✅مدینه، شهر حضرت رسول اکرم(ص) و پایتخت علمی و معنوی جهان اسلام بود که با حضور صحابه و تابعین، جایگاه ویژهای در جهان اسلام داشت.
حضور اهلبیت(ع) در مدینه، بر جایگاه این شهر بیش از پیش افزوده بود و این شهر را به پایگاهی برای بنیهاشم تبدیل کرده بود.
مأمون، امام رضا(ع) را به طوس کشانید تا این پایگاه تشیع را تضعیف کند؛ ولی امام(ع) این تهدید را به فرصتی جدید تبدیل کرد؛ چراکه به دنبال حرکت امام رضا(ع) به ایران، بسیاری از بنیهاشم به ایران مهاجرت کردند.
به این ترتیب، نهتنها مدینه به عنوان پایگاهی به عنوان تشیع باقی ماند، بلکه ایران نیز به عنوان پایگاه جدید شیعه تقویت شد. بازتاب این هجرت پربرکت، به اطراف ایران نیز سرایت کرد؛ بهطوری که بیشتر سادات هند، رضوی هستند.
✅مأمون و دشمنی با اهلبیت(ع) :👇
برخی گمان میکنند در بین خلفای بنیعباس، مأمون رابطه بهتری با بنیهاشم داشت؛ زیرا امام رضا(ع) را به ولایتعهدی برگزید و در ظاهر، برخورد مسالمتآمیزی داشت؛ ولی مأمون در برخورد با بنیهاشم، از همه خلفای بنیعباس جدیتر بود.
او در این مسیر، دو خط قرمز را پشت سر گذاشت :
۱)پایتخت خلافت اسلامی را از بغداد که شهر عربی بود، به طوس که شهری فارسی(عجم) بود، منتقل کرد.
۲)با انتخاب امام رضا(ع) به مقام ولایتعهدی، زمینه ظاهری خروج قدرت از بنیعباس به بنیهاشم را منتقل کرد.
مأمون با این اقدامات قصد داشت از طرفی در بنیعباس قدرتنمایی کند و از طرف دیگر، بنیهاشم را کنترل کند؛ ولی در ادامه، با بهشهادترساندن امام رضا(ع) و انتقال پایتخت به بغداد، به رویه سایر خلفای بنیعباس بازگشت.
✅قبول ولایتعهدی توسط امام رضا(ع) با اجبار و تهدید مأمون :👇
آنچه که از بررسی کتب تاریخی و روایی آشکار میشود این است که مأمون گفتوگوهای متعددی را با امام رضا(ع) انجام داده بود تا برای قبول خواستهاش[قبول ولایتعهدی]، آن حضرت را قانع کند.
این اقدام از موقعی که امام(ع) در مدینه بود آغاز شد؛ چه اینکه به آن حضرت نامه مینوشت و درصدد بود که ایشان را به این امر قانع کند. البته در آن برهه موفق نشد؛ هرچند امام(ع) میدانست که دستبردار نیست.
پس از این بود که مأمون، رجاء بن ابیضحاک را فرستاد و او حضرت را بر خلاف میلش به مرو آورد.
در مرو هم بیش از دو ماه مأمون گفتوگوهایش را در این زمینه با امام(ع) ادامه داد که همراه تهدیدات تلویحی و علنی به کشتن آن حضرت بود؛ اما ایشان باز از قبول ولایتعهدی ابا میکرد.
تا اینکه به مرحلهای رسید که امام(ع) دانست امکان خودداری نیست و به همین جهت مجبور شد این مسئولیت را در حالی که اندوهگین و گریان بود قبول کند.
📚منبع :
۱)الحياة السياسية للإمام الرضا(ع) عاملی، ص۲۸۰
@TarikhEslam
سوال9️⃣5️⃣ : علت آمدن امام رضا(علیه السلام) به ایران چه بود؟
✍پاسخ #استاد_رجبی_دوانی به این سوال :👇
@TarikhEslam
👤شرط ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام) در کلام #شهید_استاد_مرتضی_مطهری :👇
✅يكى از مسلّمات تاريخ اين است كه حضرت رضا(ع) شرط كرد كه من به اين شكل قبول مى كنم كه در هيچ كارى مداخله نكنم و مسؤوليت هيچ كارى را نپذيرم!
در واقع مى خواست مسؤليت كارهاى مأمون را نپذيرد و به قول امروزي ها ژست مخالفت را و اينكه ما و اينها به هم نمى چسبيم و نمى توانيم همكارى كنيم حفظ كند و حفظ هم كرد.
(البته مأمون اين شرط را قبول كرد.)(۱)
📚منبع:
۱)سيرى در سيره ائمه اطهار(ع)، ص۲۳۱
@TarikhEslam
41.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از مناظرات #امام_رضا_علیه_السلام با علمای یهود و نصاری و صائبی در قسمتی از سریال «ولایت عشق» ساخته جناب فخیم زاده :👆
@TarikhEslam
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
0️⃣7️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام)» بخشی از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار(علیهم السلام) در مورد ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام)؛ اثر شهید #استاد_مطهری✍📚👇
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
🌐برای خرید یا مطالعه این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید :👇
🆔 https://www.adinehbook.com/gp/product/9643375041
@TarikhEslam
1️⃣بیست و ششم ماه ذی القعده سال دهم هجری قمری، حرکت کاروان حضرت رسول اکرم(ص) از مدینه منوّره به سمت مکه معظّمه برای حجّة الوداع
#وقایع_ماه_ذی_القعده
#روز_شمار_غدیر
@TarikhEslam
📅آخر ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری، #شهادت مظلومانه نهمین اختر تابناک امامت و ولایت #امام_جواد_علیه_السلام تسلیت و تعزیت باد.🏴
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى(ع) عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْکِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِکَ عَلَى وَحْیِکَ اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکَّى فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِکَ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»
#وقایع_ماه_ذی_القعده
@TarikhEslam
#زندگینامه_اهل_بیت_علیهم_السلام
◾️لقب ایشان جواد و ابن الرضا است.
◾️کنیه ایشان ابوجعفر ثانی است.
◾️زادروز:۱۰ رجب سال ۱۹۵ ه.قمری
◾️زادگاه:مدینه
◾️مدت امامت:۱۷سال(۲۰۳ تا ۲۲۰) قمری
♦️شهادت:۵ ذی الحجه سال ۲۲۰ قمری
◼️مدفن:کاظمین(بغداد)
◾️طول عمر : ۲۵ سال
◾️پدر ایشان امام رضا(علیه السلام) و مادر ایشان سبیکه می باشد.
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
◾️امام محمد بن على بن موسى الرضا(ع) نهمين پيشواى شيعيان می باشد.
◾️در منابع روایی، از ایشان با عنوان ابوجعفر ثانی یاد میشود تا با ابوجعفر اول یعنی امام باقر(ع) اشتباه نشود.
◾️مادر ایشان سبیکه از خاندانماریه قبطیه همسر رسول اکرم(ص) می باشد.
◾️قبل از تولد امام جواد(ع)، برخی از واقفیان میگفتند علی بن موسی(ع) نسلی از خود باقی نمیگذارد و با مرگ او سلسله امامت قطع میشود.
از اینرو وقتی که امام جواد(ع) به دنیا آمد، امام رضا(ع) او را مولودی بابرکت برای شیعیان توصیف کرد.
◾️امام جواد(ع) در سن هشت سالگی به امامت رسید.
◾️کودکی امام جواد(ع) در هنگام شهادت پدرش، سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند؛ برخی، عبدالله بن موسی، را امام خواندند و برخی دیگر به واقفیه پیوستند، اما بیشتر آنان امامت امام جواد(ع) را پذیرفتند.
◾️یکی از همسران ایشان سمانه نام دارد، که مادر امام هادی(ع) است.
◾️همسر دیگر ایشان، ام الفضل دختر مأمون عباسی است.
◾️در دوره امامت جوادالائمه، فرقه های اهل حدیث، زیدیه، واقفیه و غلات فعالیت داشتند.
امام جواد(ع) شیعیان را از عقاید آنان آگاه میکرد و از نماز خواندن پشت سر آنها نهی و غالیان را لعن مینمود.
◾️مناظرات علمی امام جواد(ع) با عالمان فرقههای اسلامی در مسائل کلامی همچون جایگاه شیخین (خلیفه اول و دوم) و برخی مسائل فقهی از مناظرات معروف امام جواد(ع) است.
◾️ارتباط امام جواد(ع) با شیعیان بیشتر از طریق وکلاء و نامهنگاری انجام میگرفت.
◾️ایشان همچنین با امام رضا(ع) نسبت باجناقی دارد.
چون دختر دیگر مامون، به نام ام حبیبه در تزویج امام رضا(ع) بود که هرچند به منزل امام رضا(ع) راه نیافت.
◾️بنابر نقل شیخ مفید، امام جواد(ع) دارای چهار فرزند به نامهای علی، موسی، فاطمه و امامه بود.
◾️ایشان جوانترین امام(ع) در بین دوازده امام شیعه هستند، که در سن ۲۵ سالگی شهید شدند.
◾️آن حضرت(ع) با دو خليفه عباسى يعنى «مأمون» وبرادرش «معتصم» معاصر بوده است.
◾️از مهمترین اصحاب و شاگردان ایشان می توان از عبدالعظیم حسنی، زکریا بن آدم، فضل بن شاذان، علی بن مهزیار ودعبل خزایی نام برد.
◾️برخی دلیل ملقب شدن امام نهم شیعیان به جواد را، کثرت بخشش و احسان او به مردم دانستهاند.
امام جواد(ع) از همان سالهای اولیهٔ زندگی، به سخاوتمندی معروف و زبانزد بوده است.
♦️سرانجام امام جواد(ع) در زمان حکومت معتصم از مدینه به بغداد آورده شد، و همان سال به دستور وی به شهادت رسید.
شیخ مفید می نویسد :
《وَ تُوَفَّي فِي ذِي القَعدَةِ مِن هَذِهِ السَّنَةِ》
در ماه ذی القعده همان سال(۲۲۰ هجری) وفات نمود.(۱)
ابن شهر آشوب می نویسد :
《وَ قُبِضَ بِبَغْدَادَ مَسْمُوماً》
امام جواد(ع) در بغداد در حالی که مسموم شد، از دنیا رفت.(۲)
برخی منابع شهادت امام جواد(ع) را بر اثر سخنچینی قاضی بغداد، نزد معتصم دانستهاند.
روزي معتصم در مجلسي كه براي تعيين محل قطع دست دزد تشكيل داده بود، امام(ع) را شركت داد و قاضي بغداد، ابن ابي داود و ديگران در اين مجلس شكست خورده و شرمنده گرديدند.
چند روز بعد، ابن ابي داود نزد معتصم رفت و از روی حسد و كينه توزی به وی گفت : از باب خيرخواهی به شما تذكر مي دهم كه جريان چند روز قبل به صلاح حكومت شما نبود؛ زيرا در حضور همه دانشمندان و مقامات عالي مملكتي فتواي ابوجعفر(ع)، يعني فتواي كسي كه نيمي از مسلمانان او را خليفه و شما را غاصب حق او مي دانند،را بر فتواي ديگران ترجيح دادي!
اين خبر ميان مردم منتشر گرديد و خود دليل قاطعي بر حقانيت او نزد شيعيان شد.
معتصم كه مايه ي ابراز هر نوع دشمني با امام(ع) را در نهاد خود داشت، از سخنان قاضي بغداد، بيشتر تحريك شد و درصدد قتل امام(ع) برآمد و سرانجام منظور پليد خود را عملي كرد و او را توسط منشي يكي از وزرايش مسموم و شهيد نمود.(۳)
◾️آرامگاه مطهر ایشان در شهر کاظمین در شمال بغداد و در کنار جدش امام موسی کاظم(ع) قرار دارد.(۴)
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۹۵
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۳۷۹
۳)تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۲۰
۴)سیره پیشوایان پیشوایی، از ص۵۲۹ تا ۵۶۳
@TarikhEslam
#امام_جواد_علیه_السلام
✅ابویحیی صنعانی نقل می کند که؛
در محضر امام رضا(علیه السلام) بودم، که در آن هنگام فرزندش، امام جواد(علیه السلام) را که خردسال بود، محضرش حاضر کردند.
امام رضا(علیه السلام) فرمود :
📋«هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»
♦️این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکتتر از او زاده نشده است.(۱)
👤امام رضا(علیه السلام) در طی روایتی دیگر می فرماید :
📋«يُقتَلُ غَصبَاً فَيَبكِي لَهُ وَ عَلَيهِ أهلُ السَّمَاءِ وَ يَغضَبُ اللّهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ ظَالِمِهِ فَلَا يَلبَثُ إلاّ يَسِيرَاً حَتَّى يُعَجِّلُ اللّهُ بِهِ إِلَى عَذابِهِ الأَليمِ وَ عِقابِهِ الشَّدِيدِ»
♦️امام جواد(علیه السلام) مظلومانه كشته مى شود و ساكنان آسمان بر او مى گريند و مرثيه مى سرايند.
خداوند بر دشمن و ستم كننده بر او خشم مى گيرد و [پس از كشتن او] زمانى كوتاه در دنيا نمى ماند، تا آنكه خداوند به زودى دشمن او را به عذابى دردناك و كيفرى سخت گرفتار مى كند.(۲)
📚منابع :
۱)الكافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۳۲۱، ح۹
۲)بحار الأنوار مجلسی، ج۵، ص۱۴
@TarikhEslam
👤نظرات مخالفین و معاندین اهل بیت(علیه السلام) نسبت به #امام_جواد_علیه_السلام:👇
@TarikhEslam
👤ابن صبّاغ مالکی:
«چه بگویم در جلالت و مقام محمد بن علی ،و فضیلت، کمال، عظمت و جلال او!
او در میان طبقات ائمه، سنش کمتر از همه و قدر و شأنش اعظم است. او در اندک مدتی از عمر شریفش، کراماتی بسیار و معجزاتی بی شمار از خود نشان داده و معارج فضیلت و کمال را طی کرده است.»(۱)
👤ابن تیمیه:
«محمد فرزند علی ملقب به جواد از اعیان و بزرگان بنی هاشم است و در سخاوت و بزرگواری شهرت تمام دارد.»(۲)
👤کمال الدین شافعی:
«محمد بن علی(ع) ارزش و مرتبه عالی دارد و نامش بر زبان ها جاری است. سعه صدر، وسعت نظر و شیرینی سخن او، همه را جذب کرده است.
سخنان وی بسیار ارزنده و عالی است و هر کس به وی می رسد، بی اختیار سرِ تعظیم خم می کند.
او سرچشمه ای است که همه از او مشتعل می شوند و عقل و هوش آدمی از او علم و معرفت می یابد.»(۳)
👤مأمون عباسی:
«مأمون، خلیفۀ عباسی آن گاه که دختر خود «امّ فضل» به همسری حضرت(ع) درآورد، مورد اعتراض بنی عباس قرار گرفت، در پاسخ چنین گفت :
من بدین جهت او را برای دامادی خود برگزیدم، زیرا در گستردگی علم و فضیلت، با وجود کمی سن و سال بر همۀ اهل فضل و دانش برتری دارد. او در علم و کمال، اُعجوبه و فوق العاده است.»(۴)
👤سبط بن جوزی:
«او در علم و تقوا و زهد و بخشش، در روش پدرش بود.»(۵)
👤ابن حجر هیثمی:
«مأمون او را به دامادی انتخاب کرد، زیرا با وجود کمی سن ،از نظر علم و آگاهی و حلم بر همۀ دانشمندان برتری داشت.»(۶)
📚منابع:
۱)الفصول المهمه ابن صباغ، ص۲۴۸
۲)منهاج السنة النبویة ابن تیمیه، ص۱۲۷
۳)سرور الفؤاد سحاب، ص۴۱
۴)کشف الغمۀ اربلی ،ج۳، ص۱۸۶
۵)اعیان الشیعه عاملی، ج۳، ص۱۳۱
۶)سیرۀ پیشوایان(ع) پیشوایی، ص ۵۵۵
@TarikhEslam
✍پنج داستان زیبا و شنیدنی از زندگانی #امام_جواد_علیه_السلام :👇
#داستان_اهلبیت_علیهم_السلام
@TarikhEslam
1⃣ارادت #امام_جواد_علیه_السلام به حضرت فاطمه(سلام الله علیها)👇
✅امام جواد(علیه السلام) علاقه و تعصب ویژه ای نسبت به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) داشت.
عبدالله بن رزين می گوید :
📋«كُنْتُ مُجَاوِراً بِالْمَدِينَةِ مَدِينَةِ اَلرَّسُولِ(ص) وَ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ(ع) يَجِيءُ فِي كُلِّ يَوْمٍ مَعَ اَلزَّوَالِ إِلَى اَلْمَسْجِدِ فَيَنْزِلُ عَلَى اَلصَّخْرَةِ وَ يَسِيرُ إِلَى رَسُولِ اَللَّهِ(ص) وَ يُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ يَرْجِعُ إِلَى بَيْتِ فَاطِمَةَ(س) وَ يَخْلَعُ نَعْلَهُ فَيَقُومُ فَيُصَلِّي»
♦️من مجاور مدینه الرسول(ع) بودم، و امام جواد(ع) را می دیدم که، هر روز ظهر به مسجد می آمد و در صحن پیاده می شد و به طرف قبر رسول خدا(ص) می رفت و بر او سلام می کرد و بعد به محل خانه حضرت فاطمه زهرا(س) بر می گشت و کفشهایش را بیرون می آورد و می ایستاد و نماز می خواند.(۱)
👤زكریا بن آدم می گوید :
📋«إِنِّی لَعِنْدَ الرِّضَا(ع) إِذْ جِیءَ بِأَبِی جَعْفَرٍ(ع) وَ سِنُّهُ أَقَلُّ مِنْ أَرْبَعِ سِنِینَ فَضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَى الْأَرْضِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ فَأَطَالَ الْفِكْرَ»
♦️خدمت امام رضا(ع) نشسته بودم كه امام جواد(ع) را پیش او آوردند.
پس آن حضرت(ع) از چهار سال كمتر بود. حضرت جواد(ع) دست هایش را بر زمین نهاد، سرش را به طرف آسمان بلند كرد و در فكرى عمیق فرو رفت.
امام رضا(ع) به ایشان فرمود :
📋«بِنَفْسِی! فَلِمَ طَالَ فِكْرُكَ»
♦️جانم فدایت! چرا در فكرى؟
امام جواد(ع) عرض کرد :
📋«فِیمَا صُنِعَ بِأُمِّی فَاطِمَةَ(س) أَمَا وَ اللَّهِ لَأُخْرِجَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُحْرِقَنَّهُمَا ثُمَّ لَأُذْرِیَنَّهُمَا ثُمَّ لَأَنْسِفَنَّهُمَا فِی الْیَمِّ نَسْفاً»
♦️به آن چه درباره مادرم، فاطمه زهرا(ع) انجام شد، مى اندیشم.
به خدا سوگند، حق قاتلانش آن است كه اگر دستم به آن ها برسد، آنان را سوزانده، تكه تكه كنم و ریشه شان را بركَنم.
📋«فَاسْتَدْنَاهُ وَ قَبَّلَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَالَ : بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی أَنْتَ لَهَا یَعْنِی الْإِمَامَةَ»
♦️در این هنگام، امام رضا(ع) او را در آغوش كشید و میان دو چشمش را بوسید و فرمود :
پدر و مادرم فدایت! به راستى كه تو لایق امامت شیعه هستى!(۲)
📚منابع :
۱)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۳۹۵
۲)دلائل الامامه طبری شیعی، ص۴۰
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
1⃣ارادت #امام_جواد_علیه_السلام به حضرت فاطمه(سلام الله علیها)👇 ✅امام جواد(علیه السلام) علاقه و تعصب
2⃣دعای #امام_جواد_علیه_السلام در حق پدر ناصبی!👇
✅بکر بن صالح نقل می کند که داماد من به امام جواد(ع) نوشت که؛
پدرم ناصبی و دارای اعتقادات منحرفی است و از ايشان خيلی سختی ديده ام، قربانت بروم! برای من دعا فرما و بفرمائيد با او چه کار کنم؟
آيا افشا و رسوايش نمايم يا با ايشان مدارا کنم؟
امام جواد(ع) در جواب نوشت :
📋«قَدْ فَهِمْتُ كِتَابَكَ وَ مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَمْرِ أَبِيكَ وَ لَسْتُ أَدَعُ اَلدُّعَاءَ لَكَإِنْ شَاءَ اَللَّهُ وَ اَلْمُدَارَاةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ اَلْمُكَاشَفَةِ وَ مَعَ اَلْعُسْرِ يُسْرٌ فَاصْبِرْ إِنَّ اَلْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ ثَبَّتَكَ اَللَّهُ عَلَى وَلاَيَةِ مَنْتَوَلَّيْتَ نَحْنُ وَ أَنْتُمْ فِي وَدِيعَةِ اَللَّهِ اَلَّتِي لاَ يَضِيعُ وَدَائِعُهُ»
♦️مضمون نامه ی شما را پيرامون پدرت فهميدم، اگر خدا بخواهد پيوسته برای تو دعا می کنم، مدارا برای تو از افشاگری بهتر است، هر آينه با سختی آساني هست، صبر نما و شکيبا باش همانا سرانجام کار از آن پرهيزکاران است، خدا تو را در ولايت کسي که به ولايتش معتقد هستی ثابت قدم دارد.
ما و شما امانت هاي خدائي هستيم که امانات خود را ضايع نمی کند.
بکر بن صالح می گويد :
در اثر دعای آن حضرت(ع) خداوند قلب پدر او را به سویش برگرداند، به نحوی که در کاری با او مخالفت نمی کرد.(۱)
📚منبع :
۱)بحارالانوار مجلسی ،ج۵۰، ص۵۵
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
2⃣دعای #امام_جواد_علیه_السلام در حق پدر ناصبی!👇 ✅بکر بن صالح نقل می کند که داماد من به امام جواد(ع)
#امام_جواد_علیه_السلام
3⃣حد سارق!👇
✅نقل است که؛
روزی نزد معتصم عباسی دزدی را آوردند که به دزدی اش اقرار کرده و سرقتش ثابت شده بود.
معتصم خواست با جاری کردن حدّ شرعی، او را مجازات کند.
به این دلیل، همه فقیهان و دانشمندان را نزد خود گرد آورد و امام جواد(ع) نیز در آن مجلس حضور داشت.
معتصم از جمع پرسید : دست دزد از کجا قطع شود؟
ابن ابی داود گفت : از مچ استخوان!
معتصم گفت : دلیلت چیست؟
ابن ابی داود گفت : به خاطر اینکه دست، عبارتست از انگشتان و کف تا مچ که خداوند متعال راجب وضو فرمود : «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَیْدِیكُم»
صورتها و دستهایتان را با آن مسح کنید. و گروهی حرف مرا قبول کردند.
دستهای دیگر گفتند : بلکه لازم است دست دزد از آرنج قطع شود!
معتصم گفت : به چه دلیل باید از آرنج قطع شود؟ دلیل شما چیست؟
آنها در جواب گفتند : به خاطر اینکه خدای متعال در مورد شستن دست برای وضو فرمود :
«وَ أَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرافِق»
و دستهای خود را تا آرنج بشویید.
و شستن دست تا آرنج، دلیل آن است که حد و اندازه دست، آرنج است.
معتصم سپس به امام جواد(علیهالسلام) رو کرد و گفت : ابو جعفر نظر شما راجع به این مسأله چیست؟
حضرت(ع) فرمود : حاضرین، راجب آن اظهار نظر کردند!
خلیفه گفت : سخنان ایشان را رها کن، شما چه میفرمایید؟
خلیفه اصرار کرد و به ناچار حضرت(ع) فرمود :
📋«إِنِّي أَقُولُ إِنَّهُمْ أَخْطَئُوا فِيهِ اَلسُّنَّةَ فَإِنَّ اَلْقَطْعَ يَجِبُ أَنْ يَكُونَ مِنْ مَفْصِلِ أُصُولِ اَلْأَصَابِعِ فَيُتْرَكَ اَلْكَفُّ»
♦️نظر من این است که آنان در این سنت به خطا رفته اند، پس همانا باید انگشتان دزد را قطع کرد و کف دست او باقی بماند!
آنان علت را جویا شدند!
حضرت(ع) فرمود :
📋«قَوْلُ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) اَلسُّجُودُ عَلَى سَبْعَةِ أَعْضَاءٍ اَلْوَجْهِ وَ اَلْيَدَيْنِ وَ اَلرُّكْبَتَيْنِ وَ اَلرِّجْلَيْنِ، فَإِذَا قُطِعَتْ يَدُهُ مِنَ اَلْكُرْسُوعِ أَوِ اَلْمِرْفَقِ لَمْ يَبْقَ لَهُ يَدٌ يَسْجُدُ عَلَيْهَا»
♦️به خاطر فرمایش حضرت رسول اکرم(ص) که فرمود :
سجده بر هفت عضو، انجام میشود : پیشانی، دو دست، دو زانو و دو پا! بنابراین، هرگاه دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود، چیزی برای سجده باقی نمیماند.
📋«وَ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى : «وَ أَنَّ اَلْمَسٰاجِدَ لِلّٰهِ » يَعْنِي بِهِ هَذِهِ اَلْأَعْضَاءَ اَلسَّبْعَةَ اَلَّتِي يَسْجُدُ عَلَيْهَا «فَلاٰ تَدْعُوا مَعَ اَللّٰهِ أَحَداً» وَ مَا كَانَ لِلَّهِ لَمْ يُقْطَعْ»
♦️و در حالی که خدای متعال فرمود :
«وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّه» اینکه سجدهگاه، از آن خداست.
و منظور، همین اعضای هفتگانه است که بر آنها سجده میشود.
«پس هیچ کس را با خدای متعال نخوانید.» و آنچه از آنِ خدای متعال است، بریده نمی شود.
در این هنگام سخنان امام جواد(ع)، موجب شگفتی معتصم شد و فورا دستور داد مطابق فرموده امام جواد(ع) عمل کنند و دست دزد را از انگشتانش قطع کردند.(۱)
📚منبع :
۱)تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۱۹
@TarikhEslam
تاملی در تاریخ اسلام
#امام_جواد_علیه_السلام 3⃣حد سارق!👇 ✅نقل است که؛ روزی نزد معتصم عباسی دزدی را آوردند که به دزدی اش ا
4⃣مناظره #امام_جواد_علیه_السلام با یحیی بن اکثم!👇
✅وقتی مأمون عباسی از طوس به بغداد آمد، نامه ای برای امام جواد(ع) فرستاد و امام را به بغداد دعوت کرد. [البته این دعوت نیز مثل دعوت امام رضا(ع) به طوس، دعوت ظاهری و در واقع سفر اجباری بود.]
حضرت(ع) پذیرفت و بعد از چند روز که وارد بغداد شد، مأمون ایشان را به کاخ خود دعوت کرد.
در طی همان روزها مامون مجلسی با جمعی از دانشمندان بلاد بر پا نمود.
او ابتدا قصد خود را با عباسیان در میان گذاشت و خواستار مناظره امام جواد(ع) با دانشمندان شد.
عباسیان یحیی بن اکثم را (به دلیل شهرت علمی وی) انتخاب کردند و مأمون جلسه ای برای سنجش میزان علم و آگاهی امام جواد (ع) ترتیب داد.
در آن مجلس یحیی رو به مأمون کرد و گفت : اجازه می دهی سؤالی از این جوان بنمایم؟
مأمون گفت : از خود او اجازه بگیر!
یحیی از امام جواد(ع) اجازه گرفت. امام(ع) فرمود :
📋«سَلْ إِنْ شِئْتَ»
♦️هر چه می خواهی بپرس!
یحیی گفت : درباره شخصی که مُحْرِم بوده و در آن حال حیوانی را شکار کرده است، چه می گویید؟
امام جواد (ع) فرمود :
📋«قَتَلَهُ فِي حِلٍّ أَوْ حَرَمٍ؟
عَالِماً كَانَ اَلْمُحْرِمُ أَمْ جَاهِلاً؟
قَتَلَهُ عَمْداً أَوْ خَطَأً؟
حُرّاً كَانَ اَلْمُحْرِمُ أَوْ عَبْداً؟
صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً؟
مُبْتَدِئاً بِالْقَتْلِ أَمْ مُعِيداً؟
مِنْ ذَوَاتِ اَلطَّيْرِ كَانَ اَلصَّيْدُ أَمْ مِنْ غَيْرِهِ؟
مِنْ صِغَارِ اَلصَّيْدِ كَانَأَمْ مِنْ كِبَارِهَا؟
مُصِرّاً كَانَ أَوْ نَادِماً فِي اَللَّيْلِ؟
كَانَ قَتْلُهُ لِلصَّيْدِ أَمْ بِالنَّهَارِ؟
مُحْرِماً كَانَ بِالْعُمْرَةِ إِذْ قَتَلَهُ أَوْ بِالْحَجِّ كَانَ مُحْرِماً؟»
♦️آیا این شخص، شکار را در حِلّ (خارج از محدوده حرم) کشته است یا در حرم؟
عالم به حکم حرمت شکار در حال احرام بوده یا جاهل؟
عمدا کشته یا به خطا؟
آزاد بوده یا برده؟
برای اوّلین بار چنین کاری کرده یا برای چندمین بار؟
شکار او از پرندگان بوده یا غیر پرنده؟
از حیوانات کوچک بوده یا بزرگ؟
باز هم از انجام چنین کاری اِبا ندارد یا از کرده خود پشیمان است؟
در شب شکار کرده یا در روز؟
در احرام عمره بوده یا احرام حج؟!
یحیی بن اکثم از این همه فروع که امام(ع) برای این مسئله مطرح نمود، متحیّر شد و آثار ناتوانی در چهره اش آشکار گردید و زبانش به لُکنت افتاد، به طوری که حضّار مجلس ناتوانی او را در مقابل آن حضرت(ع) نیک دریافتند.
در پی آن مأمون به بستگان و افراد خاندان خود نظر انداخت و گفت :
📋«أَعَرَفتمُ الآنَ مَا كُنْتُم تُنْكِرُونَهُ؟»
♦️آیا اکنون آنچه را که شما نمی پذیرفتید، فهمیدید؟!(۱)
📚منبع :
۱)الإرشاد شيخ مفید، ج۲، ص۲۸۳
@TarikhEslam