eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.5هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
5هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ « الم، أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ، وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»📚(عنکبوت/۱-٣) 🌟امام زمان ارواحنافداه، از یکایک شیعیان انتظار دارند که در این اولاً با ، مسیر صحیحی را انتخاب کنند، عقایدشان را اصلاح کنند و اهل باشند. و در تثبیت ایمان در روحشان بکوشند که وقتی در معرض ابتلائات و امتحانات قرار می‌گیرند، و خدای تعالی آن‌ها را به فتن می‌آزماید، آب‌دیده، محکم و استوار «کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ» مانند یک کوه محکم باشند که هیچ تندبادی آن‌ها را نلغزاند، تکان ندهد و از جا حرکت ندهد. بعضی‌ها در ایمان، اعتقادات و دین، سست هستند. با کوچک‌ترین حرکتی که به آن‌ها وارد می‌شود، خم می‌شوند. انسان باید دائم به خودش تلقین کند. بگوید: «من باید در یاری امام زمان ارواحنافداه مثل کوه، استوار باشم.» با خودتان حدیث نفس داشته باشید. دائم تکرار کنید و بگویید. به خودتان القای مثبت کنید. القا و تلقین‌کردن، در شکل‌‌گیری، نقش‌‌گرفتن و با شدن روح شما خیلی مؤثر است. از آن‌طرف شیطان دائم بیخ گوش شما القای ضعف و فقر می‌کند «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ»📚(بقره/۲۶۸). فقر یعنی ضعف. 💠استاد حاج آقا زعفری‌زاده کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام > 3. 🌺با توجّه به این که وجود آفریدگار یکتا را پذیرفته، ولى معتقد بودند ، امر تدبیر را به بعضى از مخلوقات خویش سپرده است که نمایه آن‌ها به شمار مى‌آمدند ، 🌸 ابراهیم علیه‌السلام بارها با گوناگون گوشزد کرد که این مطلب ، ادعایی بدون دلیل و و پرداخته شما بوده و دروغی بیش نیست . 🌺 در آیه ۱۷ ( انّما تعبدون من دون الله اوثانا و تخلقون افکا ) واژه به صورت نکره آورده شده تا بی‌ارزشی بت‌ها را نشان دهد و بیان کند که داستان بت‌ها ، فقط ادعای محض بوده ، حقیقتی ورای این ادعا وجود ندارد و آنگاه با آوردن * تخلقون افکا * بیان داشته که خدا نامیدن و آنگاه عبادت دروغ پردازی است ؛ 🌸همچنین در آیه ۸۶ ( اَئفکا ءالهه دون الله تریدون ) خدا غیر الله را زشت‌ترین دروغ نامیده است . 🌺در آیه ۸۱ انعام نیز علیه السلام بر این مطلب تاکید کرده که اگر خدا ، عبادت برخی از را بر ما واجب کرده بود ، به طور قطع حجت و برهانی برای آن قرار می‌داد و این دستور را به ما می‌کرد ؛ حال آنکه چنین نیست : * انّکم اشرکتم باللّه مالم ینزّل به علیکم سلطانا .... * 🌸 بنا به قولی ، ابراهیم علیه السلام در آیه ۸۷ صافات ( فما ظنّکم بربّ العالمین ) نیز این است که آیا می‌برید پروردگار جهانیان اجاره داده که شما این جمادات را در شریک او قرار دهید ؟ ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم آیه ۹۶ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «اعراف آیه 96» و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «اعراف آیه 96» و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم. نکته ها «بَرَكاتٍ» جمع «بركت»، به موهبت‌هاى ثابت و پايدار گفته مى‌شود، در مقابل چيزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خير و افزايش وجود دارد. بركات، شامل بركت‌هاى مادّى و معنوى مى‌شود، مثل بركت در عمر، دارايى، علم، كتاب و .... «1». ترجمه الهى‌قمشه‌اى. جلد 3 - صفحه 123 سؤال: اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟ پاسخ: اوّلًا آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند. ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمى‌باشد. به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ» «1» چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم تا سرمست شوند. در قرآن، دو نوع گشايش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه با بركات است، «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ». ب: رفاه و گشايش براى كفّار و نااهلان كه ديگر همراه با بركت نيست، «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ»، زيرا چه بسا نعمت‌ها، ناپايدار و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد. خداوند، اين رفاه و گشايش كفّار را وسيله‌ى مهلت و پرشدن پيمانه‌ى آنان قرار داده است. بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش كرد، زيرا اگر اين نعمت‌ها براى مؤمنان باشد، مايه‌ى بركت است و اگر براى كفّار باشد، ناپايدار و وسيله‌ى قهر الهى است. امام صادق عليه السلام فرمودند: گاهى بنده‌اى از خداوند حاجت و تقاضايى دارد و خداوند دعايش را مستجاب مى‌كند و مقرّر مى‌شود كه برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى‌دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى‌شود. «2» از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته‌ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى‌شود. «3» «1». انعام، 44. «2». تفسير اثنى‌عشرى. «3». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 124 پیام ها 1- ايمان به تنهايى كافى نيست، بلكه تقوا لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» 2- سرمايه‌گذارى روى فرهنگ ومعنويّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ» 3- وعده‌هاى الهى را جدّى بگيريم. با ايمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لَفَتَحْنا») 4- بستن و گشايش، در اختيار خداست، «لَفَتَحْنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست. 5- اديان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ» 6- آنچه از بركات دريافت مى‌كنيم، گوشه‌اى از بركات الهى است. «بَرَكاتٍ» (كلمه‌ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت‌ها نمى‌شود) 7- زمين و آسمان، سرچشمه‌ى بركات‌اند. «بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» 8- ايمان و تقوا سبب نزول بركات مى‌شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا نيست. آمَنُوا وَ اتَّقَوْا ... بَرَكاتٍ‌ 9- عامل محروميّت‌ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» 10- لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ و اگر از آنان بپرسی: «چه کسی از آسمان آبی فرستاد و بوسیله آن زمین را پس از مردنش زنده کرد؟ می‌گویند: «اللّه»! بگو: «حمد و ستایش مخصوص خداست!» امّا بیشتر آنها نمی‌دانند.(عنکبوت۶۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕سوره اعراف آيه 138 : وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ 📃ترجمه فارسی : و بنى اسرائيل را از دريا [يى كه فرعونيان را در آن غرق كرديم] عبور داديم؛ پس به گروهى گذر كردند كه همواره بر پرستش بت هاى خود ملازمت داشتند، گفتند: اى موسى! همان گونه كه براى آنان معبودانى است، تو هم براى ما معبودى قرار بده!! موسى گفت: قطعاً شما گروهى هستيد كه جهالت و نادانى مى ورزيد 🖋ضرب المثل : مرغ همسايه غاز است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 از لغو دوری کنید. 🍂 🔶وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (مؤمنون/۳) 🍁 «لغو» به كار و سخن بيهوده و بی فایده مى گويند. ❌نشانه ى ايمان، دورى از لغو است. مؤمن بايد در تمام كارها و سخنان خود هدف صحيح داشته باشد. 🌴دورى از لغو، به اندازه اى مهم است كه بين نماز و زكات ذكر شده است. ✅یکی از شرائط رسیدن به فلاح، پرهیز از عمل و کلام بيهوده است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷به دشمن اعتماد نکن!🌷 سوره يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةٗ مِّن دُونِكُمۡ لَا يَأۡلُونَكُمۡ خَبَالٗا وَدُّواْ مَا عَنِتُّمۡ قَدۡ بَدَتِ ٱلۡبَغۡضَآءُ مِنۡ أَفۡوَٰهِهِمۡ وَ مَا تُخۡفِي صُدُورُهُمۡ أَكۡبَرُۚ قَدۡ بَيَّنَّا لَكُمُ ٱلۡأٓيَٰتِۖ إِن كُنتُمۡ تَعۡقِلُونَ (١١٨) آل عمران 🌸اى اهل ايمان! از غير خودتان براى خود نگيريد؛ آنان از هيچ و فسادى دربارۀ شما كوتاهى نمى كنند؛ شدت گرفتارى و رنج و شما را دوست دارند؛ تحقيقاً [با اسلام و مسلمانان] از لابلاى سخنانشان پديدار است و آنچه سينه هايشان [از كينه و نفرت] پنهان مى دارد بزرگ تر است ما نشانه ها [ىِ دشمنى و كينه آنان] را اگر مى انديشيد براى شما روشن ساختيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
وَ لَنَبلُوَنَکُم بِشَی ءٍ مِنَ الخَوفِ وَ الجُوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الأموَالِ وَ الأنفُسِ والثَّمَرَات وَ بَشِّرِ الصَّابِرِين وقطعا همه شما را با چیزی از ترس وگرسنگی و کاهش در مال ها و جانها ومیوه ها آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان سوره مبارکه بقره،آیه۱۵۵ ❇️ دنیا دار امتحان 📚 📚📚 📚📚📚 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ(اعراف۵۵) پروردگار خود را به زارى و نهانى بخوانيد كه او از حد گذرندگان را دوست نمی‌دارد ❰بد به دلت راه نده از همين يواشکی‌ها و درگوشی‌ها میشه فهميد كه خيلی دوستت داره🥺♥️❱ خفيه يعنی در هنگام دعا داد و فرياد نكردن و آرام و پنهانی حرف زدن کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 برای سست کردن مومنان⚠️ /72-73 📖 ✴بعضی از مفسران نقل کرده اند که 12 نفر از دانشمندان یهود خیبر و نقاط دیگر ، نقشه ای ماهرانه برای متزلزل ساختن بعضی از مؤ منان طرح نمودند 🔶️و با یکدیگر تبانی کردند که صبحگاهان خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله برسند ✴و ظاهرا ایمان بیاورند و مسلمان شوند ، ولی در آخر روز از آیین حضرت برگردند و هنگامی که از آنها سؤ ال شود ، چرا چنین کرده اند ؟ 🔶️بگویند : ما صفات محمد را از نزدیک مشاهده کردیم و هنگامی که به کتب دینی خود مراجعه نموده و یا با دانشمندان دینی مشورت کردیم ، در یافتیم صفات او با آن چه در کتاب ها و گفتار دانشمندان در مورد پیامبر آمده ، منطبق نیست ✴ و این موضوع سبب می شود که عده ای بگویند این ها به کتب آسمانی از ما آگاه ترند ، لابد آن چه را می گویند راست گفته اند و به این وسیله متزلزل می گردند 📙وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ آمِنُوا بِالَّذِي أُنْزِلَ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهَارِ وَاكْفُرُوا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ﴿٧٢﴾ ✴و گروهی از [عالمانِ] اهل کتاب [به پیروان خود] گفتند: اول روز به آنچه [از آیات قرآن] بر مؤمنان نازل شده [به مکر و حیله] ایمان آورید، و در پایان روز کفر ورزید، شاید [مؤمنان با این ایمان و انکار شما به تردید افتند و] از دینشان بازگردند!! (۷۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ اجابت دعوت خدا و رسول زندگی‌بخش است. بنابراین بندگی جزء زندگی نیست همۀ زندگی‌ست. وقت‌هایی که به حرف خدا گوش نمی‌کنیم، زنده نیستیم. 📖انفال آیه ۲۵ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍃قرآن 🔸سوره نحل، آیه ١٧: أَفَمَن يَخْلُقُ كَمَن لاَّ يَخْلُقُ أَفَلا تَذَكَّرُونَ ⚡️ ترجمه : پس آيا آنكه مى آفريند همانند كسى است كه نمى آفريند؟ پس آيا ياد نمى كنيد و پند نمى گيريد؟ 💥توضیح : از ابتداى سوره ى نحل تا اينجا، در پانزده آيه، نعمت هاى الهى را برمى شمرد و در اين آيه، يك نتيجه كلّى گرفته و بصورت سؤال، اين مطلب را بيان مى دارد كه: آيا كسى كه خلق مى كند، مانند بت ها يا طاغوت هايى است كه قدرت خلق ندارند؟ چرا بجاى خداوند متعال سراغ آنها مى رويد؟ 🍁واقعا کدام آدم عاقلی، خدای آگاه به همه چیز با قدرت بی نهایت را رها کرده و به پول یا طاغوتها تکیه می کند؟! کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى‌ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَ الصَّابِرِينَ وَ نَبْلُوَاْ أَخْبَارَكُم (محمّد«ص»/۳۱) 🔹ما قطعاً شما را مى‌آزماییم تا از میان شما مجاهدان و صابران را نشان دهیم و اخبار (و اعمالتان) را آزمایش خواهیم كرد. 🔸«ابتلاء»، گاهى به معناى آزمایش افراد براى كشف حقیقت است، مانند: «اذ ابتلى ابراهیم ربّه»(ابراهیم/۱۲۴) و گاهى به معناى ایجاد زمینه‌هاى مختلف براى بروز حالات درونى است، مانند همین آیه: «نَبلوا اخباركم». جمله «حتّى نعلم» به معناى «معلوم داریم» از ماده «عَلَم» به معناى نشانه و علامت است نه از ماده «عِلم» در برابر جهل. یعنى آزمایش الهى، علامت شناسایى آنان است. 🔸در آیه قبل خواندیم كه خداوند عملكرد ما را مى‌داند: «و اللّه یعلم أعمالكم» و براى علم و آگاهى خود نیاز به آزمایش ندارد. بنابر این آزمایش براى آن است كه مردم كارى انجام دهند و بر اساس آن استحقاق پاداش یا كیفر را پیدا نمایند. همان‌گونه كه ما شغل افراد را مى‌دانیم، ولى بر اساس دانستن شغل به آنان مزد نمى‌دهیم، بلكه باید از آنان كارى انجام پذیرد تا استحقاق دریافت مزد را داشته باشند. 🔸تفكیک انسان‌ها از یكدیگر مراحلى دارد: در مرحله اول؛ انسان‌ها با كفر و ایمان جداسازى مى‌شود و در مرحله دوم؛ اهل ایمان با جهاد و فرار از جهاد تفكیک مى‌یابند و در مرحله سوم؛ جهادگران با صبر و مقاومت بیشتر. بنابر این آزمایش‌هاى الهى یكى پس از دیگرى ادامه دارد. از آیه ۱۶ تا اینجا، بارها سخن از منافقان و بیماردلان به میان آمد و سیمایى از آنان ترسیم شده است: تحقیر گفته‌هاى پیامبر(ص) (آیه۱۶)، ترس از فرمان جهاد (آیه ۲۰)، فساد در زمین و قطع رحم (آیه ۲۲)، ارتداد و برگشت از حب (آیه ۲۵)، به وعده‌هاى شیطان فریفته مى‌شوند (آیه ۲۵)، توطئه‌گرى و اعلام همكارى با سایر مخالفان (آیه ۲۶)، پیروى از كارهایى كه سبب خشم الهى است (آیه ۲۸)، ناخشنودى از كارهایى كه سبب رضاى الهى است (آیه ۲۸)، كینه توزى (آیه ۲۹). در برابر این همه خباثت، خداوند نیز آنان را با مُهر زدن بر دلها، لعنت و دورى از رحمت خویش، عذاب و ضربه به صورت و پشت؛ هنگام جان‌دادن و تباه و حبط شدن اعمالشان تهدید مى‌نماید. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آزمایش مردم، امرى حتمى و همگانى و یكى از سنّت‌هاى الهى است. «و لنبلونّكم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه قطعى بودن آن است) ▫️یكى از بسترهاى آزمایش و شناسایى انسان‌ها، میدان جنگ است. منافقان در جبهه رسوا مى‌شوند. «حتّى نعلم المجاهدین منكم» ▫️در جهاد، صبر و استقامت نقش بسیار مهمى دارد. «المجاهدین منكم و الصابرین» ▫️ادّعاها و سخنان انسان، در صحنه عمل مورد آزمون الهى قرار مى‌گیرند. «نبلوا اخباركم» ▫️معیار ارزیابى الهى، موفقیّت در آزمون‌هاى عملى است. «نبلوا اخباركم» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔺️ثواب و عقاب برزخ در قرآن🔺️ 🔸️ از جمله آیات قرآن راجع به بهشت برزخی آخر سوره فجر است که می‌فرماید :🔹️يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي جَنَّتِي🔹️ 🔸️که به صاحب نفس مطمئنّه خطاب می‌شود که: داخل بهشت شو، که به بهشت برزخی تفسیر شده و همچنین: در زمره‌ی بندگان من داخل شو، یعنی فی محمد و آله. آیات دیگری هم هست که در آن صریحاً یا کنایتاً راجع به بهشت و جهنم برزخی است.✔ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈برهان ابراهیم علیه السلام در رد ربوبیت اجرام آسمانى 🌸قرآن کریم این را در قالب یک جمله کوتاه بازگفته است: « لاَأُحبُّ الأَفِلِین ». ( انعام / ۶، ۷۶ ) 🌺مفسّران در توضیح این وجوهى را به شرح ذیل ارائه داده‌اند: ۱. این بر دو مقدمه متکی است : 👈نخست ربوبیت با محبوبیت ملازم است ؛ زیرا یک ارتباط حقیقی میان ربّ و مربوب است که کشش تکوینی به سوی ربّ و در نتیجه دلدادگی مربوط به ربّ را در پی دارد . 👈دوم ، ( چیزی که از انسان پنهان می‌شود ) نمی‌تواند محبوب وی باشد ؛ زیرا آفل به آن معنا است که انسان پس از دستیابی ، آن را از دست خواهد داد و انسان هرگز نمی‌تواند در حدّ ، دلداده چیزی شود که از دست رفتنی است . 🌸 صورت با توجه به این دو مقدمه ، این است : باید محبوب باشد و اجرام آسمانی چون آفلند نمی‌توانند محبوب باشند و به همین دلیل نیستند . 🌺 این برهان نه تنها خورشید ، ماه و ستاره را باطل می‌کند ،‌ بلکه برهانی قاطع برای هر نوع شرک و بت پرستی است ؛ چه اینکه معیار ارائه شده در این برهان ، یعنی عدم حبّ به آفل ( شامل هر آنچه برای انسان جاوید نمی‌ماند ) در همه جاری است ؛ بلکه الوهیت ارباب انواع و موجودات نوریه‌ای که بعضی بت پرستان ، آن را از ، طبیعت جسمانی و حرکت برتر و منزه می‌دانند نیز با این برهان باطل می‌شود ؛ زیرا آنان می‌کنند که این انواع با همه شرافت وجود و صفا و نورانیت ، خدا بوده ، در برابر نور او مستهلکند ؛ 🌸 به همین دلیل ، اگر در آنان حتی ابراز شود ، این ، متعلق به مدبر آنان است ، نه خود آنان . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺