را در خود ایجاد کنند و در بین مردم باشند نه اینکه جدای از مردم زندگی کنند. پیامبر اسلام غمخوار امت در همان آیه ۱۲۸ سوره صفت دیگر پیامبر این گونه بیان شده است: عزیز علیه ما عنتم هر گونه ناراحتی و زیان و ضرری به شما برسد برای او سخت و ناراحت کننده است. متأسفانه بعضا ما در این صفت دنباله روِ پیامبرمان نیستیم و به خاطر حسادت ها، از سختی هایی که به دیگران می رسد نه تنها ناراحت نمی شویم بلکه خوشحال می شویم. پیامبر خیرخواه مردم صفت دیگری که در همان آیه ۱۲۸ سوره برای پیامبر آمده است این گونه بیان شده است: حریص علیکم به هر گونه خیر و سعادت شما، و به هر گونه پیشرفت و ترقی و خوشبختیان عشق می ورزد. از اینجا می فهمیم که حرص همیشه یک صفت منفی نیست بلکه می تواند مثبت هم باشد. در واقع اینکه انسان در چیزهای خوب مثل کسب علم و تقوا و هدایت دیگران و نفع رساندن به آنها حریص باشد بد نیست بلکه خیلی خوب است. 📚پی نوشت ها: [۱] قلم/۴ [۲] آل عمران/۱۵۹ [۳] توبه/۱۲۸ کانال 👇 @Targomeh
در مقابل نعمت خدا تکبر و غفلت نداشته باش و چون آسیبی به تو رسید ناامید نشو! 📚سوره - 83 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 -> ◀️ 2. 🍁🍃 قرآن، در جهت انسان و احترام به اراده، اندیشه و شعور او و با عنایت به این‌که تحصیل کمال، فقط در سایه آزادانه حق میسّر است و با توجّه به این‌که اگر اصول و مبادى دین براى کسى حاصل نشود ، دین نیز به قلمرو به پای نمی نهد ، 🍀🍂ضمن دعوت به دین حق و کامل ، بر نهی و نفی هرگونه تحمیل عقیده و در انتخاب دین ، تاکید فرموده : * لا اکراه فی الّدین قد تبین رشد من الغیّ = در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه [ بخوبی] آشکار شده است * ( بقره ۲۵۶ ) 🍁🍃به گفته علامه ، دلیلی که در آیه پیشین ، پس از نفی اکراه ذکرشده ، موید است که و اجبار در دین جایز نیست . 🍀🍂این آیه ، زمانی فرود آمد که برخی از می خواستند فرزندان خود را که در کودکی یهودی و نصرانی شده بودند ، به پذیرش وادارند و خداوند ، فرمان داد که فرزندانشان را آزاد بگذارند . 🍁🍃اگر * * قضیه خبری باشد ،‌ از تکوین و نتیجه خبر می دهد که دین * اکراه * بر نمی دارد ، زیرا و ایمان ، امری قلبی است و امر قلبی ، اکراه بر نمی دارد و اگر انشایی تشریعی باشد - چنانکه جمله بعدی آیه هم آن است - نتیجه می دهد که کسی حق ندارد در صدد اکراه و دیگران برآید و این نهی ، بر یک حقیقت تکوینی متکی است . 🍀🍂 نگارنده المیزان ، را اصل ، روح ، غرض یگانه و اساس همه نوامیس اسلامی وزیر بنای ، اخلاق و قوانین و مبنای تشریع دین می داند ؛ 🍁🍃بر این اساس ، آزادی و نهی از اکراه بر پذیرش دین را فقط در دایره پیروان ادیان ، یعنی اسلام ، یهود ، نصارا و مجوس می پذیرد . 🍀🍂 برخود فرد به طور لازم است که دین حق و کامل را بپذیرد ؛ اما دیگران حق او را ندارند . 🍁🍃 و علامه ، آزادی دینی به معنای آزادی دعوت و دینی غیر از ادیان دارای کتاب آسمانی را متناقض و قانون اسلام و موجب نابودی اصل دین می شمردد . 🍀🍂 بعضی مفسران و تعدادی از روایات این نظریه را تاکید می کند ؛ زیرا اسلام * و شرک * را نقیض خود ، ضد مصالح بشر و غیر قابل احترام می داند و آزادی به آنها را نفی می کند ، مگر اینکه عناوین برتر و مهم تری آن را ایجاد کند . 🍁🍃 خداوند در جهت تحمیل دین پس از اقامه دلیل بر حقانیت رسولان و آسمانی ، از انسان درخواست تدبر ، اندیشه و برهان کرده است ؛ بر این مبنا خداوند حق عقیده را از همگان سلب فرموده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۸۱و۱۸۲ لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ ﴿۱۸۱﴾ محققاً خدا سخن کسانی را که گفتند: «خدا نیازمند است و ما بی نیازیم»، شنید. بی تردید آنچه را گفتند، و [نیز] کشتن پیامبران را از روی ستم [در پرونده اعمالشان] می نویسیم، و [روز قیامت] می گوییم: عذاب سوزان را بچشید. (۱۸۱) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ ﴿۱۸۲﴾ این [عذاب] به خاطر فسق و فجور و گناهانی است که خود پیش فرستادید، و گرنه خدا به بندگان ستمکار نیست. (۱۸۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨١)) - شأن نزول: اين آيه و آيۀ بعد در بارۀ توبيخ و سرزنش يهود نازل شده است. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نامه‌اى به يهود «بنى قينقاع» نوشت و در طى آن، آنها را به انجام نماز و پرداخت زكات، و دادن قرض به خدا (منظور از اين جمله انفاق در راه خداست كه براى تحريك حد اكثر عواطف مردم از آن چنين تعبير شده است) دعوت نمود. فرستادۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به خانه‌اى كه مركز تدريس مذهبى يهوديان بود و بيت المدارس نام داشت وارد شد، و نامه را به دست «فنحاص» دانشمند بزرگ يهود داد، او پس از مطالعۀ نامه، با لحن استهزا آميزى گفت: اگر سخنان شما راست باشد، بايد گفت: خدا فقير است و ما غنى و بى‌نياز! زيرا اگر او فقير نبود، از ما قرض نمى‌خواست! به علاوه محمد صلّى اللّه عليه و آله معتقد است، خدا شما را از رباخوارى نهى كرده، در حالى كه خود او در برابر انفاقها به شما وعدۀ ربا و فزونى مى‌دهد! ولى بعدا «فنحاص» انكار كرد چنين سخنانى را گفته باشد در اين موقع اين دو آيه نازل گشت. تفسير: در اين آيه مى‌گويد: «خدا سخن كفرآميز آنان (يهود) را كه گفتند: خداوند فقير است و ما غنى هستيم شنيد» (لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ) . بنابراين، انكار آنها بيهوده است، سپس مى‌گويد: نه تنها سخنان آنها را مى‌شنويم «بلكه همۀ آنها را خواهيم نوشت و (همچنين) به قتل رسانيدن پيامبران را به ناحق» مى‌نويسيم (سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ) . ثبت و حفظ اعمال آنها براى اين است كه روز رستاخيز آن را در برابر آنها قرار مى‌دهيم «و مى‌گوييم اكنون نتيجۀ اعمال خود را به صورت عذاب سوزان بچشيد» (وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨٢)) -در اين آيه مى‌افزايد: «اين عذاب دردناك (كه هم اكنون، تلخى آن را مى‌چشيد) نتيجۀ اعمال خود شماست، اين شما بوديد كه به خود ستم كرديد، خدا هرگز به كسى ستم نخواهد كرد» (ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللّهَ لَيْسَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبِيدِ) . اصولا اگر امثال شما جنايتكاران، مجازات اعمال خود را نبينيد و در رديف نيكوكاران قرار گيريد، اين نهايت ظلم است و اگر خدا، چنين نكند «بِظَلاّمٍ» (بسيار ظلم‌كننده) خواهد بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَآءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ (181) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد (182) ِ 🍀 ترجمه: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. آنچه آنان گفتند و به ناحق كشتن پیامبران توسط آنها را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید (181) آن (عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست (182) 🌷 : شنید 🌷 : سخن 🌷 : خواهیم نوشت 🌷 : بچشید 🌷 : عذاب آتش سوزان 🌷 : ستمکار 🌷 : بندگان 🔴 : در تفاسیر مى خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله نامه اى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ى ربا و اضافه مى دهد! که این آیه در پاسخ آنان نازل شد. 🌸 اگر می فرماید: انفاق کنید به این خاطر است که می خواهد انسان ها بخشنده و کریم باشند ولی یهودیان حرفی را زدند که نباید می زدند لقد سمع الله قول الذین قالوا إن الله فقير و نحن أغنيآء: همانا خداوند سخن کسانی را که گفتند: فقیر است و ما توانگریم، شنید. این سخن ریشه در جهل و نادانی آنها دارد. سپس می فرماید: سنکتب ما قالوا و قتلهم الأنبيآء بغير حق: آنچه آنان گفتند و به ناحق کشتن پیامبران توسط آنها را خواهیم نوشت. می فرماید: خواهیم نوشت یعنی زود گناه آدم ها را نمی نویسد یعنی به آدم ها فرصت می دهد شاید پشیمان شوند و توبه کنند. 🌸 زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله چون به رفتار نیاكان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان هم مى دهد. سپس می فرماید: و نقول ذوقوا عذاب الحریق: و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید. اگر یهودیان از آن فرصت و استفاده نکنند عذابی سوزان در انتظار آنهاست و آن ریشه در رفتار خودشان دارد. كه مى فرمايد: ذلك بما قدمت أيديكم: آن ( عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده. این شما بودید که به خود ستم کردید و أن الله ليس بظلام للعبيد: و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست. 🔹 پيام های آیات181و182سوره آل عمران 🔹 ✅ همه ى گفته ها را مى شنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم. ✅ و ، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم. ✅ همه ى گفتارها و رفتارها ثبت مى شود. ✅ ارزیابى گفتار و رفتار، از هركسی كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پیامبران چون ناحق است مورد كیفر واقع مى شود. ✅ در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى شود. ✅ و الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. ✅ كیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلكه ظلم بشر بر نفس خویشتن است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا