#امام_زمان_علیه_السلام
👤 #امام_علی_علیه_السلام می فرماید :
📋《لِلْقَائِمِ مِنَّا غَيْبَةٌ أمَدُهَا طَوِيلٌ كَأنِّي بِالشِّيعَةِ يَجُولُونَ جَوَلَانَ النَّعَمِ فِي غَيْبَتِهِ يَطْلُبُونَ الْمَرْعَى فَلَا يَجِدُونَهُ!
ألَا فَمَنْ ثَبَتَ مِنْهُمْ عَلَى دِينِهِ وَلَمْ يَقْسُ قَلْبُهُ لِطُولِ أَمَدِ غَيْبَةِ إمَامِهِ فَهُوَ مَعِي فِي دَرَجَتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ!
ثُمَّ قَالَ(ع) : إنَّ الْقَائِمَ مِنَّا إذَا قَامَ لَمْ يَكُنْ لِأحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ فَلِذَلِكَ تَخْفَى وِلَادَتُهُ وَيَغِيبُ شَخْصُهُ》
♦️قائم ما غيبتى طولانى خواهد داشت و شيعيان را چنان مى بينم كه براى پيدا كردن او دشت و صحرا را زير پا می گذارند ولی او را پيدا نمی كنند.
بدانيد آنها كه در غيبت وى در دين خود ثابت بمانند و از طول مدت غيبتش منكر او نشوند، روز قيامت با من خواهند بود.
آنگاه فرمود :
زمانی که قائم ما ظهور كند، بيعت هيچكس در گردن او نمیباشد؛ ازاينرو ولادتش پوشيده خواهد ماند و خودش از نظرها پنهان مى شود.(۱)
📚منبع :
۱)کمال الدین شیخ صدوق، ج۱، ص۳۰۳
@TarikhEslam
✍پاسخ :
از دیرباز در روز «نهم ربیع الاول» جشنی به مناسبت مرگ خلیفه دوم «عمر بن خطاب» موسوم به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» یا «عمرکشون» برگزار می شود.
اما این روز یعنی روز «نهم ربیع» دو مناسبت بیشتر ندارد :
۱)روز آغاز امامت امام زمان(ع)
۲)روز هلاکت «عمر بن سعد بن ابی الوقّاص»(۱)
منبع تاریخی معتبری که به کشته شدن «عمر بن خطاب» در ماه ربیع الاول اشاره داشته باشد، وجود ندارد و منابع معتبر تاریخی، روزمرگ «عمر بن خطاب» را در روز بیست و ششم ماه ذی الحجه سال ۲۳ هجری نوشته اند.
به طور مثال؛
👤«احمد بن یحیی بلاذری»(۲۷۹ق) به نقل از «محمد بن عمر واقدی»(۲۰۹ق) می نویسد :
«طُعِنَ عُمَرُ يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ لِأَرْبَعِ ليالٍ بَقِينَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ سَنَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ»
عمر بن خطاب در روز چهارشنبه، چهار شب مانده از ذی الحجه سال بیست و سوم با چاقو ضربه خورد و مُرد.(۲)
👤«محمد بن سعد بغدادی»(۲۳۰ق) عین همین عبارت واقدی را می آورد.(۳)
و دیگر منابع اهل سنت در این باب.(۴)
از آنجایی که اين مسئله در ميان اهل سنت اجماعى است و مخالفى ندارد، به اقوال برخی از علمای شیعه اشاره می کنیم.
👤شيخ مفيد(۴۱۳ق) می نویسد :
«وَ فِى اليَومِ السَادِسِ وَ العِشرِينَ مِنهُ سِنَةَ ثُلث وَ عِشرينَ مِن الهِجرَةِ طُعِنَ عُمَرُ بنُ الخَطَّابِ»
عمربن خطاب در ۲۶ ذىالحجه سال ۲۳ هجرى ضربه چاقو خورد و مُرد.(۵)
👤«محمد بن ادریس حلی»(۵۹۸ق) می نویسد :
«وَ قَد يَلتَبِسُ عَلَى بَعضِ أَصحَابنَا يَومَ قَبضِ عُمرِ بنِ الخَطَّابِ، فَيَظُنُّ أنُّه يَومَ التَاسِعِ مِن رَبِيعِ الأَوَّلِ وَ هَذَا خَطَأ مِن قَائِلهِ بِإِجمَاعِ أَهلِ التَارِيخِ وَ السِيَرِ وَ قَد حَقَّقَ ذَلكَ شَيخَنَا المُفیدُ، فِي كِتَابهِ كِتَابِ التَوارِيخِ، وَ ذَهَبَ إلَى مَا قُلنَاهُ»
بر بعضی از علمای اصحاب ما(امامیه) این امر مشتبه شده است و فکر کرده اند که روز قتل عمر بن خطاب، همانا نهم ربیع الاول می باشد و هر کس این سخن را بگوید به اجماع اهل تاریخ و سیره، اشتباه کرده است و شیخ مفید نیز در کتاب تاریخی خود، همین نظر را قائل است.(۶)
👤«سید بن طاووس(۶۶۴ق)»(۷)
👤«رضی الدین علی بن یوسف(۷۰۳ق)»(۸)
👤«حسن بن يوسف حلی(۷۲۶)»(۹)
👤«ابراهیم بن علی کفهمی»(۹۰۵ق) می نویسد :
«بَلِ الإِجمَاعُ حَاصِلُ الشِّيعَةِ وَ أَهلُ السُّنَةِ عَلَی ذَلِکَ»
اجماع شیعه و سنی بر این امر وجود دارد که قتل عمر بن خطاب در ۲۶ ذی الحجة اتفاق افتاده است.(۱۰)
👤«علامه مجلسی»(۱۱۱۰ق) می نویسد :
«أَقُولُ مَا ذُكِرُ أنَّ مَقتَلَهُ كَانَ فِي ذِي الحَجِّةِ هُوَ المَشهُورُ بَينَ فُقَهَائِنَا الإِمَامِيَّةِ»
آن چه در مورد مقتل خليفه دوم آمده است که در ماه ذی الحجّة اتفاق افتاده است، مشهور بين فقهای شيعه است.(۱۱)
🔎شاید علت برگزاری این چنین جشنی در این روز دو دلیل داشته باشد :
۱)تشابه اسمی «عمر بن سعد» با «عمر بن خطاب»!
۲)از آن جایی که مرگ خلیفه دوم نزدیک به ماه محرم بوده، از این جهت در آن ایام سرور و شادی انجام نمی شده است و مردم این مناسبت را در این ایام می گرفتند.
📚منابع :
۱)زاد المعاد مجلسی، ص۲۵۸
۲)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹
۳)الطبقات الکبری ابن سعد، ج۳، ص۲۷۸
۴)تاریخ یعقوبی(۲۸۴ق)، ج۲، ص۱۵۹
/تاریخ مدینه ابن شَبه نمیری(۲۶۲ق)، ج۳، صص۸۹۵-۹۴۳
/تاریخ خلیفه بن خیاط عصفری(۲۴۰ق)، ص۱۰۹
/أخبار الطوال دینوری(۲۸۲ق)، ص۱۳۹
/تاریخ کبیر بخاری(۲۵۶ق)، ج۶، ص۱۳۸
/المصنف ابن أبی شیبه کوفی(۲۳۵ق)، ج۸، ص۴۱
/تاریخ طبری(۳۱۰ق)، ج۳، ص۲۶۵
/المعارف ابن قُتَیبه دینَوری(۲۷۶ق)، ص۱۸۳
/الفتوح ابن أعثم کوفی(۳۱۴ق)، ج۲، ص۲۳۲۹
/الموطأ مالک بن انس(۱۷۹ق)، ج۲، ص۸۲۴
/الآحاد والمثانی ضحاک(۲۸۷ق)، ج۱، ص۱۰۲
/المصنف عبدالرزاق صنعانی(۲۱۱ق)، ج۱۱، ص۳۱۵
/مسند احمد بن حنبل(۲۴۱ق)، ج۱، ص۵۵
/طبقات الکبری ابن سعد(۲۳۰ق)، ج۳، ص۳۶۴
/أنساب الأشراف بلاذری(۲۷۹ق)، ج۱۰، ص۴۳۹
/المحبر محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(۲۴۵ق)، ص۱۴
/الثقات ابن حبان(۳۵۴ق)، ج۲، ص۲۳۸
/مسند علی بن جعد بن عبید(۲۳۰ق)، ص۱۹۵
/التنبیه و الإشراف مسعودی(۳۴۵ق)، ص۲۵۰
/الاستیعاب ابن عبد البِرّ(۴۶۳ق)، ج۳، ص۱۱۵۲
/المعجم الکبیر طبرانی(۳۶۰ق)، ج۱، ص۷۰
/مستدرک حاکم نیشابوری(۴۰۵ق)، ج۳، ص۹۲
/التعدیل و التجریح سلیمان بن خلف باجی(۴۷۴ق)، ج۳، ص۱۰۵۴
/سنن الکبری بیهقی(۴۵۸ق)، ج۸، ص۱۵۰
/البدء و التاریخ مطهر بن طاهر مقدسی(۵۰۷ق)، ج۵، ص۱۹۱
/تاریخ مدینة دمشق ابن عساکر(۵۷۱ق)، ج۴۴، ص۱۴
/صفوة الصفوه ابن جوزی(۵۹۷ق)، ج۱، ص۲۹۱
/اُسد الغابه ابن اثیر(۶۳۰ق)، ج۴، ص۷۷
/شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(۶۵۶ق)، ج۱۲، ص۱۸
۵)مسارّ الشيعة شیخ مفید، ص۲۳
۶)السرائر محمد بن ادریس، ج۱، ص۴۱۹
۷)إقبال الأعمال سید بن طاووس، ص۵۳۰
۸)العدد القویة على بن يوسف حلّى، ص۳۲۸
۹)تذکرة الفقهاء ابن يوسف حلّى، ج۶، ص۱۹۵
۱۰)المصباح ابراهیم کفهمی، ص۵۱۰
۱۱)بحارالانوار مجلسی، ج۳۱، ص۱۱۸
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال7⃣8⃣1⃣ : آیا جشنی که موسوم است به «عیدُ الزهراء(س)» یا «فَرحَةُ الزهراء(س)» در نهم ربیع، از نظر تاریخی اعتبار دارد؟👇
#مراسم_عید_الزهراء
#مراسم_عمر_کشون
@TarikhEslam
4_5821217695961449391.mp3
زمان:
حجم:
1.09M
🎙پاسخ این سوال را از بیان #استاد_رجبی_دوانی بشنوید :👆
@TarikhEslam
💎برخی اوصاف و ویژگیهای شاخص یاران و اصحاب یاران امام زمان(علیه السلام) در عصر ظهور در روایات و احادیث:👇
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
@TarikhEslam
1⃣ویژگی های ظاهری :👇
✅امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
«أَصْحَابُ اَلْمَهْدِيِّ(عَلَیهِ السَّلَامُ) شَبَابٌ لاَ كُهُولَ فِيهِمْ إِلاَّ مِثْلَ كُحْلِ اَلْعَيْنِ وَ اَلْمِلْحِ فِي اَلزَّادِ وَ أَقَلُّ اَلزَّادِ اَلْمِلْحُ»
♦️اصحاب حضرت مهدى(علیه السلام) همگى جوان هستند و پير در ميانشان نيست، مگر به اندازه سرمه چشم و به اندازه نمك زاد و توشه و كمترين قسمت توشه ی سفر، نمک است.(۱)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام علی(علیه السلام) در روایتی می فرماید :
«كَاَنِّى اَنظُرُ اِلَيهِم وَ الزِّیُّ واحِدٌ، وَ القَدُّ وَاحِدٌ، وَالجَمَالُ وَاحِدٌ، وَ اللِّبَاسُ وَاحِدٌ»
♦️گويا آنان را مى نگرم که همگی زىّ و شکل و هيأت يكسان دارند و دارای قد و قامت برابر در جمال و برازندگی و دارای لباس یکسانند.(۲)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام محمد باقر(علیه السلام) می فرماید :
«وَ اَللَّهِ ثَلاَثُ مِائَةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً فِيهِمْ خَمْسُونَ اِمْرَأَةً يَجْتَمِعُونَ بِمَكَّةَ عَلَى غَيْرِ مِيعَادٍ قَزَعَاً كَقَزَعِ اَلْخَرِيفِ يَتْبَعُ بَعْضُهُمْ بَعْضَاً»
♦️سوگند به خداوند که سیصد و اندی مرد می آیند، که در میانشان پنجاه نفر زن هستند، در مکه اجتماع می کنند، بی آنکه قبلاً وعده داده باشند، آمدنشان مانند ابرهای پاییزی است که پشت سر هم می آیند.(۳)
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
📚منابع :
۱)الغیبة شیخ طوسی، ص۴۷۶
۲)الملاحم و الفتن سید بن طاووس، ص۱۲۲
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۲۲۲
@TarikhEslam
2⃣معرفت و اطاعت:👇
✅یاوران امام زمان(علیه السلام) از شناخت عمیق درباره ی خداوند و امام خود، برخوردارند و با آگاهی کامل در میدان حق، حضور یافته اند.
👤امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرماید :
«رِجَالٌ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ اَلْحَدِيدِ لاَ يَشُوبُهَا شَكٌّ فِي ذَاتِ اَللَّهِ»
♦️آنان مردانی هستند که دل هایشان مانند پاره های آهن است و هیچ تردیدی نسبت به ذات مقدس خداوند ندارند.
«هُمْ أَطْوَعُ لَهُ مِنَ اَلْأَمَةِ لِسَيِّدِهَا»
♦️مردانى كه در میان امت، اطاعت پذیر ترین و مطیع ترین آنان نسبت به مولای خود هستند.(۱)
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👤امام علی(علیه السلام) می فرماید:
«رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ عَرَفُوا اَللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ وَ هُمْ أَنْصَارُ اَلْمَهْدِيِّ فِي آخِرِ اَلزَّمَانِ»
♦️مردان مومنی که خدا را چنان که شایسته است، شناخته اند و آنها یاوران حضرت مهدی(علیه السلام) در آخرالزمان هستند.(۲)
#امام_زمان_علیه_السلام
#انصار_المهدی_علیه_السلام
📚منابع:
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۵۲، ص۳۰۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۲۹
@TarikhEslam