eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃قرآن 🔸سوره نحل، آیه ٣٩: لِيُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي يَخْتَلِفُونَ فِيهِ وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَاذِبِينَ ⚡️ترجمه : (رستاخيز مردگان) براى آن است كه چيزى را كه مردم در آن اختلاف مى كنند روشن سازد، و كسانى كه كفر ورزيدند بدانند كه آنها خودشان دروغگو بودند، (نه انبيا) 🍁روز قيامت، روز روشن شدن همه حقايق است. @Targomeh
❤️در بینش قرآنی، اگر اشخاص، اجل دارند، شخصيت جامعه هم اجل دارد. تا وقتی عمر جامعه به سر نيامده سقوط نمي‌کند. 📚اعراف آیه ۳۴ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ ﴿۱۰۰﴾ 🔸 و هیچ یک از نفوس بشر را تا خدا رخصت ندهد ایمان نیاورد و پلیدی (کفر و جهالت) را خدا برای مردم بی‌خرد که عقل را کار نبندند مقرر می‌دارد. 💭 سوره: یونس @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 أَصْحَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلًا ﴿۲۴﴾ 🔸 اهل بهشت در آن روز مسکن و مقرّی بهتر و آرامش و خوابگاهی نیکوتر خواهند داشت. 🔅 وَيَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ وَنُزِّلَ الْمَلَائِكَةُ تَنْزِيلًا ﴿۲۵﴾ 🔸 و (یاد کن) روزی که آسمان با ابر از هم شکافته و فرشتگان با سرعت تمام (به امر حق) فرود آیند. 🔅 الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَٰنِ ۚ وَكَانَ يَوْمًا عَلَى الْكَافِرِينَ عَسِيرًا ﴿۲۶﴾ 🔸 پادشاهی به حق در آن روز خاص خدای رحمان است، و بر کافران روز بسیار سختی خواهد بود. 💭 سوره: فرقان @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۷۵نحل ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً عَبْدًا مَّمْلُوكًا لاَّ يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَمَن رَّزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ🌻 درآیه بالا خدای متعال1 برده که مالک دارد را مثال زد که از خود اختیار ندارد و1 مرد آزاد را مثال زد که آن چنان از خود اختیار دارد که مال خودرا پنهان و آشکار انفاق میکند فرمود آیا این دو باهم مساوی اند خیر❌ فردی از حافظ قرآن که درحال خواندن دعای ۱صفحه ای حجاب امام مهدی بود (و آن دعا انسان رادر یک سپر بسیار قوی از حوادث وارد می کند) پرسید👈 چرا خدای متعال در آیه بالا چنین مثلی زده است من هر چه فکر کردم علت این مثال الهی را نفهمیدم🤕 حافظ قرآن جواب داد خدای حکیم دراین آیه خواسته علیه بت پرست های مکه استدلال کند که👈 وقتی شما دربین ۲فرد که یکی برده است و یکی آزاد است تا این حد فرق می گذارید چرا بین خالق ومخلوق فرق نمی گذارید چرا بتهای سنگی راکه خالق آنها خودتان هستید را معبود خود می پندارید🔥 @Targomeh
❤️دوستانه دور هم نشسته‌اید. یکی لقمه‌می‌گیرد و به بغل دستی می‌دهد و اشاره می‌کند که او هم به بغل دست خود بدهد. لقمه می‌چرخد تا به شما که آخر نشسته‌اید می‌رسد. نفر اول با لبخند اشاره می‌کند مال شماست نوش جان کنید و شما نه از بغل دستی که از او تشکر می‌کنید. درستش هم همین است. این، داستان ما و نعمت‌های خداست. یادمان باشد روزی‌خور سفرۀ خدائیم. 📚ذاریات آیه ۵۸ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 💜 فضایل ابراهیم علیه_السلام> ◀️ 32. 🌺 «... و کَانوا لَنا عـبِدین .» ( انبیاء /۷۳ ) 🌸 مقدّم داشتن کلمه « » بر « » که مفید حصر است، به مقام توحید خالص آنان اشاره داشته می‌رساند که آنان فقط را عبادت می‌کرده‌اند . 🌺 از تعبیر * * که مفید استمرار در گذشته است ، شاید بتوان استفاده کرد که این ویژگی ، حتی پیش از رسیدن به نبوت و امامت در آنها موجود بوده است . ◀️33. 🌸 «... مِلَّةَ أَبیکُم إِبرهیمَ هُوَ سَمّـکُمُ المُسلِمینَ مِن قَبل .» ( حج / ۷۸ ) 🌺ابراهیم از آن رو مسلمانان نامیده شده که حرمت او بر آنان، مانند پدر بر فرزندان است یا از آن جهت که اسلام آورنده است : * اذ قال له ربّه اسلم قال اسلمت لربّ العالمین * ( بقره ۱۳۱ ) 🌸 و با تعبیر * فمن تبعنی فانّه منّی * ( ابراهیم ۳۶ ) خود را به خود منتسب دانسته است . 🌺 ضمیر * هو * در جمله * هو سقکم المسلمین * است ؛ هرچند بعضی احتمال داده‌اند که منظور علیه السلام باشد . ادامه دارد ....... @Targomeh
33.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‌ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ «انفال آیه41» بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا خمس (يك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خويشاوندان (او، اهل‌بيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راه‌ماندگان (از سادات) است، اگر به خداوند وآنچه بر بنده‌ى خود، روز جدايى (حقّ از باطل،) روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى‌ايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد و خداوند بر هر چيزى تواناست. @Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫 وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‌ وَ الْيَتامى‌ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‌ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ «انفال آیه41» بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، همانا خمس (يك پنجم) آن براى خداوند و رسول خدا و خويشاوندان (او، اهل‌بيت عليهم السلام) و يتيمان و بينوايان و در راه‌ماندگان (از سادات) است، اگر به خداوند وآنچه بر بنده‌ى خود، روز جدايى (حقّ از باطل،) روز درگيرى دو گروه (با ايمان و بى‌ايمان در جنگ بدر) نازل كرديم، ايمان داريد و خداوند بر هر چيزى تواناست. نکته ها مخاطب اين آيه در هنگام نزول، كسانى هستند كه همراه پيامبر در جنگ بدر شركت كرده و با جانفشانى و از جان گذشتگى، پيروزى را بدست آورده‌اند. كسانى كه اهل نماز، روزه، هجرت، جهاد و شهادت بودند و چشم اميد پيامبر به آنان بود، امّا با اين حال خداوند در اين آيه مى‌فرمايد: اى مجاهدان جبهه‌ى بدر، اگر به خدا و پيامبر و قرآن ايمان داريد، خمسَ غنائم را بدهيد. يعنى شرط ايمان به خدا، علاوه بر نماز و روزه و جهاد، اداى واجب يعنى خمس است. واژه‌ى «غنيمت» و «غرامت»، هر يك شش بار در قرآن آمده است. همان گونه كه غرامت شامل هرگونه ضرر مالى مى‌شود، نه فقط ضرر جنگى، غنيمت هم نه تنها درآمد جنگى، بلكه هرگونه منفعتى را در بر مى‌گيرد. كتب لغت مانند لسان‌العرب، تاج‌العروس و قاموس و مفسّران اهل‌سنّت از قبيل قرطبى، فخررازى و آلوسى نيز در عموميّت لغت، شك ندارند. همچنين در مفردات راغب آمده است: به هر چيزى كه انسان بدست مى‌آورد، غنيمت گفته‌ جلد 3 - صفحه 321 شده است. در قرآن نيز لفظ غنيمت، براى غنائم غير جنگى بكار رفته است: «فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ» «1» حضرت على عليه السلام نيز مى‌فرمايد: «مَن اخذبها لَحق و غَنم» «2»، كسى كه به آيين خداوند عمل كند، به مقصود رسيده و بهره مى‌برد. طبق روايات و به عقيده‌ى شيعه، غنيمت در اين آيه شامل هرگونه در آمدى اعمّ از كسب و كار و تجارت مى‌شود. و نزول آيه در جنگ بدر، دليل اين نيست كه خمس تنها در غنائم جنگى باشد و اگر هم مراد از غنيمت در آيه تنها غنائم جنگى باشد، بايد گفت: يك مورد از خمس در اين آيه آمده و موارد ديگر در روايات مطرح شده است. خمس، در روايات نيز از اهميّت ويژه‌اى برخودار است، از جمله اين‌كه هر كس خمس مالش را نپردازد، مالش حلال نمى‌شود و نمى‌تواند در آن تصرّف كند. فقها، خمس را در هفت چيز واجب مى‌دانند: 1. سود و منفعت كسب و درآمد ساليانه، 2. گنج، 3. معادن، 4. گوهرهايى كه از غوّاصى به دست مى‌آيد، 5. مال حلال مخلوط به حرام، 6. زمينى كه كافر ذمّى از مسلمان بخرد، 7. غنيمت جنگى. «3» بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد، بنابراين سهم خدا، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است. برپايه‌ى روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول پس از او، در اختيار امام است. «4» و اين سه سهم در زمان غيبت امام، در اختيار نوّاب خاص و يا نوّاب عام او يعنى مجتهد جامع الشرايط و مرجع تقليد قرار داده مى‌شود. «5» «ذى القربى»، به دليل روايات بسيار از شيعه‌ «6» و نيز برخى روايات اهل‌سنّت، همه‌ى بستگان پيامبر صلى الله عليه و آله نيستند، بلكه مراد، امامان اهل‌بيت عليهم السلام مى‌باشند كه مقام امامت ورهبرى دارند و خمس، متعلّق به رهبر و حكومت اسلامى است، نه فاميل پيامبر. «1». نساء، 94. «2». نهج‌البلاغه، خطبه 120. «3». براى توضيح بيشتر به توضيح المسائل مراجعه كنيد. «4». تفسير صافى. «5». تفسير نمونه. «6». تفسير نورالثقلين و كافى، ج 1، ص 544. جلد 3 - صفحه 322 علاوه بر روايات، قرار گرفتن ذى‌القربى، در رديف «للّه و للرسول» به خصوص با حرف «لام»، نشانه‌ى آن است كه ذى‌القربى افراد خاصّى هستند كه در خط خدا و رسولند. از مصارف ديگر خمس در روايات، مساكين و در راه ماندگان از سادات بنى‌هاشم است، چون گرفتن زكات بر فقراى سادات حرام است، پس بايد از طريق خمس، نيازهاى آنان تأمين شود. «1» در واقع اسلام براى برطرف كردن محروميّت‌هاى جامعه، دو چيز را واجب كرده است: يكى زكات كه مربوط به همه‌ى فقراى جامعه مى‌باشد و ديگرى خمس كه بخشى از آن مخصوص فقراى سادات است و خمس و زكات به اندازه‌ى نياز سال فقرا به آنان پرداخت مى‌شود، نه بيشتر. امام رضا عليه السلام فرمودند: «تصميم‌گيرى در مقدار سهم براى هر يك از موارد ششگانه‌ى ذكر شده در آيه، با امام است». «2» @Targomeh
(ادامه تفسیر سوره مبارکه انفال آیه ۴۱ ) 💠 نور (محسن قرائتی)💫 پیام ها 1- پرداخت خمس واجب است، گرچه درآمد و غنائم كم باشد. «غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‌ءٍ» 2- حال كه با نصرت الهى در «بدر» پيروز شديد، حقّ خدا و رسول و اهل‌بيت عليهم السلام و خمس غنائم را بپردازيد. غَنِمْتُمْ‌ ... فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ 3- اسلام، مالكيّت اشخاص حقوقى را پذيرفته است. «لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‌» 4- محروميّت زدايى، از برنامه‌هاى اسلام است و بايد از ثمره‌ى جهاد و غنائم به سود فقرا گام برداشت. «وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ» 5- ايمان، عامل عمل به وظيفه و ايثار است. لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ‌ 6- دل كندن از مال، آن قدر دشوار است كه گاهى رزمندگان هم در آن مى‌مانند. غَنِمْتُمْ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ‌ ... 7- نشانه‌ى ايمان كامل، خمس دادن است. بعد از بيان ايمان، عبادت، هجرت و جهاد مى‌فرمايد: لِلَّهِ خُمُسَهُ‌ ... إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ‌ ... بنابراين خمس، واجب دائمى و «1». تفسير مجمع‌البيان، وسائل، ج 6، كتاب الخمس. «2». تفسير صافى. جلد 3 - صفحه 323 مستمرّ است، نه موسمى و موقّت، چون شرط ايمان است. 8- عبوديّت، رمز دريافت معارف الهى است وپيامبراكرم صلى الله عليه و آله، بنده‌ى خالص خدا بود. «وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‌ عَبْدِنا» 9- وجود پيامبر ميان مسلمانان، عامل يارى خداوند و پيروزى آنان است. «ما أَنْزَلْنا عَلى‌ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ» 10- امداد الهى در جنگ بدر، حقّانيّت اسلام را روشن كرد، «يَوْمَ الْفُرْقانِ» و نمودى از قدرت خداوند بود. «وَ اللَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👌 قرآن مي‌گويد: اگر کاري را خواستيد انجام بدهيد، حق آن را انجام بدهيد. «اتَّقُوا اللَّهَ حَقَ‏ تُقاتِه‏» «يَتْلُونَهُ حَقَ‏ تِلاوَتِه‏» «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَ‏ جِهادِه‏» يعني براي نمره 19/5 کار نکنيد. آيات زيادي داريم مي‌گويد: نمره من بيست است. نمره تو هم باشد. «أَحْسَنِ‏ تَقْوِيمٍ‏» «أَحْسَنُ الْخالِقِينَ» «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» «أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ» ✍ استاد قرائتی @Targomeh
هرگاه‌این‌آیه‌رامیخوانی: اليس‌اللّه‌بِکافٍ‌عبده🌱 آیاخدابرای‌بنده‌اش‌کافی‌نیست!! -همهٔ‌ترس‌ودلهره‌ها‌ازبین‌میروند... وهنگام‌خواندن‌این‌آیه: اُدعُونی‌إستَجِب‌لَكُـم🌱 ازمـن‌‌بخواهیدتااجابت‌کنـم -همهٔ‌امیـدهادرقلبت‌میدرخشند... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۱=۳۸انعام وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ🌻 ۲=۲۴فاطر وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِيهَا نَذِيرٌ🌻 دقت کنید درآیه اول فرمود هیچ جنبنده ای نیست مگر آنکه آنها ۱=مثل شما آدمها امت اند ۲=به سوی خدای متعال محشور شده وبرای خود قیامت دارند😳 ۳=درآیه بعد فرمود همان انواع جنبنده های زمین که همه شان امت اند همه وهمه شان👈 پیامبر نیز دارند!! این یعنی پشه ها پروانه ها مرغها پرنده ها وهر نوع جنبنده که در روی زمین است پیامبر دارند امت اند معاد دارند مثل ما هستند ومثل ما به سوی خدا محشور خواهند شد🤯 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️هر کدام از ما در ساحتی هشیار از وجودمان یک نیروی توجیه‌گر درونی داریم که دستگاه شناخت ما را دستکاری می‌کند و حس دروغین تولید می‌کند. در نتیجه، زشت‌ها را زیبا تصور می‌کنیم. نامش «نفس مُسَوَّله» و کارش توجیه و سرپوش گذاشتن روی اشتباهات است. جدی بگیریمش! 📖طه آیه ۹۶ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ آیه۲۶۸ الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء وَاللّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ🌻 شیطان وعده فقر میدهد وبه زشتیها امر میکند اما خدا وعده آمرزش وبهشت میدهد🌻 شیطان پرست گوید شیطان آدم را گول زد از کجا معلوم انبیا را گول نزده باشد وبه آنها خودرا خدا معرفی نکرده باشد واین تعلیمات شما تعلیمات شیطان نباشد؟🍒 استاد گفت ازآنجا که اعمال ودستور های انبیا طبق آیه بالا برضد کارهای شیطان است از آنجا که اگر دستورات انبیا دستور شیطان بود او میگفت👈 قتل کنید کافر شوید دزدی کنید زنا کنید ظلم کنید غیبت کنید مکر کنید کارهای زشت بکنید بخل بورزید انفاق نکنید فقیر می شوید ربا بخورید🔥 اما میبینیم دستورات خدای متعال کاملا ضد این کارهای بد است❌ خدای متعال به خوبی محبت تقوا انفاق پاک بودن وبه همه کارهای نیک امر میکند✅ @Targomeh