eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝دسته گلی از بوستان هدایت📝 يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ(6 انشقاق)  هان اى انسان! تو به سوى پروردگارت تلاش بسيارى دارى و سرانجام به لقاى او خواهى رسيد ✔️انسان به سوى پروردگارش پيش مى‌رود ولى رفتنى همراه با رنج و تعب كه گويا به خود آسيب و خدشه وارد مى‌كند. ✔️انسان در مسير حركت به سوى خدا، با مشكلات بى‌شمارى روبروست. 🔴در حدیث پرمعنایی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم راحت وآسایش دردنیا وبرای اهل دنیا وجود ندارد راحت و آسایش فقط برای بهشت واهل بهشت آفریده شده رنج وتعب در دنیا آفریده شده و برای اهل دنیا (به همین دلیل ) هیچ کس پیمانه ای از آن بدست نمی آورد مگر آنکه دوبرابر حرص نصیبش می گردد وکسانی که از دنیا دارند فقیرترند ؛ زیرا در حفظ اموال خویش محتاج دیگران و (برای حفظ آن)به تمام اسباب دنیوی نیازمندند۰ بنابراین درثروت دنیا راحتی وجود ندارد۰ 🌕 سپس امام در ذیل این حدیث فرمودند هرگز دوستان خدا در دنیا ؛ به خاطر دنیا رنج وتعب نمی کشند ؛ بلکه رنج وتعب آنها دردنیا برای آخرت است 📌یک توشه برای ما ماه مبارک رمضان است که راه را با آن بهتر طی کنیم برای رسیدن به خدا خدا می خواهد اصلِ انسان ارتقا یابد این سیر در برزخ هم هست ولی بدون مرکب بدن بدنی که نزدیکترین همراه در دنیا ، برای انسان است 👈ولی بالاخره این بدن از ما جدا می شود و روح ما اگر تربیت الهی شود ارتقا می یابد بنابراین باید بر جادبه های دنیا غلبه پیدا کرد 📚تفسیر نمونه ج ۲۶ ص ۳۰۰ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 🌺> 👈 ⚖مشهور نزد شیعه و سنّى این است که ابراء، حق خالص ابراء کننده است و به ابراء شونده نیازى ندارد؛ بنابراین از است چون 👌 اولاً ابراء اسقاط است، نه و قبول لازم ندارد؛ 👌 ثانیا در قرآن به * و * از آن تعبیر شده است : * ..... الّا ان یعفون او یعفوا الّذی بیده عقده النّکاح * * ..... و ان تصدّقوا خیر لکم * ( بقره ۲۳۷ و ۲۸۰ ) و در و ، حضور و قبول شخصی که مورد صدقه و عفو قرار می گیرد ، نیست ؛ 👌ثالثا بر موردی که قبول در کار نباشد نیز است؛ 👌رابعا روایات بسیاری بر ابراء ذمّه میّت دلالت می‌کند و قبول در مورد معنا ندارد . 🔸برخی حتی با ابراء از طرف بریء شونده آن را قابل دانسته اند . ⚖ بودن ابراء به فقه القران غنیه و سرائر نسبت داده شده است که در نتیجه ، لازم دارد ، چون ابراء نوعی منت از ناحیه طلبکار است و بدون جلب و قبول مدیون ، نمی تواند او را زیر بار منت قرار دهد . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۲ فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ ۚ فَعَسَى اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ ﴿٥٢﴾ کسانی که در دل هایشان بیماری [دورویی] است، می بینی که در دوستی با یهود و نصاری شتاب می ورزند و [بر پایه خیال باطلشان که مبادا اسلام و مسلمانان تکیه گاه استواری نباشند] می گویند: می ترسیم آسیب و گزند ناگواری به ما برسد [به این سبب باید برای دوستی به سوی یهود و نصاری بشتابیم]. امید است خدا از سوی خود پیروزی یا واقعیت دیگری [به نفع مسلمانان] پیش آرد تا این بیماردلان بر آنچه در دل هایشان پنهان می داشتند، پشیمان شوند. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٢) -در اين آيه اشاره به عذرتراشيهايى مى‌كند كه افراد بيمارگونه براى توجيه ارتباطهاى نامشروع خود با بيگانگان، انتخاب مى‌كنند، و مى‌گويد: «آنهايى كه در دلهايشان بيمارى است، اصرار دارند كه آنان را تكيه‌گاه و هم‌پيمان خود انتخاب كنند، و عذرشان اين است كه مى‌گويند: ما مى‌ترسيم قدرت به دست آنها بيفتد و گرفتار شويم» (فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ) . قرآن در پاسخ آنها مى‌گويد: همانطور كه آنها احتمال مى‌دهند روزى قدرت به دست يهود و نصارى بيفتد، اين احتمال را نيز بايد بدهند كه «ممكن است سر انجام، خداوند مسلمانان را پيروز كند و قدرت به دست آنها بيفتد و اين منافقان، از آنچه در دل خود پنهان ساختند، پشيمان گردند» (فَعَسَى اللّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 524@ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۳ وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَهَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ ۙ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ ۚ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خَاسِرِينَ ﴿٥٣﴾ و کسانی که ایمان آورده اند [به مؤمنان دیگر] می گویند: آیا این بیماردلان آنانند که به سخت ترین سوگندهایشان به خدا سوگند می خوردند که با شما مؤمنانند؟! [ولی روشن شد که دروغ می‌گفتند. آنان یهود و نصاری را به سرپرستی و دوستی گرفتند و به این سبب] اعمالشان تباه و بی اثر شد، در نتیجه زیانکار شدند. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٣) -در اين آيه به سر انجام كار منافقان اشاره كرده مى‌گويد: در آن هنگام كه فتح و پيروزى نصيب مسلمانان راستين شود، و كار منافقان برملا گردد «مؤمنان از روى تعجب مى‌گويند آيا اين افراد منافق، همانها هستند كه اين همه ادعا داشتند و با نهايت تأكيد قسم ياد مى‌كردند كه با ما هستند، چرا سر انجام كارشان به اينجا رسيد» (وَ يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَ هؤُلاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ) . و به خاطر همين نفاق، «همۀ اعمال نيك آنها بر باد رفت (زيرا از نيت پاك و خالص سر چشمه نگرفته بود، و) به همين دليل زيانكار شدند» هم در اين جهان و هم در جهان ديگر (حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خاسِرِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 525 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸‌ فَتَرَى الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَى‏ أن تُصِيبَنَا دَآئِرَةٌ فَعَسَى اللَّهُ أَن يَأْتِىَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلَى‏ مآ أَسَرُّواْ فِى أَنفُسِهِمْ ناَدِمِينَ‏ (۵۲) و یَقُولُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَهَؤُلَا ءِ الَّذِينَ أَقْسَمُواْ بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمانهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَأَصْبَحُواْ خاسِرِين (۵۳) َ 🍀 ترجمه: پس کسانی که‌ در دل هایشان بیماری است، مى‏ بینى كه در دوستى با آنان (یهود و نصارا)، شتاب مى‏ ورزند و مى ‏گویند: مى‏ ترسیم که حادثه بدی برایمان پیش آید پس امید است كه خداوند، پیروزى یا امر دیگرى را از جانب خود پیش آورد، تا آنان از آنچه در دل هایشان پنهان داشته‏ اند پشیمان شوند. (۵۲) و كسانى كه ایمان آورده اند مى‏ گویند: آیا اینان همان ‏هایى هستند كه با تأكید، به خدا قسم مى‏ خوردند كه ما با شماییم؟ اعمالشان نابود شد و زیانكار شدند (۵۳) 🌷 : بیماری 🌷 : شتاب می ورزند 🌷 : می ترسیم 🌷 : به ما برسد 🌷 : گردانده - قرآن به حادثه و بلایی که در دنیا می گردد و به انسان می رسد دائرة می گوید. 🌷 : پس امید است 🌷 : پیروزی 🌷 : پنهان کردند 🌷 : افراد پشیمان 🌷 : قسم می خوردند 🌷 : تلاش همراه با رنج 🌷 : سوگند مؤکدشان 🌷 : تباه شد 🌷 : زیانکاران 🌸 اين آيات در ادامه موضوع آیه قبلی است ‌که در آیه قبل مسلمانان را از دوستی با و بر حذر کرد . در آیه ۵۲ سوره مائده اشاره به عذرتراشی هايى مى ‌كند كه افراد بيمارگونه براى توجيه روابط نامشروع خود با بيگانگان، انتخاب مى ‌كنند. به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد: «فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِيبَنا دائِرَةٌ: پس کسانی که در دل هایشان بیماری است، می بینی که در دوستی با آنان (منظور یهود و نصارا) شتاب می ورزند و می گویند: می ترسیم که حادثه بدی برایمان پیش آید» 🌸 همانطور كه آنها احتمال مى ‌دهند روزى قدرت به دست يهود و نصارا بيفتد، اين احتمال را نيز بايد بدهند كه ممكن است سر انجام، مسلمانان را پيروز كند و قدرت به دست آنها بيفتد و اين منافقان، از آنچه در دل خود پنهان ساختند، پشيمان گردند که می فرماید: «فَعَسَى اللّهُ أَنْ يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلى ما أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نادِمِينَ: پس امید است که خداوند، پیروزی یا امر دیگری را از جانب خود پیش آورد، تا آنان از آنچه در دل هایشان پنهان داشته اند پشیمان شوند» 🌸 در آيه ۵۳ سوره مائده به سرانجام كار این منافقان اشاره كرده در آن هنگام كه فتح و پيروزى نصيب مسلمانان راستين شود، و كار برملا گردد مؤمنان از روى تعجّب مى ‌گويند آيا اين افراد منافق، همان ها هستند كه اين همه ادّعا داشتند و با نهايت تأكيد قسم ياد مى ‌كردند كه با ما هستند، چرا سرانجام كارشان به اينجا رسيد که می فرماید: «وَ يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا أَ هؤُلاءِ الَّذِينَ أَقْسَمُوا بِاللّهِ جَهْدَ أَيْمانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَكُمْ: و کسانی که ایمان آورده اند می گویند: آیا اینان همان هایی هستند که با تأکید، به خدا قسم می خوردند که ما با شماییم؟» و به خاطر همين نفاق، «حبطت أعمالهم: همه اعمال نيک آنها از بین رفت» زيرا از نيّت پاک و خالص سرچشمه نگرفته بود، به همين دليل «فَأَصْبَحُوا خاسِرِينَ: زیانکار شدند» 🔹 پيام های آیات۵۲و۵۳سوره مائده ✅ نمونه ‏ى روشن كسانى كه از هدایت الهى محرومند، بیماردلانى هستند كه با سرعت براى پیوستن به كفّار تلاش مى‏ كنند. ✅ بیماردلان سست ایمان، با سرعت به سراغ طرح دوستی با دشمنان، مى ‏روند. ✅ عزّت سیاسى، قدرت اقتصادى و پیروزى نظامى همه از طرف خدا و در دست اوست. ✅ با رابطه ولایت نباید داشت، تا امدادهاى غیبى خدا سرازیر شود. ✅ هر سوگندى نشانه‏ ى نیست، فریب سوگندها را نخورید. ✅ نشانه ‏ى زیان ، از بین بردن كارهاى نیک است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 بر خلاف شیطان و انسانهای شیطان نما، خداوند با واجب نمودن احکام شرعی، دنبال هدایت و راهنمایی انسان است تا رسیدن به خوشبختی و سعادت 🌴 سوره نساء 🌴 🕋 يُرِيدُاللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «26» ⚡️ترجمه: خدا می‌خواهد (راه سعادت را) برای شما بیان کند و شما را به آداب (ستوده) آنان که پیش از شما بودند رهبر گردد و بر شما ببخشاید، که خدا دانا و به حقایق امور آگاه است. کانال 👇 @Targomeh
🌺 🍂چند مورد از آداب مهمانی:🍂 🔶فَرَاغَ إِلَي أَهْلِهِ فَجَاء بِعِجْلٍ سَمِينٍ. فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ. (ذاریات/۲۶و۲٧) ⚡️ ترجمه : پس پنهانى به سراغ خانواده خود رفت و گوساله فربه (و بريان شده اى) را آورد. پس غذا را نزديك مهمانان گذارد، (ولى با تعجب ديد دست به سوى غذا نمى برند،) گفت: چرا نمى خوريد؟! 🍃۱ـ صاحب خانه دور از چشم مهمان به سراغ تهيه غذا برود. «فراغ» 🍃۲ـ غذا را در خانه و به كمك خانواده تهيه كنيم. «الى أهله» 🍃۳ـ مهمان را نزد سفره نبريم، بلكه سفره را نزد مهمان بياندازيم. «فقرّبه اليهم» 🍃۴ـ مهمان غذا را بپذيرد و ميل كند، كه صاحب خانه دغدغه نداشته باشد. «الا تأكلون» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖در قرآن کریم آیاتی که بر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نازل می ‌شد دارای علت و سببی بود که به اذن خداوند توسط فرشتگان برای رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) فرستاده می‌ شد که در مجموع به آن‌ ها شأن نزول می‌گویند که اصطلاحاً سبب نزول می ‌باشد 🏵در روایت است که امام صادق (علیه السلام) به حالت چهار زانو در مجلسی نشسته بود و پای راست خود را بر روی ران پای چپ قرار داده بود، در این هنگام مردی گفت فدایت شوم این نوع نشستن مکروه است، حضرت فرمودند: نه این چنین نیست، بلکه این سخنی است که یهودی ‌ها می‌ گویند 🍃آن ‌ها می‌گویند: «هنگامی که خدای متعال آسمان‌ ها و زمین را آفرید و به عرش مسلط گشت، به این صورت نشست تا استراحت نماید» 🏵خدای متعال هم این آیه را در ردّ کلام باطل آن‌ ها فرمود که: «الله ُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ» تا «هُوَ العَلیّ العَظیم» و امام صادق (علیه السلام) در همان حالت که نشسته بود باقی ماند. 🍃عکس‌العمل شیطان هنگام نزول آیة الکرسی امام محمد باقر (علیه السلام) از امیرالمومنین علی(علیه السلام) روایت فرموده: 🏵«هنگامی که آیة الکرسی نازل شد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: آیة الکرسی آیه ‌ای است که از گنج عرش نازل شده و زمانی که این آیه نازل گشت، هر بُتی که در جهان بود، با صورت به زمین افتاد» 🍃در این زمان ابلیس (شیطان) ترسید و به قومش گفت: «امشب حادثه ‌ای بزرگ اتفاق افتاده است، صبر کنید تا من عالم را بگردم و متوجه حادثه شوم که چه بوده است» 🏵ابلیس عالم را گشت تا به شهر مدینه رسید، مردی را دید و از او سوال کرد (باید توجه داشت که از روایات استفاده می‌شود، شیطان به تمام اشکال از موجودات عالم، ممکن است ظاهر گردد و در اینجا هم به صورت انسانی در آمده و از مرد سوال می ‌کند) 🍃«دیشب چه حادثه ‌ای اتفاق افتاد؟» مرد گفت: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به ما فرمود : آیه‌ ای از گنج‌ های عرش نازل شده است که بت‌ های جهان به خاطر آن همگی با صورت به زمین خورده‌اند، ابلیس بعد از شنیدن حادثه به نزد قومش رفت و حادثه را به آن‌ ها خبر داد 🏵آیة الکرسی یعنی چه؟ تعریف کرسی در آیه ‌ای که به آیة الکرسی معروف شده است: کرسی از ریشه (ک - ر - س) گرفته شده و به معنی اتصال یافتن اجزای یک ساختمان به هم می ‌باشد و نیز کرسی را تختی هم می‌ گویند که بر آن می‌ نشینند که در این زمینه می ‌توان برای کرسی سه معنی آورد: 🔺️۱- علم الهی 🔺️ ۲- جسم بزرگ کیهانی 🔺️ ۳- قدرت و سلطنت الهی 💠 عرش نیز در لغت همان کرسی است، عرش در لغت فارسی به معنی رکن و اساس هر چیز و یا سقف خانه گفته می‌شود. بنابراین با توجه به این معنی می ‌توان گفت عرش همان کرسی است با این تفاوت که کرسی ظاهر و عرش باطن هر چیز را گویند. 🏵حضرت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: همانا آیة الکرسی در لوحی مخصوص از حریر سبز با مدادی مخصوص نوشته شده است به خدا قسم روز جمعه ‌ای نیست مگر اینکه آن لوح پیشانی اسرافیل را به لرزه در می‌آورد، در زمانی که آن را به لرزه در می ‌آورد تسبیح می‌کند و می ‌گوید: سبحان من لا ینبعی التسبیح الا اله ولا العباده والخصع الا لوجهه ذلک الله القدیر الواحد العزیز 🍃یعنی پاک و منزه است کسی که جز او سزاوار تسبیح نیست و عبادت و خضوع نیست مگر در برابر او که تواناست و یگانه و عزیز 📚افضل آیات کدام است؟ از روایات برمی آید که آیة الکرسی افضل آیات است. این حدیث از امام صادق (علیه‌السلام) است که می ‌فرمایند:" جناب ابوذر از پیامبر اسلام پرسیدند: افضل آیه ‌ای که بر شما نازل شده، چیست؟ فرمودند: آیة الکرسی،که این روایت در تفسیر عیاشی آمده است 🏵حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: "از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمودند: سید کلام‌ ها قرآن است و سید قرآن هم سوره بقره و سید این سوره هم آیة الکرسی است. یا علی در آیة الکرسی پنجاه کلمه است. هر کلمه‌ی آن هم پنجاه برکت دارد." از این روایت بر می آید که آیة الکرسی از "الله لا اله الا هو ... تا ... و هو العلی والعظیم "می‌باشد؛ البته در برخی روایات دو آیه‌ی بعد آن را جداگانه دستور به خواندن دادند مثل نماز لیلة الدفن منتها آیة الکرسی همین یک آیه‌ اول است کانال 👇 @Targomeh
💬🖍واژه “الرحمن” در سراسر قرآن کریم 157 مرتبه، و واژگان الرحیم و رحیم و رحیما جمعاً 166 مرتبه تکرار شده اند. در مواردی که در قرآن کریم این کلمات آمده، به عنوان صفت الهی است🔻 🌕 مگر در یک مورد در آیه 128 سوره توبه که کلمه رحیم در وصف پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است. کانال 👇 @Targomeh
🖍 در 4 جا هم خداوند متصف به «ارحم الراحمین»؛ اعراف/151، یوسف/64، یوسف/92 و انبیاء/83 و در یک مورد «خیر الراحمین» گردیده مؤمنون/118. 🌕در 4 مورد از خداوند طلب رحمت شده که سه مورد آن از طرف پیامبران و دیگری از سوی بندگان خالص الهی است. که عبارتند از: بقره/286، اعراف/151 و 155، مؤمنون/109. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ ✨وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﴿۸۲﴾ ✨و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است ✨از قرآن نازل مى ‏كنيم ✨ولى ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد. 📚سوره مبارکه ✍آیه ۸۲ کانال 👇 @Targomeh
❤️خدا را صدا بزنید که خواسته هر درمانده‌ای را برآورده کرده و گرفتاری و ناخوشی را برطرف می‌سازد... 📖 سوره ، آیه ۶۲ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋آخرين حج و آخرين پيام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم‏🦋 🌱سال دهم هجرت فرا رسيد، در حقيقت اين سال، سال وداع پيامبر و سال نتيجه‏گيرى، و تعيين رهبر و جانشين و سال كامل شدن دين و سال اتمام حجت بود، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با زحمات شبانه‏روزى و طاقت‏فرساى خود، بار مسؤوليت بزرگ رسالتش را به پايان رساند و به بهترين وجه موفق گرديد، زمينه پيروزى اسلام را در جهان ايجاد نمايد و سرتاسر جزيرة العرب تحت پرچم اسلام در آمد و مى‏رفت كه انقلاب اسلامى از مرزها صادر گردد و جهانگير شود. اينك به طور فشرده نظرى به ماجراى حجة الوداع و غدير مى‏افكنيم: 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در سال دهم هجرت از طرف خدا مأمور شد كه شخصاً در مراسم حج شركت كند و آن چه از احكام حج و هدف از حج هست به مردم ابلاغ نمايد، و پيرايه‏ها را از اين عبادت سياسى - عبادى دور سازد، و اعلام شد كه آخرين حج (و آخرين سال عمر) پيامبر است، مردم از اطراف و اكناف در حج آن سال شركت كردند، على عليه‏السلام كه به يمن رفته بودند، با 34 قربانى و جزيه‏اى كه از مردم نجران گرفته بود، به پيامبر پيوست، در مدينه و طول راه، هفتادهزار مسلمان به پيامبر پيوستند، و در مكه بيش از صدهزار مسلمان، اجتماع كرده و حج را با پيامبر انجام دادند، نداى لبيك و شعار توحيد، سراسر مكه و عرفات و منى را فرا گرفت. 🌻 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در عرفات و در فرصت‏هاى مناسب ديگر براى مردم خطبه خواند و سخنرانى كرد و مطالب و دستورهاى مهم اسلام را براى آن‏ها بيان نمود، به خصوص پيروى از قرآن و سنت را تأكيد كرد و در آخر با انگشت شهادت به آسمان اشاره كرد و گفت: خدايا شاهد باش كه من پيام‏هاى تو را به مردم ابلاغ نمودم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 🌺> 👈> 1. ابرا مهر ⚖اگر به صورت کلّى بر ذمه باشد، ابراء درباره آن تحقّق‌پذیر است. 🔸برئ کننده ، گاهى زوجه و گاهى غیرزوجه است. 👈 الف. ابراء به وسیله قرآن، در آیه‌ ۴ نساء مى‌فرماید: مرد باید زن را بپردازد ، مگر آنکه ، از روی رغبت مهر خود را ( بصورت ابراء یا هبه ) واگذارد که در این صورت ّ در مهر بر شوهر حلال و‌گوارا خواهد بود : * و ءاتوا النّساء صدقتهنّ نحله فان طبن لکم عن شیء منه نفسا فکلوه هنیئا مریئا * ⚖ اطلاق آیه ، ابراء پیش از یا پس از آن را شامل می شود و قرآن ، در خصوص قبل از آمیزش ، در آیه ۲۳۷ بقره ، سخن از استحقاق نصف مهر برای زن ، سپس سخن از ( ابراء یا هبه ) نصف مهر یا بعض آن به شوهر به وسیله را مطرح می کند : * وان طلّقتموهنّ من قبل ان تمسّوهنّ و قد فرضتم لهنّ فریضه فنصف ما فرضتم الّا ان یعفون ..... * . 👈ب. ابداء‌ به وسیله غیر زوجه * ..... او یعفوا الّذی بیده عقده النّکاح * ( بقره ۲۳۷) 🔸در تفسیر این از آیه ، دو رای وجود دارد : و روایات شیعه و سنّی نیز است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh