#پرسش_و_پاسخ
سوال8️⃣5️⃣:اهداف مأمون از دعوت #امام_رضا_علیه_السلام به خراسان چه بود؟
✍پاسخ #مقام_معظم_رهبری به این سوال:👇
@TarikhEslam
✍پاسخ:
مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند مقصود عمده را تعقیب میکرد :
1⃣اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنه مبارزات حاد انقلابی شیعیان، به عرصه فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود.
همان طور که گفتم، شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و تمامنشدنی داشتند.
این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیفناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت.
آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست.
شیعیان با اتکا به این دو عامل نفوذ، اندیشه شیعی را که همان تفسیر و تبیین اسلام از دیدگاه ائمه اهل بیت است، به زوایای دل و ذهن مخاطبین خود میرساندند و هر کسی را که از اندک آمادگی برخوردار بود، به آن طرز فکر متمایل و یا مؤمن میساختند و چنین بود که دائره تشیع، روزبهروز در دنیای اسلام گسترش مییافت و همان مظلومیت و قداست بود که با پشتوانه تفکر شیعی، اینجا و آنجا در همه دورانها قیامهای مسلحانه و حرکات شورشگرانه را برضد دستگاههای خلافت سازماندهی میکرد.
مأمون میخواست یکباره آن خفا و استتار را از این جمع مبارز بگیرد و امام را از میدان مبارزه انقلابی به میدان سیاست بکشاند و بدین وسیله کارآئی نهضت تشیع را که بر اثر همان استتار و اختفا روزبهروز افزایش یافته بود به صفر برساند.
با این کار، مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان میگرفت؛ زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلقالعنان وقت و متصرف در امور کشور است، نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس.
این تدبیر میتوانست فکر شیعی را هم در ردیف بقیه عقاید و افکاری که در جامعه طرفدارانی داشت، قرار دهد و آن را از حد یک تفکر مخالف دستگاه که اگرچه از نظر دستگاهها، ممنوع و مبغوض است، از نظر مردم به خصوص ضعفا پرجاذبه و استفهامبرانگیز است، خارج سازد.
2⃣تخطئه مدعای تشیع مبنی بر غاصبانه بودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود. مأمون با این کار به همه شیعیان، مزورانه ثابت میکرد که ادعای غاصبانه و نامشروع بودن خلافتهای مسلط که همواره جزء اصول اعتقادی شیعه به حساب میرفته، یک حرف بیپایه و ناشی از ضعف و عقدههای حقارت بوده است، چه اگر خلافتهای دیگران نامشروع و جابرانه بود، خلافت مأمون هم که جانشین آنهاست، میباید نامشروع و غاصبانه باشد، و چون علی بن موسی الرضا(ع) با ورود در آن دستگاه و قبول جانشینی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته، پس باید بقیه خلفا هم از مشروعیت، برخوردار بوده و باشند و این نقض همه ادعاهای شیعیان است. با این کار نه فقط مأمون از علی بن موسی الرضا(ع) بر مشروعیت حکومت خود و گذشتگانش اعتراف میگرفت، بلکه یکی از ارکان اعتقادی تشیع را که همان ظالمانه بودن پایه حکومتهای قبلی است نیز درهم میکوبید.
علاوه بر این، ادعای دیگر شیعیان مبنی بر زهد و پارسایی و بیاعتنایی ائمه به دنیا نیز با این کار نقض میشد، و چنین وانمود میشد که آن حضرت(ع) فقط در شرایطی که به دنیا دسترسی نداشتهاند، نسبت به آن زهد میورزیدند و اکنون که درهای بهشت دنیا به روی ایشان باز شد، به سوی آن شتافتند و مثل دیگران خود را از آن مغتنم کردند.
3⃣اینکه مأمون با این کار، امام(ع) را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود، در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و به جز خود آن حضرت(ع)، همه سران و گردنکشان و سِلَحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد؛ و این موفقیتی بود که هرگز هیچ یک از اسلاف مأمون چه بنیامیه و چه بنیعباس برآن دست نیافته بودند.
4⃣اینکه امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سؤالها و شکوهها بود، در محاصره مأموران حکومت قرار میداد و رفتهرفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند.
5⃣هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب میکرد. طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است، ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیاطلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید.
6⃣ آنکه در پندار مأمون، امام با این کار به یک توجیهگر دستگاه خلافت بدل میگشت.
بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوایی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی به عنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت، هیچ نغمه مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد؛ این همان حصار منیعی بود که میتوانست همه خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد.
⬅️به جز اینها، هدفهای دیگری نیز برای مأمون متصور بود.
📚منبع:
کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۰۷-۳۱۲
@TarikhEslam
📜حدیث سلسلةُ الذَهَب(زنجیر زرّین):👇
#امام_رضا_علیه_السلام
@TarikhEslam
✅شیخ صدوق در کتاب التوحید چنین نقل کرده است که اسحاق بن راهویه میگوید :
وقتی امام رضا(ع) در سفر به خراسان، به نیشابور رسید، شماری از مُحدِّثان خدمت حضرت(ص) رسیدند و عرض کردند :
ای پسر رسول خدا(ص) از شهر ما تشریف میبرید و برای ما حدیثی بیان نمیفرمایید؟
پس از این تقاضا، حضرت(ع) سرش را از کجاوه بیرون آورد و فرمود :
شنیدم از پدرم موسی بن جعفر(ع) که فرمود،شنیدم از پدرم جعفر بن محمّد(ع) که فرمود، شنیدم از پدرم محمّد بن علی(ع) که فرمود، شنیدم از پدرم علی بن الحسین(ع) که فرمود شنیدم از پدرم حسین بن علی(ع) فرمود شنیدم از پدرم امیرالمؤمنین علی بن أبی طالب(ع) که فرمود، شنیدم از رسول خدا(ص) که فرمود شنیدم از جبرئیل که گفت:
📋《إن اللهَ تَعَالَی یَقُولُ (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ) حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی》
♦️خداوند جل جلاله میفرماید:
کلمه «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» دژ مستحکم من است، پس هرکس که در دژ من درآید، از عذابم در امان است.
وقتی مرکب به راه افتاد، امام رضا(ع) فرمود:
📋《بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا》
♦️البته با شرایطش و من جزو شرایط آن هستم.(۱)
📚منبع:
۱)توحید شیخ صدوق، ص۴۹
@TarikhEslam
🗺🔎🗺🔎🗺🔎🗺🔎🗺🔎
🗞نقشه تقریبی مسیر کاروان #امام_رضا_علیه_السلام از مدینه منوره تا مرو!
سفر امام رضا(ععلیه السلام)؛
۱)از مدینه تا بصره
۲)از بصره تا فارس
۳)از فارس تا یزد
۴)از یزد تا خراسان
@TarikhEslam
🕌چند نکته درباره برکات حضور #امام_رضا_علیه_السلام در ایران :👇
@TarikhEslam
✅مدینه، شهر حضرت رسول اکرم(ص) و پایتخت علمی و معنوی جهان اسلام بود که با حضور صحابه و تابعین، جایگاه ویژهای در جهان اسلام داشت.
حضور اهلبیت(ع) در مدینه، بر جایگاه این شهر بیش از پیش افزوده بود و این شهر را به پایگاهی برای بنیهاشم تبدیل کرده بود.
مأمون، امام رضا(ع) را به طوس کشانید تا این پایگاه تشیع را تضعیف کند؛ ولی امام(ع) این تهدید را به فرصتی جدید تبدیل کرد؛ چراکه به دنبال حرکت امام رضا(ع) به ایران، بسیاری از بنیهاشم به ایران مهاجرت کردند.
به این ترتیب، نهتنها مدینه به عنوان پایگاهی به عنوان تشیع باقی ماند، بلکه ایران نیز به عنوان پایگاه جدید شیعه تقویت شد. بازتاب این هجرت پربرکت، به اطراف ایران نیز سرایت کرد؛ بهطوری که بیشتر سادات هند، رضوی هستند.
✅مأمون و دشمنی با اهلبیت(ع) :👇
برخی گمان میکنند در بین خلفای بنیعباس، مأمون رابطه بهتری با بنیهاشم داشت؛ زیرا امام رضا(ع) را به ولایتعهدی برگزید و در ظاهر، برخورد مسالمتآمیزی داشت؛ ولی مأمون در برخورد با بنیهاشم، از همه خلفای بنیعباس جدیتر بود.
او در این مسیر، دو خط قرمز را پشت سر گذاشت :
۱)پایتخت خلافت اسلامی را از بغداد که شهر عربی بود، به طوس که شهری فارسی(عجم) بود، منتقل کرد.
۲)با انتخاب امام رضا(ع) به مقام ولایتعهدی، زمینه ظاهری خروج قدرت از بنیعباس به بنیهاشم را منتقل کرد.
مأمون با این اقدامات قصد داشت از طرفی در بنیعباس قدرتنمایی کند و از طرف دیگر، بنیهاشم را کنترل کند؛ ولی در ادامه، با بهشهادترساندن امام رضا(ع) و انتقال پایتخت به بغداد، به رویه سایر خلفای بنیعباس بازگشت.
✅قبول ولایتعهدی توسط امام رضا(ع) با اجبار و تهدید مأمون :👇
آنچه که از بررسی کتب تاریخی و روایی آشکار میشود این است که مأمون گفتوگوهای متعددی را با امام رضا(ع) انجام داده بود تا برای قبول خواستهاش[قبول ولایتعهدی]، آن حضرت را قانع کند.
این اقدام از موقعی که امام(ع) در مدینه بود آغاز شد؛ چه اینکه به آن حضرت نامه مینوشت و درصدد بود که ایشان را به این امر قانع کند. البته در آن برهه موفق نشد؛ هرچند امام(ع) میدانست که دستبردار نیست.
پس از این بود که مأمون، رجاء بن ابیضحاک را فرستاد و او حضرت را بر خلاف میلش به مرو آورد.
در مرو هم بیش از دو ماه مأمون گفتوگوهایش را در این زمینه با امام(ع) ادامه داد که همراه تهدیدات تلویحی و علنی به کشتن آن حضرت بود؛ اما ایشان باز از قبول ولایتعهدی ابا میکرد.
تا اینکه به مرحلهای رسید که امام(ع) دانست امکان خودداری نیست و به همین جهت مجبور شد این مسئولیت را در حالی که اندوهگین و گریان بود قبول کند.
📚منبع :
۱)الحياة السياسية للإمام الرضا(ع) عاملی، ص۲۸۰
@TarikhEslam
سوال9️⃣5️⃣ : علت آمدن امام رضا(علیه السلام) به ایران چه بود؟
✍پاسخ #استاد_رجبی_دوانی به این سوال :👇
@TarikhEslam
👤شرط ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام) در کلام #شهید_استاد_مرتضی_مطهری :👇
✅يكى از مسلّمات تاريخ اين است كه حضرت رضا(ع) شرط كرد كه من به اين شكل قبول مى كنم كه در هيچ كارى مداخله نكنم و مسؤوليت هيچ كارى را نپذيرم!
در واقع مى خواست مسؤليت كارهاى مأمون را نپذيرد و به قول امروزي ها ژست مخالفت را و اينكه ما و اينها به هم نمى چسبيم و نمى توانيم همكارى كنيم حفظ كند و حفظ هم كرد.
(البته مأمون اين شرط را قبول كرد.)(۱)
📚منبع:
۱)سيرى در سيره ائمه اطهار(ع)، ص۲۳۱
@TarikhEslam
41.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از مناظرات #امام_رضا_علیه_السلام با علمای یهود و نصاری و صائبی در قسمتی از سریال «ولایت عشق» ساخته جناب فخیم زاده :👆
@TarikhEslam
✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
0️⃣7️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام)» بخشی از کتاب سیری در سیره ائمه اطهار(علیهم السلام) در مورد ولایتعهدی امام رضا(علیه السلام)؛ اثر شهید #استاد_مطهری✍📚👇
@TarikhEslam
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
🌐برای خرید یا مطالعه این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید :👇
🆔 https://www.adinehbook.com/gp/product/9643375041
@TarikhEslam
1️⃣بیست و ششم ماه ذی القعده سال دهم هجری قمری، حرکت کاروان حضرت رسول اکرم(ص) از مدینه منوّره به سمت مکه معظّمه برای حجّة الوداع
#وقایع_ماه_ذی_القعده
#روز_شمار_غدیر
@TarikhEslam
📅آخر ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری، #شهادت مظلومانه نهمین اختر تابناک امامت و ولایت #امام_جواد_علیه_السلام تسلیت و تعزیت باد.🏴
«اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى(ع) عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْکِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِکَ عَلَى وَحْیِکَ اللَّهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکَّى فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِکَ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ»
#وقایع_ماه_ذی_القعده
@TarikhEslam
#زندگینامه_اهل_بیت_علیهم_السلام
◾️لقب ایشان جواد و ابن الرضا است.
◾️کنیه ایشان ابوجعفر ثانی است.
◾️زادروز:۱۰ رجب سال ۱۹۵ ه.قمری
◾️زادگاه:مدینه
◾️مدت امامت:۱۷سال(۲۰۳ تا ۲۲۰) قمری
♦️شهادت:۵ ذی الحجه سال ۲۲۰ قمری
◼️مدفن:کاظمین(بغداد)
◾️طول عمر : ۲۵ سال
◾️پدر ایشان امام رضا(علیه السلام) و مادر ایشان سبیکه می باشد.
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
◾️امام محمد بن على بن موسى الرضا(ع) نهمين پيشواى شيعيان می باشد.
◾️در منابع روایی، از ایشان با عنوان ابوجعفر ثانی یاد میشود تا با ابوجعفر اول یعنی امام باقر(ع) اشتباه نشود.
◾️مادر ایشان سبیکه از خاندانماریه قبطیه همسر رسول اکرم(ص) می باشد.
◾️قبل از تولد امام جواد(ع)، برخی از واقفیان میگفتند علی بن موسی(ع) نسلی از خود باقی نمیگذارد و با مرگ او سلسله امامت قطع میشود.
از اینرو وقتی که امام جواد(ع) به دنیا آمد، امام رضا(ع) او را مولودی بابرکت برای شیعیان توصیف کرد.
◾️امام جواد(ع) در سن هشت سالگی به امامت رسید.
◾️کودکی امام جواد(ع) در هنگام شهادت پدرش، سبب شد تا شماری از اصحاب امام رضا(ع)، در امامت او تردید کنند؛ برخی، عبدالله بن موسی، را امام خواندند و برخی دیگر به واقفیه پیوستند، اما بیشتر آنان امامت امام جواد(ع) را پذیرفتند.
◾️یکی از همسران ایشان سمانه نام دارد، که مادر امام هادی(ع) است.
◾️همسر دیگر ایشان، ام الفضل دختر مأمون عباسی است.
◾️در دوره امامت جوادالائمه، فرقه های اهل حدیث، زیدیه، واقفیه و غلات فعالیت داشتند.
امام جواد(ع) شیعیان را از عقاید آنان آگاه میکرد و از نماز خواندن پشت سر آنها نهی و غالیان را لعن مینمود.
◾️مناظرات علمی امام جواد(ع) با عالمان فرقههای اسلامی در مسائل کلامی همچون جایگاه شیخین (خلیفه اول و دوم) و برخی مسائل فقهی از مناظرات معروف امام جواد(ع) است.
◾️ارتباط امام جواد(ع) با شیعیان بیشتر از طریق وکلاء و نامهنگاری انجام میگرفت.
◾️ایشان همچنین با امام رضا(ع) نسبت باجناقی دارد.
چون دختر دیگر مامون، به نام ام حبیبه در تزویج امام رضا(ع) بود که هرچند به منزل امام رضا(ع) راه نیافت.
◾️بنابر نقل شیخ مفید، امام جواد(ع) دارای چهار فرزند به نامهای علی، موسی، فاطمه و امامه بود.
◾️ایشان جوانترین امام(ع) در بین دوازده امام شیعه هستند، که در سن ۲۵ سالگی شهید شدند.
◾️آن حضرت(ع) با دو خليفه عباسى يعنى «مأمون» وبرادرش «معتصم» معاصر بوده است.
◾️از مهمترین اصحاب و شاگردان ایشان می توان از عبدالعظیم حسنی، زکریا بن آدم، فضل بن شاذان، علی بن مهزیار ودعبل خزایی نام برد.
◾️برخی دلیل ملقب شدن امام نهم شیعیان به جواد را، کثرت بخشش و احسان او به مردم دانستهاند.
امام جواد(ع) از همان سالهای اولیهٔ زندگی، به سخاوتمندی معروف و زبانزد بوده است.
♦️سرانجام امام جواد(ع) در زمان حکومت معتصم از مدینه به بغداد آورده شد، و همان سال به دستور وی به شهادت رسید.
شیخ مفید می نویسد :
《وَ تُوَفَّي فِي ذِي القَعدَةِ مِن هَذِهِ السَّنَةِ》
در ماه ذی القعده همان سال(۲۲۰ هجری) وفات نمود.(۱)
ابن شهر آشوب می نویسد :
《وَ قُبِضَ بِبَغْدَادَ مَسْمُوماً》
امام جواد(ع) در بغداد در حالی که مسموم شد، از دنیا رفت.(۲)
برخی منابع شهادت امام جواد(ع) را بر اثر سخنچینی قاضی بغداد، نزد معتصم دانستهاند.
روزي معتصم در مجلسي كه براي تعيين محل قطع دست دزد تشكيل داده بود، امام(ع) را شركت داد و قاضي بغداد، ابن ابي داود و ديگران در اين مجلس شكست خورده و شرمنده گرديدند.
چند روز بعد، ابن ابي داود نزد معتصم رفت و از روی حسد و كينه توزی به وی گفت : از باب خيرخواهی به شما تذكر مي دهم كه جريان چند روز قبل به صلاح حكومت شما نبود؛ زيرا در حضور همه دانشمندان و مقامات عالي مملكتي فتواي ابوجعفر(ع)، يعني فتواي كسي كه نيمي از مسلمانان او را خليفه و شما را غاصب حق او مي دانند،را بر فتواي ديگران ترجيح دادي!
اين خبر ميان مردم منتشر گرديد و خود دليل قاطعي بر حقانيت او نزد شيعيان شد.
معتصم كه مايه ي ابراز هر نوع دشمني با امام(ع) را در نهاد خود داشت، از سخنان قاضي بغداد، بيشتر تحريك شد و درصدد قتل امام(ع) برآمد و سرانجام منظور پليد خود را عملي كرد و او را توسط منشي يكي از وزرايش مسموم و شهيد نمود.(۳)
◾️آرامگاه مطهر ایشان در شهر کاظمین در شمال بغداد و در کنار جدش امام موسی کاظم(ع) قرار دارد.(۴)
📚منابع:
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۲۹۵
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۳۷۹
۳)تفسیر عیاشی، ج۱، ص۳۲۰
۴)سیره پیشوایان پیشوایی، از ص۵۲۹ تا ۵۶۳
@TarikhEslam
#امام_جواد_علیه_السلام
✅ابویحیی صنعانی نقل می کند که؛
در محضر امام رضا(علیه السلام) بودم، که در آن هنگام فرزندش، امام جواد(علیه السلام) را که خردسال بود، محضرش حاضر کردند.
امام رضا(علیه السلام) فرمود :
📋«هَذَا المَولُودُ الَّذِي لَم يُولَد مَولَودَاً عَظَمُ بَرَكَةً عَلَى شِيعَتِنَا مِنهُ»
♦️این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکتتر از او زاده نشده است.(۱)
👤امام رضا(علیه السلام) در طی روایتی دیگر می فرماید :
📋«يُقتَلُ غَصبَاً فَيَبكِي لَهُ وَ عَلَيهِ أهلُ السَّمَاءِ وَ يَغضَبُ اللّهُ عَلَى عَدُوِّهِ وَ ظَالِمِهِ فَلَا يَلبَثُ إلاّ يَسِيرَاً حَتَّى يُعَجِّلُ اللّهُ بِهِ إِلَى عَذابِهِ الأَليمِ وَ عِقابِهِ الشَّدِيدِ»
♦️امام جواد(علیه السلام) مظلومانه كشته مى شود و ساكنان آسمان بر او مى گريند و مرثيه مى سرايند.
خداوند بر دشمن و ستم كننده بر او خشم مى گيرد و [پس از كشتن او] زمانى كوتاه در دنيا نمى ماند، تا آنكه خداوند به زودى دشمن او را به عذابى دردناك و كيفرى سخت گرفتار مى كند.(۲)
📚منابع :
۱)الكافی مرحوم کلینی، ج۱، ص۳۲۱، ح۹
۲)بحار الأنوار مجلسی، ج۵، ص۱۴
@TarikhEslam
👤نظرات مخالفین و معاندین اهل بیت(علیه السلام) نسبت به #امام_جواد_علیه_السلام:👇
@TarikhEslam
👤ابن صبّاغ مالکی:
«چه بگویم در جلالت و مقام محمد بن علی ،و فضیلت، کمال، عظمت و جلال او!
او در میان طبقات ائمه، سنش کمتر از همه و قدر و شأنش اعظم است. او در اندک مدتی از عمر شریفش، کراماتی بسیار و معجزاتی بی شمار از خود نشان داده و معارج فضیلت و کمال را طی کرده است.»(۱)
👤ابن تیمیه:
«محمد فرزند علی ملقب به جواد از اعیان و بزرگان بنی هاشم است و در سخاوت و بزرگواری شهرت تمام دارد.»(۲)
👤کمال الدین شافعی:
«محمد بن علی(ع) ارزش و مرتبه عالی دارد و نامش بر زبان ها جاری است. سعه صدر، وسعت نظر و شیرینی سخن او، همه را جذب کرده است.
سخنان وی بسیار ارزنده و عالی است و هر کس به وی می رسد، بی اختیار سرِ تعظیم خم می کند.
او سرچشمه ای است که همه از او مشتعل می شوند و عقل و هوش آدمی از او علم و معرفت می یابد.»(۳)
👤مأمون عباسی:
«مأمون، خلیفۀ عباسی آن گاه که دختر خود «امّ فضل» به همسری حضرت(ع) درآورد، مورد اعتراض بنی عباس قرار گرفت، در پاسخ چنین گفت :
من بدین جهت او را برای دامادی خود برگزیدم، زیرا در گستردگی علم و فضیلت، با وجود کمی سن و سال بر همۀ اهل فضل و دانش برتری دارد. او در علم و کمال، اُعجوبه و فوق العاده است.»(۴)
👤سبط بن جوزی:
«او در علم و تقوا و زهد و بخشش، در روش پدرش بود.»(۵)
👤ابن حجر هیثمی:
«مأمون او را به دامادی انتخاب کرد، زیرا با وجود کمی سن ،از نظر علم و آگاهی و حلم بر همۀ دانشمندان برتری داشت.»(۶)
📚منابع:
۱)الفصول المهمه ابن صباغ، ص۲۴۸
۲)منهاج السنة النبویة ابن تیمیه، ص۱۲۷
۳)سرور الفؤاد سحاب، ص۴۱
۴)کشف الغمۀ اربلی ،ج۳، ص۱۸۶
۵)اعیان الشیعه عاملی، ج۳، ص۱۳۱
۶)سیرۀ پیشوایان(ع) پیشوایی، ص ۵۵۵
@TarikhEslam