eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 شیطان، دشمن آشکار! ▫️در ابتدای جلسه‌ی دیشب در خصوص بحث دشمن‌شناسی و مصادیق امروزی آن صحبت کردیم. ✅ ان الشیطان کان للانسان عدوٌ مبین (یوسف/۵) ... عدواً مبینا (اسراء/۵۳)؛ به‌راستی که شیطان، دشمن آشکار انسان است. ان الشیطان لکم عدوٌ فاتخذوه عدوّا ...؛ قطعاً شیطان دشمن شماست، پس شما (نیز) او را دشمن بگیرید...(فاطر/۶) 🔹دلیل آشکار بودن دشمنی شیطان با انسان، صراحت سوگند اوست که به عزّت پروردگار قسم یاد کرد که همه را جز بندگان مخلَص اغوا می‌کند (ص/۸۲،۸۳) و خدا بر این گمانِ شیطان صحّه می‌گذارد! (سباء/۲۰) و اگر تا قیامت فرصت یابد، زمام ذریّه آدم را جز اندکی از آنان، در اختیار می‌گیرد (اسرا/۶۲). مردان الهی، مراقب کمین‌ها هستند، هم از کمین خدا آگاهند (فجر/۱۴) و هم از کمین و دام شیطان (اعراف/۱۶)، پس اهل غفلت نیستند، اما غافلان فریب می‌خورند. (اعراف/۲۰۰ تا ۲۰۲) 🔸قرآن کریم، به آدمیان در باره فتنه انگیزی‌های شیطان هشدار داده است (اعراف/۲۷) و دستور استعاذه به درگاهش را _ از وسوسه‌های شیطان _ صادر کرده (مؤمنون/۹۷) و اهل ایمان را از پیروی شیطان نهی فرموده است (بقره/۲۰۸) البته کید و مکر شیطان ضعیف است (نساء/۷۶) ولی تلاش می‌کند از راه وسوسه (اعراف/۲۰) و زینت دادن اعمال (حجر/۳۹) انسان را گمراه کند. 🔹لازم به توضیح هست که از مخلوقات خداوند، طائفه جن است که موجوداتی ناپیدا بوده و مانند انسان دارای اختیار و تکلیف هستند: برخی مؤمن و برخی کافر (کهف/۵۰) کلمه شیطان به معنای دور شده از خیر و خوبی و موجودی شرور است. شیطان هم بر جنّ کافر اطلاق می‌شود، مانند ابلیس و هم بر انسان کافر (انعام/۱۱۲) پس شیاطین انس داریم و شیاطین جن (ناس/۵) وسوسه شیطان در حدّ فراخوانی است نه اجبار و الزام. در مقابل او؛ عقل، فطرت، فرشتگان و رسالت نیز فراخوان دارند! کسانی که دعوت شیطان را لبیک می‌گویند، نمی‌توانند در قیامت خود را تبرئه کنند (ابراهیم/۲۲) شیطان و ابلیس دشمن بیرونی ماست و نفس امّاره (یوسف/۵۳) دشمن درونی ما. ⬅️ دو وظیفه مهم ما در برابر شیطان که نباید فراموش شود؛ این است که: ➖همواره او را دشمن بدانیم (فاطر/۶) و دیگر اینکه ➖از شرّ او به خدا پناه ببریم (فصلت/۳۶) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سبحان الله☝️ کودکی که تازه زبان باز کرده است تمام قرآن را به قدرت الله میخواند و حافظ کل قران کریم این کودک دارای هوش فوق طبیعی دنیا را دارد سنش هم ۱۱ ماهه به یک سال نمیرسه اینم معجزه دیگه خداوند بیخدایان چه جوابی دارن بدهند؟ آیا این معجزه خدا نیست @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢🟢 🧔‍♂ ابوذر در شان نزول ....ادامه 👈 ۹ . * فالّذین هاجرو و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قتلوا لاکفران عنهم سیئاتهم ولادخلنّهم جنّات تجری من تحتها الانهار ثوابا من عندالله والله عنده حسن الثواب = آنان که کرده و از دیار خویش اخراج شده‌اند و در راه من آزار دیده و به پرداخته و کشته شده‌اند ، گناهانشان را می‌بخشم و به بوستان‌هایی که زیر [ درختان ] آن جاری است ، واردشان می‌کنم . این الهی است و پاداش نیکو نزد خداوند است * ( آل عمران ۱۹۵ ) 🔵 قمی ، مقصود از * الّذین هاجروا * را علیه السلام ، سلمان و ابوذر می‌داند ؛ اما به نظر به عمومیّت آیه و متاخّر بودن هجرت ، شاید بتوان نزول آن را عام دانست . 👈۱۰ . همو در ذیل آیه ۵۵ نساء ( فمنهم من ءآمن به ) آورده که ، مصداقی از * من ءامن * است . 🟤 بی تردید این گونه آیات بر تطبیق داده شده و او در شأن یا سبب بی نقش بوده است . ادامه دارد........ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَلَمَّا أَنْجاهُمْ إِذا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُكُمْ عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا ثُمَّ إِلَيْنا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «یونس آیه23» پس چون خداوند نجاتشان داد، در آن هنگام در زمين به ناحقّ سركشى مى‌كنند. اى مردم! همانا سركشى شما فقط به زيانِ خودتان است. كاميابى زندگى دنيا (چند روزى بيش نيست)، سپس بازگشت شما به سوى ماست كه شما را به عملكردتان آگاه خواهيم ساخت (وكيفر ستم‌هايتان را خواهيم داد). @Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 فَلَمَّا أَنْجاهُمْ إِذا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُكُمْ عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا ثُمَّ إِلَيْنا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «یونس آیه23» پس چون خداوند نجاتشان داد، در آن هنگام در زمين به ناحقّ سركشى مى‌كنند. اى مردم! همانا سركشى شما فقط به زيانِ خودتان است. كاميابى زندگى دنيا (چند روزى بيش نيست)، سپس بازگشت شما به سوى ماست كه شما را به عملكردتان آگاه خواهيم ساخت (وكيفر ستم‌هايتان را خواهيم داد). جلد 3 - صفحه 557 نکته ها «بغى» به معناى طلب است. ظالم چون هميشه خواهانِ حقّ ديگران است، به او باغى مى‌گويند. «1» پیام ها 1- انسان كافر بى‌وفا، عهدشكن و ناسپاس است. «فَلَمَّا أَنْجاهُمْ‌، يَبْغُونَ» (در آيه‌ى قبل، وعده داد اگر نجات يابد شكر كند، ولى پس از نجات ناسپاسى مى‌كند) 2- ظلم به مردم، ظلم به خويش است، چون همه از يكديگريم. «2» «بَغْيُكُمْ عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ» 3- كيفر ستم، هم در دنياست هم در آخرت. «عَلى‌ أَنْفُسِكُمْ، إِلَيْنا مَرْجِعُكُمْ» 4- ظالمان، تنها در چند روزه‌ى دنيا كاميابى دارند كه در برابر كيفر قيامت، ناچيز است. «مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا» 5- ريشه‌ى ظلم‌ها، دنياطلبى انسان است. «مَتاعَ الْحَياةِ الدُّنْيا» 6- ياد قيامت، از عوامل بازدارنده‌ى گناه است. يا أَيُّهَا النَّاسُ‌ ... إِلَيْنا مَرْجِعُكُمْ‌ 7- خداوند به همه‌ى كارهاى انسان آگاه است وانسان نيز در قيامت از همه‌ى كارهاى خود آگاه خواهد شد. «فَنُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» «1». تفسير الميزان. «2». «بعضكم من بعض» آل‌عمران، 195. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 558 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 بــــرپا شـدن قــــیامت 🔷 ✍🏻قسمت ← اول← ایمان به قیامت و فواید آن 📜🌸آن روزی كه دارائی و فرزندان به كار نيايد، مگر كسی كه با دلی خالی از شرك به بارگاه الهی حاضر بشود. 📜🌸خداوند در سوره نبأ آيه 39 چنين ميفرمايد: 📖{ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآباً} 📖 آن است روز حق و هر حقيقتی آشكار ميگردد، پس هر كسی كه راه نجات خود را ميجويد، راه رجوع و بازگشت به درگاه خدا بگيرد. 📜🌸روز آخرت مرحله مهم و با اهميتی در زندگی انسان می باشد، و آن روز نمايان گر آنچه كه برای انسان اتفاق می افتد ميباشد، از هنگام مرگش تا اينكه در بهشت يا دوزخ مستقر شود. 📜🌸ما در اين جزوه بطور خلاصه مراحل روز آخرت را برای شما ذكر می كنيم باشد كه موجب بيداری ما از غفلت، و آمادگی مان جهت آن روز مهم و حساس گردد، و در اين دنيا اعمالی را انجام بدهيم كه در وقت خطرناك و بحرانی ما را سود و فايده برساند 📜🌸 و همچنين تأثير ايمان به اين روز (روز قيامت) نيز برای شما خواننده گرامی تقديم ميداريم تااينكه هر كدام از ما در نفس خويش بنگرد كه آيا تاثيری در نفس و ضميرش ايجاد شده يا خير؟ 📜🌸اگر تاثير در نفس ما پيدا شده بايد شكر و سپاس خداوند را بجای آوريم، وگرنه برای ايجاد و پيدا نمودن آن سعی و كوشش بنمائيم كه خداوند با ماست و كمك مان ميكند. 📖{وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ}. 🗯(العنكبوت:69)🗯 📖و آنانكه جهاد و تلاش كردند در راه ما، البته راهنمائی و هدايت كنيم ايشان را به راه های خود و هر آئينه خدا با نيكوكاران است 📜🌸ايمان به روز آخرت تاثيراتی دارد كه عبارت است از: 1 - زندگی شرافتمندانه: اگر هر كدام از ما ايمان راسخ و كامل به روز قيامت داشته باشد، بدون شك و ترديد به عبادت خداوند روی می آورد و مشغول عبادت ميشود و از گناه و زشتيها پرهيز می نمايد و در نتيجه شرافتمندانه و خوشبخت زندگی ميكند. شاعر ميگويد: 🌹ولست أري السعادة جمع مال ولكن التقي هو السعيد 📜🌸سعادت و خوشبختی را در گردآوری مال مشاهده نمی كنم بلكه انسان پرهيزگار تنها سعادتمند می باشد. 📜🌸شاعر شيرين سخن سعدی چنين ميگويد: بزرگی نه به مال است پيش اهل كمال ، مال تالب گور است و بعد از آن اعمال ، خداوند ميفرمايد: 📖{مَنْ عَمِلَ صَالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ... } ❣ (النحل: 97)❣ 📖هر كه عمل نيك انجام داد، مرد باشد يا زن در حاليكه مومن و مسلمان است هر آئينه زنده داريمش زندگی پاكيزه ... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای انسان چه چیزی تو را در برابر پروردگارت مغرور ساخته ✨انفطار آیه 6✨ @Targomeh
❌قضاوت زودهنگام در هنگامه ابهام؛ امتحان بزرگ الهی ‼️ 1⃣موسی به هارون فرمان داده بود که در غیاب او، مواظب قوم باشد و از انحراف آنها جلوگیری کند (اخْلُفْنىِ فىِ قَوْمِى وَ أَصْلِحْ وَ لَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِين) اما وقتی از طور برگشت و دید هارون دست بر دست نهاده تا امت گوساله‌پرست شود، مفروض گرفت که هارون در مقابله با این انحراف از او تبعیت نکرده است فقط می‌خواست دلیل این سرپیچی هارون را بداند (قَالَ يَاهَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّواْ أَلَّا تَتَّبِعَنِ أَ فَعَصَيْتَ أَمْرِی؟) 2⃣داود نبی وقتی با پرونده دستبرد مالی یک شخص به اموال برادر خودش مواجه شد، او را ظالم و فاسد انگاشت (قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلىَ‏ نِعَاجِه‏). هرچند قضاوتش بر اساس علم غیبش، قضاوتی غیرعادلانه نبود اما زود فهمید که این یک آزمون الاهی بوده و به سبب عجله در قضاوت پیش از شنیدن همه دفاعیات متهم، استغفار کرد (وَ ظَنَّ دَاوُدُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّه‏)! این آخرین آزمون داود پیش از رسیدن به مقام خلافت‌اللهی بود (يَادَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فىِ الْأَرْض‏). 3⃣مریم، دختری شوهرندیده که صوت و صیتِ عبادت و اشک و دعای او گوش فلک را کر کرده بود، ناگهان با نوزادی که پدرش مشخص نبود، به میان شهر آمد! سبحان الله! مگر می‌شود قدیسه معابد شهر، بدون شوهر رسمی صاحب فرزند شود؟ من که هنگام قرائت قرآن، هرگاه به این آیات می‌رسم با خودم می‌گویم خدایا چه خوب شد که من آن روز نبودم! وگرنه معلوم نبود در امتحان حلال‌زاده‌انگاری عیسی علیه السلام قبول شوم! ↩️ردیف شدن این داستانها در ماندگارترین کتابی که برای همیشه‌ی بشریت آمده، این نکته را تداعی می‌کند که ‼️برای همیشه‌ی عمرتان زود قضاوت نکنید! ‼️ 👈حتی اگر موسایِ تازه از طور برگشته باشید! 👈حتی اگر مانند داود نبی، صاحب حکمت و فصل الخطاب باشید (وَ ءَاتَيْنَهُ الْحِكْمَةَ وَ فَصْلَ الخْطَاب‏)! ⛔️قضاوت ممنوع 👈إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ (57 انعام) ‼️حکم و قضاوت فقط برای خداست خداست که حق را بیان می‌کند‌و بهترین جدا کننده حق از باطل است و من اززندگی آموختم تا با کفش کسی راه نرفتم؛رفتنش را قضاوت نکنم.‼️ ‼️و درآخر فراموش نکنیم..👇 هیچ کس اونقدر بی گناه نیست که بتونه زندگی دیگران رو قضاوت کنه ‼️پس سکوت لطفا…🤫 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 معبودهای دروغین ✅ بزرگترین خطای انسان در زندگی، آن است که معبود حقیقی خود را که تدبیر همه عالم به دست اوست و همه نیکی‌ها و خیرات از مبداء فیض وی سرچشمه گرفته، رها کند و دست به دامن موجوداتی بی‌خاصیت و ناتوان زند که قادر به حل مشکلی برای پیروان خود نیستند و هیچ گره‌ای را نمی‌توانند برای خود و پیروانشان بگشایند. در برخی آیات این سؤال مطرح شده است که چگونه این دو معبود حقیقی و دروغین را می‌توان در ردیف هم قرار داد؟! (لقمان/۱۱، یونس/۳۴، اعراف/۱۹۱، احقاف/۴، رعد/۱۶ و ...) 🔸در ادامه، چند نمونه از تقابل خدا و معبودهای دیگر را در آیات قرآن، ملاحظه نمایید: ▫️معبودهای ناتوان و خدای قادر و توانمند (حج/۷۳) ▫️معبودهای عاجز و خداوند هدایتگر (یونس/۳۵) ▫️معبودهای بی‌ثمر و خداوند روزی‌دهنده (عنکبوت/۱۷) ▫️معبودهای ضعیف (اعراف/۱۹۷) و خداوند یاری‌دهنده (انفال/۱۰) ▫️معبودهای بی‌سود (فاطر/۱۴) و خداوند اجابت‌گر (غافر/۶۰)(رعد/۱۴) ▫️معبودهای ذلّت‌آفرین (مریم/۸۱-۸۲) و خداوند عزّت‌آفرین (فاطر/۱۰)(نساء/۱۳۹) 🔹از مقابله‌های یاد شده چنین نتیجه می‌توان گرفت که انگیزه‌های مردم برای روی آوردن به معبودهای دیگر متعدد است که در تمام موارد، چیزی جز شکست و ناکامی برای انسان به ارمغان نمی‌آورد، ➖یا به خاطر قدرت به سراغ این معبود‌ها می‌رود (حج/۷۳)، ➖یا به خاطر لقمه نانی (عنکبوت/۱۷)، ➖یا به خاطر رسیدن به عزت (نساء/۱۳۹)، ➖یا به خاطر نجات از مشکلات (اسراء/۵۶)، ➖یا به خاطر اجابت دعاهای آنان (فاطر/۱۴). 🔹به هر حال انسان به هر انگیزه‌ای به سراغ این معبودها رفته باشد، باید بداند آبی از این‌ها برایش گرم نمی‌شود، چرا که بهترین آفریننده را رها کرده است: و تذرون احسن الخالقین (صافات/۱۲۵) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ أَلَّوِ اسْتَقَامُواْ عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَّآءً غَدَقاً. لِّنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ مَن يُعْرِضْ عَن ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذَاباً صَعَداً (جن/۱۶-۱۷) 🔹و اگر بر طریق (حق) استقامت كنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مى‌كنیم، تا در آن (رفاه و آسایش) امتحانشان كنیم. و هر كس از ذكر پرورگارش اعراض كند، او را در عذابى سخت در مى‌آورد. 🔸«غدق» به معناى فراوانى و «صَعد» به معناى سخت و مشكل است. امام باقر علیه السلام مى‌فرماید: مراد از «استقاموا على الطریقة» استقامت در مسیر اهل بیت (علیهم السلام) است. و از امام صادق علیه السلام نقل شده است كه اگر مردم بر ولایت ما استقامت داشته باشند از علم كثیر كامیاب مى‌شوند: «لاسقیناهم ماء غدقا» 🔸در این آیات به رابطه‌ی امور معنوی با فزونی رزق و نعمت اشاره شده است؛ یعنی استقامت بر راه ایمان، نه تنها موجب برکات معنوی می‌گردد و انسان را به سعادت و کمال می‌رساند، بلکه موجب نزول باران رحمت و آب فراوان و در نتیجه فزونی نعمت و آبادانی زمین و رفاه افراد می‌گردد. مشابه این آیه در سوره نوح(ع)، آیه‌ی ۱۲ ذکر شده است. 🔸از بهترین شیوه‌هاى تربیتى، شیوه مقایسه است. در یک آیه مى‌فرماید: استقامت و باران و در آیه بعد: اعراض و عذاب. با مقایسه این دو حالت مسئله حق و باطل شفاف‌تر مى‌شود. اعراض از ذكر خدا هم در دنیا زندگى را سخت مى‌كند: «و من اعرض عن ذكرى فانّ له معیشةً ضنكاً»(طه/۱۲۴) و هم در آخرت انسان را گرفتار عذاب سخت و فراگیر مى‌كند: «و من یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذاباً صعدا» ❇️ از پيام‌های آیات ۱۶ و ۱۷ ▫️مهم‌تر از ایمان، پایدارى و استقامت بر آن است. «و ان لواستقاموا على الطریقة» ▫️در میان راه‌ها، تنها یک راه حق قابل قبول است. «طرائق قددا... على الطریقة» ▫️بیان آثار و بركات ایمان، بهترین شیوه دعوت است. «لو استقاموا... لاسقیناهم» ▫️آثار ایمان تنها در آخرت نیست، بلكه در دنیا نیز ظاهر مى‌شود. «لاسقیناهم ماء غدقا» ▫️استقامت بر راه حق ارزش است. و هر استقامتى ارزش ندارد، زیرا بعضى استقامت‌ها، لجاجت و یک‌دندگى است! «استقاموا على الطریقة» ▫️توسعه رزق، یكى از اسباب آزمایش است. «لاسقیناهم ماء غدقاً لنفتنهم فیه» (چنانكه حضرت سلیمان علیه السلام نیز توسعه رزق خودش را سبب آزمایش دانست. «هذا من فضل ربّى لیبلونى»(نمل/۴۰)) ▫️استقامت بر راه مستقیم در طبیعت اثر مى‌گذارد. «ماء غدقا» ▫️رفاه، زمینه غفلت است. «ماء غدقا لنفتنهم فیه» ▫️با توسعه رزق، مغرور نشوید. «لنفتنهم فیه» ▫️حتّى بعد از استقامت بر راه حق و دریافت پاداش، كار خود را پایان یافته ندانید كه تازه آزمایش دیگرى شروع مى شود. «ماء غدقا لنفتنهم فیه...» ▫️خداوند، هم مهر دارد و هم قهر. «ماء غدقا... عذاباً صعدا» ▫️یكى از عوامل كشیده شدن به دوزخ، اعراض از ذكر خداوند است. «ومن یعرض عن ذكر ربّه یسلكه عذابا صعداً» ▫️گاهى نزول باران وسیله آزمایش است كه اگر با ناشكرى و كفران همراه شود، قهر فراگیر به دنبال دارد. «عذاباً صعدا» @Targomeh
🛑آثار پیمان شکنی در قرآن🛑 1⃣لعنت الهی ❌ فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﺴﺘﻨﺸﺎﻥ ﻟﻌﻨﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ 2⃣قساوت قلب ❌ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً ﻭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺨﺖ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻳﻢ(مائده ۱۳) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نصرت الهی در جبهه‌ی حق ✅ در قرآن کریم، از نصرت و یاری خداوند درباره‌ی انبیا و مؤمنان بسيار سخن گفته شده است؛ از جمله در سوره‌ی غافر، آنجا که می‌فرماید: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا (غافر/۵۱). در ادامه، برخی از این آیات را بیان می‌کنیم: 🔹حضرت نوح(ع)؛ ما، او و كسانى كه با او در کشتی بودند را نجات داديم. (یونس/۷۳) 🔸حضرت ابراهیم(ع)؛ اى آتش! بر ابراهيم(ع) سرد و سلامت باش. (انبیاء/۶۹) 🔹حضرت لوط(ع)؛ ما، او و بستگانش(به جز همسرش) را نجات داديم. (صافات/۱۳۴) 🔸حضرت یوسف(ع)؛ و ما، اين‌گونه براى يوسف(ع) در زمين مكنت قرار داديم كه هر جاى آن را كه مى‌خواهد برگزيند. (یوسف/۵۶) 🔹حضرت شعیب(ع)؛ ما، شعيب(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۹۴) 🔸حضرت صالح(ع)؛ ما، صالح(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۶۶) 🔹حضرت هود(ع)؛ ما، هود(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۵۸) 🔸حضرت یونس(ع)؛ ما، يونس(ع) را از غم نجات داديم. (انبیاء/۸۸) 🔹حضرت موسی(ع)؛ ما، موسى(ع) و كسانی‌كه با او بودند را نجات داديم. (شعراء/۶۵) 🔸حضرت عیسی(ع)؛ من، تو را مى‌گيرم و به سوى خود بالا مى‌برم. (آل‌عمران/۵۵) 🔹نصرت رسول اكرم صلى الله علیه و آله: همانا ما، براى تو پیروزى آشكارى گشودیم. (فتح/۱) 🔸نصرت مؤمنان: همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ذلیل بودید یارى كرد. (آل‌عمران/۱۲۳). خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و مؤمنین نازل كرد. (توبه/۲۶). اوست كه آرامش را در دل‌هاى مؤمنان نازل كرد تا ایمانشان زیاد شود. (فتح/۴) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢🟢 🧔‍♂ ابوذر در شان نزول ....ادامه 👈 ۱۱ . ابن شهر مقصود از * صالحین * در آیه ۶۹ نساء را ابوذر و دیگران دانسته ، کسانی که خداوند ، خویش را بر آنان ارزانی داشته است : * و من یطع الله و الرّسول فاولئک مع الّذین انعم الله علیهم من النّبیّین و الصّدّیقین و الشّهدا و الصّالحین و حسن اولئک رفیقا = و کسانی که از و پیامبر اطاعت کنند ، در زمره کسانی اند که خداوند به آنان نعمت داده ؛ از و صدیقان و شهیدان و صالحان و اینان نیک هستند . 👈 ۱۲ . * و الّذین ءآمنوا و عملوا الصّالحات و ءآمنوا بما نزّل علی محمد و هو الحقّ من ربّهم * ( محمد ۲ ) 🟤 قمی ، این آیه را درباره ، سلمان عمّار و مقداد دانسته که عهد خویش را نشکستند و به آنچه بر صلی الله علیه فرود آمد ، ایمان داشتند . 🔵 این شأن نیز می‌تواند از باب جری و تطبیق باشد . ادامه دارد ..... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «یونس آیه24» همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى‌خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه‌ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى‌كنيم. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «یونس آیه24» همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى‌خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه‌ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى‌كنيم. نکته ها آيه‌ى قبل، دنيا را متاعى ناچيز شمرد واين آيه با تمثيلى زيبا، آن را ترسيم مى‌كند. در برخى روايات، اين آيه رمز ظهور حضرت مهدى عليه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمين غرق در زرق، برق و ماديّات شد، با امر الهى و انقلاب مكتبى همه چيز عوض مى‌شود. «1» بهترين مثال‌ها آن است كه از طبيعت گرفته شود و زمين و زمان آن را كهنه نسازد. «إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ» پیام ها 1- مثال، از بهترين شيوه‌هاى تبليغ و آموزش است. «إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا» 2- در بهره‌گيرى از مواهب مادّى طبيعت، انسان و حيوان يكسانند، ولى ارزش انسان به بهره‌گيرى از معنويّات است. «يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» «1». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 559 3- تناسب داشتن سبزه‌ها با نيازهاى انسان و حيوانات، از الطاف الهى است. «نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» 4- زينت انسان، ايمان است‌ «1» وزينت زمين، گياهان هستند. «ازَّيَّنَتْ» 5- دنيا، انسان را فريب داده و به خيال و گمان وامى‌دارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ» 6- همان گونه كه روياندن گياهان به دست خداست، «2» خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «فَجَعَلْناها حَصِيداً» 7- دنيا وجلوه‌هاى آن، در معرض انواع حوادث است. ازَّيَّنَتْ‌ ... حَصِيداً 8- عمر انسان در دنيا همچون عمر سبزه‌ها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ‌ 9- قهر خدا گاه چنان شديد است كه هيچ اثرى را باقى نمى‌گذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ» 10- مثالهاى قرآن، زمينه‌ى تفكّر است، پس آنها را ساده نگيريم. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» 11- دلبستگى و مغرور شدن به دنيا، نشانه‌ى كوته‌فكرى و مغرور نشدن، نشانه‌ى انديشه وفكر است. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» «1». «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» حجرات، 7. «2». «ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64. @Targomeh