eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢🟢 🧔‍♂ ابوذر در شان نزول ....ادامه 👈 ۱۱ . ابن شهر مقصود از * صالحین * در آیه ۶۹ نساء را ابوذر و دیگران دانسته ، کسانی که خداوند ، خویش را بر آنان ارزانی داشته است : * و من یطع الله و الرّسول فاولئک مع الّذین انعم الله علیهم من النّبیّین و الصّدّیقین و الشّهدا و الصّالحین و حسن اولئک رفیقا = و کسانی که از و پیامبر اطاعت کنند ، در زمره کسانی اند که خداوند به آنان نعمت داده ؛ از و صدیقان و شهیدان و صالحان و اینان نیک هستند . 👈 ۱۲ . * و الّذین ءآمنوا و عملوا الصّالحات و ءآمنوا بما نزّل علی محمد و هو الحقّ من ربّهم * ( محمد ۲ ) 🟤 قمی ، این آیه را درباره ، سلمان عمّار و مقداد دانسته که عهد خویش را نشکستند و به آنچه بر صلی الله علیه فرود آمد ، ایمان داشتند . 🔵 این شأن نیز می‌تواند از باب جری و تطبیق باشد . ادامه دارد ..... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «یونس آیه24» همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى‌خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه‌ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى‌كنيم. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ «یونس آیه24» همانا مَثَل زندگى دنيا همچون آبى است كه از آسمان فرود آورديم، پس گياهِ زمين از آنچه مردم و چهارپايان مى‌خورند با آن در آميخت (و روئيد)، تا آنكه زمين (از آن گياهان) زينت بگرفت و اهل زمين پنداشتند كه بر استفاده از آن همه‌ى نباتات توانايند. (ناگهان) فرمان (ويرانى ما) شبى يا روزى آمد، پس آن را چنان درو كرديم كه گويى ديروز گياهى وجود نداشته است. ما اين گونه آيات خود را براى گروه انديشمند تشريح مى‌كنيم. نکته ها آيه‌ى قبل، دنيا را متاعى ناچيز شمرد واين آيه با تمثيلى زيبا، آن را ترسيم مى‌كند. در برخى روايات، اين آيه رمز ظهور حضرت مهدى عليه السلام به شمار آمده است كه هرگاه زمين غرق در زرق، برق و ماديّات شد، با امر الهى و انقلاب مكتبى همه چيز عوض مى‌شود. «1» بهترين مثال‌ها آن است كه از طبيعت گرفته شود و زمين و زمان آن را كهنه نسازد. «إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ» پیام ها 1- مثال، از بهترين شيوه‌هاى تبليغ و آموزش است. «إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا» 2- در بهره‌گيرى از مواهب مادّى طبيعت، انسان و حيوان يكسانند، ولى ارزش انسان به بهره‌گيرى از معنويّات است. «يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» «1». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 559 3- تناسب داشتن سبزه‌ها با نيازهاى انسان و حيوانات، از الطاف الهى است. «نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ» 4- زينت انسان، ايمان است‌ «1» وزينت زمين، گياهان هستند. «ازَّيَّنَتْ» 5- دنيا، انسان را فريب داده و به خيال و گمان وامى‌دارد. «ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ» 6- همان گونه كه روياندن گياهان به دست خداست، «2» خشكاندن و نابود كردن آن هم به دست اوست. «فَجَعَلْناها حَصِيداً» 7- دنيا وجلوه‌هاى آن، در معرض انواع حوادث است. ازَّيَّنَتْ‌ ... حَصِيداً 8- عمر انسان در دنيا همچون عمر سبزه‌ها وگلها كوتاه وگذراست. مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا ... كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ‌ 9- قهر خدا گاه چنان شديد است كه هيچ اثرى را باقى نمى‌گذارد. «لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ» 10- مثالهاى قرآن، زمينه‌ى تفكّر است، پس آنها را ساده نگيريم. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» 11- دلبستگى و مغرور شدن به دنيا، نشانه‌ى كوته‌فكرى و مغرور نشدن، نشانه‌ى انديشه وفكر است. «لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» «1». «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» حجرات، 7. «2». «ءَانتم تزرعونه ام نحن الزارعون» واقعه، 64. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🌼🍃گناهان به حسنات بدل می شود🌼🍃 💠إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (70) 🌼🍃مگر كسانى كه توبه كنند و ايمان آورند و عمل صالح انجام دهند. پس اينان (كسانى هستند كه) خداوند بدى هايشان را به نيكى تبديل مى كند، و خداوند آمرزنده و مهربان است. سوره فرقان آیه70 ✍از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل شده فرمودند: 🌼🍃در روز قیامت خداوند سبحان مومنان را در پیشگاه خود حاضر کرده و اعمال شان را به آنان عرضه می دارد. پس مومنی در نامه اعمالش نگاه کرده و اولین چیزی را که در آن می بیند گناهانش خواهد بود، رنگش تغییر کرده و اعضای بدنش به لرزه می افتد. 🌼🍃سپس اعمال خیرش بر او عرضه می شود و موجب شادی اش می گردد و خداوند عزوجل می فرماید: بدلو سیئاتهم حسنات و اظهرو اللناس؛ گناهان و کارهای زشت آنان را به حسنات و نیکی ها بدل کرده و آن را به مردم نشان دهید، بعد از انجام این کار، مردم می گویند: اما کان لهولاء سیئة واحدة؟ آیا این ها یک گناه هم نداشته اند؟! و این کلام خداوندبزرگ است که می فرمایند: 💠*يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ؛* 🌼🍃خداوند بخشندهٔ مهربان گناهان آنها (کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند) را به حسنات مبدل می کند. 📚بحار الانوار، ج 71، ص 242؛ 📚و سورهٔ مبارکه فرقان، آیهٔ شریفه 70. @Targomeh
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🌷مرحوم مجلسی میگوید:امام رضا فرمودند:هرکس این سه آیه را بخواند،ازچشم دشمنان خویش مخفی خواهد گشت واو را نخواهند دید. آن سه آیه این است: 🍀«أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَ أَضَلَّهَ اللهُ عَلَی عِلمٍ وَ خَتَمَ عَلَی سَمعِهِ وَ قَلبِهِ وَ جَعَلَ عَلَی بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن یَهدِیهِ مِن بَعدِ اللهِ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ» 🍀«أَولَئِکَ الَّذینَ طَبَعَ اللهُ عَلی قُلُوبِهِم وَ سَمعِهِم وَ أَبصَارِهِم وَ أَولَئِکَ هُمُ الغَافِلُونَ.» 🍀« وَمَن أَظلَمُ مِمَّن ذُکِّرَ بِآیَاتِ رَبِّهِ فَأَعرَضَ عَنهَا وَنَسِیَ مَا قَدَّمَت یَدَاهُ إِنَّا جَعَلنَا عَلَی قُلُوبِهِم أَکِنَّةً أَن یَفقَهُوهُ وَ فی آذانِهِم وَ قراً وَ إِن تَدعُهُم إِلی الهُدَی فَلَن یَهتَدُوا إِذاً أَبَداً.» 📚(بحارالانوار.ج92ص284) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
   🕌آیه مؤذّن و آیه اذان 🕌   🕌آیات 44 سوره اعراف و 3 سوره توبه از دیگر آیات مربوط به فضایل حضرت على (علیه السلام) است. خداوند در آیه 44 سوره اعراف مى فرماید:   💠وَ نَادَى اَصْحابُ الْجَنَّةِ اَصْحابَ النّارِ اَنْ قَدْ وَجَدْنا ما وَعَدَنا رَبُّنا حَقّاً فَهَلْ وَجَدْتُمْ ما وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقّاً قالُوا نَعَمْ فَاَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَیْنَهُمْ اَنْ لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظّالِمینَ «سوره اعراف ، آیه 44» 🌼🍃 و بهشتیان، دوزخیان را صدا مى زنند که: «آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود، همه را حق یافتیم; آیا شما هم آنچه را پروردگارتان به شما وعده داده بود حق یافتید؟!» دوزخیان مى گویند: «آرى، همه آنچه خداوند وعده داده بود حق یافتیم» در این هنگام، ندادهنده اى در میان آن ها ندا مى دهد که: «لعنت خداوند بر ستمگران باد!»   ✅ و در آیه 3 سوره توبه مى خوانیم:    💠وَ اَذانٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِه اِلَى النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْاَکْبَرِ اَنَّ اللهَ بَرىءٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ وَ رَسُولُهُ ... 🌼🍃 و این، اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حجّ اکبر ]روز عید قربان[ که: خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند ... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رستگاری و رستگاران در قرآن ✅ واژه «فلاح»، به معنای رسیدن به نیک‌بختی و رستگاری است و از نظر مفهوم، به الفاظ فوز، نجاح، ظفر و سعادت بسیار نزدیک است. در ۴۰ آیه از قرآن کریم، از مشتقات واژه فلاح استفاده و در حدود ۳۰ نشانه از نشانه‌های رستگاران معرفی شده است که برخی از آنها عبارتند از: تقوا، صبر، یاد خدا، امر به معروف و نهی از منکر، توسل جستن، جهاد کردن در راه خدا، پرهیز کردن از شراب و قمار، محافظت از نماز، توبه، انفاق در راه خدا، پرداختن زکات، خشوع در نماز، وفای به عهد و امانت، پرهیز از سخنان لغو، پرهیز از دوستی با دشمنان خدا، ایمان به پیامبر(ص) و یاری او، ایمان به آخرت، پرهیزکردن از ستم، یادآوری نعمت‌های الهی، دفاع از مرزهای مملکت اسلامی، جهاد مالی و جانی در کنار پیامبر(ص) و ایستادگی در برابر دشمنان و ... ▫️بدیهی است، آراسته شدن به این ویژگی‌ها، همان‌گونه که در قرآن کریم وعده آن آمده است، انسان را به سر منزل سعادت و رستگاری رهنمون خواهد ساخت.در قرآن کریم برای فلاح و رستگاری انسان، عوامل مختلفی ذکر شده و اینکه چه کسانی رستگارند نیز بیان گردیده است تا ما بتوانیم در عمل، به آنان تأسی کنیم. نمونه‌ای از این آیات را با هم مرور می‌کنیم: 🔻عوامل رستگاری 🔹تزکیه نفس و تهذیب روح: قد افلح من زکیٰها (شمس/۹)، قد افلح من تزّکی (اعلی/۱۴) 🔸جهاد در راه خدا: یا ایها الذین ءامنوا ابتغوا الیه الوسیله و جاهدوا فی سبیله لعلکم تفلحون (مائده/۳۵) 🔹تقوی و پرهیزکاری: فاتقوا الله یا اولی الالباب لعلکم تفلحون (مائده/۱۰۰) 🔸صبر و مرابطه: یا ایها الذین ءامنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون (آل‌عمران/۲۰۰) 🔹ذکر نعمت‌های خداوند: فاذکروا ءالاء الله لعلکم تفلحون (اعراف/۶۹) 🔸عبادت خدا و انجام دادن کار خیر: و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون (حج/۷۷) 🔹توبه: و توبوا الی الله جمیعاً ایّه المؤمنون لعلکم تفلحون (نور/۳۱) 🔸ذکر الهی: و ابتغوا من فضل الله و اذکروا الله کثیراً لعلکم تفلحون (جمعه/۱۰) 🔻چه کسانی رستگارند؟ ▫️متقین با صفات ویژه (بقره/۲-۵) ▫️کسانی که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند (آل‌عمران/۱۰۴) ▫️کسانی که میزان عمل آنها سنگین است (اعراف/۸) ▫️پیروان پیامبر اکرم(ص) و قرآن کریم (اعراف/۱۵۷) ▫️مجاهدان با مال و جان (توبه/۸۸) ▫️حزب الله با صفات ویژه (مجادله/۲۲) ▫️اهل ایثار و سخاوت (حشر/۹) ▫️و موارد دیگر ... @Targomeh
👌این عبارت را فقط یک بار در انتهای آیات قرآن کریم می بینیم: حمید مجید قالوا اتعجبین من امرالله.... آیه۷۳سوره هود @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا(بقره۲۸۶) پروردگارا اگر فراموش کردیم یا مرتکب اشتباه شدیم،ما را مؤاخذه مکن. تـو عادت داری به بدها خوبـی کنی. هیچکس مثل تـو چشم رو بدی‌هام نبست خـدا @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغاَلِبُونَ (مائده/۵۶) ‏🔹و هر كس كه خدا و پیامبرش و چنان مؤمنانى را (كه در آیه قبل بیان شد) ولىّ خود بگیرد (از حزب خداست)، همانا حزب خدا، پیروز است. 🔸در آیه‌‌ى قبل بیان شد كه مراد از «الّذین آمنوا»، حضرت على‏ علیه السلام و امامان معصوم‏ علیهم السلام پس از او هستند. اوصاف حزب اللّه در سوره‏‌ى مجادله آیه ۲۲ چنین بیان شده است: به مبدأ و معاد ایمان دارند. با دشمن خدا، دوستى نمى‏‌كنند و ... 🔸این آیه كه لزوم پذیرش ولایت خدا و رسول و امامان را بیان مى‏‌كند، مى‌‏فهماند كه مراد از «ولیّكم» در آیه قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و یاور، چون تعبیر «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد. «حزب»، در لغت به معناى گروه با قدرت و با صلابت است. چون پیروزى، بدون تشكیلات، مدیریّت، قدرت، وحدت، جرأت و ... امكان ندارد، پس «حزب‏ اللّه» براى حاكمیّت و غلبه باید این صفات را داشته باشند. حزب ‏اللَّه نه تنها غالب و پیروزند، بلكه رستگار نیز هستند: «حزب اللّه هم الغالبون»، «حزب اللّه هم المفلحون» 🔸درآیه‌‌ى ۵۲ همین سوره خواندیم كه گروهى از ترس حوادث، كفّار را ولّى خود مى‌گیرند، در این آیه مى‏‌فرماید: حزب اللَّه غالب است یعنى وابستگان به كفّار مغلوبند، پس به سراغ آنان نروید: «فترى الّذین... یسارعون فیهم...»، «و مَن یتولّ اللَّه... هم الغالبون» ❇️ از پیام‌های آیه ▫️حزب اللّه، تنها كسانى‌اند كه ولایت خدا، پیامبر و اهل ‏بیت‏ علیهم السلام را پذیرفته باشند. «ومَن یتولّ اللَّه... فانّ حزب اللّه» ▫️غلبه‌ى نهایى با كسانى است كه ولایت خدا، پیامبر و اهل‏ بیت ‏علیهم السلام را بپذیرند. «و مَن یتولّ... هم الغالبون » ▫️چون خداوند غالب است، «و اللّه غالب على أمره»، وابستگان به او هم غالبند. «حزب اللّه هم الغالبون» ▫️با وعده‌هاى الهى، حزب اللَّه به آینده‌ى خود مطمئن است. «هم الغالبون» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم زیبا سوره مبارکه یس با متن 🍃🌹🍃 💠 پیامبر اعظم (ص) می‌فرمایند: «نَوِّروا بُیوتَکُم بِتِلاوَةِ القُرآنِ» 🍃🌼خانه‌های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید. (اصول کافی ۲/۶۱۰) ✅ سوره یس 💫👈 از اول ایه تا اخر همه باهم تلاوت کنیم 💠•|هَـٰذَا هُدًى ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَهُمْ عَذَابٌ مِّن رِّجْزٍ أَلِيمٌ|• 🌼🍃این (قرآن) مایه هدایت است، و کسانی که به آیات پروردگارشان کافر شدند، عذابی سخت و دردناک دارند! ❄️سوره جاثیه آیه 11 @Targomeh
مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى (ضحی۳) که خدا تو را به حال خودت رها نکرده. غصه نخوریا یهو میبینی خدا برات دری رو باز میکنه که تو حتی اون در رو نزده بودی @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍃ارث خواهران و برادران 🍃سوره مبارکه النساءآیه 176🍃 💠يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلَالَةِ ۚ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ ۚ وَهُوَ يَرِثُهَا إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ ۚ وَإِنْ كَانُوا إِخْوَةً رِجَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۗ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ أَنْ تَضِلُّوا ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 🌼🍃از تو (در باره ارث خواهران و برادران) سؤال می‌کنند، بگو: «خداوند، حکم کلاله (خواهر و برادر) را برای شما بیان می‌کند: اگر مردی از دنیا برود، که فرزند نداشته باشد، و برای او خواهری باشد، نصف اموالی را که به جا گذاشته، از او (ارث) می‌برد؛ و (اگر خواهری از دنیا برود، وارث او یک برادر باشد،) او تمام مال را از آن خواهر به ارث می‌برد، در صورتی که (میّت) فرزند نداشته باشد؛ و اگر دو خواهر (از او) باقی باشند دو سوم اموال را می‌برند؛ و اگر برادران و خواهران با هم باشند، (تمام اموال را میان خود تقسیم می‌کنند؛ و) برای هر مذکّر، دو برابر سهم مؤنّث است. خداوند (احکام خود را) برای شما بیان می‌کند تا گمراه نشوید؛ و خداوند به همه چیز داناست.»    @Targomeh
🌼🍃ارث پسر و دختر 🍃سوره مبارکه النساءآیه ۱۱وآیه ۱۲🍃  امروزه یکی از مسائل حقوقی که کمابیش افراد جامعه با آن درارتباط هستند بحث ارث و میزان سهم‌الارثی است که بنا به تعداد ورثه و جنسیت وراث، متفاوت است. 🌼🍃👈قرآن‌ کریم به عنوان یک کتاب کامل و جامع  همه مسائل مربوط به زندگی آدمی را بی کم و کاست در خود منعکس کرده است و در این رهگذر از بحث ارث هم غافل نمانده است که اگر براساس حکم قرآن در رابطه با ارث عمل شود از بسیاری اختلافات که بین خانواده‌ها به‌خاطر ارث ایجاد می‌شود، ممانعت خواهد شد. قرآن کریم مباحث مربوط به ارث را در سوره مبارکه نساء آورده است چنان‌که در آیه یازده سوره نساء در رابطه با ارث آمده است: 💠«یُوصِیکُمُ اللّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَیَیْنِ فَإِن کُنَّ نِسَاء فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ وَإِن کَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن کَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلأُمِّهِ السُّدُسُ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ آبَآؤُکُمْ وَأَبناؤُکُمْ لاَ تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعًا فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیما حَکِیمًا». 🌼🍃خداوند متعال در آیه فرموده است: «خداوند به شما درباره فرزندانتان سفارش می‌کند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بیشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترک است و اگر [دخترى که ارث می‌‏برد] یکى باشد نیمى از میراث از آن اوست و براى هر یک از پدر و مادر وى [=متوفى] یک ششم از ماترک [مقرر شده] است این در صورتى است که [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش یک سوم است [و بقیه را پدر می‌‏برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش یک ششم می‌‏برد [البته همه این‌ها] پس از انجام وصیتى است که او بدان سفارش کرده یا د ینى [که باید استثنا شود] شما نمى‌دانید پدران و فرزندانتان کدام یک براى شما سودمندترند [این] فرضى است از جانب خدا زیرا خداوند داناى حکیم است». همچنین، در آیه 12 سوره نساء آمده است: 💠«وَلَکُمْ نِصْفُ مَا تَرَکَ أَزْوَاجُکُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّهُنَّ وَلَدٌ فَإِن کَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْنَ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِینَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّکُمْ وَلَدٌ فَإِن کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُم مِّن بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلاَلَةً أَو امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن کَانُوَاْ أَکْثَرَ مِن ذَلِکَ فَهُمْ شُرَکَاء فِی الثُّلُثِ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَى بِهَآ أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَآرٍّ وَصِیَّةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ». 🌼🍃در این آیه نیز خداوند متعال می‌فرماید: «و نیمى از میراث همسرانتان از آن شما [شوهران] است اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى داشته باشند یک چهارم ماترک آنان از آن شماست [البته] پس از انجام وصیتى که بدان سفارش کرده‌‏اند یا دینى [که باید استثنا شود] و یک چهارم از میراث شما براى آنان است اگر شما فرزندى نداشته باشید و اگر فرزندى داشته باشید یک هشتم براى میراث شما از ایشان خواهد بود [البته] پس از انجام وصیتى که بدان سفارش کرده‌‏اید یا دینى [که باید استثنا شود] و اگر مرد یا زنى که از او ارث می‌‏برند کلاله [=بی‌‏فرزند و بی‌‏پدر و مادر] باشد و براى او برادر یا خواهرى باشد پس براى هر یک از آن دو یک ششم [ماترک] است و اگر آنان بیش از این باشند در یک سوم [ماترک] مشارکت دارند [البته] پس از انجام وصیتى که بدان سفارش شده یا دینى که [باید استثنا شود به‌شرط آن‌که از این طریق] زیانى [به ورثه] نرساند این است‏ سفارش خدا و خداست که داناى بردبار است». @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢🟢 🧔‍♂ ابوذر در شان نزول ....ادامه 👈 ۱۳ . بر اساس در ذیل آیه ۲۴ ( و هدوا الی الطّیّب من القول و هدوا الی صراط الحمید ) 🔵منظور از یافتگان ، ابوذر و دیگرانند که به حقیقت راه یافته‌اند . 👈 ۱۴ .‌قرطبی ، آیه ۱۱ ( ولا تنابزوا بالالقاب ) را به ابوذر مربوط می‌داند که در منازعه با مردی نزد صلی الله علیه و آله به او * ابن الیهودیه * خطاب کرد و پیامبر او را از چنین بازداشت ، و این آیه نازل شد . 👈 ۱۵ . بر پایه روایتی ، آیه * رجال لا تلهیهم تجاره ولا بیع عن ذکر الله * ( نور ۳۷ ) در شأن تن ، از جمله ابوذر است که وقتی دحیه کلبی از شام آمد و خبر رسیدن او را با طبل اعلان کردند ، همگان جز اینان را که بر منبر خطبه می‌خواند ، رها کرده به سوی او رفتند که آیه ۱۱ حال آنها را چنین بیان می‌کند : * و اذا راوا تجاره او لهوا انفضّوا الیها و ترکوک قائما قل ما عندالله خیر من اللّهو و من التّجاره والله خیر الرازقین * ادامه دارد ...... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلى‌ دارِ السَّلامِ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «یونس آیه25» و خداوند (مردم را) به سر منزل سلامت و سعادت (بهشت) مى‌خواند و هر كه را بخواهد، به راه راست هدايت مى‌كند. @Targomeh