فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ - بقره 45
و از شکیبائی (و واداشتن نفس بر آنچه دوست ندارد، از جمله روزه) و نماز (که دل را پاکیزه و انسان را از گناهان و پلیدیها به دور میدارد) یاری جوئید، و نماز سخت دشوار و گران است مگر برای فروتنان (دوستدار طاعت و عبادت).
📺 #تلاوت ی برای آرامش دلها، آیه 45 سوره مبارکه بقره با صدای عبدالرحمن مسعد
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💖
#قرآنآهنگآرامش
🌷🍀🌷🍀
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 راه حق، گام محکم و استوار میخواهد!
✅ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیم(مائده/۵۴)
🔹ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر عدهای از شما با تمایل به دشمن، در دین خودشان ثابت قدم نباشند، خدا مردمی را به صحنه خواهد آورد که: آنان را دوست دارد و آنان هم او را دوست دارند، در برخورد با مسلمانان نرم و فروتناند و در برابر دشمنان بیدین سرسخت و قاطعاند، در راه خدا میجنگند و از سرکوفتِ هیچ سرزنشکنندهای نمیترسند. این لطف خداست که به هر ملتی شایسته بداند، میدهد؛ زیرا خدا روزیگستر داناست.
🔸در همین ارتباط، آیات ۸۹ سوره انعام و ۲۴ سوره توبه را نیز ملاحظه بفرمایید.
🔸امام صادق(ع) فرمودند: همانا یاران صاحب این امر، برایش حفظ شدهاند. اگر همه مردم [از دین خدا] بروند، خداوند یارانش را برایش خواهد آورد و آنها همان کسانی هستند که خداوند در وصفشان میفرماید: اگر اینان نسبت به آن کفر ورزند، [آیین حقّ، زمین نمیماند زیرا] کسان دیگری را نگهبان آن میسازیم که نسبت به آن کافر نیستند.(البرهان، ج۲، ص۳۱۴)
⬅️ مهمترین دغدغه مؤمن، ثبات قدم بر راه حق و حُسن عاقبت است. دینِ خدا به یاری ما نیازی ندارد، بلکه توفیق یاری دین از بزرگترینِ نعمتهای الهی به ماست؛ باید مراقب باشیم شایستگی یاری دین خدا را از دست ندهیم. انشاءالله
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔰نکته تربیتی در قرآن
در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متکبران راه بروی، مبادا تندرو و کندرو شوی، میانه روی، بهترین روش است; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش،
(لقمان/18و19).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💓 مردم در برابر سخن حق 💓
1⃣ گروهی با شنیدن سخن حق بر ایمانشان افزوده می شود💚
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» (۲)انفال
2⃣ گروهی با شنیدن ندای حق پاسخ مثبت می دهند💖
«رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ»(۱۹۳)آل عمران
3⃣ گروهی به ظاهر استماع می کنند ولی به دل گوش نمی دهند 💛
«وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قَالُوا سَمِعْنَا وَ هُمْ لَا يَسْمَعُونَ» (۲۱) انفال
4⃣ گروهی از شنیدن آیات الهی اعراض می کنند 🖤
«وَلَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْرًا لَأَسْمَعَهُمْ وَلَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ»(۲۳)انفال
5⃣ گروهی مانع شنیدن سخن حق می شوند💜
«وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ»(۲۶)فصلت
6⃣ منافقانی که بین ظاهر وباطنشان دوروئی است 🧡
«وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّىٰ إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قَالُوا لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفًا ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ»(۱۶)محمد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌱 در مشکلات از دو اهرم نماز و شکیبایی یاری بگیرید
📖 سوره بقره، آیه ۴۵
#درمحضرقرآن
🔰🇯🇴🇮🇳🔰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
☄ قبض روح چیست?!☄
💥قبض روح همان چیزی است که ما از آن تعبیربه مرگ و جان دادن می کنیم و در قرآن با این لفظ نیامده و ما در قرآن اصلاً تعبیر قبض روح نداریم. البته در روایات داریم.در قرآن یک تعبیر دقیق تری داریم به نام توفی که کلمه ی وفات نیز از همین گرفته شده است. توفی یا وفات یعنی تحویل گرفتن. اینکه ما به قبض روح می گوییم توفی و در قرآن نیز آمده است یعنی فرشته ی مرگ روح را تحویل گرفته و تعلق آن را از بدن قطع می کند.
🍃روح موجود مجرد است و بدن مادی است. مانند آبی نیست که از کوزه بیرون بیاید بلکه تعلق و رابطه ی آن قطع می شود. گاهی اوقات ما به غلط به مرگ فوت می گوییم. فوت به معنای تمام شدن و از بین رفتن است. در واقع از بین نمی رود بلکه وفات می کند. وفات یعنی تحویل گرفته شد و از این عالم به یک عالم دیگری رفت.
🌿حضرت عزراییل تنها نیست
👈در رابطه با قبض روح گفتنی است كه مرگ یعنى انتقال از جهان جسمانى و عالم مادى به عالم برزخ (معاد استاد مطهرى ـ انتشارات صدار، ص 53 ـ 35).
☘اما اینكه در لحظه مرگ حضرت عزرائیل براى قبض روح حاضر مىشود، امر مسلمى نیست. بلكه ظاهر قرآنى خلاف آن است. زیرا در قرآن چند دسته آیات به مرگ اشاره دارد:
🌱1 - مسئولیت آن با خداست. او جان مخلوقات را مى گیرد. قرآن در این باره مى فرماید:
الله یتوفى الانفس حین موتها (سوره زمر، آیه 42.)خداوند جان (مخلوقات را) به هنگام مرگ مى گیرد.
🌹امام صادق (علیه السلام) می فر مایند: خداوند براى ملك الموت دستیاران و كمك كارانى از فرشتگان را قرار داده است كه آنها جانها را از طرف ملك الموت مى گیرند، ملك الموت هم علاوه بر جان هایى كه خود گرفته است جانهاى دیگرى كه ملائكه گرفته اند را نیز مى گیرد و همه آنها را خداوند متعال از ملك الموت مى گیرد و به سوى خود مى برد.
🌱2 - نسبت مرگ با ملك الموت است. قرآن در این باره مى فرماید:
قل یتوفاكم ملك الموت الذى و كل بكم (سوره سجده، آیه 10.)
(اى پیامبر به مردم) بگو: ملك الموت ماءمور (گرفتن جان شماست) و روح شما را مى گیرد، سپس به سوى پروردگارتان باز مى گردید.
🌱3 - نسبت آن را به ملائكه داده است. در یك جا مى فرماید:
الذین تتوفاهم الملائكة طیبین (سوره نحل، آیه 32.)
(پرهیزكاران) كسانى هستند كه فرشتگان جانشان را مى ستانند در حالى كه طیب و پاكیزه اند از همه بدى ها و زشتى ها.
در جاى دیگر مى فرماید:
الذین تتو فاهم الملائكة ظالمى انفسهم (سوره نحل، آیه 28.)
(كافران) كسانى هستند كه فرشتگان جانشان را مى گیرند در حالى كه بر خویشتن ستم كرده اند.
🍃چگونه مى شود كه مرگ را گاهى به خدا و گاهى به ملك الموت و گاهى به ملائكه نسبت مى دهند؟
آیا همه آنها با كمك همدیگر جان مخلوقات را مى گیرند؟ یا هر كدام جان افراد مخصوصى را مى گیرند. در این باره نظریاتى وجود دارد از جمله:
☘1 - قبض روح افراد به حسب رتبه و مقام آنان است. جان افراد كافر و مشرك، جنایت كار و خیانت كاران، بى دین، و بدكاران را ملائكه مى گیرند و روح مومنان و زاهدان، علما و صالحان را ملك الموت و روح دوستان و مقربان الهى را خدا مى گیرد.
☘2 - از امام صادق علیه السلام درباره گرفتن جان افراد سئوال شد: با توجه به این كه در یك زمان، بسیارى از مردم در اطراف جهان از دنیا مى روند كه شمارش آنها را جز خدا نداند، اگر تنها ملك الموت قبض روح مى كند با آیات یاد شده چگونه ممكن است؟
فرمود: خداوند براى ملك الموت دستیاران و كمك كارانى از فرشتگان را قرار داده است كه آنها جانها را از طرف ملك الموت مى گیرند، ملك الموت هم علاوه بر جان هایى كه خود گرفته است جانهاى دیگرى كه ملائكه گرفته اند را نیز مى گیرد و همه آنها را خداوند متعال از ملك الموت مى گیرد و به سوى خود مى برد. (من لایحضره الفقیه، شش جلدها، جلد 1، ص 190.)
❣آیات ذكر شده منافات با هم ندارند؛ زیرا ملك الموت و ملائكه همه فرمان برداران حق و مجریان دستورات او هستند.
👈این قضیه درست مانند وزیر كشور و استاندار و فرمانداران اوست. وزیر كشور استاندارى را به نمایندگى از جانب خود انتخاب مى كند و استاندار هم فرماندارانى را براى اجراى دستورات و انجام كارها و نیازها ماءموریت مى دهد و آنان را به نقاط مختلف مى فرستد.
☘3 - در اخبار آمده است: ملك الموت ما بین زمین و آسمان قرار دارد، اعوان و انصارش روح انسان ها را از جاى خودشان مى گیرند تا وقتى به گلوى آنان رسید. در این هنگام ملك الموت روح ها را مى گیرد و از بدن ها خارج مى كند و به سوى خدا مى برد. (كشف الاسرار، ج 7، ص 521.)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🧔#حجاب مردان در قرآن🙈
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ
(ای رسول ما) مردان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از کار زشت با زنان) محفوظ دارند که این بر پاکیزگی (جسم و جان) آنان اصلح است، و البته خدا به هر چه کنید کاملا آگاه است.(سوره نور ایه 30)
با توجه به آیه فوق میتوان استنباط کرد که :
بر مردان واجب است برای حفظ ایمان خود نگاه خود را از حرام حفظ بدارند.
مردان چشم خود را از گناه محفوظ بدارند. در واقع شروع گناه با نگاه می تواند شکل بگیرد. و تقوای چشم برای مردان توصیه شده است.
پوشیدگی مناسب مردان و داشتن چشم پاک برای حفظ پاکدامنی.
خداوند بر همه حال ما واقف است . در محضر خدا معصیت نکنیم.
در واقع این آیه مردان را از چشم چرانی و نگاه هوسران نهی کرده است . و این برای جلوگیری از انحرافات جنسی میباشد. با تامل در این آیه میتوان فهمید که حجاب مختص زنان نیست. و مردان در حفظ کرامت خود نیازمند ان هستند که نگاه خود را مستور از حرام بدارند.
علاوه بر موارد گفته شده، با توجه به احادیث، مردان در پوشیدن لباس نیز باید دقت لازم را داشته باشند، پوشیدن لباس نازک و بدن نما نیز برای مردان جایز شمرده نشده است. علاوه بر آن، پوشیدن لباس جنس مونثو شهرت نیز برای آنها حرام شمرده شده است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞|تلاوت گروهی قرآن کریم
🌀جدید ترین اثر:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
📖سوره مبارکه کهف آیات 107 تا آخر، بر اساس تلاوت بسیار زیبا استاد شحات
🌸امام صادق علیه السلام در مورد آیه پایانی سوره کهف فرمودند: «مقصود از عمل صالح، شناخت ائمّه است وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا یعنی تسلیمشدن به ولایت امام علی(ع) و اینکه در خلافت، شخصی را که شایستهی خلافت نیست، با او شریک نگرداند»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَٰلَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُوْلَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً (نساء/۱۷)
🔹بىگمان (پذیرش) توبه بر خدا، براى كسانى است كه از روى جهالت كار بد مىكنند، سپس زود توبه مىكنند. پس خداوند توبهى آنان را مىپذیرد و خداوند، دانا و حكیم است.
🔸جهل در تعابیر دینی در مقابل عقل به کار میرود؛ اگر چه در عرف، مقابل علم است. بنابر این، مقصود از جهالت در آیه، بیعقلی است، یعنی گناهی که از روی غلبهی شهوت یا غضب بر عقل حاصل شده باشد، این چنین گناهی مشمول عفو و مغفرت پروردگار است. این آیه به گوشهاى از شرایط قبولى توبه اشاره مىكند. از جمله آنكه:
➖ گناه، از روى نادانى و بىتوجّهى به عواقب گناه باشد، نه از روى كفر و عناد.
➖ زود توبه كند، پیش از آنكه گناه او را احاطه كند، یا خصلت او شود، یا قهر و عذاب الهى فرا رسد.
🔸امام سجاد علیه السلام در دعای ابوحمزه ثمالی: خدای من! در آن هنگام که من اقدام به معصیتت کردم، نه از آن جهت بود که منکر ربوبیتت بودم و نه به خاطر این که فرمانت را سبک شمردم ... بلکه خطایی بود که پیش آمد و نفس من، مرا در نظرم زینت داد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️پذیرفتن توبهى واقعى، از حقوقى است كه خداوند براى مردم، بر عهدهى خودش قرار داده است. «التوبة على اللّه»
▫️علمى كه در برابر هوسها و غرائز پایدار نباشد، جهل است. «یعملون... بجهالة»
▫️تا گناه زیاد نشده، توبه آسان است. در این آیه مىخوانیم: «یعملون السوء» كه مراد انجام یک گناه است، ولى در آیهى بعد مىخوانیم: «یعملون السیّئات» كه مراد گناهان زیاد است كه توبه از آن مشكل است.
▫️خداوند، گناهكاران را به توبهى فورى تشویق مىكند. «یتوبون من قریب»
▫️سرعت در توبه، كلید قبولى آن است. «یتوبون من قریب»
▫️توبه باید واقعى باشد، اگر تظاهر به توبه كنیم خدا مىداند. «كان اللَّه علیماً»
▫️پذیرش عذر گناهكاران بىعناد، مطابق با حكمت است. «علیماً حكیما»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✍ هر چقدر هم خراب کرده باشیم از همین امروز با اراده قوی به طرف خدا برگردیم.🍂
به آن بندگانم که (به گناه) اسراف بر نفس خود کردند بگو هرگز از رحمت خدا ناامید مباشید😢
البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید😊
که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است.🌝
📚قرآن کریم سوره زمر آیه ۵۳
برای ترک گناه، هنوز #دیر_نشده ♥️
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔰حکم محاربه و چالشهای آن
🖋جلیل محبی؛ دکتری حقوق
🔸محاربه و افساد فیالارض مانند دیگر مباحث فقهی و حقوقی دارای چالشهای نظری است. متن قرآنکریم، روایات واردشده ذیل روایت، شأن نزول، برداشت فقها و دیگر عوامل موجب شده است مانند همه امور حقوقی بحث و قیل و قال درباره آن بسیار باشد.
قرآنکریم در آیه ۳۳سوره مبارکه مائده اینگونه حکم کرده است: «کیفر آنان که با خدا و پیامبرش میجنگند و در زمین به فساد و تباهی میکوشند، این است که کشته شوند یا به دارشان آویزند یا دست راست و پای چپشان بریده شود یا از وطن خود تبعیدشان کنند. این برای آنان رسوایی و خواری در دنیاست و برای آنان در آخرت عذابی بزرگ است.»
🔸درخصوص معنای حقوقی آیه شریفه و روایات ذیل آن چند سؤال و چند نظر مطرح شده است:
1. معنای محاربه با خدا و رسول(ص) چیست؟
2. آیا محاربه با کوشش در راه فساد یک عنوان مجرمانه است یا ۲عنوان مستقل؟
3. آیا سلاح در محاربه شرط است؟
4. مجازات مندرج در آیه شریفه برای جرائم مختلف است یا قاضی مخیر میان هر 4مجازات در مورد هر نوع جرمی است؟
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔵زندگی دنیا واقعی نیست، بلکه خیالی هست
❇️ در آیات قرآن زندگی دنیا به زینت تعبیر شده است.
مانند:
◀️الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا(کهف 46)
◀️مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا (هود 15)
و ...
◀️ زینت به امور غیرواقعی میگویند، مثلا زنی که زینت میکند، خود را زیباتر از چهره واقعی خود جلوه میدهد و آنچیزی که ما میبینیم چهره واقعی نیست!
☄ زیبایی دنیا هم در واقع، حقیقی نیست و بلکه خیالیست،
مثلا کسی تصور میکند اگر فلان ماشین را بخرد به لذت حقیقی رسیده است، ولی وقتی آنرا میخرد، میبیند آن چیزی که فکر کرده نبوده.
🔘گرفتاران دنیا هم فکر میکنند که به زیبایی رسیدند در حالی که این زیبایی خیالیست و زیبایی واقعی چیز دیگری هست.
☄این آیه تکلیف این مسأله را روشن میکند:
◀️زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ(آل عمران آیه 14)
محبت به زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم "زینت" داده شده است؛
☄در حالی که همه اینها وسیله زندگی موقت دنیا است و سرانجام نیک(خوشبختی واقعی) نزد خدا است .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📖#دائره_المعارف_قران_کریم 📖
🅰 #آرامش>
◀️ #راههاى_کسب_آرامش
🔶عوامل #گوناگونى ممکن است انسان را نگران و پریشان سازد.
🔷ترس از #آینده مبهم، اندوه بر گذشته تاریک، ضعف و ناتوانى در برابر مشکلات، احساس #پوچى در زندگى، بىتوجّهى و قدرنشناسى اطرافیان، #سوءظنها و تهمتها، دنیاپرستی و دلباختگی در برابر آن ، وحشت از مرگ و ...... همگی در پرتو ایمان #پاک به خداوند از میان برداشته می شوند .
🔶 قرآن برای #درمان این حالت اضطراب و نگرانی و ایجاد حس آرامش و اطمینان ، به #تغییر بینش و گرایش انسان ها سفارش می کند .
🔷 از یک سو باید به #خویش و جهان هستی نگاهی درست افکنده ، از سوی دیگر #علاقه ها و تمایلات خویش را در جهت ایمان مطلق به خداوند #تنظیم کنیم ، تا بدین وسیله فقط از #زاویه نگاه او به جهان نگریسته ، فقط برای او اصالت قائل شویم .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۳۴
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿٣٤﴾
مردان، کارگزاران و تدبیرکنندگانِ [زندگی] زنانند، به خاطر آنکه خدا مردان را [از جهت توان جسمی، تحمل مشکلات و قدرت روحی و فکری] بر زنان برتری داده، و به خاطر آنکه [مردان] از اموالشان هزینه زندگی زنان را [به عنوان حقّی واجب] می پردازند؛ پس زنان شایسته و درست کار [با رعایت قوانین حق] فرمانبردار [و مطیع شوهر] ند [و] در برابر حقوقی که خدا [به نفع آنان برعهده شوهرانشان] نهاده است، در غیاب شوهر [حقوق و اسرار و اموال او را] حفظ می کنند. و زنانی که از سرکشی و نافرمانی آنان بیم دارید [در مرحله اول] پندشان دهید، و [در مرحله بعد] در خوابگاه ها از آنان دوری کنید، و [اگر اثر نبخشید] آنان را [به گونه ای که احساس آزار به دنبال نداشته باشد] تنبیه کنید؛ پس اگر از شما اطاعت کردند برای آزار دادن آنان هیچ راهی مجویید؛ یقیناً خدا بلند مرتبه و بزرگ است. (۳۴)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٣٤)
-سرپرستى در نظام خانواده.
خانواده يك واحد كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ بايد رهبر و سر پرست واحدى داشته باشد، زيرا رهبرى و سرپرستى دسته جمعى كه زن و مرد مشتركا آن را به عهده بگيرند مفهومى ندارد در نتيجه مرد يا زن يكى بايد «رئيس» خانواده و ديگرى «معاون» و تحت نظارت او باشد،
قرآن در اينجا تصريح مىكند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود، مىگويد: «مردان سرپرست و نگهبان زنانند» (الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَى النِّساءِ) .
البته مقصود از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست، بلكه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به مسؤوليتها و مشورتهاى لازم است.
جملۀ بعد كه دو بخش است در قسمت اول مىفرمايد: «اين سرپرستى به خاطر برتريهايى است كه (از نظر نظام اجتماع) خداوند براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است» (بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ) .
و در قسمت دوم مىفرمايد: «و نيز اين سرپرستى به خاطر تعهداتى است كه مردان در مورد پرداختهاى مالى در برابر زنان و خانواده به عهده دارند» (وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ) .
سپس اضافه مىكند كه زنان در برابر وظايفى كه در خانواده به عهده دارند به دو دستهاند: دستۀ اول: «و زنان صالح، زنانى هستند كه متواضعند و در غياب (همسر خود) حفظ اسرار و حقوق او را در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، مىكنند» (فَالصّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللّهُ) .
يعنى مرتكب خيانت چه از نظر مال و چه از نظر ناموس و چه از نظر حفظ شخصيت شوهر و اسرار خانواده در غياب او نمىشوند، و وظايف و مسؤوليتهاى خود را به خوبى انجام مىدهند.
دستۀ دوم: زنانى هستند كه از وظايف خود سرپيچى مىكنند و نشانههاى ناسازگارى در آنها ديده مىشود، مردان در مقابل اين گونه زنان وظايفى دارند كه بايد مرحله به مرحله اجرا گردد،
در مرحلۀ اول مىفرمايد: «زنانى را كه از طغيان و سركشى آنها مىترسيد پند و اندرز دهيد» (وَ اللاّتِي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ) .
در مرحلۀ دوم مىفرمايد: «در صورتى كه اندرزهاى شما سودى نداد، در بستر از آنها دورى كنيد» (وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ) .
و در مرحلۀ سوم: در صورتى كه سركشى و پشت پا زدن به وظايف و مسؤوليتها از حد بگذرد و همچنان در راه قانونشكنى با لجاجت و سرسختى گام بردارند، نه اندرزها تأثير كند، و نه جدا شدن در بستر، و كم اعتنايى نفعى نبخشد، و راهى جز «شدت عمل» باقى نماند «آنها را تنبيه بدنى كنيد» (وَ اضْرِبُوهُنَّ) .
مسلم است كه اگر يكى از اين مراحل مؤثر واقع شود و زن به انجام وظيفۀ خود اقدام كند مرد حق ندارد بهانهگيرى كرده، در صدد آزار زن برآيد،
لذا به دنبال اين جمله مىفرمايد: «پس اگر آنها از شما اطاعت كردند، راهى براى تعدّى بر آنها مجوييد» (فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً) .
و در پايان آيه مجددا به مردان هشدار مىدهد كه از موقعيت سرپرستى خود در خانواده سوء استفاده نكنند و به قدرت خدا كه بالاتر از همۀ قدرتهاست بينديشند «زيرا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است» (إِنَّ اللّهَ كانَ عَلِيًّا كَبِيراً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 397
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_509
🌹#آیه_34 #سوره_نساء
بخش1
🌸 اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فالصَّالِحاَتُ قاَنِتَاتٌ حَافِظاَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَاللاَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيرا
ً
🍀 ترجمه: مردان تکیه گاهی نسبت به زنان هستند به خاطر برتری هایی که خداوند برای بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است و به خاطر آنكه از اموال خود نفقه مى دهند. پس زنانِ شایسته، فرمانبردارند و در غیاب (همسر خود) اسرار و حقوق او را در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده حفظ می کنند. و اما زنانى كه از سرپیچى و سرکشی آنان بیم دارید، (در مرحله اول) آنان را موعظه كنید و (اگر مؤثّر نشد) در بستر خواب از آنان دورى كنید و (اگر پند و قهر اثر نكرد،) آنها را تنبیه کنید. پس اگر اطاعت شما را كردند، راهی برای آزار و اذیت آنان نجویید. قطعا خداوند بلند مرتبه و بزرگ است.
🌷 #الرجال: مردان
🌷 #قوام: تکیه گاه، به سرپرست خانواده قیم یا قوام گفته می شود زیرا تکیه گاه خانواده است.
🌷 #النسآء: زنان
🌷 #الصالحات: زنان شايسته
🌷 #قانتات: زنان فرمانبردار
🌷 #تخافون: بيم داريد، ترس داريد
🌷 #نشوزهن: سرکشی و سرپیجی می کنند
🌷 #فعظوهن: آنها را موعظه کنید
🌷 #اهجروهن: دوری کنید
🌷 #المضاجع: خوابگاه ها
🌷 #اضربوهن: آنها را تنبیه کنید
🌷 #لا_تبغوا: نجویید
🌷 #علی: بلند مرتبه
🌷 #کبیر: بزرگ
🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. گل ها تا حدی می توانند رشد کنند بعد از حدی رشدشان متوقف می شود اما همین گل ها اگر تکیه گاه مناسب و محکمی داشته باشند تا آنجایی که ظرفیت دارند می توانند #رشد کنند به این تکیه گاه گل، #قوام گفته می شود. بر اساس روایات اسلامی زن مثل #گل است. امام علی علیه السلام فرمودند: المرأة ريحانة: زن گل است روح #زن مثل گل لطیف است و مثل گل به مراقبت و توجه نیاز دارد و اگر شوهر به زن توجه نکند و اهمیت ندهد زن را مثل گل پژمرده می کند. از نگاه قرآن کریم #مرد برای #زن وصف تکیه گاه برای گل دارد و قرآن دقیقا همین را می گوید و در ابتدای آیه 34 سوره نساء مى فرمايد: الرجال قوامون على النساء: مردان تکیه گاهی نسبت به زنان هستند. به شرطی تکیه گاه هستند که آن مردان در دل و جان همسرانشان نفوذ کرده باشند به این خاطر علی النسآء مى گوید یعنی نسبت به زنان
🔴 چرا #مردان تکیه گاه یا همان قوام نسبت به #زنان هستند؟ در ادامه آیه دو دلیل برای این سؤال آورده است:
1⃣ بما فضل الله بعضهم علی بعض: به خاطر برتری هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است. یعنی مردان نیرو و توان و قدرتی دارند که زمینه رشد و بالندگی زنان را فراهم می کند. یعنی این قدرت و توان را #خداوند در غالب مردان قرار داده است. مرد با قدرت خود امنیت را برای #زن تأمين مى کند. و مانند تکیه گاه که زمینه های رشد #گل را فراهم می کند شوهر هم به عنوان تکیه گاه زمینه های رشد همسر خود را فراهم می کند. و همانگونه که گل به مراقبت دارد ، در همه حال از #همسر خود مراقبت می کند و به او توجه دارد.
2⃣ و بمآ أنفقوا من أموالهم : و به خاطر آنکه مردان از اموال خود نفقه می دهند. #نفقه یعنی تأمين هزينه هاى زندگی زن که بر عهده مرد است. هزینه های خوراک و پوشاک و سایر هزینه های مالی زن بر عهده مرد است. و چنین مردی شایسته است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh