❤️ #یک_آیه_قرآن
۷۵نحل
ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً عَبْدًا مَّمْلُوكًا لاَّ يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَمَن رَّزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ🌻
درآیه بالا خدای متعال1 برده که مالک دارد را مثال زد که از خود اختیار ندارد و1 مرد آزاد را مثال زد که آن چنان از خود اختیار دارد که مال خودرا پنهان و آشکار انفاق میکند فرمود آیا این دو باهم مساوی اند خیر❌
فردی از حافظ قرآن که درحال خواندن دعای ۱صفحه ای حجاب امام مهدی بود (و آن دعا انسان رادر یک سپر بسیار قوی از حوادث وارد می کند) پرسید👈
چرا خدای متعال در آیه بالا چنین مثلی زده است من هر چه فکر کردم علت این مثال الهی را نفهمیدم🤕
حافظ قرآن جواب داد خدای حکیم دراین آیه خواسته علیه بت پرست های مکه استدلال کند که👈
وقتی شما دربین ۲فرد که یکی برده است و یکی آزاد است تا این حد فرق می گذارید چرا بین خالق ومخلوق فرق نمی گذارید
چرا بتهای سنگی راکه خالق آنها خودتان هستید را معبود خود می پندارید🔥
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️دوستانه دور هم نشستهاید. یکی لقمهمیگیرد و به بغل دستی میدهد و اشاره میکند که او هم به بغل دست خود بدهد. لقمه میچرخد تا به شما که آخر نشستهاید میرسد. نفر اول با لبخند اشاره میکند مال شماست نوش جان کنید و شما نه از بغل دستی که از او تشکر میکنید. درستش هم همین است. این، داستان ما و نعمتهای خداست. یادمان باشد روزیخور سفرۀ خدائیم.
📚ذاریات آیه ۵۸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
💜 فضایل ابراهیم علیه_السلام>
◀️ 32. #بندگى_خالص_براى_خداوند
🌺 «... و کَانوا لَنا عـبِدین .» ( انبیاء /۷۳ )
🌸 مقدّم داشتن کلمه « #لنا » بر « #عـبدین » که مفید حصر است، به مقام توحید خالص آنان اشاره داشته میرساند که آنان فقط #خدا را عبادت میکردهاند .
🌺 از تعبیر * #کانوا * که مفید استمرار در گذشته است ، شاید بتوان استفاده کرد که این ویژگی ، حتی پیش از رسیدن به #مقام نبوت و امامت در آنها موجود بوده است .
◀️33. #پدر_مسلمانان_بودن
🌸 «... مِلَّةَ أَبیکُم إِبرهیمَ هُوَ سَمّـکُمُ المُسلِمینَ مِن قَبل .» ( حج / ۷۸ )
🌺ابراهیم از آن رو #پدر مسلمانان نامیده شده که حرمت او بر آنان، مانند #حرمت پدر بر فرزندان است
یا از آن جهت که #نخستین اسلام آورنده است :
* اذ قال له ربّه اسلم قال اسلمت لربّ العالمین * ( بقره ۱۳۱ )
🌸 و با تعبیر * فمن تبعنی فانّه منّی * ( ابراهیم ۳۶ ) #پیروان خود را به خود منتسب دانسته است .
🌺 ضمیر * هو * در جمله * هو سقکم المسلمین * #خداوند است ؛ هرچند بعضی احتمال دادهاند که منظور #ابراهیم علیه السلام باشد .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
33.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۴۱
وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «انفال آیه41»
بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا خمس (يك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خويشاوندان (او، اهلبيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان (از سادات) است، اگر به خداوند وآنچه بر بندهى خود، روز جدايى (حقّ از باطل،) روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بىايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد و خداوند بر هر چيزى تواناست.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ «انفال آیه41»
بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا خمس (يك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خويشاوندان (او، اهلبيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان (از سادات) است، اگر به خداوند وآنچه بر بندهى خود، روز جدايى (حقّ از باطل،) روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بىايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد و خداوند بر هر چيزى تواناست.
نکته ها
مخاطب اين آيه در هنگام نزول، كسانى هستند كه همراه پيامبر در جنگ بدر شركت كرده و با جانفشانى و از جان گذشتگى، پيروزى را بدست آوردهاند. كسانى كه اهل نماز، روزه، هجرت، جهاد و شهادت بودند و چشم اميد پيامبر به آنان بود، امّا با اين حال خداوند در اين آيه مىفرمايد: اى مجاهدان جبههى بدر، اگر به خدا و پيامبر و قرآن ايمان داريد، خمسَ غنائم را بدهيد. يعنى شرط ايمان به خدا، علاوه بر نماز و روزه و جهاد، اداى واجب يعنى خمس است.
واژهى «غنيمت» و «غرامت»، هر يك شش بار در قرآن آمده است. همان گونه كه غرامت شامل هرگونه ضرر مالى مىشود، نه فقط ضرر جنگى، غنيمت هم نه تنها درآمد جنگى، بلكه هرگونه منفعتى را در بر مىگيرد. كتب لغت مانند لسانالعرب، تاجالعروس و قاموس و مفسّران اهلسنّت از قبيل قرطبى، فخررازى و آلوسى نيز در عموميّت لغت، شك ندارند.
همچنين در مفردات راغب آمده است: به هر چيزى كه انسان بدست مىآورد، غنيمت گفته
جلد 3 - صفحه 321
شده است. در قرآن نيز لفظ غنيمت، براى غنائم غير جنگى بكار رفته است: «فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ» «1» حضرت على عليه السلام نيز مىفرمايد: «مَن اخذبها لَحق و غَنم» «2»، كسى كه به آيين خداوند عمل كند، به مقصود رسيده و بهره مىبرد.
طبق روايات و به عقيدهى شيعه، غنيمت در اين آيه شامل هرگونه در آمدى اعمّ از كسب و كار و تجارت مىشود. و نزول آيه در جنگ بدر، دليل اين نيست كه خمس تنها در غنائم جنگى باشد و اگر هم مراد از غنيمت در آيه تنها غنائم جنگى باشد، بايد گفت: يك مورد از خمس در اين آيه آمده و موارد ديگر در روايات مطرح شده است.
خمس، در روايات نيز از اهميّت ويژهاى برخودار است، از جمله اينكه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمىشود و نمىتواند در آن تصرّف كند.
فقها، خمس را در هفت چيز واجب مىدانند: 1. سود و منفعت كسب و درآمد ساليانه، 2. گنج، 3. معادن، 4. گوهرهايى كه از غوّاصى به دست مىآيد، 5. مال حلال مخلوط به حرام، 6. زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، 7. غنيمت جنگى. «3»
بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد، بنابراين سهم خدا، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است.
برپايهى روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول پس از او، در اختيار امام است. «4»
و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنى مجتهد جامع الشرايط و مرجع تقليد قرار داده مىشود. «5»
«ذى القربى»، به دليل روايات بسيار از شيعه «6» و نيز برخى روايات اهلسنّت، همهى بستگان پيامبر صلى الله عليه و آله نيستند، بلكه مراد، امامان اهلبيت عليهم السلام مىباشند كه مقام امامت ورهبرى دارند و خمس، متعلّق به رهبر و حكومت اسلامى است، نه فاميل پيامبر.
«1». نساء، 94.
«2». نهجالبلاغه، خطبه 120.
«3». براى توضيح بيشتر به توضيح المسائل مراجعه كنيد.
«4». تفسير صافى.
«5». تفسير نمونه.
«6». تفسير نورالثقلين و كافى، ج 1، ص 544.
جلد 3 - صفحه 322
علاوه بر روايات، قرار گرفتن ذىالقربى، در رديف «للّه و للرسول» به خصوص با حرف «لام»، نشانهى آن است كه ذىالقربى افراد خاصّى هستند كه در خط خدا و رسولند.
از مصارف ديگر خمس در روايات، مساكين و در راه ماندگان از سادات بنىهاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس بايد از طريق خمس، نيازهاى آنان تأمين شود. «1» در واقع اسلام براى برطرف كردن محروميّتهاى جامعه، دو چيز را واجب كرده است: يكى زكات كه مربوط به همهى فقراى جامعه مىباشد و ديگرى خمس كه بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زكات به اندازهى نياز سال فقرا به آنان پرداخت مىشود، نه بيشتر.
امام رضا عليه السلام فرمودند: «تصميمگيرى در مقدار سهم براى هر يك از موارد ششگانهى ذكر شده در آيه، با امام است». «2»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
(ادامه تفسیر سوره مبارکه انفال آیه ۴۱ )
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
پیام ها
1- پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ»
2- حال كه با نصرت الهى در «بدر» پيروز شديد، حقّ خدا و رسول و اهلبيت عليهم السلام و خمس غنائم را بپردازيد. غَنِمْتُمْ ... فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ
3- اسلام، مالكيّت اشخاص حقوقى را پذيرفته است. «لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى»
4- محروميّت زدايى، از برنامههاى اسلام است و بايد از ثمرهى جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت. «وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ»
5- ايمان، عامل عمل به وظيفه و ايثار است. لِلَّهِ خُمُسَهُ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ
6- دل كندن از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى رزمندگان هم در آن مىمانند. غَنِمْتُمْ ... إِنْ كُنْتُمْ ...
7- نشانهى ايمان كامل، خمس دادن است. بعد از بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد مىفرمايد: لِلَّهِ خُمُسَهُ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ ... بنابراين خمس، واجب دائمى و
«1». تفسير مجمعالبيان، وسائل، ج 6، كتاب الخمس.
«2». تفسير صافى.
جلد 3 - صفحه 323
مستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ايمان است.
8- عبوديّت، رمز دريافت معارف الهى است وپيامبراكرم صلى الله عليه و آله، بندهى خالص خدا بود. «وَ ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا»
9- وجود پيامبر ميان مسلمانان، عامل يارى خداوند و پيروزى آنان است. «ما أَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ»
10- امداد الهى در جنگ بدر، حقّانيّت اسلام را روشن كرد، «يَوْمَ الْفُرْقانِ» و نمودى از قدرت خداوند بود. «وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#نکات_قرآنی
#موفقیت
👌 قرآن ميگويد: اگر کاري را خواستيد انجام بدهيد، حق آن را انجام بدهيد.
«اتَّقُوا اللَّهَ حَقَ تُقاتِه»
«يَتْلُونَهُ حَقَ تِلاوَتِه»
«وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَ جِهادِه»
يعني براي نمره 19/5 کار نکنيد.
آيات زيادي داريم ميگويد: نمره من بيست است. نمره تو هم #بيست باشد.
«أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»
«أَحْسَنُ الْخالِقِينَ»
«أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
«أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ»
✍ استاد قرائتی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
هرگاهاینآیهرامیخوانی:
اليساللّهبِکافٍعبده🌱
آیاخدابرایبندهاشکافینیست!!
-همهٔترسودلهرههاازبینمیروند...
وهنگامخواندناینآیه:
اُدعُونیإستَجِبلَكُـم🌱
ازمـنبخواهیدتااجابتکنـم
-همهٔامیـدهادرقلبتمیدرخشند...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
اِنَّ الَّذینَ یحِبُّونَ اَنْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ اَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَ اَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛🤲
[۶] کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردمِ با ایمان شیوع یابد، در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهند داشت، و خداوند میداند و شما نمیدانید!»🧚♀
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #عجایب
۱=۳۸انعام
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ🌻
۲=۲۴فاطر وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِيهَا نَذِيرٌ🌻
دقت کنید درآیه اول فرمود هیچ جنبنده ای نیست مگر آنکه آنها ۱=مثل شما آدمها امت اند ۲=به سوی خدای متعال محشور شده وبرای خود قیامت دارند😳
۳=درآیه بعد فرمود همان انواع جنبنده های زمین که همه شان امت اند همه وهمه شان👈 پیامبر نیز دارند!!
این یعنی پشه ها پروانه ها مرغها پرنده ها وهر نوع جنبنده که در روی زمین است پیامبر دارند امت اند معاد دارند مثل ما هستند ومثل ما به سوی خدا محشور خواهند شد🤯
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌فرازي زيباواثرگذارازتلاوت سوره قمرباصداي مرحوم استادشيخ عبدالمنعم طوخي
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️هر کدام از ما در ساحتی هشیار از وجودمان یک نیروی توجیهگر درونی داریم که دستگاه شناخت ما را دستکاری میکند و حس دروغین تولید میکند. در نتیجه، زشتها را زیبا تصور میکنیم. نامش «نفس مُسَوَّله» و کارش توجیه و سرپوش گذاشتن روی اشتباهات است. جدی بگیریمش!
📖طه آیه ۹۶
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #شیطان_پرست
آیه۲۶۸
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ🌻 شیطان وعده فقر میدهد وبه زشتیها امر میکند اما خدا وعده آمرزش وبهشت میدهد🌻
شیطان پرست گوید شیطان آدم را گول زد از کجا معلوم انبیا را گول نزده باشد وبه آنها خودرا خدا معرفی نکرده باشد واین تعلیمات شما تعلیمات شیطان نباشد؟🍒
استاد گفت ازآنجا که اعمال ودستور های انبیا طبق آیه بالا برضد کارهای شیطان است از آنجا که اگر دستورات انبیا دستور شیطان بود او میگفت👈
قتل کنید کافر شوید دزدی کنید زنا کنید ظلم کنید غیبت کنید مکر کنید کارهای زشت بکنید بخل بورزید انفاق نکنید فقیر می شوید ربا بخورید🔥
اما میبینیم دستورات خدای متعال کاملا ضد این کارهای بد است❌
خدای متعال به خوبی محبت تقوا انفاق پاک بودن وبه همه کارهای نیک امر میکند✅
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
به فڪر خودت باش!
وقتے با خدا باشے، با خودت هم خواهے بود. وقتے
خدا را فراموش ڪنے، خودت را هم فراموش خواهے
ڪرد. وقتے خودت را فراموش ڪنے دیگر در اندیشهء
منافع خودت هم نخواهے بود و مدام علیه خودت اقدام خواهے ڪرد.
خداوند متعال در آیه۱۹ سوره حشر مےفرماید:
"وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ"
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًاحَتَّىٰ
يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ🌱
کسانیکهشرایطازدواجندارند
بایدعفـتخـودراپاکنگـاهدارند
تاخداوند،ازفضلخودآنانرابینیازکند
سورهنـور/۳۳
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
«فَاستَبِقُواالخَیراتِ🌱.»
پسدرکارهاینیك[گفتاروکردارخوب] ازهمپیشیبگیرید... بقـره/۱۴۸
بعدازمرگمتوجهخواهیدشـد
همهٔچیزهاییکهنگرانشبودی
چقدربیارزشوگذرابودند...
وتنهاغمیکهجایشراگرفتهاست
کوتاهیکردندرعبادات
ونگرانیِروزقیامتاست🩶!!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#تلنگر_قرآنی
در قيامت، انسان با گزارش عملكردِ خود روبروست.
«فَنُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا»
توجّه به رسوايى روز قيامت، مىتواند مانع لجاجت و پافشارى بر كفر باشد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh