◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈ماهیت ابلیس>
......ادامه
👺 بر اساس این دیدگاه ، #شمول فرمان سجده یا استثنای ابلیس از ملائک نشان دهنده آن نیست که وی جزو #فرشتگان بوده است ، زیرا این استثنا ، یا استثنای منقطع است ؛ یعنی یا استثنایی است که مستثنا ( #ابلیس ) از جنس مستثنا منه ( ملائک ) نیست که این نوع استثنا در کلمه کلام عرب متداول بوده و کاربرد #فراوانی دارد یا استثنایی متصل است ؛ ما به ادلّه ذیل در ردیف فرشتگان شمرده میشده است .
◀️ یک . به علت #فزونی تعداد ملائک ، لفظ ملائک از باب تغلیب بر #ابلیس نیز اطلاق شده است .
◀️ دو . از آنجا که ابلیس در معیّت #ملائک به عبادت اشتغال داشت ، وقتی ملائک که مقامشان از وی #برتر بود ، به سجده مامور شدند ، ابلیس که از جنس جن و همراه ایشان بود ، به طریق اولی به سجده کردن #سزاوارتر است .
◀️ سه . به دلیل آنچه #ابلیس از نظر فعل ، فرشته و از جهت نوع ، از جن بوده ، امر به #فرشتگان ، او را نیز در بر میگرفته است .
◀️چهار . ضمیر جمع در * #فسجدوا * به همه ماموران به سجده باز میگردد که اعم از #فرشتگان و جنیان است ؛ ولی خداوند به ذکر ملائک که با همه علو شأن مامور به #تذلل و خضوع در برابر آدم بودهاند ، بسنده کرده است .
ادامه دارد .......
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۶۸و۶۹
لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ «انفال آیه68»
اگر حكم ازلى خداوند نبود (كه بدون ابلاغ، هيچ امّتى را كيفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسيران كه نابجا) گرفتيد، عذابى بزرگ به شما مىرسيد.
فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه69»
پس، از آنچه غنيمت گرفتيد، كه حلال و پاكيزه است، مصرف كنيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
لَوْ لا كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ «انفال آیه68»
اگر حكم ازلى خداوند نبود (كه بدون ابلاغ، هيچ امّتى را كيفر ندهد)، به خاطر آنچه (از اسيران كه نابجا) گرفتيد، عذابى بزرگ به شما مىرسيد.
فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالًا طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «انفال آیه69»
پس، از آنچه غنيمت گرفتيد، كه حلال و پاكيزه است، مصرف كنيد و از خداوند پروا كنيد، همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
جلد 3 - صفحه 357
نکته ها
در معناى جملهى «كِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ» اقوالى بيان شده است:
الف: اشاره به سنّت الهى است كه او پيش از بيان حكم، كسى را كيفر نمىدهد. چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا» «1»
ب: اشاره به ارادهى الهى به پيروزى مسلمانان در جنگ بدر است كه اگر تقدير خداوند به پيروزى شما نبود، اسير گرفتن پيش از تثبيت مواضع، ضربهى سنگينى به شما مىزد. «2»
ج: شايد مراد نكتهاى باشد كه در آيه 33 همين سوره خوانديم كه تا پيامبر صلى الله عليه و آله در بين شماست، خداوند عذابتان نمىكند. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ»
بنابراين آيه را چنين معنا مىكنيم: اگر به خاطر حضور مبارك تو كه سابقاً در كتاب آسمانى گذشت نبود، مسلمانان در جنگ بدر به خاطر اسير گرفتن بىموقع مرتكب گناه كبيره و عذاب بزرگى مىشدند.
طبق روايات، غنائم در اين آيه، همان مبلغى است كه به عنوان فديه، در برابر آزادى هر اسير دريافت مىكردند كه بين هزار تا چهار هزار درهم بوده است.
پیام ها
1- اسير گرفتن در بحبوحهى جنگ، شكست و عذاب سختى را بدنبال دارد. «لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ»
2- پرداختن به غنائم پيش از سركوبى كامل دشمن، ممنوع است. «لَمَسَّكُمْ فِيما أَخَذْتُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ»
3- شرط مصرف، حلال و پاك و دلپسند بودن است. «حَلالًا طَيِّباً»
4- همهى غنائم از شما نيست، بلكه بايد خمس آن رابپردازيد. «فَكُلُوا مِمَّا ...» چنانكه در آيه 41 خوانديم: وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ ...
5- هشيار باشيد تا غنائم جنگى و فديه گرفتنها، انگيزهى والاى شمارا در جهاد
«1». اسراء، 15.
«2». تفسير اطيبالبيان.
جلد 3 - صفحه 358
تغيير ندهد و همواره خدا را در نظر داشته باشيد. «اتَّقُوا اللَّهَ» (آرى، بهرهبردارى از غنائم، لغزشگاه است.)
6- عفو كيفر اسير گرفتن بىموقع در جنگ بدر و حلال كردن درآمد حاصل از آزادى اسرا، (با اينكه نبايد اسير مىگرفتند)، جلوهاى از رحمت و مغفرت الهى است. فَكُلُوا ... غَفُورٌ رَحِيمٌ
7- مغفرت الهى، پرتوى از رحمت اوست. «غَفُورٌ رَحِيمٌ»
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
#پیـامهایـی_از_قـران
🌷 #چـگـونه_بایـکدیـگر_رفتار_کـنیم؟
#رفتار_قـرآنی:
🌷1/.احسن..۳۴فصلت،۹۶مومنون
#جواب بدی راباخوبی بدهیدتادشمنتان دوستتان شود:
ادفع بالتی هی
🌷2/ ویدرئون بالحسنة السیئة...۲۲رعد
#عاقلان، بدی راباخوبی جواب میدهند
🌷3/.واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما...۶۳فرقان
#بندگان خوب خدا،درجواب رفتارِبد،میگویند سلام
🌷4/.لئن بسطت یدک لتقتلنی، ما انا بباسط یدی الیک لاقتلک...۲۸ مائده
#هابیل به قابیل گفت اگر تو برای کشتن من اقدام کنی،من برای کشتن تواقدام نمیکنـم
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀🌾🌿🌴🕊🥀
📹 #فیلم | تلاوت قرآن آقای حمیدرضا احمدی وفا در مراسم بزرگداشت رئیسجمهور شهید و همراهان گرامی ایشان با حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره)
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿۴۰﴾
🔸 خداوند به مقدار ذرّهای به کسی ستم نکند، و اگر عمل نیکی باشد زیاد گرداند و (به نیکان) جانب خود مزدی بزرگ عطا کند.
💭 سوره: نساء
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ لِّلَّذِينَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَ زِيَادَةٌ وَ لَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لَا ذِلَّةٌ أُوْلَئِكَ أَصحَْٰبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (یونس/۲۶)
🔹براى آنان كه نیكى كنند، پاداشى نیكوتر (از نظر كیفى) و افزونتر (از نظر كمّى) خواهد بود و بر چهرهى آنان غبار ذلّت و خوارى ننشیند، آنان اهل بهشتند و همیشه در آنجایند.
🔹ترجمه دیگر: کسانی که خوبی کنند، پاداشی میگیرند که بهترین است و تازه بیشتر از حدّ تصورشان هم میگیرند. در قیامت، اثری از خجلت و خواری در چهرههایشان پیدا نیست. آنها بهشتیاند و آنجا ماندنی.
🔸«رَهَق» به معناى پوشاندن اجبارى است و «قَتر» به معناى غبار، دود و خاكستر. اعطاى پاداش زیادتر و مضاعف، با تعبیر «زیادة»، «ضِعف» و «اضعاف» مكرّر در قرآن آمده است. از جمله: هر كه نیكى كند پاداش ده برابر دارد(انعام/۱۶۰). خداوند علاوه بر پاداش كامل از فضل خود به آنان عطا مىكند(نساء/۱۷۳). پاداش هفتصد برابر براى انفاق در راه خدا(بقره/۲۶۱).
🔸امام صادق علیه السلام مىفرماید: هر چیز اندازهاى دارد، جز اشک كه قطرهاى از آن آتشها را خاموش كند. سپس فرمود: كسى كه اشكى براى خدا بریزد، چهرهاش تیرگى و خوارى نخواهد دید. «لا یرهق وجوههم قترٌ ولاذلّة» در بعضى روایات مراد از «زیادة» را دنیا گرفتهاند و روایات بسیارى از اهل سنّت، «زیادة» را ملاقات با خدا (و الطاف او) دانسته است. «احسنوا»، دامنهى نیكى؛ عقیده، اخلاق، قول، فعل و ... را شامل مىشود.
❇️ از پيامهای آیه
▫️دریافت الطاف الهى، مخصوص نیكوكاران است. «للذین احسنوا الحسنى»
▫️خداوند، هم پاداش عمل را مىدهد و هم تشویق مىكند. «الحسنى و زیادة»
▫️پاداش نیكوكاران در قیامت، بهترین پاداشهاست. «للذین احسنوا الحسنى»
▫️آنان كه به غیرخدا رو كنند عذرى ندارند، چون خداوند هم دعوت مىكند، «یدعوا الى دارالسلام» هم راهنمایى مىكند، «یهدى من یشاء» هم مزد مىدهد، «الحسنى» و هم اضافه مىدهد. «زیادة» و هم اضافهاش بسیار مهم است.(کلمهی «زیادة» نکره آمده که نشانهی عظمت است)
▫️احسان و نیكى در دنیاى زودگذر و فانى، زندگى در بهشت جاودان را بدنبال دارد. «احسنوا... هم فیها خالدون»
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
🔴 سنّتهای الهی در قرآن
✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانونمندی است، این قوانین هم پدیدههای طبیعی را شامل میشود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسانها را در بر میگیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّتهای الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آنها دعوت میکند.
🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث میشود که انسان:
➖با نشانههای خدا آشنا شود،
➖عظمت خالق را درک کند و
➖از طبیعت بهتر بهرهمند گردد.
🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسانها؛
➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال،
➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد.
🔸برخی سنّتها «عام» هست، بهطور مثال؛
▫️خدا «همه» را امتحان میکند (عنکبوت/۲)
▫️خدا به «همه» مدد میرساند (اسرا/۲۰) و ...
🔸برخی سنّتها «خاص»اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری میشود که مجاهدت در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناهکاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ...
🔸نمونههای دیگر از سنتهای الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است:
➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲)
➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷)
➖بركت و رشد را در گرو سپاسگزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷)
➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰)
⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّتهای الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، میتواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. انشاءالله
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
🔴 ویژگیهای مبلّغ دین
✅ «وظایف» یک رهبر دینی و یک مبلّغ دین عبارتند از: تزکیه و تعلیم (جمعه/۲)، واداشتن مردم به تفکر (نحل/۴۴)، دعوت به توحید (فصلت/۳۳)، ایجاد عدالت اجتماعی (حدید/۲۵)، انذار مردم (توبه/۱۲۲) و ... در آیه ۱۲۵ سوره نحل به سه «راه و روش تبلیغ» اشاره شدهاست؛ حکمت، موعظه و جدال احسن. در ادامه، بعضی از ویژگیها و «صفات مبلّغ» را ملاحظه نمایید:
🔹آگاهی و بصیرت؛ قل هذه سبیلی ادعوا الی الله علی بصیرة انا و من اتّبعنی (یوسف/۱۰۸)
🔸ایمان قلبی؛ کنتم خیر امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون بالله (آلعمران/۱۱۰)
🔹عمل به علم و گفتار خود؛ اتأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب افلا تعقلون (بقره/۴۴)
🔸خشیت از خداوند؛ الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لایخشون احدا الا الله (احزاب/۳۹)
🔹صبر و یقین؛ و جعلنا منهم ائمة یهدون بامرنا لمّا صبروا و کانوا بایاتنا یوقنون (سجده/۲۴)
🔸محبت و رحمت؛ لقد جاءکم رسول من انفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رءوف رحیم (توبه/۱۲۸)
🔹متانت و نرمی؛ فبما رحمة من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لا نفضوا من حولک (آلعمران/۱۵۹)
🔸سعه صدر؛ قال ربّ اشرح لی صدری و یسّرلی امری (طه/۲۵،۲۶)
🔹تواضع و فروتنی؛ و اخفض جناحک لمن اتّبعک من المؤمنین (شعراء/۲۱۵)
🔸عفو، دعوت به نیکی، اعراض از جاهلین؛ خذ العفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین (اعراف/۱۹۹)
🔹عدم توقع مادی از مردم؛ فان تولیتم فما سألتکم من اجر ان اجری الا علی الله (یونس/۷۲)
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیها»؛
هود (11)، آیه 61.؛
«خداوند شما را در زمین ایجاب كرد و وظیفه شكوفایی و آبادانی و استخراج ظرفیت های زمین را به شما واگذار كرد».🧚♀
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
و خدا چقدر قشنگ میگه:
وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۚ
حواسم هست تو دلت چی میگذره ...
سوره احزاب، آیه ۵۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ
دَعْوَةَ اَلدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا
من نزدیکم...
و دعاى دعاکننده را به هنگامى
که مرا بخواند اجابت مىکنم...
بقرە/۱۸٦
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍀* #اعتدال_در_قرآن *🍀
⏪ ۱. اعتدال در تشریع
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ
الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجًا قِیَّمَا
ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﮔﻮنه ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﻛﮋی ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ و کتابی است
استوار و معتدل.
(کهف/١و۲)
⏪۲. اعتدال در خلقت
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ
ﻫﻤﺎﻥ کسی ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ.
(انفطار/٧)
⏪۳. اعتدال در رفتار
وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِك
ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺵ ، ﻭ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺑﻜﺎﻩ.
(لقمان/١٩)
(اعتدال در راه رفتن، سخن گفتن و...)
⏪۴. اعتدال در تشریع
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ
الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجًا قِیَّمَا
ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻧﺤﺮﺍﻑ ﻭ ﻛﮋی ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩ و کتابی است استوار و معتدل.
(کهف/١و۲)
⏪۵. اعتدال در خلقت
الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ
ﻫﻤﺎﻥ کسی ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﻜﻮ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﺘﻌﺎﺩﻝ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ .
(انفطار/ ٧)
⏪ ۶. اعتدال در رفتار
وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ
وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ
ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺭﻭ ﺑﺎﺵ ،
ﻭ ﺍﺯ ﺻﺪﺍﻳﺖ ﺑﻜﺎﻩ.
(لقمان/ ١٩)
(اعتدال در راه رفتن ، سخن گفتن و...)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌻امید یعنی بدونی
تا هستی میتونی تغییر کنی
و دنیا رو تغییر بدی.
💌امید یعنی بدونی
خداوند دوستت داره و
اگه به تو زمان داده
معنیش اینه که
توی این فرصت میشه یه کارایی کرد.
🌻امید یعنی این که
همیشه بخشش خداوند را
از اشتباه خود بزرگتر بدانیم.
💌امید یعنی این که
اگر دانه ی زندگی صد بار
از دستمان رها شد
باز هم برای برداشتن و
به مقصد رساندن آن
به ابتدا برگردیم این بار
محکم تر گام برداریم..
💌امید یعنی پشتت به کسی
گرم باشه که نه میمیره نه فراموشت میکنه نه هیچ لحظه ای تنهات میزاره
💫یا منتهی الرجایا
ای انتهای امیدواری❣
🌺🌿وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ
💌 ﻭ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺟﺰ ﻣﺮﺩم ﻛﺎﻓﺮ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(٨٧)
سوره یوسف🌿
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh