44.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه17
ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدِينَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ « توبه آیه 17»
مشركان حقّ ندارند مساجد خدا را با آنكه به صراحت بر كفر خويش گواهى مىدهند، تعمير كنند. آنان كارهايشان (به خاطر بىايمانى) تباه شده است و در آتش، جاودان خواهند بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدِينَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خالِدُونَ « توبه آیه 17»
مشركان حقّ ندارند مساجد خدا را با آنكه به صراحت بر كفر خويش گواهى مىدهند، تعمير كنند. آنان كارهايشان (به خاطر بىايمانى) تباه شده است و در آتش، جاودان خواهند بود.
نکته ها
گرچه شأن نزول آيه دربارهى تعمير مسجدالحرام است، ولى حكم آن براى همهى مساجد است و به همين جهت كلمهى «مَساجِدَ» به كار رفته است، نه «مسجد الحرام».
توليت مسجدالحرام و تعمير و رسيدگى به آن، در صدر اسلام تا قبل از فتح مكّه، در دست مشركان بوده است.
يكى از موارد اعلام شده در برائت، توسّط حضرت على عليه السلام، اين بود كه مشركان حق تعمير مسجد الحرام را ندارند، بلكه حقّ ورود به آنجا را هم ندارند. (در آيهى 27 مىآيد)
پیام ها
1- در بناى مساجد و بنيادهاى دينى و فرهنگى مسلمانان، كفّار و مشركان دخالت ندارند. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ»
جلد 3 - صفحه 392
2- در ساخت و ادارهى مراكز و نهادهاى مقدّس، پول نااهلان را نگيريد، تادخالت وافتخار و توقّع نداشته باشند. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ»
3- عمل به تنهايى مهم نيست، نيّت نقش اصلى را دارد. «ما كانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا»
4- نه هر درآمدى مشروع است و نه هر مشاركتى ارزشمند. مبادا به عشقِ آبادانى مساجد، كفّار در امور دينى نفوذ كنند. «أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ»
5- كسانىكه تظاهر به بىدينى مىكنند، حقّ دخالت در امور مذهبى را ندارند. «شاهِدِينَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ»
6- مشرك همان كافر است. لِلْمُشْرِكِينَ ... شاهِدِينَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ
7- كفر، سبب نابودى و فساد و بىارزش شدن اعمال نيك كافران است. بِالْكُفْرِ ... حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
(امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن)
” الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُوْلئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ” (بقره ۲۷)
” فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، میشکنند; و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روی زمین فساد میکنند; اینها زیانکارانند”
از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که مقصود از عهد الله عهدی است که برای خداوند به ربوبیت ، برای رسول او به نبوت و برای علی(علیه السلام) به امامت و برای شیعیان آنها به دوستی و کرامت گرفته شده و منظور از یفسدون فی الارض کسانی اند که انکار امامت علی و اولاد او(علیهم السلام) را کرده اند.
(بحارالانوار ۲۴/۳۸۹ )
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#مهدویتدرقرآن
🔅آیهای از سوره مدثر
📖فَإِذا نُقِرَ فِي النّاقُورِ .
🔸و (بدانيد) هنگامىكه در صور دميده شود.[مدثر/آیه ۸]
🔹مفضّلبنعمر از امام صادق (علیه السلام) روایت میکند که دربارهی این آیه: "فَإِذَا نُقِرَ فِی النَّاقُورِ" فرمودند:
🔸«بیگمان، در میان ما، امامی پیروز و غایب خواهد بود، که هرگاه خداوند عزّوجلّ بخواهد امر خویش را به منصهی ظهور برساند، به قلب آن امام غایب (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، اشارهای میکند و آن امام ظهور خواهد کرد و امر خدای عزّوجلّ را جاری خواهد کرد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۱۶۴
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ ۚ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ ﴿۶۳﴾
🔸 و اگر از این کافران مشرک سؤال کنی که آن کیست که از آسمان باران نازل سازد تا زمین را به آن پس از (فصل خزان و) مرگ (گیاهان، باز به نسیم جانبخش بهار) زنده گرداند؟ به یقین جواب دهند که آن خداست. بگو: ستایش مخصوص خدای یکتاست. آری و لیک اکثر این مردم عقل خود را به کار نگیرند (تا این حقیقت را دریابند).
💭 سوره: عنکبوت
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂 با دعا کردن، توجه خدا را بدست آورید. 🍂
🔶وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ
(غافر/۶٠)
⚡️ترجمه:
و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم.
همانا كسانى كه از عبادت من سر باز زده و تكبّر مى ورزند به زودى با سرافكندگى به جهنّم وارد مى شوند».
🍁دعا، یعنی خواندن و صدا کردن خدا.
اجابت هم یعنی پاسخ دادن خدا و رو کردنِ خدا به بنده اش.
❌این آیه می فرماید:
هربار که شما خدا را صدا کنید، پاسخی از جانب خدا دریافت می نمایید و توجه و عنایتی از خدا به شما می رسد.
✅بنابراین؛ هرقدر که می توانید، وقت و بی وقت، ربّ خود را صدا کنید تا توجه و دستگیری ویژه ای از خدا دریافت کنید.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
👀👀👀👀
#مشابهات_قرآن
#ویحلفون بالله انهم ........ توبه ۵۶
یحلفون بالله لکم ......... ۶۲
یحلفون بالله ما قالوا ...... ۷۴
یحلفون لکم لترضوا........ ۹۶
#سیحلفون بالله لکم ...... ۹۵
.......و سیحلفون بالله ...... ۴۲
با کمی دقت متوجه میشیم فقط آیه ی ۹۶ لفظ (جلاله الله) کنار یحلفون ذکر نشده است.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
-هرگز به نیکی نمیرسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید؛
و آنچه از هر چیزی انفاق میکنید، یقینا خدا به آن داناست.
📚سوره #آل_عمران - 92
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
🔸 به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو بندند
📗سوره نور، آیه 30
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 پند طلایی
«و آن کس که به پدر و مادر خود، آنگاه که او را به پذیرش رستاخیز فراخواندند، گفت اُف بر شما... اینان کسانیاند که آن سخن (وعده عذاب) درباره آنان به حقیقت پیوست. در حالی که در میان امتهایی از جنیان و آدمیان هستند که پیش از آنان در گذشتند. قطعا اینان زیانکارند»
این آیه تنها درباره فرزندان کفرپیشه نیست، بلکه محور آن، نکوهش اهانت و تحقیر والدین است، چنانچه که خدا در آیهای دیگر، این کار را نکوهیده و فرموده است: «... فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا ...» (آیه 23 سوره «اسراء») «و ... به آنان کلمهای ناخوشایند مگوی و با آنان پرخاشگری مکن»
رسول خدا(ص) نیز فرمود:
"از ستم بر والدین بپرهیزید، زیرا بوی بهشت از راهی هزار ساله به مشام میرسد؛ ولی عاق والدین... آن را نمییابد."
امام صادق(ع) فرمود:
"پایینترین مرتبه عاق والدین شدن، افّ گفتن به آنها است. اگر خدا چیزی کمتر از اُف گفتن نشان میداشت، از آن نهی میکرد."
همچنین فرمود:
"هرکس به والدین خود در حالی که به او ستم کردهاند خشمگینانه بنگرد خدا نمازش را نمیپذیرد"
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴کسیکه زیاد بهیاد خدا باشد، مورد محبّت او قرار میگیرد
قالَ رَسُولُ اللَّه(ص) «مَنْ أَكْثَرَ ذِكْرَ اللَّهِ أَحَبَّهُ اللَّه»؛ ریشۀ کار یاد خداست. کسی که زیاد به یاد خدا باشد و متذکّر او شود، مورد محبّت او قرار میگیرد. ریشۀ بدبختیها غفلت از خداست؛ و ریشۀ خوشبختیها ،به تعبیری ریشۀ شقاوتها غفلت از خداست. و ریشۀ سعادتها ذکرالله است. مورد محبّت که قرار گرفتی، عطایایش میرسد. به هر مقدار به تعبیر، مجبورم این حرف را بزنم، چون دارم جنبۀ کمّی میدهم. متذکّر خدا بیشتر باشی، حبّش بیشتر است. چارهای هم جز این نداری. آن وقت این تذکّر و ذکرالله از نظر اثر، ضریبش نسبت به ایّام مختلف میشود. حالا عرض میکنم.
در ایّامی مترتّب بر او که حبالله است میفهمی ضریبش مختلف میشود. یکی از آنها فرض کنید از نظر هفته و ایّام میگویم. شبهای جمعه است. در باب ماهها، ماه مبارک رمضان؛ و در بین باز ایّامی که سفارش شده است و اثر آن و ضریب آن را بالا میبرد، ده روز اوّل ماه ذیالحجةالحرام است. «وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ»
، میگویند ایّام معلومات این دهۀ اوّل ذیحجه است و ضریب را بالا میبرد. از روز اوّل تا روز دهم. به یاد خدا بودن. در روایات ما داریم، حتّی نسبت به آثار اعمال صالحه هم، زیاد میکند.
📚وسائل الشیعه، ج7، ص154
📚سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 203
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️در خانوادۀ تراز اسلامی، زن، آرامشگر است و مرد نوازشگر. زن و مرد اگر از این نقش خود فاصله بگیرند زندگی مشترک تبدیل به همزیستی مسالمتآمیز میشود که مشخصۀ بارز طلاق عاطفی است.
📖روم آیه ۲۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 يَوْمَئِذٍ يَتَّبِعُونَ الدَّاعِيَ لَا عِوَجَ لَهُ ۖ وَخَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَٰنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا ﴿۱۰۸﴾
🔸 در آن روز خلایق همه از پی کسی که آنها را به راه مستقیم به عرصه قیامت دعوت کند (یعنی اسرافیل) ناچار خواهند رفت، و صداها پیش خدای رحمان خاشع و خاموش گردد که جز زیر لب و آهسته صدایی نخواهی شنید.
🔅 يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا ﴿۱۰۹﴾
🔸 در آن روز، شفاعت هیچکس سود نبخشد جز آنکس که خدای رحمان به او رخصت شفاعت داده و سخنش را پسندیده باشد.
🔅 يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا ﴿۱۱۰﴾
🔸 و خدا (به علم ازلی) بر همه آینده و گذشته خلایق آگاه است و خلق را ابدا به او احاطه و آگاهی نیست.
🔅 وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ۖ وَقَدْ خَابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْمًا ﴿۱۱۱﴾
🔸 و بزرگان عالم همه در پیشگاه عزت آن خدای حی توانا ذلیل و خاضعند و (در آن روز) هر که بار ظلم و ستم به دوش دارد سخت زبون و زیانکار است.
💭 سوره: طه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️سجده تنها سرفرودآوردنی است که باعث رفعت شأن آدم میشود.
📚اعراف آیه ۲۰۶
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ ﴿۵۱﴾
🔸 همانا (آن روز سخت) آنان که متّقی و خداترس بودند مقام امن و امان یابند.
🔅 فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿۵۲﴾
🔸 در باغها و کنار چشمهها و نهرها بیارامند.
🔅 يَلْبَسُونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَقَابِلِينَ ﴿۵۳﴾
🔸 لباس از سندس و استبرق (حریر نازک و ستبر) پوشند و رو به روی هم بر تختها تکیه زنند.
🔅 كَذَٰلِكَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ ﴿۵۴﴾
🔸 همچنین است و با حوریان زیبا چشمشان جفت قرار دادهایم.
🔅 يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ ﴿۵۵﴾
🔸 در آن بهشت پر نعمت از هر نوع میوهای بخواهند بر آنان حاضر و (از هر درد و رنج و زحمت) ایمن و آسودهاند.
💭 سوره: دخان
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈گستره فعالیت ابلیس
◀️ ۳. #ابلیس و دست یارانش از انجام هرگونه تصرف و اخلال در وحی و عزم #انبیاء ناتوانند .
👺بر اساس آیات #قرآن و طبق ادلّه عقلی بیان شده در علم کلام ، ابلیس و یارانش ، توانایی کسب #اطلاع ، القا ، انسا و هرگونه تصرف و اخلال دیگر در وحی را ندارند و #انبیاء در تلقّی و ابلاغ وحی ، از هرگونه خطا و اشتباه معصومند .
👿 خداوند ، نزول #وحی و حفظ آن را به خود نسبت میدهد :
* انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون * ( حجر ۹ )
👺و هرگونه #کژی و کاستی را از آن نفی میکند :
* الحمد لله الّذی انزل علی عبده الکتاب * و لم یجعل له عوجا * ( کهف ۱ )
👿 و برای همگان تبیین میکند که #فرشته امین و توانمند وحی ، آن را بر #قلب پیامبر نازل کرده است :
* و انّه لتنزیل ربّا لعالمین * نزّل به الروح الامین * علی قلبک ..... * ( شعرا ۱۹۲ - ۱۹۴ )
👺و اعلام میدارد که #نزول وحی در میان تدابیر شدید #حفاظتی صورت میپذیرد :
دانای نهان است و کسی را بر غیب خود آگاه نمیکند ؛ جز #پیامبری را که از او خشنود باشد که در [ این صورت ] برای او از پیش رو و از پشت سرش #نگهبانانی خواهد گماشت :
علم الغیب فلا یظهر علی غیبه احدا * الّا من ارتضی من رسول فانّه یسلک من بین یدیه و من خلفه رصدا * ( جن ۲۶ و ۲۷ )
👿 و ساحت وحی را از دسترس #شیاطین دور دانسته ، تاکید میکند که شیطانها آن را فرود نیاوردهاند و آنان نمیتوانند #وحی کنند و در حقیقت آنها از شنیدن ، معزول و محرومند :
* و ما تنزّلت به الشّیطین * و ما ینبغی لهم و ما یستطیعون * انّهم عن السّمع لمعزولون * ( شعرا ۲۱۰ ، ۲۱۱ ، ۲۱۲ )
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh