◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈ویژگى ها و صفات ابلیس
👾در قرآن کریم برخى از #اوصاف این موجود شریربه صورت اسم، وصف و جمله ارائه شده که بدین #شرح است:
۱. #مستکبر ( بقره /۳۴ )
۲. کافر ( بقره / ۳۴ ؛ ص ۷۴ )
۳. کفور = ناسپاس ( اسراء ۲۷ )
۴. فاسق ( کهف ۵۰ )
۵. #عصیّ = عصیان گر ( مریم ۶۴ )
۶ و ۷ . مارد و مرید = سرکش ( صافات ۷ ) ( نساء ۱۱۷ )
۸. مذءوم = نکوهیده ( اعراف ۱۸ )
۹. #رجیم = رانده شده ( تکویر ۲۵ ؛ ص ۷۷؛ نحل ۹۸ )
۱۰ . مدحور = رانده ( اعراف ۱۸ )
۱۱. ملعون ( ص ۷۸ ؛ حجر ۳۵ )
۱۲. #مُنظر = مهلت یافته ( اعراف ۱۵ )
۱۳. عدوّ ، عدوّ مبین = دشمن ، دشمن آشکار ( یس ۶۰ ؛ کهف ۵۰؛ فاطر ۶ ؛ بقره ۲۰۸ و ۱۶۸ ؛ انعام ۱۴۲ ؛ یوسف ۵ )
۱۴.هم دم بد ( نساء ۳۸ )
۱۵. #خذول = فرو گذارنده انسان ( فرقان ۲۹ )
۱۶. مضلّ مبین = گمراه کننده آشکار ( قصص ۱۵ ؛ ص ۸۲ )
۱۷. #غرور ، فتنه گری ، فریب کاری ( اعراف ۲۲ و ۲۷؛ طه ۱۲۰ )
۱۸. وعده کاذب و برانگیختن آرزو ( نساء ۱۲۰ )
۱۹. دعوت گری به سوی جهنم ( لقمان ۲۱ )
ادامه دارد ......
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
31.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۷۱و۷۲
وَ إِنْ يُرِيدُوا خِيانَتَكَ فَقَدْ خانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «انفال آیه71»
و اگر (اسيران) بخواهند به تو خيانت كنند، از پيش هم به خدا خيانت كردهاند، پس خداوند (تو را) بر آنان غلبه و تسلّط داد و خداوند، دانا و حكيم است.
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ «انفال آیه72»
همانا كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و با اموال و جانهايشان در راه خدا جهاد كردند، و آنان كه (مجاهدان و مهاجران را) پناه داده و يارى كردند، آنان دوستدار و حامى و همپيمان يكديگرند. امّا كسانى كه ايمان آورده، ولى هجرت نكردند، حقّ هيچگونه دوستى و حمايت از آنان را نداريد، تا آنكه هجرت كنند. و اگر (مؤمنانِ تحت فشار، براى حفظ دينشان) از شما يارى طلب كردند، بر شماست كه ياريشان كنيد، مگر در برابر قومى كه ميان شما و آنان پيمان (ترك مخاصمه) است، و خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست.
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِنْ يُرِيدُوا خِيانَتَكَ فَقَدْ خانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «انفال آیه71»
و اگر (اسيران) بخواهند به تو خيانت كنند، از پيش هم به خدا خيانت كردهاند، پس خداوند (تو را) بر آنان غلبه و تسلّط داد و خداوند، دانا و حكيم است.
نکته ها
از مجموع اين آيه و آيهى قبل استفاده مىشود كه اصل اصلاح و ارشاد و هدايت را نبايد با احتمالات منفى ناديده گرفت. با آنكه مشركان مكّه سالها نسبت به پيامبر صلى الله عليه و آله و مسلمانان صدر اسلام انواع خيانتها را روا داشتند، امّا اگر مصلحت بر آزادسازى اسرا باشد، احتمال خيانت آنان، مانع عمل به وظيفه نشود.
آرى، بايد نسبت به اسيران دشمن، نه سوء ظنّ صد در صد داشته باشيم، نه حسن ظنّ كامل، نه خشونت محض و نه رأفت تنها، بلكه با تيز هوشى و توكّل وقاطعيّت و با مهربانى و عطوفت برخورد كنيم.
پیام ها
1- احتمال خيانت اسيران، نبايد مانع آزادسازى آنها شود. «إِنْ يُرِيدُوا خِيانَتَكَ»
2- دشمنان، سابقهى خيانت دارند. «خانُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ»
3- خداوند، حقّ و طرفدارانش را غلبه مىبخشد. «فَأَمْكَنَ مِنْهُمْ»
4- خيانت، سبب اسارت و تحت سيطره قرار گرفتن است. خانُوا ... فَأَمْكَنَ
5- خداوند به نيّتهاى دشمن آگاه و به فرمانى كه مىدهد، حكيم و مصلحتانديش است. «وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 361
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلَّا عَلى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ «انفال آیه72»
همانا كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و با اموال و جانهايشان در راه خدا جهاد كردند، و آنان كه (مجاهدان و مهاجران را) پناه داده و يارى كردند، آنان دوستدار و حامى و همپيمان يكديگرند. امّا كسانى كه ايمان آورده، ولى هجرت نكردند، حقّ هيچگونه دوستى و حمايت از آنان را نداريد، تا آنكه هجرت كنند. و اگر (مؤمنانِ تحت فشار، براى حفظ دينشان) از شما يارى طلب كردند، بر شماست كه ياريشان كنيد، مگر در برابر قومى كه ميان شما و آنان پيمان (ترك مخاصمه) است، و خداوند به آنچه انجام مىدهيد بيناست.
نکته ها
در سال سيزدهم بعثت و پس از ده سال از دعوت علنى پيامبر به اسلام، هنوز مشركان مكّه دست از اذيّت و آزار پيامبر و مسلمانان برنداشته بودند و روز به روز بر شدّت آن مىافزودند تا اينكه تصميم گرفتند با توطئهاى حساب شده و اقدامى دستهجمعى، پيامبر را به قتل برسانند و اسلام را ريشهكن كنند.
با اطلاع پيامبر صلى الله عليه و آله از آن توطئه و جانفشانى على عليه السلام، شبانه مقدّمات هجرت فراهم شد و آن حضرت در اوّل ماه ربيعالاوّل ابتدا به غار ثور رفتند و به مدّت سه روز در آنجا به گونهاى معجزهآسا مخفى شدند و در اين مدّت تنها حضرت على عليه السلام براى آن حضرت غذا تهيه كرده و اخبار بيرون را در اختيار آن جناب قرار مىدادند. سرانجام پيامبر با اعلان مهاجرت مسلمانان به يثرب و همراه آوردن اهلبيت آن حضرت، خود راهى يثرب شدند و پس از پيمودن مسافتى حدود چهارصد كيلومتر، روز دوازدهم ربيعالاوّل به محلّهى قبا رسيدند و
جلد 3 - صفحه 362
بقيّهى مهاجران نيز به آنان ملحق شدند.
مردم يثرب، از مهاجران استقبال شايانى به عمل آوردند وآنها را با آغوش باز پذيرفتند و يثرب را به «مدينةالنبىّ» و «مدينة الرّسول»، تغيير نام دادند. آنگاه پيامبر براى پيشگيرى و دورى از تفرقه، ميان مهاجران و انصار كه حدود سيصد نفر بودند، دو به دو عقد اخوّت و برادرى جارى كردند و مسجد قبا را پايهگذارى كردند. «1»
مهاجران، كسانى هستند كه در مكّه به پيامبر صلى الله عليه و آله ايمان آوردند و چون در آنجا تحت فشار بودند، خانه وكاشانهى خود را رها كرده به همراه پيامبر به مدينه هجرت كردند و انصار، مسلمانانى هستند كه از پيامبر اسلام و مهاجران استقبال و آنان را در بين خود جاى داده و يارى نمودند.
3اين آيه، محورهايى همچون: پيوند مهاجرين و انصار، ضرورت هجرت، بىاعتنايى به مرفّهان گريزان از هجرت، تعهّد متقابل ميان مهاجران و انصار و نجات مسلمانان دربند، در صورت عدم ضرر به پيمانهاى قبلى، مطرح شده است.
عموماً ملّتها، مهمترين و بزرگترين حادثهاى را كه در حيات اجتماعى، علمى و مذهبى آنان رخ داده و آن را نقطهى عطفى در سرگذشت ملّى خود مىدانند، مبدأ تاريخ خود قرار دادهاند، مثلا ميلاد حضرت مسيح عليه السلام نزد مسيحيان و يا عام الفيل (سالى كه سپاه ابرهه به مكّه حمله كرد و نابود شد) نزد اعراب، مبدأ سال قرار گرفت.
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
( ادامه آیه ۷۲انفال)
دين اسلام كاملترين شريعت آسمانى است واز اديان ديگر مستقل است، لذا مسلمانان ميلاد حضرت مسيح را مبناى سال خود قرار ندادند، همچنين عامالفيل گرچه سال تولّد پيامبر بود و يا حتّى روز بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، مبناى سال قرار نگرفت، امّا با هجرت پيامبر به مدينه كه حكومتى مستقل در آنجا پايهگذارى شد و مسلمانان توانستند در نقطهاى آزادانه فعاليّت كنند، پيامبر شخصاً تاريخ هجرى را بنا گذاردند. «2» چنانكه مىتوان از عبارت «مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ»، در آيهى «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ» «3» كه در مورد
«1». تفسير نمونه، سيره ابن هشام و فروغ ابديّت، ج 1، ص 417- 450.
«2». فروغ ابديّت، ج 1، ص 435.
«3». توبه، 108.
جلد 3 - صفحه 363
ساختن مسجد قبا مىباشد نيز پايهگذارى سال هجرى را استفاده نمود، زيرا اوّلين اقدام پيامبر در هجرت به مدينه ساختن مسجد قبا مىباشد. «1» آرى اگر هجرت نبود، چه بسا اسلام در همان نقطه محدود و نابود مىشد.
بيشتر بلاهاى مردم از غرق شدن در رفاه و ترك هجرتهاى سازنده سرچشمه مىگيرد.
اگر همهى مغزها ومتخصّصان و كارشناسان مسلمانى كه در كشورهاى غربى به سر مىبرند، به كشور خود هجرت كنند، هم ضربه به دشمن است وهم تقويت اسلام وكشورهاى اسلامى.
هجرت، اختصاص به پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله ندارد، بلكه هجرت از محيط شرك، كفر و گناه، براى حفظ دين و ايمان و يا براى برگشت از نافرمانى خداوند لازم است، چنانكه خداوند در پاسخ كسانى كه عذر آلودگى خود و ارتكاب به گناه را محيط ناسالم مىدانستند و مىگفتند: «كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ»، مىفرمايد: زمين خداوند كه پهناور بود، چرا به مكانى ديگر هجرت نكرديد؟ «قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً» «2» البتّه با توجّه به عبارت «مستضعفين»، معلوم مىشود كه اگر توانايى امر به معروف و نهى از منكر باشد، بايد به اين مهم اقدام نمود و جامعه را ترك نكرد و آن را مورد اصلاح قرار داد.
امام صادق عليه السلام مىفرمايد: هنگامى كه در محل و سرزمينى كه در آن زندگى مىكنى نافرمانى و معصيت خدا مىكنند، از آنجا به جايى ديگر هجرت كن. «اذا عصى اللّه فى ارض انت فيها فاخرج منها الى غيرها» «3»
چنانكه هجرت براى آموختن علم و دانش و براى بيان آموختههاى خود به ديگران نيز لازم است. «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ» «4»
در صدر اسلام دو هجرت رخ داده است: يكى در سال پنجم بعثت، هجرت گروهى از مسلمانان به سرزمين حبشه و ديگرى در سال سيزدهم بعثت، هجرت از مكّه به مدينه.
«1». الصحيح من سيرة النّبى، علّامه جعفر مرتضى، ج 3، ص 40.
«2». نساء، 97.
«3». بحار، ج 19، ص 35.
«4». توبه، 122.
جلد 3 - صفحه 364
پیام ها
1- اسلام، ايمان و عقيده، بدون تلاش و مجاهدت كافى نيست. مسلمانان صدر اسلام، يا مهاجر بودند يا پناهدهنده مهاجران، يا جهادگر و يا حامى مجاهدان. إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ ... وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا (شرايط متفاوت براى هركس تكليف خاصّى مىآورد، براى يكى هجرت و براى ديگرى پناهدادن به مهاجران.)
2- رابطهى ولايى، مخصوص كسانى است كه اهل هجرت، جهاد و كمك به ديگران باشند. «أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»
3- خداوند ميان مهاجران و انصار حقّ ولايت مقرّر كرده است. «وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ»
4- هجرت به سوى جامعهى اسلامى، شرط ولايت است و كسى كه هجرت نكند، ولايت ندارد. لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ ...
5- در جامعهى اسلامى بايد ميان مجاهدان ومهاجران با مرفّهان هجرت گريز، فرق باشد. «آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا»
6- كسى كه هجرت نكند، نه او را يارى كنيد و نه از او يارى بخواهيد. (كلمهى «وَلايَتِهِمْ» را دو گونه مىتوان معنا كرد: يكى «ولايت و حمايت شما از آنان» و ديگرى «كمك و حمايت آنان از شما»)
7- بايد از متخلّفان پيشين كه خواهان پيوستن به مسلمانان هستند، با آغوش باز استقبال كرد. «حَتَّى يُهاجِرُوا» (آرى، همينكه تاركان هجرت، هجرت كردند، شما آنان را حمايت كنيد)
8- اگر مسلمانانِ ديگر مناطق، تحت فشار كفر قرار گرفتند، نسبت به استمدادشان نبايد بىتفاوت بود. «إِنِ اسْتَنْصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ»
9- در روابط با ديگران بايد اهمّ و مهم در نظر گرفته شود. مادامى كه كفّار به پيمانهاى خود با مسلمانان پايبند هستند، نمىتوان براى حمايت مسلمانانِ
جلد 3 - صفحه 365
زير سلطهى آنان اقدامى كرد. «إِلَّا عَلى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ»
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
#پیـامهایـی_از_قـران
🌷#شیوه_برخورد_با_اخبار_دریافتی_ازدیدگاه_قرآن:
🌷۱.ردنکردن سخنان دیگران.۶۱توبه
🌷۲.زودقضاوت نکردن.۲۴سوره صاد
🌷۳.تکیه نکردن به سخنان غیرقابل اعتماد.۶حجرات
🌷۴.ترتیب اثردادن به سخنان شاهددار.۴نور
🌷۵.لجاجت نکردن درمقابل سخن حق۱۷۹اعراف
🌷۶.قبول سخن حق.۱۸زمر
🌷۷.آنچه راعلم نداریدنگویید.۳۶اسراء
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّه(نسا۷۹)
آنچه از نیکیها به تو میرسد،
از طرف خداست.
دیدی وقتی پر از ناامیدی میشی
بعد یهویی یه خوشحالی
میاد تو دلت !؟
«اون خداست»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولَئِكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
🔸پس واى بر آنان كه دل هايشان از ياد كردن خدا سخت است، اينان در گمراهى آشكار هستند
🔸So woe to those whose hearts have been hardened to the remembrance of Allah. They are in manifest error.
📗سوره زمر، آیه 22
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🍃 قرآن
🔸سوره نحل، آیه ۵٢:
وَلَهُ مَا فِي الْسَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِباً أَفَغَيْرَ اللّهِ تَتَّقُونَ
⚡️ترجمه :
وآنچه در آسمان ها وزمين است از آن اوست وپرستش وفرمان بردارى پيوسته براى اوست، پس آيا از غير خداوند پروا مى كنيد.
💥توضیح :
در عالم، کسی حق قانونگذاری و امر و نهی داره که مالک و خالق همه چیزه.
همه عالم مال خداست پس فقط او حق امر و نهی داره و همه باید فقط از او اطاعت کنند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ﴿۱۶۸﴾
🔸 ای مردم، از آنچه در زمین است حلال و پاکیزه را تناول کنید و پیروی نکنید و ساوس شیطان را، محققا شیطان از برای شما دشمنی آشکار است.
💭 سوره: بقره
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ لَا تُفْسِدُواْ فِى الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَحِهَا وَ ادْعُوهُ خَوْفاً وَ طَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ (اعراف/۵۶)
🔹پس از اصلاح زمین، در آن دست به فساد نزنید و خداوند را با بیم و امید بخوانید، قطعاً رحمت خداوند به نیكوكاران نزدیک است.
🔹ترجمه دیگر: بعد از برقراری صلحوصفا، در جامعه هرجومرج نکنید و خدا را با بیم و امید صدا بزنید تا درستکار شوید؛ چون سایهی لطف خدا بر سرِ نیکوکاران گسترده است.
🔸آیهى قبل، رابطهى انسان با خدا را مطرح كرد، این آیه رابطهى انسان با مردم را. امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند به واسطهى پیامبر(ص) و قرآن، زمین را اصلاح كرد و فرمود: بعد از اصلاح فساد نكنید.(کافی، ج۸، ص۵۸) آرى، آمدن هر یک از انبیا، یک اصلاح بزرگ اجتماعى را بدنبال دارد و انحراف از آیین و دستورات آنان، عامل فساد و تباهى در جامعه است.
🔸بین دو فرمان «اُدعوا» در آیهى قبل و این آیه، جملهى «لا تفسدوا فى الارض» آمده تا اشاره كند كه دعاى زبانى باید همراه با تلاش اصلاحطلبانهى اجتماعى باشد، نه با زبان دعا كردن و در عمل فساد نمودن. این آیه و آیهى قبل، شرایط كمال دعا و آداب آن و زمینههاى استجابت را مطرح كرده است، كه عبارتند از:
الف) دعا همراه با تضرّع: «تضرّعا»
ب) دعا پنهانى و دور از ریا: «تضرّعا و خفیة»
ج) دعا بدون تجاوز از مرز حقّ: «انّه لا یحبّ المعتدین»
د) دعا همراه بیم و امید: «خوفاً و طمعا»
ه) دعا بدون تبهكارى: «لا تفسدوا»
و) دعا همراه با نیكوكارى: «المحسنین»
❇️ از پيامهای آیه
▫️جامعهى اصلاح شده نیز در معرض خطر است. «و لاتفسدوا... بعد اصلاحها»
▫️انقلابیون اصلاحگر، بىنیاز از دعا و مناجات نیستند. «وادعوه خوفاً...»
▫️آبادىهاى زمین را تخریب نكنید. «و لاتفسدوا فى الارض بعد اصلاحها»
▫️انسان باید میان خوف و رجا باشد. این اعتدال را خداوند، «احسان» نامیده است. «قریب من المحسنین»
▫️سیره و روش نیكوكاران، دورى از فساد است. «لاتفسدوا... قریب من المحسنین»
▫️احسان، زمینهى دریافت رحمت الهى است و بدون آن، انتظار رحمت بىجاست. «قریب من المحسنین» آرى، دعاى مستجاب همراه با نیكوكارى است.
▫️دست نیاز به جانب حقّ دراز كردن و دورى از فساد، احسان است. «و لاتفسدوا... و ادعوه... قریب من المحسنین»
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
📖 #قرآن و * اعتدال در این امور *
✅۱. #خوردن
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا
ﻭ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻴﺎﺷﺎﻣﻴﺪ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻧﻜﻨﻴﺪ.
(اعراف/٣١)
✅۲. #انفاق
وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا
وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻭقتی ﺍﻧﻔﺎﻕ می ﻛﻨﻨﺪ ، ﻧﻪ ﺍﺯ ﺣﺪّ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺗﻨﮓ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﻭ ( ﺍﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ )
ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﺭ ﺣﺪّ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﺍﺳﺖ .
(فرقان/۶۷)
✅۳. #صدا
وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ
بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا
ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺻﺪﺍی ﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺻﺪﺍی ﺁﻫﺴﺘﻪ ﻣﺨﻮﺍﻥ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ( ﺻﺪﺍ ) ﺭﺍهی ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺑﺠﻮی .
(اسراء/١١٠)
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
💜 اخلاق زیبای پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در قرآن
👈۱. #گذشت_زیبا
فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ
ﭘﺲ( ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭی )گذشتی ﻛﺮﻳﻤﺎﻧﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺵ .
(حجر/۸۵)
(عفو دشمنان توام با رحمت)
👈۲. #رهایی_زیبا
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ
تُرِدْنَالْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ
أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا
ﺍی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (صلی الله علیه و آله و سلم) ! ﺑﻪ
ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺖ ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺯﻧﺪگی ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺘﺶ ﺭﺍ می ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭﺗﺎﻥ ﻧﻤﺎﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻭشی ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺭﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻛﻨﻢ.
(احزاب/٢٨)
(رها کردن همسران دنیا طلب توام با نیکی و بدون نزاع )
✅۳. #دوری_زیبا
وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ
وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلًا
ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ(مشرکان) ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﺍی ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﺩﻭﺭی ﻛﻦ .
(مزمل/١٠)
( دوری از دشمنان توام با دلسوزی )
✅۴. #صبر_زیبا
فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا
ﭘﺲ ﺻﺒﺮ ﻛﻦ ﺻﺒﺮی ﻧﻴﻜﻮ.
(معارج/۵)
(صبر مداوم بدون جزع و فزع)
#تفسیر
#دائره_المعارف
@Targomeh
#یادمون_باشه
#مشابهات_قرآنی
📍عبارت #وَاللهُبصیرٌبِالعِبَاد را
فقط و فقط در انتهای دوآیه از
آیات قرآن کریم می بینیم...
📌آیه ۱۵ سوره مبارکه آل عمران
📌آیه ۲۰ سوره مبارکه آل عمران
🔐چه کدی بذاریم؟
🔑وَاللهُبصیرٌبِالعِبَاد یعنی خداوند
به بندگانش بیناست،ما هم این
عبارت رو دقیقا در دو صفحه
روبروی هم میبینیم .
💌صفحات ۵۱و۵۲ قرآن کریم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕷#عنکبوتهای_خرچنگی
برای گرفتن شکار تار نمی سازند، به کمک 8 چشمی دارند همه جهات را می بینند
با یک حرکت سریع توسط پاهای جلویشان ظعمه را می گیرند و با زهرشان سریعا آن را بی حس می کنند
« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ »
موسی (ع) گفت: « پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!»
(طه - 50 )
🌍منکران وجود خدا که قائل به تصادفی و بی خالق بودن جهان آفرینش هستند، چه پاسخی در قبال وجود "هوشمندی" دارند؟!
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈قیاس ابلیس
👾 ابلیس، #آفرینش خود را با آفرینش آدم، قیاس کرد و علّت سرپیچى از سجده بر وى را #برترى جنس خویش شمرد:
« أَنا خَیرٌ مِنهُ خَلقتَنِى مِن نَارٍ و خَلقتَهُ مِن طِینٍ ». ( اعراف / ۱۲ )
👺بر پایه روایتی از #پیامبر صلی الله علیه و آله ، ابلیس بنیانگذار #قیاس است :
اوّل من قاس امرالدین برایه ابلیس .
👾 همین #تعبیر از زبان ابن عباس ، حسن بصری و ابن سیرین و گروهی دیگر نیز #نقل شده است .
👺 این #قیاس ابلیس که تمثیل منطقی و نوعی استدلال ظنّی است ، از #نادانی ، خودبینی و پلیدی او سرچشمه میگیرد .
👾 امام #صادق علیه السلام میفرماید :
ابلیس با این سخن ، میان آتش و گل #قیاس کرد .
👺 اگر او #نورانیت آدم را با روشنایی آتش مقایسه میکرد ، به مزایای یکی از آن دو نور ، صفا و #زلالی آن بر دیگری آگاهی مییافت .
👾 مفسران ، #قیاس ابلیس و نادرستی آن را به تفصیل بررسی کردهاند .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh