eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋آخرين حج و آخرين پيام پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم‏🦋 🌱سال دهم هجرت فرا رسيد، در حقيقت اين سال، سال وداع پيامبر و سال نتيجه‏گيرى، و تعيين رهبر و جانشين و سال كامل شدن دين و سال اتمام حجت بود، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با زحمات شبانه‏روزى و طاقت‏فرساى خود، بار مسؤوليت بزرگ رسالتش را به پايان رساند و به بهترين وجه موفق گرديد، زمينه پيروزى اسلام را در جهان ايجاد نمايد و سرتاسر جزيرة العرب تحت پرچم اسلام در آمد و مى‏رفت كه انقلاب اسلامى از مرزها صادر گردد و جهانگير شود. اينك به طور فشرده نظرى به ماجراى حجة الوداع و غدير مى‏افكنيم: 🌻پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در سال دهم هجرت از طرف خدا مأمور شد كه شخصاً در مراسم حج شركت كند و آن چه از احكام حج و هدف از حج هست به مردم ابلاغ نمايد، و پيرايه‏ها را از اين عبادت سياسى - عبادى دور سازد، و اعلام شد كه آخرين حج (و آخرين سال عمر) پيامبر است، مردم از اطراف و اكناف در حج آن سال شركت كردند، على عليه‏السلام كه به يمن رفته بودند، با 34 قربانى و جزيه‏اى كه از مردم نجران گرفته بود، به پيامبر پيوست، در مدينه و طول راه، هفتادهزار مسلمان به پيامبر پيوستند، و در مكه بيش از صدهزار مسلمان، اجتماع كرده و حج را با پيامبر انجام دادند، نداى لبيك و شعار توحيد، سراسر مكه و عرفات و منى را فرا گرفت. 🌻 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در عرفات و در فرصت‏هاى مناسب ديگر براى مردم خطبه خواند و سخنرانى كرد و مطالب و دستورهاى مهم اسلام را براى آن‏ها بيان نمود، به خصوص پيروى از قرآن و سنت را تأكيد كرد و در آخر با انگشت شهادت به آسمان اشاره كرد و گفت: خدايا شاهد باش كه من پيام‏هاى تو را به مردم ابلاغ نمودم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 🌺> 👈> 1. ابرا مهر ⚖اگر به صورت کلّى بر ذمه باشد، ابراء درباره آن تحقّق‌پذیر است. 🔸برئ کننده ، گاهى زوجه و گاهى غیرزوجه است. 👈 الف. ابراء به وسیله قرآن، در آیه‌ ۴ نساء مى‌فرماید: مرد باید زن را بپردازد ، مگر آنکه ، از روی رغبت مهر خود را ( بصورت ابراء یا هبه ) واگذارد که در این صورت ّ در مهر بر شوهر حلال و‌گوارا خواهد بود : * و ءاتوا النّساء صدقتهنّ نحله فان طبن لکم عن شیء منه نفسا فکلوه هنیئا مریئا * ⚖ اطلاق آیه ، ابراء پیش از یا پس از آن را شامل می شود و قرآن ، در خصوص قبل از آمیزش ، در آیه ۲۳۷ بقره ، سخن از استحقاق نصف مهر برای زن ، سپس سخن از ( ابراء یا هبه ) نصف مهر یا بعض آن به شوهر به وسیله را مطرح می کند : * وان طلّقتموهنّ من قبل ان تمسّوهنّ و قد فرضتم لهنّ فریضه فنصف ما فرضتم الّا ان یعفون ..... * . 👈ب. ابداء‌ به وسیله غیر زوجه * ..... او یعفوا الّذی بیده عقده النّکاح * ( بقره ۲۳۷) 🔸در تفسیر این از آیه ، دو رای وجود دارد : و روایات شیعه و سنّی نیز است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۴ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿٥٤﴾ ای اهل ایمان! هر کس از شما از دینش برگردد [زیانی به خدا نمی‌رساند] خدا به زودی گروهی را می آورد که آنان را دوست دارد، و آنان هم خدا را دوست دارند؛ در برابر مؤمنان فروتن اند، و در برابر کافرانْ سرسخت و قدرتمندند، همواره در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند. این فضل خداست که به هر کس بخواهد می دهد؛ و خدا بسیار عطاکننده و داناست. ﴿۵۴﴾ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٥٤) -پس از بحث در بارۀ منافقان، سخن از مرتدانى كه طبق پيش بينى قرآن بعدها از اين آيين مقدس روى برمى‌گرداندند به ميان مى‌آورد و به عنوان يك قانون كلى به همۀ مسلمانان اخطار مى‌كند: «اگر كسانى از شما از دين خود بيرون روند (زيانى به خدا و آيين او و جامعۀ مسلمين و آهنگ سريع پيشرفت آنها نمى‌رسانند) زيرا خداوند در آينده جمعيتى را براى حمايت از اين آيين برمى‌انگيزد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ) . سپس صفات كسانى كه بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند، چنين شرح مى‌دهد: ١-آنها به خدا عشق مى‌ورزند و جز به خشنودى او نمى‌انديشند «هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند» (يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ) . ٢ و ٣- «در برابر مؤمنان خاضع و مهربان و در برابر دشمنان و ستمكاران، سرسخت و خشن و پرقدرتند» (أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ) . ٤- «جهاد در راه خدا بطور مستمر از برنامه‌هاى آنهاست» (يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ) . ٥-آخرين امتيازى كه براى آنان ذكر مى‌كند اين است كه: «در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق، از ملامت هيچ ملامت كننده‌اى نمى‌هراسند» (وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ) . و در پايان مى‌گويد: «به دست آوردن اين امتيازات (علاوه بر كوشش انسان) مرهون فضل الهى است كه هر كس بخواهد و شايسته ببيند مى‌دهد» (ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ) . «و خداوند دايرۀ فضل و كرمش، وسيع و به آنها كه شايستگى دارند آگاه است» (وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 525 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 یا أَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِى اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَا ئِمٍ ذَ لِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ‏ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! هر كسی از شما كه از دین خود برگردد، خداوند در آینده قومى را خواهد آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند. آنان نسبت به مؤمنان نرم و فروتن و در برابر كافران سرسخت و قدرتمندند و همواره در راه خدا جهاد مى ‏‌كنند و از سرزنش هیچ سرزنش‏ كننده ‏اى نمى ‏ترسند. این فضل خداست كه به هر كه بخواهد مى ‏‌دهد و خداوند وسعت ‏بخش بسیار داناست. 🌷 : از رد به معنای برگرداندن می آید یرتد یعنی کسی که برگردد 🌷 : پس به زودی 🌷 : آنها را دوست می دارد 🌷 : در اینجا یعنی متواضعان 🌷 : عزتمندان ، قدرتمندان 🌷 : سرزنش 🌷 : سرزنش کننده 🌷 : وسعت بخش 🌷 : دانا 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است. در روایت است: وقتی این آیه نازل شد، صلى الله علیه وآله دست به شانه سلمان فارسى زد و فرمود: هموطنان تو مصداق این آیه‏ اند. در آیات قبل، خطر سلطه كفار و منافقان مطرح بود، اینجا سخن از ارتداد است. شاید اشاره به این باشد كه نفاق و دوستى و رابطه با كفّار و پذیرش سلطه آنان، به ارتداد مى‏ انجامد. مرتد یعنی مسلمانی که از دین اسلام رویگردان و خارج شود. 🌸 در این آیه سخن از مرتدانى است كه طبق پيش بينى بعدها از آيين اسلام روى بر مى ‌گرداندند. به عنوان يک قانون كلّى به همه هشدار مى‌ دهد: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ ءامَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ: ای کسانی که ایمان آورده اید! هر کسی از شما که از دین خود برگردد خداوند در آینده قومی را خواهد آورد.» یعنی اگر کسانی از شما از دین خود بیرون روند زیانی به خدا و دین خدا و جامعه مسلمین نمی رسد زیرا در آینده جمعیتی را برای حمایت از این دین بر می انگیزد. سپس صفات این قوم كه بايد اين رسالت بزرگ را انجام دهند، چنين شرح مى‌ دهد: 1⃣ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ: آنها را دوست می دارد و آنها خداوند را دوست می دارند. امام باقر علیه السلام منظور از این افراد ، امام علی علیه السلام و شیعیان او هستند. 2⃣ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِين:َ آنان نسبت به مؤمنان متواضع اند. 3⃣ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ: آنان نسبت به کافران سرسخت و قدرتمندند. 4⃣ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ: و آنها همواره در راه خدا می کنند. 5⃣ آخرين امتيازى كه براى آنان ذكر مى‌كند اين است كه: در راه انجام فرمان خدا و دفاع از حق «از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی ترسند:لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ» 🌸 و در پايان آیه اشاره به این دارد که به دست آوردن اين امتيازات علاوه بر كوشش مرهون فضل الهى است «ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ: این فضل خداست که به هر که بخواهد می دهد و خداوند وسعت بخش و بسیار داناست. 🔹 پيام های آیه ۵۴ سوره مائده 🔹 ✅ باید به فكر عاقبت خود باشد، چه بسا مؤمنانى كه مرتدّ شوند. ✅ در راه و شكستن سنّت‏ ها و عادات جاهلى نباید از سرزنش ‏ها و تبلیغات سوء دشمن ترسى داشت و تسلیم محیط نباید شد. ✅ تنها مال و مقام نیست، محبّت خدا و جهاد در راه او و قاطعیّت در دین هم از مظاهر لطف و فضل الهى است. ✅ دوستى متقابل میان بنده و خدا، از كمالات است. ✅ كسى است كه هم عاشق و هم محبوب خدا باشد. ✅ كسى كه ایمان واقعى دارد، هرگز در برابر احساس حقارت نمى ‏كند. ✅ دلى كه از محبّت خالى شد بیمار و وابسته به كافران مى‏ شود، ولى دلى كه از مهر خدا پر است هرگز وابسته به کافران نمى‏ شود. ✅ پرچم را در آینده كسانى به دست خواهند گرفت كه عاشق خدا و مجاهد و با صلابت باشند. ✅ فضل ، محدود نیست و به هركسی به قدر لیاقتش عالمانه عطا مى ‏كند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂 به سختی ها هم نگاه مثبت داشته باشید. 🍂 🔸إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً (/۶) ⚡️ترجمه : قطعا همراه با هر دشوارى، آسانى است. 🔴 سنّت و برنامه الهى آن است كه در کنار هر سختى، آسانى است. 🍁 هر سختی و رنجی، حتما به همراه خود یک رشد و موفقیت برای انسان دارد. ⭐️چنین دیدگاهی باعث می شود که انسان در مشکلات نیز خود را نباخته و به یُسری که به او می رسد توجه کرده و حتی بخاطر آن سختی، خدا را شکر کند. 🍃زیرا: نابرده رنج گنج میسر نمی شود. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 انصار ⚠️ ( /6-7) 📖 🏵ابن عباس می گویند سعد بن عباده (بزرگ انصار) خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله در حضور جمعی از اصحاب چنین عرض کرد : 🍃 ای پیامبر خدا هر گاه شخصی انجام اعمال منافی عفت را به کسی نسبت دهد و نتواند آن را ثابت کند ، باید هشتاد تازیانه بخورد ؟ پس من چه کنم که وارد خانه خود شدم و با چشم خود دیدم مرد فاسقی با همسرم در حال عمل خلافی است که اگر بگذارم تا چهار نفر شاهد بیایند و ببینند و شهادت دهند ، او کار خود را کرده است و اگر بخواهم او را به قتل برسانم ، از من بدون شاهد نمی پذیرند و به عنوان شکایت بگویم ، باید هشتاد تازیانه بر پشت من قرار گیرد 🏵پیامبر صلی الله علیه و آله گویا از این سخن احساس یک نوع اعتراض به این حکم الهی کرد ، رو به سوی جمعیت انصار نمود و به زبانی گله آمیز فرمود : آیا آن چه را که بزرگ شما گفت ، چنین شنیدید ؟ 🍃آنها در مقام عذر خواهی بر آمدند و عرض کردند که ای رسول خدا او را سرزنش نفرما ، او مرد غیوری است و آن چه را که می گوید به خاطر شدت غیرت او است . 🏵سعد بن عباده به سخن درآمد و عرض کرد : ای رسول خدا 1 پدر و مادرم فدایت باد ، به خدا سوگند می دانم که این امر ، حکم الهی و حق است ، ولی با این حال از اصل این داستان در شگفتم (و نتوانستم در ذهنم این مشکل را حل کنم ) پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : 🍃 حکم خدا همین است . او نیز عرض کرد : صدق الله و رسوله . ادامه...👇👇 کانال 👇 @Targomeh
ادامه از قبل 🏵 چیزی نگذشت که پسر عمویش به نام هلال بن امیه از در وارد شد؛ رحالی که مرد فاسقی را شب هنگام با همسر خود دیده بود و برای طرح شکایت خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد . 🍃 او با صراحت گفت : من با چشم خودم این موضوع را دیدم و با گوش خورم صدای آنها را شنیدم 🏵پیامبر صلی الله علیه و آله به قدری ناراحت شد که آثار ناراحتی در چهره مبارکش نمایان گشت . هلال عرض کرد ، من آثار ناراحتی را در چهره شما می بینم ولی به خدا قسم ، من راست می گویم و دروغ در کارم نیست ، من امیدوارم که خدا خودش این مشکل را بگشاید . 🍃به هر حال پروردگار پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیم گرفت که حد قذف را درباره هلال اجرا کند؛ چرا که او شاهدی برای ادعای خود نداشت . 🏵در این هنگام ، انصار به یکدیگر می گفتند : دیدید همان داستان سعد بن عباده تحقق یافت ، آیا به راستی پیامبر صلی الله علیه و آله هلال را تازیانه خواهد زد و شهادت او را مردود می شمرد ؟ در این موقع ، وحی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و آثار آن در چهره او نمایان گشت ، همگی خاموش شدند تا ببینند چه پیام تازه ای از سوی خدا آمده است و راه حل دقیقی به مسلمانان ارائه داد . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅محبوب خدا شدن ✍انسانی که گناه نمی‌کند محبوب خداوند می‌شود و چه چیز بهتر از محبوب خداوند بودن. از امیرالمؤمنین امام على علیه السّلام نقل شده است: اگر از گناهان دورى کنید خدا شما را دوست خواهد داشت.(۱) « بَلَی مَن أَوفی بِعَدِهِ وَ اتَّقی فَإنَّ اللهَ یحِبُّ المُتِّقِینَ» (۲) آری هر که به پیمان خود وفا کند و پرهیزگاری نماید، بی‌تردید خداوند پرهیزگاران را دوست دارد. «... إِنَّ اللهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یحِبُّ المُتَطَّهِّرِینَ (۳)خداوند توبه کاران و پاکیزگان را دوست دارد. 📖 ۱- امام علی علیه السّلام،غررالحکم و دررالکلم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص ۲۷۹ ۲- ،۷۶ ۳- ،۲۲۲ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اتفاق عجیب دربرنامه قرآنی سیما! . اگر این، مصداق چشم برزخی نیست پس چیست ؟ انقد مانوس با قرآن شدن این مواهب داره اتفاق عجیب در برنامه محفل... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋ماجراى غدير خم و تعيين جانشين‏🦋 🌱پس از مراسم حج، مسلمانان آماده حركت به بلاد و شهرهاى خود شدند و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عازم مدينه گرديد. وقتى كه كارمان پيامبر به سرزمين غدير خُم (پنج كيلومترى جُحفه) رسيد، جبرئيل از طرف خدا فرود آمد و آيه 67 سوره مائده را بر پيامبر نازل كرد: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ؛ 🌱اى پيامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، به طور كامل به مردم برسان و اگر نكنى، رسالت او را انجام نداده‏اى، خداوند تو را از (خطرات احتمالى مردم) حفظ مى‏كند. بيابان غدير در حقيقت چهارراهى بود كه مردم حجاز را از هم جدا مى‏كرد، راهى به سوى مدينه و راهى به عراق و راهى به مصر و راهى به يمن. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم دستور توقف داد، اعلام كرد آن‏ها كه جلوتر رفته‏اند برگردند و آن‏ها كه نرسيده‏اند، برسند. جمعيتى بالغ بر 90 هزار و به قول بعضى 114 هزار و به قول بعضى ديگر 120 هزار يا 124 هزار نفر در آن بيابان سوزان، همه در انتظار بودند، تا ببينند پيامبر مى‏خواهد چه امر مهمى را ابلاغ كند. 🌱روز پنجشنبه 18 ذيحجه بود كه به دستور پيامبر منبرى از جهاز شتران ترتيب داده شد. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم بر فراز آن رفت و پس از حمد و ثنا و مطالب ديگر...، ناگهان خم شد دست على عليه‏السلام را گرفت و بلند و فرمود: فَمَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِىٌّ مَولاهُ؛ هر كس كه من مولا و رهبر او هستم على مولا و رهبر او است. 🌱اين جمله را سه بار و به گفته بعضى چهار بار تكرار كرد، آن گاه در حق دوستان على عليه‏السلام دعا و در حق دشمنانش نفرين نمود، سپس اعلام كرد كه اين موضوع را حاضران به غايبان برسانند. 🌱پس از آن، مسلمانان به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با شور و هيجان به حضرت على عليه‏السلام رسيده و مقام امامت و رهبرى آن حضرت را پس از پيامبر به او تبريك و تهنيت مى‏گفتند. 🌱به اين ترتيب، آيين اسلام، توسط پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم پس از تعيين جانشين، به طور كامل به پايان رسيد، و آن چه بر عهده پيامبر اسلام گذاشته شده بود، انجام پذيرفت. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در خطبه غدير به خصوص درباره دو چيز وصيت كرد، فرمود: 🌱من از ميان شما مى‏روم و دو چيز گرانقدر را در ميان شما مى‏گذارم اگر به آن دو عمل كنيد هرگز گمراه نخواهيد شد: اولى كتاب خدا، قرآن كه به ريسمان وحى متصل است و دومى عترت من( ائمه اطهار عليهم السلام). اين وصيت با عنوان حديث ثقلين معروف است كه شيعه و سنى آن را نقل كرده‏اند و از مسلمات تاريخ اسلام مى‏باشد. آن گاه آيه 3 سوره مائده نازل گرديد: 📖الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا؛ امروز، آيين شما را كامل و نعمت خود را بر شما تمام كردم و خشنود گشتم كه اسلام دين شما باشد. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم تكبير گفت:، در اين هنگام مردم با شور و هيجان نزد على عليه‏السلام آمده و او را به اين مقام (رهبرى پس از پيامبر) تبريك گفتند، از جمله افراد سرشناس يعنى ابوبكر و عمر به محضر على عليه‏السلام آمدند و هر كدام جداگانه گفتند: بخٍّ بخٍّ لَك يابنَ ابى‏طالِبٍ اَصبَحتَ وَ امسَيتَ مَولاى وَ مَولا كُلُّ مُؤمِنٍ وَ مؤمنةٍ؛ 👏آفرين بر تو باد، آفرين بر تو باد اى فرزند ابوطالب كه صبح و شام كردى در حالى كه رهبر من و تمام مردان و زنان مسلمان شدى. 🦋ادامه داستان در پیام بعدی……… کانال 👇 @Targomeh
ادامه داستان👇 عذاب فورى اعتراض‏كننده به رهبريت على عليه‏السلام‏ 📖قرآن در سوره معارج (هفتادمين سوره قرآن) در سه آيه آغاز آن، به ماجراى عذاب فورى اعتراض كننده به ماجراى غدير و رهبريت حضرت على عليه‏السلام اشاره كرده و مى‏فرمايد: سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ - لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ - مِّنَ اللَّهِ ذِى الْمَعَارِجِ؛ 🌱 تقاضاكننده‏اى تقاضاى عذابى (براى خود) كرد كه آن عذاب رخ داد، اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچ كس نمى‏تواند آن را دفع كند، از سوى خداوندى كه فرشتگانش به سوى آسمان صعود مى‏كنند. بسيارى از مفسران و محدثان در ذيل اين آيه چنين نقل كرده‏اند: 🥀پس از ماجراى غدير، و نصب رهبريت على عليه‏السلام از جانب پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم، مردم از اطراف و اكناف، از آن با خبر شدند، يكى از كينه‏توزان لجوج به نام نعمان بن حارث فهرى به حضور پيامبر آمد و گستاخانه چنين گفت: تو به ما دستور به گواهى به يكتايى خدا و رسالتت دادى. ما گواهى داديم، سپس دستور به نماز و روزه و حج و جهاد و زكات دادى، همه اين دستورها را پذيرفتيم، با اين همه، راضى نشدى تا اين جوان (اشاره به حضرت على عليه‏السلام) را جانشين خود و رهبر ما پس از خود نمودى، آيا اين دستور از ناحيه خودت است يا از ناحيه خدا؟ 🌱 پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: سوگند به خدايى كه معبودى جز او نيست، اين دستور از ناحيه خدا است. 🥀نعمان كه بسيار خشمگين بود، از پيامبر روى برگردانيد و گفت: اَلّلهُمَّ اءنْ كانَ هذَا هُوَ الحقّ مِن عندكَ فَامطِر عَلَينا حِجارةً مِنَ السماءِ؛؛ خدايا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو است، سنگى از آسمان بر ما بباران. 🌱بى‏درنگ سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و بر زمين در غلتيد و كشته شد. اين جا بود كه سه آيه بالا نازل شد. 🔚پايان داستان‏هاى زندگى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دو سوره از با کلمه ویل شروع می شود: ویل یکی از شدیدترین تهدیدهای خداوند است وای بر کم فروشان وای بر عیبجویان طعنه زننده اولی در مورد مال مردم💸 دومی در مورد آبروی مردم🤐 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎به نظرم یکی‌ از قشنگ‌ترین عبارت‌های قرآن جایی هست که خدا میگه: «وَاصْبرْ لِحُکْمِ رَبّکَ فَإِنَّکَ بأَعْیُنِنَا» و در برابر حکم پروردگارت شکیبایی کن که تو تحت نظر و مراقبت ما هستی. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘📘 🌺> 👈> 1. ابرا مهر ..... ادامه ⚖ابوحنیفه می گوید : مقصود ، و عفو او پرداخت تمام مهریه به زن است و اگر در ابتدای ، مهر او را پرداخته ، عفو به معنای باز پس نگرفتن مهر است . 🔸دلیل این این است که اولًا ظاهر * الّی بیده عقده النّکاح * کسی است‌که اختیار خود را دارد ، نه نکاح دیگران را ، و او کسی جز شوهر نیست ؛ ⚖ثانیا کسی جز ، حق بخشش مهرش را ندارد ؛ پس آیه را باید طوری معنا کنیم که با این حکم قطعی نباشد . 🔸امامیه و شافعیه گفته اند : مقصود از کسی که‌ زناشویی در دست او قرار دارد ، ولی زوجه است که در صورت وجود ، نصف مهر را ابراء می کند . ⚖دلیل آنان این است که اولا از در ابتدای آیه ( لا جناح علیکم ..... ) به صورت سخن به میان آمده و در این قسمت ، آیه به صورت فعل است و اگر مقصود ، شوهر بود ، آیه به صورت خطاب با او می گفت ؛ پس منظور ؛ ولیّ زوجه است ؛ 🔸ثانیا گره به دست شوهر نیست ؛ زیرا او پیش از ازدواج با زن ، بیگانه است و هیچ بر همسر آینده اش ندارد و پس از ازدواج هم‌نکاح حاصل شده و‌ حاصل ممتنع است؛ پس متظور از * الّذی بیده عقده النّکاح * ولیّ خواهد بود . ⚖در این که مصادیق کیانند ، برخی گفته اند : و جدّ پدری است . 🔸ابن ادریس می گوید : بر ابراء مهر برای در صورت مرگ.پدر است . برخی را نیز افزوده اند . ⚖بر پایه روایاتی در تفسیر خداوند ( او یعفوا الّذی بیده عقده النّکاح ..... ) چنین آمده است: ولیّ عبارت از ، برادر ، موصی الیه و کسی است که در زن نفوذ دارد . 👈 زن براى داشتن حقّ ابراء؛ عقل، بلوغ، حریّت و بودن است ؛ چه ولىّ او راضى به ابراء باشد یا نباشد؛ امّا در این‌که حق در ابراء با نبود شرایط پیش گفته در زن است یا این حق براى ولىّ است ، چه زن شرایط را داشته باشد یا نداشته باشد و چه راضی به باشد یا نه ، اختلاف است . ادامه دارد..... کانال 👇 @Targomeh