🕌تصویری از بیرون ضریح قبر مطهر «حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله)» که در کنار ایشان «ابوبکر بن ابی قُحافه» و «عُمر بن خطّاب» نیز دفن می باشند.
📎یکی از فضائلی که اهل سنت برای خلیفه اول و دوم خود قائلند دفن این دو نفر در کنار مرقد مطهر و شریف حضرت رسول اکرم(ص) می باشد!
@TarikhEslam
🕌تصویری از داخل ضریح قبر مطهر حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله) :👆
#حضرت_رسول_اکرم_صلوات_الله_علیه
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال4️⃣1️⃣1️⃣:جمله «لَولَا عَلِيٌّ(ع) لَهَلَکَ عُمَرُ» در چه منابعی آمده است؟👇
#امام_علی_علیه_السلام
@TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏯📽⏯📽⏯📽⏯📽⏯📽
🎙پاسخ #استاد_ابوالقاسمی :👆
🌐برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، به سایت زیر مراجعه کنید!👇
🆔 http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=2143
@TarikhEslam
📜«سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»
#امام_علی_علیه_السلام
@TarikhEslam
✅أصْبغ بن نباته نقل می کند :
وقتی #امام_علی_علیه_السلام بر کرسی خلافت نشست و مردم با او بیعت کردند، به مسجد آمد، در حالی که عمامه رسول اکرم(ص) را بر سر مبارک نهاده بود، و ردای ایشان را بر تن کرده بود.
پس بر فراز منبر رفت و حمد و ثنای الهی را به جا آورد و مردم را وعظ و انذار نمود، سپس خطاب به مردم فرمود :
📜«يَا مَعْشَرَ النَّاسِ! سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي! سَلُونِي فَإِنَّ عِنْدِي عِلْمَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ! أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ ثُنِيَ لِيَ الْوِسَادُ لَحَكَمْتُ بَيْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِتَوْرَاتِهِمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْإِنْجِيلِ بِإِنْجِيلِهِمْ وَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِزَبُورِهِمْ وَ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِقُرْآنِهِمْ حَتَّى يَزْهَرَ كُلُّ كِتَابٍ مِنْ هَذِهِ الْكُتُب وَ يَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّ عَلِيّاً قَضَى بِقَضَائِكَ!»
♦️ای مردم! از من بپرسید قبل از اینکه مرا از دست بدهید.
از من بپرسید، که براستی علم اولین و آخرین نزد من است.
آگاه باشید که به خدا قسم، اگر وساده ای نهاده می شد و من بر آن وساده می نشستم[کنایه از اینکه اگر به من فرصتی می دادند] هر آینه برای اهل تورات، بر طبق تورات و برای اهل انجیل بر طبق انجیل و برای اهل زبور، بر طبق زبور، و برای اهل قرآن، بر طبق آیات قرآن، حکم می کردم و فتوا می دادم.
به گونه ای که این کُتب به زبان آیند و بگویند : علی راست گفت و دروغ نگفت!
و علی(ع) مطابق آنچه خدا در ما نازل کرده، به شما فتوا داده است.(۱)
📚منبع :
۱)الإرشاد شیخ مفید، ج۱، ص۳۴
@TarikhEslam
🔰تمام صحابه نيازمند علم #امام_علی_علیه_السلام بودند و «ابوبكر» و «عمر» در حل مسائل به ایشان مراجعه می كردند!
👤ابن جوزی می نویسد :
«کَانَ أَبُوبَکرِِ وَ عُمَرُ یُشَاوِرَانَهُ وَ یُرجِعَانِ إِلَى رَأیِهِ وَ کَانَ کُلُّ الصِّحَابَةِ مُفْتَقِراً إِلَى عِلْمِهِ وَ کَانَ عُمَرُ یَقُولُ : أَعُوذُ بِاللهِ مِن مُعْضِلَةِِ لَيْسَ لَهَا أَبُو اَلْحَسَنِ(ع)»
ابوبکر و عمر با امیرالمومنین(ع) مشورت میکردند و به رأی و نظر ایشان رجوع میکردند و تمامی صحابه نیازمند علم او بودند و عمر میگفت : به خدا پناه میبرم از مشکلی که ابوالحسن در آن نباشد.(۱)
📚منبع :
۱)المنتظم ابن جوزی، ج۵، ص۶۸
@TarikhEslam
#پرسش_و_پاسخ
سوال5️⃣1️⃣1️⃣:منظور از «بابُ حِطَّة» که در روایت حضرت رسول اکرم(ص)، امام علی(علیه السلام) به آن تشبیه شده است، چیست؟👇
#امام_علی_علیه_السلام
@TarikhEslam
✍پاسخ:
روایت مذکور به این شکل است که «ابن عباس» نقل می کند که حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند:
📜《عَلِیُّ بْنُ أَبِیطَالِب(ع) بَابُ حِطَّةٍ، مَنْ دَخَلَ مِنْهُ کَانَ مُؤْمِناً، وَ مَنْ خَرَجَ مِنْهُ کَانَ كافراً》
♦️على بن ابی طالب(ع) باب حطّه است و هرآن كس در آن داخل شود مؤمن، و هر آن كه از آن خارج شود كافر است.(۱)
اما کلمه «حِطَّة» از آیه ۱۶۱ سوره اعراف گرفته شده است.
خداوند متعال می فرماید :
📜《وَ إِذْ قِيلَ لَهُمُ اُسْكُنُوا هٰذِهِ اَلْقَرْيَة..وَ قُولُوا حِطَّةٌ وَ اُدْخُلُوا اَلْبٰابَ سُجَّداً نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئٰاتِكُمْ سَنَزِيدُ اَلْمُحْسِنِينَ》
♦️هنگامی که به آنها (بنی اسراییل) گفته شد:در این شهر سکونت گزینید و بگویید: [خداوندا،] گناهان ما را فرو ریز و سجده کنان از دروازه ی شهر درآیید، تا گناهان شما را بر شما ببخشاییم.
به زودى بر اجر نیکوکاران بیفزاییم.
در این آیه، مشهور مفسران شیعه و سنی مراد از «القَریَة» را شهر بیت المقدس می دانند، که آیه ی《یاقَومِ! ادخُلوا الاَرض َالمُقَدَّسَةَ الَّتی کَتَبَ اللّهُ لَکُم..》 مؤیّد آن است.
وبرخی بر این باورند که فرمان ورود یاد شده در آیه، مربوط به پس از رهایی بنی اسرائیل از «وادی تیه» است.
در هر صورت دست کم این معنای سربسته را میتوان از آیه برداشت کرد که خداوند، بنیاسرائیل را فرمان داد که با حالتی خاص، از دری معین وارد بیت المقدس شوند و عبارت مشخصی را بر زبان آورند تا خداوند از خطاهای گذشته آنان درگذرد.(۲)
📚منابع:
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۰، ص۷۶
۲)مجمع البیان طبرسی، ج۱، ص۲۴۷
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
6️⃣2️⃣1️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «افضلیّت علی(ع)» ذکر افضلیت #امام_علی_علیه_السلام از حیث تقوا و عبودیت؛ زهد و سخاوت؛ علم و دانش و فقاهت و قضاوت؛ فصاحت و شجاعت و سیاست؛ اثر مرحوم عبدالفتاح عبدالمقصود✍📚👇
@TarikhEslam
4_5863933121405128908.pdf
793.7K
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «افضلیت علی(ع)»
@TarikhEslam
📆پنجم جمادی الاول سال هشتم هجری قمری واقعه «جنگ موته» و شهادت «جعفر بن ابی طالب(ع)» :👇
#جنگ_جمل
#وقایع_ماه_جمادی_الاول
#جعفر_بن_ابی_طالب_رحمه_الله
@TarikhEslam
✅جنگ موته در اوایل سال هشتم هجری رخ داد.
یعقوبی در تاریخ خود می نویسد:
حضرت رسول اکرم(ص) در سال هشتم، «جعفر بن ابى طالب» را به عنوان فرمانده سپاه و «زيد بن حارثه» را جانشین او و «عبد الله بن رواحه» را جانشین زید کرد و با لشگرى براى جنگ روم به شام فرستاد.
در موته، نبرد با رومیان به وقوع پیوست و سه فرمانده ی نخست به شهادت رسیدند.
پس از شهادت سه فرمانده، سرگرداني سپاه اسلام شروع شد؛ اما بالاخره با ترفندی که «خالد بن وليد» اجرا كرد، مسلمانان پس از يك روز مقاومت و پايداري، سخت در برابر سپاه عظيم روم، با سلامت كامل به مدينه بازگشتند.
خالد بن وليد سپاه اسلام را برداشته، به مدينه آمد و چون خبر آمدن آن ها به شهر رسيد، مردم براى ديدار آن ها از مدينه بيرون آمدند و رسول اکرم(ص) نيز بر چهار پايى سوار شد و با مسلمانان ديگر به استقبال شان رفت، اما وقتى مردم آن ها را ديدند، خاك بر روى آن ها ريخته و ملامت شان مى كردند، كه چرا در برابر دشمن استقامت نكرديد؟
و از ميدان جنگ فرار كرديد؟!
رسول اکرم(ص) جلوى مردم را از اين كار گرفت و گفت:
«نه! اين ها فرارى نيستند، بلكه به خواست خدا(از اين پس) حمله افكن ها خواهند بود!»
حضرت رسول اکرم (ص) پس از شهادت «جعفر بن أبی طالب» و «زید بن حارثه»، وقتی وارد خانه میشد، بسیار گریه میکرد و می فرمود :
«آنها با من همدم و همسخن بودند و با هم شهید شدند.»(۲)
📚منابع:
۱)تاریخ یعقوبی، ج۱، ص۵۶۳
۲)من لا یحضره الفقیه صدوق، ج۱، ص۱۷۷
@TarikhEslam
#جعفر_بن_ابی_طالب_رحمه_الله
✅حضرت ابوطالب(ع) با حضرت فاطمه بنت اسد، مادر بزرگوار امام علی(ع) نسبت عمو زادگی داشتند.
هاشم جدّ مشترک هر دو بوده است.
یعنی ابوطالب بن عبدالمطلب بن هاشم!
فاطمه بنت اسد بن هاشم!
پس در نتیجه فرزندان این دو بزرگوار از هر دو طرف (پدر و مادر) بنی هاشمی محسوب می شوند.
تا جایی که مرحوم اربلی درباره امام علی(ع) می نویسد :
📋《أَوَّلُ هَاشِمِيٍّ وَلَدَهُ هَاشِمٌ مَرَّتَيْنِ》
♦️امام علی(ع) نخستین هاشمى نسبى است كه از دو طرف به هاشم مى رسد.(۱)
ابوطالب(ع) دارای چهار پسر به ترتیب به نامهای طالب، عقیل، جعفر و علی(ع) بود.
ابن عباس می گوید :
📋《كَانَ بَيْنَ طَالِبٍ وَ عَقِيلٍ عَشْرُ سِنِينَ وَ بَيْنَ عَقِيلٍ وَ جَعْفَرٍ عَشْرُ سِنِينَ وَ بَيْنَ جَعْفَرٍ وَ عَلِيٍّ(ع) عَشْرُ سِنِينَ وَ كَانَ عَلِيٌّ(ع) أَصْغَرَهُمْ》
♦️فاصله سنی هر کدام از پسران ابوطالب، ده سال بود که کوچکترین آنها امام علی(ع) بود.(۲)
ابوطالب(ع) از آنجایی که عیال وار بوده و از وضعیت فقر و تنگدستی برخوردار بود، بدین جهت جعفر تحت سرپرستی عمویش عباس و امام علی(ع) تحت تربیت و پرورش حضرت رسول اکرم(ص) قرار گرفت و جعفر تا زمانی که اسلام آورد و مستغنی گردید، در خانه عمویش زندگی میکرد.(۳)
اما عقیل نزد خود ابوطالب ماند و ابوطالب نیز او را بسیار دوست می داشت.
روزی امیرالمؤمنین(ع)، به حضرت رسول اکرم(ص) عرضه داشت :
📋《یَا رَسُولَ اللهِ(ص)! إنَّکَ لَتُحِبُّ عَقِیلَاً؟》
♦️ای رسول خدا(ص)! آیا شما عقیل را دوست دارید؟
حضرت(ع) فرمود:
📋《أَی وَاللهِ! إنِّی لَاُحِبُّهُ حُبَّینِ، حُبَّاً لَهُ وَ حُبَّاً لِحُبِّ أَبِی طَالِبِِ(ع) لَهُ》
♦️آری! من عقیل را از دو جهت دوست دارم!
یکی این که؛ عقیل را به خاطر خودش دوست دارم و یکی هم این که؛ عقیل محبوب پدرش ابوطالب(ع) بود و به خاطر اینکه ابوطالب(ع) عقیل را دوست داشت، دوستش دارم.(۴)
جعفر را جزء چهار نفر اولی که به اسلام پیوسته است، نوشته اند.
ابن اثیر می نویسد :
جعفر دومین مردی بود که بلافاصله پس از برادرش علی(ع) به حضرت رسول اکرم(ص) ایمان آورد و مسلمان شد و ابوطالب هنگامی که دید فرزندش علی(ع) در کنار نبی اکرم(ص) نماز میگذارد، به جعفر گفت : در سمت چپ رسول اکرم(ص) نماز بگزار!(۵)
جعفر در سال هفتم بعثت در پی آزار و اذیت و شکنجه مشرکان مکه، به همراه جمعی از مسلمانان به حبشه هجرت کرد و سرپرستی آنان را نیز بر عهده گرفت و با صحبتهایی که بین جعفر و بین نجاشی پادشاه نصرانی حبشه رد و بدل شد، او را قانع کرد که آنان در حبشه بمانند که سرانجام جعفر بعد از ده سال در سال هفتم هجری هنگام جنگ خیبر همراه دیگر مهاجران، به مدینه بازگشتند.
حضرت رسول اکرم(ص) هنگام بازگشت از جنگ خیبر، هنگامی که شنید، جعفر از حبشه بازگشته است، بسیار خوشحال شد و فرمود :
📋《وَاللهِ مَا أَدْرِي بِأَيِّهِمَا أَنَا أَشَدُّ سُرُورَاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَرِِ؟》
♦️به خدا قسم! نمى دانم به كدام يك بيشتر مسرور شوم! به بازگشت جعفر از حبشه يا به فتح خيبر به دست على(ع)؟(۶)
پیامبر(ص) پس از بازگشت جعفر از حبشه به او نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور شد.
طبری مینویسد :
سرانجام جعفر در سال هشتم هجری در جنگ موته یکی از فرماندهان لشكر اسلام بود که عازم جنگ شد.
فرماندهی در این جنگ، به سه نفر به ترتيب زيد بن حارثه، جعفر بن ابى طالب و عبد الله بن رواحه داده شد كه در صورت شهادت هر كدام، فرماندهى به ديگرى منتقل شود.
پس از شهادت زید، جعفر پرچم را در دست گرفت و شروع به جنگ کرد ولی هنگامی که دید دشمن دورش را احاطه کرده، از اسبش پیاده شد و آن را پِی کرد. سپس جنگید تا دو دستش قطع گردید و شهید شد.(۷)
جعفر اولین شهید از فرزندان ابوطالب(ع) بود.
@TarikhEslam
ادامه مطالب :👇
در تاریخ، بعد از شهادت جعفر، نام او توسط حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در مواقع حساس و سرنوشت ساز، یاد شده است.
1⃣حضرت رسول اکرم(ص) :
حضرت رسول اکرم(ص) بعد از شهادت جعفر فرمود :
📋《قُطِعَتْ يَدَاهُ قَبْلَ أَنْ يُسْتَشْهَدَ وَ قَدْ أَبْدَلَهُ اللَّهُ مِنْ يَدَيْهِ جَنَاحَيْنِ مِنْ زُمُرُّدٍ أَخْضَرَ فَهُوَ الْآنَ يَطِيرُ بِهِمَا فِي الْجَنَّةِ مَعَ الْمَلَائِكَةِ كَيْفَ يَشَاءُ》
♦️پيش از آن كه جعفر به شهادت برسد، دو دست او قطع شد و خداوند به جاى آن دو دست دو بال از زمرد سبز به او عطا كرد که هم اكنون او با آن دو بال با ملائكه در حال پرواز است؛ به هر جا كه بخواهد مى رود.(۸)
2⃣امام علی(علیه السلام) :
امام علی(ع) هنگام خلافت خویش در خطبه ای فرمودند :
📋《أَمَا وَاللهِ لَوْ أَنَّ حَمْزَةَ وَجَعْفَراً کَانَا بِحَضْرَتِهِمَا مَا وَصَلاَ إِلَى مَا وَصَلاَ إِلَیْهِ، وَ لَو كانا شَاهِدَيهِما لاتَبَقا نَفسَيهِمَا! أَمَّا حَمْزَهُ فَقُتِلَ یَوْمَ أُحُدٍ وَ أَمَّا جَعْفَرٌ فَقُتِلَ یَوْمَ مُوتَهَ!》
♦️آگاه باشید! سوگند به خدا! اگر حمزه و جعفر(ع) زنده وحاضر بودند، آن دو نفر (ابوبکر و عمر) به مقام خلافت كه رسيدند، نمى رسيدند، و اگر حمزه و جعفر بودند، شاهد و ناظر بودند، که آن دو نفر، جان سالمى از ميان بيرون نمى بردند و خود را به هلاكت مى انداختند.
اما حمزه در نبرد احد کشته شده بود و جعفر در نبرد موته!(۹)
3⃣امام حسین(علیه السلام) :
امام حسین(ع) در روز عاشورا در فرازی از خطبه خود، خطاب به سپاهِ دشمن می فرماید :
📋《أَیهَا النَّاسُ! اسْمَعُوا قَوْلِی..أَمَّا بَعْدُ فَانْسُبُونِی فَانْظُرُوا مَنْ أَنَا؟》
♦️ای مردم به گفتارم گوش دهید.
ای مردم! بگوئید من چه کسی هستم؟
سپس فرمود :
📋《أَ لَسْتُ ابْنَ بِنْتِ نَبِیکمْ وَ ابْنَ وَصِیهِ وَ ابْنِ عَمِّهِ؟أَ وَ لَیسَ جَعْفَرٌ الطَّیارُ فِی الْجَنَّةِ بِجِنَاحَینِ عَمِّی؟》
♦️آیا من فرزند دختر پيامبر خدا(ص) نيستم؟
آيا من فرزند وصي و پسرعموي پيامبر(ص) شما نيستم؟
آيا جعفر طيار که با دو بال در بهشت پرواز مي کند، عموی من نيست؟(۱۰)
4⃣حضرت زینب(سلام الله علیها) :
در روز عاشورا، بعد از شهادت امام حسین(ع)، مرکب ایشان به سمت خیمه ها رفت، وقتی اهل خیام این حالت را دیدند، در این هنگام، حضرت زینب کبری(س) و در برخی نقلها حضرت اُم كلثوم(س) دست بر سر گذاشت، درحالی که با صدای بلند فریاد می زد و مى گفت :
📋《وامُحَمَّداه! واجَدّاه! و انبِيّاه! وا اَبَاالْقاسِماه! وا عَلِيّاه! وا جَعْفَراه! وا حَمْزَتاه! وا حَسَناه!
هذا حُسَيْنٌ(ع) بِالْعَراء، صَريحٌ بِكَرْبَلا، مَحزُوزُ الرَّاْسِ مِنَ الْقَفاء، مَسْلوبُ الْعِمامَةِ وَالرِدَاءِ》
♦️این حسین(ع) توست که عریان روی زمین افتاده و سر در بدن و عمامه و رداء به تن ندارد!(۱۱)
5⃣امام سجاد(علیه السلام) :
امام سجاد(ع) در فرازی از خطبه که در مسجد شام ایراد فرمود، خطاب به مردم شام فرمود :
📋《أَيُّهَا النَّاسُ!.. فُضِّلْنَا بِأَنَّ مِنَّا النَّبِيَّ الْمُخْتَارَ مُحَمَّداً وَ مِنَّا الصِّدِّيقُ وَ مِنَّا الطَّيَّارُ وَ مِنَّا أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ》
♦️اى مردم! خداوند ما را بر ديگران برترى داد به خاطر اينكه حضرت رسول اکرم(ص) از ماست.
امام علی(ع) صديق از ماست.
جعفر طيار از ماست.
حمزه سیدالشهداء شير خدا و شير رسول خدا(ص) از ماست.
و امام حسن(ع) و حسین(ع) دو فرزند بزرگوار رسول اكرم(ص) از ماست.(۱۲)
📚منابع :
۱)کشف الغمة اربلی، ج۱، ص۵۹
۲)الخصال شیخ صدوق، ص۱۸۱
۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۵۸
۴)امالی شیخ صدوق، ص۱۲۸
۵)اسد الغابة ابن اثیر، ج۱، ص۲۸۷
۶)بحار الانوار مجلسی، ج۲۱، ص۲۴
۷)تاریخ طبری، ج۲، ص۳۲۱
۸)بحار الانوار مجلسی، ج۲۱، ص۵۴
۹)کتاب سلیم بن قیس، ج۱، ص۱۶۰
۱۰)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۹۸
۱۱)مقتل الحسين(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۷
۱۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۹
@TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از مناظره «جعفر طیّار» با «نجاشی» حاکم حبشه در قسمتی از فیلم محمد رسول الله(ص) ساخته «مصطفی عقاد» :👆
#جعفر_بن_ابی_طالب_رحمه_الله
@TarikhEslam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ویژگی های برجسته جناب جعفر بن ابیطالب(سلام الله علیه) در بیان #استاد_کاشانی :👆
#جعفر_بن_ابی_طالب_رحمه_الله
@TarikhEslam