eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.2هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
164 ویدیو
278 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
👤حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) در کتاب «جرعه ای از دریا» می نویسد : «تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) مجعول است. شخص جاعلی تاریخ ولادت آن حضرت(سلام الله علیها) را سال ۱۸۳ هجری ذکر کرده است. آقای حاج شیخ علی نمازی حساب کرده بود، چون سال شهادت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) سال ۱۸۳ هجری است و تا آن موقع حضرت(علیه السلام) در زندان بود، چگونه ممکن است که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در این سال به دنیا آمده باشد؟! لذا گفته است که تصحیف شده و تاریخ درست سال ۱۷۳ هجری است و دیگران هم این تاریخ را از آنجا نقل کردند. در حالی که هر دو تاریخ نادرست و تاریخ ولادت به دست ما نرسیده است. این تاریخ را یکی از جعّالین که ویژگی هایش هم نقل شده جعل کرده است. داستان جعلی از این قرار است که؛ مرحوم «متوّلی باشی» اعلام می‌کند که اگر کسی تاریخ ولادت و وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) را پیدا کند، دستور می دهم که در آن روزها بازار قم را تعطیل کنند. آدم کلّاشی ادعا می‌کند که در فلان کتاب از کتابخانه مدینه این تاریخ ذکر شده است. متولی باشی آدم زرنگی بود. گفته بود که متولی کتابخانه مدینه با من آشناست و من آن کتاب را از کتابخانه می‌خواهم و چاپ می‌کنم و به این شکل مشتِ آن شخص باز می‌شود. متولی باشی مسافرتی تاریخی به حجاز کرده بود و رجال آنجا را می‌شناخت.» 📚منبع : جرعه ای از دریا، ج۲، ص۵۱۹ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅مرحوم «علامه سید جعفر مرتضی عاملی»(متوفی سال ۱۴۴۱ ه.ق‌) از مورخان و سیره‌ نگاران شیعی در مقام بیان قول شهادت می‌نویسد : 📋«فَيُقَالُ؛ إِنَّهَا هِيَ الاُخرَى قَد دَسَّ إِلَيهَا السَّمُ فِي سَاوَة وَ لِهَذَا لَم تَلبَث إِلَّا أَيَّامَاً قَلِيلَةً وَ اسْتُشْهِدَت» ♦️گفته شده در ساوه دسیسه کردند و به حضرت معصومه(سلام الله علیها) سمّ دادند؛ به خاطر همین حضرت(س) جز مدت اندکی زنده نماند و شهید شد!(۱) 📚منبع : ۱)الحیاة السیاسیة للامام الرضا(عليه السلام)، تالیف سید جعفر مرتضی عاملی، صفحه ۵۴۸، چاپ موسسه النشر الاسلامی @TarikhEslam
📷تصویر دیگری از شهر مقدس قم در ۱۸۰ سال پیش! 🔺تابلوی بالا، نمایی از قم قدیم را نشان می‌دهد که حرم و رودخانه مشهور قم در آن دیده می‌شود. امروز بخشی از رودخانه آن تبدیل به خیابان شده است. 📚منبع : سفرنامه پاسکال کوست، خاورشناس فرانسوی که سال ۱۲۲۰ ه.ش به ایران و قم آمده است. @TarikhEslam
📷تصویر دیگری از شهر مقدس قم؛ ۱۳۰ سال قبل دورنمای شمال شهر، میدان آستانه و قبرستان شیخان از بالای حرم سال ۱۲۷۰ شمسی @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 3️⃣2️⃣ :📚 کتاب «حضرت معصومه(س) فاطمه(س) دوم» ذکر فضائل و شرح زندگانی حضرت معصومه(س)؛ اثر مرحوم محمدی اشتهاردی✍📚 @TarikhEslam
4_5805175958751153164.pdf
1.45M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚 کتاب «حضرت معصومه(س) فاطمه(س) دوم» @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام» : 🔍👇 @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️🏴⚔🏴⚔🏴⚔🏴⚔🏴♦️ 📆چهاردهم ربیع الثانی سال ۶۶ ه.قمری، سالروز قیام مختار بن ابی عبید ثقفی و انتقام از قَتَله حضرت اباعبدالله الحسین(ع) @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4️⃣ 🔍 🔹🔷《ابوعبیده مختار ثقفی》🔷🔹 @TarikhEslam
✅مختار بن ابی عبید بن مسعود ثقفی، به کنیه ابواسحاق و لقبش کیسان و کَیِّس می باشد. مختار متولد سال اول هجری در مدینه است و جدّ او مسعود ثقفی از بزرگان حجاز بوده است. پدرش ابوعبید از بزرگان صحابه حضرت رسول اکرم(ص) بود که پس از شهادت آن حضرت(ص)، در یکی از جنگ‌های قادسیه در زمان خلیفه دوم به قتل رسید.(۱) مادر مختار دومه بنت عمرو بن وهب است که ابن طیفور او را از صاحبان بلاغت و فصاحت ذکر کرده است.(۲) عمویش سعد بن مسعود ثقفی از طرف امام علی(ع) والی مداین بود. مختار اهل طائف و از قبیله ثقیف بود و بیشتر حیات مختار در طائف و کوفه گذشت. از دوران کودکی مختار اطلاعات موثقی در دست نیست و بیشتر اخبار و اطلاعات درباره قیام مختار است. مختار در زمان امام علی(ع) توسط عمویش سعد بن مسعود ثقفی که از طرف حضرت علی(ع) والی مدائن بود، در هنگام درگیری با خوارج، مختار را به عنوان جانشین خود در مدائن منصوب کرد و برای جنگ با خوارج بیرون رفت. مختار در زمان جنگ امام حسن مجتبی(ع) با معاویه همچنان در مدائن بود و بعد از پذیرش صلح و در زمان امام حسین(ع) دائما بین کوفه و طائف در حال تردد بود، تا اینکه در جریان دعوت کوفیان، میزبان مسلم بن عقیل در کوفه شد، و تا پایان قیام با وی همکاری داشت، ولی هنگام واقعه شهادت امام حسین(ع) در زندان عبیدالله بن زیاد به سر می‌برد.(۳) مختار بعد از آزادی از زندان و بعد از مدتی اقامت در مکه، به کوفه بازگشت و در چهاردهم ربیع الاول سال ۶۶ هجری قمری به عنوان خونخواهی امام حسین(ع) قیام کرد، و شیعیان کوفه او را در این امر همراهی کردند. او در این قیام شمر بن ذی الجوشن، خولی بن یزید، عمر بن سعد و حرمله بن کاهل و عبیدالله بن زیاد و دیگر مجرمین و قتله امام حسین(ع) را به درک واصل کرد. در این قیام ابراهیم بن مالک اشتر فرماندهی لشکر را برعهده داشت و او بود که عبیدالله به زیاد را درموصل به قتل رساند. مختار در این قیام از دو شعار《یا لثارات الحسین(ع)》و《یا منصور امت》بهره جست.(۴) مختار ۱۸ ماه حکومت کرد و در طول این مدت با سه گروه یعنی مروانیان در شام و آل زبیر در مکه و اشراف کوفه جنگید. سرانجام مختار در جنگ با زبیریان با سپاه مصعب بن زبیر که از مکه به کوفه آمده بودند، شکست خورد. سپاهیان مصعب ابتدا کوفه را تصرف کردند و دارالاماره را به محاصره خود در آوردند و این محاصره حدود چهار ماه به طول انجامید. سرانجام مختار برای مقابله با مصعب به بیرون از قصر آمد و طرفداران او که حدود شش هزار نفر بود، در قصر ماندند و تسلیم مصعب شدند، و از حمایت از مختار سر باز زدند و مختار با عده کمی جنگید تا اینکه فجیعانه به شهادت رسید.(۵) به دستور مصعب سر از تن مختار جدا شد و به مکه نزد برادرش عبدالله بن زبیر فرستاده شد و دست مختار را بریدند و به دیوار مسجد کوفه کوبیدند و جنازه او را نیز در دروازه کوفه به دار کشیدند و او همچنان بر دار بود تا اینکه حجاج بن یوسف ثقفی(به خاطره هم قبیله بودن با مختار) پس از ورود به کوفه آن را با احترام پایین آورده و دفن کرد.(۶) این قبر مخفی ماند، تا اینکه در زمان علامه بحرالعلوم در طی بررسی ها وجستجوی آثار مسجد کوفه که از طرف علامه و جمعی از علما صورت گرفته بود، قبر پنهان شده‌ای را پیدا کردند، که در انتهای راهرو در زیر زمین که در طرف خارج مسجد به سمت قصر الأماره بود، که بر روی آن اسم و لقب مختار نوشته شده بود. 📋《هَذا قَبرُ مُختارِ بنِ ابی عُبیدةِ الثَقَفی الآخذِ بِثَارَاتِ الحُسَینِ(ع)》 ♦️این قبر مختار، منتقم خون حسین(ع) است.(۷) 📚منابع: ۱)تاریخ طبری، ج۶، ص۷ / رجال کشی، ص۱۲۸ ۲)ریاحین الشریعة محلاتی، ج۴، ص۲۴۵ ۳)أنساب الأشراف بلاذری، ج‌۶، ص۳۷۷ ۴)أنساب الأشراف بلاذری، ج‌۶، ص۳۷۰ ۵)أسدالغابة ابن اثیر، ج‌۴، ص۳۴۷ ۶)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج‌۴، ص۲۷۵ ۷)تنزیه المختار مقرم، ص۱۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟! 👤اصبغ بن نباته می گوید: به حضور امام علی(ع) رسیدم؛ 📋《رَأَیْتُ الْمُخْتَارَ عَلَى فَخِذِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ هُوَ یَمْسَحُ رَأْسَهُ وَ یَقُولُ : یَا کَیِّسُ! یَا کَیِّسُ! فَسُمِّيَ كَيْسَانَ!》 ♦️مختار را دیدم که روى زانوی مبارک امیر المؤمنین على(ع) بود، در حالی که ایشان دست به سر مختار مى‌کشید و می فرمود : اى کیّس! اى کیّس! (یعنی زیرک و باهوش!) پس از آن مختار کیسان نامیده شد!(۱) مختار در زمان وقوع واقعه کربلا در زندان به سر می برد و میثم تمار نیز همزمان با مختار در حبس بودند. شیخ مفید می نویسد : ميثم تمّار در زندان به مختار نوید می‌دهد که؛ 📋《إِنَّكَ تُفْلِتُ وَ تَخْرُجُ ثَائِراً بِدَمِ اَلْحُسَيْنِ(ع) فَتَقْتُلُ هَذَا اَلَّذِي يَقْتُلُنَا》 ♦️تو به زودی آزاد مي‌شوی و برای انتقام خون حسين بن علی(ع) قيام می کنی و همين کسی که قصد کشتن ما را دارد را می کشی!(۲) 📚منابع : ۱)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۵، ص۳۵۱ ۲)الارشاد شیخ مفید، ج۱، ص۳۲۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال2️⃣2️⃣:دلائل شیعه و امامی بودن مختار چیست؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ: امامی بودن مختار، اجماع علمای شیعه و سنی است. به طور مثال؛ 👤مرحوم علامه مامقانی در مورد مذهب مختار معتقد است که او امامی مذهب بود و بالاتر از آن، در زمینه امامی بودن مختار مدعی اجماع علمای شیعه و سنی است. ایشان در ادامه کلام خود می گوید : 《حق این است که مختار معتقد به امامت حضرت سجاد(ع) بود.》 و در این مورد چهار دلیل می آورد که مهم ترین آن ها عبارت اند از: ۱)ارسال هدیه های ارزشمند از سوی مختار به امام سجاد(ع) کاشف است از اعتقاد مختار به امامت حضرت سجاد(ع)؛ زیرا اگر مختار به امامت «محمد حنفیه» قائل بود نه امام سجّاد(ع) می بایست هدایایش را به امام خود یعنی محمد حنفیه می فرستاد نه حضرت سجاد(ع)! ۲)مامقانی دعای امام سجاد(ع) در حق مختار و طلب جزای خیر از خدا برای او را دلیل بر امامی بودن او ذکر می کند و هم چنین می افزاید مختار کسی بود که امام صادق(ع) برای او طلب رحمت کرد. بنابراین معنی ندارد که بگوییم امام(ع) برای کسی که از نظر عقیده با او مخالف بود، طلب رحمت و اظهار رضایت و خشنودی کند. زیرا به اعتقاد امامیه رضایت ائمه(ع) گواه و گویای رضایت خداوند است و خداوند تنها از بندگان پاک و مخلص خود رضایت دارد.(۱) 👤مرحوم علامه عبدالرزاق مقرم در مورد عقیده مختار می گوید: 《از روایاتی که دلالت دارد بر این که امام زین العابدین(ع) برای مختار از خدا طلب بخشش و رحمت کرده و در حق او دعا کرده و هم چنین سایر روایاتی که دشنام و لعن او را منع کرده، برای علمای ما صداقت و اخلاص مختار را در این که مردم را به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) فرا می خواند و اینکه مختار به آن خاندان عقیده داشته است و مقام مختار از هرگونه تهمت و ناروا منزه است و دل او سرشار از محبت ولایت خاندان پیامبر(ص) بود و روایات و سخنانی که حاکی از تهمت های ناروا به ساحت اوست همه دروغ و باطل بوده است》(۲) بدین ترتیب علما او را از تهمت های ناروا و ناپسندی که دشمنان اهل بیت(ع) به او بسته اند پاک می دانند. و از علمایی که به پاکی، صداقت و خلوص نیت و اعتقاد مختار به اهل بیت پیامبر(ص) تصریح نموده اند، «ابن داود» در کتاب رجالش، و «ابن طاوس» در تحریر الطاووسی و «علامه حلّی» در الخلاصه و استر آبادی در حاشیه بر کتاب منهج المقال و «فاضل حائری» در منتهی المقال می باشند. 👤مرحوم آیت الله ابوالقاسم خویی نیز دعای امام سجّاد(ع) در حق مختار را دلیل واضح و برهان انکارناپذیر بر امامی بودن او می داند.(۳) دانشمندان اسلام نیز از مختار به بزرگی یاد و او را از نسبت ها و تهمت های ناروا پاک دانسته اند که از آن جمله اند: «سیدجمال الدین بن طاوس» در رجال خود و «ابن داود» در کتاب رجالی خود و ابن نما در کتابی که در شرح حال مختار به نام (ذوب النضار) نوشته است و «مقدس اردبیلی» در حدیقة الشیعه و «صاحب معالم» در التحریر الطاووسی و «قاضی نوراللّه مرعشی» در کتاب مجالس المؤمنین، همه اینان مختار را ستایش کرده و «شیخ ابوعلی» در کتاب منتهی المقال و بسیاری از علمای دیگر از او دفاع کرده اند. علمای پیشین به حدّی برای مختار عظمت قائل بودند که شهید اول در کتاب مزار خود زیارت نامه مخصوصی برای او نوشته است، که در آن زیارت نامه ایشان با صراحت به درستی عقیده و راستی راه او گواهی داده و این که او به ولایت اهل بیت(ع) معتقده بوده، به آن اخلاص داشته، عشق می ورزیده، در راه خدا گام بر می داشته، از پیروان و دوستان امام زین العابدین(ع) بوده و در راه کسب رضایت پیامبر خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) جان خود را نثار کرده و برای خشنودی ائمه اطهار(ع) و یاری فرزندان علی(ع)و گرفتن انتقام خون حسین(ع) و یاران باوفای او بسیار کوشیده است. 👤مرحوم علامه امینی در الغدیر نقل می کند : 《قبر مختار در روزگاران گذشته از مزارهای مشهور در نزد شیعه بود [و امروز هم مزارش در کوفه زائران بسیاری دارد] و بنابر آنچه در صفحه ۱۳۸، جلد اول رحله «ابن بطوطه» آمده گنبد معروفی هم داشته است.》(۴) این گفته ایشان می رساند که مختار از بزرگان شیعه بوده و نزد آنان منزلت بسیاری داشته است. 📚منابع: ۱)تنقیح المقال مامقانی، ج۳، ص ۲۰۶ ۲)تنزیه المختار علامه مقرم ، ص۲ ۳)معجم الرجال خوئی، ج۱۸، ص ۱۰۰ ۴)الغدیر علامه امینی، ج۲، ص۳۴۳ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا