eitaa logo
نمونه کلاس نوجوان و فیش و ...
145 دنبال‌کننده
758 عکس
388 ویدیو
234 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۱ یک برای بزرگوارانی که با نوجوان ها سروکار دارند: بعد از مرحله ارتباط گیری موثر با دانش آموزان مجموعه ی شبهات آن ها را جمع آوری کنیم.مرحله شنیدن و همدلی با آن ها که قبلا عرض شد مرحله ای بود که علاوه بر همدلی از دغدغه های آن ها هم مطلع شدیم. شبهاتی همچون چرا آزادی حجاب نداریم چرا امکان روابط ....نداریم چرا برخی مهارتها مثل خوانندگی برای ما دختران مسدود است. چرا نمی توانیم این سبک زندگی خاص را عوض کنیم و.... محورشان (آزادی انسان) است.به جای پاسخ های موردی که احیانا شبهات دیگری را در پی دارد می توان به بررسی مبنایی موضوع حدود اختیار یا آزادی های انسان پرداخت. ✅برای چینش بحث هم بهتر است از اطلاعات دادن به نوجوان خودداری شود چون نوجوان در این سن خود را به نوعی عقل کل و مستقل می پندارد و از اینکه با کلیشه ها به قول او پاسخ سوالاتش داده شود بیزار است. خصوصا از سوی ما که غالبا نماینده حکومت شناخته می شویم.پس طرح درس نباید بصورت سنتی و یک طرفه باشد. با توجه به تجربه ارائه یک بحث مبنایی و استقبال نوجوان های معترض، پیشنهاد حقیر این است که مجموعه شبهات را دسته بندی کنیم که معمولا چندین شبهه ذیل یک بحث قابل طرح است و نیازی نیست موردی به آن پاسخ دهیم. به مرور به مصادیق گریزی بزنیم. ادامه دارد... 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۲ ادامه ی ۱ برای طرح بحث هم با نوجوان در این مقطع سنی از روش پرسش و پاسخ استفاده شود.اما دقت شود منظور از روش پرسش و پاسخ نیز روش تصنعی نیست که کل گفتگو از طرف ما شکل می گیرد و دانش آموز فقط یک جاهایی بله یا خیر می گوید و رد یا تایید می کند. بگذاریم نوجوان خود آغاز گر گفتگو باشد.گلایه هایش را مطرح کند. کمک کنیم گلایه شان را منسجم و بصورت علمی طرح کنند. برای درخواست شان دلیل بخواهیم.دلایل مختلف را بشنویم. به آن ها بگوییم از بین دلایل خودشان یک دلیل را که دربرگیرنده عبارت های کلی است انتخاب کنند.یعنی آن دلیل که تعداد بیشتری از نظرات در آن جا می گیرد.اینجا باز نوجوان محور است. به او بگوییم دلیل مذکور خالی از عبارت های شخصی مثل :من دلم می خواهد من خوشم می آید یا من نمی پسندم باشد تا دربرگیرنده حرف بسیاری از دانش آموزان کلاس یا همان اکثریت باشد. پس از تفکر معمولا پاسخ می دهند انسان آزاد آفریده شده یا عقاید سلیقه ای اند یا اجبار پاسخگو نیست وبه تکاپو می افتند. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۳ ادامه ی ۲ دلیل کلی تر را با کمک خودشان انتخاب کنید و بر روی تابلو بنویسید. همانجا را نقطه اصلی بحث قرار دهید.از آنجا سوال مطرح کنید اما سوال ها جهت دار نباشد که دانش آموز زود فرار کند. مثلا اگر گفته شد عقاید مثل ریاضیات و فیزیک کلی نیست و شخصی است. ابتدا بپرسید عقاید و رفتار ها دوتا هستند یا یکی؟ تا میان عقاید شخصی با رفتارها تفکیک کنند.(به دانش آموز فعلا نگویید اما خود توجه داشته باشید که در اسلام حکومت هم در حوزه باورهای درونی قانون و الزامی ندارد اما بر رفتارها آن هم در اجتماع قانون و الزام حاکم کرده). بعد از نقطه نسبی بودن رفتارهای خوب شروع کنید با مثال های خنده دار و غیرسیاسی و غیرعلمی ادامه دهید تا آن ها در موضع چالش قرار گیرند و مجبور شوند برای آن ادعا که رفتارها سلیقگی اند قیدی دست وپا کنند وگرنه ناچارند هرج و مرج را بپذیرند که البته این را هم با پرسش و پاسخ خود دانش آموز باید برسد نه ما به او القا کنیم.مثلا بگوییم از امروز هر کس هرکاری دلش خواست توی کلاس بکند بعد به شوخی بگویید دوست دارم روی دفترهایتان خط خطی کنم.تا اینکه برسند به اینجا که باید قیدی زد به آن ادعا. مثلا می گویند رفتارهای ما نسبی اند تا آن جا باعث آسیب به دیگران نشوند. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam
❇️پاسخ به شبهات دانش آموزی ۴ ادامه ۳ 🔹از آن ها بخواهید "دیگران" را تعریف کنند.دیگران یعنی چه کسانی یا حتی چه چیزهایی؟بگذارید خود دانش آموز بگوید. 🔹بخواهید که نوع "آسیب "را مشخص کنند. 🔹بپرسید لابلای دیگران ممکن است موجوداتی هم باشند که مثلاً تا صد سال آینده شناسایی می شوند اما ما از آن ها بی خبریم؟مثلا چیزی که در درون خود ماست اما بعدها کشف می شود؟ 🔹با چه چیزی این آسیب ها را اندازه گیری می کنید ؟ 🔹این آسیبها را شخص یا گروه مشخص می کنند؟ 🔹اثر یک رفتار تا چند سال نباید آسیب زا باشد؟بگذارید خودشان زمان مشخص کنند.یک سال یک روز یک قرن در تمام تاریخ؟تا اینجا فقط پرسش داریم. ⬇️برای هر کدام کلی پرسش مطرح کنید.تا اینکه بگویند اگر گفته شد ۱۰۰سال بپرسید اگر رفتاری در ۱۰۱ سال بعد اثر بد خود را نشان داد به نحوی که مردم آن زمان، توانایی دفع آن اثر بد را نداشتند چه کسی پاسخگوی رفتاری که توسط مردم صدسال پیش رخ داده خواهد بود؟ 👌پرسش و پاسخ ها به حدی ادامه می یابد که خود دانش آموز متوجه می شود ادعای اولیه دارای ابهامات و مشکلاتی است یا باید آن را کنار بگذارد یا دنبال حل آن باشد.اما در طول بحث نباید القای مستقیم داشت. تکلیف آینده می تواند این باشد که چگونه این معضل را حل کنیم. ✅در این روش دانش آموز خود آغاز گر بود ✅ خود قیدها را افزود خود حرفش را نقد کرد و ✅ خود به ابهام یا نتیجه نهایی رسید‌ و ✅در تلاش است یا آن ادعای خود را کنار بگذارد یا در پی حل آن باشد. ⬅️این روش هرچند به آمادگی علمی قبلی نیاز دارد و باید مواظب بود بحث از مسیر خارج نشود ولی چون محور گفتگو و نقد خود دانش آموز بوده همراهی بیشتری خواهند داشت ان شاءالله. 🔹فتح قلم🔹 @fatheGhalam @tabligh99ayandesazan
هدایت شده از حامیان انقلاب
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت کامل حجه الاسلام استاد راجی 💠شیوه تعامل با دانش آموزان معترض. 💠 پنج شبهه اصلی دانش آموزان و چگونگی برخورد با آنها یکشنبه 17 مهرماه 1401 🔹هیئت خواهران طلبه مشهد🔹 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 @heyat_kh_talabe_mashhad
هدایت شده از حامیان انقلاب
1522605827_1656433582.mp3
51.54M
✅ صوت کامل حجه الاسلام استاد راجی 👈شیوه تعامل با دانش آموزان معترض. 👈پنج شبهه اصلی دانش آموزان و چگونگی برخورد با آنها 🇮🇷
🚨 سروده جدید افشین علا درباره حوادث اخیر 🔹به رغم زخم زبان‌ها به غم، عنان ندهم ز کف، قرار خود از طعن طاعنان ندهم 🔹رفیق عهدشکن! از تو کمترم آری اگر که بر سر پیمان خویش جان ندهم 🔹اگر چه صورتم از سیلی خودی سرخ است چراغ سبز به بیگانگان نشان ندهم 🔹به خیمه گه چو شبیخون بی‌امان زده خصم ز تیربار کلامم به او امان ندهم 🔹به رغم این همه تحریم، پیش چشم عدو ز بیم، پرچم تسلیم را تکان ندهم 🔹سبک‌ سرانه چو پیران طالب تمجید زمام عقل به تأیید هر جوان ندهم 🔹بس است خوردن نیش از شکاف ها یک بار دوباره در دهن مار، امتحان ندهم 🔹رهین باور خویشم! هر آن چه خواهی گو که دل به خشم و خوشایند این و آن ندهم 🔹به رغم تازه به دوران رسیدگان حریص مقام فقر به سرمایه‌ جهان ندهم 🔹زمین اگر همه دشمن شود، بگو به «امین» که دست زخمی او را به آسمان ندهم افشین علا- مهر ۱۴۰۱ @tabligh99ayandesazan
🔶 رفراندوم در ترکیه برای حجاب؟!! درست در روزهایی که زنان ایران را وادار میکنند حجاب از سرشان بردارند، دولت ترکیه درحال برگزاری رفراندوم برای قانونی کردن حجاب است! حجاب تا سال 2013 در ترکیه ممنوع بود و حالا با گسترش حجاب، دختران و زنان مسلمان میخواهند حجاب در مراکز دولتی قانونی و رسمی شود باید به دختران و زنان ایران گفت، راهی که تو قرار است بروی زنان ترکیه دارند برمیگردند عزیزم.. @women92 @tabligh99ayandesazan
این را بنویس یادگاری: *گنجشک به قیمت قناری* جادوی رسانه مسخمان کرد با شعبده و شلوغ‌کاری چادر ز سر زنان کشیدند گفتند حجاب اختیاری سرباز مدافع وطن را کشتند به جرم پاسداری جلّاد و شهید جابه‌جا شد در مغلطۀ خبرگزاری افسوس که چشم‌انتظاران ماندند به چشم‌انتظاری کو غیرت قیصر امین‌پور؟ کو شور حمید سبزواری؟ از پا منشین، دوباره برخیز ای شعر بلند پایداری @tabligh99ayandesazan