eitaa logo
تاملی در تاریخ اسلام
2.1هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
178 ویدیو
307 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام علی(علیه السلام) خطاب به امام حسن(علیه السلام): «وَاعْرِضْ عَلَیْهِ أَخْبَارَ الْمَاضِینَ..» 📚نهج البلاغه، نامه۳۱ ✅روزی نه چندان دورِ دور، ماهم در تاریخ، ورق خواهیم خورد. @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚مقتل : @AsnadolMasaeb
مشاهده در ایتا
دانلود
✍نقش بر آب شدن تزویر هارون الرشید توسط :👇 @TarikhEslam
✅هارون آشکارا روی انتساب خود به مقام رسالت تکیه نموده، در هر فرصتی آن را مطرح می‌کرد. وی روزی وارد شهر مدینه شد و رو به قبر مطهر حضرت رسول اکرم(ص) نمود و گفت : 📋《السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللهِ(ص)، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ عَمِّ!》 ♦️درود بر تو ای پیامبر خدا! درود بر تو ای پسرعمو! او در میان آن جمعیت زیاد، نسبت عموزادگی خود با حضرت رسول اکرم(ص) را به رخ مردم می‌کشید و عمدا به آن افتخار می‌نمود تا مردم بدانند خلیفه، پسرعموی پیامبر(ص) است. در این هنگام، پیشوای هفتم که در آن جمع حاضر بود، از هدف هارون آگاه شده، نزدیک قبر پیامبر(ص) رفت و با صدای بلند گفت : 📋《السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللهِ(ص)، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَه‏!》 ♦️درود بر تو ای پیامبر خدا! درود بر تو ای پدر! هارون از این سخن ناراحت شد؛ به‌طوری‌که رنگ صورتش تغییر یافت و بی‌اختیار گفت: واقعا این، افتخار است.(۱) 📚منبع : ۱)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۳۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅«محمد بن‌ شمس‌ الدین‌ معروف به ابن حجر مکی»(۱۵۰۳ق) یکی‌ از علمای‌ سنی مذهب در حدیث‌ و فقه‌ شافعی‌ که در رد شیعه کتاب نوشته است و وقتی در معرفی ائمه اطهار(علیهم السلام) به می رسد، می گوید : 📋«يُدْعَى بِبَابِ قَضَاءِ حَوَائِجِ المُومِنِینَ أَی أَهْلِ سُنَّةِِ» ♦️اهل سنت از موسی بن جعفر(علیهما السلام) به عنوان «باب الحوائج» یاد می کردند. و در عبارتی دیگر آمده است؛ 📋«کَانَ مَعْرُوفَاً عِنْدَ أَهْلِ الْعَرَاقِ بِبَابِ قَضَاءِ الْحَوَائِج عِنْدَاللهِ» ♦️موسی بن جعفر(علیهما السلام) در عراق به «باب الحوائج» معروف بود.(۱) 📚منبع : ۱)الصّواعق المحرقه ابن حجر مکی، ج۲، ص۵۹۰ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶روحیه جهادی و انقلابی گری در سیره در بیانات :👇 @TarikhEslam
✅زندگی امام موسی‌ بن‌ جعفر(ع) یک زندگی شگفت‌آور و عجیبی است. اولاً در زندگی خصوصی موسی‌ بن‌ جعفر(ع) مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود. هیچ‌کس از نزدیکان آن حضرت(ع) و خواص اصحاب آن حضرت(ع) نبود که نداند موسی‌ بن‌ جعفر(ع) برای چی دارد تلاش می‌کند و خود موسی‌ بن‌ جعفر(ع) در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزی‌ای که انجام می‌داد، این را به دیگران نشان می‌داد؛ حتی در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسی‌ بن‌ جعفر(ع) در آن اتاق می‌نشستند، این‌جوری بود که راوی که از نزدیکان امام(ع) هست، می‌گوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسی‌ بن‌ جعفر(ع) سه چیز است : یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست؛ یعنی به تعبیر امروز ما می‌شود فهمید و می‌شود گفت لباس جنگ. این لباس را موسی‌ بن‌ جعفر(ع) آن‌جا گذاشتند؛ نپوشیدند؛ به‌صورت یک چیز سمبولیک. بعد «و سیفٌ معلّقَ»؛ شمشیری را آویختند؛ معلق کرده‌اند؛ یا از سقف یا از دیوار. «و مصحف»؛ و یک قرآن!(۱) ببینید چه‌چیز سمبلیک و چه نشانه‌ زیبایی است! در اتاق خصوصی حضرت(ع) که جز اصحاب خاص آن حضرت(ع)، کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانه‌های یک آدم جنگیِ مکتبی مشاهده می‌شود. شمشیری هست که نشان می‌دهد که هدف، جهاد است. لباس خشنی هست که نشان می‌دهد وسیله‌ زندگی خشونت‌بار رزمی و انقلابی است و قرآنی هست که نشان می‌دهد هدف این است؛ می‌خواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختی‌ها را هم تحمل کنیم. اما دشمنان امام موسی بن جعفر(ع) هم این را حدس می‌زدند.(۲) 📚منابع : ۱)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۸، ص۱۰۰ ۲)انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری، ص۲۹۲ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال7️⃣3️⃣ : منظور از فرقه «واقفیه» چیست؟👇 @TarikhEslam
✍پاسخ : «واقفیه» نام گروهی از شیعیان است، که بر امامت امام موسی کاظم(ع) توقف کردند و از اعتراف به امامت امام رضا(ع) سرباز زده و معتقد بودند که امام کاظم(ع)، مهدی موعود است، که در غیبت به سر می‌برد و رجعت خواهد کرد. همچنین گروهی از شیعیان که بر امامت امام حسن عسگری(ع) توقف نموده و وی را مهدی موعود دانستند نیز واقفه گفته می‎شود. اخبار و نصوص متعددی وجود دارند که تأکید می‌‏کنند علت توقف این گروه در امامت موسی بن جعفر(ع)، فریفته شدن به اموال و ثروت‏‌های فراوانی بود که در نزد آنان جمع شده بود و همچنین شبهه‏‌های اعتقادی که‌گاه در اثر القاء اندیشه‏‌های نو پدید و‌ گاه به سبب برداشت‏‌های نادرست از برخی مبانی و مصادر عقیدتی پدید می‌آمدند، در شکل‏ گیری و زمینه‏ سازی حرکت واقفیه مؤثر بودند. ♦️‏پس از شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)، با توجه به شرایط و موقعیت خاصّ حاکم بر این دوره، شیعیان و اصحاب آن حضرت(ع) در مسئله امامت و جانشینی ایشان به دو دسته تقسیم شدند : 1⃣یک گروه که بخش اعظم شیعیان را شامل می‌‏شد، با توجه به وصیت امام(ع) و دلایل و شواهد کافی، امامت فرزند ایشان، علی بن موسی الرضا(ع) را پذیرفتند و وی را به عنوان امام هشتم تأیید نمودند. این دسته که بزرگان اصحاب امام کاظم(ع) را هم شامل می‌شد به نام قطعیه مشهور شدند. 2⃣امّا گروه دیگری از اصحاب امام هفتم‏(ع) بنا به دلایلی، از اعتراف به امامت علی بن موسی الرضا(ع) و یا هر کس دیگری سرباز زده و در امامت حضرت موسی بن جعفر(ع) توقف کردند. آنان اظهار می‌داشتند که موسی بن جعفر(ع) آخرین امام است و کسی را به امامت تعیین نکرده و یا دست‏ کم ما از آن آگاه نیستیم. این گروه که به سبب طرح عقاید مختلفی به چند شاخه قابل تقسیم هستند واقفیه نامیده شدند و نام دیگر واقفیه ممطوره می باشد. 📚منبع: فرق الشیعه نوبختی، ج۱، ص۲۴۵ @TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌نمایی از حال و هوای بارانی حرم مطهر و در شهر کاظمین @TarikhEslam