eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 از مصادیق نور ... ✅ خداوند، نور مطلق است و مطلق نور (نور/۳۵) 🔹یادآوری: در بحث موضوعی نوبت صبح از نور گفتیم. اهل‌بیت علیهم السلام، مصداق تام و کامل آیه ۳۵ سوره نور هستند که امروز ظهر به آن اشاره کردیم. در ادامه به موارد ذیل نیز توجه نمایید: ▫️ایمان به خدا، نور است (بقره/۲۵۷) ▫️خودِ قرآن، نوری از جانب خداست (مائده/۱۵) ▫️هدایت الاهی، نور است (انعام/۱۲۲) ▫️اسلام، نور است (توبه/۳۲) ▫️شخص پیامبراکرم(ص)، نور است (احزاب/۲۶) ▫️امام معصوم(ع)، نور است و کلام‌شان نور و جمع‌شان نورٌ علی نور (زیارت جامعه) ▫️علم، نور است.عقل، نور است. نماز، نور است. ▫️نور وحی و نور عقل در مؤمن می‌شود؛ نورٌ علی نور. ▫️وضو، نور است و تجدید وضو می‌شود: نورٌ علی نور. ▫️و ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > (انفسى) 🩸قرآن، بر آیه بودن انسان تأکید کرده: « وَ فى خَلقِکم وَ ما یَبُثُّ مِن دابّةٍ ءایـتٌ لِّقومٍ یُوقِنون ». ( جاثیه / ۴ ) نیز ذاریات / ۲۰ و ۲۱ 💎و او را به در آفرینش خود فرمان داده است : * فلینظر الانسان ممّ خلق * ( طارق ۵ ) 🩸روایات نیز را برترین و سودمندترین معارف برشمرده و معرفت را با شناخت پروردگار ملازم دانسته است . 💎بر پایه ، پیامبر صلی الله علیه و آله در پاسخ به این پرسش که راه شناخت چیست ، فرمود : معرفه النفس . 🩸از امام علیه السلام نیز نقل است : در شگفتم از کسی که خود را نمی شناسد ، چگونه خود را می شناسد . 💎 به خدایابی می انجامد ؛ زیرا انسان نمی تواند خود را جدا از و آفریننده خود ، به درستی درک کند و بشناسد . 🩸 علت هر موجود ، مقدم بر وجود او است ؛ پس خود ، هرگز از شهود الهی جدا نیست ؛ البته باید توجه داشت که شناختِ که در آفرینش جسم انسان وجود دارد ، پایین‌ترین حدّ شناختِ از است و شناخت روح و جان آدمی و رمز و راز پیچیده آن ، از بالای معرفت خویشتن است . 💎 قرآن در انسان ، اموری را مورد توجه ویژه قرار داده و بر تفکر و تأمل در آن ورزیده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ اللَّهُ نُورُ السَّمَٰوَٰتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَوٰةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِى زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّىٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَٰرَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَ لَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِىءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَى‌ نُورٍ يَهْدِى اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَآءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَٰلَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَىْ‌ءٍ عَلِيمٌ(نور/۳۵) 🔹خدا، نور پدیدآورندهٔ آسمان‌ها و زمین است. نور هدایت و معرفت الهی همانند چراغ روی طاقچه است: روی آن شیشه برّاقی است و شیشهٔ چراغ چنان می‌درخشد که انگار ستاره‌ای تابان است. سوخت چراغ هم روغن زلال زیتون است، برگرفته از درخت بابرکتی که وسط باغ کاشته‌اند و آفتاب از هر طرف بر آن می‌تابد. این روغن به قدری صاف است که بدون آتش گرفتن هم روشنی می‌دهد. بله، نور چنین چراغی صد چندان است. خدا هر که را شایسته بداند، با این نور به مقصد می‌رساند. خدا برای مردم این نکته‌ها را می‌آورد و او هر چیزی را می‌داند. 🔸صالح‌بن‌سهل همدانی گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که درباره: اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ ... می‌فرمود: «مِشْکَاةٍ؛ فاطمه است؛ فِیهَا مِصْبَاحٌ؛ مصباح، حسن و حسین هستند. فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ؛ گویی فاطمه ستاره‌ای درخشان در بین زنان زمین است، یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ؛ از شجره ابراهیم نور می‌گیرد و برافروخته می‌شود. لَّا شَرْقِیَّةٍ وَ لَا غَرْبِیَّةٍ؛ یعنی نه یهودی است و نه مسیحی است، یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ؛ نزدیک است که چشمه‌های علم از آن بجوشد. وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ مراد از نورٌ علی نُورٍ، امامی بعد از امامی دیگر است، یَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء یعنی خداوند به‌سوی ائمّه هدایت می‌کند؛ هر کس را که بخواهد او را وارد نور ولایت آن‌ها می‌گرداند ...(بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۰۴ و کافی، ج۱، ص۱۱۵) ❇️ از پیام‌های آیه ▫️جهان هستی، فیض خداوند و پرتوی از نور اوست، قوام و بقاى آن از اوست. «اللّه نور السماوات...» ▫️نور خدا هم گسترده است و هم ثابت. (نور درون حباب، هم گسترده است و هم از خاموش شدن، محفوظ) «المصباح فى زُجاجة» ▫️زیتون، درخت مباركى است. «شَجرةٍ مُباركةٍ زَیتونة» ▫️نور خدا از ذات اوست نه از عوامل بیرونى. «یَكاد زَیتُها یضى‌ء و لو لم‌تمسسهُ نار» ▫️گرچه خداوند نور آسمان‌ها و زمین و مایه خلقت و هدایت همه هستى است، اما جایگاه او در زمین، دل‌هاى پاک و شفّاف افراد مؤمن است كه با نور ایمان برافروخته مى‌گردد و هرچه خلوص ایمان بیشتر باشد، تلألؤ بیشترى دارد. «یهدى اللّه لنوره من یشاء...» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ الله عز و جل يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الْأَرْضِ ۖ وَ لَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَ لَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلَّا أَن تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿۲۶۷﴾ الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَ اللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَ فَضْلًا ۗ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۶۸﴾ 🔹خداوند متعال ای اهل ایمان! از پاکیزه های آنچه [از راه داد و ستد] به دست آورده اید، و آنچه [از گیاهان و معادن] برای شما از زمین بیرون آورده ایم، انفاق کنید و برای انفاق کردن دنبال مال ناپاک و بی ارزش و معیوب نروید، در حالی که اگر آن را به عنوان حقّ شما به خود شما می دادند، جز [با] چشم پوشی [و دلسردی] نمی گرفتید و بدانید که خدا، بی نیاز و ستوده است. (267) شیطان، شما را [به هنگام انفاق مال با ارزش] از تهیدستی و فقر می ترساند، و شما را به کار زشت [چون بخل وخودداری از زکات و صدقات] امر می کند، و خدا شما را از سوی خود وعده آمرزش و فزونی رزق می دهد؛ و خدا بسیار عطا کننده و داناست. (268) 📚 قرآن کریم، سوره بقره، آیه 267 و 268 ⭕️ درباره این (👆) آیه: 1️⃣ قوانین حاکم بر دنیا به خاطر پیچیدگی جزئیات تأثیرگذار بر نتیجه عمل، به راحتی قابل فهم نیستن و ممکنه انسان در نگاه اوّل به نظرش برسه قاعده‌اش رو فهمیده و مطابق اون عمل کنه اما به نتیجه دلخواه نرسه. 2️⃣ مثلاً اکثر مردم گمان میکنن برای پولدار شدن باید پس‌انداز کرد و کمک مالی به دیگران ما رو به فقر نزدیک میکنه؛ اما خدایی که آفریدگار این دنیاست و از رازهای اون خبر داره، نظر دیگه‌ای داره و میگه اتفاقاً باعث زیاد شدن مال‌تون میشه! 3⃣ به همین دلیل هست که علمای دین میگن عقل ما به تنهایی قادر به کشف بایدها و نبایدها نیست و ما نیاز به وحی داریم. ✅ البته همون خدایی که دستور به انفاق داده، زیاده‌روی در اون رو هم ممنوع کرده؛ پس باید حواسمون باشه از اون ور بوم نیفتیم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ زندگی با نمایش و ماسک لذتی ندارد. از زندگی، آن مقداریش اصیل است که ساده، طبیعی و بی‌نقاب رفتار کرده‌ایم. خودمان باشیم و برای دیگران زندگی نکنیم 📖آل عمران آیه ۱۶۷ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 بِرّ و اَبرار در قرآن ✅ در بحث موضوعی امروز به جایگاه بِرّ و اَبرار در قرآن کریم اشاره می‌کنیم و از باب نمونه، برخی از این آیات را یادآور می‌شویم: 🔹برّ و نیکی از اسمای حسنای الاهی؛ انه هو البرّ الرحیم (طور/۲۸) 🔸برّ و نیکی از اوصاف فرشتگان؛ باَیدی سفرة. کرام بررة (عبس/۱۶،۱۵) 🔹ذکر مفهوم برّ، خالی از مصداق نیست؛ و لکن البرّ من آمن بالله ...(بقره/۱۷۷)؛ و لکن البرّ من اتّقی و اتوا البیوت من ابوابها ...(بقره/۱۸۹) 🔸انفاق از اموال مورد علاقه راه رسیدن به برّ و ابرار؛ لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون (آل‌عمران/۹۲) 🔹مقام ابرار و نیکان؛ ان الابرار لفی نعیم (انفطار/۱۳)؛ و ما عندالله خیر للابرار (آل‌عمران/۱۹۸)؛ ان الابرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا (انسان/۵) 🔸دعای خردمندان، توفّی با ابرار؛ ... و کفّر عنا سیئاتنا و توفّنا مع الابرار (آل‌عمران/۱۹۳) 🔹تشویق برای رسیدن به مقام ابرار؛ تعاونوا علی البرّ و التقوی (مائده/۲) 🔸مذمّت از امر به برّ و نیکی و فراموشی خود!؛ اتأمرون الناس بالبرّ و تنسون انفسکم و انتم تتلون الکتاب ...(بقره/۴۴) 🔹تمجید از برّ و نیکی به والدین؛ و برّاً بوالدیه و لم یکن جبّارا عصیا (مریم/۱۴) 🔸از نشانه‌های ابرار: وفای به عهد، خوف از روزی که عذابش فراگیر است، اطعام به مسکین و یتیم و اسیر، داشتن اخلاص، ترس از خدا در روز شدت قیامت؛ یوفون بالنذر و یخافون یوماً ... انا نخاف من ربنا یوماً عبوساً قمطریراً (انسان/۷ تا۱۰) ⬅️ قرآن کریم، ریشه و اساس همه نیکی‌ها را که خلاصه‌ای از امور اعتقادی، عملی و اخلاقی است در آیه شریفه ۱۷۷ سوره بقره بیان کرده است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 مبدأ نزول قرآن کریم ⬅️ در جلسه هفته گذشته، در ارتباط با آیات ابتدایی سوره زمر به مطلب ذیل اشاره کردیم: ✅ خداوند در آیاتی از کتاب خود، اصل نزول قرآن و مبدأ نزول آن را که همان اسمای حسنای الهی است بیان فرموده که بخش عمدهٔ این آیات در «حوامیم سبعه» است. حوامیم سبعه به هفت سوره‌ای گفته می‌شود که در آغاز آنها حروف مقطعه «حٰم» آمده باشد. این شروع مشترک، نشانگر مضمون مشترک و هدف ویژه‌ای است که این سوره‌ها دارند. سرآغاز این سوره‌ها، بیان تنزّل وحی، دریافت وحی و محتوای اجمالی وحی است. افزون بر این هفت سوره، در سوره‌های دیگر مانند واقعه، آل‌عمران و علق نیز به مسئله منشأ و مبدأ نزول قرآن اشاره شده است. 🔹تنزّل از خدای حیِّ قیّوم؛ الم. الله لا اله الا هو الحیّ القیّوم. نزّل علیک الکتاب بالحق (آل‌عمران/۱ تا ۳) 🔸تنزّل از خدای ربّ‌العالمین؛ انه لقران الکریم. فی کتاب مکنون. لایمسّه الا المطهرون. تنزیل من ربّ العالمین (واقعه/۷۷ تا ۸۰) 🔹تنزّل از خدای معلّم و اَکرم؛ اقرأ و ربّک الاکرم. الذی علّم بالقلم. علّم الانسان مالم یعلم (علق۳ تا ۵) 🔸تنزّل از خدای رحمان رحیم؛ حم. تنزیل من الرحمن الرحیم (فصلت/۱,۲) 🔹تنزّل از خدای مبارک؛ حم. والکتاب المبین. انا انزلناه فی لیلة مبارکة ... امرا من عندنا انا کنا مرسلین (دخان/ ۱ تا ۳ و ۵) 🔸تنزّل از خدای عزیز علیم؛ حم. تنزیل الکتاب من الله العزیز العلیم (غافر/۱,۲) 🔹تنزّل از خدای عزیز حکیم؛ حم. عسق. کذلک یوحی الیک و الی الذین من قبلک الله العزیز الحکیم (شوری/۱ تا ۳)؛ حم. تنزیل الکتاب من الله العزیز الحکیم (جاثیه و احقاف/۱،۲)(زمر/۱) 🔸تنزّل از خدای حکیم حمید؛ و انه لکتاب عزیز. لا یأتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید (فصلت/۴۱,۴۲) 🔹تنزّل از خدای علی حکیم؛ حم. و الکتاب المبین. انا جعلنا قرانا عربیا لعلکم تعقلون. وانه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم (زخرف/۱ تا ۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
صفحه ۱۸ 🌸🌸🌸🌸 ✨وَقَالَتِ الْيَهُودُ✨ 🌱سوره بقره آیه ۱۱۳ ✨۱- وقالت الیهود لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ 🌱۲-سوره مائده آیه ۱۸ ✨وقالت الیهود وَالنَّصَارَىٰ نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ 🌱۳-سوره مائده آیه ۶۴ ✨وقالت الیهود يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُوا بِمَا قَالُوا بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ يُنفِقُ كَيْفَ يَشَاءُ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا وَأَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ كُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ 🌱۴-سوره توبه آیه ۳۰ ✨وقالت الیهود عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَارَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَٰلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ يُضَاهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ 🌸🌸🌸🌸 ✨وَمَنْ أَظْلَمُ✨ 🌱۱-سوره بقره آیه ۱۱۴ ✨ومن اظلم مِمَّن مَّنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَن يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَن يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ 🌱۲-سوره انعام آیه ۲۱ ومن اظلم ممن افتری علی الله کذبا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ 🌱۳-سوره انعام آیه ۹۳ ✨ومن اظلم ممن افتری علی الله کذبا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَن قَالَ سَأُنزِلُ مِثْلَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ 🌱۴-سوره هود آیه ۱۸ ✨ومن اظلم ممن افتری علی الله کذبا أُولَٰئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَىٰ رَبِّهِمْ وَيَقُولُ الْأَشْهَادُ هَٰؤُلَاءِ الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَىٰ رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّالِمِينَ 🌱۵-سوره کهف آیه ۵۷ ✨ومن اظلم ممن ذکر بآیات ربه فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِيَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ فَلَن يَهْتَدُوا إِذًا أَبَدًا 🌱۶-سوره عنکبوت آیه ۶۸ ✨ومن اظلم ممن افتری علی الله کذبا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءَهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْكَافِرِينَ 🌱۷-سوره سجده آیه ۲۲ ومن اظلم ممن ذکر بآیات ربه ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ 🌱۸-سوره صف آیه ۷ ✨ومن اظلم ممن افتری علی الله الْكَذِبَ وَهُوَ يُدْعَىٰ إِلَى الْإِسْلَامِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ 🌸🌸🌸🌸 ✨بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ✨ 🌱۱- سوره بقره آیه ۱۱۷ ✨بدیع السماوات والارض وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ 🌱۲- سوره انعام آیه ۱۰۱ ✨بدیع السماوات والارض أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُن لَّهُ صَاحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 🌸🌸🌸🌸 ✨إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ ✨ 🌱۱-سوره بقره آیه ۱۱۹ ✨انا ارسلناک بالحق بشیرا و نذیرا وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ 🌱۲-سوره فاطر آیه ۲۴ انا ارسلناک بالحق بشیرا و نذیرا وَإِن مِّنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ 🌱۳-سوره فتح آیه ۸ انا ارسلناک شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 یک نکته در باره‌ی متقین ▫️یادآوری: «بحث موضوعی» صبح امروز به «برّ و اَبرار» اختصاص داشت. در همین ارتباط، موضوع «در محضر قرآن کریم» که ظهر تقدیم شد آیه‌ی ۱۷۷ سوره بقره را مطرح کردیم. در ادامه؛ به همین آیه از منظر دیگر، توجه نمایید: 🔹قرآن، بهتر از هر منبعی، واژگان خودش را به تصویر کشیده است. برای فهم واژه «تقوا» به قرآن مراجعه می‌کنیم تا ببینیم «متقین» چه خصوصیاتی را رعایت کرده‌اند که خداوند آنان را «با تقوا» می‌داند؟ ✅ از باب نمونه به آیه ۱۷۷ سوره‌ی بقره اشاره می‌کنیم که می‌فرماید: 🔸اینکه توجّه خود را به شرق و غرب بگردانید و از این جناح به آن جناح بروید، نشانه اَبرار بودن نیست. بلکه اَبرار افرادی هستند که این شش خصوصیت را در خودشان نهادینه و تثبیت کرده‌اند: ▫️لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَـــنْ: ۱ـ آمَنَ (بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ الْكِتابِ وَ النَّبِيِّينَ) ۲ـ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّــــهِ (ذَوِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ السَّائِلينَ وَ فِي الرِّقابِ)(یعنی: ترک تعلقات و دلبستگی‌ها و وابستگی‌ها)(یعنی: عمل مستحبی یعنی: کاری عاشقانه) ۳ـ وَ أَقامَ الصَّلاةَ (یعنی: خودسازی و روزآمد کردن توجه خود)(یعنی: تنظیم و تراز کردن تمام ابعاد زندگی خود با خالق و هماهنگ با امام و مأمومین) ۴ـ وَ آتَى الزَّكاةَ (حفظ زیبایی و آراستگی، با جداکردن اضافات خود) ۵ـ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا (یعنی: مسئولیت پذیری) ۶ـ وَ الصَّابِرينَ (فِي الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حينَ الْبَأْسِ)(یعنی: بالاترین درجه مقاومت و استقامت و مدیریت بحران) ◀️ أُولئِكَ الَّذينَ صَدَقُوا وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُتَّقُـــــــونَ 🔸پس رعایت این شش مجموعه، می‌شود «تقوا» و آن شخص می‌شود «متقی» و اینکه قرآن می‌فرماید: «و العاقبه للمتقین»، یعنی: بهترین سرانجام و بالاترین سعادت و مقرب‌ترین مقام به رضایت و ملاقات حضرت باری‌تعالی، فقط برای متقین است.(اللّهم ارزقنا) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > (انفسى)> 👈1. آفرینش از خاک 💎قرآن آفرینش انسان را از خاک دانسته و همین موضوع را از خدا برشمرده است: « وَ مِن ءایتِه أَن خَلَقَکُم مِن تُرابٍ ثُمَّ إِذا أَنتُم بَشرٌ تَنتشِرونَ ». ( روم / ۲۰ ) 🩸توجه به این که خاک با طیّ مراحل نباتی و حیوانی ، به موجود پیچیده و مانند انسان تبدیل شده ، عظمت آفرینش انسان و آیه بودن آن را می‌کند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۴۶ وَ عَلَى الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُما إِلَّا ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما أَوِ الْحَوايا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ «انعام آیه146» و بر يهوديان، هر (حيوان) ناخن دار را حرام كرديم و از گاو و گوسفند، پيه هر دو را بر آنان حرام ساختيم مگر آن مقدار كه بر پشت گاو و گوسفند يا همراه روده ومخلوط به استخوان است. اين (تحريم)، كيفر ماست به خاطر ظلمى كه مرتكب شدند و قطعاً ما راستگوييم . کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫⚡️ نور (محسن قرائتی) وَ عَلَى الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَ مِنَ الْبَقَرِ وَ الْغَنَمِ حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُما إِلَّا ما حَمَلَتْ ظُهُورُهُما أَوِ الْحَوايا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذلِكَ جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَ إِنَّا لَصادِقُونَ «انعام آیه146» و بر يهوديان، هر (حيوان) ناخن دار را حرام كرديم و از گاو و گوسفند، پيه هر دو را بر آنان حرام ساختيم مگر آن مقدار كه بر پشت گاو و گوسفند يا همراه روده ومخلوط به استخوان است. اين (تحريم)، كيفر ماست به خاطر ظلمى كه مرتكب شدند و قطعاً ما راستگوييم. جلد 2 - صفحه 574 🔹نکته ها در آيه‌ى قبل، محرّمات در اسلام و در اين آيه، محرمات يهود بيان شده، تا معلوم گردد كه عقائد خرافى مشركان، با هيچ يك از اديان آسمانى سازگار نيست. «1» 🔸«ظُفُرٍ» به معناى ناخن است، امّا به سُمّ برخى حيوانات كه شكاف ندارد (مثل سمّ اسب يا نوك پاى شتر) نيز اطلاق شده است، از اين رو شتر و حيواناتى كه سُم‌چاك نيستند، چه چهار پايان چه پرندگان، بر يهود حرام است. «2» 🔹«حوايا» جمع «حاويه»، به محتويات شكم گفته مى‌شود. «3» 🔸در آيه‌ى 160 سوره نساء هم مى‌خوانيم: «فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ» حرام شدن برخى طيّبات بر يهود، به خاطر ظلم‌هاى آنان بوده است، بگذريم كه يهود نيز مانند مشركان پاره‌اى از چيزها را بر خود حرام كرده بودند. قرآن مى‌فرمايد: «كُلُّ الطَّعامِ كانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرائِيلَ إِلَّا ما حَرَّمَ إِسْرائِيلُ عَلى‌ نَفْسِهِ» «4» 🔹تحريم بعضى خوردنى‌ها بر يهود، موقّت بود و توسّط حضرت عيسى عليه السلام بر طرف شد. چنانكه در جاى ديگر مى‌خوانيم: «لِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ» «5» احكام الهى سه نوع است: ✅الف: داراى مصلحت يا مفسده‌ى واقعى است. مثل اكثر احكام. ✅ب: داراى جنبه آزمايشى است مثل فرمان ذبح حضرت اسماعيل. ✅ج: داراى جنبه‌ى كيفرى است، مثل همين آيه. آرى، يكى از عذاب‌هاى خدا، تنگناهاى معيشتى است. 🔸پیام ها ✅1- گاهى محدود ساختن غذاى متخلّفان و ياغيان، بلامانع است. حَرَّمْنا ... بِبَغْيِهِمْ‌ ✅2- كيفر الهى منحصر در آخرت نيست، در دنيا هم هست. «جَزَيْناهُمْ بِبَغْيِهِمْ» «1». تفسير نمونه. «2». تورات، سِفر لاويان، فصل 11. «3». تفسير نمونه. «4». آل‌عمران، 93. «5». آل‌عمران، 50. تفسير نور(10جلدى)، ج‌2، ص: 575 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ یک فراز فنی و زیبا از قاری ممتاز و بین‌المللی کشورمان استاد وحـیـد نـظـریان 📖 سوره مبارکه ضـحـیٰ 🎶 مقام: نهاوند ⏰ مدت‌ زمان: ۳۵ ثانیه *┄═✧❁💠🌹💠❁✧═┄* کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ بِسمِ اللهِ الرَّحمٰنِ الرَّحیم. إقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ. خَلَقَ الْإِنسَانَ مِن عَلَقٍ. اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ. الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ. عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ‌ (علق/۱-۵) 🔹به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت كه (هستى را) آفرید. (او كه) انسان را از خون بسته آفرید. بخوان كه پروردگار تو از همه گرامى‌تر است. او كه با قلم آموخت. آنچه را انسان نمى‌دانست به او آموخت. 🔸در تفسیر نوین مى‌خوانیم: آنجا كه به مسئله آفرینش انسان نظر دارد، خداوند، خود را «كریم» خوانده: «ما غرّک بربّک الكریم الّذى خلقک»(انفطار/۶-۷) ولى آنجا كه موضوع خواندن و یادگیرى و قلم مطرح است، خود را «اَكرم» خوانده است: «اقرأ و ربّک الاكرم الّذى علّم بالقلم» 🔸از افتخارات اسلام این است كه كارش را با قرائت و علم و قلم شروع كرد و اولین فرمان خداوند به پیامبرش فرمان فرهنگى بود. خواندن لوحى كه براى اولین بار در برابر پیامبر(ص) باز شد، منظم و مكتوب بود. در فرمان «اقرء» این نكته نهفته است كه آنچه بر تو نازل خواهد شد، خواندنى است، نه فقط دانستنى. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️قرائت قرآن باید با نام خداوند آغاز شود. «اقرء باسم ربّک» ▫️اولین فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء» ▫️خواندن، باید جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّک» ▫️خواندن قرآن، وسیله رشد است. «اقرء و ربّک» ▫️پرورش الهى هم مادّى است؛ «ربک الّذى خلق - خلق الانسان من علق» و هم معنوى؛ «ربّک الاكرم - الّذى علّم بالقلم» ▫️پروردگار، همان آفریننده است. (بنابر این سخن مشركان كه خالق بودن خدا را پذیرفته بودند ولى بت‌ها را ربّ مى‌دانستند، باطل است.) «ربّک الّذى خلق» ▫️بیان آفرینش انسان از خون بسته شده، هم یک پیشگویى علمى است و هم راهى براى تربیت انسان كه بداند مبداء او از چیست و گرفتار غرور نشود. «خلق الانسان من علق» ▫️آفرینش همه هستى در یک‌سو «الّذى خلق» و آفرینش انسان در سوى دیگر. «خلق الانسان من علق» ▫️معلّم اصلى انسان، خداست. «علّم الانسان ما لم یعلم» ▫️قلم، بهترین وسیله انتقال دانش است. «علّم بالقلم» ▫️وحى الهى، سرچشمه علوم بشرى است. «علّم الانسان ما لم یعلم» ▫️خالقیّت، ربوبیّت، كریم بودن و معلم بودن خداوند، مستلزم قرائت كتاب اوست. «اقرء باسم ربّک... خلق... الاكرم... علّم...» ▫️خداوند كارهاى خود را از طریق اسباب انجام مى‌دهد. «علّم بالقلم» ▫️رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوه‌اى از كرم و ربوبیّت خداوند است و نویسندگى، هنر مطلوب و مورد ترغیب اسلام است. «علّم بالقلم» ▫️خداوند هم جسم انسان را رشد مى‌دهد و هم روح او را. (كلمه «ربّک» میان دو كلمه «خَلَق» و «اِقرء» آمده است.) «اقرء باسم ربّک الّذى خلق» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸🌸🌸 ✨الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ✨ 🌱۱-سوره بقره آیه ۱۲۱ ✨الذین آتیناهم الکتاب يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ 🌱۲-سوره بقره آیه ۱۴۶ ✨الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه کما یعرفون ابنائهم وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ 🌱۳-سوره انعام آیه ۲۰ الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه کما یعرفون ابنائهم الَّذِينَ خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ 🌱۴-سوره قصص آیه ۵۲ ✨الذین آتیناهم الکتاب مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ يُؤْمِنُونَ 👈توجه ویژه👇 سوره رعد آیه ۳۶ 💫والذین آتیناهم الکتاب يَفْرَحُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمِنَ الْأَحْزَابِ مَن يُنكِرُ بَعْضَهُ قُلْ إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ وَلَا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُو وَإِلَيْهِ مَآبِ 🌸🌸🌸🌸 ✨يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ ✨ 🌱۱-سوره بقره آیه ۴۰ یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ 🌱۲-سوره بقره آیه ۴۷ یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ 🌱۳-سوره بقره آیه ۱۲۲ ✨یا بنی اسرائیل اذکروا نعمتی التی انعمت علیکم وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ 🌸🌸🌸🌸 ✨واتقوا یوما لا تجزی نفس عن نفس شیئا و لا یقبل منها✨ 🌱۱-سوره بقره آیه ۴۸ ✨واتقوا یوما لاتجزی نفس عن نفس شیئا ولایقبل منها شَفَاعَةٌ وَلَا يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ 🌱٢-سوره بقره آيه ١٢٣واتقوا یوما لاتجزی نفس عن نفس شییا ولایقبل منهاعَدْلٌ وَلَا تَنفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ 🌸🌸🌸🌸 ✨وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ✨ 🌱۱-سوره بقره آیه ۱۲۶ ✨واذقال ابراهیم رب اجعل هذا 👌بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَىٰ عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ 🌱۲-سوره بقره آیه ۲۶۰ ✨واذقال ابراهیم رب أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِي الْمَوْتَىٰ قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِن قَالَ بَلَىٰ وَلَٰكِن لِّيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِّنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِّنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🌱۳- سوره انعام آیه ۷۴ ✨واذقال ابراهیم لابیه آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ 🌱۴-سوره ابراهیم آیه ۳۵ ✨واذقال ابراهیم رب اجعل هذا👌الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَن نَّعْبُدَ الْأَصْنَامَ 🌱۵-سوره زخرف آیه ۲۶ ✨واذقال ابراهیم لابیه وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاءٌ مِّمَّا تَعْبُدُونَ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺✨🌺 ﷽ 🌺✨🌺 ✅ مراحل دشمنى مشركان با پيامبر (ص) در قرآن (0⃣1⃣) ✅💐 تحریف دین 💐✨ هنگامی که مشرکان و دشمنان دین خدا، نتوانستند با حربه‌های اولیه که در مطالب گذشته به آنها اشاره شد، به نتیجه مطلوب خود که برسند، در گام بعدی سراغ تحریف دین رفتند و سعی کردند با تغییراتی در ظاهر آیات و یا برداشتهای غلط از مفاهیم آیات، با تحریف دین الهی به مقابله با آن بپردازند: 💐💫 مِنَ الَّذِينَ هَادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِي الدِّينِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانْظُرْنَا لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَٰكِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلًا (آیه 46 سوره نساء) برخی از کسانی که یهودی اند، حقایق [کتاب آسمانی] را [با تفسیرهای نابجا و تحلیل های غلط و ناصواب] از جایگاه های اصلی و معانی حقیقی اش تغییر می دهند، و [به زبان ظاهر به پیامبر] می گویند: [دعوتت را] شنیدیم و [به باطن می گویند:] نافرمانی کردیم و [از روی توهین به پیامبر بر ضد او فریاد می زنند: سخنان ما را] بشنو که [ای کاش] ناشنوا شوی. و با پیچ و خم دادن زبان و آوازشان و به نیّت عیب جویی از دین [به آهنگی، کلمه] راعنا [را که در عربی به معنای «ما را رعایت کن» است، تلفظ می کنند که برای شنونده، راعنا که مفهومی خارج از ادب دارد، تداعی می شود]. و اگر آنان [به جای این همه اهانت از روی صدق و حقیقت] می گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم و [سخنان ما را] بشنو و ما را مهلت ده [تا معارف اسلام را درک کنیم] قطعاً برای آنان بهتر و درست تر بود، ولی خدا آنان را به سبب کفرشان لعنت کرده، پس جز عده اندکی ایمان نمی آورند. ✅💐 تعبير «سَمِعْنا وَ عَصَيْنا» مثل آن است كه در فارسى از روى مسخره مى‌گويند: از تو گفتن و از ما گوش نكردن. ✅💐 كلمه‌‌ «راعِنا را مسلمانان به رسول خدا مى‌گفتند و منظورشان اين بود كه مراقب و متوجّه ما باش، امّا يهود با تحريف اين كلمه، معناى زشتى را اراده مى‌كردند. چون كلمه‌ى «راعِنا» را اگر از ريشه‌ «رعى» بگيرند، معنايش مراعات كردن است و اگر از «رعونت» گرفته شود و با تشديد نون‌ «راعِنا» خوانده شود، به معناى آن است كه ما را احمق كن. يهود با پيچيدن زبانشان و جابجا كردن كلمات و حروف، مسلمانان را تحقير و پيامبر را مسخره مى‌كردند. ✅💐 توهين به مقدّسات وشكستن حريم‌ها، حربه‌ى هميشگى كافران است «وَ اسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ». کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺