#آیه_گرافی
-هرگز به نیکی نمیرسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید؛
و آنچه از هر چیزی انفاق میکنید، یقینا خدا به آن داناست.
📚سوره #آل_عمران - 92
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
🔸 به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو بندند
📗سوره نور، آیه 30
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 پند طلایی
«و آن کس که به پدر و مادر خود، آنگاه که او را به پذیرش رستاخیز فراخواندند، گفت اُف بر شما... اینان کسانیاند که آن سخن (وعده عذاب) درباره آنان به حقیقت پیوست. در حالی که در میان امتهایی از جنیان و آدمیان هستند که پیش از آنان در گذشتند. قطعا اینان زیانکارند»
این آیه تنها درباره فرزندان کفرپیشه نیست، بلکه محور آن، نکوهش اهانت و تحقیر والدین است، چنانچه که خدا در آیهای دیگر، این کار را نکوهیده و فرموده است: «... فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا ...» (آیه 23 سوره «اسراء») «و ... به آنان کلمهای ناخوشایند مگوی و با آنان پرخاشگری مکن»
رسول خدا(ص) نیز فرمود:
"از ستم بر والدین بپرهیزید، زیرا بوی بهشت از راهی هزار ساله به مشام میرسد؛ ولی عاق والدین... آن را نمییابد."
امام صادق(ع) فرمود:
"پایینترین مرتبه عاق والدین شدن، افّ گفتن به آنها است. اگر خدا چیزی کمتر از اُف گفتن نشان میداشت، از آن نهی میکرد."
همچنین فرمود:
"هرکس به والدین خود در حالی که به او ستم کردهاند خشمگینانه بنگرد خدا نمازش را نمیپذیرد"
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴کسیکه زیاد بهیاد خدا باشد، مورد محبّت او قرار میگیرد
قالَ رَسُولُ اللَّه(ص) «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ أَحَبَّهُ اللَّه»؛ ریشۀ کار یاد خداست. کسی که زیاد به یاد خدا باشد و متذکّر او شود، مورد محبّت او قرار میگیرد. ریشۀ بدبختیها غفلت از خداست؛ و ریشۀ خوشبختیها ،به تعبیری ریشۀ شقاوتها غفلت از خداست. و ریشۀ سعادتها ذکرالله است. مورد محبّت که قرار گرفتی، عطایایش میرسد. به هر مقدار به تعبیر، مجبورم این حرف را بزنم، چون دارم جنبۀ کمّی میدهم. متذکّر خدا بیشتر باشی، حبّش بیشتر است. چارهای هم جز این نداری. آن وقت این تذکّر و ذکرالله از نظر اثر، ضریبش نسبت به ایّام مختلف میشود. حالا عرض میکنم.
در ایّامی مترتّب بر او که حبالله است میفهمی ضریبش مختلف میشود. یکی از آنها فرض کنید از نظر هفته و ایّام میگویم. شبهای جمعه است. در باب ماهها، ماه مبارک رمضان؛ و در بین باز ایّامی که سفارش شده است و اثر آن و ضریب آن را بالا میبرد، ده روز اوّل ماه ذیالحجةالحرام است. «وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ»
، میگویند ایّام معلومات این دهۀ اوّل ذیحجه است و ضریب را بالا میبرد. از روز اوّل تا روز دهم. به یاد خدا بودن. در روایات ما داریم، حتّی نسبت به آثار اعمال صالحه هم، زیاد میکند.
📚وسائل الشیعه، ج7، ص154
📚سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️در خانوادۀ تراز اسلامی، زن، آرامشگر است و مرد نوازشگر. زن و مرد اگر از این نقش خود فاصله بگیرند زندگی مشترک تبدیل به همزیستی مسالمتآمیز میشود که مشخصۀ بارز طلاق عاطفی است.
📖روم آیه ۲۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لَا عِوَجَ لَهُ ۖ وَخَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَٰنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا ﴿۱۰۸﴾
🔸 در آن روز خلایق همه از پی کسی که آنها را به راه مستقیم به عرصه قیامت دعوت کند (یعنی اسرافیل) ناچار خواهند رفت، و صداها پیش خدای رحمان خاشع و خاموش گردد که جز زیر لب و آهسته صدایی نخواهی شنید.
🔅 يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا ﴿۱۰۹﴾
🔸 در آن روز، شفاعت هیچکس سود نبخشد جز آنکس که خدای رحمان به او رخصت شفاعت داده و سخنش را پسندیده باشد.
🔅 يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا ﴿۱۱۰﴾
🔸 و خدا (به علم ازلی) بر همه آینده و گذشته خلایق آگاه است و خلق را ابدا به او احاطه و آگاهی نیست.
🔅 وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ۖ وَقَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْمًا ﴿۱۱۱﴾
🔸 و بزرگان عالم همه در پیشگاه عزت آن خدای حی توانا ذلیل و خاضعند و (در آن روز) هر که بار ظلم و ستم به دوش دارد سخت زبون و زیانکار است.
💭 سوره: طه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️سجده تنها سرفرودآوردنی است که باعث رفعت شأن آدم میشود.
📚اعراف آیه ۲۰۶
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ ﴿۵۱﴾
🔸 همانا (آن روز سخت) آنان که متّقی و خداترس بودند مقام امن و امان یابند.
🔅 فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿۵۲﴾
🔸 در باغها و کنار چشمهها و نهرها بیارامند.
🔅 يَلْبَسُونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَقَابِلِينَ ﴿۵۳﴾
🔸 لباس از سندس و استبرق (حریر نازک و ستبر) پوشند و رو به روی هم بر تختها تکیه زنند.
🔅 كَذَٰلِكَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ ﴿۵۴﴾
🔸 همچنین است و با حوریان زیبا چشمشان جفت قرار دادهایم.
🔅 يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ ﴿۵۵﴾
🔸 در آن بهشت پر نعمت از هر نوع میوهای بخواهند بر آنان حاضر و (از هر درد و رنج و زحمت) ایمن و آسودهاند.
💭 سوره: دخان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈گستره فعالیت ابلیس
◀️ ۳. #ابلیس و دست یارانش از انجام هرگونه تصرف و اخلال در وحی و عزم #انبیاء ناتوانند .
👺بر اساس آیات #قرآن و طبق ادلّه عقلی بیان شده در علم کلام ، ابلیس و یارانش ، توانایی کسب #اطلاع ، القا ، انسا و هرگونه تصرف و اخلال دیگر در وحی را ندارند و #انبیاء در تلقّی و ابلاغ وحی ، از هرگونه خطا و اشتباه معصومند .
👿 خداوند ، نزول #وحی و حفظ آن را به خود نسبت میدهد :
* انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون * ( حجر ۹ )
👺و هرگونه #کژی و کاستی را از آن نفی میکند :
* الحمد لله الّذی انزل علی عبده الکتاب * و لم یجعل له عوجا * ( کهف ۱ )
👿 و برای همگان تبیین میکند که #فرشته امین و توانمند وحی ، آن را بر #قلب پیامبر نازل کرده است :
* و انّه لتنزیل ربّا لعالمین * نزّل به الروح الامین * علی قلبک ..... * ( شعرا ۱۹۲ - ۱۹۴ )
👺و اعلام میدارد که #نزول وحی در میان تدابیر شدید #حفاظتی صورت میپذیرد :
دانای نهان است و کسی را بر غیب خود آگاه نمیکند ؛ جز #پیامبری را که از او خشنود باشد که در [ این صورت ] برای او از پیش رو و از پشت سرش #نگهبانانی خواهد گماشت :
علم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا * الّا من ارتضی من رسول فانّه یسلک من بین یدیه و من خلفه رصدا * ( جن ۲۶ و ۲۷ )
👿 و ساحت وحی را از دسترس #شیاطین دور دانسته ، تاکید میکند که شیطانها آن را فرود نیاوردهاند و آنان نمیتوانند #وحی کنند و در حقیقت آنها از شنیدن ، معزول و محرومند :
* و ما تنزّلت به الشّیطین * و ما ینبغی لهم و ما یستطیعون * انّهم عن السّمع لمعزولون * ( شعرا ۲۱۰ ، ۲۱۱ ، ۲۱۲ )
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه18
إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ «توبه آیه18»
مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مىپردازند و جز از خدا نمىترسند. اميد است كه آنان از رهيافتگان باشند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ «توبه آیه18»
مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مىپردازند و جز از خدا نمىترسند. اميد است كه آنان از رهيافتگان باشند.
نکته ها
مسجد، پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراين، هم متولّيان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامههايش سازنده و تربيت كننده، هم بودجهاش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدايى و مورد تكريم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطين باشند و پيشنمازان، افراد بىسواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بىحال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود كه آبادى معنوى است، دور خواهند ماند.
جلد 3 - صفحه 393
به گفتهى مرحوم فيض كاشانى در تفسير صافى، تعمير مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش كردن، روشنايى، تدريس و تبليغ مىشود.
در قرآن 32 بار از زكات ياد شده كه 28 بار آن در كنار نماز بيان شده است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «اذا رأيتم الرّجُلَ يعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأيمان» «1» همين كه ديديد كسى به مسجد رفت و آمد مىكند، به ايمان او گواهى دهيد.
در احاديث براى كسانىكه به مسجد رفت و آمد مىكنند، بهرههاى فراوان ذكر شده است، از جمله: پيدا كردن دوست و برادر دينى، آگاهىهاى مفيد، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى. «2»
پیام ها
1- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد:
الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ»
ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ»
ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركتهاى ضدّ ظلم خواهد بود)
2- وظيفهى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. إِنَّما يَعْمُرُ ... آتَى الزَّكاةَ
3- ايمان از عمل جدا نيست، «آمَنَ ... وَ أَقامَ» نماز از زكات جدا نيست، «أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّكاةَ» و مسجد از انقلاب جدا نيست. «مَساجِدَ اللَّهِ ... وَ لَمْ يَخْشَ»
4- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. «فَعَسى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ»
«1». تفسير درّالمنثور.
«2». وسائل الشيعه و تفسير درّالمنثور.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 394
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #مذهبی #تفاسیر
۷۵انعام
وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ ال سَّمَاوَاتِ وَال أَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْ مُوقِنِينَ🌾
ما ملکوت جهان رابه ابراهیم خلیل نشان دادیم تا او از موقنان شود📚
۲۰ذاریات وَفِي الْ أَرْضِ آيَاتٌ لِّلْ مُوقِنِينَ در زمین نشانه هایی برای موقنان است🪴
۳نمل الَّذِينَ يُقِيمُونَ ال صَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ ال زَّكَاةَ وَهُم بِالْ آخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ🫐
درآیات بالا ۲ کلمه مُوقِنِون و يُوقِنُونَ آمد يُوقِنُونَ فعل مضارع استمراری است یعنی فرد= همچنان دنبال کسب یقین است🖼
وبه نهایت نرسیده است اما مُوقِنِون اسم فاعل است یعنی فرد به یقین رسیده است🧶 و اهل انجام یقین شده است
کره زمین ما پراز اسرار عجیبه است آیه بالا بما یاد داد مُوقِنِينَ اند که میفهمند در زمین 🌍چه رازهایی وجود دارد والله اعلم🌸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوتی زیبا و صبحگاهی با
صدای قاری محترم امید درویشی
از سوره مبارکه نباء.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 با دعا کردن، توجه خدا را بدست آورید. 🍂
🔶وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
(غافر/۶٠)
⚡️ترجمه:
و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
همانا كسانى كه از عبادت من سر باز زده و تكبّر مى ورزند به زودى با سرافكندگى به جهنّم وارد مى شوند».
🍁دعا، یعنی خواندن و صدا کردن خدا.
اجابت هم یعنی پاسخ دادن خدا و رو کردنِ خدا به بنده اش.
❌این آیه می فرماید:
هربار که شما خدا را صدا کنید، پاسخی از جانب خدا دریافت می نمایید و توجه و عنایتی از خدا به شما می رسد.
✅بنابراین؛ هرقدر که می توانید، وقت و بی وقت، ربّ خود را صدا کنید تا توجه و دستگیری ویژه ای از خدا دریافت کنید.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸🍃🌸🍃
نقل کرده اند:
معتصم عباسی در مجلسی که فقهای اهل سنت نیز در آن جمع بودند،سوال کرد:دست دزد را از کدام قسمت باید برید؟
عده ای از فقیهان گفتند : از مچ،
آن گاه به آیه ی تیمم《فَامسَحوُا بِوُجُوهِکُم و اَیدیکُم》(نساء/۴۳،مائده/۶) استدلال کردند.
بعضی دیگر گفتند: از آرنج وبه آیه وضو《وَایدیَکُم اِلَی المَرافِق》(مائده/۶) استدلال کردند.
معتصم از حضرت جواد(ع) در این این باره توضیح خواست. حضرت نخست از او درخواست کرد تا از سوال خود صرف نظر کند؛ ولی چون معتصم اصرار کرد، فرمود: آنها درست نگفتند، تنها باید چهار انگشت از مفصل انگشتان بریده شود و کف دست و انگشت شخصت باقی بماند.
هنگامی که معتصم دلیل این مطلب را جویا شد،امام به کلام پیامبر(ص) که سجود باید بر هفت عضو باشد، پیشانی، کف دو دست، سر دو زانو و شصت پاها، استدلال کرد و سپس فرمود: اگر از مچ یا مرفق بریده شود، دستی برای او باقی نمی ماند تا سجده کند در حالی که خداوند امر کرده که اعضای هفتگانه، مخصوص خداست و فرموده:《وَ اَنَّ المَساجِدَ للهَ》(جن/۱۸).
همانا محل سجده ها از آن خداست و آنچه مخصوص خداست، و نباید قطع شود.
این سخن امام، اعجاب و شگفتی معتصم را برانگیخت و دستور داد بعد از آن طبق حکم آن حضرت، دست دزدان را از مفصل چهار انگشت ببُرند!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 ماجرای «بشیر» و «نذیر» دو برادر صورت برگشته...
ايمان بياوريد، پيش از آنكه صورت [انسانى] گروهى را محو كنيم، سپس به پشت سر بازگردانيم. (نسا/۴۷)
🌕 مفضل بن عمر از امام صادق عليه السّلام در ضمن حديث طويلی چنين نقل میکند:
آنگاه در اين موقع (جریان خسف در بیداء) که حضرت قائم ارواحنا له الفداء در مسجدالحرام و در کنار کعبه تشريف فرما هستند، مردی که صورتش به عقب برگشته است وارد میشود و در حضور حضرتش میايستد و عرض میکند: من بشير هستم و يکی از ملائکه به من امر فرموده است که خدمت شما شرفياب شوم و به هلاکت لشکريان سفيانی شما را بشارت بدهم.
آری! همه آنها در سرزمين بيداء در زمين فرو رفتند. حضرت فرمودند: جريان خودت و برادرت را بيان کن. عرض کرد: من و برادرم در لشکر سفيانی بوديم که شهرها را از دمشق تا زوراء (بغداد) ويران کرديم و نيز شهر کوفه را.
آنگاه به مدينه آمديم و اين شهر را نيز در هم کوبيديم و منبر مسجد نبوی را خرد کرديم و مرکبهای سواری خود را در روضه نبوی بستيم و مرکبهای سواری ما آنجا را آلوده کردند. سپس از مدينه با سپاهی مجهز که بيش از سيصد هزار نفر جمعيت بود به قصد خراب کردن خانه خدا يعنی کعبه حرکت کرديم و نيز کشتار مردم مکه در برنامه کار ما بود.
چون به سرزمين بيداء رسيديم لختی در آنجا توقف کرديم. ناگاه صدايی بلند شد که گفت: «ای سرزمين بيداء! ستمگران را در کام خويش فرو بر و آنها را هلاک کن». در اين حال، زمين شکافته شد و تمام جمعيت را در کام خويش فرو برد.
به خدا سوگند جز من و برادرم کس ديگری نماند. نه تنها همه افراد بشر نابود شدند بلکه افسار مرکبی هم نماند. در اين موقع فرشتهای نمايان شد و به صورت من و برادرم آنچنان کوبيد که صورت ما اين گونه که ملاحظه میفرماييد به عقب برگشت و به برادرم دستور داد و فرمود: ای نذير! برو و خبر هلاکت و نيز ظهور مهدی آل محمد صلوات الله عليهم را به سفيانی که در دمشق است، برسان و به او بگو خداوند در سرزمين بيداء تمام سپاهيانت را نابود کرد و آنان در دل زمين فرو رفتند.
و نيز به من فرمود: ای بشير! برو به مکه معظمه و خودت را به حضور مهدی ارواحنا له الفداء برسان و عرض کن بشارت باد شما را که خداوند لشکر سفياني را از بين برد (در سرزمين بيداء به زمين فرو رفتند) و در خدمت آن حضرت توبه کن که او توبهات را میپذيرد.
آنگاه حضرت قائم ارواحنا له الفداء دست مبارکش را به صورت او میکشد و به حالت اول برمیگردد. وی با آن حضرت بيعت میکند و همراه ايشان خواهد بود.
📗بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱
📗الهداية الکبرى ج ۱، ص ۳۹۲
✍🏻نکته: این حدیث به وضوح بیان میکند که راهِ توبه در زمان ظهور حضرت مهدی علیهالسلام همچنان باز میباشد. و کسی چون سربازی در سپاه سفیانی لعنتالله در پیشگاه حضرت توبه میکند و...
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh