﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_بیست_هشتم
🦋پيشنهاد فرزند🦋
🌿 فرزند عبدالله كه جوانى نيرومند و غيور بود، با شنيدن اين سر و صداها و گفتار نفاقآميز پدر، به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شرفياب شد و چنين به عرض رساند:
🌻اى رسول خدا! شنيدهام مىخواهى دستور قتل پدرم را صادر كنى اگر ناگزير از اين دستور هستى به خود من اجازه بده تا او را بكشم و سرش را براى تو بياورم. زيرا خزرجيان مىدانند من نسبت به پدر و مادر خيلى خوشرفتار هستم، از آن مىترسم كه اگر ديگرى او را بكشد نتوانم قاتل پدر را بنگرم، در نتيجه ممكن است مؤمنى را عوض كافرى به قتل رسانده و مستحق دوزخ گردم.
پيامبر در پاسخ فرمود: نه، هرگز چنين نكن، تا وقتى كه پدرت با ما هست، با او نيكو رفتار كن.
🌱با اين كه رسول خدا اين سفارش را به فرزند عبدالله كرد، او جلو دروازه آمده وقتيكه پدرش را ديد به سوى مدينه مىآيد، جلو او را گرفت و گفت: تا پيامبر اجازه ندهد، نمىگذارم وارد مدينه شوى، تا بدانى كه ذليل تو هستى و پيامبر عزيز است.
🌿عبدالله براى رسول خدا پيام فرستاد و از وضع خود، آن حضرت را با خبر ساخت، حضرت براى فرزند او پيام داد كه از پدرت جلوگيرى نكن، او هم گفت: اينك كه پيامبر امر فرموده وارد شو!
🌻زيد كه به خاطر حفظ حوزه اسلام و معرفى دشمنان آشوبگر و خائن، گفتار عبدالله را به پيامبر رسانده بود، اينك خانهنشين گشت و او را به عنوان دروغگو لقب دادهاند، شرم و خجلت او را افسرده كرده و همواره به خدا عرض مىكند: من از پيامبرت دفاع كردم تو هم از من دفاع كن!
🌱خداوند به زيد لطف فرمود، پس از چند روز سوره مباركه منافقون در تكذيب عبدالله و تصديق زيد از طرف خداوند نازل شد و به اين ترتيب زيد راستگو و بى تقصير معرفى گرديد.
🌿پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به خانه زيد رفت و او را از خانهنشينى بيرون آورد و نزول آيات را خاطرنشان ساخت و فرمود:
اى زيد! زبانت راست گفته و گوشَت درست شنيده، خدا تو را تصديق كرده است.
🌻نفاق و خيانت و رسوايى عبدالله ظاهر شد، درست به عكس گفتارش، وقتى كه به مدينه آمد با بيچارگى و ذلت، چندصباحى زندگى كرد، ولى ديرى نپاييد كه با كفر و نفاق از اين جهان رخت بر بست و مارك ذلت خود را در صفحات تاريخ نصب نمود
🌱 و براى هميشه اين درس را به جهانيان آموخت كه: به هيچ عنوانى گر چه زير ماسك ظاهرى آراسته و قيافه حق به جانب باشد نمىتوان با حق جنگيد، اين طبيعت و سرنوشت است كه مردم تباهكار و كج رو را در همان راه تباهى و كج، به سرانجام ذلت بار مىكشاند، و اين انتقام را خداى طبيعت در دل طبيعت خود قرار داده است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌹#ادبــــــــــ برخورد
با مخالفانــــــــــ عقیدتیـــــــ
💢#قسمتــــــــ ڇهاردهمــــــــــ
🍃اسلامــــــ ، افزون بر آنکه مسلمانان را به رعایت اخلاق و آداب، با یکدیگر میخواند، به مسلمانان سفارش میکند که در برخورد با مخالفان عقیدتی هم آداب را رعایت کنند:
🔰۱. رعایتـــــ ادبـــــ در گفتار و پرهیز از سبّ و ناسزاگویی:
📖«ولاتَسُبُّوا الَّذینَ یدعونَ مِن دونِ اللّهِ فَیسُبُّوا اللّهَ عَدوًا بِغَیرِ عِلم...».
🔰۲. سخنـــــــ گفتن با آنان با نرمیــــــ و مدارا:
📖«اِذهَبا اِلی فِرعَونَ اِنَّهُ طَغی _ فَقولا لَهُ قَولاً لَینًا لَعَلَّهُ یتَذَکرُ اَو یخشی».
🔰۳. سخنــــــ گفتن با مخالفان و دعوت آنان با بیانیــــــــ حکیمانه و متقن:
📖«اُدعُ اِلی سَبیلِ رَبِّک بِالحِکمَةِ...».
🔰۴. سخنـــــ گفتن با آنان با دلیلـــــ و منطق:
📖«قالَ یقَومِ اَرَءَیتُم اِن کنتُ عَلی بَینَة مِن رَبّی ورَزَقَنی مِنهُ رِزقًا حَسَنًا و ما اُریدُ اَن اُخالِفَکم اِلی ما اَنهکم عَنهُ».
🔰۵. رعایتـــــــ انصاف و ادب در گفت و گو با آنان و واداشتن آنان به تفکر و اندیشه:
📖 «... واِنّا اَو اِیاکم لَعَلی هُدًی اَو فی ضَلل مُبین».
🔰۶. دعوتــــــ آنان همراه با پند نیکو:
📖«اُدعُ اِلی سَبیلِ رَبِّک بِالحِکمَةِ والمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ».
🔰۷. مجادلهـــــ با مخالفــــ، بهصورت جدال احسن
📖:«... وجدِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَنُ».
🔰احتمال دارد در این آیه، هنگام برخورد با مخالفان عقیدتی، ابتدا به گفتار حکیمانه و پند و اندرز و درصورت عدم تأثیر به مباحثه با آنها توجّه شده باشد. برخی مفسّران بر آنند که قید «احسن»، این نکته را بیان میکند که در جدال با مخالفان عقیدتی باید نکاتیـــــ را رعایت کرد؛ ازجمله، پرهیز از
🍃سخنانیــــــ که موجب تهییج و واداشتن او به دشمنی و لجبازی شود،
🍃 بهکار نبردن مقدماتــــ کاذب هرچند در نظر او راست پنداشته شود،
🍃پرهیز از بهکار بردن تعبیرات سوء و توهین به او و آنچه در نظر او مقدّس است.
🔰۸. داشتنـــــ بردباریــــ و عدم مقابله به مثل در برابر توهینها و تهمتهای آنان:گفتارمؤدّبانه نوح (علیهالسلام) در برابر سخنان بی ادبانه کافران، نمونهای از این ادبــــــ است، هنگامی که آنان با عبارت 📖«اِنّا لَنَرک فی ضَلل مُبین»
🔰 به آن حضرت توهین کردند، او در کمال متانتـــــ و ادبــــــ فقط به این پاسخ بسنده کرد:
📖«یقَومِ لَیسَ بی ضَللَةٌ ولکنّی رَسولٌ مِن رَبِّ العلَمین _ اُبَلِّغُکم رِسلتِ رَبّی واَنصَحُ لَکم».
🔰 نمونه دیگر آن، واکنش مؤدّبانه هود در برابر تهمتها و گفتار ناشایست قومش بود که با لسانی نرم و محبّتآمیز به آنان فرمود:تهمتهایی که به من نسبت میدهید، در من نیست و بدانید که من برای شما نصیحتکنندهای امین هستم
📖. «قالَ المَلاَُ الَّذینَ کفَروا مِن قَومِهِ اِنّا لَنَرک فی سَفاهَة واِنّا لَنَظُنُّک مِنَ الکذِبین _قالَ یقَومِ لَیسَ بی سَفاهَةٌ ولکنّی رَسولٌ مِن رَبِّ العلَمین _اُبَلِّغُکم رِسلتِ رَبّی واَنَا لَکم ناصِحٌ اَمین».
🍃 علاّمه طباطبایی با ذکر نمونههای بسیاری از تحمّل و بردباری پیامبران الهی در برابر انواع توهینها و ناسزا گوییهای مخالفان، و عدم مقابله به مثل با آنان، این رفتار را از آموزههای الهی و ادب جمیلی ناشی میداند که خداوند پیامبرانش را به آن مؤدّب ساخته است.
🔰۹. پناه دادنــــــ به مخالفان عقیدتی و فراهم ساختن محیطی امن برای آنان به منظور تحقیق درباره مسائل دینی:
📖«واِن اَحَدٌ مِنَ المُشرِکینَ استَجارَک فَاَجِرهُ حَتّی یسمَعَ کلمَ اللّهِ ثُمَّ اَبلِغهُ مَأمَنَهُ».
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فراز_ماندگار_و_بسیار_زیبا
#تلاوت_تصویری
#تلاوت_قران
🔹 قاری استاد عنتر سعید مسلم
🔹سوره: حاقه آیات 1تا4
🔹مدت فراز: 2دقیقه و 51 ثانیه
📣شنونده این فراز جاویدان با صدای زیبای قاری نابینای کشور مصر استاد مرحوم عنتر سعید مسلم باشید.
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ أللَّهُ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ (روم/۵۴)
🔹خداست كه شما را از ناتوانى آفرید، سپس بعد از ناتوانى، قوّتى بخشید، آنگاه بعد از توانایى و قوّت، ضعف و پیرى قرار داد؛ او هر چه بخواهد مىآفریند، و اوست داناى توانا.
🔸در این آیه، سرگذشت انسان را در سه مرحله به تصویر کشیده است:
➖مرحلهی کودکی که در این مرحله انسان، فردی ناتوان است.
➖مرحلهی جوانی است که فردی توانمند میگردد.
➖مرحلهی پیری که در این مرحله، انسان دوباره ضعیف میشود.
🔸این دگرگونیها و فراز و نشیبها دلیل این حقیقت است که نیرومندی و ناتوانی انسان در اختیار او نیست و خداوند علیم و قدیر او را رهبری میکند. در این آیه، در مورد ناتوانی مرحلهی سوم، کلمهی «پیری» را اضافه میکند، در حالی که در مورد ضعف مرحلهی اول، کلمهی کودکی را نیاورد. شاید به خاطر آن که ناتوانی پیری دردناکتر است؛ چرا که اولاً، رو به سوی مرگ میرود و ثانیاً، مردم از افراد پیر انتظارات زیادی دارند که از کودکان ندارند، در حالی که ناتوانی آنان یکسان است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️انسان در آغاز خلقت، سراسر ضعف است. «خلقكم من ضعف»
▫️توجّه كردن به آغاز تولّد، مایهى تذكّر و تشكّر است. «خلقكم من ضعف...»
▫️از ضعف و پیرى گلایه نكنید كه برنامهى حكیمانهى خداوند است. «اللّه ... جعل من بعد قوّة ضعفا»
▫️مراحل ضعف و قدرت انسان، با یک برنامهریزى حكیمانه طرّاحى شده است. (تكرار «جعل»)
▫️آغاز و پایان انسان ضعف است، در چند روزى كه توان و قدرت داریم، قدردانى كنیم. (یک قوّت میان دو ضعف) «ضعفٍ - قوّة - ضعفاً» ضعفِ دوران كودكى به قوّت تغییر مىكند، ولى ضعف دوم باقى مىماند، زیرا كلمهى «شیبة» در كنار «ضعف»، نشان آن است كه این ضعف همراه پیرى و ثابت است)
▫️كسى كه میان دو ضعف قرار گرفته، نباید به چند روز قوّت مغرور شود. «ضعف - قوّة - ضعفا»
▫️اگر اهل نظر باشیم، همهى هستى كتاب مطالعه است. (باد و باران و حیات زمین، دوران كودكى و جوانى و پیرى انسان.) «من بعد قوّة ضعفا و شیبة»
▫️ضعفِ مخلوق، نشان ضعف خالق نیست. «و هو العلیم القدیر»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💠التماس جهنمیان در جهنم از بهشتیان💠
✅با توجه به آیات قرآن، جهنمیان در جهنم، جایگاه بهشتیان را میبینند و با آنها از راه دور صحبت میکنند،
🌸خدا در آیات 50 و 51 سوره اعراف میفرماید:
⭕️اهل جهنم، بهشتیان را صدا میزنند که:
مقداری آب، یا از آنچه خدا به شما روزی کرده، به ما ببخشید.
⛔️آنها در پاسخ میگویند: خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است.
💢زیرا کافران در دنیا، دین خدا را به شوخی و بازیچه گرفتند و زندگی دنیا آنان را مغرور ساخت،
💢امروز ما آنها را فراموش میکنیم، همانگونه که آنها ملاقات با خدا در روز قیامت را فراموش کردند و آیات ما را انکار نمودند.
🌱ب خدا وصل ک شوی
آرامش وجودت را فرا می گیرد
آرامش نصیب دلهایی میشود ک با خداهستند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ـ🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼
ـ🌼🌿🌺🌿🌼﷽
ـ🌺🌿🌼
ـ🌼
انبیاء مظهر صفات خداوند هستند
🌼 ⃝⃡💛 در رافت ، رحمت و مهربانی
«لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»(۱۲۸)توبه
همانا رسولی از جنس شما برای (هدایت) شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت میآید و بر (آسایش و نجات) شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است.
🌼 ⃝⃡💛 در زنده کردن مردگان
«وَرَسُولًا إِلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ»(۴۹)آل عمران
و او را به رسالت به سوی بنی اسرائیل فرستد که به آنان گوید: من از طرف خدا معجزی آوردهام، من از گل مجسمه مرغی ساخته و بر آن (نفس قدسی) بدمم تا به امر خدا مرغی گردد، و کور مادر زاد و مبتلای به پیسی را به امر خدا شفا دهم، و مردگان را به امر خدا زنده کنم، و به شما (از غیب) خبر دهم که در خانههاتان چه میخورید و چه ذخیره میکنید...
🌼 ⃝⃡💛 در هدایت الهی
«وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ»(۷۳)انبیاء
و آنان را پیشوای مردم ساختیم تا (خلق را) به امر ما هدایت کنند و هر کار نیکو را (از انواع عبادات و خیرات) و خصوص اقامه نماز و اداء زکات را به آنها وحی کردیم و آنها هم به عبادت ما پرداختند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#تدبردرآیات_قرآن
الَّذِينَ كانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطاءٍ عَنْ ذِكْرِي وَ كانُوا لا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعاً «101کهف»
آنان كه چشمانشان از ياد من در پردهى غفلت بود و (از شدّت تعصّب و لجاجت) توان شنيدن (سخن حقّ) را نداشتند.
🔴 از امام رضا عليه السلام
در تفسیر آیه ی زیر
«أَعْيُنُهُمْ فِي غِطاءٍ عَنْ ذِكْرِي»
👇
نقل شده كه به مأمون فرمود:
مراد از «#ذكر» در اين آيه
امام على عليه السلام است.
🌕 مراد از چشم و گوش در آيهى 101، معرفت، بصيرت و شناخت است، يعنى چشم و گوش دل، نه عضو خاصّ در سر.
زيرا قرآن گاهى كورى را به دل نسبت مىدهد و می فرمايد:
«مَنْ كانَ فِي هذِهِ أَعْمى»
⭕️ راه شناخت، بيشتر به وسيلهى چشم و گوش است. آنان چشمشان در پرده بود و گوششان قدرت شنيدن حقّ را نداشت. و حقّ را نمىفهميدند، والّا ذكر كه ديدنى نيست!
«أَعْيُنُهُمْ فِي غِطاءٍ عَنْ ذِكْرِي»
⛔️ انسان شنوا به خاطر عناد، به جايى مىرسد كه توان شنيدن حقّ را ندارد.
«لا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعاً»
👇باتفکر ازخودمان بپرسیم
◾️چه شده که ما حقایق را نمی فهمیم ؟
◾️آیا هوای نفس گوشمان را کر و چشممان را کور کرده ؟
◾️آیا ازیاد معاد و قیامت غافلیم که خدا را نمی بینیم ؟
◾️آیا گناهان چشم وگوش دلمان را کورکرده ؟
😭خودتان را محاسبه کنید
قبل از آنکه شما را حسابرسی کنند
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 عمل صالح، عملی است در جهت قدرتبخشیدن به ولیّ الهی
✅ در این آیهی شریفه - که برای بیدارشدن صبح - میخوانند: «قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَ لَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِٓ أَحَدًا»(کهف/۱۱۰)
🔹همهجا داریم «عملوا الصالحات» اما اینجا «عملا صالحا» آمده است؛ یعنی یک عمل صالح! امام صادق علیهالسلام فرمود؛ این «عملا صالحا»، ولایت امیرالمؤمنین و ائمه علیهمالسلام است. «ولایتهم العمل الصالح»! لقاء الهی در سایهی این ولایت است و توحید یعنی ایمان به این ائمه و کمک به آنها! و شرک هم یعنی دیگران را در ولایت شریک گرداندن! یعنی قرارگرفتن در صف دشمنان ائمه! خیال نکن که بتپرستی این است که یک مجسمه را بگذاری و عبادت کنی! خیر! این که شرک نفهمها و جاهلهاست! شرک بدتر و بالاتر، این است که کسی در صف دشمنان اهلبیت علیهم السلام باشد.
⬅️ پس عمل صالح در گفتمان انتظار، عملی است که در جهت قدرت بخشیدن به ولیّ الهی و تحقق اهداف ولایت باشد.
📚 دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن، ص ۱۲۳
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴در قرآن ،بهشت چه اوصاف و القابی دارد؟
.
بر اساس آیات قرآن بهشت ۴ لقب کلی دارد.
۱. دارالسلام :
در قرآن آيات بسياري بر وجود نعمتهاي مادي تصريح دارد که نقطه شروع آن نعمتها، صحراي محشر است که از آنجا بهشتيان به دارالسلام که يکي از القاب بهشت است خوانده ميشوند: ﴿وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ﴾(يونس، آيه ٢۵)
۲. دارالارث :
«بهشت را به پرهيزگاران به ارث ميدهند»: ﴿تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِيًّا﴾(مريم، آيه ۶۳)
۳. دارالرضا :
بهشت، عالم تجرد و اطلاق است و براي مؤمنان به مجرد درخواست باطني و مشيت دروني هرچه بخواهند موجود ميشود ﴿لَهُم مَّا يَشَاؤُونَ عِندَ رَبِّهِمْ﴾(شوري، آيه ٢٢)
۴. دارالمقام
بهشت جایگاهی است که همه در آن جاودانه می شوند و کسی از آن کوچ نمی کند . به همین خاطر همه به حمد و ستایش پروردگار مشغولند ﴿وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ * الَّذِي أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِن فَضْلِهِ لَا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَلَا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ﴾(فاطر، آيات ۳۵ و ۳۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
و به هنگام دلتنگی
به آسمان نگاه کن...
ما نگاههای تو به طرف آسمان را میبینیم
📖 سوره #بقره- 144
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 حضرت مهدی(عج) در قرآن کریم
✅ بیش از سیصد آیهٔ قرآن با مهدویت مرتبط است و در تأویل و تفسیر آن، امام زمان(عج) مصداق تام آن هستند. ذیل هر کدام از این آیات از حضرات معصومین علیهم السلام روایاتی نیز نقل شدهاست. از باب نمونه، به چند آیه اشاره میکنیم:
🔹بقیت الله خیرلکم ان کنتم مؤمنین(هود/۸۶)؛ مقصود از بقیة الله، حضرت مهدی(عج) است.
🔸قل ارأیتم ان اصبح ماءکم غورا فمن یأتیکم بماء معین(ملک/۳۰)؛ مقصود از «ماء معین» حضرت مهدی(عج) است.
🔹هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحقّ لیظهره علی الدین کلّه و لو کره المشرکون(توبه/۳۳)؛ به قیام حضرت مهدی(عج) اشاره دارد.
🔸قل جاءالحق و زهق الباطل انّ باطل کان زهوقا(اسراء/۸۱)؛ مقصود از آمدن حق، حضرت مهدی(عج) است.
🔹وعد الله الذین آمنوا منکم و عملواالصالحات ... یعبدوننی لایشرکون بی شیئا(نور/۵۵)؛ منظور، حکومت جهانیِ حضرت مهدی(عج) است.
🔸امّن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض(نمل/۶۲)؛ مضطر حقیقی، حضرت مهدی(عج) است.
🔹و ذکّرهم بایام الله ان فی ذلک لایات لکل صبّار شکور(ابراهیم/۵)؛ روز قیام حضرت مهدی(عج) از ایام الله است.
🔸و لقد کتبا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون (انبیاء/۱۰۵)؛ حضرت مهدی(عج) و یارانش، وارث زمین هستند.
🔹اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها(حدید/۱۷)؛ حیات و اصلاح اهل زمین بواسطه ظهور حضرت مهدی(عج) است.
🔸و اشرقت الارض بنور ربها و وضع الکتاب ...(زمر/۶۹)؛ زمین به نور حضرت مهدی(عج) روشن میگردد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#آیه_گرافی
... هر چه در دل دارید، چه پنهانش کنید
چه آشکارش سازید، خدا به آن آگاه است!
📚سوره #آل_عمران- 25
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📘#دائره_المعارف_قرآن_کریم📘
📦 #امانت>
⬅️ #انواع_امانت >
👈ب . #امانتهاى_مردم
......ادامه
🔻قول دیگر این است که #امانتداران یهودیانی هستند که #اسلام آورده اند و خیانتکاران کسانی هستند که به شریعت خود مانده و طبق #عقیده خود نسبت به امانت غیر یهود احساس مسئولیتی ندارند .
🔹امانت مردم گاه میتواند یک #انسان باشد ، چنانکه برادران یوسف ، از آن جهت که #پدرشان آنان را امین بر یوسف نمی دانست وی را #سرزنش کردند :
* قالوا یاابانا ما لکلا تامنّا علی یوسف و انّا له لناصحون * ( یوسف ۱۱ ) و با #معرفی خود به وصف امانتداری خواستار به همراه بردن یوسف شدند ،
* ارسله معنا غدًا یرتع و یلعب و انّا له لحافظون * ( یوسف ۱۲ ) ؛
🔻ولی پس از به #همراه بردن یوسف به عهد خود در #حفظ او وفا نکردند ( یوسف ۱۵-۱۸ ) ،
🔹از این رو وقتی آنان برای بار دیگر #بنیامین را برای همراهی خود از پدر طلب کردند ( یوسف ۶۳ ) آن حضرت آنان را به سبب #خیانت پیشین امین بر وی ندانست :
* قال هل ءآمنکم علیه الّا کما امنتکم علی اخیه من قبل * ( یوسف ۶۴ ) و از آنان #وثیقهای اطمینان آور خواست و پس از گرفتن وثیقه ، #بنیامین را به آنان سپرد . ( یوسف ۶۴)
🔻گاه نیز امانت #انسانها ، مسئولیتها و مقامهای دنیوی است ، بر همین اساس دختران #شعیب به پدر پیشنهاد کردند که برای برعهده گرفتن چوپانی و دیگر کارهای آنان موسی را به اجیری بگیرد ، زیرا او #مسئولیت پذیر و امانتدار است :
* قالت احدهما یا ابت استئجره انّ خیر من استئجره القوی الامین * ( قصص ۲۶ )
🔹 یوسف علیه السلام نیز بدان جهت که خود را در #احراز مسئولیتها امانتدار می دانست به عزیز مصر پیشنهاد کرد که مسئولیت #خزانه_داری وی را برعهده گیرد :
* قال اجعلنی علی خزّان الارض انّی حفیظ علیم * (یوسف ۵۵ )
🔻و نیز آنگاه که #سلیمان اراده کرد ماموریت آوردن تخت بلقیس را به یکی از ماموران خود بسپارد یکی از #جنیان با این استدلال که فردی قوی و امانتدار است برای پذیرش این #مسئولیت پیشگام گردید :
* و انّی علیه لقوی امین * ( نمل ۳۹ )
🔹همچنین از دیگر امانتهای بشری حفظ #اسرار خانوادگی است که زن و شوهر باید به آن ملتزم باشند ، از این رو قران یکی از اوصاف زنان #شایسته و مومن را رازداری آنان برشمرده است :
*فالصالحات قانتات حافظات للغیب بما حفظ الله * ( نساء ۳۴ ) .
ادامه دارد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۶۳
إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَىٰ نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِيسَىٰ وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ ۚ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا ﴿١٦٣﴾
ما به تو وحی کردیم، همان گونه که به نوح و پیامبران پس از او وحی کردیم؛ و به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و نوادگان [دارای مقام نبوتشان] و عیسی و ایوب و یونس و هارون و سلیمان نیز وحی نمودیم؛ و به داود، زبور دادیم. (۱۶۳)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٦٣)
-در آيات گذشته خوانديم كه يهود در ميان پيامبران خدا تفرقه مىافكندند بعضى را تصديق و بعضى را انكار مىكردند در اين آيه، بار ديگر به آنها پاسخ مىگويد كه:
«ما بر تو وحى فرستاديم همانطور كه بر نوح و پيامبران بعد از او وحى فرستاديم و همانطور كه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و پيامبرانى كه از فرزندان يعقوب بودند و عيسى و ايوب و يونس و هارون و سليمان وحى نموديم و به داود كتاب زبور داديم»
(إِنّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ عِيسى وَ أَيُّوبَ وَ يُونُسَ وَ هارُونَ وَ سُلَيْمانَ وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 477
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۱۶۴
وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلًا لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ۚ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا ﴿١٦٤﴾
و به پیامبرانی [وحی کردیم] که سرگذشت آنان را پیش از این برای توگفتیم، و پیامبرانی [را برانگیخته ایم] که سرگذشتشان را برای تو حکایت نکرده ایم. و خدا با موسی به صورتی ویژه و بیواسطه سخن گفت. (۱۶۴)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٦٤)
-در اين آيه اضافه مىكند پيامبرانى كه وحى بر آنان نازل گرديد منحصر به اينها نبودند بلكه «پيامبران ديگرى كه قبلا سرگذشت آنها را براى تو بيان كردهايم و پيامبرانى را كه هنوز سرگذشت آنها را شرح ندادهايم همگى همين مأموريت را داشتند و وحى الهى بر آنها نازل گرديد»
(وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ) .
و از اين بالاتر «خداوند رسما با موسى سخن گفت» (وَ كَلَّمَ اللّهُ مُوسى تَكْلِيماً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 477
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_622
🌹 #آیات_163_164 #سوره_نساء
🌸 إِنَّا أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ كَمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَى نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنَآ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَ عِيسَى وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيَْمانَ وءَاتَيْنَا دَاوُدَ زَبُورا
ً
🍀 ترجمه: (اى پیامبر!) ما به تو وحى کردیم، آن گونه كه به نوح و پیامبران پس از او وحى كردیم. و به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط ( نوادگان یعقوب که دارای نبوت هستند ) و عیسى و ایوب و یونس و هارون و سلیمان وحى كردیم و به داود، «زبور» دادیم.
🌸 وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلًا لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ۚ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا
🍀 ترجمه: و به پیامبرانی كه سرگذشت آنان را پیش از این برای تو گفتیم، و پیامبرانی كه سرگذشتشان را برای تو حكایت نكرده ایم. و خدا با موسی به صورت سخنی ویژه سخن گفت.
🌷 #أوحينا: وحى کردیم
🌷 #الأسباط: اسباط یعنی فرزندان و جمع سبط است و عنوان نوادگانی از حضرت یعقوب علیه السلام است که به پیامبری رسیده اند
🌷 #زبور: در لغت به معنای کتاب حكمت آموز است و کتابی که بر حضرت داود علیه السلام وحی شد زبور نامیده می شود.
🌷 #رسل: فرستادگان، پیامبران
🌷 #قصصناهم: سرگذشت آنان را حکایت کردیم
🌷 #کلم: سخن گفتن
🌷 #تکلیما: سخن گفتنی ویژه
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. آیه 163 سوره نساء به بعضی از پیامبرانی که به آنها #وحی شده است اشاره می کند و به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرمايد: إِنّا أَوْحَيْنا إِلَيْكَ كَما أَوْحَيْنا إِلى نُوحٍ وَ النَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَوْحَيْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ عِيسى وَ أَيُّوبَ وَ يُونُسَ وَ هارُونَ وَ سُلَيْمانَ وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً: ما به تو وحی كردیم، همان گونه كه به نوح و پیامبران پس از او وحی كردیم. و به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط (نوادگان یعقوب که دارای نبوت هستند ) و عیسی و ایّوب و یونس و هارون و سلیمان وحی کردیم و به داود، زبور دادیم. زبور کتاب حضرت #داود علیه السلام که شامل حکمت بوده است.
🌸 در آيه 164 سوره نساء اضافه مى كند پيامبرانى كه #وحى بر آنان نازل گرديد منحصر به اينها نبودند بلكه پيامبران ديگرى كه قبلاً سرگذشت آنها را براى تو بيان كرده ايم و پيامبرانى را كه هنوز سرگذشت آنها را شرح نداده ايم همگى همين مأموريت را داشتند و وحى الهى بر آنها نازل گرديد وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْناهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ: و پیامبرانی که سر گذشت آنان را پیش از این برای تو گفتیم و پیامبرانی که سرگذشتشان را برای تو حکایت نکرده ایم. و از اين بالاتر وَ كَلَّمَ اللّهُ مُوسى تَكْلِيماً: و خداوند با موسى به صورت سخنی ویژه سخن گفت. همه ى پیامبران طرف سخن خدایند، ولى در این میان تنها حضرت #موسى علیه السلام «كلیم اللّه» شده است. شاید براى آنكه حضرت موسى در مبارزه با فرعون و تحمّل لجاجت و سرسختى بنى اسرائیل، لازم بود بیشتر و پى درپى با #خداوند مرتبط باشد و پیام بگیرد، از این رو كلیم اللّه شد. بعضی از مفسران گفته اند #خداوند صوتی را خلق کرد و از طریق آن صوت با موسی سخن گفت.
🔹 پيام های آیات 163و164 سوره نساء
✅ #وحى و #نبوّت، یک جریان و سنّت خلل ناپذیر در تاریخ انسان است.
✅ بیان نمونه هاى تاریخى از یک موضوع (مثل وحى بر پیامبران پیشین) از شیوه هاى اثبات مدعاست و آگاهى از آنها زمینه ى پذیرش است.
✅ هدف، شیوه و كلّیات محتواى ادیان الهى، یكى است. زیرا سرچشمه ى همه آنها خداوند است.
✅ با آنكه در تاریخ، بارها وحى الهى نازل شده است، اما اهل كتاب، نبوّت پیامبر اسلام را نمى پذیرند و میان او و دیگر انبیا فرق گذاشته و توقّعات اضافى دارند.
✅ آشنایى با تاریخ انبیا، چنان مفید و درس آموز است كه #خداوند هم به آن پرداخته است.
✅ گاهى نقل یک حادثه، بارها در قرآن تكرار مى شود و از برخى حوادث، اصلاً ذكرى به میان نمى آید، این نشان مى دهد كه #قرآن، كتاب هدایت و تربیت است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh